Kysymys teille lukuisille palstan ateisteille. Miksi käytätte niin paljon aikaanne tällä palstalla yrittämällä todistaa, ettei Jumalaa ole olemassa?
Toinen kysymys teille ateistit. Miksi te solvaatte ja nimittelette niitä jotka uskovat Jumalaan ja heillä on erilaiset arvot kuin teillä?
Täällä on kirjoittajia jotka ovat vuosikausia päivittäin käyttäneet tuntikausiakin aikaansa tällä palstalla.
Asia kiinnostaa minua ja toivon asiallisia vastauksia enkä lisää uskovien syyttelyä ja nimittelyä.
Atet näkevät paljon vaivaa todistamalla olematonta
31
389
Vastaukset
"Kysymys teille lukuisille palstan ateisteille. Miksi käytätte niin paljon aikaanne tällä palstalla yrittämällä todistaa, ettei Jumalaa ole olemassa?"
En ole ikinä nähnyt, että yksikään ateisti yrittäisi todistaa, ettei Jumalaa ole olemassa. Mitähän oikein olen missannut? Olen nimittäin aika kauan näitä keskusteluita seurannut. Minusta tuntuu siltä, että sinä sekoitat jumaluuteen uskomattomuuden pyrkimykseen todistaa jumaluus olemattomaksi.
Jumalia voidaan ylipäätään osoittaa olemattomiksi vasta sitten, kun ne on kuvattu riittävän tarkasti, jotta ne esim. paradoksaalisuuden tai muun riittävän epäuskottavuuden takia voidaan osoittaa mitä todennäköisimmin olemattomiksi. Niin kauan kun jumaluus on jotain, mitä kukaan ei pysty määrittelemään, on asiasta turhaa sanoa juuta tai jaata. Jotkut uskovat siihen silti, ja jotkut eivät usko.
Aikaahan taas tavataan käyttää kiinnostavista asioista keskusteluun. Siinä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä. Kuitenkin tuo ajankäyttö jumaluuden olemattomuuden todisteluun taitaa olla joko ajatus- tai argumentointivirheesi tai molempia. Olkinukkea se joka tapauksessa muistuttaa. Räätälöithän itse tuommoisen viritetyn kysymyksen, johon vastaaminen voisi antaa vaikutelman, että kysymys hyväksytään hyvänä kysymyksenä, vaikka tosiasiassa se on vinoutunut tavoilla, jotka jo erittelinkin.
"Toinen kysymys teille ateistit. Miksi te solvaatte ja nimittelette niitä jotka uskovat Jumalaan ja heillä on erilaiset arvot kuin teillä?"
Tuohon en osaa vastata tarkasti, koska esim. itse solvaan vain typeryksiä riippumatta siitä mihin he uskovat tai olevat uskomatta. Minulla ei siis sinänsä ole tarvetta solvata nimenomaan uskovia kategorisesti heidän uskonsa tai arvojensa takia, enkä sitä teekään. Olen kyllä huomannut, että joillain muilla sellaista tarvetta on, ja he sen toteuttavat.
On ylipäätään vähän turha kysymys, että miksi jonkin ilmiön vastakkaisia näkökulmia edustavat solvaavat toisiaan. Sehän nimittäin on kuin luonnonlaki, että jos jostain asiasta ollaan erimielisiä, niin puolin ja toisin osa ryhtyy solvauksiin. Tämähän ei siis koske pelkästään ateisteja, vaan myös teistit solvaavat toisia ateisteja ja toisia teistejäkin. En ota sinua vakavasti ellet myönnä huomanneesi tätä tälläkin palstalla.
"Täällä on kirjoittajia jotka ovat vuosikausia päivittäin käyttäneet tuntikausiakin aikaansa tällä palstalla."
Eiköhän ole ilmeistä, että heitä kiinnostaa keskustelu näistä aiheista. Ei kai se tuon monimutkaisempaa ole?
"Asia kiinnostaa minua ja toivon asiallisia vastauksia enkä lisää uskovien syyttelyä ja nimittelyä."
No tässäpä sinulle oli sellainen vastaus.- KertokaaAteistit
Kiitos asiallisesta vastauksestasi.
Minusta kuitenkaan ateistit eivät keskustele vaan toimivat kuten aloituksessa sanoin.
Nimittely ja solvaus on erittäin silmiinpistävää ja asiatonta. Ja siitä päätellen heitä kiinnostaa vain nimittely ja solvaus eikä itse asia. KertokaaAteistit kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksestasi.
Minusta kuitenkaan ateistit eivät keskustele vaan toimivat kuten aloituksessa sanoin.
Nimittely ja solvaus on erittäin silmiinpistävää ja asiatonta. Ja siitä päätellen heitä kiinnostaa vain nimittely ja solvaus eikä itse asia."Kiitos asiallisesta vastauksestasi."
Ole hyvä.
"Minusta kuitenkaan ateistit eivät keskustele vaan toimivat kuten aloituksessa sanoin."
Ilmeisesti et usko, että olen ateisti tai sitten et pidä kommenttiani, jonka asiallisuutta juuri kiittelit, keskusteluna.
"Nimittely ja solvaus on erittäin silmiinpistävää ja asiatonta. Ja siitä päätellen heitä kiinnostaa vain nimittely ja solvaus eikä itse asia."
Kerroin jo, että käytännössä kaikissa erimielisyyksissä osa porukasta kummaltakin puolelta ryhtyy tuohon. Ei kuitenkaan pidä yleistää ja määritellä koko porukkaa vain tiettyjen provokaattoreiden perusteella. Yleistämiseenkin on joskus syitä, mutta ne syyt on paras pystyä kiistämättömästi osoittamaan, jos yleistämään lähtee.
Sekin kannattaa muistaa, että sitä saa mitä tilaa. Tämän jälkeen sitten käykin niin, että kohta kaikki saavat jotain mitä vain osa on tilannut. Yleensä homma lähteekin lapasesta pian sen jälkeen, kun ensimmäinen kivi on heitetty. Tiedän tältäkin palstalta erään ainakin uskovaisena esiintyvän kirjoittelijan, jonka ainoa tehtävä koko palstalla on huolehtia siitä, että se kivi heitetään.- poikkeus.olet
Kaaosnautti kirjoitti:
"Kiitos asiallisesta vastauksestasi."
Ole hyvä.
"Minusta kuitenkaan ateistit eivät keskustele vaan toimivat kuten aloituksessa sanoin."
Ilmeisesti et usko, että olen ateisti tai sitten et pidä kommenttiani, jonka asiallisuutta juuri kiittelit, keskusteluna.
"Nimittely ja solvaus on erittäin silmiinpistävää ja asiatonta. Ja siitä päätellen heitä kiinnostaa vain nimittely ja solvaus eikä itse asia."
Kerroin jo, että käytännössä kaikissa erimielisyyksissä osa porukasta kummaltakin puolelta ryhtyy tuohon. Ei kuitenkaan pidä yleistää ja määritellä koko porukkaa vain tiettyjen provokaattoreiden perusteella. Yleistämiseenkin on joskus syitä, mutta ne syyt on paras pystyä kiistämättömästi osoittamaan, jos yleistämään lähtee.
Sekin kannattaa muistaa, että sitä saa mitä tilaa. Tämän jälkeen sitten käykin niin, että kohta kaikki saavat jotain mitä vain osa on tilannut. Yleensä homma lähteekin lapasesta pian sen jälkeen, kun ensimmäinen kivi on heitetty. Tiedän tältäkin palstalta erään ainakin uskovaisena esiintyvän kirjoittelijan, jonka ainoa tehtävä koko palstalla on huolehtia siitä, että se kivi heitetään.Olet poikkeus.
Repe, InhottavaRealisti, sage8, torre12, YEV , qwertyilija, mummomuori &co
ovat näitä aloituksen esimerkkejä. Minä kyllä tunnustan olevani syntinen ja ilkeä paskiainen joka solvaa ja herjaa uskovia ja voi noi toiset miehetkin olla kaltaisiani mutta esitäpä konkreettiset - ei mutu-ylimalkaiset- todisteet, että mummomuori ja vaikkapa Eerikatässämoi näitä solvauksia ja herjauksia tekevät.
- uhrilampaalle
sage8 kirjoitti:
Minä kyllä tunnustan olevani syntinen ja ilkeä paskiainen joka solvaa ja herjaa uskovia ja voi noi toiset miehetkin olla kaltaisiani mutta esitäpä konkreettiset - ei mutu-ylimalkaiset- todisteet, että mummomuori ja vaikkapa Eerikatässämoi näitä solvauksia ja herjauksia tekevät.
Toinen kysymys teille ateistit. Miksi te solvaatte ja nimittelette niitä jotka uskovat Jumalaan ja heillä on erilaiset arvot kuin teillä?
uhrilampaalle kirjoitti:
Siis kysyt vaan et vastaa, tyypillistä sinulle. Hyvästi.
- uhrilampaalle
sage8 kirjoitti:
Siis kysyt vaan et vastaa, tyypillistä sinulle. Hyvästi.
Kysymys oli aloituksessa mihin vastasit puutteellisesti.
Ole nyt mies ja kerro motiivisi.
>> Kysymys teille lukuisille palstan ateisteille. Miksi käytätte niin paljon aikaanne tällä palstalla <<
Tämä on yksi ajankuluni. Toiset viettää aikaa facessa, minä netissä lueskellen tekstejä ja kirjoitellen joskus jonkun kommentit tänne suomi24:een.
Muista, että tämä on väitetysti Suomen suurin keskustelupalsta ja siksi esim. Mr Torppakin kopsaa US-bloginsa tekstit usein tänne juuri tälle luterilaisuuspalstalle. Susanna Koivulan ja Tapio Puolimatkankin blogit on usein löytäneet juuri tälle palstalle.
>> yrittämällä todistaa, ettei Jumalaa ole olemassa? <<
Höpsis. Olen agnostinen ateisti eli ymmärrän, ettei tuollainen todistelu ole edes mahdollista.
Jos et usko, niin todista, että Shivaa ei ole olemassa.
>> Miksi te solvaatte ja nimittelette niitä jotka uskovat Jumalaan ja heillä on erilaiset arvot kuin teillä? <<
Taas meni metsään. En esim. minä pilkkaa tai kritisoi jotain Tapio Puolimatkaa siksi, että hän on helluntailainen fundamentalisti vaan siksi, että hän on pahantahtoinen ja itsekäs ihminen, joka lisäksi kirjoittaa usein täyttä puuta heinää.
>> Täällä on kirjoittajia jotka ovat vuosikausia päivittäin käyttäneet tuntikausiakin aikaansa tällä palstalla. <<
Huh huh, no tarkkaanpa olet jaksanut kytätä. Muista hyvä ihminen nukkua välillä.
>> Asia kiinnostaa minua ja toivon asiallisia vastauksia enkä lisää uskovien syyttelyä ja nimittelyä.<<
Minulla on sinulle vinkki, kun jatkossa kysyt ja vastaat itse, niin säästyt riidoilta. Toivottavasti.- törkyturvalle
Tarkoitatko näitä?
http://susannakoivula.puheenvuoro.uusisuomi.fi
http://tapiopuolimatka.puheenvuoro.uusisuomi.fi törkyturvalle kirjoitti:
Tarkoitatko näitä?
http://susannakoivula.puheenvuoro.uusisuomi.fi
http://tapiopuolimatka.puheenvuoro.uusisuomi.fiHah haha. Siinä kaksi kristinuskon ihmistä, joiden kirjoitukset ovat häpeäksi kristinuskolle.
Anteeksi, mutta en voinut olla hiljaa tästä.
"Miksi käytätte niin paljon aikaanne tällä palstalla yrittämällä todistaa, ettei Jumalaa ole olemassa?"
En ole vallan ylettömästi käyttänyt tällaiseen aikaa. Olen kirjoittanut jonkun kerran näkemykseni: jumalaa ei ole. Tuohon meni ehkä pari sekuntia..
" Miksi te solvaatte ja nimittelette niitä jotka uskovat Jumalaan ja heillä on erilaiset arvot kuin teillä?"
Ensinnäkin, lue uudelleen oma otsikkosi. Onkohan siellä jo jokin "nimittely"? Toisekseen, en ole koskaan solvannut kenenkään arvoja. Toki niistä on voinut olla eri näkemyksiä, mutta uskoakseni jaan hyvinkin monia arvoja uskovaisten kanssa. Itse "usko" EI ole arvo, vaikka toki joissakin luokitteluissa tällaistakin esiintyy. Aiheesta on jo palstalla keskusteltu.
"Täällä on kirjoittajia jotka ovat vuosikausia päivittäin käyttäneet tuntikausiakin aikaansa tällä palstalla."
Sou? Loukkaako sekin uskovasten tunteita?- Lääket.tri
usko vainen näkee paljon vaivaa osoittaakseen typeryytensä.
- tuntematon.potilas
Totta kuin mikä!
- uskisFani
Sinun ei siinä tarvitse nähdä vaivaa osoittaaksei olevasi typerä 😂
Mutta uskovaiselta se tosiaan vaatisi paljon aikaa vaivaa sen verran fiksu ja älykäs tyyppi se on! - hoivot.ai
Niinpä haiseekin, oikein peukutit itseäsi 😷
uskisFani kirjoitti:
Sinun ei siinä tarvitse nähdä vaivaa osoittaaksei olevasi typerä 😂
Mutta uskovaiselta se tosiaan vaatisi paljon aikaa vaivaa sen verran fiksu ja älykäs tyyppi se on!Lopeta viestien poistattaminen usko.vainen. Omakehusi haisee...
- hoivot.ai
Aivot.Hoi kirjoitti:
Lopeta viestien poistattaminen usko.vainen. Omakehusi haisee...
Mitä muuta ääni pääsi sisällä sinulle sanoo?
- okajaakklip
Ateistien ja evolutionistien ongelmana lienee pelko siitä että ovat väärässä ja kun todisteet puuttuvat, silloin käytetään pilkkaa apuna.
Ateistin on järjetöntä keskustella Jumalasta, koska kristityt uskovat Jumalaan raamatun ilmoituksen pohjalta ja haluavat myös keskustella siitä näkökulmasta. Ateistit eivät usko mihinkään tai sanovat että jumalan olemassaoloa, tai ettei jumalaa ole, ei voi tietää. Silti he käyttävät päiväkausia keskusteluun raamattuun uskovien kanssa, Eikö olisi parempi olla hiljaa koska tunnustaa ettei tiedä asiasta mitään, tai keskustella sellaisella palstalla missä on muita samoin ajattelevia.
Minä en puutu keskusteluun ellei se asia minua koske tai minulla ei ole mitään annettavaa.
On turha väittää etteivätkö ei-uskovat ole näillä sivuilla vain siksi että heistä on hauska pilkata toisten ajatuksia, ja samalla suojautua sanomalla ettei jumalasta voi tietää.
Ainut tapa todistaa että Jumala on, on siten kuin Jeesus sanoi: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, tulee hän tuntemaan onko tämä oppi Jumalasta".
Ne jotka seuraavat Jeesuksen viitoittamaa tietä, tietävät mitä tämä merkitsee, ulkopuoliset sen sijaan pilkkaavat. Niin on aina ollut ja tulee olemaan vielä nytkin. - petunvilkurit
Olemattomassa ei ole mitään todistettavaa. Menepä kirkkoon miettimään mitä tuli kirjoitettua.
- rellinkussut
Kovasti sinäkin tuota olematonta yrität,olemattomaksi täällä todistaa, mix?
Tämän ketjun otsikosta voisi vielä vähän huomauttaa. Sehän on laadittu virheellisesti. Nimittäin kun itse aloitus kuvaa sitä, että ateistit yrittäisivät todistaa Jumalan olemattomuutta, niin sehän ei tarkoita sitä, että yritettäisiin todistaa olematonta.
Ennemminkin on niin, että mikäli Jumalaa ei ole olemassa, mutta esim. kristityt yrittävät todistaa sen olemassaoloa, niin ne kristityt ovat niitä, jotka yrittävät todistaa olematonta. Sitten taas ne ateistit, jotka yrittävät todistaa Jumalan olemattomuutta, yrittävät todistaa sitä olemattomuutta, ei olematonta.
Ihan tämmöisenä semanttisen tarkkuuden osoituksena vain tämmöinen miete. En odota, että tämä menee ihan kaikille täällä perille.- Jobinpostia
1Kor.4:18. Biblia (1776). Jotka emme näkyväisiä katso, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajalliset, mutta näkymättömät ijankaikkiset. Kirjoitetaan: iankaikkiset. Kol.1:15.
- gfhfgjhghkg
Miksi joulupukkiin uskomattomat eivät hilluisi Joulupukki-palstalla (jos sellainen s24:ssä olisi). mutta itseään ateisteiksi kutsuvat räyhäävät täällä, vuodesta toiseen? Helppo kysymys. Siksi, että ensimmäiset eivät usko joulupukkiin eivätkä siis pidä joulupukista väittelyä tai joulupukkiin uskovien pilkkaamista tärkeinä identiteetilleen. Ateisti tietää, että Jumala on, mutta haluaa uskotella itselleen, ettei usko, koska hän haluaa elää himojensa mukaan. Siksi hän on näillä palstoilla jatkuvasti. Yrittää kai hukuttaa pelkonsa röyhkeisiin sanoihinsa.
- hedelmistään.puu
Sellainen jumala, joka näyttäytyy tämän palstan äänekkäimpien "uskovaisten" teksteissä ja toiminnassa, on Jumalan irvikuva.
Mikäli ihmiskunta olisi seurannut pelkästään sellaista jumalaa, se olisi tuhoutunut jo aikoja sitten itsekkyyteen, vihaan ja väkivaltaan.
Mitä ihmettelemistä siinä on, jos sellaista jumalaa kritisoidaan? Joulupukkia harvemmin käytetään politiikan vipuvartena. Politiikka taas koskee kaikkia, joten on aivan samantekevää uskotaanko sen vipuvarsina käytettäviin asioihin, kuten jumaluuteen vai ei, kun oleellista on se keskustelu usein niistä seurauksista. Jos jotain entiteettiä, ilmiötä, tai uskomusta käytetään asioiden perusteluun, niin on aivan normaalia myös kohdistaa sellaiseen kritiikkiä.
Yrität vääntää tämän asian niin, että asiasta saisi puhua vain jos uskoo siihen. No mitäs helvettiä eräät hihhulit täällä sitten puhuvat evoluutiosta, kun eivät kerran usko siihen? Näin siis oman logiikkasi mukaan!
Myös tuo, että ateistit uskoisivat jumalaan on pelkkää roskaa. Käsite ateismi tarkoittaa sitä, että jumaluuteen ei uskota ja asia on kaikessa yksinkertaisuudessaan sillä selvä. Noh, voinhan minäkin väittää sinua, todennäköisesti kristittyä, saatananpalvojaksi. Miltäs tuntuu? Tuntuuko järkevältä? Muista nyt, että sinä tuon vääristelyn aloitit, saatananpalvoja!- kerro.omasi
hedelmistään.puu kirjoitti:
Sellainen jumala, joka näyttäytyy tämän palstan äänekkäimpien "uskovaisten" teksteissä ja toiminnassa, on Jumalan irvikuva.
Mikäli ihmiskunta olisi seurannut pelkästään sellaista jumalaa, se olisi tuhoutunut jo aikoja sitten itsekkyyteen, vihaan ja väkivaltaan.
Mitä ihmettelemistä siinä on, jos sellaista jumalaa kritisoidaan?Minkälainen ja kuka sinun jumalasi on?
Minä ainakin haluan kommentoida niitä väitteitä, joita uskon nimissä esitetään. Jos jokin asia ei absoluuttinen totuus ole, sitä ei kannata sellaiseksi väittää.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin6312715Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh175491Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r345148Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4822446Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142290Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2931873FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01501Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu951365- 401286
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101235