Minut määrättiin töihin ilmaiseksi, tai no, 9 euron päiväkorvausta vastaan. Tämä on noin 1/8 alan työehtosopimuksesta, mitä pidän ilmaistyönä.
Paikalla tulee olla 8 tuntia päivässä.
Paljonko minun tulee tehdä töitä, että peli on reilu? 1/8 palkalla voisin periaatteessa tehdä töitä tunnin ja sluibailla loput 7. Harmillisesti työmatkaan kuluu noin 8 euroa yhteensä, joten tienaan vain noin euron päivässä.
Joku ilkeämielinen laskee, että pitäähän tehdä työttömyyskorvauksen eteen töitä eikä vain makoilla uunin pankolla. No sovitaan sitten niin, siltikään päiväpalkakseni ei jää kuin noin 15 eur, työmatkakulut kun laskee mukaan. Se vastaa parin tunnin työehtosopimuksen mukaista palkkaa.
Teenkö siis töitä 2 h päivässä ja loput ajat kaivelen nenääni? Entäpä menettämäni 6 h noiden kahden tunnin päälle? Minusta alkaa tuntua, että taidan olla aika hölmö, jos teen yhtään mitään.
Ilmaiseksi töihin, minkälainen työpanos?
70
1428
Vastaukset
- fdgfdgdfgdf
Ei sinun tarvitse tehdä töitä ollenkaan. Olet vain paikalla. Sinä ET ole tehnyt työsopimusta, joten sinun ei myöskään tarvitse tehdä työtä. Niin se vaan on, väittipä kuka muu mitä tahansa - paitsi laki. Sinulla on velvoite käydä orjatyössä 4 tuntia viikossa, ei siis joka päivä. Tiedä oikeutesi ja pidä niistä kiinni. Ota omia hommia mukaan (kirja tmv.), että saat aikasi kulumaan. Joudut varautumaan, että työpaikkasi ei välttämättä ole turvallinen, jos siellä on rikostaustaisia ihmisiä, joten ole varuillasi. Parempi on, ettet kaaveeraa kenekään kanssa, ainakaan aluksi.
- DuunariDuunari
Itseasiassa velvollisuutesi on käydä työharjoittelussa niin monta tuntia/pvä kuin sopimuksessa lukee, jonka olet itse allekirjoittanut.
Tuskin harjoittelu paikkasi on vankilassa niin en juuri pelkäsi työkavereita.
Enkä juuri kuuntelisi fgfgfgfdgfgdgd kaltaisten onnettomien rutkujen kitinöitä ja "tietoa" miten asiat on kun tuskin sitä edes tietävät. Tuskin on ollut edes töissä vuosiin, rutisee ja valittaa. - 2.h.palkka
Mistä tämä 4 tuntia siis tulee? En tietenkään allekirjoita mitään työsopimusta, jossa velvoitan itseni 8 tunnin työpanokseen - ilmaiseksi.
- fghffhfghfh
En osaa linkittää, mutta googlaa "laki kuntouttavasta työtoiminnasta". Siellä on selkeästi kerrottu "työajat". Moni allekirjoittaa papereita lukematta niitä. Sairaslomaa ei kannata hakea. koska työttömänä ei saa sairaslomalta mitään korvauksia (Kela ei enää maksa niitä kuin erityistapauksissa). Minä olen suorittanut kuntouttavan työtoiminnan etätyönä, koska en pystynyt menemään työpajalle. Taas olen hakemassa työkyvyttömyyseläkettä ja tulen taas hylätyksi. Näin mennään eläkeikään saakka eli näillä näkymin 65-vuotiaaksi saakka, elleii eläkeikä tässä välin vielä muutu.
- työkokeiluOnEriAsia
fghffhfghfh kirjoitti:
En osaa linkittää, mutta googlaa "laki kuntouttavasta työtoiminnasta". Siellä on selkeästi kerrottu "työajat". Moni allekirjoittaa papereita lukematta niitä. Sairaslomaa ei kannata hakea. koska työttömänä ei saa sairaslomalta mitään korvauksia (Kela ei enää maksa niitä kuin erityistapauksissa). Minä olen suorittanut kuntouttavan työtoiminnan etätyönä, koska en pystynyt menemään työpajalle. Taas olen hakemassa työkyvyttömyyseläkettä ja tulen taas hylätyksi. Näin mennään eläkeikään saakka eli näillä näkymin 65-vuotiaaksi saakka, elleii eläkeikä tässä välin vielä muutu.
Sosiaalihuoltolaki määrittelee kuntouttavan työtoiminnan sosiaalipalveluksi. Sosiaalihuollon asiakkaalle on mm. nimettävä asiakkuuden ajaksi omatyöntekijä.
Kuntouttavaa työtoimintaa, kuten muutakin sosiaalihuoltoa toteutettaessa, on ensisijaisesti otettava huomioon asiakkaan toivomukset ja mielipide ja annettava hänelle mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Kunta vastaa siitä, että kuntouttava työtoiminta järjestetään lainsäädännön mukaisesti ja aktivointisuunnitelmassa määritellyllä tavalla.
Aluehallintovirasto (AVI) on sosiaalihuollon alueellinen ohjaus-, lupa- ja valvontaviranomainen. AVIn tehtäviin kuuluvat sosiaalihuollon ohjaus ja valvonta sekä kantelujen käsittely. AVIsta on mahdollista saada ohjausta, jos palveluissa tai laadussa on puutteita, epäkohtia tai asiakasta kohdellaan epäasiallisesti. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira ohjaa aluehallintovirastoja ja kuntia toimialansa lainsäädännön toimeenpanossa sekä valvoo sen toteuttamista.
Itse kannattaa tutustua sosiaalihuoltolakiin
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20141301?search[type]=pika&search[pika]=Sosiaalihuoltolaki 1301
lain soveltamisopas löytyy täältä
http://stm.fi/documents/1271139/1352015/Sosiaalihuoltolain soveltamisopas.pdf/cb12a5c4-9bfa-4983-adf6-94ca18815f1b
- MitenNiinMäärättiin
Mikset marssi lääkäriin ja hae sairaslomaa?
- fgfgfgfgf
Työtön ei saa sairaslomaa. Tai toki saa, mutta Kela ei nykyisin enää maksa työttömien sairaslomakorvauksia, joten jos lääkäri määrää saikkua niin sitten olet ilman mitään tuloja, paitsi saat toimeentulotukea.
- sehgdskl
fgfgfgfgf kirjoitti:
Työtön ei saa sairaslomaa. Tai toki saa, mutta Kela ei nykyisin enää maksa työttömien sairaslomakorvauksia, joten jos lääkäri määrää saikkua niin sitten olet ilman mitään tuloja, paitsi saat toimeentulotukea.
"Hae sairauspäivärahaa työttömyyskorvauksen sijaan, sillä
• sairausajan toimeentulon turvaa
sairauspäiväraha työttömyysetuuden sijaan
• sairauspäivärahapäätöstä odottaessa voit yhä saada työttömyysturvaa"
http://www.kela.fi/documents/10180/1454076/Esite_Jos_sairastut_tyottomana.pdf/20b53ebc-2f55-4882-80ba-ca076822502a
- fghfhjgfj
Työmarkkinatuki on suunnilleen saman verran kuin yksi osa-aikatyöpäivä viikossa, tai kaksi päivää matalapalkka-alalla. Minusta kaikilla pitkään työttöminä pidetyillä olisi oikeus joko saada tuntuva korotus korvaukseensa tai saada oikeita töitä eläke-etuineen tuon 130 euron edestä viikossa. Työttömyys pitää korvata uhrille, ei rangaista häntä, ikäänkuin hän olisi siihen syyllinen rikollinen!
Siihen orjatyöpaperiin kannattaa laittaa allekirjoituksensa viereen maininta, että allekirjoittaa toimeentulon mentetyksellä kiristettynä. Siitä ei ainakaan heti ole apua, mutta ehkä sitten joskus, jos tämä tyrannia romahtaa ja alamme järjestää uhreille korvauksia raa'immista virkamiesten väärinteoista. - kansanviholliset
Saikkua hakemaan heti ekana päivänä.
- werma
Jos kyseessä on työkokeilu tai kuntouttava työtoiminta niin sinulla on ainoastaan paikallaolovelvollisuus ja itse päätät kuinka paljon "jaksat" painaa töitä.
Tietenkin vaadit kaiken mahdollisen perehdyttämisen ja ohjauksen, työvaatetuksen (esim. käytetyt turvakengät eivät kelpaa).
Älkää tehkö mitään, niin on parasta.- vittujooko
niin...korjatkaa jos olen väärässä mutta työkokeilussa ei ole työntekovelvollisuutta vaan ainoastaan paikallaolovelvollisuus?jos joudut pakotettuna ilmaistöihin niin varasta sieltä työpaikalta niin paljon tavaraa kun pystyt!esim monissa tehtaissa on aika paljon arvokasta tavaraa
- työnantaja
Jospa se työkokeilussa olo voisi johtaa siihen että työnantaja palkkaa työkokeilijan.
Arvaa palkkaako sellaista joka vain on paikalla mutta ei tee työtä?
Asenne ratkaisee hyvin paljon siinä ketä palkataan. - ei_firman_kenkiä
Käytetyt kengät on muutenkin vähän huono juttu. Eräässä firmassa sellaiset sain kahdeksi päiväksi, kun heti ei ollut oikeaa kokoa tarjolla (koko 49). Ja heti oli jalkasilsa vaivana!
- vittujooko
työnantaja kirjoitti:
Jospa se työkokeilussa olo voisi johtaa siihen että työnantaja palkkaa työkokeilijan.
Asenne ratkaisee hyvin paljon siinä ketä palkataan.ei työkokeilun jälkeen pääse PALKALLISEEN työhön vaan isäntäfirma ottaa työkokeilun päätyttyä uuden ilmaistyöllisen!jos firmalla on työvoimapulaa niin silloin PALKATAAN työntekijä eikä pitäisi yhdessä työkkärin kanssa kierrättää ilmaista työvoimaa.taidat itse olla "yrittäjä"joka ei halua palkkaa maksaa vaan orjia ilmaiseksi kun näin on mahdollista.PELLE ORJUUTTAJA!!!!!jos asennetta halutaan testata niin miten luulet kumpi osoittaa enemmän asennetta,palkkaa saava henkilö vai ilmaistyöhön pakotettu henkilö?
- L.Kääpä
työnantaja kirjoitti:
Asenne ratkaisee hyvin paljon siinä ketä palkataan.Kuka työnantaja muka ketään palkkaisi, kun ilmaistakin työvoimaa on tarjolla?
- 76628
L.Kääpä kirjoitti:
Kuka työnantaja muka ketään palkkaisi, kun ilmaistakin työvoimaa on tarjolla?
Aika monet se palkkaa. Pitkälle kolmatta miljoonaa on palkattuna.
- KuulutHoitolaan
Taidat olla vajakki. Vain vajakki menee ilmaiseen työhön.
- Juudas465
Mitä itse sitten tekisit siinä tilanteessa jos te.toimisto määrää työkokeilua tai kuntouttavaa?
- OmaOnValintasi
Juudas465 kirjoitti:
Mitä itse sitten tekisit siinä tilanteessa jos te.toimisto määrää työkokeilua tai kuntouttavaa?
Käskisin lukea lainsäädännön tai katsoisin peiliin. Kumpaakaan ei voi määrätä ilman työnhakijan suostumusta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2012/20120916#Pidp451345920 - hiljaahyväon
Juudas465 kirjoitti:
Jokin sopupituinen jakso on ihan ok. Mutta työsopimuksesta siinä ei ole kyse. Työkokeilupaikasta kannattaakin heti kysyä, onko heillä työvoiman tarvetta-palkatakseen, kun jakso on ohi, mikäli kokeilija toimii odotetysti eli tekeekin jotakin.
Jos vastaus takkuaa, asia selvä- teet niin vähän kuin on itsestäsi hyvä, ettet ihan tukehdu pakolliseen olemiseen.
Jos kokeilupaikka on, yritys: tee töitä. Jos kokeilupaikkka on joku yhdistys, joku valtava hyväntekeväisyysyhdistys, jokin kunnan/valtion juttu- unohda, ja tapa aikaa... Kopisteluun sano, että on vielä työsopimus jatkoksi tekemättä.
- HahhahMikäPölö
Itse olet sopimuksesi allekirjoittanut, pölö.
- TyönhakijaPäättää
7 §
Työllistymissuunnitelman sisältö
Työllistymissuunnitelma ja sitä korvaava suunnitelma perustuu työnhakijan omiin työtä tai koulutusta koskeviin tavoitteisiin ja arvioituun palvelutarpeeseen.
- Hui7utggu77y
Ajatko orjahommiin omalla autolla vai millä kuljet? Ja onko sulla kuntouttava vai työkokeilu?
Kuntouttavaan ainakin saa matkakorvausta myös oman auton käytöstä. Ja sinulla on läsnäolo velvollisuus, mutta ei tarvitse tehdä töitä koska sinulla ei ole työsopimusta kyseiseen paikkaan, Ja tosiaan 4h päivässä vaikka kerran viikossa riittäisi, ei ole pakko olla 8h 5 päivänä viikosa. Mutta jos/ kun sopimus on jo tehty niin sitä on noudatettava.
Tässä matkakorvauksesta.
Kaikilla kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvilla henkilöillä on oikeus (riippumatta siitä, onko henkilön pääasiallinen toimeentulon lähde työttömyysetuus vai toimeentulotuki) saada työtoimintaan osallistumisesta aiheutuvista matkamenoista toimeentulotukena maksettavaa matkakorvausta. Matkakorvaus maksetaan halvimman matkustustavan mukaisesti. Sellaiselle kuntouttavassa työtoiminnassa olevalle henkilölle, joka ei saa muuta toimeentulotukea, matkakorvausten maksaminen ei edellytä toimeentulotukilaskelman tekemistä. - rrrtghkjkllioi
Saikkua vaan heti...
- 2.h.palkka
Aika outo homma, että työnantaja olisi halunnut minun "lukevan" ja allekirjoittavan pitkän sopimuksen saman tien. Tähän en suostunut, enkä saanut kuitenkaan työsopimusta mukaani tutkittavaksi. Taitaa mennä karenssille nyt enkä voi mitään.
Ilmeisesti on niinkin, että jos allekirjoitan ja saan esim. ensi viikolla potkut, niin taas karenssi paukkuu. Mielivaltaisesti pystyy siis työnantaja lyömään kepillä nivusiin, jos en ota siltä poskeen.
Kuulemma tarvitsevat minua erityisesti erästä isompaa huipennusta varten, jossa töitä riittää kaksin käsin tehtäväksi. Mietinkin, allekirjoittaisinko ja sitten h-hetkenä jättäytyisin saikulle tai olisin muuten vaan pois, näkisipä sekin miten käy kun koettaa käyttää toista härskisti hyväksi.- fgfhfgjg
Äänitit kai sen tilanteen? Olisit voinut ottaa kuvan kustakin sivusta ja lukea myöhemmin? Hullu se olisi, joka allekirjoittaisi jotain, jota ei anneta edes lukea. Se varsinainen rikos on varmaan piilotettu jonnekin sivulauseeseen, joten koko teksti on täikammalla haravoitava ennen kuin voi päättää allekirjoittaako vai ei.
- Työtönsitten1993
Siis onko niin että sinut on suoraan määrätty menevän johonkin orjatöihin ilman haastattelua?
Itselleni on aikanaan tullut näitä työhönosoituksia, karenssin uhalla mutta aina on haastattelussa pitänyt käydä ensin.
Jos näin on, niin kannattaa syödä reilusti valkosipulia edellisenä iltana, unohda pestä tukka, älä meikkaa jos olet nainen- hmm, meikkaa jos olet mies, pukeudu oudosti, kerro että harrastat viininmaistelua, tietokonepelien pelaamista sekä elokuvien katselua.
Jos olet jo määrätty työhön, niin ethän sille mitään voi jos "uuvut töistä" ja joudut ottamaan saikkua, tai tulee flunssa tms. Ehdottomasti kuuntelisin itseäni tuossa tilanteessa. Ainakin aiemmin riitti ilmoitus työnantajalle että on kipeä, jotkut haluavat todistuksia. Mutta itse olen ollut lukemattomissa orjapaikoissa vaikka ammattitaitoa ja koulutuksia on. Mistään en ole saanut jatkoa vaikka olen hyvä työntekijä(tein samaa työtä kuin muut, mutta he saivat oikeata palkkaa). Täysin työnantajien hyväksikäyttöä ja monesti valitettavasti myös tahallista kiusantekoa.
Tsemppiä ja annathan kuulua itsestäsi.
P.S. Itse 90-luvun lamasta enemmän ja vähemmän työtön, joten työkkäristä kokemusta on paljon, joka vuosi vain nuo lait tuntuvat muuttuvan ettei aina perässä pysy. - näio
Niin miten on...Auttakaa joku jos tietää että jos joutuu orjahommiin niin onko se ainoastaan paikallaolopakko vai myöskin työntekopakko?SIIS LAIN MUKAAN vai voiko te-toimisto ja orjafirma pakottaa myös tekemään töitä?Ja jos voi niin voiko orjafirma mielivaltaisesti kertoa että orja ei ollut riittävän nopea työnteossa?Ja työtön saisi orjaisännän kertomuksen perusteella karenssia.Eli riittääkö LAIN mukaan vaan kun ilmestyy paikalle?Eli jos orjaisäntä väittää että orja ei tee tarpeeksi töitä ilmaiseksi niin onko perustetta LAIN mukaan karenssille?TE-toimisto tietysti antaisi karenssia...mutta kun tuntuu että te-paskat määrittää omat lait
- asiae
Lain julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta 4:10 § sanoo, että TE-toimisto ja työkokeilun järjestäjä voivat purkaa työkokeilua koskevan sopimuksen. Työttömyysturvalain 2a:12 § taas sanoo 60 päivän karenssin seuraavan, jos työnhakija omalla menettelyllään aiheuttaa, ettei hänelle voida järjestää palvelua.
Lain mukaan siis siitä näyttäisi voivan seurata karenssi, jos ei tee mitään muuta kuin ilmestyy paikalle. Ei kuitenkaan firman mielivallan mukaan.
Ei se tosin useinkaan ole kovin selvää, mitä laki sanoo mistäkin konkreettisesta tilanteesta. Vaikka noista pykälistä olisikin sanomaani mieltä, kyseisissä laeissa on aika monta muutakin pykälää kuin nuo kaksi. Lisäksi on olemassa aika monta muuta lakiakin kuin nuo kaksi. Jos maksat asianajajalle sellaisesta kahdesta päivästä, voit saada hyvin perustellun kannan, joka on sinulle mieleinen. Mutta sillä on merkitystä lähinnä sitten hakiessasi rahoja takaisin pitkässä valitusprosessissa, ensi kädessä TE-toimisto ne sinulta taitaa viedä.
- Täysipanos
Annat täyden työpanoksen kuten kuka tahansa muukin työpaikalla oleva. Mielellään vielä 110% panoksen, jotta työnantaja huomaa ahkeruutesi ja harkitsee palkkaamistasi. Se että olet päässyt töihin on palkka. Vetelehtimällä tienaat itsellesi vain karenssin ja pääsyn paikallisten yrittäjien mustaan listaan.
- työpanos110
vai oikein 110%työpanos orjana?!jos osaat hiihtää niin suksi vittuun pelle
- VaroRikospuljuja
Orjia käyttävät yritykset ovat pelkkiä huijareiden pesiä. Eihän kukaan rehellinen kehtaa edes kertoa olevansa rikospuljussa työssä.
- kikypotkut
Mustalla listalla on tällaiset paska firmat jo valmiiksi joihin ei ketään täyspäinen hae koskaan töihin. Hyväksikäyttävät firmat ovat sitä alhaisinta sakkaa mitä kaikki välttelevät aina.
Onneksi on netti ja tietoa. - Apuaaaaa
Ei voi olla totta: "se että olet päässyt töihin on palkka" ... kuka näitä kirjoittaa?
Palkka on palkka, jolla maksetaan asuminen ja eläminen ja myös eläke karttuu. - TyötönTyökyvytön
Apuaaaaa kirjoitti:
Ei voi olla totta: "se että olet päässyt töihin on palkka" ... kuka näitä kirjoittaa?
Palkka on palkka, jolla maksetaan asuminen ja eläminen ja myös eläke karttuu.Työttömän kuuluu muistaa asemansa. Yksikään yrittäjä ei palkkaa työtöntä vasta, kun on annettu näyttöä työkyvystä, joka käy samalla kuntoutuksena ja paluuna työelämään. Työ on parasta aktiviteettia, jolla palautetaan työttömän työmarkkinakelpoisuus hiljalleen siihen pisteeseen, että voidaan harkita palkanmaksua. Tähän menee useampi kuukausi, joillain vuosikin. Siksi voidaankin sanoa, että palkka kuuluisi oikeastaan yrittäjälle siitä, että jaksaa panostaa työttömän kuntouttamiseen työn kautta. Työtön voi maksaa laskunsa ja kulunsa työttömyystuilla, joka on työttömän palkka.
- Apuaaaaaa
Heh heh, salli minun nauraa. Tämä on mennyt kyllä ihan sairaaksi tämä ajattelu. Työtön ei tarvtse useinkaan kuntoutusta työkokeilun muodossa vaan työtä, josta maksetaan palkka. Kuntoutus on asia erikseen ja sillä on oma paikkansa. Työhön on ohjeistettava jokainen - ja ihan palkallisena. Koeaika on keksitty...
Työkokeilu harvoin johtaa työttömän työllistymiseen kyseiseen paikkaan. Jos näin olisi, ongelmaa ei olisi. Ja vielä maksaa tästä työnantajalle? Ok, jos työsopimus syntyy, ehkä sitten jos sittenkään.
Onko tällaisen kommentin kirjoittaneella kokemusta työkokeilusta? - eityökokeilutyöllistä
Tätä asiaa itsekkin olen TE-Toimistossa sanonut että nämä työkokeilut/työharjoittelut eivät ole omalla kohdallani tuottaneet mitään tulosta, ja tästä minulla on näyttöäkin, että TE-toimiston virkailijat ovat siinä vaiheessa heikoilla kun asiasta aletaan väittelemään, että kuinka moni on työllistynyt/saanut töitä työharjoittelun/työkokeilun kautta kun olen pyytänyt että saisinko nähdä jotakin ihan virallisia tilastoja.
- PieniPiruVasempaan
Jos joskus mietit, milloin on tehty valinta, joka vaikuttaa loppuelämän, se on nyt.
Pohdi tarkkaan mitä hyötyjä ja haittoja on valinnalla. Voit olla ahkera ja tunnollinen, hankala ja paljon johtamista vaativa tai täydellinen lusmu.
Kaikki ovat sallittuja valintoja. Mikä on sinun tapauksessa se, joka on loppuelämän kannalta hyvä. Kukaan muu ei sitä voi sinun puolestasi päättää.- Apuaaaaaa
Jopas on kohtalokkaasti kirjoitettu, ikäänkuin olisi suurempaa tietämystä...
-tuskin loppuelämäsi sinetöityy tämän yksittäisen teon myötä
-vaikka olisit ahkera ym., töitä tuskin saat - orjankäsikirja
työpanos minimiin,varasta orjakokeilupaikasta mahdollisimman paljon tavaraa,koneita ja laitteita "vahingossa"epäkuntoon.siis mahdollisimman paljon orjaisännälle taloudellista vahinkoa.vahinkoja sattuu...
- PieniPiruVasempaan
Apuaaaaaa kirjoitti:
Jopas on kohtalokkaasti kirjoitettu, ikäänkuin olisi suurempaa tietämystä...
-tuskin loppuelämäsi sinetöityy tämän yksittäisen teon myötä
-vaikka olisit ahkera ym., töitä tuskin saatElämä on täynnä valintoja.
Yksi näkökohta on tietenkin se, että ei kannata olla ahkera eikä panostaa mihinkään ennen kuin on varma, että kyseessä on juuri se hetki, jolloin se on tuottavaa.
Valitettavasti suurin osa ihmisistä tajuaa ne hetket vasta sitten, kun ne ovat menneet. Ahkena olemisella ei menetä mitään ja saa itsekin jotain mielihyvää omasta tekemisestä. Toki on niitäkin, jotka tekevät aina minimin työstä riippumatta. Jostain syystä ne eivät ole ikinä tyytyväisiä.
Olisikohan kiinni ihmisen omasta minäkuvasta? - Apuaaaaaa
Tässä on kuitenkin ymmärtääkseni kyse palkattomasta työstä, jonka teettämiselle harvoin löytyy järkeviä perusteluita. Työstä pitää maksaa palkka. Tämä on jotenkin nykyään hämärtynyt, ja on käsitys että vain osalle kuuluu palkka. Selvitysten mukaan kun työkokeilut vain harvoin johtavat työllistymiseen. Korjaa jos löydät toisenlaisen selvityksen!? Olen mielelläni väärässä.
Nämä ihmiset, jotka työkokeilussa, tarvitsevat työpaikan (jolleivat sitten kokeile alaa jota lähtevät opiskelemaan), josta on maksettava. Tämä kävisi useimmalle työttömälle. Jos palkalliseen työhön ei lähde, voidaan jo sitten lähteä moralisoimaan ja esittämään viisauksia omista valinnoista ja niiden tärkeydestä. Suurimman osan oikeustajuun kun ei edelleenkään sovi se, että työtä tehdään palkatta. Siksi moralisointi ja laiskaksi haukkuminen kohtuutonta, sivistymätöntä ja kertoo ettei henkilö tunne työttömyyyden rakenteellisia syitä tai peruspykologisia lainalaisuuksia siitä mikä ihmisiä motivoi työhön. - OletkoSekaisin
orjankäsikirja kirjoitti:
työpanos minimiin,varasta orjakokeilupaikasta mahdollisimman paljon tavaraa,koneita ja laitteita "vahingossa"epäkuntoon.siis mahdollisimman paljon orjaisännälle taloudellista vahinkoa.vahinkoja sattuu...
Se että on työtön ei poista korvausvelvollisuutta. Samalla tulee mukavasti merkintä rikosrekisteriin vahingonteosta eikä liene vaikea arvata, että sanaa kirii nopeasti muiden yrittäjien korviin. Se joka ohjeitasi noudattaa ei varmasti tule koskaan työllistymään palkalliseksi.
- PieniPiruVasempaan
Apuaaaaaa kirjoitti:
Tässä on kuitenkin ymmärtääkseni kyse palkattomasta työstä, jonka teettämiselle harvoin löytyy järkeviä perusteluita. Työstä pitää maksaa palkka. Tämä on jotenkin nykyään hämärtynyt, ja on käsitys että vain osalle kuuluu palkka. Selvitysten mukaan kun työkokeilut vain harvoin johtavat työllistymiseen. Korjaa jos löydät toisenlaisen selvityksen!? Olen mielelläni väärässä.
Nämä ihmiset, jotka työkokeilussa, tarvitsevat työpaikan (jolleivat sitten kokeile alaa jota lähtevät opiskelemaan), josta on maksettava. Tämä kävisi useimmalle työttömälle. Jos palkalliseen työhön ei lähde, voidaan jo sitten lähteä moralisoimaan ja esittämään viisauksia omista valinnoista ja niiden tärkeydestä. Suurimman osan oikeustajuun kun ei edelleenkään sovi se, että työtä tehdään palkatta. Siksi moralisointi ja laiskaksi haukkuminen kohtuutonta, sivistymätöntä ja kertoo ettei henkilö tunne työttömyyyden rakenteellisia syitä tai peruspykologisia lainalaisuuksia siitä mikä ihmisiä motivoi työhön.Ymmärrän hyvin, että kaikenlainen pakolta tuntuva asia herättää vastenmielisyyttä. Kun puhutaan työllistämisestä tai työhön valmentavasta/tähtäävästä toiminnasta, kyse on kuitenkin ihan puhtaasti vapaaehtoisesta asiasta.
Työttömyyskorvausta pidetää helposti täysin vastikkeettomana rahana, vaikka se ei ole sitä koskaan ollut. Korvausten saannissa on jätetty ilman merkitystä velvollisuus osallistua työllistymistä edistävään toimintaan ja usein myös velvollisuus ottaa työtä vastaan.
On ihan hyvä, että asiasta puhutaan. Pikku hiljaa alkaa tulla yleiseen tietoisuuteen, mitkä on työttömyyskorvauksen ja sosiaalitukien väliset erot. Työttömyyskovausta ei saa tekemättä mitään. Luulen, että ne ajat, jolloin työtön-sanan kirjoittamista kerran kuussa lomakkeeseen pidettiin kohtuuttoman rasittavana, ovat lopullisesti ohi.
Ja hyvä niin. - OikeusPalkkatyöhön
Kyllä edelleen on velvollisuus ottaa työtä vastaan ja hakeutua koulutukseen. Näillä rohdoilla ei kuitenkaan työttömyys poistu, kun kaikille ei ole työtä/koulutusta. Syitä on monia, eikä kaikkien kohdalla haluttomuus.
On kuitenkin oltava mahdollisuus olla työtön työnhakija kuitenkaan ilman että joutuu näihin työkokeilu ym ilmaispelleilyihin. - orjankäsikirja
OletkoSekaisin kirjoitti:
Se että on työtön ei poista korvausvelvollisuutta. Samalla tulee mukavasti merkintä rikosrekisteriin vahingonteosta eikä liene vaikea arvata, että sanaa kirii nopeasti muiden yrittäjien korviin. Se joka ohjeitasi noudattaa ei varmasti tule koskaan työllistymään palkalliseksi.
miksi työkokeilija olisi korvausvelvollinen ja saisi rikosrekisterin jos vahingossa menee kone rikki?!eihän työsopimuksella oleva palkkaa saava työntekijäkään joudu firman laitteita korvaamaan jos vahingossa menee rikki.se vasta laitonta on että orjat joutuvat korvaamaan jos laite menee rikki vahingossa mutta normi työntekijät ei!ja mistä sen tietää jos työkaluja katoaa onko syyllinen työntekijä vai orja?
- SamallaMitallaTakaisin
orjankäsikirja kirjoitti:
miksi työkokeilija olisi korvausvelvollinen ja saisi rikosrekisterin jos vahingossa menee kone rikki?!eihän työsopimuksella oleva palkkaa saava työntekijäkään joudu firman laitteita korvaamaan jos vahingossa menee rikki.se vasta laitonta on että orjat joutuvat korvaamaan jos laite menee rikki vahingossa mutta normi työntekijät ei!ja mistä sen tietää jos työkaluja katoaa onko syyllinen työntekijä vai orja?
Jos työnantajalta alkaa häviämään tai hajoamaan tavaraa mystisesti samoihin aikoihin, kun taloon tulee ns. "orja", eikä työnantaja pysty osoittamaan syyllisyyttä, niin voipi käydä niinkin hassusti, että joku kaunis ilta pimeällä kujalla sattuu juhaa leukaan.
- BOBBY138
SamallaMitallaTakaisin kirjoitti:
Jos työnantajalta alkaa häviämään tai hajoamaan tavaraa mystisesti samoihin aikoihin, kun taloon tulee ns. "orja", eikä työnantaja pysty osoittamaan syyllisyyttä, niin voipi käydä niinkin hassusti, että joku kaunis ilta pimeällä kujalla sattuu juhaa leukaan.
Entä jos käykin niin että pimeällä kujalla sattuu riistäjää leukaan?
- PieniPiruVasempaan
OikeusPalkkatyöhön kirjoitti:
Kyllä edelleen on velvollisuus ottaa työtä vastaan ja hakeutua koulutukseen. Näillä rohdoilla ei kuitenkaan työttömyys poistu, kun kaikille ei ole työtä/koulutusta. Syitä on monia, eikä kaikkien kohdalla haluttomuus.
On kuitenkin oltava mahdollisuus olla työtön työnhakija kuitenkaan ilman että joutuu näihin työkokeilu ym ilmaispelleilyihin.Ei ole olemassa mitään yhtä keinoa, jolla työttömyys poistuisi. On halpaa argumentointia sanoa ettei mitään kannata tehdä koska ei ole varmuutta, että se ratkaisisi kaikki ongelmat yhdellä kertaa.
Miksi pitää poliisia, kun silti tapahtuu rikoksia. miksi kouluttaa lääkäreitä, kun kaikki ei parane, miksi käydä kouluja kun se ei takaa varmuudella työpaikkaa, miksi ylipäänsä tehdöä mitään koska kaikki kuitenkin kuolee joskus :D
- 111qqazxc
Surullista mihi kuoppaan suomi menee
- kansanviholliset
Suomalaisten pitäisi mennä jo kaduille osoittaaman mieltään, tämä meno on jo ihan järjetöntä ja pahenee vain jatkossakin.
- suomikuntoon
se on se uusi kokeilu missä tehdään työkokeilua yrityksissä ihan täyttä päivää eli 8 tuntia. Sipilän hallituksen aikaansaannoksia. köyhiä laitetaan kyykkyyn toden teolla.
- Mahotonpaikka
Juu, muailma on sekaisin, eikä tässä työkokeilut auta, kun ihan muut voimat jyllää. Esim kaupan alalla menee hyvin, mutta työpaikat sieltä vähenevät. Sama varmaan monella muullakin alalla tulevaisuudessa. Mitä lie "viisaammat" vielä keksivät työttömän varalle tulevaisuudessa!
- Elämäntuntija
Tiedän että suomessa yrittäminen on vaikeaa joten sen sanon että kunnioitan suuresti sellaisia yrittäjiä jotka ei käytä orjatyövoimaa eikä myöskään vuokratyövoimaa!Vaan omat palkalliset ja niillä pärjää!Alempaan kastiin menee ne ketkä käyttävät orjia tai vuokratyötekijöitä.Sellaiset on onnistuneita yrittäjiä jotka pystyvät palkkaamaan rehellisesti ja suoraan eikä bisnes perustu ilmaistyövoimaan
- sipori
Sama juttu mulla..en todellakaan lähde 15e päiväpalkalla tekemään mitään..miten tälläinen on edes mahdollista..työlliset huutaa että laiskat töihin..vaihtais sitten meidän laiskojen kanssa paikkaa!!
- uusiapuolueitatarvitaan
Älkää äänestäkö ihmiset keskustaa, kokoomusta, demareita, uutta vaihtoehtoa, kristillisdemokraatteja, rkp, vihreitä, vasemmistolaisia jos haluatte tälle lopun.
- Eiorjuudelle
Käyt puoli tuntia ja lähdet kotia.
Vai kannatatko orjuuttamista? Elämä on valintoja täynnä. Voihan sitä ilmaiseksi tehdä jos haluaa. - Sossupummi-
Ensinnäkin ei ole pakko suostua 8 tunnin päiviin. Toiseksi sitä 9 euroa ei ole pakko käyttää työmatkaan. Työkkärin tai työnantajan pitää maksaa työmatka eri kuluina. Muuten ei kannata töihin suostua.
- kokeilijankokeilija
Palkkana saat 0 euroa joten työpanos on tietenkin sitä luokkaa. Seuraat vaan vierestä jotta osaat sitten kun palkka alkaa juosta. Itse olina aikoinani myös kokeilussa ja hölmö kun olin niin tein töitä siinä missä muutkin. En tosin puuttunut muiden virheisiin vaan annoin vaan olla. Ja hävikkiähän noista tuli josta olin vaan iloinen. Ei koskaan enää!
- TauottaTöissä
Elämässä on valintoja jotka ohjaavat tulevaisuutta.
Olen ollut n.40v vuoroin töissä ja vuoroin opiskelemassa. En ole koskaan ollut päivääkään työtön vaikka parikin kertaa olen ollut tilanteessa jossa työ ja ammatti katoaa tai siirtyy halvempiin maihin. Olen aina mennyt koulutukseen ja sitä kautta uuteen haastavampia paremmin palkattuun työhön.
Perustelkaa minulle miksi useat täällä ovat jonkinasteisia etuoikeutettuja yhteiskuntamme jäseniä jotka eivät työllään ota osaa tämän yhteiskunnan rakentamiseen ja ylläpitoon?
On kai itsestään selvää, ettei ketään haeta pankolta töihin eikä ilman koulutusta ole asiaa 2000-luvun työelämään. Jokaiselle lienee myös selvää, että itsensä kehittäminen, tietotaitojen ylläpitäminen ja päivittäminen sekä uusien asioiden oppiminen on kutakuinkin kehdosta hautaan projekti.- näinpäonnäreet
Kyllä on asiaa töihin jos on suhteita. Vai meinaatko että kaikilla vaikkapa varastossa tai kaupassa työnskentelevillä on koulutus tai ainakaan oman alan?
Oliko silloin kun aloittelit työuraasi kaikenmaailman kokeiluja vai oliko mahdollista että ammattiliike oli niin vahva että työstä maksettiin palkkaa? Vaikkakin harjoittelijan palkkaa. Kymmenet tuhannet ihmiset tekevät tänäkin vuonna Suomessa työtä ilman palkkaa milloin milläkin nimellä. Etuoikeutettuja jäseniä ovat vain perijät joiden ei tarvitse sen kummemmin rahoittaa tätä yhteiskuntaa kuin tehdä töitäkään.
- älä-ole-avuton
Ovatko suomalaiset jo näin avuttomia, saamattomia ja nyhveröitä, ettei uskalleta kysellä muualla kuin nimettömänä täällä? Otat tietysti heti yhteyttä työpaikan pääluottamusmieheen ja/tai kyseisen alan ammattiliittoon, jonka työehtosopimus on voimassa - tai pitäisi olla - kyseisessä työpaikassa. Oletpa ko. liiton jäsen tai et, mutta ay-juristit ovat nimenomaan tarkoitettu neuvomaan tällaisissa ja kaikissa muissakin kusetusyrityksissä työntekijää. Jos katsot, että työsuojelukaan ei oikein toimi, silloin otat yhteyden viipymättä alueesi työsuojeluviranomaiseen. Tuollaisessakin työpaikasta löytyvät pääluottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu. Ellei löydy - iso HALOO miksei. Pääluottamusmiehen ensimmäinen tehtävä on tsekata työsopimuksesi niin, että se täyttää edes alan minimit kaikessa. Jos työnantaja hiukankin marmattaa tällaisen aktiivisuutesi takia, työnantajan marmatuksesta kannattaa silloin niistäkin heti viestittää kyseisen alan ammattiliittoon. Ja VARMASTI alkaa tapahtua. Tietysti yksi juttu 9 euron päiväliksasta vaikkapa paikalliseen lehteen tekisi sekin ihan gutaa.
- Ammamies
Meille otetaan aina silloin työharjottelijoita kun saadaan saneeraus tarjous läpi. Mulla on kaksi apupoikaa kokoajan tekemässä ne raskaimmat ja yksinkertaisimmat hommat. Kantaa mm. vanhat pytyt ym kalusteet kerroksista alas, piikkausjäteet ym. Luonnollisesti liikkuu näitten kokeilijoitten avulla.
Kohteen valmistuttua loppuu sitten työkokeilukin. Minulla on huoneistkohtainen urakkapalkka. Nämä apupojat tekevät suoraan tiliä minulle. Joskus olen jollekkin kaljat tarjonnut. Juuri vaihdoin uuden farkku Avensiksen kun valmistus loppuu ja nuo on ollu hyviä vehkeitä.
Välillä kun ei saada appareita niin vituttaa itse tehdä kaikki ja urakat venyy. - SAKsta-tietoa
Sivulta www.sak.fi tai ainakin sitä kautta tämän sivun keskustelun asiallinen avaaja löytää varmasti vastauksia kysymyksiinsä. Toivottavasti moni muukin. On turha painiskella työpaikan pulmiensa kanssa yksin, kun asiantuntemus on muutaman klikkauksen päässä.
- Gilli77
Itse tein paljon töitä alussa mutta kun opin, että sopimus vain uusitaan jatkuvasti työkkärin puolesta (kunta välttää sakkomaksut) ja mitään todellista tarvetta ei työpaikalla työntekijälle ollut niin lopetin työnteon kokonaan. Olevinaan piti roskia kerätä, lehtiä puhaltaa jne. ja menihän siinä kolmisen viikkoa kun ihmiset oli alkanut kirjoittamaan työnantajalle, että minulle kuuluva alue on roskainen. Varoituksista huolimatta en työpanosta nostanut. Parin viikon jälkeen olikin taas sopimuksen uusiminen mutta työnantaja ei dnää halunnut uusia vaikka te-toimisto yritti puhua työnantajan uusimaan sopimus.
- työttömänämyös
Hyvä! Jos itsekkin joutuisin tuollaiseen niin levittelisin lehdet aina vaan uudestaan ympäri pihaa. Montako viikkoa oikeasti edes pitää kokeilla jotain roskien keruuta tai haravointia ennen kuin sen oppinut? Riittääkö edes kuntouttavan kolme kuukautta? Vai pitääkö olla kaksi vuotta?
- HyväHyvä__
Hyvä, toivottavasti useampi toimisi näin.
- heporiina
No mä kieltäydyin ja siirryin toimeentulotuen asiakkaaksi ..takana yli 30v. samassa firmassa en todellakaan lähde 53v.Konttiin silittämään vanhoja lumppuja..menköön se 40% ihan sama ukko lähtee vaikka pois kämpästä niin otetaan sit asumistuet..sitä saa mitä tilaa!
- HyväHyvä__
Hyvä sullekin! Ihmiset jotka osaavat tehdä työtä ansaitsevat kunnon työn ja palkan eikä mitään nöyryytystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324681Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152638Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su642493Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252445- 321827
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321641Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501335- 661304
- 821241