Esim. Fordin Focuksilla on näköjään ajettu kovia km-lukemia ja vielä kulkee. Hinta vuosimalliin nähden on edullinen ja huollot tehty ja tekniikka pelaa. Ja TODELLA jämäkkä ajaa. Ja kyse siis tavallisesta bensakoneesta ja manuaalilaatikolla. Koeajo siis tehty.
Vähän ajavalle noista olisi autoa vielä vuosiksi vai kuinka? Ehkä jotain niveltä tarvitsisi vaihtaa, mutta pääomakulu ja vakuutusmaksu huomioiden olisi silti edullisempi kuin joku vähän ajettu (200 000 km). Puhumattakaan sitten uudesta autosta, jonka huolto on aina sikahintainen.
Jos vaikka 500 000 km saisi mittariin?
Yli 400 000 km ajettu käytetty?
23
9234
Vastaukset
- EipäTaidaKannattaa
400tkm ajettu auto on pääsääntöisesti harrasteauto, joka vaatii joka kuukausi jotakin korjausta.
Hintaero on sittenkin pieni verrattuna puolet vähempään ajettuun, joka saattaa mennä puolikin vuotta ilman korjaamista.
Ai mistäkö tiedän, ajan autolla jossa on 380tkm mittarissa, ostin sen 200tkm ajettuna.- Havaintoja
Tottahan tuo on ja nykyään aivan merkistä riippumatta.
Jossakin 275-350tkm paikkeilla, hieman merkistä ja mallista riippuen on tuo järkevä kestoraja ylläpidon kustannuksia ja mielekkyyttä ajatellen, jos nyt siis puhutaan autoista, joilla tuollainen kilometrimäärä saavutetaan aikaisintaan 8-10-vuoden ikäisenä.
Vanhat taksit ja myyntitykkien autot, joilla ajetaan nopeassa tahdissa 2-4-vuodessa tuo 300-400tkm, kestävät usein kohtuullisen maltillisessa käytössä kokonaisuudessaan sellaiset 400-600tkm.
On kyllä totta ja myös oma havaintoni, että yllättävän hyvin tuntuvat Fordin Focukset ja vaikkapa Opelin Astrat sekä Citroenin C5:t keräävän kilometrejä ennen paalaustaan.
Mistä tuo sitten mahtaa johtua?
Varmaankin kohtuu hintaisista ylläpitokuluista vaikka jotakin vikaantuvaa ilmeneekin varmasti kaikissa kolmessa, kelpo ajettavuudesta (autoihin tykästykään omistajatasolla ja niillä jaksetaan ajaa pitkään), kohtuullisen kestävästä ja luotettavasta perusrakenteesta- ja tekniikasta. - Ei_ne_kilometrit
Havaintoja kirjoitti:
Tottahan tuo on ja nykyään aivan merkistä riippumatta.
Jossakin 275-350tkm paikkeilla, hieman merkistä ja mallista riippuen on tuo järkevä kestoraja ylläpidon kustannuksia ja mielekkyyttä ajatellen, jos nyt siis puhutaan autoista, joilla tuollainen kilometrimäärä saavutetaan aikaisintaan 8-10-vuoden ikäisenä.
Vanhat taksit ja myyntitykkien autot, joilla ajetaan nopeassa tahdissa 2-4-vuodessa tuo 300-400tkm, kestävät usein kohtuullisen maltillisessa käytössä kokonaisuudessaan sellaiset 400-600tkm.
On kyllä totta ja myös oma havaintoni, että yllättävän hyvin tuntuvat Fordin Focukset ja vaikkapa Opelin Astrat sekä Citroenin C5:t keräävän kilometrejä ennen paalaustaan.
Mistä tuo sitten mahtaa johtua?
Varmaankin kohtuu hintaisista ylläpitokuluista vaikka jotakin vikaantuvaa ilmeneekin varmasti kaikissa kolmessa, kelpo ajettavuudesta (autoihin tykästykään omistajatasolla ja niillä jaksetaan ajaa pitkään), kohtuullisen kestävästä ja luotettavasta perusrakenteesta- ja tekniikasta.Olen erimieltä. Autossa on kuitenkin rajallinen määrä suoraan kilometreistä kuluvia osia, ja niistä käytännössä kaikki on voitu moottorin laakerointi myöden vaihtaa 400 000 ajettuun autoon. Kilometrit ei itsessään kerro missä kunnossa auto on. Sen sijaan maalipinnan ja sisustan kunto kertoo. Jos auto on lommoton ja hyvin siisti 400 000 tuhannesta huolimatta, niin tällöin autoa on todennäköisesti pidetty muutenkin hyvin, ajettu asiallisesti, säilytetty asiallisesti, jne.
Itse tein elämäni autokaupat kun ostin kolme vuotta sitten 1200 eurolla autoliikkeestä 288 000 ajetun 1,6 16v Opel Astra 99vm STW. Siis auto on aivan kuin uusi maalipintaa ja sisustaa myöden, uuden Astran tuoksukin on jäljellä. Tekniikassa sama linja. Alusta on kuin uudessa, pehmeä, ryhdikäs ja jämäkkä, eikä mikään missään nimessä äännä tai kolise, alustaan onkin edellinen omistaja vaihdattanu ison osan alustan kuluvista osista. Myös ohjaus on moitteeton, kuin uudessa, ainakin simpukka on ratin taakse vaihdettu. Moottori on virkeä, eikä kuluta öljyä juurikaan sen enempää kuin uutenakaan on normaalia. Olen nyt ajanut autolla 48 000, eikä mikään ole hajonnut. Eteen olen vaihtanut uudet levyt ja palat, sekä laatikkoon öljyt, ja huollot tietenkin sisältäen jakopäähuollon. Myös uudet kesärenkaat olen ostanut, mutta talvisetti oli aika uusi. Tästä ei autoilu voi juuri halvemmaksi mennä. Halpojen kilometrien lisäksi saan ajaa hyvin siistillä ja ryhdikkäällä autolla, pidän sen vielä hyvässä vahassa ja tummentelen haalistuneita muovilistoja muutaman kuukauden välein. En voisi parempaa toivoa. Edelliselle omistajalle kävi köpelösti, kun oli vaihdattanu jos jonkinlaista, eikä kuitenkaan korjannut satoa, jonka oli kylväny.
- lmlkmdskmdskdmsl
Itse en ostaisi 400 000 ajettua, jos tarkoitus olisi saada kunnon käyttöauto. Ei ole sen arvoista. Säästö vaikkapa 300 000 ja 400 000 ajetun välillä on mitätön. Ainoana poikkeuksena ehkä nuo mainitut taksit yms. mutta yleisesti ottaen 400 000 km on liikaa tavalliselle autolle. Kyllä autolla sen pääsee, mutta ei niitä ole tarkoitettu niin monen kilometrin ajamiseen. Ts. niiden ei ole tarkoitus kestää niin kauaa ja sen takia niiden toimimiseen ei voi luottaa. Minkä tahansa osan hajoaminen koska tahansa on ihan normaalia ja odotettavaa.
- aisin.gt
Miksi uusien autojen elektroniikka reistailee. Niitä viedään lavetilla takuuhuoltoon, kun ei suostu lähtemään käyntiin tai ei päästä edes omistajaa sisään. Tuore naapurin Volvo oli 4 kertaa takuuhuollossa 2 vuoden aikana elektroniikan ongelmien vuoksi.
Miten pitkään noiden osien piti kestää ?
Käytännössä vanhan auton kanssa selviää yhdellä korjauksella katsastustarkistuksella (= jarrujen herkistys-käsijarrun säätö) . Nämä maksaa vuodessa saman verran kun uuden auton huolto. Vanhasta ei tarvitse maksaa niitä osamaksuja, joten siitä vuotuisesta rahasta voi helposti osan käyttää vanhan korjauksiin.
Näyttää vahvasti siltä, että vanhalla voi ajaa niin kauan kunnes kone tai laatikko laukeaa.
Tuo 455 tkm ajettu kestää vielä hyvin mm. asuntovaunun vetoa, joten ei ole rikkoutumisen merkkejä vaikka jumittavissa jarruissa ehkä kuluukin enemmän paloja kuin uudessa.
- Suomi_on_pitkä
Jokainen esim. Toyotalla tms. riisipussilla ajanut ymmärtää miksi niillä ei mielellään aja isoja kilometrimääriä. Riisipussien huonon ajettavuuden hyvä puoli on se, että yleensä niillä on ikään nähden ajettu vähän. Jälleenmyyntiarvo säilyy. Kaupunkiauto on kaupunkiauto ja riittää Tokion ruuhkassa, mutta Suomen pitkät taipaleet vaativat sitten jo ajettavuutta.
Paljon ajavat luottavat Fordiin, Mersuun Volvoon ja Skodaan.- NiilläkinAjetaanPaljon
Lisäisin tuohon paljon ajavien listaan kyllä myös BMW:n, Opelin ja Citroenin,
- jfjfhjfhhjfdg
Eipä noihin halpoihin käyttöautoihin sitten muuta kuin öljyt ja tulpat ja suodattimet.Meno minimipanostuksilla ja vikalista sitten isompiin huoltoihin.Premiumit voidaan sitten puunata ja kuurata.
- öljyparooni
Ei kannata ostaa harmia itselleen. Netissä on paljon alle 200 000 km ajettuja autoja kohtuuhintaan. 400 000 ajetussa pitäisi olla huoltokirja, jossa eritelty jarruremontit, startin ja laturin vaihdot, vetoakselit jne. Sitten tietää mitä menee sököksi seuraavaksi. Ei silti kannata ryhtyä moiseen ikuiseen työmaahan, kun on sika hankalia nämä uudet ohjaustehostimetkin, lähes mahdottomia vaihtaa , on tehty niin hankalaksi ja kalliiksi.
- ihmettelijäX
Ihmetellen kyllä katsellut esimerkiksi huutokaupat.com:ssa, kun aika ajoin myyntiin tulee 400-500tkm ajettuja ja 3-5-vuotiaita vanhoja Mersun takseja, joista vielä huudetaan reilusti yli 10teur. Tuollaisestahan on käytännössä lähes jokainen osa, moottoria ja vaihteistoa myöden, tulossa tiensä päähän.
Toki se rakas naapuri ja sukulaiset näkevät vain metallivärissä hohtavan tuoreen vuosimallin mersun, ei niitä kilometrejä ja tässä kai se perimmäinen syy koviin huutohintoihinkin.
- 3253434
400tkm ajettu on suurta riskipeliä, voi kestää hyvinkin 500tkm tai sitten mottori/vaihteisto voi laueta seuraavana päivänä, tätä aika mahdoton ennustaa. Jos haluaa ottaa riskin niin siitä vaan ostamaan. Ei 200tkm ajetut niin kalliita ole, 4-5 tonnilla saa jo kohtuuhyvän 2000-luvun auton jolla ajelee paljon varmemmin pitkään.
Jos auto ei ole pakollinen esim töiden takia niin sitten varmaan voi kokeilla onneaan ja säästää 400tkm ajetulla.- tarkka.talous
Paljon ajettu edellyttää auton huolellista tutkimusta ennen ostoa ja vain luotettavaksi tunnetun mallin hankkimista. Paljon ajettua kannattaa pitää vain jos se pysyy kasassa pienin kustannuksin muutamia vuosia. Kun nykyinen hajoaa tuossa 500 tkm tietämillä, niin seuraava onkin alle 200 tkm ajettu ja sillä taas pärjää muutaman vuoden. Vain tyhmä tai todella varakas ostaa sellaisen tuoreen auton , missä arvo putoo 5 t€/vuosi. Premiumin ostajalla pitää olla melkoisen korkeat vuositulot, mutta tavikselle kelpaa sellainen siisti käytetty.
- riskiostos
Muuten aivan asiaa, mutta huolellinenkaan paljon ajetun tutkiminen ei paljasta kaikkea olennaista. Vain moottorin ja vaihteiston purkamisella todella voisi vakuuttua, ettei sieltä löydy merkittäviä kulumia ja vastaavia, tähän tuskin kukaan alkaa.
- FiatCromaTD
Fiatin dieseleillä kestävä maine maailmalla. Tätä ei ole dieselversiona tuotu Suomeen mutta hyvin toimii Croma 745 000km ajettunakin. Mittarilukema näkyy videolla kohdassa 00:50:
https://youtu.be/sQ-NaD-J1nw - Puuhapetelle
Kulkeehan ne, mutta remonttia remontin perään ja jotkin asiat jo kolmatta kierrosta.
Eli teesseitsepuuhapetelle sopivia. - Anonyymi
Ukko on ostamassa Bemarin,diesel 520, ajettu yli 450 tonnia,luulisi leviävän heti tielle?Nyt vastauksia ja heti,kiitän🤔
- Anonyymi
450t km on liikaa. Lahoaa auto kuin auto käsiin. Autojen suunniteltu kestoikä on 8v tai 250 T km. Enempää ei tartte kestää, sillä keski eurooppalainen omistaja vaihtaa ennen tuota jo autoa. On valmistajalle liian kallista tehdä kestävää autoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
450t km on liikaa. Lahoaa auto kuin auto käsiin. Autojen suunniteltu kestoikä on 8v tai 250 T km. Enempää ei tartte kestää, sillä keski eurooppalainen omistaja vaihtaa ennen tuota jo autoa. On valmistajalle liian kallista tehdä kestävää autoa.
Mikään auto ei lahoa käsiin, ei edes ruostu. Joilla ruostuu niin johtuu käyttäjistä. Ainakaan 20 vuotta käytössä olleessa autossa ei näy missään ruostetta ei pelleissä, ei korin alapuolella ulkopohjassa tai takapalkissa / eturungossa, se palkki johon pultataan tukivarsia jne.
Autolla ei ole myöskään minkäänlaista suunniteltua ikää ja kaikki osat joita joutuu harvoin uusimaan ovat erittäin edullisia.
Autot on automaattisesti suunniteltu helposti ja olemattomilla kuluilla pidettäväksi kunnossa.
Korissa on hyvin vähän erilaisia ohjaukseen, jousitukseen, jarruihin liittyvivä osia. Mikään Konetta ja vaihteistoa ei vaihdeta huoltojen takia. Hyvin vähän vaihdettavaa moottoreissa isoilla km. Ei saa edes tankillista bensaa sillä rahalla mitä mennyt 1.6 16v 340 000km pätkäajoilla moottoriin korjaukseen 20 vuoden aikana. Useita autoja tiedossa.
Paljon ajettu ja riittävän monta vuotta käytössä ollut tulee käytännössä ilmaiseksi autoksi kun hintaero on moninkertainen jopa 10-20 kertainen paljon uudempaan tai eri autoon verrattuna.
- Anonyymi
Kaikki kuluu käytössä ja vanhenee ajan kuluessa.
Jos autolla ajettu pitkää taipaletta niin kyllä se paljon matkaa kesääkin. pitkät maantieajotaipaleet ei autoa juuri kuluta. Lähinnä pyöränlaakereita.
Eri asia on jos se 400tkm on taajamassa syntynyttä (kiihdytys-jarrutus) niin se on aika kova pala autolle ja tietysti ajotavasta riippuen.
500km taipale maantiellä on helposti kuluttavuudeltaan sama kuin 50km taajamassa/kaupungissa/kehäteillä.- Anonyymi
lyhyessä ajossa kuluttaa jatkuva auton käynnistys ja moottrin lämmitys kylmästä kuumaan.....öljyn ominaisuudet muuttuu näissä niin paljon että 30000 vaihtovälillä öljyn vaihtoväli tulisi puolittaa
- Anonyymi
turbosaabilla tuli 550 tkm ..moottori ja turbo kesti muuta muut hajoavat osat laittoi auton varikolle
- Anonyymi
Ei kestä nyky ekobuustit vanhat parempia
- Anonyymi
Ensimmäisen sukupolven Ecoboostit ovat jo sen verran iäkkäitä, että monilla on ajettu jo yli 400 000 km. Kyllä nekin näköjään kestää. Toki nämäkin saa rikki tunkemalla väärää voiteluainetta valmistajan ohjeistaman tilalle, mutta se onkin sitten eri juttu. Mutta vaihteiston on syytä olla manuaali. Tomaattien kanssa ei tule kuin ongelmia isoilla kilometreillä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275