Olen ev.lut ja siis jo lapsena kastettu. Olen aina välillä miettinyt kasteasiaa. Tässä mm. kaksi kohtaa, joissa asiasta puhutaan hieman eri tavalla. Kuinka te ymmärrätte asian? Riittääkö se, että on kastettu lapsena, vai pitäisikö mennä uudelleen kasteelle aikuisena?
Mark. 16
16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Room. 10
9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. 10 Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen. 11 Kirjoituksissa sanotaan: "Yksikään, joka häneen uskoo, ei joudu häpeään." 12 Juutalaisen ja kreikkalaisen välillä ei ole eroa. Kaikilla on sama Herra, ja häneltä riittää rikkautta kaikille, jotka huutavat häntä avukseen. 13 Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."
Kasteesta kysymys
27
228
Vastaukset
- lue.täältä
Täälä on sinulle vastauksia.
http://keskustelu.suomi24.fi/yhteiskunta/uskonnot-ja-uskomukset/kristinusko/kaste Olen itse käynyt uskovien kasteella uskoon tuloni jäljeen, vaikka olen lapsena kastettu. Ymmärsin asian niin päin. Koin voimakkaasti että kaste on seuraava askel.
Kuitenkin on myös niitä, jotka, vaikka tulevat uskoon selkeästäkin, kokevat että lapsikaste riittää.
Kuten sanoitkin, on erilaisia tulkintoja tässäkin asiassa. Minustä tärkeää on lukea sanaa, rukoilla viisautta ja kysellä ja keskustella ja luottaa siihen, että vastaus löytyy tavalla tai toisella. Toisen ihmisen sanomisten pohjalta ei kannata toimia, ellei oma sydän yhdy siihen.
Itse en ymmärrä kastetta pelastuskysymyksenä.Kiitos vastauksesta. Keskustellen olisikin hyvä ratkoa näitä erilaisia asioita, jotka askarruttavat mieltä. Saa erilaisia näkökantoja ja asia selkiytyy omassakin mielessä.
- enolekuullut
"Olen itse käynyt uskovien kasteella uskoon tuloni jäljeen"
Miten tulit uskoon ? Kuusenjuuret kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Keskustellen olisikin hyvä ratkoa näitä erilaisia asioita, jotka askarruttavat mieltä. Saa erilaisia näkökantoja ja asia selkiytyy omassakin mielessä.
Se on ihan totta, että saa erilaisia näkökantoja . Erilaiset ajatukset antavat itselle pureskeltavaa ja sitä kautta oma käsitys rakentuu. Uskon itse siihen, että Jumala puhuu tavalla ja toisella ja käyttää meitä ihmisiä siinä työssä. Olen itse kokenut usein sitä, että jonkun ihmisen sanat ovat saaneet minut miettimään ja yllättäen jokin asia onkin avautunut.
Eerikatässämoi kirjoitti:
Se on ihan totta, että saa erilaisia näkökantoja . Erilaiset ajatukset antavat itselle pureskeltavaa ja sitä kautta oma käsitys rakentuu. Uskon itse siihen, että Jumala puhuu tavalla ja toisella ja käyttää meitä ihmisiä siinä työssä. Olen itse kokenut usein sitä, että jonkun ihmisen sanat ovat saaneet minut miettimään ja yllättäen jokin asia onkin avautunut.
Totta. Itsekin yritän pitää mielen avoimena, vaikka ensin tuntuisi, että toinen puhuu puuta heinää. Usein kuuntelu palkitaan ja tosiaan saa, jos ei muuta, niin erilaisen näkökulman.
Kuusenjuuret kirjoitti:
Totta. Itsekin yritän pitää mielen avoimena, vaikka ensin tuntuisi, että toinen puhuu puuta heinää. Usein kuuntelu palkitaan ja tosiaan saa, jos ei muuta, niin erilaisen näkökulman.
Seurakunnan merkityskin on toisaalta se kivi kiveä hioo. Me ihmiset hiomme toinen toisiamme. Suostumalla ottamaan vastaan myös toisella tavalla ajattelevan ihmisen ajatuksia, oma näkökulma ja ymmärrys ihmisyyden koko kirjosta laajenee.
- LueSanaa
Eerikatässämoi kirjoitti:
Seurakunnan merkityskin on toisaalta se kivi kiveä hioo. Me ihmiset hiomme toinen toisiamme. Suostumalla ottamaan vastaan myös toisella tavalla ajattelevan ihmisen ajatuksia, oma näkökulma ja ymmärrys ihmisyyden koko kirjosta laajenee.
Jos sinulla ei ole Pyhää Henkeä joka avaa sinulle Jumalan Sanaa. eikä henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen et koskaan saa tietää muuta kuin muiden ihmisten mielipiteitä joista itse valitset itsellesi mieleisä vaihtoehtoja.
Joh.14 Jeesuksen sanat
15 "Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. 16 Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. 17 Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.
18 "En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne. 19 Vielä vähän aikaa, eikä maailma enää näe minua, mutta te näette, sillä minä elän ja tekin tulette elämään. 20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä. 21 Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni."
22 Juudas -- se toinen, ei Iskariot -- sanoi hänelle: "Herra, miksi teet niin? Miksi ilmaiset itsesi vain meille etkä maailmalle?"
23 Jeesus vastasi:
"Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen. 24 Se, joka ei minua rakasta, ei noudata minun sanaani -- mutta sana, jonka te kuulette, ei ole minun omani, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.
25 "Tämän minä olen puhunut teille nyt, kun vielä olen teidän luonanne. 26 Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut. LueSanaa kirjoitti:
Jos sinulla ei ole Pyhää Henkeä joka avaa sinulle Jumalan Sanaa. eikä henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen et koskaan saa tietää muuta kuin muiden ihmisten mielipiteitä joista itse valitset itsellesi mieleisä vaihtoehtoja.
Joh.14 Jeesuksen sanat
15 "Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. 16 Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. 17 Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.
18 "En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne. 19 Vielä vähän aikaa, eikä maailma enää näe minua, mutta te näette, sillä minä elän ja tekin tulette elämään. 20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä. 21 Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni."
22 Juudas -- se toinen, ei Iskariot -- sanoi hänelle: "Herra, miksi teet niin? Miksi ilmaiset itsesi vain meille etkä maailmalle?"
23 Jeesus vastasi:
"Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen. 24 Se, joka ei minua rakasta, ei noudata minun sanaani -- mutta sana, jonka te kuulette, ei ole minun omani, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.
25 "Tämän minä olen puhunut teille nyt, kun vielä olen teidän luonanne. 26 Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.Kiitos kannanotosta.
- näinsiislyhyesti
Kastaminen on oikeastaan väärä sana. Alkukielessä käytetään sanaa - upottaminen.
Upottamisestahan on siinä kyse, sillä KOKO ihminen siinä pelastuu ja samaistuu upottamisen kautta Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Jeesus oli KOKONAAN haudassa kuolleena kolme päivää ja kolme yötä eikä pelkästään Jeesuksen päälaki.
Jos tarkkaa mitä tapahtuu vauvojen kasteessa, niin totta tosiaan siinähän vain valellaan vauvan päälakea kolmeen otteeseen eikä koko ihmistä ensinnäkään. Myös kirkon papit myöntävät, että tuossa tilanteessa valellaan vauvan päälakea.
Itse olen Eerikan kanssa samaa mieltä, että upotus ei ole pelastuskysymys, mutta on hyvän omantunnon kysymys ja se, että siinä uskova ihan kokonaisena samaistuu Kristukseen.
Pelastus saadaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. - Uskonnotontäti
Kaste on ihan turha juttu. Riittää kun ilmoittaa lapsen nimen maistraattiin.
- vaimikä
Kuusenjuuret kirjoitti:
Kiitos. Mielenkiintoinen näkemys.
Onko eerika kiva keskustella itsensä kanssa, onko sinulla jakaantunut persoonallisuus ?
vaimikä kirjoitti:
Onko eerika kiva keskustella itsensä kanssa, onko sinulla jakaantunut persoonallisuus ?
Kiitos. Mielenkiintoinen näkemys tuokin.
- Jipk
Aloitus lienee provoviesti, mutta silläkin uhalla mainittava, että raamattu sen sanoo, yksi on usko yksi on kaste ja siitä on juontunut Nikean kirkolliskokouksen uskontunnustuksessa oleva kohta " uskomme yhden kasteen syntienanteeksiantamiseksi"
- Ikealainen
Mitähän syntejä sillä vauvalla on, joita tarvitsee saada anteeksi?
Ikealainen kirjoitti:
Raamatun mukaan ihminen on syntymästä asti syntinen:
"Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt." Ps. 51:5Löysinkin tuon Raamatun kohdan Efesolaiskirjeestä ja uskontunnustuksen googlaamalla. Kiitos sinulle asiallisesta vastauksesta, vaikka epäilitkin aloitustani provoviestiksi.
- täysinhyväksytty
Ikealainen kirjoitti:
"Mitähän syntejä sillä vauvalla on, joita tarvitsee saada anteeksi?"
Ei niin yhtään mitään. - eisyntejä
Kristitty.net kirjoitti:
Raamatun mukaan ihminen on syntymästä asti syntinen:
"Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt." Ps. 51:5"Kristitty.net" vetoaa tuonhon Ps 51:5:een, jossa langennut Daavid yrittää puolustella lankeemustaan.
Juutalaiset rabbit ja Raamatunopettajat ovat yhtä mieltä siitä, että tuossa psalmissa Daavid tunnustaa sen, että hän oli saanut alkunsa avioliiton ulkopuolisesta suhteesta. Eihän normaalisti puhuta siitä, että äiti "siittäisi" vauvan.Siksi Daavidin "isä" väheksyi häntä muiden poikien rinnalla. eisyntejä kirjoitti:
"Kristitty.net" vetoaa tuonhon Ps 51:5:een, jossa langennut Daavid yrittää puolustella lankeemustaan.
Juutalaiset rabbit ja Raamatunopettajat ovat yhtä mieltä siitä, että tuossa psalmissa Daavid tunnustaa sen, että hän oli saanut alkunsa avioliiton ulkopuolisesta suhteesta. Eihän normaalisti puhuta siitä, että äiti "siittäisi" vauvan.Siksi Daavidin "isä" väheksyi häntä muiden poikien rinnalla.Mielenkiintoista. En ole vauvakasteen kannalla, mutta olen aina kuvitellut että ihminen on syntinen syntymästään saakka. Porttokirkon opit syövyttäneet mieleni kenties?
- Kaste_pelastaa
Tässä on muutama hyvä lyhyt video, joissa perustellaan kasteasiat hyvin ja selkeästi:
Kaste pelastaa – Kristinuskon perusteita
https://www.youtube.com/watch?v=ufxEBLnoiQQ
Pelastus: usko vai kaste?
https://www.youtube.com/watch?v=ubsrnU9kEfs
Kaste pelastaa vieläkin:
https://www.youtube.com/watch?v=4HCG7V0rkCc Itsekkin kipuilin kyseisen kasteasian kanssa uskoon tultuani. Paine uskovien kasteelle oli aika kova, koska tulin uskoon Vapaakirkon piirissä. Halusin kuitenkin itse tutkia kyseistä asiaa, luin aika paljon kirjallisuutta. Matti Väisäsen kastekirja auttoi asian sisäistämisessä paljon. Lisäksi alkukielen "kastaa"-verbi on aoristi muodossa, mikä Raamatun kreikan alkukielessä tarkoittaa "kertakaikkista,yhden kerran suoritusta", näin ollen sain varmuuden, että lapsena saamani kaste riittää.
Toki tästä asiasta on erilaisia mielipiteitä ja mielipide vapautta tulee kunnioittaa.juhani1965, kiitos vastauksestasi. Mielenkiintoista lukea, kuinka päädyit ratkaisuusi. Minä vielä pohdiskelen. Itsekin olen vapaissa suunnissa sen verran käynyt, että sieltä kautta on herännyt tuo epäilys lapsikasteen riittävyydestä. Olet oikeassa, että mielipide vapautta tulee kunnioittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä983437Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3071870Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2471697- 961557
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4111516Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4301417Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21390Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat391166Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun3491003Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden277992