Minä, minä, minä...

Minä-minä-kristillisyys on aikamme rutto! Tunnistamme minä-minä-kristityt heidän sanomastaan. Minun Jumalani. Minun suhteeni Jeesukseen. Minun tapani rukoilla. Jne. Jne.

Minä-minä-kristillisyys, olkoon mielestään kuinka uskovaisesta kyse tahansa, on samaa sarjaa täälläkin viljellyn ateistisen kristinuskon kanssa. Kuinka syvälle ulottuvatkaan tuollaisen harhaopin ja saastutuksen lonkerot! Piispa Spong lienee tunnetuin ateistisen kristinuskon, jos tällaista termiä edes tulee käyttää, julistaja. Tuossa ajatusmaailmassa Jumalaa ei itse asiassa ole, kuinka ateistilla voisi ollakaan. Kuitenkin kyse un, edustajiensa mukaan kristinuskosta. Kuka siinä silloin on jumalana? Minä, minä, minä, minun uskoni, minun tietoni, minun...

Muka uskomassa olevat minä-minä-kristityt ovat tietenkin paremmalla polulla kuin spongilaiset suoraan hornan kattilaan marssivat surkimukset, paremmalla, mutta eivät hyvällä. He luottavat Pyhän Evankeliumin lohdutukseen, mutta unohtavat kokonaan missä ahdistuksissa evankeliumien ajan kristityt elivät. He eivät olleet maallistuneen rappiokirkon kaikki-kelpaa-ja-Jeesus-pelastaa-kirkon jäseniä. He eivät olleet seurakuntalaisia turvallisissa oloissa lekottelemassa uskonvarmuudessaan. He elivät jatkuvien ja yhä syvenevien vaarojen keskellä, erottuen oman henkensä uhalla ympäröivän maailman menosta Jumalan kunniaksi. Heillä oli kilvoitus, heillä oli marttyyrius, heillä ei ollut tippaakaan periksiantamisen henkeä maailman suosimille minun-minun-tavoille.

Meidän onkin oltava tarkkana, koska elämme täysin toisenlaisessa maailmassa. Täällä meillä ei kukaan uhkaa suoraan henkeämme, eikä luterilainen kirkkommekaan ohjaa oikealle polulle, vaikka muokkaamme Pyhästä ilmoituksesta kuin minulle-minulle sopivaa tahansa. Tarvitsemme Pyhän Sanan, mutta sellaisenaan se on kirjoitettu kristityille, jotka kulkivat kapeaa tietä. Meidän on tarkattava omaa polkuamme nykyisessä kaikki-kelpaa-maailmassa. Kaikki ei kelpaa! Jumalan tahto ja laki on voimassaan sataprosenttisesti! Älkäämme tuudittautuko marttyyrien ajan lohduttaviin sanoihin, kun itse myllerrämme sianpaskassa minä-minä-hurkastellen!!!

152

1344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sellainen.aikakausi

      Olenkin tässä vuorokauden sisään ihmetellyt - jälleen kerran - kuinka kukkulan kuninkaana kirmaavat "minä-minä-uskovaiset" vastoin Raamatun sanaa kilvan heiluttelevat minkä tahansa nyt niin muodikkaan valemedian ysköksiä. Kaikki kelpaa, kunhan kirkkoa, papistoa, piispoja, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä, naisia, yksinhuoltajia, koulua, tiedettä, turvapaikanhakijoita tai "väärällä tavalla" kristittyjä voi tölviä.
      Raamatusta on tullut tylppä lyömäase, jolla perustellaan erilaisten vihasivustojen agendaa. Jeesuksen rakkauden ja lunastuksen sanomasta ei ole jäljellä mitään.

      • " Jeesuksen rakkauden ja lunastuksen sanomasta ei ole jäljellä mitään."

        Kaikki on edelleen tallessa ja voimassa!


      • Tuota samaa tässä on tullut ihmeteltyä useasti.


      • Kerro toki jokin asia mistä uskovia nyt syytät.
        Katsellaan sitten yhdessä asiaa.


      • sellanenfundamentalisti
        usko.vainen kirjoitti:

        Kerro toki jokin asia mistä uskovia nyt syytät.
        Katsellaan sitten yhdessä asiaa.

        Kysymyksiä, kysymyksiä, kysymyksiä, kysymyksiä....sitä se on sinun "keskustelusi"...


      • sellanenfundamentalisti kirjoitti:

        Kysymyksiä, kysymyksiä, kysymyksiä, kysymyksiä....sitä se on sinun "keskustelusi"...

        Niin, haluatko keskustella niistä syytöksistä😳‼️❓❓


      • sellanenfundis
        usko.vainen kirjoitti:

        Niin, haluatko keskustella niistä syytöksistä😳‼️❓❓

        Ja lisää kysymyksiä...:-O


      • sellanenfundis kirjoitti:

        Ja lisää kysymyksiä...:-O

        Niin, kerro toki mistä haluat keskustella kun siinä kärkyt 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Niin, kerro toki mistä haluat keskustella kun siinä kärkyt 🤗

        Ei sinun kanssasi kannata keskustella, se tuli selväksi jo toisaalla. Ajattelin vain katsastaa kuinka kauan sinulta noita joutavia kysymyksiä irtoaa...vaan ei taida minun aikani riittää niin pitkälle kuin sinulla kysymyksiä :D


      • rytiputki kirjoitti:

        Ei sinun kanssasi kannata keskustella, se tuli selväksi jo toisaalla. Ajattelin vain katsastaa kuinka kauan sinulta noita joutavia kysymyksiä irtoaa...vaan ei taida minun aikani riittää niin pitkälle kuin sinulla kysymyksiä :D

        Ei se ole mitään keskustelua, että laittaa linkin toiseen ketjuun 🤗
        Keskustellaan tässä nyt.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ei se ole mitään keskustelua, että laittaa linkin toiseen ketjuun 🤗
        Keskustellaan tässä nyt.

        Ei minulla ole sinulle asiaa. Olen jo aikaa päivää sitten nähnyt sinun "keskustelutyylisi".


      • rytiputki kirjoitti:

        Ei minulla ole sinulle asiaa. Olen jo aikaa päivää sitten nähnyt sinun "keskustelutyylisi".

        Kuitenkin tulit siihen ilman asiaa 😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kuitenkin tulit siihen ilman asiaa 😂

        Hämmästelen tuota kyselyiän jatkumista...


      • rytiputki kirjoitti:

        Hämmästelen tuota kyselyiän jatkumista...

        Sinun kannattaa lukea huolellisemmin jos luit kysymyksen äskeisessä 🤗


      • sellanenfundis
        usko.vainen kirjoitti:

        Ei se ole mitään keskustelua, että laittaa linkin toiseen ketjuun 🤗
        Keskustellaan tässä nyt.

        Tulit kuitenkin sitten tähän ketjuun joten voit kai nyt lukea JeesusRulaan tekstit. Tuollainen on fundamentalisti. Siitähän tässä oli kyse.


      • sellanenfundis kirjoitti:

        Tulit kuitenkin sitten tähän ketjuun joten voit kai nyt lukea JeesusRulaan tekstit. Tuollainen on fundamentalisti. Siitähän tässä oli kyse.

        Nimenomaan‼️Minä tulin tähän ketjuun🤗
        Ahaaa, funfamentalisti on se joka ei pompi linkkien perässä, selvä 🤗


    • Uskohan on kuitenkin Jumalan ja minun välinen suhde. Minä vastaan Jumalan edessä omista teoistani.
      Usko on tietenkin myösyhteisestä uskosta iloitsemista, yhdessä rintamassa olemista, yhteisistä asioista huolehtimista. Mutta minä teen tai jätän tekemättä ja siitä vedetään tilille minut.

      • "Uskohan on kuitenkin Jumalan ja minun välinen suhde. Minä vastaan Jumalan edessä omista teoistani. "

        Näin on. Annammeko siis varoituksen ja ohjauksen sanan olla, ja jätämmekö ihmiset minä-minä-minun uskoni ja minun tapojeni varaan? Pois se meistä, yrittäkäämme edes ojentaa, ojentuminen on sitten yksilöstä kiinni, Jumala säätä pelastuksestansa.

        "Usko on tietenkin myösyhteisestä uskosta iloitsemista"

        Iloitsemista toki, iloitsemista tulevasta pelastuksesta, mutta ensin on kestettävä loppuun asti. Meidän ei ole määrä iloita tämän maailman houkutusten ja ilojen äärellä, vaan pelastuksen. Raamatun lohdutukset ovat kristityille jotka, jos eivät ihan juuri niin kohta, olivat hengenvaarassa, kirjaimellisesti leijonien kidassa. Eivät ne ole meille jotka seilaamme maailman mukaan ja muovaamme Pyhän Sanankin myötäilemään ihmishimojen trendejä! Ei, Sanan lohdutus on pelastuksen lohdutusta, jolla päästetään irti tämän maailman houkutuksista ja himoista ja iloista. Ilo on tulevan elämän iloa, täällä meillä on risti kannettavana. Jos se tuntuu kevyeltä, onkohan se tippunut tienposkeen.


      • JeesusRulaa kirjoitti:

        "Uskohan on kuitenkin Jumalan ja minun välinen suhde. Minä vastaan Jumalan edessä omista teoistani. "

        Näin on. Annammeko siis varoituksen ja ohjauksen sanan olla, ja jätämmekö ihmiset minä-minä-minun uskoni ja minun tapojeni varaan? Pois se meistä, yrittäkäämme edes ojentaa, ojentuminen on sitten yksilöstä kiinni, Jumala säätä pelastuksestansa.

        "Usko on tietenkin myösyhteisestä uskosta iloitsemista"

        Iloitsemista toki, iloitsemista tulevasta pelastuksesta, mutta ensin on kestettävä loppuun asti. Meidän ei ole määrä iloita tämän maailman houkutusten ja ilojen äärellä, vaan pelastuksen. Raamatun lohdutukset ovat kristityille jotka, jos eivät ihan juuri niin kohta, olivat hengenvaarassa, kirjaimellisesti leijonien kidassa. Eivät ne ole meille jotka seilaamme maailman mukaan ja muovaamme Pyhän Sanankin myötäilemään ihmishimojen trendejä! Ei, Sanan lohdutus on pelastuksen lohdutusta, jolla päästetään irti tämän maailman houkutuksista ja himoista ja iloista. Ilo on tulevan elämän iloa, täällä meillä on risti kannettavana. Jos se tuntuu kevyeltä, onkohan se tippunut tienposkeen.

        Kyllä meillä on lupa iloita siitä, että nimemme on Elämän kirjassa. On lupa iloita siitä, että syntimme on sovitettu. Meillä on lupa iloita siitä, että Jeesus rukoilee puolestamme, kun emme aina itse tiedä mitä pitäisi rukoilla. Meidän on lupa iloita siitä, että olemme Jumalan lapsia ja Taivaan valtakunnan perillisiä. Meidän on lupa iloita siitä, että Jumala vie alkamansa työn päätökseen. Meidän on lupa iloita siitä, että olemme Hänen työtovereitaan.
        Fil.4: 4. Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
        5. Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä.
        6. Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
        7. ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.
        8. Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa;
        9. mitä myös olette oppineet ja saaneet ja minulta kuulleet ja minussa nähneet, sitä tehkää, niin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kyllä meillä on lupa iloita siitä, että nimemme on Elämän kirjassa. On lupa iloita siitä, että syntimme on sovitettu. Meillä on lupa iloita siitä, että Jeesus rukoilee puolestamme, kun emme aina itse tiedä mitä pitäisi rukoilla. Meidän on lupa iloita siitä, että olemme Jumalan lapsia ja Taivaan valtakunnan perillisiä. Meidän on lupa iloita siitä, että Jumala vie alkamansa työn päätökseen. Meidän on lupa iloita siitä, että olemme Hänen työtovereitaan.
        Fil.4: 4. Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
        5. Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä.
        6. Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
        7. ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.
        8. Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa;
        9. mitä myös olette oppineet ja saaneet ja minulta kuulleet ja minussa nähneet, sitä tehkää, niin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.

        Iloitse sinä, mutta muista etteivät kaikki pääse taivasten valtakuntaan, eivät vaikka kuinka olisivat iloinneet nimistään elämän kirjassa. Ristiä kantaen loppuun asti kulki Herramme, ei hän luvannut muuta meillekään.


      • JeesusRulaa kirjoitti:

        Iloitse sinä, mutta muista etteivät kaikki pääse taivasten valtakuntaan, eivät vaikka kuinka olisivat iloinneet nimistään elämän kirjassa. Ristiä kantaen loppuun asti kulki Herramme, ei hän luvannut muuta meillekään.

        Vaikea on olla iloitsematta siitä, että saa kulkea Jeesuksen jalanjäljissä.
        Gal.5:4. Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
        5. Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
        6. Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
        18. Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
        19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
        21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
        22. Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        23. Sellaista vastaan ei ole laki.
        24. Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
        25. Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.


      • unelmoijalle
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Vaikea on olla iloitsematta siitä, että saa kulkea Jeesuksen jalanjäljissä.
        Gal.5:4. Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
        5. Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
        6. Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
        18. Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
        19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
        21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
        22. Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        23. Sellaista vastaan ei ole laki.
        24. Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
        25. Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.

        Miten sinä kuljet Jeesuken jalanjäljissä?


      • unelmoijalle kirjoitti:

        Miten sinä kuljet Jeesuken jalanjäljissä?

        Anteeksi kanaan kielinen ilmaisu. Siis elän niiden opetusten mukaan, joita Raamatussa on ja joita Pyhä Henki mieleeni muistuttelee, kuten Raamattu sanoo. Pyhä Henki muistuttaa meitä Jeesuksen sanoista ja avaa kirjoituksia.
        Matt.22:37. Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
        38. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
        39. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
        40. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
        Joh.14:26. Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.


      • JeesusRulaa kirjoitti:

        Iloitse sinä, mutta muista etteivät kaikki pääse taivasten valtakuntaan, eivät vaikka kuinka olisivat iloinneet nimistään elämän kirjassa. Ristiä kantaen loppuun asti kulki Herramme, ei hän luvannut muuta meillekään.

        Matt. 5
        12. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa.


      • luulet.vaan_
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Anteeksi kanaan kielinen ilmaisu. Siis elän niiden opetusten mukaan, joita Raamatussa on ja joita Pyhä Henki mieleeni muistuttelee, kuten Raamattu sanoo. Pyhä Henki muistuttaa meitä Jeesuksen sanoista ja avaa kirjoituksia.
        Matt.22:37. Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
        38. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
        39. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
        40. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
        Joh.14:26. Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

        Taidat kuule luulla vaan. Ainakin homoseksin harjoittamisen tunnut hyväksyvän vaikka sen harjoittajat Jumala hylkää.


      • 1. Tess.5 : 16. Olkaa aina iloiset.
        17. Rukoilkaa lakkaamatta.
        18. Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa.
        Fil. 4 : 4. Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
        5. Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä.
        6. Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
        7. ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.


      • noinko.teet
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        1. Tess.5 : 16. Olkaa aina iloiset.
        17. Rukoilkaa lakkaamatta.
        18. Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa.
        Fil. 4 : 4. Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
        5. Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä.
        6. Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
        7. ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.

        Jos kaikki uskovat olisivat sinun kaltaisiasi tekopyhiä pellejä, juoksisin lujaa....


      • noinko.teet kirjoitti:

        Jos kaikki uskovat olisivat sinun kaltaisiasi tekopyhiä pellejä, juoksisin lujaa....

        "Juoksu on mahtava laji, joka antaa energiaa, kohottaa kuntoa, kuluttaa kaloreita ja kasvattaa voimia ja kestävyyttä. Juokseminen jopa parantaa unta ja lisää luovuutta. "


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        1. Tess.5 : 16. Olkaa aina iloiset.
        17. Rukoilkaa lakkaamatta.
        18. Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa.
        Fil. 4 : 4. Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
        5. Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä.
        6. Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
        7. ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.

        Näköjään juuri Eerika rientää innokkaasti vastaamaan tähän aloitukseen, raamatun kohtien valinta vain on kovin valikoivaa, lähinnä vain vesittyneeseen liberaaliteologiaan sopivia opinkohtia lainataan, haureuden yleisen hyväksynnän lisääminen ja kannattaminen ei muuten ole Jeesuksen palvelemista. Ikävä kyllä raamatun totuus on varsin toisenlaista kuin vain ilon julistamista jopa kääntymättömille ihmisille, toki niitäkin on monesti ollut jotka julistavat rauhaa tuhon edellä. Nooan tulvasta pelastui vain 8 ihmistä muut tuhoutuivat, Sodomasta pelastui vain kolme tuomion edeltä, Egyptistä lähti kokonainen kansa, mutta vain muutama pääsi perille luvattuun maahan, mihin muut jäivät, mitä tapahtui? Nyt kun olemme uuden tuomion kynnyksellä, kuka lupaa rauhaa, kuka kehoittaa parannukseen, mutta montako selviää tällä kertaa, enemmistö ei selviä vain aniharvat löytävät sen kivisen ja kaidan polun joka vie perille, maailma ja sen omat eivät pelastu.

        1 Kor. 10:
        1 Veljet, haluan teidän tietävän, että isämme vaelsivat kaikki pilven johdattamina ja kulkivat meren poikki. 2 Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi. 3 Kaikki he söivät samaa hengellistä ruokaa 4 ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. 5 Mutta useimmat heistä Jumala hylkäsi, kohtasihan heidät tuho autiomaassa. 6 Näin heistä tuli meille varoittavia esimerkkejä: meidän ei pidä himoita pahaa, niin kuin he tekivät. 7 Älkää ruvetko palvelemaan epäjumalia niin kuin jotkut heistä. Kirjoituksissa kerrotaan: "He istuivat syömään ja juomaan, ja sitten he nousivat tanssimaan." 8 Älkäämme antautuko siveettömyyteen niin kuin jotkut heistä; heitä kuoli yhtenä päivänä kaksikymmentäkolmetuhatta. 9 Meidän ei myöskään tule koetella Herran kärsivällisyyttä, niin kuin jotkut heistä tekivät; he kuolivat käärmeenpuremiin. 10 Älkää liioin nurisko niin kuin jotkut heistä; he saivat surmansa kuolemanenkelin kädestä.
        11 Nämä tapahtumat ovat varoittavia esimerkkejä, ja ne on kerrottu ojennukseksi meille, joiden osana on elää lopun aikoja.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Näköjään juuri Eerika rientää innokkaasti vastaamaan tähän aloitukseen, raamatun kohtien valinta vain on kovin valikoivaa, lähinnä vain vesittyneeseen liberaaliteologiaan sopivia opinkohtia lainataan, haureuden yleisen hyväksynnän lisääminen ja kannattaminen ei muuten ole Jeesuksen palvelemista. Ikävä kyllä raamatun totuus on varsin toisenlaista kuin vain ilon julistamista jopa kääntymättömille ihmisille, toki niitäkin on monesti ollut jotka julistavat rauhaa tuhon edellä. Nooan tulvasta pelastui vain 8 ihmistä muut tuhoutuivat, Sodomasta pelastui vain kolme tuomion edeltä, Egyptistä lähti kokonainen kansa, mutta vain muutama pääsi perille luvattuun maahan, mihin muut jäivät, mitä tapahtui? Nyt kun olemme uuden tuomion kynnyksellä, kuka lupaa rauhaa, kuka kehoittaa parannukseen, mutta montako selviää tällä kertaa, enemmistö ei selviä vain aniharvat löytävät sen kivisen ja kaidan polun joka vie perille, maailma ja sen omat eivät pelastu.

        1 Kor. 10:
        1 Veljet, haluan teidän tietävän, että isämme vaelsivat kaikki pilven johdattamina ja kulkivat meren poikki. 2 Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi. 3 Kaikki he söivät samaa hengellistä ruokaa 4 ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. 5 Mutta useimmat heistä Jumala hylkäsi, kohtasihan heidät tuho autiomaassa. 6 Näin heistä tuli meille varoittavia esimerkkejä: meidän ei pidä himoita pahaa, niin kuin he tekivät. 7 Älkää ruvetko palvelemaan epäjumalia niin kuin jotkut heistä. Kirjoituksissa kerrotaan: "He istuivat syömään ja juomaan, ja sitten he nousivat tanssimaan." 8 Älkäämme antautuko siveettömyyteen niin kuin jotkut heistä; heitä kuoli yhtenä päivänä kaksikymmentäkolmetuhatta. 9 Meidän ei myöskään tule koetella Herran kärsivällisyyttä, niin kuin jotkut heistä tekivät; he kuolivat käärmeenpuremiin. 10 Älkää liioin nurisko niin kuin jotkut heistä; he saivat surmansa kuolemanenkelin kädestä.
        11 Nämä tapahtumat ovat varoittavia esimerkkejä, ja ne on kerrottu ojennukseksi meille, joiden osana on elää lopun aikoja.

        "Ikävä kyllä raamatun totuus on varsin toisenlaista kuin vain ilon julistamista jopa kääntymättömille ihmisille,"

        Juuri näin!!!


      • JeesusRulaa kirjoitti:

        "Ikävä kyllä raamatun totuus on varsin toisenlaista kuin vain ilon julistamista jopa kääntymättömille ihmisille,"

        Juuri näin!!!

        Mikäli Raamatusta ottaa vain haluamansa jakeet, muodostaa niistä opin ja lähtee sen mukaan opettamaan ihmisiä ja kutsuen sitä kristinuskoksi, voisi yhtä hyvin veistää Jumalan puusta. On hyvä muistaa että vain haluamiaan jakeita valitsemalla, muut unohtaen voisi laittaa "kristinuskon" tarkoittamaan mitä tahansa.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Mikäli Raamatusta ottaa vain haluamansa jakeet, muodostaa niistä opin ja lähtee sen mukaan opettamaan ihmisiä ja kutsuen sitä kristinuskoksi, voisi yhtä hyvin veistää Jumalan puusta. On hyvä muistaa että vain haluamiaan jakeita valitsemalla, muut unohtaen voisi laittaa "kristinuskon" tarkoittamaan mitä tahansa.

        Olen samaa mieltä ja siksi Erikan tuomat Raamatunkohdat onkin hyvä ottaa huomioon.


      • JeesusRulaa kirjoitti:

        "Uskohan on kuitenkin Jumalan ja minun välinen suhde. Minä vastaan Jumalan edessä omista teoistani. "

        Näin on. Annammeko siis varoituksen ja ohjauksen sanan olla, ja jätämmekö ihmiset minä-minä-minun uskoni ja minun tapojeni varaan? Pois se meistä, yrittäkäämme edes ojentaa, ojentuminen on sitten yksilöstä kiinni, Jumala säätä pelastuksestansa.

        "Usko on tietenkin myösyhteisestä uskosta iloitsemista"

        Iloitsemista toki, iloitsemista tulevasta pelastuksesta, mutta ensin on kestettävä loppuun asti. Meidän ei ole määrä iloita tämän maailman houkutusten ja ilojen äärellä, vaan pelastuksen. Raamatun lohdutukset ovat kristityille jotka, jos eivät ihan juuri niin kohta, olivat hengenvaarassa, kirjaimellisesti leijonien kidassa. Eivät ne ole meille jotka seilaamme maailman mukaan ja muovaamme Pyhän Sanankin myötäilemään ihmishimojen trendejä! Ei, Sanan lohdutus on pelastuksen lohdutusta, jolla päästetään irti tämän maailman houkutuksista ja himoista ja iloista. Ilo on tulevan elämän iloa, täällä meillä on risti kannettavana. Jos se tuntuu kevyeltä, onkohan se tippunut tienposkeen.

        ”…ensin on kestettävä loppuun asti.”
        ”Meidän ei ole määrä iloita tämän maailman houkutusten ja ilojen äärellä…”

        Eikö elämä ole Jumalan antama lahja sinulle? Noinko kiität Häntä siitä? Sanomalla että vähän p***a juttu, mutta yritän murjottaa ja elää ilman iloa, yritän kestää…


      • mummomuori kirjoitti:

        ”…ensin on kestettävä loppuun asti.”
        ”Meidän ei ole määrä iloita tämän maailman houkutusten ja ilojen äärellä…”

        Eikö elämä ole Jumalan antama lahja sinulle? Noinko kiität Häntä siitä? Sanomalla että vähän p***a juttu, mutta yritän murjottaa ja elää ilman iloa, yritän kestää…

        Ei-kristillistä on mummon ja Eerikan hengellisyys. Sanon hengellisyys, koska kristinuskoa tuo ei ole.


      • JeesusRulaa kirjoitti:

        Ei-kristillistä on mummon ja Eerikan hengellisyys. Sanon hengellisyys, koska kristinuskoa tuo ei ole.

        Sinulleko on annettu valtuudet päättää mikä on oikeaa kristillisyyttä?


      • sage8 kirjoitti:

        Sinulleko on annettu valtuudet päättää mikä on oikeaa kristillisyyttä?

        Jos joku ottaa evankeliumista vain sen ttoisen puolen ei siinä paljon valtuuksia tarvita toteamaan, että ei se ole kristinuskoa.


      • JeesusRulaa kirjoitti:

        Jos joku ottaa evankeliumista vain sen ttoisen puolen ei siinä paljon valtuuksia tarvita toteamaan, että ei se ole kristinuskoa.

        On hyvä huomioida myös sen että monet raamatun kohdat, esim Paavalin kirjeet pääosin on kirjoitettu ohjeeksi uskovaisille ja seurakunnille, seurakunnat olivat. ns. uskovien seurakuntia, niitä ei suinkaan siinä mielessä ollut tarkoitettu suoraan kääntymättömille maailmassa oleville ihmisille.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Mikäli Raamatusta ottaa vain haluamansa jakeet, muodostaa niistä opin ja lähtee sen mukaan opettamaan ihmisiä ja kutsuen sitä kristinuskoksi, voisi yhtä hyvin veistää Jumalan puusta. On hyvä muistaa että vain haluamiaan jakeita valitsemalla, muut unohtaen voisi laittaa "kristinuskon" tarkoittamaan mitä tahansa.

        >> On hyvä muistaa että vain haluamiaan jakeita valitsemalla, muut unohtaen voisi laittaa "kristinuskon" tarkoittamaan mitä tahansa. <<


        Mutta näin siinä on käynyt.
        Laisesi fundamentalistit olette tehneet itsestänne, oman raamattutulkintanne perusteella, varaJeesuksia ja te väitätte tietävänne kristinuskon ytimen, mutta muut ei tiedä.
        Jos väitteenne koskisi jotain muuta kuin Jeesusta, niin valkotakkiset pitäisi teistä pienen palaverin.

        Jos on jostakin asiasta jotain omaa mieltä, niin ei se vielä takaa, että olisi välttämättä oikeassa.
        Eikä vielä sekään, vaikka itsestä kuinka varmasti tuntuisi, että minä kyllä käsitän, mutta muut ei käsitä. Tuota ilmiötä selittää yksi sana, mutta se on sen verran hankala lukea, että jätän sen väliin.


      • qwertyilija kirjoitti:

        >> On hyvä muistaa että vain haluamiaan jakeita valitsemalla, muut unohtaen voisi laittaa "kristinuskon" tarkoittamaan mitä tahansa. <<


        Mutta näin siinä on käynyt.
        Laisesi fundamentalistit olette tehneet itsestänne, oman raamattutulkintanne perusteella, varaJeesuksia ja te väitätte tietävänne kristinuskon ytimen, mutta muut ei tiedä.
        Jos väitteenne koskisi jotain muuta kuin Jeesusta, niin valkotakkiset pitäisi teistä pienen palaverin.

        Jos on jostakin asiasta jotain omaa mieltä, niin ei se vielä takaa, että olisi välttämättä oikeassa.
        Eikä vielä sekään, vaikka itsestä kuinka varmasti tuntuisi, että minä kyllä käsitän, mutta muut ei käsitä. Tuota ilmiötä selittää yksi sana, mutta se on sen verran hankala lukea, että jätän sen väliin.

        Kirjoitat asiaa.


      • Ulkopuolella.koirat
        qwertyilija kirjoitti:

        >> On hyvä muistaa että vain haluamiaan jakeita valitsemalla, muut unohtaen voisi laittaa "kristinuskon" tarkoittamaan mitä tahansa. <<


        Mutta näin siinä on käynyt.
        Laisesi fundamentalistit olette tehneet itsestänne, oman raamattutulkintanne perusteella, varaJeesuksia ja te väitätte tietävänne kristinuskon ytimen, mutta muut ei tiedä.
        Jos väitteenne koskisi jotain muuta kuin Jeesusta, niin valkotakkiset pitäisi teistä pienen palaverin.

        Jos on jostakin asiasta jotain omaa mieltä, niin ei se vielä takaa, että olisi välttämättä oikeassa.
        Eikä vielä sekään, vaikka itsestä kuinka varmasti tuntuisi, että minä kyllä käsitän, mutta muut ei käsitä. Tuota ilmiötä selittää yksi sana, mutta se on sen verran hankala lukea, että jätän sen väliin.

        Sinulla uskosta osattomana ei ole kykyä eikä valtuuksia arvostella näitä asioita.


      • Ulkopuolella.koirat kirjoitti:

        Sinulla uskosta osattomana ei ole kykyä eikä valtuuksia arvostella näitä asioita.

        Totta, tarkemman arvioinnin jätän psykiatreille.


      • Eerika.exposed.again
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kirjoitat asiaa.

        Hienoa Eerika nähdä kuinka sinuun uppoavat ateistin sanat.


      • qwertyilija kirjoitti:

        >> On hyvä muistaa että vain haluamiaan jakeita valitsemalla, muut unohtaen voisi laittaa "kristinuskon" tarkoittamaan mitä tahansa. <<


        Mutta näin siinä on käynyt.
        Laisesi fundamentalistit olette tehneet itsestänne, oman raamattutulkintanne perusteella, varaJeesuksia ja te väitätte tietävänne kristinuskon ytimen, mutta muut ei tiedä.
        Jos väitteenne koskisi jotain muuta kuin Jeesusta, niin valkotakkiset pitäisi teistä pienen palaverin.

        Jos on jostakin asiasta jotain omaa mieltä, niin ei se vielä takaa, että olisi välttämättä oikeassa.
        Eikä vielä sekään, vaikka itsestä kuinka varmasti tuntuisi, että minä kyllä käsitän, mutta muut ei käsitä. Tuota ilmiötä selittää yksi sana, mutta se on sen verran hankala lukea, että jätän sen väliin.

        Tuossako qwerty kaikki, katkera purkaus, viha ja syytös uskovaisia kohtaan, onko tuonkin purkauksen takana uskovainen vaimo joka aiheuttaa sinulle katkeruutta, puratko katkeruutesi muihin uskovaisiin kirjoittelemalla tuollaisia viestejä, raivostutko tästäkin huomautuksesta minulle?. Jos eerika komppaa sinua niin olisin huolestunut. Minä uskon qwerty että pohjimmiltasi olet jotain muuta, mutta katkeruutesi sokaisee sinut. Ehkä yrittäisimme saada tänne jotain muuta keskustelua kuin mitä nyt olemme nähneet, onnistuuko???


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Tuossako qwerty kaikki, katkera purkaus, viha ja syytös uskovaisia kohtaan, onko tuonkin purkauksen takana uskovainen vaimo joka aiheuttaa sinulle katkeruutta, puratko katkeruutesi muihin uskovaisiin kirjoittelemalla tuollaisia viestejä, raivostutko tästäkin huomautuksesta minulle?. Jos eerika komppaa sinua niin olisin huolestunut. Minä uskon qwerty että pohjimmiltasi olet jotain muuta, mutta katkeruutesi sokaisee sinut. Ehkä yrittäisimme saada tänne jotain muuta keskustelua kuin mitä nyt olemme nähneet, onnistuuko???

        Jospa aloitat sen itsestäsi. Siis sen muun keskustelun.


      • Eerika.exposed.again
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Jospa aloitat sen itsestäsi. Siis sen muun keskustelun.

        Hienoa Eerika nähdä kuinka sinä puolustat ateistia.


      • aliasleikkiä
        Eerika.exposed.again kirjoitti:

        Hienoa Eerika nähdä kuinka sinä puolustat ateistia.

        Eerika on mummomuoria paljon parempi leikkimään uskovaa ;););)


      • Eerika.exposed.again kirjoitti:

        Hienoa Eerika nähdä kuinka sinä puolustat ateistia.

        Miksi en puolustaisi ihmistä, jolle ollaan töykeitä. Jos maassa makaavaa potkitaan, en ensin kysy onko hän uskossa ja jos ei ole, kulhen ohi. Ei ole minun tapani toimia asettelemalla ehtoja puolustamiselle. Vääryys on vääryys, tehtiin se kenelle tahansa. Lupaan puolustaa myös sinua, jos sellainen tilanne tulee.


      • Eerika.exposed.again
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Miksi en puolustaisi ihmistä, jolle ollaan töykeitä. Jos maassa makaavaa potkitaan, en ensin kysy onko hän uskossa ja jos ei ole, kulhen ohi. Ei ole minun tapani toimia asettelemalla ehtoja puolustamiselle. Vääryys on vääryys, tehtiin se kenelle tahansa. Lupaan puolustaa myös sinua, jos sellainen tilanne tulee.

        Vääryys on vääryys. Hienoa Eerika että sinä puolustat vääryyttä.

        Arto on kirjoittanut totuutta, jota pimeytesi ei kestä.

        PS: Fraasisi ovat kuin Ruutikallon kynästä.


      • Eerika.exposed.again kirjoitti:

        Hienoa Eerika nähdä kuinka sinä puolustat ateistia.

        Miksi ateistia – tai yleensä lain ja hyvien tapojen rajoissa toimivia ihmisiä – ei saisi puolustaa typeriä hyökkäyksiä vastaan?


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Miksi ateistia – tai yleensä lain ja hyvien tapojen rajoissa toimivia ihmisiä – ei saisi puolustaa typeriä hyökkäyksiä vastaan?

        Oikein hyvä kysymys. Kyllä kaikkia tulee puolustaa.


      • Aaaammeeeen
        qwertyilija kirjoitti:

        >> On hyvä muistaa että vain haluamiaan jakeita valitsemalla, muut unohtaen voisi laittaa "kristinuskon" tarkoittamaan mitä tahansa. <<


        Mutta näin siinä on käynyt.
        Laisesi fundamentalistit olette tehneet itsestänne, oman raamattutulkintanne perusteella, varaJeesuksia ja te väitätte tietävänne kristinuskon ytimen, mutta muut ei tiedä.
        Jos väitteenne koskisi jotain muuta kuin Jeesusta, niin valkotakkiset pitäisi teistä pienen palaverin.

        Jos on jostakin asiasta jotain omaa mieltä, niin ei se vielä takaa, että olisi välttämättä oikeassa.
        Eikä vielä sekään, vaikka itsestä kuinka varmasti tuntuisi, että minä kyllä käsitän, mutta muut ei käsitä. Tuota ilmiötä selittää yksi sana, mutta se on sen verran hankala lukea, että jätän sen väliin.

        "Laisesi fundamentalistit olette tehneet itsestänne, oman raamattutulkintanne perusteella, varaJeesuksia ja te väitätte tietävänne kristinuskon ytimen, mutta muut ei tiedä.
        Jos väitteenne koskisi jotain muuta kuin Jeesusta, niin valkotakkiset pitäisi teistä pienen palaverin. "

        "VaraJeesus" on jotenkin liian julkea termi. Emme ole Jeesus, mutta Jeesus asuu meissä ja siksi tuo painostus on niin ankaraa tämän maailman voimien taholta. Tämä maailma kun ei oikein tykkää Jeesuksesta ja Hänen tahtovoimastaan.

        Ymmärrän tuon uhkauksesi valkotakkisilla. Tällaista uhkausta saamme osaksemme kaikkialla maailmassa ja Neuvostoliitosta ym. vastaavissa maissa nämä uhkaukset pannaan kovalla voimalla täytäntöönkin yhä. Mutta koska Rooman keisaritkaan eivät mahtaneet meille mitään niin eivät myöskään rokotuspiikkejä ahkerasti uskoviin käyttävät valkotakkisetkaan. Jeesus kun osaa niin ihanasti pitää meistä koko aika huolen. Amen


      • Eerika.goes.Repe
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Miksi ateistia – tai yleensä lain ja hyvien tapojen rajoissa toimivia ihmisiä – ei saisi puolustaa typeriä hyökkäyksiä vastaan?

        Kiitos tunnustuksesta ☺

        Kirjoitin mitä kirjoitin sinulle kauan sitten: Sinun venkoilusi ei mene läpi missään. Ei edes täällä.

        "lain ja hyvien tapojen rajoissa toimivia ihmisiä"

        Aika vekkuli ilmaus, ottaen huomioon että oma tapasi kirjoittaa on lain ja hyvien tapojen rajoissa vain omasta mielestäsi ja niiden mielestä, joiden ainoa tarkoitus on loukata uskovia. Onko lakia ja hyviä tapoja rikottu, määritelläänkin juuri sen perusteella, mikä on viestien tarkoitus.

        Ei mene läpi. Ei edes täällä. "Maassa makaavaa potkitaan", jee, jee. Vanha taistolainen uhriutumiskikka, vai?


      • Eerika.goes.Repe kirjoitti:

        Kiitos tunnustuksesta ☺

        Kirjoitin mitä kirjoitin sinulle kauan sitten: Sinun venkoilusi ei mene läpi missään. Ei edes täällä.

        "lain ja hyvien tapojen rajoissa toimivia ihmisiä"

        Aika vekkuli ilmaus, ottaen huomioon että oma tapasi kirjoittaa on lain ja hyvien tapojen rajoissa vain omasta mielestäsi ja niiden mielestä, joiden ainoa tarkoitus on loukata uskovia. Onko lakia ja hyviä tapoja rikottu, määritelläänkin juuri sen perusteella, mikä on viestien tarkoitus.

        Ei mene läpi. Ei edes täällä. "Maassa makaavaa potkitaan", jee, jee. Vanha taistolainen uhriutumiskikka, vai?

        >Vanha taistolainen uhriutumiskikka, vai?

        En tiedä, Pasi. Silloin kun taistolaisia oli, sijoituin jyrkästi vastapuolelle. Sinä taisit vielä syödä räkääsi silloin?


      • Aaaammeeeen kirjoitti:

        "Laisesi fundamentalistit olette tehneet itsestänne, oman raamattutulkintanne perusteella, varaJeesuksia ja te väitätte tietävänne kristinuskon ytimen, mutta muut ei tiedä.
        Jos väitteenne koskisi jotain muuta kuin Jeesusta, niin valkotakkiset pitäisi teistä pienen palaverin. "

        "VaraJeesus" on jotenkin liian julkea termi. Emme ole Jeesus, mutta Jeesus asuu meissä ja siksi tuo painostus on niin ankaraa tämän maailman voimien taholta. Tämä maailma kun ei oikein tykkää Jeesuksesta ja Hänen tahtovoimastaan.

        Ymmärrän tuon uhkauksesi valkotakkisilla. Tällaista uhkausta saamme osaksemme kaikkialla maailmassa ja Neuvostoliitosta ym. vastaavissa maissa nämä uhkaukset pannaan kovalla voimalla täytäntöönkin yhä. Mutta koska Rooman keisaritkaan eivät mahtaneet meille mitään niin eivät myöskään rokotuspiikkejä ahkerasti uskoviin käyttävät valkotakkisetkaan. Jeesus kun osaa niin ihanasti pitää meistä koko aika huolen. Amen

        >Emme ole Jeesus, mutta Jeesus asuu meissä ja siksi tuo painostus on niin ankaraa tämän maailman voimien taholta.

        Kuka teitä painostaa ankarasti, missä ja miten, Korkkiruuvi? Jokohan lopulta saisi tähän selvyyden.

        Tai ehkä vain tulkitset painostukseksi (vainoksi, kiusaamiseksi, mitä vielä) sen, että monikaan ei oikein tykkää pahaksi, rappeutuneeksi, Saatanan omaksi (etc.) nimittelemisestä sekä ikuisen kärsimyksen toivottelemisesta ja reagoi niihin kuten nyt törkeyksiin reagoimme.

        Olkaa kohteliaita, hyvätapaisia ja kunnioittavia meitä kohtaan jotka emme jaa uskomuksianne, niin saat nähdä kuinka "painostus" alkaa vähentyä ihmeellisellä tavalla.


      • kotiruokaa
        Aaaammeeeen kirjoitti:

        "Laisesi fundamentalistit olette tehneet itsestänne, oman raamattutulkintanne perusteella, varaJeesuksia ja te väitätte tietävänne kristinuskon ytimen, mutta muut ei tiedä.
        Jos väitteenne koskisi jotain muuta kuin Jeesusta, niin valkotakkiset pitäisi teistä pienen palaverin. "

        "VaraJeesus" on jotenkin liian julkea termi. Emme ole Jeesus, mutta Jeesus asuu meissä ja siksi tuo painostus on niin ankaraa tämän maailman voimien taholta. Tämä maailma kun ei oikein tykkää Jeesuksesta ja Hänen tahtovoimastaan.

        Ymmärrän tuon uhkauksesi valkotakkisilla. Tällaista uhkausta saamme osaksemme kaikkialla maailmassa ja Neuvostoliitosta ym. vastaavissa maissa nämä uhkaukset pannaan kovalla voimalla täytäntöönkin yhä. Mutta koska Rooman keisaritkaan eivät mahtaneet meille mitään niin eivät myöskään rokotuspiikkejä ahkerasti uskoviin käyttävät valkotakkisetkaan. Jeesus kun osaa niin ihanasti pitää meistä koko aika huolen. Amen

        "VaraJeesus" on jotenkin liian julkea termi. Emme ole Jeesus, mutta Jeesus asuu meissä ja siksi tuo painostus on niin ankaraa tämän maailman voimien taholta.

        Kumpi se siellä näpiksen takana kirjoittelee? Sinä vai sinussa asuva Jeesus?


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Tuossako qwerty kaikki, katkera purkaus, viha ja syytös uskovaisia kohtaan, onko tuonkin purkauksen takana uskovainen vaimo joka aiheuttaa sinulle katkeruutta, puratko katkeruutesi muihin uskovaisiin kirjoittelemalla tuollaisia viestejä, raivostutko tästäkin huomautuksesta minulle?. Jos eerika komppaa sinua niin olisin huolestunut. Minä uskon qwerty että pohjimmiltasi olet jotain muuta, mutta katkeruutesi sokaisee sinut. Ehkä yrittäisimme saada tänne jotain muuta keskustelua kuin mitä nyt olemme nähneet, onnistuuko???

        >> Tuossako qwerty kaikki, katkera purkaus, viha ja syytös uskovaisia kohtaan, <<

        Ei tuo ollut vihainen purkaus vaan rehellinen arvio JeesusRulaa-nimimerkin aloituksesta ja sinun kommentistasi.

        >> onko tuonkin purkauksen takana uskovainen vaimo joka aiheuttaa sinulle katkeruutta <<

        Kaikkea muuta kuin katkeruutta. Vaimoni on minulle elämäni kivijalka, ihminen jonka toiveet ja vakaumuksen otan huomioon joka päivä.

        >> Jos eerika komppaa sinua niin olisin huolestunut. <<

        Tuon ymmärrän.

        >> Ehkä yrittäisimme saada tänne jotain muuta keskustelua kuin mitä nyt olemme nähneet, onnistuuko??? <<

        Olen huomannut, että keskustelu fundamentalisminsa sokaisemien kanssa on kuollut idea.
        Ei se toimi.


      • Aaammeeeen
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Emme ole Jeesus, mutta Jeesus asuu meissä ja siksi tuo painostus on niin ankaraa tämän maailman voimien taholta.

        Kuka teitä painostaa ankarasti, missä ja miten, Korkkiruuvi? Jokohan lopulta saisi tähän selvyyden.

        Tai ehkä vain tulkitset painostukseksi (vainoksi, kiusaamiseksi, mitä vielä) sen, että monikaan ei oikein tykkää pahaksi, rappeutuneeksi, Saatanan omaksi (etc.) nimittelemisestä sekä ikuisen kärsimyksen toivottelemisesta ja reagoi niihin kuten nyt törkeyksiin reagoimme.

        Olkaa kohteliaita, hyvätapaisia ja kunnioittavia meitä kohtaan jotka emme jaa uskomuksianne, niin saat nähdä kuinka "painostus" alkaa vähentyä ihmeellisellä tavalla.

        ">Emme ole Jeesus, mutta Jeesus asuu meissä ja siksi tuo painostus on niin ankaraa tämän maailman voimien taholta.

        Kuka teitä painostaa ankarasti, missä ja miten, Korkkiruuvi? Jokohan lopulta saisi tähän selvyyden."

        Ei-uskovat! Hehän ovat aina Jeesuksen ajoista lähtien ankarasti painostaneet Herramme omia, koska Jumala on asettanut heille tämän tehtävän omassa Sanassaan. Sen minkä Jumala on asettanut, niin se pätee hamaan Jeesuksen tuloon saakka. Amen


      • kotiruokaa
        Aaammeeeen kirjoitti:

        ">Emme ole Jeesus, mutta Jeesus asuu meissä ja siksi tuo painostus on niin ankaraa tämän maailman voimien taholta.

        Kuka teitä painostaa ankarasti, missä ja miten, Korkkiruuvi? Jokohan lopulta saisi tähän selvyyden."

        Ei-uskovat! Hehän ovat aina Jeesuksen ajoista lähtien ankarasti painostaneet Herramme omia, koska Jumala on asettanut heille tämän tehtävän omassa Sanassaan. Sen minkä Jumala on asettanut, niin se pätee hamaan Jeesuksen tuloon saakka. Amen

        Ei-uskovat! Hehän ovat aina Jeesuksen ajoista lähtien ankarasti painostaneet Herramme omia, koska Jumala on asettanut heille tämän tehtävän omassa Sanassaan.

        Siis..... Mielestäsi Jumala on asettanut ei-uskoville omassa Sanassaan tehtävän painostaa Herran omia....?


      • Aaaammeeeen
        kotiruokaa kirjoitti:

        Ei-uskovat! Hehän ovat aina Jeesuksen ajoista lähtien ankarasti painostaneet Herramme omia, koska Jumala on asettanut heille tämän tehtävän omassa Sanassaan.

        Siis..... Mielestäsi Jumala on asettanut ei-uskoville omassa Sanassaan tehtävän painostaa Herran omia....?

        "Mielestäsi Jumala on asettanut ei-uskoville omassa Sanassaan tehtävän painostaa Herran omia....?"

        Taikka Jumala on säätänyt ja todennut Sanassaan, että maailma vihaa Jeesusen omia aina!

        Joh. 15:19
        Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.


        Joh. 17:14
        Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.


        1. Joh. 3:13
        Älkää ihmetelkö, veljeni, jos maailma teitä vihaa.


      • kotiruokaa
        Aaaammeeeen kirjoitti:

        "Mielestäsi Jumala on asettanut ei-uskoville omassa Sanassaan tehtävän painostaa Herran omia....?"

        Taikka Jumala on säätänyt ja todennut Sanassaan, että maailma vihaa Jeesusen omia aina!

        Joh. 15:19
        Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.


        Joh. 17:14
        Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.


        1. Joh. 3:13
        Älkää ihmetelkö, veljeni, jos maailma teitä vihaa.

        Voin lohduttaa sinua, sillä sinua ei kukaan vihaa. Pitää kyllä aika huvittavana, mutta sillä ei ole mitään tekemistä vihan kanssa. Viittauksesi eivät siis koske sinua, ole huoleti.


      • luotaSanaan
        kotiruokaa kirjoitti:

        Voin lohduttaa sinua, sillä sinua ei kukaan vihaa. Pitää kyllä aika huvittavana, mutta sillä ei ole mitään tekemistä vihan kanssa. Viittauksesi eivät siis koske sinua, ole huoleti.

        "Voin lohduttaa sinua, sillä sinua ei kukaan vihaa. "

        Maailman viha uskovia kohtaan on Jumalan säätämys eikä siinä auta kenenkään ovelan taktiset vakuuttelut!


      • kotiruokaa
        luotaSanaan kirjoitti:

        "Voin lohduttaa sinua, sillä sinua ei kukaan vihaa. "

        Maailman viha uskovia kohtaan on Jumalan säätämys eikä siinä auta kenenkään ovelan taktiset vakuuttelut!

        Jos minä ja moni muukaan ei sinua vihaa, niin ehkä et sitten ole uskova? Siis, jos vakuutat maailman vihan uskovia kohtaa olevan Jumalan säätämys?


      • siinäseJumalanSana
        kotiruokaa kirjoitti:

        Jos minä ja moni muukaan ei sinua vihaa, niin ehkä et sitten ole uskova? Siis, jos vakuutat maailman vihan uskovia kohtaa olevan Jumalan säätämys?

        Oikeassa olet, että viha uskovaisia kohtaan on Jumalan säätämys. Luetaas vielä yhdessä Jumalan Sanaa, vaikka monet täällä eivät sitä hyväksytään muuta kuin omaan pirtaan sopivat kohdat:

        Joh. 15:19
        Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.

        Joh. 17:14
        Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.

        1. Joh. 3:13
        Älkää ihmetelkö, veljeni, jos maailma teitä vihaa.


      • kotiruokaa
        siinäseJumalanSana kirjoitti:

        Oikeassa olet, että viha uskovaisia kohtaan on Jumalan säätämys. Luetaas vielä yhdessä Jumalan Sanaa, vaikka monet täällä eivät sitä hyväksytään muuta kuin omaan pirtaan sopivat kohdat:

        Joh. 15:19
        Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.

        Joh. 17:14
        Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.

        1. Joh. 3:13
        Älkää ihmetelkö, veljeni, jos maailma teitä vihaa.

        Joten voisiko tuosta päätellä ettet ole uskova, sillä sinua ei vihata?


      • Eerika.räkii
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Vanha taistolainen uhriutumiskikka, vai?

        En tiedä, Pasi. Silloin kun taistolaisia oli, sijoituin jyrkästi vastapuolelle. Sinä taisit vielä syödä räkääsi silloin?

        Räkiminen aina mielessä. Niinhän se siellä vasemmalla näyttää nykyisinkin olevan. En kuitenkaan ole Pasi. Ehkä on liioiteltua toivoa hänen osallistumistaan näin ala-arvoisiin ja alatyylisiin "keskusteluihin". Taitaa olla enemmänkin Mäkisen opetuslasten radioseurakuntalaisten heiniä.


      • ostoruokaa
        kotiruokaa kirjoitti:

        Joten voisiko tuosta päätellä ettet ole uskova, sillä sinua ei vihata?

        No sen ainakin voin päätellä, että aloit jankkaamaan samaan tyyliin kuin ystävämme YEV!

        : -)


      • Totuus.tuli.ilmi
        kotiruokaa kirjoitti:

        Joten voisiko tuosta päätellä ettet ole uskova, sillä sinua ei vihata?

        Viha totuutta kohtaan on ilmeistä kaikille. Et sinä kiemurtelemalla ja valheillasi siitä mihinkään pääse.


      • kotiruokaa
        ostoruokaa kirjoitti:

        No sen ainakin voin päätellä, että aloit jankkaamaan samaan tyyliin kuin ystävämme YEV!

        : -)

        Mitä jankkaamista se on, jos haluaa selvittää asian? Asiahan ratkeaa sillä, että vastaat kysymykseen.


      • kotiruokaa
        Totuus.tuli.ilmi kirjoitti:

        Viha totuutta kohtaan on ilmeistä kaikille. Et sinä kiemurtelemalla ja valheillasi siitä mihinkään pääse.

        Jos en sinua vihaa, niin mitä ihmeen kiemurtelua ja valhetta siinä on?


      • Aaaammeeeen kirjoitti:

        "Mielestäsi Jumala on asettanut ei-uskoville omassa Sanassaan tehtävän painostaa Herran omia....?"

        Taikka Jumala on säätänyt ja todennut Sanassaan, että maailma vihaa Jeesusen omia aina!

        Joh. 15:19
        Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.


        Joh. 17:14
        Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.


        1. Joh. 3:13
        Älkää ihmetelkö, veljeni, jos maailma teitä vihaa.

        Eiköhän olisi parempi katsoa ja tutkia nykytodellisuutta ihan suoraan eikä 2000 vuotta vanhoista kirjakääröistä, kun se kerran on täysin mahdollista ja tuottaa selvästi luotettavampia tuloksia. 🙂

        Sinun logiikallasi Neuvostoliitossa harjoitettu sosialismin tutkiminen "kirjoituksista" eli teoriasta eikä todellisuudesta oli näköjään aivan oikein. Olisit viihtynyt niissä ympyröissä kivasti, uskontosi olisi vain ollut kovasti toinen. 😀

        (Kyllä siellä todellisuuttakin tutkittiin, mutta sen tulokset olivat salaista tietoa ja vain johtajien käytössä.)


      • kotiruokaa kirjoitti:

        Voin lohduttaa sinua, sillä sinua ei kukaan vihaa. Pitää kyllä aika huvittavana, mutta sillä ei ole mitään tekemistä vihan kanssa. Viittauksesi eivät siis koske sinua, ole huoleti.

        >Voin lohduttaa sinua, sillä sinua ei kukaan vihaa. Pitää kyllä aika huvittavana, mutta sillä ei ole mitään tekemistä vihan kanssa.

        Niin uskomattomalta kuin se ehkä kuulostaakin, pelkään pahoin että huvittavana pitäminen on Korkkiruuvin mittarit punaiselle heittävää, pahanlaatuista vihaa. Patmoslaisen höperryksille naureskeluhan on patmoslaisen mielestä käytännössä Jeesuksen pilkkaamista.


      • kotiruokaa kirjoitti:

        Jos en sinua vihaa, niin mitä ihmeen kiemurtelua ja valhetta siinä on?

        Koska Korkkarin raamattu sanoo että sinä vihaat, silloinhan sinä valehtelet, jos et myönnä että vihaat. Kristallinkirkasta!


      • katkeruuseikaunista
        qwertyilija kirjoitti:

        >> Tuossako qwerty kaikki, katkera purkaus, viha ja syytös uskovaisia kohtaan, <<

        Ei tuo ollut vihainen purkaus vaan rehellinen arvio JeesusRulaa-nimimerkin aloituksesta ja sinun kommentistasi.

        >> onko tuonkin purkauksen takana uskovainen vaimo joka aiheuttaa sinulle katkeruutta <<

        Kaikkea muuta kuin katkeruutta. Vaimoni on minulle elämäni kivijalka, ihminen jonka toiveet ja vakaumuksen otan huomioon joka päivä.

        >> Jos eerika komppaa sinua niin olisin huolestunut. <<

        Tuon ymmärrän.

        >> Ehkä yrittäisimme saada tänne jotain muuta keskustelua kuin mitä nyt olemme nähneet, onnistuuko??? <<

        Olen huomannut, että keskustelu fundamentalisminsa sokaisemien kanssa on kuollut idea.
        Ei se toimi.

        " Vaimoni on minulle elämäni kivijalka, ihminen jonka toiveet ja vakaumuksen otan huomioon joka päivä."
        Miksihän en usko tuota, JOS vaimosi on uskova ja arvostaisit häntä, arvostaisit myös muita uskovia, mutta niinhän ei ole.


      • Eerika.räkii kirjoitti:

        Räkiminen aina mielessä. Niinhän se siellä vasemmalla näyttää nykyisinkin olevan. En kuitenkaan ole Pasi. Ehkä on liioiteltua toivoa hänen osallistumistaan näin ala-arvoisiin ja alatyylisiin "keskusteluihin". Taitaa olla enemmänkin Mäkisen opetuslasten radioseurakuntalaisten heiniä.

        Minä kylläkin keskustelin kaimakseni esittäytyneen "hyvän repen" kanssa, jonka otaksuin Pasiksi, en sinun kanssasi, räkivä Eerika.


      • katkeruuseikaunista kirjoitti:

        " Vaimoni on minulle elämäni kivijalka, ihminen jonka toiveet ja vakaumuksen otan huomioon joka päivä."
        Miksihän en usko tuota, JOS vaimosi on uskova ja arvostaisit häntä, arvostaisit myös muita uskovia, mutta niinhän ei ole.

        >JOS vaimosi on uskova ja arvostaisit häntä, arvostaisit myös muita uskovia, mutta niinhän ei ole.

        Mikäs ihmeen logiikka tuossa mahtaa olla? Kyllä jokainen oman akkansa tuntee, eikä uskominen tai sen puute juuri koskaan todellisuudessa ole ihmisen persoonaa päällimmäisenä määrittävä pointti, vaikka voikin olla tärkeä. Kivasta tyypistä paljastuu kivuus uskovaisenakin, kuten vittumaisesta ennemmin tai myöhemmin vittumaisuus.

        Aina se oma luonne sieltä puskee esiin, heiluttelipa raamattuaan minkä opin tahdissa tahansa.


      • katkeruuseikaunista kirjoitti:

        " Vaimoni on minulle elämäni kivijalka, ihminen jonka toiveet ja vakaumuksen otan huomioon joka päivä."
        Miksihän en usko tuota, JOS vaimosi on uskova ja arvostaisit häntä, arvostaisit myös muita uskovia, mutta niinhän ei ole.

        Sinun uskomuksesi eivät kiinnosta.


      • Tämä.on.fakta
        kotiruokaa kirjoitti:

        Jos en sinua vihaa, niin mitä ihmeen kiemurtelua ja valhetta siinä on?

        Sinä vihaat totuutta. Et sinä muuten täällä valehtelisi ja kiemurtelisi 24/7.


    • En ehkä ymmärrä täysin, mitä ajat takaa. Tuntuisi aika oudolta, jos minä alkaisin puhua sinun uskostasi, sinun rukouksistasi jne. täällä keskustelupalstalla, tai yleistäisin omat tapani koskemaan kaikkia uskovia ja kommentoisin meidän uskostamme, meidän rukouksistamme jne.

      • ilmansuol.oletmauton

        "En ehkä ymmärrä täysin, mitä ajat takaa. "
        No se olisikin IHME, jos ymmärtäisit eerika.Mutta sili tunget mielipiteesi joka juttuun.
        Evankeliumi Matteuksen mukaan 5
        Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi?


      • ilmansuol.oletmauton kirjoitti:

        "En ehkä ymmärrä täysin, mitä ajat takaa. "
        No se olisikin IHME, jos ymmärtäisit eerika.Mutta sili tunget mielipiteesi joka juttuun.
        Evankeliumi Matteuksen mukaan 5
        Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi?

        Jeesus ei siis tiennyt, että suola ei voi käydä mauttomaksi, vaan on aina suolaista.

        Olikohan opetuslapsilla verenpaineet pilvissä? Suola oli tosin kallista tuohon aikaan (ja itse asiassa 1800-1900-luvuille saakka), joten sitä oli köyhillä vain rajallisesti käytössään. Se ehkä pelasti.


    • rytiputki

      Aloittajalle:
      Arvostelet luterilaista kirkkoamme tällaisella palstalla ja yrität eksyttää ihmisiä pois kirkkomme luota!
      ”Täällä meillä ei kukaan uhkaa suoraan henkeämme, e i k ä l u t e r i l a i n e n k i r k k o m m e k a a n o h j a a o i k e a l l e p o l u l l e ”, vaikka muokkaamme Pyhästä ilmoituksesta kuin minulle-minulle sopivaa tahansa.
      Jos todellakin olet lähimmäistesi asialla, niin mitä kirkolliskokous vastasi tekemääsi kanteluun kirkon toiminnasta?
      Jos sinun uskosi on mielestäsi oikeampaa, niin m e n e j a o s o i t a u s k o s i!

      • En yritä eksyttää ihmisiä pois kirkosta, vaan esitän josko kirkko palaisi Jumalan Sanan tielle.


      • JeesusRulaa kirjoitti:

        En yritä eksyttää ihmisiä pois kirkosta, vaan esitän josko kirkko palaisi Jumalan Sanan tielle.

        Ja tämä aloitukseni koski lähinnä kristittyjä yksilöinä, ei kirkkoa, joka se ansaitsee kunnon ryöpytyksen eksytyksestään. Siihen tehtävän on minua pätevämpiä profeettoja.


      • rytiputki
        JeesusRulaa kirjoitti:

        En yritä eksyttää ihmisiä pois kirkosta, vaan esitän josko kirkko palaisi Jumalan Sanan tielle.

        Ja mitä kirkolliskokous vastasi suuressa viisaudessasi tekemääsi kysymykseen kirkon toiminnnasta?


      • rytiputki
        JeesusRulaa kirjoitti:

        Ja tämä aloitukseni koski lähinnä kristittyjä yksilöinä, ei kirkkoa, joka se ansaitsee kunnon ryöpytyksen eksytyksestään. Siihen tehtävän on minua pätevämpiä profeettoja.

        Tarkoitatko ettet olekaan uskossasi valmis auttamaan lähimmäisiäsi aidosti ja vaikuttamaan kirkon ylimmän päättävän elimen kautta lähimmäistesi parhaaksi?
        Voisit aloittaa ryöpytyksen omista vaikutteistasi ja kyvyttömyydestäsi toimia lähimmäistesi parhaaksi.


      • JeesusRulaa kirjoitti:

        Ja tämä aloitukseni koski lähinnä kristittyjä yksilöinä, ei kirkkoa, joka se ansaitsee kunnon ryöpytyksen eksytyksestään. Siihen tehtävän on minua pätevämpiä profeettoja.

        Oletko sinä profeetta kun sanot että on minua pätevämpiä profeettoja?


      • JeesusRulaa kirjoitti:

        Ja tämä aloitukseni koski lähinnä kristittyjä yksilöinä, ei kirkkoa, joka se ansaitsee kunnon ryöpytyksen eksytyksestään. Siihen tehtävän on minua pätevämpiä profeettoja.

        Luterilainen kirkko ei enää tunnusta samaa uskoa kuin apostolit - kirkolla on joku muu jumala.


      • pertsa2012 kirjoitti:

        Luterilainen kirkko ei enää tunnusta samaa uskoa kuin apostolit - kirkolla on joku muu jumala.

        Ehkäpä evl.kirkko kuitenkin tunnustaa sitä uskoa jota J.Nasaretilainen opetti.


      • sage8 kirjoitti:

        Ehkäpä evl.kirkko kuitenkin tunnustaa sitä uskoa jota J.Nasaretilainen opetti.

        Kirkko joka esittää synnin siunaamista on eksynyt kauaksi alkuperäisestä olemuksestaan.


      • pertsa2012 kirjoitti:

        Kirkko joka esittää synnin siunaamista on eksynyt kauaksi alkuperäisestä olemuksestaan.

        Pertsa ei ole kristitty vaan pakana.
        Hän ei usko kolmiyhteiseen jumalaan eli palstan kristittyjen näkövinkkelistä pertsa joutuu ikuiseen helvettiin.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Pertsa ei ole kristitty vaan pakana.
        Hän ei usko kolmiyhteiseen jumalaan eli palstan kristittyjen näkövinkkelistä pertsa joutuu ikuiseen helvettiin.

        Lahosieni alkoi toimia heti apostolien jälkeen ja kolminaisuuden teoriapuolesta olen kritisoinut
        kirkkoa , mutta kolminaisuuden entiteetit me tunnemme : Isä ,Poika ja Pyhä Henki.
        Tuossa linkissä on kaikki mitä olen tuosta teoriasta löytänyt :

        http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61
        _______________________________
        Alkuseurakunta ei tuntenut minkäänlaista kolminaisuusoppia ja ensimmäisenä käsitettä käytti Tertullianus 200 - luvulla.
        Laajemmin asiaa käsiteltiin Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 jossa pohdittiin Jeesuksen Kristuksen olemusta "syvällisemmin."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi

        375 jKr. aloitettiin enkelien ja kuolleitten pyhimysten palvonta.
        _________________

        Konstantinopolin kirkolliskokouksessa vuonna 381 taas käsiteltiin erityisesti Pyhää Henkeä. Konstantinopolissa kolminaisuusoppia täsmennettiin siten, että jumaluudessa on kolme persoonaa, jotka ovat yksi ja sama entiteetti, yksi täydellisyys, yksi Jumala.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Toinen_eku ... lliskokous
        Luopumus alkoi jo apostolien aikana ja kirkollinen lahottajasieni on vaikuttanut aikoihin ja lakiin näihin päiviin asti.
        ________________
        Vuonna 451 pidetyssä Khalkedonin yleisessä kirkolliskokouksessa kolminaisuusoppi hyväksyttiin lopullisesti.

        378 jKr. roomalainen piispa Damascus peri keisarilta uskonnollisena johtajana Pontifex Maximum ja Vicarius Christi arvonimet. Näin Rooman paavin istuimesta tuli Baabelista alkaneen ylipappi kultin perillinen. Tästä lähtien kaikilla Rooman piispoilla(paaveilla) on ollut nämä arvonimet. Heti kun Damascuksesta oli tullut Pontifex Maximum tulivat Rooman katoliseen kirkkoon babylonialaiset seremoniat hallitsevaan asemaan ja myös muiden pakanauskontojen oppikäsityksiä alkoi tulla sisälle Rooman kirkkoon.

        381 jKr. alkoivat epäviralliset rukoukset neitsyt Marialle Jumalan äidille ja taivaan kuningattarelle.

        Raamattu sanoo , että JUMALA ON YKSI ja AINOA siksi se ei myöskään tunne kolminaisuusoppia joka on
        kirkkoisien keksintöä rauha heidän sieluilleen!!


      • KolmePersoonaa
        pertsa2012 kirjoitti:

        Lahosieni alkoi toimia heti apostolien jälkeen ja kolminaisuuden teoriapuolesta olen kritisoinut
        kirkkoa , mutta kolminaisuuden entiteetit me tunnemme : Isä ,Poika ja Pyhä Henki.
        Tuossa linkissä on kaikki mitä olen tuosta teoriasta löytänyt :

        http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61
        _______________________________
        Alkuseurakunta ei tuntenut minkäänlaista kolminaisuusoppia ja ensimmäisenä käsitettä käytti Tertullianus 200 - luvulla.
        Laajemmin asiaa käsiteltiin Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 jossa pohdittiin Jeesuksen Kristuksen olemusta "syvällisemmin."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi

        375 jKr. aloitettiin enkelien ja kuolleitten pyhimysten palvonta.
        _________________

        Konstantinopolin kirkolliskokouksessa vuonna 381 taas käsiteltiin erityisesti Pyhää Henkeä. Konstantinopolissa kolminaisuusoppia täsmennettiin siten, että jumaluudessa on kolme persoonaa, jotka ovat yksi ja sama entiteetti, yksi täydellisyys, yksi Jumala.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Toinen_eku ... lliskokous
        Luopumus alkoi jo apostolien aikana ja kirkollinen lahottajasieni on vaikuttanut aikoihin ja lakiin näihin päiviin asti.
        ________________
        Vuonna 451 pidetyssä Khalkedonin yleisessä kirkolliskokouksessa kolminaisuusoppi hyväksyttiin lopullisesti.

        378 jKr. roomalainen piispa Damascus peri keisarilta uskonnollisena johtajana Pontifex Maximum ja Vicarius Christi arvonimet. Näin Rooman paavin istuimesta tuli Baabelista alkaneen ylipappi kultin perillinen. Tästä lähtien kaikilla Rooman piispoilla(paaveilla) on ollut nämä arvonimet. Heti kun Damascuksesta oli tullut Pontifex Maximum tulivat Rooman katoliseen kirkkoon babylonialaiset seremoniat hallitsevaan asemaan ja myös muiden pakanauskontojen oppikäsityksiä alkoi tulla sisälle Rooman kirkkoon.

        381 jKr. alkoivat epäviralliset rukoukset neitsyt Marialle Jumalan äidille ja taivaan kuningattarelle.

        Raamattu sanoo , että JUMALA ON YKSI ja AINOA siksi se ei myöskään tunne kolminaisuusoppia joka on
        kirkkoisien keksintöä rauha heidän sieluilleen!!

        "Raamattu sanoo , että JUMALA ON YKSI ja AINOA siksi se ei myöskään tunne kolminaisuusoppia joka on
        kirkkoisien keksintöä rauha heidän sieluilleen!"

        Ei tuolla nimellä, eli juuri kolminaisuus tai jos joku kuviteeleeniin, että kolme Jumalaa. Ei näin, vaan Jumala on todella yksi, mutta Raamattuunnkin on kirjattu tapahtuma, jossa tuo yksi Jumala ilmestyy yhdellä ja samalla kertaa kolmessa eri persoonassa ja siitä tuossa kolminaisuusopissa on kyse, että Jumalassa on kolme eri persoonaa vaikka onkin yksi Jumala.

        Matt 3:16-17
        "Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä. Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".


      • KolmePersoonaa kirjoitti:

        "Raamattu sanoo , että JUMALA ON YKSI ja AINOA siksi se ei myöskään tunne kolminaisuusoppia joka on
        kirkkoisien keksintöä rauha heidän sieluilleen!"

        Ei tuolla nimellä, eli juuri kolminaisuus tai jos joku kuviteeleeniin, että kolme Jumalaa. Ei näin, vaan Jumala on todella yksi, mutta Raamattuunnkin on kirjattu tapahtuma, jossa tuo yksi Jumala ilmestyy yhdellä ja samalla kertaa kolmessa eri persoonassa ja siitä tuossa kolminaisuusopissa on kyse, että Jumalassa on kolme eri persoonaa vaikka onkin yksi Jumala.

        Matt 3:16-17
        "Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä. Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".

        "Ei tuolla nimellä, eli juuri kolminaisuus tai jos joku kuviteeleeniin, että kolme Jumalaa. Ei näin, vaan Jumala on todella yksi, mutta Raamattuunnkin on kirjattu tapahtuma, jossa tuo yksi Jumala ilmestyy yhdellä ja samalla kertaa kolmessa eri persoonassa ja siitä tuossa kolminaisuusopissa on kyse, että Jumalassa on kolme eri persoonaa vaikka onkin yksi Jumala."
        ___________________________
        Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu ,mutta joka ei usko se tuomitaan kadotukseen.
        Siinä oli se suuri asia.

        Emme me pysty ääretöntä Jumalaa ahtamaan litran mittaan sen tunnustan mielelläni , mutta kun
        huomaan ne Raamatun kanssa olevat ristiriidat jotka sisältyvät kolminaisuusopin teoriapuoleen niin
        niitä asioita en voi enkä halua selittää oikeiksi.

        Pelastuksemme kannalta oleelliset asiat löytyvät Raamatusta eivät kirkkoisien kirjoituksista jotka
        pitävät seuranaan mm. pyhimysten palvonnan aloittamisen ja paljon muutakin.

        Jesaja:
        44:6 Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.

        http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61


      • KolmePersoonaa
        pertsa2012 kirjoitti:

        "Ei tuolla nimellä, eli juuri kolminaisuus tai jos joku kuviteeleeniin, että kolme Jumalaa. Ei näin, vaan Jumala on todella yksi, mutta Raamattuunnkin on kirjattu tapahtuma, jossa tuo yksi Jumala ilmestyy yhdellä ja samalla kertaa kolmessa eri persoonassa ja siitä tuossa kolminaisuusopissa on kyse, että Jumalassa on kolme eri persoonaa vaikka onkin yksi Jumala."
        ___________________________
        Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu ,mutta joka ei usko se tuomitaan kadotukseen.
        Siinä oli se suuri asia.

        Emme me pysty ääretöntä Jumalaa ahtamaan litran mittaan sen tunnustan mielelläni , mutta kun
        huomaan ne Raamatun kanssa olevat ristiriidat jotka sisältyvät kolminaisuusopin teoriapuoleen niin
        niitä asioita en voi enkä halua selittää oikeiksi.

        Pelastuksemme kannalta oleelliset asiat löytyvät Raamatusta eivät kirkkoisien kirjoituksista jotka
        pitävät seuranaan mm. pyhimysten palvonnan aloittamisen ja paljon muutakin.

        Jesaja:
        44:6 Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.

        http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61

        "Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu ,mutta..."

        Jatkan tuota lausetta, että onko aivan sama mihin uskoo, kunhan vain uskoo? Tai onko väliä keneksi Jeesuksen uskoo ja vaihtoehdot ovat joko Jeesus Kristus on luoja, siis Jumala, tai sitten Jeesus on vain luotu kuten me ihmiset.
        Kumpiko sinun mielestä, Pertsa, Jeesus on luojako vai luotu?


      • KolmePersoonaa kirjoitti:

        "Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu ,mutta..."

        Jatkan tuota lausetta, että onko aivan sama mihin uskoo, kunhan vain uskoo? Tai onko väliä keneksi Jeesuksen uskoo ja vaihtoehdot ovat joko Jeesus Kristus on luoja, siis Jumala, tai sitten Jeesus on vain luotu kuten me ihmiset.
        Kumpiko sinun mielestä, Pertsa, Jeesus on luojako vai luotu?

        Kumpiko sinun mielestä, Pertsa, Jeesus on luojako vai luotu?
        ___

        Tuossa yksi pointti :

        Matteus :
        16:15 Hän sanoi heille: "Kenenkä te sanotte minun olevan?"
        16:16 Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika."
        ___
        Tuossa toinen :

        Sananlaskut :
        8:22 Herra LOI minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.

        Ei kylläkään kannata heti muodostaa mielipidettä vain sanojen perusteella.
        ___
        Tuossa kolmas :

        Johanneksen evankeliumi:
        14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI.

        Kunnia Jumalalle korkeuksissa.

        Miika:
        5:2 Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista.
        ______________________________
        Minun mielestäni Jeesus on Jumalan Poika - sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyt mariasta .

        Tuossa on kirjoitukseni aiheesta - katso sieltä lisää jos on tarvis.

        http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61
        _______________________________________________________________________________________
        Uudestisyntymiseni hetkellä minut vietiin ristin juurelle ja sinne kippasin koko lastin joten Jeesuksen veri pelasti / armahti minut.


      • pertsa2012 kirjoitti:

        Kumpiko sinun mielestä, Pertsa, Jeesus on luojako vai luotu?
        ___

        Tuossa yksi pointti :

        Matteus :
        16:15 Hän sanoi heille: "Kenenkä te sanotte minun olevan?"
        16:16 Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika."
        ___
        Tuossa toinen :

        Sananlaskut :
        8:22 Herra LOI minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.

        Ei kylläkään kannata heti muodostaa mielipidettä vain sanojen perusteella.
        ___
        Tuossa kolmas :

        Johanneksen evankeliumi:
        14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI.

        Kunnia Jumalalle korkeuksissa.

        Miika:
        5:2 Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista.
        ______________________________
        Minun mielestäni Jeesus on Jumalan Poika - sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyt mariasta .

        Tuossa on kirjoitukseni aiheesta - katso sieltä lisää jos on tarvis.

        http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61
        _______________________________________________________________________________________
        Uudestisyntymiseni hetkellä minut vietiin ristin juurelle ja sinne kippasin koko lastin joten Jeesuksen veri pelasti / armahti minut.

        Jatkoa :

        Luuk.1:35 kerrotaan Marian ja enkelin kohtaamisesta näin: ”Enkeli
        vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja
        Korkeimman voima varjoaa sinut; sen tähden myös se pyhä, mikä
        syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi”.


    • Sinullepelastuksen

      Ennen uskoontulo se on juuri noin minä, minä ja minä minulle kaiken !! Mutta uskoontulon jälkeen jos on uskossa niin se tulis olla sinä sinä ja sinä sinulle kaiken !!

      • >Ennen uskoontulo se on juuri noin minä, minä ja minä minulle kaiken !!

        Tarkoitatko että uskovat ovat ennen uskoontuloaan olleet narsisteja tai jopa psykopaatteja?

        Hyvä tietää, sillä kumpikaan luonnevika ei koskaan muutu, vaikka ihminen olisi tulevinaan uskoon miten hurjasti tahansa.


      • hyvärepe
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Ennen uskoontulo se on juuri noin minä, minä ja minä minulle kaiken !!

        Tarkoitatko että uskovat ovat ennen uskoontuloaan olleet narsisteja tai jopa psykopaatteja?

        Hyvä tietää, sillä kumpikaan luonnevika ei koskaan muutu, vaikka ihminen olisi tulevinaan uskoon miten hurjasti tahansa.

        Repen tyyliä!

        Ensin kysymys ja sitten omaa kysymystä käytetään johtopäätöksen tekoon!

        Purevaa ja erittäin tehokasta logiikkaa :DD


      • hyvärepe kirjoitti:

        Repen tyyliä!

        Ensin kysymys ja sitten omaa kysymystä käytetään johtopäätöksen tekoon!

        Purevaa ja erittäin tehokasta logiikkaa :DD

        Oletko siis sitä mieltä, että äärimmäinen itsekkyys ei ole narsismin tai psykopatian merkki vaan jotain muuta? Mitähän mahdollisesti? 😮


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Oletko siis sitä mieltä, että äärimmäinen itsekkyys ei ole narsismin tai psykopatian merkki vaan jotain muuta? Mitähän mahdollisesti? 😮

        Eipä kaimalta löytynyt vastausta. Mikäpä se voisikaan olla.


      • rauhaaaany
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Oletko siis sitä mieltä, että äärimmäinen itsekkyys ei ole narsismin tai psykopatian merkki vaan jotain muuta? Mitähän mahdollisesti? 😮

        Olkinukkienko kautta sinäkin olet jo alkanut viestiä? Eikö enää itse asia kelpaa vai etkö enää pärjää asialinjalla?


      • rauhaaaany kirjoitti:

        Olkinukkienko kautta sinäkin olet jo alkanut viestiä? Eikö enää itse asia kelpaa vai etkö enää pärjää asialinjalla?

        Olen pysynyt asiassa rehellisesti ja yhä uusia persoonia päähäni keksimättä, ja tässä haarassa asian esitti puskanikki Sinullepelastuksen. Ole hyvä ja panosta siis siihen vaikka nyt heti.


      • Koitappa.järkiintyä
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Oletko siis sitä mieltä, että äärimmäinen itsekkyys ei ole narsismin tai psykopatian merkki vaan jotain muuta? Mitähän mahdollisesti? 😮

        Älä turhaan kuvittele että täällä kukaan sinun olkiukkojesi kanssa alkaisi painia, ts niiden kautta keskustella. Jos avoin keskustelu uskosta ei sinulle sovi, ole vaiti. Toimintasi on täysin absurdia.


      • Koitappa.järkiintyä kirjoitti:

        Älä turhaan kuvittele että täällä kukaan sinun olkiukkojesi kanssa alkaisi painia, ts niiden kautta keskustella. Jos avoin keskustelu uskosta ei sinulle sovi, ole vaiti. Toimintasi on täysin absurdia.

        Onpas teitä monta nyt kimpussani. Sisaruksia? 😊

        Avoin keskustelu sopii minulle mainiosti, mutta (helluntai)uskoon tulijoiden luonneviat ovat näköjään eräille vaikea tabu.


      • Koitappa.järkiintyä
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Onpas teitä monta nyt kimpussani. Sisaruksia? 😊

        Avoin keskustelu sopii minulle mainiosti, mutta (helluntai)uskoon tulijoiden luonneviat ovat näköjään eräille vaikea tabu.

        Toisin sanoen, kun et pysty keskustelemaan asiasta 'usko', vaihdat puheenaihetta asian sivuun 'henkilöt'. Panettelu ja mustamaalaus on sinulle mieluista ja uppoaa sinuun kuin kuuma veitsi voihin. Sillä luulet väistäväsi oman vastuusi. Ei onnistu.


      • Koitappa.järkiintyä kirjoitti:

        Toisin sanoen, kun et pysty keskustelemaan asiasta 'usko', vaihdat puheenaihetta asian sivuun 'henkilöt'. Panettelu ja mustamaalaus on sinulle mieluista ja uppoaa sinuun kuin kuuma veitsi voihin. Sillä luulet väistäväsi oman vastuusi. Ei onnistu.

        Haluat jankata? Vai niin. Minä lopetan sen tähän:

        Tässä haarassa asian esitti puskanikki Sinullepelastuksen, joka väitti, kuten yltä näet jos osaat lukea, että ennen uskoon tuloa ihmiset ovat "minä, minä ja minä minulle kaiken". Tästä aloin keskustella ja haluta lisätietoa, kuten erikoisista väitteistä yleensäkin keskustellaan ja halutaan lisätietoa. Sinullepelastuksen ei kuitenkaan ole millään tavoin halunnut avata väitettään ainakaan toistaiseksi.

        Jos esiin nostetuista aiheista keskustelu ei sinulle sovi, ei voi mittään, mutta voit toki sitten olla sähläämättä joutavia niiden aiheiden tiimoilla.

        >Panettelu ja mustamaalaus on sinulle mieluista ja uppoaa sinuun kuin kuuma veitsi voihin.

        No ketäs nyt olen tässä haarassa muka panetellut ja mustamaalannut? Vai minun syynikö se onkin, että Sinullepelastuksen ihan itse kuvasi uskoontulijat jonkin sortin narsisteiksi?


      • Opettele.ees.lukemaan
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Haluat jankata? Vai niin. Minä lopetan sen tähän:

        Tässä haarassa asian esitti puskanikki Sinullepelastuksen, joka väitti, kuten yltä näet jos osaat lukea, että ennen uskoon tuloa ihmiset ovat "minä, minä ja minä minulle kaiken". Tästä aloin keskustella ja haluta lisätietoa, kuten erikoisista väitteistä yleensäkin keskustellaan ja halutaan lisätietoa. Sinullepelastuksen ei kuitenkaan ole millään tavoin halunnut avata väitettään ainakaan toistaiseksi.

        Jos esiin nostetuista aiheista keskustelu ei sinulle sovi, ei voi mittään, mutta voit toki sitten olla sähläämättä joutavia niiden aiheiden tiimoilla.

        >Panettelu ja mustamaalaus on sinulle mieluista ja uppoaa sinuun kuin kuuma veitsi voihin.

        No ketäs nyt olen tässä haarassa muka panetellut ja mustamaalannut? Vai minun syynikö se onkin, että Sinullepelastuksen ihan itse kuvasi uskoontulijat jonkin sortin narsisteiksi?

        Sinulle taulapäälle joutuu nyt sanomaan sen että, sinä et ymmärrä lukemaasi. Lukaseppa uuestaan se, mihin olet ollut vastaavinasi ja mieti sitten kannattko sinun ruveta tuolleen jankkaamaan. Menit ihan hakoteille.


      • Opettele.ees.lukemaan kirjoitti:

        Sinulle taulapäälle joutuu nyt sanomaan sen että, sinä et ymmärrä lukemaasi. Lukaseppa uuestaan se, mihin olet ollut vastaavinasi ja mieti sitten kannattko sinun ruveta tuolleen jankkaamaan. Menit ihan hakoteille.

        Olen lukenut. Selitäpä nyt sitten kun energiaa näkyy piisaavan jatkuvaan uusien persoonien keksimiseen saakka, mitä Sp tarkoitti jos ei narsismia. Kuvittele vaikka että olen viisivuotias. Muussa tapauksessa sanon notta soommoro.


      • Ulos.narsismista
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Olen lukenut. Selitäpä nyt sitten kun energiaa näkyy piisaavan jatkuvaan uusien persoonien keksimiseen saakka, mitä Sp tarkoitti jos ei narsismia. Kuvittele vaikka että olen viisivuotias. Muussa tapauksessa sanon notta soommoro.

        Ennen uskoontulon - minä ja minulle kaiken.
        Jälkeen uskoontulon - sinä ja sinulle kaiken.

        Siinäpä sinulle pohtimista arvoituksellisissa lausahduksissa.

        Näkisin tuossa siirtymisen minä-keskeisestä ajattelusta lähimmäisen huomioonottavaan ajatteluun.


      • Ulos.narsismista kirjoitti:

        Ennen uskoontulon - minä ja minulle kaiken.
        Jälkeen uskoontulon - sinä ja sinulle kaiken.

        Siinäpä sinulle pohtimista arvoituksellisissa lausahduksissa.

        Näkisin tuossa siirtymisen minä-keskeisestä ajattelusta lähimmäisen huomioonottavaan ajatteluun.

        Minä ja minulle kaikki on todellakin ajattelua, jota ei esiinny kuin narsisteilla, jos aikuisista puhutaan. Narsisti ei pysty lähimmäisensä huomioon ottavaan ajatteluun, vaikka osaa usein sitä näytellä hyvinkin uskottavasti.


      • Ulos.narsismista
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Minä ja minulle kaikki on todellakin ajattelua, jota ei esiinny kuin narsisteilla, jos aikuisista puhutaan. Narsisti ei pysty lähimmäisensä huomioon ottavaan ajatteluun, vaikka osaa usein sitä näytellä hyvinkin uskottavasti.

        Sinä siis koit, että kommentoija kommentoi aihetta narsismi, tai yksinkertaisesti vain halusit vaihtaa aihetta ja jankuttaa narsismista. Ehkäpä haluat narsistisesti manipuloida keskustelua.

        Minä näin asian toisin. Minusta hän kommentoi aihetta uskoontulo ja ilmaisi kenties omaa kokemustaan muutoksesta ajattelutavassaan.


      • Ulos.narsismista kirjoitti:

        Sinä siis koit, että kommentoija kommentoi aihetta narsismi, tai yksinkertaisesti vain halusit vaihtaa aihetta ja jankuttaa narsismista. Ehkäpä haluat narsistisesti manipuloida keskustelua.

        Minä näin asian toisin. Minusta hän kommentoi aihetta uskoontulo ja ilmaisi kenties omaa kokemustaan muutoksesta ajattelutavassaan.

        Hän esitteli narsismin tuntomerkkejä, joiden liittymisestä uskoontuloon halusin... no antaa olla, taidamme elää vähän eri maailmoissa. ✂️


    • Periaatteessa ihminen on kaksitahoinen; on objektivoitumaton ajaton itse ja objektivoitunut ajallinen minä. Minän (egon) korostaminen johtaa vertailemiseen ja turhaan kilpailuun ihmisten välillä.

      • kyykynsyntiset

        Jos niin olis että uskova kaksitahoinen ja löytyisi pohja sellaiselle skitsofreeninen hengellinen tulo uskoville niin se olisi selkeästi kirjoitettu Pyhässä Raamatussa. Mutta nyt kun se ei löydy niin tiedämme että sellainen ajattelu ja katsomus on otettu avuksi että saisi omat synnit puolustettu että ne ovat ihan normaalia uskovissa.


    • qwertyilija

      >> Minä-minä-kristillisyys [eli fundamentalismi] on aikamme rutto! <<

      On sitä ollut ennenkin. Ihminen on vallanhaluinen typerys ja jos se oma ego on aikuiskasteen jälkeen pullistunut zeppeliinin kokoiseksi, niin siitä syntyy näitä minä-minä-aloituksia.

      "Maailman kiusana on se, että typerät ovat ehdottoman varmoja ja viisaat täynnä epäilystä."
      (Bertrand Russell)

      • Viisauden.lähde

        Suurinta typeryyttä on itsevalittu tietämättömyys.

        "se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä"

        (Raamattu)


      • Viduix_män

        Tietoako?

        No vittu ei. Jumalauta ihmisten satuja ja tarinoita vain. Osa, oletettavasti kaikki raamatun tarinoista ovat vahvasti ymmärrystä vailla tuolla hetkellä olleiden sepustuksia.
        Siellä oli kuultu ääniä ja nähty näkyjä.

        Nykyän pääsisi pakkohoitoon, jos kertoisi saaneensa Jumalalta tappokäskyn.
        Natsejakin teloitettiin, vaikka olivat selkeästi Jumalan valittuja ja Jumalalta saaneet käskynsä, ratkaista maaailmaa vaivaava vaikea vitsaus ja ongelma lopullisesti. Vai miten on?


      • Viisauden.lähde
        Viduix_män kirjoitti:

        Tietoako?

        No vittu ei. Jumalauta ihmisten satuja ja tarinoita vain. Osa, oletettavasti kaikki raamatun tarinoista ovat vahvasti ymmärrystä vailla tuolla hetkellä olleiden sepustuksia.
        Siellä oli kuultu ääniä ja nähty näkyjä.

        Nykyän pääsisi pakkohoitoon, jos kertoisi saaneensa Jumalalta tappokäskyn.
        Natsejakin teloitettiin, vaikka olivat selkeästi Jumalan valittuja ja Jumalalta saaneet käskynsä, ratkaista maaailmaa vaivaava vaikea vitsaus ja ongelma lopullisesti. Vai miten on?

        Tuota et ole kirjoittanut ymmärryksessä. Olet oiva esimerkkitapaus ihmisestä, joka on olevinaan viisas, mutta hänen ymmärryksensä on pimentynyt. Niin käy jumalattomille. He ovat tyhmiksi tulleet.


      • Viduix_män kirjoitti:

        Tietoako?

        No vittu ei. Jumalauta ihmisten satuja ja tarinoita vain. Osa, oletettavasti kaikki raamatun tarinoista ovat vahvasti ymmärrystä vailla tuolla hetkellä olleiden sepustuksia.
        Siellä oli kuultu ääniä ja nähty näkyjä.

        Nykyän pääsisi pakkohoitoon, jos kertoisi saaneensa Jumalalta tappokäskyn.
        Natsejakin teloitettiin, vaikka olivat selkeästi Jumalan valittuja ja Jumalalta saaneet käskynsä, ratkaista maaailmaa vaivaava vaikea vitsaus ja ongelma lopullisesti. Vai miten on?

        >oletettavasti kaikki raamatun tarinoista ovat vahvasti ymmärrystä vailla tuolla hetkellä olleiden sepustuksia.

        Ei suinkaan, ymmärrys oli hyvinkin tallella kun vanhaa testamenttia Babylonin "pakkohoidossa" kirjoiteltiin. Tehtiin juutalaisille historiaa, joka legitimoisi tulevan vallanpidon juuri kansan mentaliteettiin sopivalla tavalla.


    • Henkilökohtainen_ongelma

      Uskonnot ovat vain uskomuksia ja luuloja.

      Jokaisella voi olla ja on suora yhteys Jumalaansa. Viimeisellä topalla jokainen on yksin ja vain yksin Jumalansa kanssa. Ei ole tarvetta ulkopuolisiin välittäjiin tai pappien hölinöihin.

      Ei uskonnon tarvitse tai saa olla hierarkkinen organisaatio, jossa jotkut saatanan loiset pakottavat uskomaan "oikein", tai jossa joku maallinen "parempi" uskovainen toimisi välittäjänä Jumalan ja jonkun uskovaisuuteen taipuvaisen välillä.

      • kui2

        Juu.


    • kui2

      Kylläpä täällä palstan "oikeita uskovia" ottaa sappeen, kun kaikki eivät hiljaa ja nöyrästi kuuntele enää vain heitä - kuten ennenwanhaan katujen kulmilla saattoivat luulla, kun ihmiset lähinnä nyökyttelivät, sillä kun päästin helpoiten -nyt on totuus pulpahtanut esiin se, että muillakin on näkemys ko. asiaan ja taitaahan se olla se juttu joka eniten risoo joitakuita - kun niin ei saisi vissiin olla.

      Eli pitäs vaan nöyränä kuunnella "parempiaan" ja nyökätä - ainakin näennäisesti, juuh, juuh.juuh, jzuuh ja pulinat pois, sitten olisi kai ok.

      • rauhoitusnyt

        Ei nyt kannata räyhätä - ihan turhaa touhua tuollainen ilkeämielinen provosointi.


      • >> Kylläpä täällä palstan "oikeita uskovia" ottaa sappeen, kun kaikki eivät hiljaa ja nöyrästi kuuntele enää vain heitä <<

        Eikä niitä suututa pelkästään se, että heitä, palstan "oikeita uskovia" ei kuunnella vaan ennen kaikkea se että heitä ei totella!

        Fundamentalistin märässä päiväunessa koko kansa olisi fundamentalistisen komennon alla ja kaikki ei-fundamentalistisuus olisi tiukasti kiellettyä. Kuolemantuomio olisi palautettu ja tuomioistuimissa istuisi arkkipiispa Miikka Ruokasen valitsemat tuomarit. Se olisi fundamentalistien paratiisi.

        Mutta nyt fundamentalisti on pelkkä yhteiskunnan parasiitti, lähinnä myötähäpeää aiheuttava kummajainen, jonka puheisiinkin suhtaudutaan, kuin kyseessä ei olisi terve ihminen lainkaan.

        Ja, kuten aloittaja ilmaisi, heidän mielestään koko heidän fundamentalistinen ilosanomansa on poljettu sianpaskaan. Ihmekös tuo jos noita sapettaa.


      • lepäähyväihminen

        Vähän kummallisia olkinukkeja olet alkanut rakennella. Alkaako jo olla Gävlen olkipukki? Yritä nyt vähän katsoa mitä kirjoitat toisista ihmisistä.


      • Ei.vihapuheelle
        qwertyilija kirjoitti:

        >> Kylläpä täällä palstan "oikeita uskovia" ottaa sappeen, kun kaikki eivät hiljaa ja nöyrästi kuuntele enää vain heitä <<

        Eikä niitä suututa pelkästään se, että heitä, palstan "oikeita uskovia" ei kuunnella vaan ennen kaikkea se että heitä ei totella!

        Fundamentalistin märässä päiväunessa koko kansa olisi fundamentalistisen komennon alla ja kaikki ei-fundamentalistisuus olisi tiukasti kiellettyä. Kuolemantuomio olisi palautettu ja tuomioistuimissa istuisi arkkipiispa Miikka Ruokasen valitsemat tuomarit. Se olisi fundamentalistien paratiisi.

        Mutta nyt fundamentalisti on pelkkä yhteiskunnan parasiitti, lähinnä myötähäpeää aiheuttava kummajainen, jonka puheisiinkin suhtaudutaan, kuin kyseessä ei olisi terve ihminen lainkaan.

        Ja, kuten aloittaja ilmaisi, heidän mielestään koko heidän fundamentalistinen ilosanomansa on poljettu sianpaskaan. Ihmekös tuo jos noita sapettaa.

        Kirjoitat kuvitteellisesta vihaamastasi ihmisryhmästä kuin natsit aikoinaan. Teet heistä epä-ihmisiä. Epä-inhimillistäminen toimii totalitaristisen ideologian työkaluna mahdollistaen kaiken epäinhimillisen toiminnan vihattua epä-ihmisryhmää kohtaan. Kirjoituksesi on kiihotusta ihmisryhmää vastaan.


      • Ei.vihapuheelle kirjoitti:

        Kirjoitat kuvitteellisesta vihaamastasi ihmisryhmästä kuin natsit aikoinaan. Teet heistä epä-ihmisiä. Epä-inhimillistäminen toimii totalitaristisen ideologian työkaluna mahdollistaen kaiken epäinhimillisen toiminnan vihattua epä-ihmisryhmää kohtaan. Kirjoituksesi on kiihotusta ihmisryhmää vastaan.

        >> Kirjoitat kuvitteellisesta vihaamastasi ihmisryhmästä <<

        Ensinnäkään kyse ei ole kuvitteellisesta vaan todellisesta, joskin hajanaisesta, ihmisryhmästä.

        Ja toiseksi, en vihaa heitä vaan lähinnä säälin. Siis näitä jotka katselee Alfateeveetä, lukee mv-palstaa, nuhtelee jokaista vastaantulevaa liberaalia ja saarnaa meille muille omaa fundamentalistista "ilosanomaansa".


      • Ei.vihapuheelle
        qwertyilija kirjoitti:

        >> Kirjoitat kuvitteellisesta vihaamastasi ihmisryhmästä <<

        Ensinnäkään kyse ei ole kuvitteellisesta vaan todellisesta, joskin hajanaisesta, ihmisryhmästä.

        Ja toiseksi, en vihaa heitä vaan lähinnä säälin. Siis näitä jotka katselee Alfateeveetä, lukee mv-palstaa, nuhtelee jokaista vastaantulevaa liberaalia ja saarnaa meille muille omaa fundamentalistista "ilosanomaansa".

        Älä selittele. Käyttämäsi retoriikka on kuin suoraan 30-luvun natsien käsikirjasta. Sinulla on oikein kohdekin tuolle vihanlietsonnalle, jonka juuri olet myöntänyt.


      • surullistaon
        Ei.vihapuheelle kirjoitti:

        Älä selittele. Käyttämäsi retoriikka on kuin suoraan 30-luvun natsien käsikirjasta. Sinulla on oikein kohdekin tuolle vihanlietsonnalle, jonka juuri olet myöntänyt.

        Kyse on jo vakavasta vihanlietsonnasta pientä kansanryhmää kohtaan. Jos islamista noin kirjoitettaisiin mitä nämä kaksi nim. kui2 ja qwerty uskovaisista kirjoittavat, niin poliisit olisi jo ovella.


      • IlmiAnna
        surullistaon kirjoitti:

        Kyse on jo vakavasta vihanlietsonnasta pientä kansanryhmää kohtaan. Jos islamista noin kirjoitettaisiin mitä nämä kaksi nim. kui2 ja qwerty uskovaisista kirjoittavat, niin poliisit olisi jo ovella.

        Ei näitä enää aleta katsella läpi sormien. Tuokin tyyppi on täällä parjannut uskovia vuosukaudet päivätolkulla. Ilmoituksia pitää tehdä nimimerkin asiattomasta sisällöstä joka kerta, kun siihen törmää. Aller-mediasta on syytä ilmoittaa myös poliisille, koska ovat vastuussa siitä että ylläpitävät vihasivustoa.


      • IlmiAnna kirjoitti:

        Ei näitä enää aleta katsella läpi sormien. Tuokin tyyppi on täällä parjannut uskovia vuosukaudet päivätolkulla. Ilmoituksia pitää tehdä nimimerkin asiattomasta sisällöstä joka kerta, kun siihen törmää. Aller-mediasta on syytä ilmoittaa myös poliisille, koska ovat vastuussa siitä että ylläpitävät vihasivustoa.

        Katselin tuota nimimerkkiäsi ja tuli mieleen, että oletkos se sinä joka olet vastuussa nimimerkin huolestunut.kristitty pitkän keskustelun poistattamisesta? Jos, niin miksi teit sen?


      • IlmiAnna
        JeesusRulaa kirjoitti:

        Katselin tuota nimimerkkiäsi ja tuli mieleen, että oletkos se sinä joka olet vastuussa nimimerkin huolestunut.kristitty pitkän keskustelun poistattamisesta? Jos, niin miksi teit sen?

        En ole.


      • JeesusRulaa kirjoitti:

        Katselin tuota nimimerkkiäsi ja tuli mieleen, että oletkos se sinä joka olet vastuussa nimimerkin huolestunut.kristitty pitkän keskustelun poistattamisesta? Jos, niin miksi teit sen?

        >> JeesusRulaa kommentoi:
        Katselin tuota nimimerkkiäsi ja tuli mieleen, että oletkos se sinä joka olet vastuussa nimimerkin huolestunut.kristitty pitkän keskustelun poistattamisesta? <<

        Tuo nikki IlmiAnna on ymmärtääkseni sinun puolellasi eli miksi syytät sitä poistosta?
        Toiseksi, poistot tekee aina ylläpidon robotti tai ylläpidon henkilökunta eli syytä ylläpitoa.

        ps ylläpito saa poistaa mitä haluaa ja vaikka lopettaa koko palstan jos se haluaa


      • IlmiAnna
        JeesusRulaa kirjoitti:

        Katselin tuota nimimerkkiäsi ja tuli mieleen, että oletkos se sinä joka olet vastuussa nimimerkin huolestunut.kristitty pitkän keskustelun poistattamisesta? Jos, niin miksi teit sen?

        Tulepa jeesus.rulaa kertomaan näkemyksesi poistetun ketjun annista tuonne, missä huolestunut.kristitty poistoa pahoittelee.


      • IlmiAnna kirjoitti:

        Tulepa jeesus.rulaa kertomaan näkemyksesi poistetun ketjun annista tuonne, missä huolestunut.kristitty poistoa pahoittelee.

        Olen mainitun ketjun aiheen ja varmaankin paljon muunkin suhteen täysin eri leirissä kuin Jeesus Rulaa ja huolestunut kristitty. Poistoja ei kuitenkaan tule hyväksyä, ei missään tapauksessa, paitsi tietenkin laittomuuksien osalta. Mainittu ketje toki sisälsi täyttä skeidaakin, mutta jos sillä perusteella lähdettäisiin poistamaan kommentteja ja kokonaisia ketjuja, niin, aika hiljaista olisi täällä ja tyhjää. Kaverit hei, ei kai me nyt keskustelijoina lähdetä puolustamaan poistokulttuuria ja sensuuria?!?


      • lepäähyväihminen kirjoitti:

        Vähän kummallisia olkinukkeja olet alkanut rakennella. Alkaako jo olla Gävlen olkipukki? Yritä nyt vähän katsoa mitä kirjoitat toisista ihmisistä.

        >Yritä nyt vähän katsoa mitä kirjoitat toisista ihmisistä.

        Et ole vieläkään tainnut lausua noita maagisia sanoja ystävällesi usko.vainen-Räyhikselle?


    • ahjahass

      Narsistisempaa ei löydy kun minä, minä ja minä . Jos ette usko minua niin käykää lukemaan Hannu Enbuskan tyttären kirje FB-ssä . Hanne-Marian sivulta..

    • ATARI-uskikset

      " Henkilökohtainen_ongelma

      9.8.2017 10:18
      Uusi
      Uskonnot ovat vain uskomuksia ja luuloja.

      Jokaisella voi olla ja on suora yhteys Jumalaansa. Viimeisellä topalla jokainen on yksin ja vain yksin Jumalansa kanssa. Ei ole tarvetta ulkopuolisiin välittäjiin tai pappien hölinöihin.

      Ei uskonnon tarvitse tai saa olla hierarkkinen organisaatio, jossa jotkut saatanan loiset pakottavat uskomaan "oikein", tai jossa joku maallinen "parempi" uskovainen toimisi välittäjänä Jumalan ja jonkun uskovaisuuteen taipuvaisen välillä."

      Juuri näin. Organisoituneet uskonlahkot yms. rahat ja omaisuudet huijaavat uskikset ovat JÄRJESTÄYTYNEEN RIOLLISUUDEN tekijöitä, AMMATTI JA TAPARIKOLLISIA.

    • Minun.Jumalani

      Raamattu on ohjenuoramme, ei muut kirjat, ei myöskään ihmismielen viisaudet.
      Raamatussa sanotaan MINÄ OLEN. Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen .. Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne". (2.Moos 3:12- 13)
      Johanneksen evankeliumi: Minä olen ylösnousemus ja elämä.
      Ilm. 22:13 - Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.

      Raamatussa on paljon "minä olen" termejä jotka kertoo Herrasta Jumalasta, hän on.
      Hän on MINUN JUMALANI. Suhde Jumalaan on henkilökohtainen ja silloin siihen sopii MINUN uskoni, toivoni, auttajani, Jumalani. Se ei ole itsekkyyttä. Itsekkyyttä on korottaa itseään, mutta uskossa Jumalaan korotetaan Jumalaa.

      • Aaaammeeeen

        Israelin Jumala, joka on luonut taivaan ja maan, ei ole pelkästään sinun Jumalasi, vaan Hän on uskovien Jumala, taivaan ja maan Herra.

        Eikä uskosi ole sinun uskosi, vaan uskovien usko on Kristuksen uskoa! Vain Kristuksen uskon kautta voimme elää Jumalan tahdon mukaista elämää, sillä Kristus meissä kun elää ja toimii, niin kaikki on sitten yhtä Jumalan tahtoa. Amen


    • rytiputki

      Raamatun Sanan yhtenä lähtökohtana on tavoittaa jokainen ihminen. Ehkäpä jopa vapaan tahdon valinnan mahdollistamiseksi Raamatun lähtökohdista, kuka sen totuuden varmuudella meistä ihmisistä voisi tietää.

      Jumala ei pakota ihmisiä Sanansa luo, vaan antaa meille vapaan tahdon valita ja sitä meidän myös ihmisinä on kunnioitettava.

      Vapaan valinnan edellytyksenä voitaneen pitää sitä, että Evankeliumin kuulemiseen luodaan yhtäläinen mahdollisuus jokaiselle ihmiselle, tuli hän millaisista lähtökohdista tahansa.

      Tarve on siis tultava jokaisen ihmisen sydämestä, ei pakotettuna.

      Usko ei tule ihmiseen ihmisen voimalla, vaan Jumalan Rakkaudella.

      • homo.kysyy

        Onko rytiputki peräsuoli?


      • Lisäksi.olen.Hetero
        homo.kysyy kirjoitti:

        Onko rytiputki peräsuoli?

        Tartu ittees niskasta kiini ja tarkista mihin pääs olet pannu.


      • sun.päiväunes
        homo.kysyy kirjoitti:

        Onko rytiputki peräsuoli?

        Siis miten ihanasti sä kirjotatkaan noista sun rakkaudenlähteistäs, niin intohimoa ja kiihkeää tunnelmaa joka sana sulta! Nam!


      • homo.kysyy
        sun.päiväunes kirjoitti:

        Siis miten ihanasti sä kirjotatkaan noista sun rakkaudenlähteistäs, niin intohimoa ja kiihkeää tunnelmaa joka sana sulta! Nam!

        Peräsuoli on sinulle rakkaudenlähde - voi hurja :O


      • sun.päiväunes
        homo.kysyy kirjoitti:

        Peräsuoli on sinulle rakkaudenlähde - voi hurja :O

        Osaat sitte ihanasti kääntää huomion pois noista sun hellyydenhetkistäs, yllätinks mä sut kesken hurjien leikkies? Jatka vaan ihan rauhas, emmä sua häiritte enempää kesken nautiskelujesi. Siis oikeesti hei rrytiputkee papanaluukkuun, sä oot sanojes mukasesti hurja.
        Voit sä kertoo täällä sit myöhemmin, miltä se tuntu.


    • Toistaiseksi viimeisenä kirjoituksenani pyytäisin teitä huomaamaan, millaista materiaalia tämä ketju on saanut sisällökseen ilman, että on poistettu noita alapääjuttuja saati koko ketjua. Törkeyden eivät ole palstalla poistolistalla ja kiellettyjä, Jumalan Sana on!

      • Vihasivu

        Sinulle tuli nyt selväksi tämä Aller-median valitettava moderointilinja. Palstalle pesiytyneet antikristilliset, seksuaalipoliittisesti aktivoituneet joukot hallitsevat enemmistönä ilmiantosysteemiä, eikä moderointi tunnista lainvastaiseksi äitynyttä toimintaa. Näillä he porskuttavat luottaen siihen, ettei poliisi välitä eikä puutu. Omaatuntoa ei heillä ole.


    • Jos huomaa asiattoman kommentin, voi sen ilmiantaa. On kai aika selvä juttu ettei ylläpito voi jokaista kommenttia lukea, niitä on täällä luultavasti melkoinen määrä päivittäin.

    • hyvääkamaa

      nostoanostoa nostoaaaa...

    • kui2

      Mitäs aloittajan mielestä tarkoittaa R:matun lause: "Tulkaa minun tyköni kaikki te....... Sillä minun ikeeni on sovelias ja minun kuormani on kevyt". Mitä on kun on "sovelias" ja "kevyt", Kelle se siis on sovelias ja kevyt kantaa?- Eikö niille raskautetuille joille puhutaan.

      Kuulostaa nyt että aloittaja hakee raskasta ja ei soveliasta iestä kantajalleen, sellaista joka ei sovi vaan taakoittaa mielinmäärin ja liikaa.

      Ehkä tuossa pätkässä kuitenkin vähän sentään huomioidaan sitä "ieksen" kantajaakin -.

      :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4603
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe