En ymmärrä miksi jotkut kiistävät edelleen rotujen välisten älykkyyseron olemassaolon, vaikka asiasta on kosolti tieteellisesti tutkittua faktatietoa (esim. Vanhanen & Lynn).
Minä ainakin pystyn valkoisen rodun edustajana myöntämään aasialaisen rodun olevan omaa rotuani älykkäämpää, kun kerran monet tutkimukset niin todistavat. Miksi afrikkalaiset eivät vastavuoroisesti myönnä omaavansa keskimääräisesti valkoista rotua pienempää älykkyysosamäärää?
Älykkyyserot on myönnettävä
36
2168
Vastaukset
- kala
Kirjoitin tämän jo aikaisempaan keskusteluun, mutta tässä se nyt taas tulee (hieman muokattuna):
---
Tuo ÄO-testi on muuten jo aikansa elänyt tapaus. Testi itsessään tunnistaa vain matemaattis-loogisen ja kielellisen älyn, mikä ei loppujen lopuksi kerro paljoakaan yksilön tasosta. Nykyään "kehittyneempi" versio tästä on Howard Gardnerin _theory of multiple intelligences_ eli usean älykkyyden lajin teoria, joka kattaa kiellisen ja matemaattisen lahjakkuuden lisäksi myös musikaalisen, visuaalisen, kinesteettisen, intrapersoonallisen ja sosiaalisen lahjakkuuden.
Jos näitä nyt sitten päätelmällisesti kävisi jakamaan eri roduille, olisivat aasialaiset ja perässään eurooppalaiset enemmän loogis-matemaattisia, kun taas afrikkalaiset ja eteläamerikkalaiset enemmän kinesteettisesti ja musikaalisesti lahjakkaampia. Tämä on kuitenkin vain pintapuolista jakamista, koska tosiasiassa itse lahjakkuus ei jakaudu noin jyrkästi perimän mukaan VAAN KULTTUURI MÄÄRÄÄ, MILLAISTA LAHJAKKUUTTA SE SUOSII. Esimerkiksi Japanissa kunnioitetaan ja tuetaan eniten nimenomaan loogisesti lahjakkaita ihmisiä.
Tulee myös ottaa huomioon kasvuympäristön vaikutus mm. ravitsemus ja koulutus. Tämä on suorassa yhteydessä esimerkiksi aiemmin mainitun Tatu Vanhasen tutkimustuloksiin.- Sotakirves
Ennen kuin kommentoin kirjoitukseesi laajemmin, haluaisin tietää mitä aasialaisilla tässä yhteydessä tarkoitetaan, Aasia on nimittäin melko laaja manner, ja pitää sisällään monia kansoja ja rotutyyppejä. Viitataanko aasialaisilla yksinomaan tai lähes yksinomaan japanilaisiin.
- Fisk
Kerroppa miten Afrikkalaiset ovat muka lahjakkaampia musiikissa, kuin muut?
- lazi
Fisk kirjoitti:
Kerroppa miten Afrikkalaiset ovat muka lahjakkaampia musiikissa, kuin muut?
ei sitä voi selittää.. se pitää tuntea. rytmitaju, katsos hyvä poika. Mustat donkkaa tykimmin.
- Fisk
lazi kirjoitti:
ei sitä voi selittää.. se pitää tuntea. rytmitaju, katsos hyvä poika. Mustat donkkaa tykimmin.
Pääsitpähän historiaan maailman tyhmimmällä vastauksella!
- lazi
Fisk kirjoitti:
Pääsitpähän historiaan maailman tyhmimmällä vastauksella!
eiks se ollu jotenki "uskottava", vai mikä siin oli pielessä? Rentoudu, relax dude!! cool, jou
- jaguarin1
Globaalisesti suositaan juuri aasialaista ja meidän logiikkasysteemiä, ei pärjää kovassa maailmassa muusisilla taidoilla.Afrikkalaiset osaavat selvästi liikkua paremmin kuin me, sulavammin ja luonnollisemmin, mutta se on meidän systeemille arvotonta.
- J_Julistaja
"kun taas afrikkalaiset ja eteläamerikkalaiset enemmän kinesteettisesti ja musikaalisesti lahjakkaampia"
Montako viime vuosisatojen säveltäjämestaria on tullut Afrikasta?
Kaikki aikamme arvostetuimmat soittimet (esim. piano, viulu, sello, urut) on kehitetty Euroopassa.
En pitäisi patarumpua ja kättentaputusta kovin suurena näyttönä ylivertaisesta musikaalisuudesta. - kala
J_Julistaja kirjoitti:
"kun taas afrikkalaiset ja eteläamerikkalaiset enemmän kinesteettisesti ja musikaalisesti lahjakkaampia"
Kaikki aikamme arvostetuimmat soittimet (esim. piano, viulu, sello, urut) on kehitetty Euroopassa.
En pitäisi patarumpua ja kättentaputusta kovin suurena näyttönä ylivertaisesta musikaalisuudesta.Nyt taisi kyllä mennä pojilla vähän ohi koko pointtini. En tarkoita, että lännen ihmiset olisivat matemaattisempia ja etelän ihmiset musikaalisempia, vaan että jos yleisesti ja ihan kulttuuripohjalta näitä eri kulttuureitä lähtisi vertailemaan, olisivat tulokset tuollaiset. Ja tämä ei suinkaan johtuisi mistään geneettisestä perimästä vaan ihan täysin kulttuurista, missä eletään. Ja minään säveltäjämestarina olemisella ja pianon keksimisellä nyt ei ole paljoakaan tekemistä varsinaisen "musikaalisuuden" kanssa (esim. Mozart ei ollut niinkään ihmelapsi kuin luulisi - tai mistä sitä tietää, en ole miestä tavannut - vaan mm. hyvän musiikillisen (korvat) ja kinesteettisen (kädet) älyn sekä nuorella iällä soiton aloittamisen (nuorena oppii näitä asioita huomattavasti helpommin kuin aikuisena), perheen varallisuuden, musiikinopettajaisän jne. avulla tuli ns. virtuoosiksi). No mutta ei enempää älyttömän pitkiä lauseita, vaan itse Gardnerin selitykset tähän lopuksi, ettei jää mitään epäselvyyksiä. Niin, ja aasialla siis tarkoitin nimenomaan tuota Kiina-Korea-Japani-Intia -akselia ja muita siellä suunnalla olevia nousevia kehitysmaita. Länsimailla oikeastaan yleisesti kaikkia teollisuusmaita.
---
Linguistic intelligence involves sensitivity to spoken and written language, the ability to learn languages, and the capacity to use language to accomplish certain goals. This intelligence includes the ability to effectively use language to express oneself rhetorically or poetically; and language as a means to remember information. Writers, poets, lawyers and speakers are among those that Howard Gardner sees as having high linguistic intelligence.
Logical-mathematical intelligence consists of the capacity to analyze problems logically, carry out mathematical operations, and investigate issues scientifically. In Howard Gardner's words, in entails the ability to detect patterns, reason deductively and think logically. This intelligence is most often associated with scientific and mathematical thinking.
Musical intelligence involves skill in the performance, composition, and appreciation of musical patterns. It encompasses the capacity to recognize and compose musical pitches, tones, and rhythms. According to Howard Gardner musical intelligence runs in an almost structural parallel to linguistic intelligence.
Bodily-kinesthetic intelligence entails the potential of using one's whole body or parts of the body to solve problems. It is the ability to use mental abilities to coordinate bodily movements. Howard Gardner sees mental and physical activity as related.
Spatial intelligence involves the potential to recognize and use the patterns of wide space and more confined areas.
Interpersonal intelligence is concerned with the capacity to understand the intentions, motivations and desires of other people. It allows people to work effectively with others. Educators, salespeople, religious and political leaders and counsellors all need a well-developed interpersonal intelligence.
Intrapersonal intelligence entails the capacity to understand oneself, to appreciate one's feelings, fears and motivations. In Howard Gardner's view it involves having an effective working model of ourselves, and to be able to use such information to regulate our lives.
ja täältä löytyy tarkemmin
http://www.infed.org/thinkers/gardner.htm - Freestyler
J_Julistaja kirjoitti:
En pitäisi patarumpua ja kättentaputusta kovin suurena näyttönä ylivertaisesta musikaalisuudesta.voittaa Mozartin heti!
- kala
Freestyler kirjoitti:
voittaa Mozartin heti!
...joko sinulla tai minulla on tuo kielellinen äly täysin hukassa, kun ei viesti tunnu menevän perille sitten mitenkään.
- samba
J_Julistaja kirjoitti:
En pitäisi patarumpua ja kättentaputusta kovin suurena näyttönä ylivertaisesta musikaalisuudesta.Ja mistähän Jazz, Blues, Samba ym. ovat saaneet alkunsa? Häh? Sakut eivät osanneet muuta kuin laskukoneella vääntää "sulosointuja". Ilmankos niistä tulee niin vihaseks...
- aye-serene
...mutta ainoastaan indiviidien väliset erot. Eroja on aina. Erot saattavat johtua kasvatuksesta, koulutuksesta tai koulutuksen puutteesta. Tai jopa ruuan puuttesta.
Minulla on ystävä joka on adoptoitu afrikasta pikku tyttönä tänne. Hän on yhtä intelligentti mitä muutkin. Ei siis huonompi sen takia että on syntynyt afrikassa.
Ja jos älykkyyseroja on niin niihin vaikuttavat aivan muut seikat kuin se että mustat olisi jotenkin tyhmempiä mitä valkoiset.
Kuinkas monta mustaa tunnet että voit ylvästellä olevinasi heitä intelligentimpi?
Ei millään pahalla. Minä nyt vain en satu pitämään tuollaista kirjoituksista minkä teit.
/serene- jaguarin1
se afrikkalainen tyttö, josta puhuit, joutui oppimaan meidän arvot, ja oletan, että tytöt ovat älykkäämpiä. Afrikkalaisissa yhteiskunnissa usein naiset tekevät kaikki työt, ja miehet leikkivät, ei miesten aivot sillä kovin hyvin kehity.
- aye-serene
jaguarin1 kirjoitti:
se afrikkalainen tyttö, josta puhuit, joutui oppimaan meidän arvot, ja oletan, että tytöt ovat älykkäämpiä. Afrikkalaisissa yhteiskunnissa usein naiset tekevät kaikki työt, ja miehet leikkivät, ei miesten aivot sillä kovin hyvin kehity.
...tietenkin että jos esim. kaikki ihmiset saisivat elää meidän kaltaistamme elämää, käydä koulua ja niin edelleen, niin kaikilla on jonkinlainen mahdollisuus parantaa *tietoaan*, intelligenssiään...ainakin meidän oloissamme täällä pohjoismaissa.
/serene
- aye-serene
...auttaisikohan? Kun kirjoitin mutta viesti ei tullut näkyville. Ehkä tämä auttaa. Muuten saan kirjoittaa uudelleen...
/serene - Mombasa
Katsoiko kukaan Lasnamäki dokumenttia ?
Miten on mahdollista että aivan Suomen läheisyydessä on tälläistä ?
Onko Suomessa jo Lasnamäkiä ? - cisma
Suomessakin äo on noussut 40 vuoden aikana jopa 20 pistettä. Se ei kuitenkaan tarkoita että olisimme vanhempiamme huomattavasti älykkäämpiä, vaan älykkyyden nousu on koululaitoksen ansiota.
Älykkyystestien tehtävät ovat kulttuurisidonnaisia eivätkä ne anna välttämättä objektiivista tietoa erilaisissa olosuhteissa elävien ihmisten älyllisistä eroista.
T.Vanhanen tekee melko pitkälle meneviä poikkitieteellisiä johtopäätöksiä ja kun johtopäätöksien ketju on tarpeeksi pitkä, niin tuloksen saa juuri sen näköiseksi kuin tekijä siitä toivookin tulevan.
Älykkyysosamäärävertailu edellyttää sitä, että vertailtavat ovat samanlaisesta kulttuurillisesta ympäristöstä peräisin ja juuri tämä seikka tekee Vanhasen "tieteellisestä" argumentoinnistä virheellistä.
On itsestäänselvää, että älykkyystestissä esimerkiksi kirjain- ja numerosarjojen tai esimerkiksi geometristen kuvioiden vertailu on koulutetulle huomattavasti helpompaa. - Hmmmz
Minä ainakin pystyn älykkäänä ihmisenä kyseenalaistamaan sellaisen fraasin kirjoituksessasi kuin "kosolti tieteellisesti tutkittua faktatietoa".
Minä pystyn myös älykkäänä ihmisenä kyseenalaistamaan älykkyyden ihmisarvonmittarina.
Minä pystyn myös älykkäänä ihmisenä ihmettelemään miksi "afrikkalaisten pitäisi myöntää omaavansa keskimäärin valkoista pienemmän älykkyysosamäärän".
Minä pystyn myös älykkäänä ihmisenä pohtimaan että miten minä nyt "edustan" valkoista rotua ja kuinka paljon edustaa vastaani hoiperteleva rappioalkoholisti ja onko sillä Mitään väliä.- Sotakirves
"Minä pystyn myös älykkäänä ihmisenä kyseenalaistamaan älykkyyden ihmisarvonmittarina."
Siinä se tuli! - lazi
Sotakirves kirjoitti:
"Minä pystyn myös älykkäänä ihmisenä kyseenalaistamaan älykkyyden ihmisarvonmittarina."
Siinä se tuli!varoitus: aijon käyttää kirosanaa allaolevassa tekstissä
Sotakirves, vittu sä oot oikeesti tyhmä - Sotakirves
lazi kirjoitti:
varoitus: aijon käyttää kirosanaa allaolevassa tekstissä
Sotakirves, vittu sä oot oikeesti tyhmäLuotan enemmän niihin älykkyystesteihin joita olen suorittanut kuin sinun lausuntoosi.
Sitäpaitsi, vaikka väittelisin näistä asioista itseäni huomattavasti älykkäämmän henkilön kanssa, ei se automaattisesti tarkottaisi sitä että minä olisin väärässä. Humanistit ovat minun vastustajiani tässä asiassa, ja heidän argumentointiinsa vaikuttaa tunnepitoiset seikat enemmän kuin minun. Tämä periaate pätee kaikissa asioissa ja kaikilla ihmisillä. Idealisti ei koskaan voi voittaa realistia väittelyssä, sillä idealistia ohjaa tunne, realistia tunteista piittaamaton objektiivisuus. - cisma
Sotakirves kirjoitti:
Luotan enemmän niihin älykkyystesteihin joita olen suorittanut kuin sinun lausuntoosi.
Sitäpaitsi, vaikka väittelisin näistä asioista itseäni huomattavasti älykkäämmän henkilön kanssa, ei se automaattisesti tarkottaisi sitä että minä olisin väärässä. Humanistit ovat minun vastustajiani tässä asiassa, ja heidän argumentointiinsa vaikuttaa tunnepitoiset seikat enemmän kuin minun. Tämä periaate pätee kaikissa asioissa ja kaikilla ihmisillä. Idealisti ei koskaan voi voittaa realistia väittelyssä, sillä idealistia ohjaa tunne, realistia tunteista piittaamaton objektiivisuus.Mitä ihmeen kummallisen kamalaa siinä oikein on? Puhun nyt siis pelkästään sanan tarkoituksesta, en siitä mihin sinä sen yhdistät.
Mikä sitten on sen vastakohta? Materialismiko?
Kohtaatko sinä humaanisti aseveljesi ja aatetoverisi?
Autatko kenties autolla yliajaamasi ihmisen (valkoisen) avuntarvetta, soitatko apua? - Hmmmz
Sotakirves kirjoitti:
Luotan enemmän niihin älykkyystesteihin joita olen suorittanut kuin sinun lausuntoosi.
Sitäpaitsi, vaikka väittelisin näistä asioista itseäni huomattavasti älykkäämmän henkilön kanssa, ei se automaattisesti tarkottaisi sitä että minä olisin väärässä. Humanistit ovat minun vastustajiani tässä asiassa, ja heidän argumentointiinsa vaikuttaa tunnepitoiset seikat enemmän kuin minun. Tämä periaate pätee kaikissa asioissa ja kaikilla ihmisillä. Idealisti ei koskaan voi voittaa realistia väittelyssä, sillä idealistia ohjaa tunne, realistia tunteista piittaamaton objektiivisuus."Humanistit ovat minun vastustajiani tässä asiassa, ja heidän argumentointiinsa vaikuttaa tunnepitoiset seikat enemmän kuin minun."
"Idealisti ei koskaan voi voittaa realistia väittelyssä, sillä idealistia ohjaa tunne, realistia tunteista piittaamaton objektiivisuus."
Olenko minä mahdollisesti idealisti?
Humanisti?
Minä olen kyllä Realisti. Ja olen havainnut monen realistiksi itseään kutsuvan olevan vaatimattomia idealisteja.
Mitä paljastan tässä lauseessa:
"Minä pystyn myös älykkäänä ihmisenä kyseenalaistamaan älykkyyden ihmisarvonmittarina." ?
Jäi hieman epäselväksi. Mielestäni paljastan siinä vain sen että en koe sinua arvottomampana vaikka oletkin tyhmempi.
"Realisti" voi mennä pahasti metsään pyrkiessään ehdottomaan objektiivisuuteen. Se kun on Mahdotonta.
Pahin virhe minkä Realistiksi haluava tekee on kuvitella tajuavansa enempää kuin pientä murto-osaa siitä miten maailma oikein toimii.
Voihan hän katsoa historiaan ja oppia kaikkea mielenkiintoista ja yrittää soveltaa sitä nykypäivään ja tulevaisuuteen. Mutta hän silti kykenee ainoastaan epämääräiseen teoriaan.
Lisäksi hän on saattanut oppia virheellistä historiaa taikka historiaa epätasaisessa suhteessa. Jolloin hän harhautuu entistä enemmän kuvittelemaan tietävänsä jotakin vaikka todellisuudessa on eksynyt pahasti.
Realistikyynikko-objektivisti on aika helppo voittaa väittelyssä. Idealistia on vaikea voittaa vaikka hän olisikin yhtä harhassa.
Kumpikin luottaa tapaansa nähdä maailma ja pitää sitä oikeana.
PS. Mielenkiintoinen tuo "tunnepitoiset seikat" -lause... :D - Sotakirves
Hmmmz kirjoitti:
"Humanistit ovat minun vastustajiani tässä asiassa, ja heidän argumentointiinsa vaikuttaa tunnepitoiset seikat enemmän kuin minun."
"Idealisti ei koskaan voi voittaa realistia väittelyssä, sillä idealistia ohjaa tunne, realistia tunteista piittaamaton objektiivisuus."
Olenko minä mahdollisesti idealisti?
Humanisti?
Minä olen kyllä Realisti. Ja olen havainnut monen realistiksi itseään kutsuvan olevan vaatimattomia idealisteja.
Mitä paljastan tässä lauseessa:
"Minä pystyn myös älykkäänä ihmisenä kyseenalaistamaan älykkyyden ihmisarvonmittarina." ?
Jäi hieman epäselväksi. Mielestäni paljastan siinä vain sen että en koe sinua arvottomampana vaikka oletkin tyhmempi.
"Realisti" voi mennä pahasti metsään pyrkiessään ehdottomaan objektiivisuuteen. Se kun on Mahdotonta.
Pahin virhe minkä Realistiksi haluava tekee on kuvitella tajuavansa enempää kuin pientä murto-osaa siitä miten maailma oikein toimii.
Voihan hän katsoa historiaan ja oppia kaikkea mielenkiintoista ja yrittää soveltaa sitä nykypäivään ja tulevaisuuteen. Mutta hän silti kykenee ainoastaan epämääräiseen teoriaan.
Lisäksi hän on saattanut oppia virheellistä historiaa taikka historiaa epätasaisessa suhteessa. Jolloin hän harhautuu entistä enemmän kuvittelemaan tietävänsä jotakin vaikka todellisuudessa on eksynyt pahasti.
Realistikyynikko-objektivisti on aika helppo voittaa väittelyssä. Idealistia on vaikea voittaa vaikka hän olisikin yhtä harhassa.
Kumpikin luottaa tapaansa nähdä maailma ja pitää sitä oikeana.
PS. Mielenkiintoinen tuo "tunnepitoiset seikat" -lause... :DVältän yleensä väittelyä itseäni tyhmempien kanssa, mutta koska tein poikkeuksen lazin kanssa, niin teen nyt sinunkin.
Yritän vääntää tämän rautalangasta mahdollisimman pelkistettyyn muotoon jotta ymmärtäisit. Ihan ensiksi myönnän, että myös totuutta etsivä realisti voi erhtyä, tässä ei ole erimielisyyttä kanssasi, mutta...on mielestäni itsestäänselvyys, että idealisti osuu useammin harhaan kuin realisti, sillä idealistia ohjaa tunteenomaiset ihanteet siitä mikä on hyvää, realistin ollessa piittamaton muusta kuin faktoista. Molemmat ovat erehtyväisiä, mutta realisti edes yrittää saada selkoa asiain todellisesta laidasta, eli kuinka maa makaa, idealisti esittää unelmia siitä kuinka kaikki menisi hyvin jos tehtäisiin niin ja niin. Idealistikin kykenee kyllä joskus näkemään ja ymmärtämään elämän epämiellyttävinä pitämänsä totuudet, mutta tunteen viedessä voiton omaksuu existentialistisen asenteen, eli uskoo ihmisen voivan ohittaa realiteetit ja luoda tilalle omansa, ihanteittensa mukaiset.
Tunnustan tässä kohtaa, että kysymyksen ollessa roduista, on minunlaillani ajattelevien helppo olla realisteja. Tuskin kukaan ihminen on tyystin vailla tunnesidonnaisuutta elämän peruskysymyksiin. Kun näkee ja tajuaa että rasismi on ihmisajatusten ulkopuolella oleva luonnonrealiteetti, on se helppo hyväksyä jos jo valmiiksi on myönteinen asenne aiheeseen.
Eli...idealisti erehtyy useammin kuin realisti. - Hmmmz
Sotakirves kirjoitti:
Vältän yleensä väittelyä itseäni tyhmempien kanssa, mutta koska tein poikkeuksen lazin kanssa, niin teen nyt sinunkin.
Yritän vääntää tämän rautalangasta mahdollisimman pelkistettyyn muotoon jotta ymmärtäisit. Ihan ensiksi myönnän, että myös totuutta etsivä realisti voi erhtyä, tässä ei ole erimielisyyttä kanssasi, mutta...on mielestäni itsestäänselvyys, että idealisti osuu useammin harhaan kuin realisti, sillä idealistia ohjaa tunteenomaiset ihanteet siitä mikä on hyvää, realistin ollessa piittamaton muusta kuin faktoista. Molemmat ovat erehtyväisiä, mutta realisti edes yrittää saada selkoa asiain todellisesta laidasta, eli kuinka maa makaa, idealisti esittää unelmia siitä kuinka kaikki menisi hyvin jos tehtäisiin niin ja niin. Idealistikin kykenee kyllä joskus näkemään ja ymmärtämään elämän epämiellyttävinä pitämänsä totuudet, mutta tunteen viedessä voiton omaksuu existentialistisen asenteen, eli uskoo ihmisen voivan ohittaa realiteetit ja luoda tilalle omansa, ihanteittensa mukaiset.
Tunnustan tässä kohtaa, että kysymyksen ollessa roduista, on minunlaillani ajattelevien helppo olla realisteja. Tuskin kukaan ihminen on tyystin vailla tunnesidonnaisuutta elämän peruskysymyksiin. Kun näkee ja tajuaa että rasismi on ihmisajatusten ulkopuolella oleva luonnonrealiteetti, on se helppo hyväksyä jos jo valmiiksi on myönteinen asenne aiheeseen.
Eli...idealisti erehtyy useammin kuin realisti.Minä taas usein sorrun väittelyyn itseäni tyhmempien kanssa, et ole poikkeus.
Ikävä tapa.
"itsestäänselvyys, että idealistia ohjaa tunteenomaiset ihanteet siitä mikä on hyvää, realistin ollessa piittamaton muusta kuin faktoista."
Mutta kun minä luovana valkoisena miehenä pidän kyseenalaistamisesta.
Idealistin karikatyyri Superidealisti voi toivoa kaikkea hyvää ja utopistista paratiisia, kuin esim. Valkoista Suomea. On varsin helppoa romuttaa superidealistin unelma perustelemalla se lähes mahdottomaksi toteuttaa. Superidealistilla tosin pienikin mahdollisuus riittää. Superidealisti sulkee silmänsä ja jatkaa haaveilua.
Kyynikkorealisti taas uskoo vankkumatta realismi-ideologiaansa. Hän sovittaa kaiken Uuden tiedon valmiiksi muodostamaansa jäykkään maailmankatsomukseensa, hyläten samalla suuren osan informaatiota ulkopuolelle.
Kyynikkorealistin maailmankuva on yhtä kapea ja jähmeä kuin Superidealistinkin. Kumpikaan ei myönnä erreytyväisyyttään.
Superidealisti voi langeta hyvinkin pahasti kuoppaan ajaessaan mahdotonta unelmaansa.
Kyynikkorealisti luottaessaan puutteelliseen Faktaan.
Kyynikkorealisti lisäksi ampuu usein harhaan arvioidessaan "idealisteja". Superidealisti arvioidessaan toppuuttelijoita.
"Tuskin kukaan ihminen on tyystin vailla tunnesidonnaisuutta elämän peruskysymyksiin. Kun näkee ja tajuaa että rasismi on ihmisajatusten ulkopuolella oleva luonnonrealiteetti, on se helppo hyväksyä jos jo valmiiksi on myönteinen asenne aiheeseen."
Siis:
"rasismi on ihmisajatusten ulkopuolella oleva luonnonrealiteetti, on se helppo hyväksyä jos jo valmiiksi on myönteinen asenne aiheeseen."
Kuoppa.
Tietoinen ideologia.
Perustuu vajavaiseen ja vahvasti Sovellettuun tietoon Luonnon ja eläinkunnan ja Ihmislajin toiminnasta.
Olet ottanut "humanistit" vastustajaksesi.
Toinen kuoppa. Perustuu puutteelliseen ja harkitusti valikoituun tietoon ns. humanisteista.
Yleistykset ja itsestäänselvyydet hyväksyt helpommin jos ne ovat lähellä omaa ideologiaasi.
Se vähän vaikeuttaa realistina oloa. - Sotakirves
Hmmmz kirjoitti:
Minä taas usein sorrun väittelyyn itseäni tyhmempien kanssa, et ole poikkeus.
Ikävä tapa.
"itsestäänselvyys, että idealistia ohjaa tunteenomaiset ihanteet siitä mikä on hyvää, realistin ollessa piittamaton muusta kuin faktoista."
Mutta kun minä luovana valkoisena miehenä pidän kyseenalaistamisesta.
Idealistin karikatyyri Superidealisti voi toivoa kaikkea hyvää ja utopistista paratiisia, kuin esim. Valkoista Suomea. On varsin helppoa romuttaa superidealistin unelma perustelemalla se lähes mahdottomaksi toteuttaa. Superidealistilla tosin pienikin mahdollisuus riittää. Superidealisti sulkee silmänsä ja jatkaa haaveilua.
Kyynikkorealisti taas uskoo vankkumatta realismi-ideologiaansa. Hän sovittaa kaiken Uuden tiedon valmiiksi muodostamaansa jäykkään maailmankatsomukseensa, hyläten samalla suuren osan informaatiota ulkopuolelle.
Kyynikkorealistin maailmankuva on yhtä kapea ja jähmeä kuin Superidealistinkin. Kumpikaan ei myönnä erreytyväisyyttään.
Superidealisti voi langeta hyvinkin pahasti kuoppaan ajaessaan mahdotonta unelmaansa.
Kyynikkorealisti luottaessaan puutteelliseen Faktaan.
Kyynikkorealisti lisäksi ampuu usein harhaan arvioidessaan "idealisteja". Superidealisti arvioidessaan toppuuttelijoita.
"Tuskin kukaan ihminen on tyystin vailla tunnesidonnaisuutta elämän peruskysymyksiin. Kun näkee ja tajuaa että rasismi on ihmisajatusten ulkopuolella oleva luonnonrealiteetti, on se helppo hyväksyä jos jo valmiiksi on myönteinen asenne aiheeseen."
Siis:
"rasismi on ihmisajatusten ulkopuolella oleva luonnonrealiteetti, on se helppo hyväksyä jos jo valmiiksi on myönteinen asenne aiheeseen."
Kuoppa.
Tietoinen ideologia.
Perustuu vajavaiseen ja vahvasti Sovellettuun tietoon Luonnon ja eläinkunnan ja Ihmislajin toiminnasta.
Toinen kuoppa. Perustuu puutteelliseen ja harkitusti valikoituun tietoon ns. humanisteista.
Yleistykset ja itsestäänselvyydet hyväksyt helpommin jos ne ovat lähellä omaa ideologiaasi.
Se vähän vaikeuttaa realistina oloa.Minä taas usein sorrun väittelyyn itseäni tyhmempien kanssa, et ole poikkeus.
Ikävä tapa.
Vai tapa! Viisas ei sorru väittelemään tyhmien kanssa.
-Mutta kun minä luovana valkoisena miehenä pidän kyseenalaistamisesta.
On hyvä kyseenalaistaa asioita, mutta tärkeintä on tarkkailupiste mistä maailmaa katselet. Menetkö useimpien ihmisten lailla syvimpään laaksoon ettet vain näkisi ja saisi tietää ikäviä asioita, vai nousetko korkeimmalle vuorelle (kuten minä) nähdäksesi mahdollisimman laajalle ja kauas. Entä jos lukeudut viimemainittuihin, hyväksytkö näkemäsi (kuten minä). Nimenomaan tämä viimeinen pointti on se kaikkein tärkein.
Kuoppa.
Tietoinen ideologia.
Siis, jos kaikki muut lajit, korostan ja alleviivaan, KAIKKI, tuntevat "ennakkoluuloa" erilaisuutta kohtaan, miksi Luonnossa olisi yksi poikkeus? Mihin se perustuisi?
Tein tuolla aiemmin selvityksen siitä miten nykypäivän humanismin ymmärrän. Se ei poikkea olennaisesti muiden aikamme ihmisten käsityksestä. Minä ehkä sattuneesta syystä korostan sitä rotukysymyksen yhteydessä.
Se vähän vaikeuttaa realistina oloa.
Totta, mutta tässä asiassa, kuten jo totesin, on minun helppo olla realisti, koska hyväksyn luonnon mekaniikan rotukysymyksessä.
Olen kyllä valmis hyväksymään käsityksesi noista superidealisteista ja kyynikkorealisteista. Ihmisen tulee pitää silänsä auki tarkkaillessaan maailmaa, niitä ei saa sulkea ikäviltäkään asioilta, pitipä jostain tai ei. Valheet eivät muutu viisasteluilla totuuksiksi kuten humanistit luulevat. Ihminen on ihminen muttei poikkeus luonnossa. Sotakirves kirjoitti:
Ikävä tapa.
On hyvä kyseenalaistaa asioita, mutta tärkeintä on tarkkailupiste mistä maailmaa katselet. Menetkö useimpien ihmisten lailla syvimpään laaksoon ettet vain näkisi ja saisi tietää ikäviä asioita, vai nousetko korkeimmalle vuorelle (kuten minä) nähdäksesi mahdollisimman laajalle ja kauas. Entä jos lukeudut viimemainittuihin, hyväksytkö näkemäsi (kuten minä). Nimenomaan tämä viimeinen pointti on se kaikkein tärkein.
Kuoppa.
Tietoinen ideologia.
Siis, jos kaikki muut lajit, korostan ja alleviivaan, KAIKKI, tuntevat "ennakkoluuloa" erilaisuutta kohtaan, miksi Luonnossa olisi yksi poikkeus? Mihin se perustuisi?
Tein tuolla aiemmin selvityksen siitä miten nykypäivän humanismin ymmärrän. Se ei poikkea olennaisesti muiden aikamme ihmisten käsityksestä. Minä ehkä sattuneesta syystä korostan sitä rotukysymyksen yhteydessä.
Totta, mutta tässä asiassa, kuten jo totesin, on minun helppo olla realisti, koska hyväksyn luonnon mekaniikan rotukysymyksessä.
Olen kyllä valmis hyväksymään käsityksesi noista superidealisteista ja kyynikkorealisteista. Ihmisen tulee pitää silänsä auki tarkkaillessaan maailmaa, niitä ei saa sulkea ikäviltäkään asioilta, pitipä jostain tai ei. Valheet eivät muutu viisasteluilla totuuksiksi kuten humanistit luulevat. Ihminen on ihminen muttei poikkeus luonnossa.teillä rasisteilla on pakkomielle korostaa miten älykkäitä te olette?
- Sotakirves
karvapää kirjoitti:
teillä rasisteilla on pakkomielle korostaa miten älykkäitä te olette?
...rasismin vastustajat luulevat että näkemyserot ko. asiassa johtuvat älykkyyseroista, ja nimittelevät rasisteja tyhmiksi. Meidän on vastattava sellaisiin väitöksiin.
- Hmmmz
Sotakirves kirjoitti:
Ikävä tapa.
Kuoppa.
Tietoinen ideologia.
Olen kyllä valmis hyväksymään käsityksesi noista superidealisteista ja kyynikkorealisteista. Ihmisen tulee pitää silänsä auki tarkkaillessaan maailmaa, niitä ei saa sulkea ikäviltäkään asioilta, pitipä jostain tai ei. Valheet eivät muutu viisasteluilla totuuksiksi kuten humanistit luulevat. Ihminen on ihminen muttei poikkeus luonnossa.Emmää viisaax itteeni kauheest sanonu kai.
Tyhmyyksii tulee tehtyy aina vähä välii kato.
Minkäs sitä päällee mahtaa niinQ.
Ei vuorelta näe paljoa. Siinä voi sortua luulemaan ymmärtävänsä kovin paljoa ihmisten elosta vaikka näkee vaan pieniä vipeltäviä muurahaisia jossain etäisyydessä.
Juu, kyllähän nuo muurahaiset tuntuvat toimivan tietyllä tavalla. Se ei tarkoita ymmärtämistä että Miksi ne muurahaiset niin toimivat siellä laaksossa.
Juu, moni on siellä laaksossa ja on ihan tyytyväisiä omaan eloonsa.
*Kade*. Ei siinä ole mitään halveksuttavaa.
Ja että hyväksynkö näkemäni omasta perspektiivistäni? Siitähän on nimenomaan kysymys.
Hyväksyn sen että minulla ei ole Tietoa Miksi ne pikku vipeltäväiset vipeltävät juuri näin.
Voin sitä kyllä pohdiskella siellä kallionkielekkeellä ja rakennella kivoja pikku teorioita.
Sitten on taas mukava vaihtelun vuoksi käväistä siellä laaksossa ja vähät välittää teorioista jotka tuntuvat menettävän merkityksensä lähes kokonaan.
On hyvä kokeilla vähän muitakin perspektiivejä ja ymmärtää se ettei koskaan tule näkemään Koko Kuvaa.
Juu. Jokseenkin kaikki elukat suhtautuvat erilaiseen käytökseen ja piirteisiin epäluuloisesti.
Kukas sitä on kieltämässäkään?
En minäkään sitä kiellä. Kyllä minua hirvittää joku järkyttävän sairauden runnoma ihmisparka.
Eikä hemaisevinkaan nainen saisi viisariani värähtämään jos häneltä paljastuisi umpikarvainen selkä.
Hulluihin on myös hieman hankala suhtautua.
Luonnossa epänormaalit ja heikot yleensä karsiutuvat laumasta. Karsiutuminen tarkoittaa varmaa kuolemaa. Varmaa kuolemaa se tarkottaisi myös ihmisvammaisille, ihmisepänormaaleille ja ihmishäiriintyneille jotka eivät kykene huolehtimaan itsestään.
Sinä puhut toisaalta tästä erilaisuuden pelosta joka käytännössä karsii normaalista poikkeavan yksilön mahdollisuudet heikentää lajia tai laumaa.
Toisaalta lauman reviiri- ja yhteisövaistosta.
Kumpikos näistä on rasismia? Kumpikin?
Vaikka kyseessä on tietysti eri asia.
Nyt pitää luntata miten olet määritellyt "humanistin".
Jaa...en löytänyt kuin että Humanistin argumentointiin vaikuttavat tunnepitoiset seikat.
Mikä taas tarkoittaa sitä että ylivoimaisesti suurin osa rasisteista on humanisteja.
Ja he perkele syyttävät minua Humanistiksi.
Vaikka minä en kauheasti itkeskele enkä lataile tyhjiä tunteellisia fraaseja vailla pohjaa.
Ei poikkea aikamme muiden ihmisten käsityksestä?
Koet siis olevasi jonkinlainen totuuden Torvi joka katsoo alas laaksoon typeriä pikkuihmisiä jotka kohkaavat tunteensa varassa päättömästi eivätkä kuuntele sinua, suurta Realistia.
Ja toistelet tuota lempifraasiasi jonka olet ottanut ideologiasi peruskiveksi.
En minä ainakaan sulje silmiäni kuten Kyynikkorealistit ja Superidealistit tekevät oman ideologiansa perusteita uhkaavien seikkojen suhteen. Minä ainakin pyrin haastamaan omaa maailmankuvaani koko ajan.
Totta hemmetissä teen moraalivalintoja ja välillä tietämättänikin otan kantoja sen mukaan mitä olen "pääomaani" kerännyt.
Mutta ideologiasokeus on siitä kaukana ja sitä kovasti välttelenkin.
Nyt sinä otat kannan "Humanisteja" vastaan mutta iloisesti jätät "Rasistien" valheet ja vääristelyt huomioimatta.
Kun Valhe on vaan Valhe oli se Valhe "omien" tai "vihollisten".
Ihminen ei ole Eläin.
Ihminen on fyysisesti eläin.
Koira ei ole Susi, kiinanpalatsikoirasta ei saa tehokasta metsästäjää ja laumanjohtajaa vaikka ne vaistot siltä löytyisikin ja kovasti olisi hyökkäämässä ison rottweilerin kimppuun.
Ihmisten poikkeuksellisten ominaisuuksien huomioiminen ei ole sokeutta vaan niiden kieltäminen on. - Sotakirves
Hmmmz kirjoitti:
Emmää viisaax itteeni kauheest sanonu kai.
Tyhmyyksii tulee tehtyy aina vähä välii kato.
Minkäs sitä päällee mahtaa niinQ.
Ei vuorelta näe paljoa. Siinä voi sortua luulemaan ymmärtävänsä kovin paljoa ihmisten elosta vaikka näkee vaan pieniä vipeltäviä muurahaisia jossain etäisyydessä.
Juu, kyllähän nuo muurahaiset tuntuvat toimivan tietyllä tavalla. Se ei tarkoita ymmärtämistä että Miksi ne muurahaiset niin toimivat siellä laaksossa.
Juu, moni on siellä laaksossa ja on ihan tyytyväisiä omaan eloonsa.
*Kade*. Ei siinä ole mitään halveksuttavaa.
Ja että hyväksynkö näkemäni omasta perspektiivistäni? Siitähän on nimenomaan kysymys.
Hyväksyn sen että minulla ei ole Tietoa Miksi ne pikku vipeltäväiset vipeltävät juuri näin.
Voin sitä kyllä pohdiskella siellä kallionkielekkeellä ja rakennella kivoja pikku teorioita.
Sitten on taas mukava vaihtelun vuoksi käväistä siellä laaksossa ja vähät välittää teorioista jotka tuntuvat menettävän merkityksensä lähes kokonaan.
On hyvä kokeilla vähän muitakin perspektiivejä ja ymmärtää se ettei koskaan tule näkemään Koko Kuvaa.
Juu. Jokseenkin kaikki elukat suhtautuvat erilaiseen käytökseen ja piirteisiin epäluuloisesti.
Kukas sitä on kieltämässäkään?
En minäkään sitä kiellä. Kyllä minua hirvittää joku järkyttävän sairauden runnoma ihmisparka.
Eikä hemaisevinkaan nainen saisi viisariani värähtämään jos häneltä paljastuisi umpikarvainen selkä.
Hulluihin on myös hieman hankala suhtautua.
Luonnossa epänormaalit ja heikot yleensä karsiutuvat laumasta. Karsiutuminen tarkoittaa varmaa kuolemaa. Varmaa kuolemaa se tarkottaisi myös ihmisvammaisille, ihmisepänormaaleille ja ihmishäiriintyneille jotka eivät kykene huolehtimaan itsestään.
Sinä puhut toisaalta tästä erilaisuuden pelosta joka käytännössä karsii normaalista poikkeavan yksilön mahdollisuudet heikentää lajia tai laumaa.
Toisaalta lauman reviiri- ja yhteisövaistosta.
Kumpikos näistä on rasismia? Kumpikin?
Vaikka kyseessä on tietysti eri asia.
Nyt pitää luntata miten olet määritellyt "humanistin".
Jaa...en löytänyt kuin että Humanistin argumentointiin vaikuttavat tunnepitoiset seikat.
Mikä taas tarkoittaa sitä että ylivoimaisesti suurin osa rasisteista on humanisteja.
Ja he perkele syyttävät minua Humanistiksi.
Vaikka minä en kauheasti itkeskele enkä lataile tyhjiä tunteellisia fraaseja vailla pohjaa.
Ei poikkea aikamme muiden ihmisten käsityksestä?
Koet siis olevasi jonkinlainen totuuden Torvi joka katsoo alas laaksoon typeriä pikkuihmisiä jotka kohkaavat tunteensa varassa päättömästi eivätkä kuuntele sinua, suurta Realistia.
Ja toistelet tuota lempifraasiasi jonka olet ottanut ideologiasi peruskiveksi.
En minä ainakaan sulje silmiäni kuten Kyynikkorealistit ja Superidealistit tekevät oman ideologiansa perusteita uhkaavien seikkojen suhteen. Minä ainakin pyrin haastamaan omaa maailmankuvaani koko ajan.
Totta hemmetissä teen moraalivalintoja ja välillä tietämättänikin otan kantoja sen mukaan mitä olen "pääomaani" kerännyt.
Mutta ideologiasokeus on siitä kaukana ja sitä kovasti välttelenkin.
Nyt sinä otat kannan "Humanisteja" vastaan mutta iloisesti jätät "Rasistien" valheet ja vääristelyt huomioimatta.
Ihminen ei ole Eläin.
Ihminen on fyysisesti eläin.
Koira ei ole Susi, kiinanpalatsikoirasta ei saa tehokasta metsästäjää ja laumanjohtajaa vaikka ne vaistot siltä löytyisikin ja kovasti olisi hyökkäämässä ison rottweilerin kimppuun.
Ihmisten poikkeuksellisten ominaisuuksien huomioiminen ei ole sokeutta vaan niiden kieltäminen on.-Nyt sinä otat kannan "Humanisteja" vastaan mutta iloisesti jätät "Rasistien" valheet ja vääristelyt huomioimatta.
Humanistit valehtelevat enemmän kuin raistit. En puutu yksityiskohtiin, sillä kaikki teemme virheitä, tartun vain peruskysymyksiin. Luonto on rasistinen, ja ihminen osa luontoa.
-Ihminen ei ole Eläin.
Ihminen on eläin joka atomiltaan.
-Ihminen on fyysisesti eläin.
Kappas, niin taitaa olla!
-Koira ei ole Susi,
Ei ole ei! Jotkut "nerokkaat" humanistit tosin täällä ovat väittäneet, ettei ihmisrotuja ole olemassa. Ellei...niin silloin ei ole koirarotujakaan eikä edes koiraa, vaan ne kaikki ovat susia. (Itse en tuollaiseen älyttömyyteen ja valehteluun sorru).
-..kiinanpalatsikoirasta ei saa tehokasta metsästäjää ja laumanjohtajaa vaikka ne vaistot siltä löytyisikin ja kovasti olisi hyökkäämässä ison rottweilerin kimppuun.
Jos ne villiinnytettäisiin, ne oppisivat uudelleen metsästämään ruokansa, ja laumassa niillä olisi hierarkia.
-Ihmisten poikkeuksellisten ominaisuuksien huomioiminen ei ole sokeutta vaan niiden kieltäminen on.
Kuka on sitten kieltänyt ne? En minä ainakaan. Ihmisessä on monenlaisia ominaisuuksia, mutta luontoa ne silti vain ovat, joka atomiltaan.
- Freestyler
Älykkyystestit pitäisi kieltää lailla, koska ne antavat maahanmuttajista liian huonon kuvan, koska ne ovat rasistien laatimia ja kulttuurista riippuvaisia!
- passijono
Minusta on Suomesta jotakin hyvä tietää, jo ennen tulemista ?
Suomen passin saanti lienee, ja saa olla pienen työn & opiskelun takana. - mamu
oli törkeä, kun sinut murjaisi maailmaan.
- kätilöopisto
mamu kirjoitti:
oli törkeä, kun sinut murjaisi maailmaan.
Mitä pitäisi osata jo ennen Suomeen tuloa ?
Onko vähemmän kouluja käyneet, Suomenkin tulevaisuus ?
- nneutraali
On ne tyhmempiä. Mutta se johtuu koulutuksesta, tai siis sen puuttumisesta. Siksi päätyvätkin täydentämään alinta sosiaaliluokkaa.
Poliittisesta näkökulmasta niiden tarkoitus oli tehdä paskaduunia. Ei kukaan oikeesti kuvitellu että 20-30 vuotias mamu jolla ei mitään aiempaa kuolutusta ole voisi pidemmälle päästä.
Niin tämä ”humaani” valtiovalta suunnitteli, mutta epäonnistui siinäkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017523
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1025434- 835007
- 1364384
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113130- 492783
- 522749
- 612367
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102324Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.541908