Teräskielinen kitara aloittelijalle

kitaraa

Moi! Haluan opetella soittamaan kitaraa ja olen miettinyt tämän tilaamista: https://www.thomann.de/fi/harley_benton_hbd120bk_bundle_english.htm#bewertung

Itse kitara ois pelkästään 75 euroa, onko noi mukana tulevat lisähässäkät tilaamisen arvoisia?
Lisäksi aika monen tuon hintaluokan kitaran arvosteluista on tullut ilmi, että kitarassa on ollut huonot kielet ja ne on pitänyt vaihtaa ennenkuin kitara soi kauniisti. Aattelin että tilaan tuolta samalla kieletkin, mutta mitkä ihmeen kielet tohon sopii? Vaihtoehtoja näyttää olevan miljoona :D

Asun korvessa ja lähin kitaroita myyvä kauppa on reilun sadan kilometrin päässä, siksi nyt kovasti olen netistä tilaamassa ja thomann-sivustoa on paljon kehuttu.

4

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksaaitsensä

Sijoittaisin vähintään 300 euroa laatusoittimeen, jos alkaisin nyt opetella rämpyttämistä. Halpisten ominaisuuksia en jaksa ryhtyä edes tutkimaan. Neuvon säästämään tarpeeksi kunnolliseen soittimeen, sillä sellaisen saa myös myydyksi hyvään hintaan, jos innostus lopahtaa.

• Skitta_basso_piano

Sinuna säästäisin rahaa ja kattelisin vaikka tätä https://www.kitarapaja.com/sigma-omm-st

Mä en nyt kovinkaan usko, että tuo halpa HB n. 75 € maksava kitara on kauhian kiva vehje sulle alkuun ja varsinkaan jos sulla ei ole ketään kaveria, joka tietää kitaroista ja osaa sitten korjailla niitä kitaran laadullisia kohtia kuten talla-luun korkeus tai satulan korkeus, jotka ton hintaisissa on hyvin monesti sellaisia, että niiden takia se kielen korkeus on sellainen, ettei kitaraa ole kiva soittaa. Puhumattakaan sitten siitä, että kitaran otelaudan nauhat on mitä sattuu jne.

Halpa kun ei ole läheskään aina se paras ostos tai "halvin" jos sitä kitaraa pitää jossain säädättää tai korjailla sen laadullisia huonouksia.

Noin halvoissa kitaroissa laatuvaihtelu on selvästi isompaa kuin jossain selvästi rahakkaammissa kitaroissa. On aika arpa-onnea saada tuon hintaluokan kitarassa mitään hyvää ;D

Osta pelkkä kitara, älä osta heti kieliä tai viristysmittaria koska:

- viritysmittareita löytyy netistä online vaikka kuinka ja niiden avulla voi virittää kitaran
      - nykyisiin kännyköihin voi hakea ilmaisia viritysmittari-ohjelmia myös
      - kieliä ei heti alkuun ehkä kannata ostaa tai jos ostat niin sitten saman paksuiset mitä siinä kitarassa on tehtalla valmiina ja mieluusti Phosphor Bronze setti, joka vaan soundaa paremmalta kuin ns. pelkkä "Bronze".

Älä maksa turhasta eli viritysmittarista kun niitä löytyy ilmaiseksi.
      Jos ostat kielet niin saman paksuiset
      Älä osta halvinta kitaraa kun ne vaan ei ole paras vaihtoehto vaan tarpeeksi kannattaa satsata siihen soittimeen.

Jos noin halpaa haluaa ostaa niin sitten on hyvä olla se tietävä kaveri siinä auttamassa jos tarvii kitara laittaa kuosiin.

Noi Sigmat on kehuttuja ja mitä ite olen niitä kokeillut niin ovat olleet järjestään hintaansa nähden oikein kelpo pelejä.

Thoman muuten ei ole mitenkään halvin ostospaikka vaan Suomestakin saa ja jopa halvemmalla kun kerrot, että ostaisi mutta saisiko hinnan alemmaksi eli kannattaa pyytää ja neuvotella hinnasta ;D

• Setä1957

Katsopa netistä F-musiikin sivuja. Sieltä löytyy monen hintaista, niin akustista kuin sähkistäkin puhumattakaan aloittelijapaketista. Suosittelen kuitenkin vielä keräämään rahnaa, sillä tuolla 75 e:llä ei juuri saa kunnollista (katso myös tori.fi). F-musiikki tuo maahan muun muassa Martinia, joka on sitten todella kallis akustinen, mutta se onkin sitten hintansa väärtti. Yamaha on myös hyvä ja suht edullinen. Landola on minun mielestäni sopiva jousipyssyksi (minulla oli yksi Landola 1970-luvulla - en halua muistella sitä!). Oletan, että Landola on kuitenkin parantanut laatuaan sitten 1970-luvun touhuamisen. Epiphone on nykyisin Gibsonin "kainalossa", jonkinlainen laadun tae hintaansa nähden siinäkin...
      Aikoinaan 1980-luvun alussa minulla oli Ibanez/Kiso Suzuki, kyllä silläkin soittamisen riemua koki...

Jos mitenkään mahdollista, niin mene taajamaan, jossa on kitaroita myytävänä alan myymälässä. Ota mukaan kaverisi, jos hän on joskus perehtynyt asiaan. Kokeileminen ja kunnon tarkastaminen on plussaa ennen ostamista. Kaula pitää olla suora! Potkuripuinen kaula tappaa innostuksen heti alkuunsa. Suosittelen tällaista kirjaa: Ralph Denyer: Suuri kitarakirja.

Saattaisi löytyä netistä, kokeilepa Antikvaari-sivua tai Antikka-sivua. Tilaaminen sieltä on melko helppoa ja maksun jälkeen posti tuo kotiin.

Merkkejä/valmistajia on "miljoonia", luulisin Sinun löytävän makusi mukaisen. Onnea!

• ostapois4

Osta se vaan. Hyvä jos voisit sitten tarkistuttaa sen säätöjä vähän jonkun kitaristin luona, vaikka joskus myöhemmin, ei kuitenkaan välttämätöntä. Vialliset voi palauttaa, niitä on aniharvoin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      321
      7635
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1856
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1392
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      57
      1186
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe