Suhteellisuudesta

fotonaattori

Jos asetamme liikkuvaan junaan kaksi fotonilähdettä ja niiden puoliväliin laitteen, joka saadessaan fotonin molemmista päistä sytyttää lampun, ja sitten katsomme junan vierestä mitä tapahtuu, niin eikö lamppu syty ENNEN kuin menosuuntaan päin ammuttu fotoni osuu siihen. Ja koska olemme itse suunnitelleet lampun sellaiseksi, että se syttyy vain kun fotoni osuu siihen kahdesta suunnasta, tiedämme tämän mahdottomaksi. Mikä tässä ajatuskokeessa menee pieleen?

9

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 975675464757
    • tieteellinen.koe

      On parempi harjoitella ensin hitaammilla ammuksilla. Pari pistoolia, kytkintä ja relettä lampun lisäksi matkaan junareissulle...

    • ExB

      Kuten tuossa Tiede - lehden puolella käydyssä keskustelussa kerrotaan ongelmaksi tulee samanaikaisuus. Jos A ja B tapahtuvat eri avaruuden pisteissä niin niiden samanaikaisuus ei ole yksikäsitteisesti määriteltävissä. Lorentzin muunnoksissa on ajan muunnoksessa mukana myös paikkakoordinaatit ja havaitsijan nopeus havaittavaan nähden.

    • bnruo

      Luin tuon ketjun mutta arvoitus ei auennut. Täytyyhän toisen havaitsijan olla oikeassa ja toisen väärässä jos tuollaisia ilman energiaa syttyviä valoja sisältyy teoriaan. Muutenhan rikottaisiin kausaliteettia.

    • Ohman

      Aloittaja: ongelmasi on se,että esität koetilanteen, tulkitset virheellisesti sen, mitä EST asiasta sanoo ja tulet johtopäätökseen että asia on jotenkin kummallinen.

      Jos suoritat tilanteesi EST:n mukaisen tarkastelun huomaat ettei mitään kummallista tapahdu.

      Jos et osaa sitä suorittaa niin millä ihmeen perusteella väität tässä jotain?

      Sillä varmuudella, minkä vain täydellinen asiantuntenattomuus antaa?

      Ohman

    • Hieno kysymys! Tämä on juuri näitä TODELLISEN MAAILMAN ihmeellisyyksiä!
      Jos haluaisimme olla täsmällisiä, pitäisi meidän tehdä Lorentz-muunnos näiden kahden
      (juna ja junan ulkopuoli) välillä, mutta se olisi turhaa koska tiedämme jo, että valonnopeus
      on vakio sekä junan sisältä, että ukopuolelta katsottuna.
      Lamppu syttyy samaan aikaan - tietenkin, ottaen huomioon, että aika on suhteellinen käsite
      myös ja junassa olija ja ulkona seisova voivat kiistellä siitä kumman kello oli oikeassa :)

    • Ajastin lähettää riittävän myöhään sen fotonin mikä pitää lähettää myöhemmässä vaiheessa.

      Valomerkki on yksi ajastintyyppi ja toinen on kello.

      Valomerkin toiminnan fotonaattori näyttää tietävän.

      Siis, fotonaattori, kun fotoninlähetysajastimenana käytetään valomerkkiä, mitä tapahtuu?

      • Anteeksi mitä? Kaikella kunnioituksella, voisitko olla täsmällisempi?


      • Tämä on vastaus Tractorille, vaikka olisi väärässä paikassa:

        Junan seinäsässä oleva kello käy sitä vauhtia kuin se käy, kutsukaamme kyseistä kelloa seinäkelloksi. Junan keulaa kohti kulkeva kello käy hitaammin kuin seinäkello. Junan perää kohti kulkeva kello käy nopeammin kuin seinäkello.

        Ja tämä sitten merkitsee valon nopeuden mittauksessa jotakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1306
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      98
      973
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      907
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      297
      789
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      589
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe