Onko Raamatulla arvovaltaa? Onko Jumalan sanassa jotain, joka voi vaikuttaa ihmiseen?
Näitä kysymyksiä nousi jälleen mieleeni keskusteluja lukiessa. Raamattuhan sanoo sanasta:
Hebr.4: 12. Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
Voimakkaasti sanottu Jumalan sanasta. Onko se myös totta ja onko se sitä joka tilanteessa?
Itse ymmärrän asian niin, että Jumalan sana on juuri tuollainen kuin tuossa sanotaan. Jumala on läsnä sanassaan ja Jumalan sana ei koskaan tyhjänä palaa .
Jer.55: 10. Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän,
11. niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.
Itse uskon hyvin vahvasti siihen, että siellä missä Raamatun sanaa jaetaan, siellä myös siemen kylvetään ja kasvun antaa Jumala.
Ymmärrän asian niinkin, että ei ole merkitystä silläkään, kuka tai kuinka hurskas ihminen sanaa jakaa, Jumala vastaa aina sanastaan. Jumala ei apuaan kiellä siksi, että sanan julistaja on "kelvoton".
Jumalalle ei ole este se, mitä me ihmiset olemme, Hän on aina kaikkivaltias ja uskollinen.
2 Tim. 2: 11. Varma on tämä sana; sillä: jos olemme kuolleet yhdessä hänen kanssaan, saamme myös hänen kanssaan elää;
12. jos kärsimme yhdessä, saamme hänen kanssaan myös hallita; jos kiellämme hänet, on hänkin kieltävä meidät;
13. jos me olemme uskottomat, pysyy kuitenkin hän uskollisena; sillä itseänsä kieltää hän ei saata.
Raamatun arvovalta.
46
425
Vastaukset
"jos kärsimme yhdessä, saamme hänen kanssaan myös hallita; jos kiellämme hänet, on hänkin kieltävä meidät; "
Eipä ole mitään halua hallita jeesuksen kanssa, ei kenenkään muunkaan, joten voi ihan kevyesti kieltääkin.
Jumala sanoo, totuutta minä tahdon salatuimpaan saakka.- päätäjo
Ja kuitenkin olit vahvasti vastustamassa kun täälläkin veljet pitivät esillä Raamatun asemaa muuttumattomana Jumalan sanana ja esittivät siinä pitäytymistä. Mikä siis on näkemyksesi? Oletko vieläkin sellainen minä-uskova jota täällä nuhdeltiin?
Pitäisi päästä hallitsemaan rautaisella otteella Israelin kahtatoista sukukuntaa. Jeesuksen kanssa.
Onko teillä koskaan vilahtanut mieleen, että ehkä Israel haluaa olla itsenäinen.
Varoitan muutenkin noista hallitus haaveista. Israelissa on sellaiset Daavidin pojat aina valmiina lähtöön laittomia tunkeilijoita vastaan, että huonosti käy.Uskoisin , että tuossa on kyse jostakin muusta hallinnasta kuin Israelin valtion hallinnasta.
Eerikatässämoi kirjoitti:
Uskoisin , että tuossa on kyse jostakin muusta hallinnasta kuin Israelin valtion hallinnasta.
Usko mitä haluat, mutta te ette enää hallitse, nyt on uskonnonvapaus ja tosiasiat tunkee esiin.
fari.g kirjoitti:
Usko mitä haluat, mutta te ette enää hallitse, nyt on uskonnonvapaus ja tosiasiat tunkee esiin.
Sitähän se uskonnonvapaus tarkoittaa, että saa uskoa kuten halua.
Eerikatässämoi kirjoitti:
Sitähän se uskonnonvapaus tarkoittaa, että saa uskoa kuten halua.
Ei kannata kuitenkaan utopioita levitellä, koska toisen valtion hallitushaaveet kuulostavat sodanjulistukselta ja ristiretkien aika on ohi.
fari.g kirjoitti:
Ei kannata kuitenkaan utopioita levitellä, koska toisen valtion hallitushaaveet kuulostavat sodanjulistukselta ja ristiretkien aika on ohi.
Niinkuin sanoin, en usko, että tuolla tarkoitetaan toisen valtion hallitsemista.
Eerikatässämoi kirjoitti:
Niinkuin sanoin, en usko, että tuolla tarkoitetaan toisen valtion hallitsemista.
Mutta on jäänyt epäselväksi se mitä Raamatun tekijät ajattelivat teoksensa merkitykseksi. Siitä on jo 1600 vuotta, ja Raamatulla ei ole enää merkitystä edes kaikille kristityille. Se on näkynyt hyvin tällä palstalla.
torre12 kirjoitti:
Mutta on jäänyt epäselväksi se mitä Raamatun tekijät ajattelivat teoksensa merkitykseksi. Siitä on jo 1600 vuotta, ja Raamatulla ei ole enää merkitystä edes kaikille kristityille. Se on näkynyt hyvin tällä palstalla.
Jos ajatellaan, että Jumala on määritellyt, mitä Raamattu pitää sisällään, Hänen tarkoitustaan on vaikea ihan pohjia myöten tietää. Näyttäisi tästä minun vinkkelistäni katsoen Raamatun tarkoitus olevan kertoa maailman luomisesta ja ihmisen luomisesta ja ihmisen tiestä. Ja koska tie on ollut se mikä se on ollut, on toinen osa kirjasta sitten pelastussanomaa ja pelastettuna elämisen opas. Näin melko paljon tiivistettynä ajatuksena.
- voivittusaatana
Eerikatässämoi kirjoitti:
Sitähän se uskonnonvapaus tarkoittaa, että saa uskoa kuten halua.
myöskö ohi Raamatun ja silti esittäytyä kristityksi?
- rytiputki
torre12 kirjoitti:
Mutta on jäänyt epäselväksi se mitä Raamatun tekijät ajattelivat teoksensa merkitykseksi. Siitä on jo 1600 vuotta, ja Raamatulla ei ole enää merkitystä edes kaikille kristityille. Se on näkynyt hyvin tällä palstalla.
Sinähän tunnet Raamattua hyvin, mikä sinun mielestäsi tekstien tarkoitus ja merkitys on itsellesi ja muille tämänpäivän ihmisille?
voivittusaatana kirjoitti:
myöskö ohi Raamatun ja silti esittäytyä kristityksi?
Monihan ei tunne Raamattua, mutta esiintyy suurenakin uskovana.
Eli Raamatun ohi voi mennä.- voivittusaatana
torre12 kirjoitti:
Monihan ei tunne Raamattua, mutta esiintyy suurenakin uskovana.
Eli Raamatun ohi voi mennä.no yleensä mitä kovempi on usko sitä valikoivampi on Raamatun suhteen. Raamatun parhaiten tuntevat tuppaavat olemaan ateisteja. Onkohan siinä sitten mikä syy, mikä seuraus?
- evlut.eikirj
Eerikatässämoi kirjoitti:
Niinkuin sanoin, en usko, että tuolla tarkoitetaan toisen valtion hallitsemista.
Minä olen ymmärtänyt samoin. Jos otetaan huomioon Raamatun kokonaissanoma eli myös ne kohdat joissa Jeesu sanoo ettei Hänen valtansa "ole tästä maailmasta" ja toisaalla muut kohdat joissa Jeesus opetti ettei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla niin tämän perusteella ei ole oikein ajateltavissa että tuon kohdan oikea tulkinta olisi jonkin konkreettisen valtion maallista hallitsemista eikä muutenkaan mitään maanpäällistä teokratiaa voi Raamatun mukaan tulla sillä silloin ei voisi pitää paikkaansa myöskään ne kohdat joiden mukaanSaatana, sielunvihollinen hallitsee ja pitää maailmaa vallassaan loppuun asti:
"Kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö Hän uskoa maan päältä...."
Mutta miten tätä sitten olisi tulkittava sillä ohnhan selvää että jotain hallitsemista tällä tarkoitetaan. Vastaus löytyy taaskin Raamatusta (Raamattu selittää itseään):
Jumala hallitsee maailmaa ja sen menoa näkymättömällä tavalla, hengellisesti! Se tapahtuu niin etteivät epäuskoiset ihmiset sitä edes huomaa mutta kuitenkin viimeinen sana aina on Jumalalla:
"Herra ojentaa sinun valtasi valtikan Siionista; hallitse vihollistesi keskellä." (Ps. 110:2)
Jumala siis hallitsee vihollistensa keskellä? Mutta viholliset eivät sitä huomaa eivät tunnusta eivätkä tajua että heidänkin olemisensa, hengityksensä, elämisensä ja kaikki on vain Jumalan armoa. Herra hallitsee vihollistensa keskellä eli epäuskoisen maailmankin keskellä.
Miten me sitten saamme hallita Jeesuksen kanssa? Lupaahan Raamattu näin kumminkin. Sekin tapahtuu hengellisesti, -ei siis maallisesti eikä minkään kuvitellun teokratian kautta, vaan hengellisesti, rukousten kautta:
"Sillä Herran silmät tarkkaavat vanhurskaita ja hänen korvansa heidän rukouksiansa" (1.Piet. 3:12)
Me uskovat todella saamme jo nyt hallita yhdessä Jeesuksen kanssa rukoustemme kautta sillä Raamattu lupaa että Jumala kuulee hurskaidensa rukoukset. Tietenkään emme voi "hallita" Jumalan tahtoa vastaan vaan rukouksemme kuullaan ja täytetään sikäli kuin ne ovat Jumalan neuvossa meille hyväksi ja Jumalan tahdon mukaisia.
Kerran, kun Jeesus tulee takaisin, uskovat saavat hallita konkreettisesti Jeesuksen kanssa uutta taivasta ja uutta maata. voivittusaatana kirjoitti:
myöskö ohi Raamatun ja silti esittäytyä kristityksi?
Olemmekin saaneet uuden kirjoittajan joukkoomme, tervetuloa mukaan.
- voivittusaatana
Eerikatässämoi kirjoitti:
Olemmekin saaneet uuden kirjoittajan joukkoomme, tervetuloa mukaan.
tiedä tuosta tervetulosta
- saasta.lisääntyy
Eerikatässämoi kirjoitti:
Olemmekin saaneet uuden kirjoittajan joukkoomme, tervetuloa mukaan.
Nimenomaan t e i d ä n joukkoonne!
- eräs-sivustaseuraaja
voivittusaatana kirjoitti:
myöskö ohi Raamatun ja silti esittäytyä kristityksi?
Miten kristityllä voi olla tuollainen nimimerkki? Ihminen voi joskus suutuspäissään kirota, mutta että oikein ottaa sen nimimerkiksi, on kerrassaan kummallista. Olisi parempi ettei sellainen puhuisi kristinuskon asioista mitään. Tulee mieleen kristitty, joka kuvittelee, että hänellä itsellään ei nyt ole mitään rajoituksia, muille asettelee niitä sitten senkin edestä. Se näyttää olevan joillekin tekosyy alkaa toteuttaa lihallisia mielihaluja kuten purkamaan raivoa jne.
Uskon pitkälle samalla tavalla. Jumalan sanassa on voima. Mutta mietin sitä, että jos sanan julistaja ei usko sanomaansa, niin puuttuuko siitä silloin henki, onko se vaan tyhjää puhetta? Ja kuinka se vaikuttaa kuulijaan? Tosin sellaisestakin varmasti voi jäädä joku siemen itämäään.
Tässä asiassa uskon kyllä sanan tekevän tehtävänsä, oli sanan julistaja sitten Hengessä tai ei. Se Henki on sanassa aina. Onhan niinkin tapahtunut, että vaikka traku löytyy jostain katuojasta ja sitä kautta joku on tullut uskoon. Ajattelen, ettei se Henki välttämättä ole ihmisestä kiinni. Se tulee aina sieltä Jumalalta päin.
- rytiputki
Aloitus kuvaa asiaa mielestäni hyvin.
Raamatun sanoman kieli jo itsessään on hyvin vaikuttavaa, sanoista syntyy ainakin itselleni mielikuvia aivan uskomattomalla tavalla.
Itsekin joskus pohtinut ”julistajan” uskon tilan merkitystä ja ainoastaan silloin sana mielestäni on menettänyt luonteensa, kun se on irrotettu asiayhteydestä sanojen käyttäjän hakiessa niillä omille itsekkäille pyrkimyksilleen vaikuttavuutta esim. oman edun tavoittelussa.
Omakohtaisesti olen todennut vaikeissa tilanteissa, kenen tahansa lausumana Pyhät Sanat ovat antaneet voimaa jaksaa jatkaa eteenpäin.
Raamatun Sanalla on arvovaltaa mielestäni meille jokaiselle oman uskomme mukaan. rytiputki kirjoitti:
Aloitus kuvaa asiaa mielestäni hyvin.
Raamatun sanoman kieli jo itsessään on hyvin vaikuttavaa, sanoista syntyy ainakin itselleni mielikuvia aivan uskomattomalla tavalla.
Itsekin joskus pohtinut ”julistajan” uskon tilan merkitystä ja ainoastaan silloin sana mielestäni on menettänyt luonteensa, kun se on irrotettu asiayhteydestä sanojen käyttäjän hakiessa niillä omille itsekkäille pyrkimyksilleen vaikuttavuutta esim. oman edun tavoittelussa.
Omakohtaisesti olen todennut vaikeissa tilanteissa, kenen tahansa lausumana Pyhät Sanat ovat antaneet voimaa jaksaa jatkaa eteenpäin.
Raamatun Sanalla on arvovaltaa mielestäni meille jokaiselle oman uskomme mukaan.Itse asiassa myös tuossa kuvaamassasi tilanteessa, kun sana on irrotettu asiayhteydestä tai sitä käytetään omien vääränlaisten pyrkimysten tueksi, sana puhuu. Huomasin sen jälleen kerran eräässä yhteydessä. Silloin se sana puhui siitä, että nyt aletaan mennä rajan yli. Se oli aika voimakas kokemus ja vahvisti taas sitä, että sana vaikuttaa monella tavalla suojelevasti.
- rytiputki
Eerikatässämoi kirjoitti:
Itse asiassa myös tuossa kuvaamassasi tilanteessa, kun sana on irrotettu asiayhteydestä tai sitä käytetään omien vääränlaisten pyrkimysten tueksi, sana puhuu. Huomasin sen jälleen kerran eräässä yhteydessä. Silloin se sana puhui siitä, että nyt aletaan mennä rajan yli. Se oli aika voimakas kokemus ja vahvisti taas sitä, että sana vaikuttaa monella tavalla suojelevasti.
Kyllähän uskonnollisen kieli avaa mielen ihan eri tavalla kuin arkikielemme, merkityksetkin muuttuvat kummasti.
Itse toivoisin ettei Sanaa käytettäisi ketään vastaan missään tilanteessa, vaan siihen etsittäisiin vaikutuskertoimet ihan omista sanakirjoistamme.
Kuusenjuurella ja Sinulla on usein hyvin asiayhteyksistä johdettuja lainauksia, arkiset huolet tulee niiden sanojen voimalla punnittua uudelleen ja löytyy hyvän mielen lisäksi lisää vaihtoehtoja. rytiputki kirjoitti:
Kyllähän uskonnollisen kieli avaa mielen ihan eri tavalla kuin arkikielemme, merkityksetkin muuttuvat kummasti.
Itse toivoisin ettei Sanaa käytettäisi ketään vastaan missään tilanteessa, vaan siihen etsittäisiin vaikutuskertoimet ihan omista sanakirjoistamme.
Kuusenjuurella ja Sinulla on usein hyvin asiayhteyksistä johdettuja lainauksia, arkiset huolet tulee niiden sanojen voimalla punnittua uudelleen ja löytyy hyvän mielen lisäksi lisää vaihtoehtoja.Sanaa soisi kyllä tosiaan käytettävän mielummin rakennukseksi kuin repimiseksi. Mutta sana kestää silti.
Eerikatässämoi kirjoitti:
Tässä asiassa uskon kyllä sanan tekevän tehtävänsä, oli sanan julistaja sitten Hengessä tai ei. Se Henki on sanassa aina. Onhan niinkin tapahtunut, että vaikka traku löytyy jostain katuojasta ja sitä kautta joku on tullut uskoon. Ajattelen, ettei se Henki välttämättä ole ihmisestä kiinni. Se tulee aina sieltä Jumalalta päin.
Samaa mieltä! Jumalan sanassa on itsessään voima.
Lestadiolaisethan uskovat ettei esim. epäuskoisen julistama Jumalan sana voi synnyttää uskoa ja ettei epäuskoisen papin antama synninpäästökään ole pätevä mutta tässä he erehtyvät. he nimittäin tällä opillaan antavat kunnian ihmiselle ja ajattelevat että ihminen pystyy jollain lailla "tulppaamaan" Jumalan tekemiset oman epäuskonsa kautta.
Näin ei kuitenkaan ole. Meillä luterilaisessa kirkossa, meidän Tunnustuskirjoissa opetetaan että epäuskoisenkin papin antama synninpäästö, ehtoollinen tai kaste on täysin pätevä sillä voima tulee Jumalan sanasta, ei ihmisestä.
Muutenhan emme koskaan voisi olla varmoja siitä oliko julistajalla ihan satavarmasti nyt oikea usko ja kykenikö hän välittämään Jumalan anteeksiantamuksen. Näin jäisimme iäti epävarmuuteen ja meistä tulisi jonkinlaisia "körttiläisiä" jotka päättymättömässä epävarmuudessaan laskevat ihmishurskauden varaan ja jäävät ana epävarmoiksi Kristuksen armosta eivätkä uskalla näin ollen ajatella olevansa armahdettuja.
Jumalan sana yksinään sen tekee. Julistajan hurskaus tai epäusko ei vaikuta vaan Jumalan sana, jos sitä vaan muuten oikein ja puhtaasti julistetaan eikä väärennellä sillä lyhentämällä siitä tulee ihmisten sanaa.EvLut kirjoitti:
Samaa mieltä! Jumalan sanassa on itsessään voima.
Lestadiolaisethan uskovat ettei esim. epäuskoisen julistama Jumalan sana voi synnyttää uskoa ja ettei epäuskoisen papin antama synninpäästökään ole pätevä mutta tässä he erehtyvät. he nimittäin tällä opillaan antavat kunnian ihmiselle ja ajattelevat että ihminen pystyy jollain lailla "tulppaamaan" Jumalan tekemiset oman epäuskonsa kautta.
Näin ei kuitenkaan ole. Meillä luterilaisessa kirkossa, meidän Tunnustuskirjoissa opetetaan että epäuskoisenkin papin antama synninpäästö, ehtoollinen tai kaste on täysin pätevä sillä voima tulee Jumalan sanasta, ei ihmisestä.
Muutenhan emme koskaan voisi olla varmoja siitä oliko julistajalla ihan satavarmasti nyt oikea usko ja kykenikö hän välittämään Jumalan anteeksiantamuksen. Näin jäisimme iäti epävarmuuteen ja meistä tulisi jonkinlaisia "körttiläisiä" jotka päättymättömässä epävarmuudessaan laskevat ihmishurskauden varaan ja jäävät ana epävarmoiksi Kristuksen armosta eivätkä uskalla näin ollen ajatella olevansa armahdettuja.
Jumalan sana yksinään sen tekee. Julistajan hurskaus tai epäusko ei vaikuta vaan Jumalan sana, jos sitä vaan muuten oikein ja puhtaasti julistetaan eikä väärennellä sillä lyhentämällä siitä tulee ihmisten sanaa.Tuo on hyvä näkökulma ja erittäin lohdullista.
Kuusenjuuret kirjoitti:
Tuo on hyvä näkökulma ja erittäin lohdullista.
Niinpä, lohdullista onkin tietää että Jumala on läsnä juuri sanassaan jonka Hän on antanut ja se on armonväline jonka kautta kaikki hyvä meille annetaan; syntien anteeksiantamus, rauha, ilo ja Jumalan lapseus, vielä armosta kaikki tyynni.
Mutta meillä on suuri kiitoksenaihe myös pyhästä kasteesta jossa meitä on Jumala puhtaaksi kuolemanvioista pessyt ja tehnyt kelpaavaksi Jumalan perheväkeen. Kasteessa annetaan autuus ja elämä, siinä todella pestää kaikki synnit pois ja Pyhä Henki ottaa kastetun asumasijakseen.
Vielä on kiittämistä. Herran asettama pyhä ehtoollinen jossa nautimme Hänen ruumiinsa ja verensä jonka kautta Hän antaa itsensä meille ja meidän hyväksemme ja tulemme osalliseksi Hänen hankkimasta armosta sekä pyhityksestä jonka tähden Jumala ei enää halua katsoa syntejämme vaan ainoastaan Poikansa hankkimaa lahjavanhurskautta.
Näitä kalliita armonvälineitä meidän vain tulisi ahkerasti käyttää pysyäksemme uskossa vahvoina; sana, kaste ja ehtoollinen. Ne on Jumala säätänyt itse meidän hyväksemme niitä käyttääksemme. Näiden nautinnassa köyhäkin voi olla rikas ja mikä tärkeintä; hän on autuuden vaatteseen puettu sillä hän on valkaissut vaatteensa Karitsan veressä!EvLut kirjoitti:
Niinpä, lohdullista onkin tietää että Jumala on läsnä juuri sanassaan jonka Hän on antanut ja se on armonväline jonka kautta kaikki hyvä meille annetaan; syntien anteeksiantamus, rauha, ilo ja Jumalan lapseus, vielä armosta kaikki tyynni.
Mutta meillä on suuri kiitoksenaihe myös pyhästä kasteesta jossa meitä on Jumala puhtaaksi kuolemanvioista pessyt ja tehnyt kelpaavaksi Jumalan perheväkeen. Kasteessa annetaan autuus ja elämä, siinä todella pestää kaikki synnit pois ja Pyhä Henki ottaa kastetun asumasijakseen.
Vielä on kiittämistä. Herran asettama pyhä ehtoollinen jossa nautimme Hänen ruumiinsa ja verensä jonka kautta Hän antaa itsensä meille ja meidän hyväksemme ja tulemme osalliseksi Hänen hankkimasta armosta sekä pyhityksestä jonka tähden Jumala ei enää halua katsoa syntejämme vaan ainoastaan Poikansa hankkimaa lahjavanhurskautta.
Näitä kalliita armonvälineitä meidän vain tulisi ahkerasti käyttää pysyäksemme uskossa vahvoina; sana, kaste ja ehtoollinen. Ne on Jumala säätänyt itse meidän hyväksemme niitä käyttääksemme. Näiden nautinnassa köyhäkin voi olla rikas ja mikä tärkeintä; hän on autuuden vaatteseen puettu sillä hän on valkaissut vaatteensa Karitsan veressä!Olen iloinnut sanoistasi tässä ketjussa. Niin kauniisti olet tuonut sanaa esille, Jumalan rakkaus sanoissasi. Se on hyvin puhuttelevaa ja olen saanut siunauksen sanoistasi. Ja lohdutuksen. Kiitos sinulle veljeni Herrassa.
EvLut kirjoitti:
Niinpä, lohdullista onkin tietää että Jumala on läsnä juuri sanassaan jonka Hän on antanut ja se on armonväline jonka kautta kaikki hyvä meille annetaan; syntien anteeksiantamus, rauha, ilo ja Jumalan lapseus, vielä armosta kaikki tyynni.
Mutta meillä on suuri kiitoksenaihe myös pyhästä kasteesta jossa meitä on Jumala puhtaaksi kuolemanvioista pessyt ja tehnyt kelpaavaksi Jumalan perheväkeen. Kasteessa annetaan autuus ja elämä, siinä todella pestää kaikki synnit pois ja Pyhä Henki ottaa kastetun asumasijakseen.
Vielä on kiittämistä. Herran asettama pyhä ehtoollinen jossa nautimme Hänen ruumiinsa ja verensä jonka kautta Hän antaa itsensä meille ja meidän hyväksemme ja tulemme osalliseksi Hänen hankkimasta armosta sekä pyhityksestä jonka tähden Jumala ei enää halua katsoa syntejämme vaan ainoastaan Poikansa hankkimaa lahjavanhurskautta.
Näitä kalliita armonvälineitä meidän vain tulisi ahkerasti käyttää pysyäksemme uskossa vahvoina; sana, kaste ja ehtoollinen. Ne on Jumala säätänyt itse meidän hyväksemme niitä käyttääksemme. Näiden nautinnassa köyhäkin voi olla rikas ja mikä tärkeintä; hän on autuuden vaatteseen puettu sillä hän on valkaissut vaatteensa Karitsan veressä!Hyvin kirjoitit, kiitos sanoistasi. Paljon olemme saaneet, siitä on hyvä olla kiitollinen.
Eerikatässämoi kirjoitti:
Olen iloinnut sanoistasi tässä ketjussa. Niin kauniisti olet tuonut sanaa esille, Jumalan rakkaus sanoissasi. Se on hyvin puhuttelevaa ja olen saanut siunauksen sanoistasi. Ja lohdutuksen. Kiitos sinulle veljeni Herrassa.
Kiitos myös sinulle kallis uskonsisar! Olen samoin sanut varsinkin eräästä viime aikaisesta kirjoituksstasi rakennusta ja lohdutusta ihan oikealla ajalla. Näin me voimme toinen toisiamme uskon tiellä vahvistaa ja rohkkaista Jumalan sanalla kun tämä tie on niin usein kuin kolea korpitie.
Kuusenjuuret kirjoitti:
Hyvin kirjoitit, kiitos sanoistasi. Paljon olemme saaneet, siitä on hyvä olla kiitollinen.
Kaikesta saamme kiittää hyvää Isäämme taivaassa.
EvLut kirjoitti:
Kiitos myös sinulle kallis uskonsisar! Olen samoin sanut varsinkin eräästä viime aikaisesta kirjoituksstasi rakennusta ja lohdutusta ihan oikealla ajalla. Näin me voimme toinen toisiamme uskon tiellä vahvistaa ja rohkkaista Jumalan sanalla kun tämä tie on niin usein kuin kolea korpitie.
Olen kokenut aina silloin tällöin samoin. Jonkun sanat tulevat juuri oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan. Se vahvistaa uskoa siihen, että Jumala ei todellakaan torku ja on koko ajan tietoinen siitä, mitä me tarvitsemme ja lähettää apunsa. Ja usein se apu tulee juuri toisen ihmisen kautta. Ja kun tuoja tuo sen tietämättä lainkaan millaista viestiä on tuomassa, sen on aika syvä kokemus Jumalan huolenpidosta ja siitä, että olemme Hänen käytössään ja työtovereitaan, aika usein vielä tietämättämme. En voi lakata ihmettelemästi Jumalan Isän luonnetta.
- a-teismi
arvovaltaa on vaikka ikivanha tarinakokoelma
Ei kai se arvovalta iästä kiinni ole. Toisaalta vanhassa pitää olla jotain, jos se säilyttää arvovaltansa vuosisatojen saatossa.
Laitetaampa vielä yksi ihanan kohta Jumalan sanasta.
1Piet. 1: 22. Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
23. te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
24. Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
25. mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.Aamuhartaudeksi:
"Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän, niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin. " (Jesaja 55:10-11)
https://www.youtube.com/watch?v=rDRfPPjMeyYTämä virsi olikin minulle hiukan vieraampi. Virsissä on kyllä aina jotain puhuttelevaa, ainakin minulle. Jo nuorena likkana pidin virsistä.
Jumalan sana ei tyhjänä palaja.Miksi Raamattu vääristelee?
Vaikka sade ei sellaisenaan palaa "taivaaseen", niin maassa sen kosteus tuottaa vesihöyryä, joka nousee ylös muodostaen pilviä. Ja pian taas voi sataa.torre12 kirjoitti:
Miksi Raamattu vääristelee?
Vaikka sade ei sellaisenaan palaa "taivaaseen", niin maassa sen kosteus tuottaa vesihöyryä, joka nousee ylös muodostaen pilviä. Ja pian taas voi sataa.Vääristeleekö? Lumihan ei lumena palaa takaisin.
- torre11
Eerikatässämoi kirjoitti:
Vääristeleekö? Lumihan ei lumena palaa takaisin.
Ei tokikaan, paitsi voi "palata" kevään aikana.
- evita-ei.kirj
Vaikka kaikki muu katoaa, niin Herran sana ojo ja pysyy.
Tässä virressä on sanottu kaikki mikä merkitys Raamatun Sanalla on.
http://notes.evl.fi/Virsikirja.nsf//9ad7eb11ddd5ed45c2256dc300524ade/994f2ce50c7f28b3c2256d57006d322e?OpenDocumentOnkin lohdullista tietää, että vaikka taivas ja maa järkkyisivät, ei Hänen sanansa horju. Eikä meidän varjelijamme nuku eikä torku.
- Ierika
Raamatulla on saman verran arvovaltaa kuin millä tahansa vanhentuneella tarinakokoelmalla. Historiallinen merkitys ja painolasti on toki merkittävä.
Merkityksen ja arvovallan määrittääkin jokainen ihminen kohdallaan. Joillekin Raamattu on vanhentunut tarinakokoelma, joillekin se on jotain muuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj232315- 871252
- 491095
- 1151066
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r721029Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p57987KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.18984Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31930Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55918Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(53916