Lapin rata

Jos jäämereltä tehdään rata eurooppaan mikä vaihtoehto?
1) Rovaniemi-Kirkkoniemi
2) Luulaja-Narvik
Mikä olisi järkevin Euroopan kannalta?
Mitä hyvää 2:ssa olisi verrattuna 1:seen?

10

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • beethooven

      Kolari-Murmansk rautatie halki koko kauniin Lapin erämaan.

      • Päiväuni-

        Olette kaikki maanneet haudassa jo kauan aikaa , eikä tuo
        radan rakentaminen ole edistynyt haaveilua pitemmälle .
        Erittäin kallis investointi jolle pitäisi olla paljon kannattavia kuljetuksia .
        Helsinkiläiset eivät anna rahaa tuollaiseen epävarmaan yritykseen
        ja mistä kuljetukset ?


      • Päiväuni- kirjoitti:

        Olette kaikki maanneet haudassa jo kauan aikaa , eikä tuo
        radan rakentaminen ole edistynyt haaveilua pitemmälle .
        Erittäin kallis investointi jolle pitäisi olla paljon kannattavia kuljetuksia .
        Helsinkiläiset eivät anna rahaa tuollaiseen epävarmaan yritykseen
        ja mistä kuljetukset ?

        Olen ajatellut 2 eli Norja Ruotsi voisi olla suomea parempi. Sama raideleveys koko matkan. Ja siltaa pitkin joka on jo olemassa suoraan eurooppaan.


      • Malmbanan

        Jooja tulee halvemmaksikin varsinkin kun se on ollut jo käytössä yli satavuotta !
        Ratayhteys Luleå-Narvik vihittiin käyttöön v. 1903, ja sähköistettiin v. 1923


      • uuno__

        Eipä ole käyttöä tälläkään radalla (malmikuljetusten lisäksi). Kirkkoniemiläiset
        ovat sanoneet että jos suomenvaltio kustantaa heille radan, niin voisivat he
        sitä pitkin tuottaa vähän polttopuita suomesta, ovat kuulemma vähän halvempia !


    • Hei-me-lennetään

      Radan puolesta vedotaan mm. kaivoksilla. Ontompaa perustelua saa hakea.

      Kuka takaa, että kaivoksissa riittää louhittavaa sadaksi vuodeksi jotta radanteko todellakin kannattaisi? Kyseiset matkan varrella olevat kaivokset saattavat ehtyä jo muutamassa vuodessa tai muuttua kannattamattomiksi ja ne suljetaan. Myöskään turistit eivät olisi junarataa käyttämässä, koska lentoliikenne on kätevämpää ja paljon nopeampaa.

      Voikin kysyä miksi rakentaa miljardien kustannuksella valtava ratahanke joka metsittyy erämaahan muutamassa vuosikymmenessä? Onko Suomella todellakaan varaa siihen?

      Lopuksi vielä mainitsen että en ole viherpiipertäjä enkä luonnonsuojelija, olenpahan vain realisti.

      • sodankylästä

        No tuo saakelin rekkaralli siinä vähenis ainakin. Koko ajan jyrää joku malmirekka kylän läpi.


      • Reposetä

        Ai, niinkö sitä rekkoja tulee Gayvitsasta? Mihkä net menee, kun täällä Rollossa niitä malmirekkoja ei näy? Ajavakko net anal-lubevoiteluun Askaan ja sit heti takaisin?

        Neuvostoliiton.. oho... Venäjän tuumassa suunnitellaan tuloa Suomen matkustajajunaliikenteeseen junaoperaattoriksi, paraimmillaan viisivuotissuunnitelma kattaa jo valmiit rail-risteilyt Nuijamaan raja-aseman kautta Tampereelle ja siitä pohjoiseen Rovaniemelle ja aina Kirkkoniemehen asti. Matkailu kun on kasvava markkina-ala niin tuumassakin täytyy miettiä uusia ja ennennäkemättömiä ratkaisuja, jotka suomalaisellakin infralla voitaisiin
        toteuttaa.


    • Suomessa intoillaan tuon Norjan Kirkkoniemestä tulevan radan puolesta. Mikä siinä on hyvää. Raide leveys on eri kuin Euroopassa ja meri on vielä välissä.
      Eurooppalaiset uskoakseni päätyy Luulaja- Narvik rataan. Samoilla kiskoilla Länsi-Eurooppaan suoraan siltaa pitkin.
      Suomi jää siinä Venäjä kylkeen, vai jääkö?

    • Hei-me-lennetään

      Rata ei onneksi tule toteutumaan koskaan. Jos sen rakentamisessa olisi edes hivenen järkeä se olisi tehty jo 60-luvulla jolloin vielä ns. maakunnan keskuspaikoissa oli väkeä. Tuolloin vielä autot olivat suht. harvinaisia ja junakyydillä olisi ehkä ollut paikallisia matkustajiakin ympäri vuoden. Lisäksi lentoliikenne oli kallista sekä harvinaista, eikä kenttiä ollut montakaan koko Lapissa.

      Nykyaikana ei ole järkeä rakentaa turistien tai ehtyvien kaivosten vuoksi miljardihanketta. Kuka takaa, että kaivoksissa riittää louhittavaa ja turistivirta ei löydä jostain muualta maailmasta paljon kiinnostavampia kohteita kuin Lappi? Ainoa järkevä päätös on se, että koko suunnitelmasta luovutaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      160
      9235
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2829
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      31
      2607
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2541
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1935
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1862
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1806
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1341
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1217
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1201
    Aihe