Avioeroon, kun olet työtön ja ulkomaalainen

SendHelp

Mitä tehdä, kun haluaa erota puolisosta ja yhteisestä asunnosta 8 vuoden jälkeen? Hän (mies) on löytänyt itselleen toisen ja se on osasyy eron hakemiseen (kaiken muun ohella).

Miten asuntovelka jakaantuu? 160k jäisi maksettavaa, kun asuntovelka menee puoliksi. Onnistuuko tuollaisen maksaminen työttömänä ja ikääkin kun on jo 40v? Kuinka kauan siinä menisi? Onko velkaa mahdollista saada anteeksi? Miten vaikuttaa se, ettei ole (vielä) Suomen kansalainen?
Miehen toisella naisellakaan ei ole kummoinen taloudellinen tilanne.

(Kirjoitan kolmannen osapuolen näkökulmasta ja toivon, että teillä on neuvoja auttaa ystävääni. Ahdistaa tämä tilanne hänen puolestaan. Itse en ole koskaan ollut naimisissa.)

8

295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SendHelp

      Olipa selkeää, siis mies on ulkomaalainen ja minun ystäväni. Häntä pitäisi auttaa.

      T. AP

    • vinkuu

      Soita spr antavat Kelagoldin.

    • Munapoika38v

      Kelaan nyt kertomaan että tuli ero ja haluan asuntovelan anteeksi. Kela lunastaa talon ja antaa sitten sen miehelle. Tarvitsee vain maksaa varainsiirtovero ja jos puoliso on ollut ilkeä, voi oikeudesta hakea korvauksia varainsiirtoveron peruuttamiseksi henkisen kärsimyksen vuoksi.

      • KokenutNainen

        Munapoika tässä demonstroi erinomaisesti avioeron oikeaoppista hoitamista. Palstalta oppineena haluan lisätä, että jos on tehty esimerkiksi aamupalaa puolisolle, voidaan se laskea veronalaiseksi veloittamattomaksi palveluksi.

        Näin ollen kannattaa ottaa myös yhteyttä oikeusaputoimistoon ja selvittää millaisia korvauksia voi saada tehdyistä palveluista. Nämä jutut menee aina oikeudenkäynnin kautta ja nyt vaan reippaasti korvaukset henkisestä kärsimyksestä vetämään!


      • asiallista_

        :D..


    • asiallista_

      Taas kerran kysymyksiä ja mahdollisimman vähän faktoja, joiden perusteella voi vastata... yritän kuitenkin.

      No niin. Puolisosta siis erotaan. Asunnosta ei, se myydään (tai lunastetaan puolison osuus itselle, johon aniharvalla etenkään pk seudulla on mahdollisuutta). Ihan sama onko puoliso ulkomaalainen ja minkä vuoksi erotaan, etenkin kun on asuttu Suomessa (käsittääkseni).

      "Miten asuntovelka jakaantuu? 160k jäisi maksettavaa, kun asuntovelka menee puoliksi. "

      Mikä tarkoittaa 160 k? Joka tapauksessa velka jakaantuu niin kuin velkakirjassa sanotaan. Puoliksi se menee ainoastaan siinä tapauksessa, jos laina on otettu oikeasti puoliksi, eli molemmilla on oma velkakirja. Mikäli laina on yhteinen eli yhteisvastuullinen, niin velasta vastaa molemmat koko lainamäärästä > jos toinen ei pysty, toinen on vastuussa koko velasta. Koska toinen on työtön, ja ellei toinen ole upporikas, asunto pitää laittaa myyntiin. Ja pitää peukkuja pystyssä, että siitä saa edes suunnilleen omansa takaisin. Ettei jää sellainen (suhteellisen yleinen) tilanne, että asunto myydään ja velkaa jää maksettavaksi muutama tonni. Velkoja ei todellakaan saa anteeksi (tämä pitäisi tietää, vaikkei ole naimisissa... taidat olla nuori?)

      • SendHelp

        Kiitos! Joo tässä itse olen kovin väsynyt ja voimaton ja siksi kirjoitan tuskin kovin selkeästi, mutta haluaisin silti auttaa ystävääni. Tämä auttoi kuitenkin jonkun verran! 160k on siis 160 000e ja velkamäärä, joka miehellä on (en tiedä meneekö asuntovelka puoliksi heidän välillään, mutta näin käsitin) .
        Ongelma tässä on se, että talo on kyllä hieno ja upea, mutta sijainniltaan keskellä korpea. Kiinteistövälittäjä on sanonut, että asunto ei myy.
        Jos oletetaan, että mies elää työttömänä tai tavoitteen mukaan edes pienituloisella työllä, saako hän velkaa ikinä maksettua? Onko ero virhe, pärjääkö hän?
        (Ja kyllä, olen nuori ja kokematon.)

        T. AP


    • Myyntiin_vaan

      Miehen pitäisi eron tullessa myös lunastaa entinen puoliso ulos talosta. Ei riitä, että maksaa oman osuutensa. Neljäkymppinen työtön tai pienituloinen ihminen ei pysty ennen eläkeikää maksamaan lainaa pois.
      Talo pitää myydä vaikka tappiolla ennen kuin se menee ulosottoon, kun lainoja ei hoideta. Lainoja ei tietenkään saa anteeksi, edes ulkomaalainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1001
    Aihe