Tein pimeänä työtä ja työnantaja ei maksa palkkoja

haluanrahani

Tein yhdessä yrityksessä pikkuhommia pimeänä. Aiemmat palkat yrittäjä maksoi ajallaan, mutta nyt hän on velkaa vielä 100€. Pikkusumma, mutta olen korvauksen tehdystä työstä ansainnut. Olen lähestynyt työnantajaa useasti viesteillä ja puheluilla, mutta hän ei vastaa. Onko minulla mitään mahdollisuutta saada palkkojani? Paikan päälle meneminen ei onnistu, kyseinen yritys lopetti viimekuussa. Olen ala-ikäinen, 15-vuotias, mutta työtä tehdessä olin vielä 14. Tiedän että oli tyhmää tehdä pimeänä, mutta työnantaja oli ollut tuttu jo monta vuotta ja luotin häneen täysin.

8

286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uudet_suunnat

      ajattele asiat näin. Sait arvokasta oppia elämästä. Sen raadollisesta toiminnasta. Toisista ihmisistä ja itsestäsi myös opit jotain. Se on paljon tärkeämpää kuin ne 100 euroa jotka jäivät sinulta saamatta. Itse en noiden rahojen perään enää murehtisi. Kohti uutta suuntaa. Vähän viisaampana.

      • lkjhgvfcdxs

        Opetus (omakohtaisesti koettu), älä koskaan tee pimeetä. Ei todisteita teosta = ei pakko maksaa. Myöskin teettämäsi työ pimeenä voi johtaa maksuun toistamiseen. Kas kun ei todisteita että olet maksanut mutta tehdyn työn voi havainnoida jollain tapaa viranomaistaholla ja voi tästä kiristää toisenkin maksun. En kerro mikä juttu ja missä mutta nyt minulla on kuitti teettämästäni työstä kalliiden oppirahojen jälkeen!!!


    • xzxzvf

      Laita isä tai äiti asialle.

    • Ghbgbhfj

      Hienoa jos ymmärsit, että tuo ei enää kannata, sillä sinulla ei oikein ole ketään virallista tahoa, jolta pyytää apua, jäämättä itsekin kiinni. Tosin, onko 14-vuotiaalla mitään riskiä...

      Ensisijaisesti tuossa kannattaisi vedota häneen ihan ihmisenä. Onko hän perhetuttusi? Tuntevatko vanhempasi hänet? Tee vaikkapa vanhempiesi avustamina selväksi, että jos asia ei hoidu, se tulee luonnollisesti vaikuttamaan myös henkilökohtaisiin väleihinne. Haluaako hän menettää tuttavia 100€ tähden? Kestääkö hän enää katsoa teitä silmiin.

      Jos ei auta, mieti vanhempiesi kanssa, olisiko syytä ilmiantaa hyväksikäyttävä rikollinen. Toki jos firma on mennyt konkurssiin, hänellä ei ehkä ole rahaa ja on muitakin velkomassa.

    • pimeejuttu

      Kyllä minä maksoin, oli niin pimeää ettet huomannut.

    • Alkuperänen

      Kiitos vastauksista! Äitini on yrittänyt myös soittaa, mutta hän ei vastaa. Ja ilmeisesti välttelee meitä muutenkin. Ja tuota ilmiantoa voisi harkita! Yritys ei tosiaan menny konkurssiin vaan lopetti yrittäjän vaihtaessa uraa. Mutta tulisko ilmiannosta mulle ongelmia?

      • sook

        Ei kannata. Mihin sä hänet ilmiantaisit? Onko sulla jotain todisteita siitä, että yleensäkään olet tehnyt töitä hänelle? Jos kaikesta huolimatta harkitset ilmiantoa johonkin, niin anna vanhempiesi hoitaa se sillä perusteella, että lasta höynäytettiin.

        Ota kuitenkin opiksesi ja tee tästä lähtien työtä vain verokortilla ja pyydä kirjallinen työsopimus.
        http://www.mustatulevaisuus.fi/fi/ilmiot


    • 534635

      Olet alaikäinen joten et ole rikosoikeudellisessa vastuussa eli et saa edes sakkoja, voit ihan hyvin vasikoida firman poliisille. Voi olla ette saa rahaa duunista mutta ainakin saa firma kivan koston kun aloittavat tutkimaan toimintaa ja kirjanpitoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2564
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      311
      2326
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2109
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1807
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1722
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1687
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      120
      1395
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    10. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      59
      1375
    Aihe