Mitä huomenna syödään

kesäkaalia

Joko tiedätre ruokalistan? Minä laitan kaalisoppaa.

73

1052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ö-Öö

      Kaalisoppa kyllä hyvää

      Mä luultavimmin syön kananuggetteja, suolalihaa ja panaanin. Tossa kaalisopassa se huono puoli, yhden annoksen keitteleminen aika iso duuni, sama syödä eineksiä.

      Taas toi perusjuttu, ei kaikki ole suurperheitä, tai kimppakivaa harrastavia. Monet tosiaan syö yksin. Siitä tietyt reunaehdot ruoka-asioissa. Nih, meitsi juu naimisissa, Jos en ois itekseen mökillä, oletettavasti voisin tehdäkin kaalisopan, mutta ei just nyt kande. Mun mielestä ruuan pitää olla vaihtelevaa, eikä toisekseen kiinnosta syödä kaalisoppaa koko viikkoa.

      Vaaan, eiköhän tässä syksyn mittaa tule sitä kaalisoppaakin tehtyä. Mä pidän siitä paljon. Hitto, normikaupoissa ei myydä lammasta, se niinkuin mun mielestä nimenomaan on kaalisopan liha.

      =DW=

    • Minä saan huomenna (tänään) lohigratiinia siivouspalkaksi nuoremmalta likaltani.

    • ilmatar-

      Mä teen makaroonilaatikkoa. Toivomuksesta.

      Pitääkin viikonloppuna tehdä tuota kaalikeittoa. On se niin hyvää.

    • Risottoa ja iltapäivällä siskon tekemää täytekakkua, hän täyttää 65v.

    • flegmaatti

      Syön kaaliruokia vaimon ollessa omilla retkillään.
      Viimeiseltä reisulta jäi pakasteeseen yhden annoksen verran kukkakkaali-, juures-, nakkivuokaa.

      Tänään paistan uunissa eilen lyhennetyn sian punalappuisen sisäfileen jonka kanssa smetanaan muhennttuja kanttarelleja, keitinperunoita ja kanttarellikastiketta.
      Tuntia aikaisemmin karvahatullinen tuoresalaattia ja jälkkäriksi pala kuivakakkua.

      Sama toistuu huomennakin ja loppu sika menee leikkeleenä.

      • ilmatar-

        Saanko olla utelias flegmaatti ja kysyä onko sulla kolesteroliongelmia? Olet muita arvoja laittanut, niin mietin pysyykö kolesteroli kurissa treeneilläsi.

        Smetanasta tuli mieleen.


      • flegmaatti
        ilmatar- kirjoitti:

        Saanko olla utelias flegmaatti ja kysyä onko sulla kolesteroliongelmia? Olet muita arvoja laittanut, niin mietin pysyykö kolesteroli kurissa treeneilläsi.

        Smetanasta tuli mieleen.

        fs-Kol = 4,9
        fs_Kol - HDL = 1,76
        fs-Kol-LDL = 2,7
        fs-Trigly = 0,83

        Määritetty 12.01.-17

        Kokonaiskole vaihtelee 4,7 - 5,2
        HDL 2:n kahta puolta. 1,76 on poikkeuksellisen alhainen.
        Trigly on aika tavanomainen. Se ei ole koskaan ollu kovin lähellä 1:ä. Paras taitaa olla 0,65?.

        Levitteenä käytän valkosipulilla itse tanakasti terästettyä voita.
        Syön kovia juustoja kohtuullisen niukasti. Heikkouteni on sinihome.
        Salaattikastikkeen osana oliivi neitsytöljyä.
        Paistamiseen ruokaöljyä.
        Rasvatonta maitoa noin 1,5l/vrk.
        Kananmunia 6 - 10kpl/viikko.

        Aloittaessani reilu 13 vuotta sitten oli kokonaiskole 8 mutta HDL oli 2:n teitämissä. Trigly oli alle 1:n.
        Käytin silloin statiinia, Simvastatiinia 60mg/vrk, muistaakseni. Saattoi olla 80mg:kin?
        Statiinit pois puolessa vuodessa

        Mottoni: Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä ja hygienia on humpuukia!


      • ilmatar-
        flegmaatti kirjoitti:

        fs-Kol = 4,9
        fs_Kol - HDL = 1,76
        fs-Kol-LDL = 2,7
        fs-Trigly = 0,83

        Määritetty 12.01.-17

        Kokonaiskole vaihtelee 4,7 - 5,2
        HDL 2:n kahta puolta. 1,76 on poikkeuksellisen alhainen.
        Trigly on aika tavanomainen. Se ei ole koskaan ollu kovin lähellä 1:ä. Paras taitaa olla 0,65?.

        Levitteenä käytän valkosipulilla itse tanakasti terästettyä voita.
        Syön kovia juustoja kohtuullisen niukasti. Heikkouteni on sinihome.
        Salaattikastikkeen osana oliivi neitsytöljyä.
        Paistamiseen ruokaöljyä.
        Rasvatonta maitoa noin 1,5l/vrk.
        Kananmunia 6 - 10kpl/viikko.

        Aloittaessani reilu 13 vuotta sitten oli kokonaiskole 8 mutta HDL oli 2:n teitämissä. Trigly oli alle 1:n.
        Käytin silloin statiinia, Simvastatiinia 60mg/vrk, muistaakseni. Saattoi olla 80mg:kin?
        Statiinit pois puolessa vuodessa

        Mottoni: Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä ja hygienia on humpuukia!

        Siis lihasreeni pitää kolesterolin balanssissa. Ehkä pitää minunkin lisätä sitä. Aerobinen liikun mulla on varmaan riittävä, hikinenkin.

        Kiitos.


    • Huomenta@

      Minulla on kaalikäärylöitä ja ja kaaliriisiä pakkasessa. Tein pari viikkoa sitten isomman satsin.

      Illalla kävin s-marketissa hamstraamassa -60% aleruokia. Osan pakastin. Ostin pääsääntöisesti valmisruokia nyt kun kesärengit ovat palanneet lomiltaan opiskelun ja työn pariin eikä ole kuin oma suu ruokittavana.

      Tänään syön lohikeittoa ja sipulipihviä (einesruokia) jälkkäriksi leipäjuustoa ja lakkahilloa.

      Kahvipaketti, hammastahna ja neljän päivän valmisruoat maksoivat yhteensä noin 12 euroa.

    • Kariniemen Kanan-pojan paisti-leikkeitä.SF
      Luomu-kirnu-voi.SF
      Kantarelli-muhennos Kermassa. SF
      Höyrytettyjä vihanneksia. SF

      H.

      • en edelleenkään voi ymmärtää miten voit syödä
        broiskun paisti leikettä
        meiltä meni biojätteeseen kun kerran kokeilin
        ja mun mies ei oo mitenkään ronkeli ruuan suhteen.


      • aina.i.ankeinenn kirjoitti:

        en edelleenkään voi ymmärtää miten voit syödä
        broiskun paisti leikettä
        meiltä meni biojätteeseen kun kerran kokeilin
        ja mun mies ei oo mitenkään ronkeli ruuan suhteen.

        "aina.i.ankeinenn"

        Kulta, eivät ne ole Broileria minun leikkeeni.
        Ne ovat Kariniemen Kanan-POJAN paisti-leikkeitä.
        Maistelepa miestäsi uusin kielin.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "aina.i.ankeinenn"

        Kulta, eivät ne ole Broileria minun leikkeeni.
        Ne ovat Kariniemen Kanan-POJAN paisti-leikkeitä.
        Maistelepa miestäsi uusin kielin.

        H.

        samaa mössöö rakkaani
        kummalla nimellä sitä nyt halutaankaan myydä.


      • hunksz
        aina.i.ankeinenn kirjoitti:

        samaa mössöö rakkaani
        kummalla nimellä sitä nyt halutaankaan myydä.

        "aina.i.ankeinenn"

        Eikästä oo.
        Poikien lihat ovat aina timmimmät kuin tyttöjen on.
        Pojilla on löysää vain vähän.

        H.


    • Viikonlopun savulohijämät ja lohkopotut.salaattiaki jäi. Näillä mennään.

    • Syön tähteitä. Sunnuntailounaalta tosin jäi vain kalakeittoa ja kukkakaaligratiinia. Broileripyörykät menivät parempiin suihin, samoin jälkkäri: köyhät ritarit, joita en päässyt edes maistamaan..))
      En kyllä jaksaisikaan kokata tänään, sen verran työläs oli tuo eilinen kattaus. Kun pitää ottaa huomioon kahdeksan hengen mieltymykset ja -rajoitukset.
      Vaan onhan se vaivan väärti ja nyt on kiva, kun kroppa alkaa selkäsession jälkeen totella...

    • Lämmitän tänään viikonlopulta tähteeksi jääneen lohen kermakastikkeessa, lisäksi keitän pari pottua, jos en jaksa syödä kaikkea annan kissalle loput, tykkää lohesta. Jotain salaattia lisäksi.
      Huomenna pitää syödä jotain tähteeksi jääneestä broilerista tuunattua. Kananvoileipä on hyvää, päälle herkkusienikastiketta ja uuniin.

    • laiska-kokkaamaan

      Tänään syön eilisen tähteitä, lihamureketta, sienikastiketta ja perunaa, lisukkeeksi oman maan tomaattia ja kesäkurpitsaa yrttejä. Huomista en ole viellä päättänyt, mulla on pakkasessa paljon annoksia. Teen aina isomman annoksen kerrallaan jos se on ruokaa jota voi pakastaa, yleensä kerran viikossa. Tällä hetkellä on yli kymmentä eri vaihtoehtoa valittavaksi, osaan pitää keittää lisukkeeksi riisiä, perunoita tai vihanneksia.

    • maisssiiii

      Ei vielä harmaata aavistusta.
      Jotain viikonlopun omenapossusta jalostan.
      ja marjoista jotain pikapika värkkään.

      Kaali olisikin muuten hyvä vaihtoehto tällä viikolla.
      Ehkä jonain päivänä torille eksyn ja kaali kainalossa palaan.

    • Terrorismi muuttaa muotoaan!!
      Uutisten mukaan mies, joka käyttää nimeä: Ahmatti Bullaa Dullaaki on istuttanut vesiimme Omena-kotilon.
      Tarkoituksenaan tuhota kaiken kasvattamamme Riisin.
      Kansansa-vakoilu-yksikkömme ei ole vielä saanut resursseja tutkiakseen onko nimi miehen oikea nimi.
      Ja jos on, kuinka kaukaa historiasta se tulee.
      Se nimi.

      H.

      • Tiettävästi Jyväskylän kieli-tieteen-laitokselta on kuiten tiedusteltu, voisiko mitenkään löytää miehen nimelle läheistä yhteyttä nimiin:
        Virtanen
        Laaksonen
        Koskinen
        Järvinen...
        -
        Alkaa kuulema olla viimeiset ajat laittaa kanta-Suomaisen huulet rullalle.
        Jotta he eivät voisi enää koskaan lausua ulko-maalaisista perällisiä lausuntoja.
        Viher-vasemmistolaisen herran pelko kasvaa...

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Tiettävästi Jyväskylän kieli-tieteen-laitokselta on kuiten tiedusteltu, voisiko mitenkään löytää miehen nimelle läheistä yhteyttä nimiin:
        Virtanen
        Laaksonen
        Koskinen
        Järvinen...
        -
        Alkaa kuulema olla viimeiset ajat laittaa kanta-Suomaisen huulet rullalle.
        Jotta he eivät voisi enää koskaan lausua ulko-maalaisista perällisiä lausuntoja.
        Viher-vasemmistolaisen herran pelko kasvaa...

        H.

        ...on kuitenkin...

        H.


    • Päivällä söin mannapuuroa ja vadelmakiisseliä, paahtoleivän palan juuston ja makkaran siivulla.
      Nyt ei ole yhtään nälkä.
      Perunoita kaivoin ämpärillisen ja litran hain mustikoita.
      Eilen riivin suihini kaikki kunnolliset salaatinlehdet maasta.
      Sipuleitakin osan vetelin maasta ja laitoin uunin päälle kuivumaan.

    • hytinäx1

      Huomenna stuvade makaroner ja stekt isterband. Sitä riittäää varmasti keskiviikkonakin. Torstaiksi ajattelin tehdä keitettyä riisiä ja kanawokkia kookosmaitoon. Saa nyt nähdä riittääkä sitä perjantai lounaaksikin.

    • Heikunkeikku

      Herahti vesi kielelle täs vähän aikaa sitten, kun kekkasin huomisen ruuan.
      Oli vähällä, etten alkanut sitä heti tekemään.
      Veljeni oli kolmisen viikkoa sitten Rönnskärillä (saaristo merenkurkussa). Sieltä hän tapaa ostaa tullessa kalastajilta siikoja. Kuvitelkaa juuri merestä nostetut kalat, oh ja ah, ovat niiin heevetin tuoreita, että ensteks ne täytyy tappaa ettei liian tuoreeks-terveeks ala:)

      Veli tuo aina mullekin kalaa. Pistin kolme vai oliko niitä neljä kalaa pakastimeen.
      Ja tänään yhtäkkiä keksin, että teen huomenna siikalaatikkoa. Oi jeeee, oi jeeee.

      Ruoka on helppo tehdä, flätkäsee vaan siivutetut perunat, siianpalat ja sipulit kerroksittain. Päälle munamaitoa/kermaa ja se on siinä. Mausteet tietysti mukaan.

      Käykös kateeksi kuulkaatte te:)

      • Kalansyöjäihminen kun olen, niin katteeksi käy. Harvoin mitään kadehdin, mutta nyt, kun en itse saanut mitään äsken. (On mulla pakkasessa ennen saatuja)
        Tuo se idis on, kun minäkin tai muut kalaa saa, että se on todella tuoretta.
        Talveksikin kun laitan, suoraan järvestä pakkaseen.


      • Heikunkeikku
        eppu2 kirjoitti:

        Kalansyöjäihminen kun olen, niin katteeksi käy. Harvoin mitään kadehdin, mutta nyt, kun en itse saanut mitään äsken. (On mulla pakkasessa ennen saatuja)
        Tuo se idis on, kun minäkin tai muut kalaa saa, että se on todella tuoretta.
        Talveksikin kun laitan, suoraan järvestä pakkaseen.

        Huomenta eppu!
        Joo, kyllä kalojen pitää tuoreita olla. Ei mitään punasilmäisiä silakoita ja muita haisevia "kalanpuolikkaita".
        Täältä saa tuoretta kalaa hyvin. Voi ostaa suoraa kalastajilta (esim. Raippasillan sillan juuresta) tai sitten kaupan kalatiskiltä, kun tietää minä päivänä ne kalat kauppaan viedään. Ahvenfileitä ja silakoita tapaan hakea Prismasta keskiviikkoisin.
        Otin eilen illalla pakastimesta kolme isoa siikaa sulamaan. Niistä sitten jonkun ajan kuluttua alan värkkäämään siikalaatikkoa.
        Ihan tavallinen silakkalaatikkokin on tosi hyvää.
        Kaikki kalaruuat ovat hyviä, oli kala sitten mitä kalaa tahansa.
        Noh, joku iso hauki ei täällä päin ole korkeassa kurssissa. Enemmän on roskakalan maineessa.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Huomenta eppu!
        Joo, kyllä kalojen pitää tuoreita olla. Ei mitään punasilmäisiä silakoita ja muita haisevia "kalanpuolikkaita".
        Täältä saa tuoretta kalaa hyvin. Voi ostaa suoraa kalastajilta (esim. Raippasillan sillan juuresta) tai sitten kaupan kalatiskiltä, kun tietää minä päivänä ne kalat kauppaan viedään. Ahvenfileitä ja silakoita tapaan hakea Prismasta keskiviikkoisin.
        Otin eilen illalla pakastimesta kolme isoa siikaa sulamaan. Niistä sitten jonkun ajan kuluttua alan värkkäämään siikalaatikkoa.
        Ihan tavallinen silakkalaatikkokin on tosi hyvää.
        Kaikki kalaruuat ovat hyviä, oli kala sitten mitä kalaa tahansa.
        Noh, joku iso hauki ei täällä päin ole korkeassa kurssissa. Enemmän on roskakalan maineessa.

        Tuoretta kalaa tekisi kyllä mieli. Lanko kalastaa, mutta kun asuu toisella paikkakunnalla, saamme häneltä aina kalan pakastettuna, eikä se ole niin hyvää. Poika kalastaa myös - silloin kun ehtii - mutta arvokaloja emme raaski vastaanottaa häneltä. Haukea kyllä, eikä se minusta hyvin laitettuna nyt niin huonoa ole.
        Ahvenesta ei kannata haaveillakaan, kaupasta ostaen file saattaa maksaa 36 euroa kilo.
        Ei köyhälla siihen ole varaa..))
        Muikku hävisi langon kalastusvesiltä. Kuhaa siellä riittää ja hyväähän sekin on.


      • Ai niin. Se huominen ?..)) Lounasvieraalle tarjoan linssipunajuurikeittoa kookoskermalla. On meidän suosikkeja tällä hetkellä. Ruispuolukkapuuron (uunissa) ajattelin myös tehdä.
        Olemme vieraan kanssa metsän tyttöjä molemmat ja puolukka sopii tähän ajankohtaan. Että pääsee eroon vanhoista marjoista ennen uutta satoa.


      • Heikunkeikku
        demeter1 kirjoitti:

        Tuoretta kalaa tekisi kyllä mieli. Lanko kalastaa, mutta kun asuu toisella paikkakunnalla, saamme häneltä aina kalan pakastettuna, eikä se ole niin hyvää. Poika kalastaa myös - silloin kun ehtii - mutta arvokaloja emme raaski vastaanottaa häneltä. Haukea kyllä, eikä se minusta hyvin laitettuna nyt niin huonoa ole.
        Ahvenesta ei kannata haaveillakaan, kaupasta ostaen file saattaa maksaa 36 euroa kilo.
        Ei köyhälla siihen ole varaa..))
        Muikku hävisi langon kalastusvesiltä. Kuhaa siellä riittää ja hyväähän sekin on.

        Huomenta sinullekin demeter!

        Edesmennyt mieheni oli himokalastaja. Yhdessä käytiin paljon virvelöimässä. Ja paljon on paljon.
        Verkkoja hän nakkeli lähes päivittäin, riippuen vähä työvuoroistaan.
        Kaloja tuli niin paljon, ettei samaan kasaan mahtuneet ja hän jakeli kaloja sitten sinne sun tänne. Naapurit olivat mielissään, naapurinnaapurit myös, työkaveritkin saivat osansa.
        Piti yrittää keksiä ruokia niistä kaloista, ettei vallan kyllästy.
        Juustotahna oli kans semmosta, joka sai vedet kieleltä noroina roikkumaan (siihen laitettiin savustettua kalaa). "Tonnikalasäilykkeet" siiasta tehtynä oli semmonen herkku, että kovasti sitä kaipaan.

        Mitä isompi hauki, sen kuivempaa se on. Meillä oli aina pakastimessa kokonaisia isoja haukia Newfoundlandinkoiralle. Se oli varsinainen kalan mutustelija. Se kalus jäistä haukea himokiilto silmissä. Pihalla toki, eihän semmosta jäistä raakaa kalaa voinut sille sisätiloissa antaa. Kaloista tehtiin myös koirille ruuat. Kaks ISOA koiraa söivät tosi paljon ja ruokaa keitin tämän tästä isolla kattilalla. Tökkäsin pakastimeen kala-riisi-peruna-ruokaa, ettei tarvinnut aivan joka päivä heille ruokaa keittää.

        Nyt kun mun perheessä ei enää ole kalastajaa, niin on pakko kalat ostaa muilta kalastajilta.
        Onneksi tuoretta kalaa saa, mutta kuten sanoit, niin se tuntuu joskus turhan tyyriiltä.
        Mainitsemasi ahvenvilee maksaa maltaita. Jotain tuota luokkaa, mitä sielläkin.
        Ostan kuitenkin niitä, koska ahven on yks mun lempikaloista.


      • demeter1 kirjoitti:

        Tuoretta kalaa tekisi kyllä mieli. Lanko kalastaa, mutta kun asuu toisella paikkakunnalla, saamme häneltä aina kalan pakastettuna, eikä se ole niin hyvää. Poika kalastaa myös - silloin kun ehtii - mutta arvokaloja emme raaski vastaanottaa häneltä. Haukea kyllä, eikä se minusta hyvin laitettuna nyt niin huonoa ole.
        Ahvenesta ei kannata haaveillakaan, kaupasta ostaen file saattaa maksaa 36 euroa kilo.
        Ei köyhälla siihen ole varaa..))
        Muikku hävisi langon kalastusvesiltä. Kuhaa siellä riittää ja hyväähän sekin on.

        Kävimme eilen ostamassa yhdistetyn grillin ja savustuspöntön. Se on vielä paketissa, mutta jos saamme sen koottua tänään haluan kyllä kokeilla lohifileen savustamista. Lämminsavustettu lohi vähillä mausteilla on luultavasti parasta mitä tiedän. Lohifilee tuli myös kauppareissulla mukaan jotenkin tarttui vai käteen kun oli tarjouksessa :)
        Suomustettuja ahvenia minulla on pari kappaletta (kohtalaisen kokoisia) pakkasessa mutta vene on vielä vesillä ja pitäisi ehtiä Legolassin kaa syyskalaan; meidän järvessä (osa Dalaa) on runsaasti isokokoisia ahvenia ja kuhaa syvemmällä. Jospa nyt innostuisimme kalastamaan enemmän kun tuli tuo savustuspönttökin ostettua.
        Savustetut ahvenet ovat toiseksi parasta kalaa mitä tiedän.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kävimme eilen ostamassa yhdistetyn grillin ja savustuspöntön. Se on vielä paketissa, mutta jos saamme sen koottua tänään haluan kyllä kokeilla lohifileen savustamista. Lämminsavustettu lohi vähillä mausteilla on luultavasti parasta mitä tiedän. Lohifilee tuli myös kauppareissulla mukaan jotenkin tarttui vai käteen kun oli tarjouksessa :)
        Suomustettuja ahvenia minulla on pari kappaletta (kohtalaisen kokoisia) pakkasessa mutta vene on vielä vesillä ja pitäisi ehtiä Legolassin kaa syyskalaan; meidän järvessä (osa Dalaa) on runsaasti isokokoisia ahvenia ja kuhaa syvemmällä. Jospa nyt innostuisimme kalastamaan enemmän kun tuli tuo savustuspönttökin ostettua.
        Savustetut ahvenet ovat toiseksi parasta kalaa mitä tiedän.

        "Paloma.se.co"

        Hienoa tyttöseni.
        Kalaa ei saa pilata mausteilla.
        Etenkään Lohta savustamalla.
        Savusta vain valko-lihaisia kaloja.

        H.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kävimme eilen ostamassa yhdistetyn grillin ja savustuspöntön. Se on vielä paketissa, mutta jos saamme sen koottua tänään haluan kyllä kokeilla lohifileen savustamista. Lämminsavustettu lohi vähillä mausteilla on luultavasti parasta mitä tiedän. Lohifilee tuli myös kauppareissulla mukaan jotenkin tarttui vai käteen kun oli tarjouksessa :)
        Suomustettuja ahvenia minulla on pari kappaletta (kohtalaisen kokoisia) pakkasessa mutta vene on vielä vesillä ja pitäisi ehtiä Legolassin kaa syyskalaan; meidän järvessä (osa Dalaa) on runsaasti isokokoisia ahvenia ja kuhaa syvemmällä. Jospa nyt innostuisimme kalastamaan enemmän kun tuli tuo savustuspönttökin ostettua.
        Savustetut ahvenet ovat toiseksi parasta kalaa mitä tiedän.

        Langolla on tuollainen savustuspönttö. Jopa lahnasta saa savustettuna kelpo syötävää, vaikkei se häävi kala ole muuten. Siis minun makuuni.
        En ole oikein hyvä kalan käsittelyssä, eikä minulla ole kunnon reseptejäkään. Ihan perinteisillä on menty. Entinen pitokokki on kyllä ohjeistanut, opettanut, että esim lohi pitää paistaa uunissa nahka ylöspäin, irroittaa se kypsymisen välillä ja maustaa vasta sitten. En ole vielä kokeillut, mutta kuulostaa hyvältä.
        Ylelliseltä tuntuu, jos pääsee itse kalastamaan, meiltä se ei enää onnistu, kun puoliso ei saa saapasta jalkaansa tapaturman seurauksena ja muutenkin vene keikkuu liikaa...))


      • demeter1 kirjoitti:

        Langolla on tuollainen savustuspönttö. Jopa lahnasta saa savustettuna kelpo syötävää, vaikkei se häävi kala ole muuten. Siis minun makuuni.
        En ole oikein hyvä kalan käsittelyssä, eikä minulla ole kunnon reseptejäkään. Ihan perinteisillä on menty. Entinen pitokokki on kyllä ohjeistanut, opettanut, että esim lohi pitää paistaa uunissa nahka ylöspäin, irroittaa se kypsymisen välillä ja maustaa vasta sitten. En ole vielä kokeillut, mutta kuulostaa hyvältä.
        Ylelliseltä tuntuu, jos pääsee itse kalastamaan, meiltä se ei enää onnistu, kun puoliso ei saa saapasta jalkaansa tapaturman seurauksena ja muutenkin vene keikkuu liikaa...))

        "demeter1"

        Pito-kokkisi on väärässä.
        Lohen nahan sisä-puolinen pinta on sitä parasta.
        Anna sen olla ja kaavi nahan pinta loppu-silauksena suuhusi, kuin lapsena kulhosta taikinaa.
        Lohelle AINOASTAAN Suolaa ja ripe Pippuria.
        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "demeter1"

        Pito-kokkisi on väärässä.
        Lohen nahan sisä-puolinen pinta on sitä parasta.
        Anna sen olla ja kaavi nahan pinta loppu-silauksena suuhusi, kuin lapsena kulhosta taikinaa.
        Lohelle AINOASTAAN Suolaa ja ripe Pippuria.
        H.

        Jaa, hunksi. Minä en kyllä söisi tuota mönjää, mutta makuasioista ei sovi kiistellä. Etenkin kun tiedetään, että maailman parhaat kokit ovat miehiä. Ovat riittävän rohkeita ja suurpiirteisiä, naiset usein yrittävät liikaa. Ei tosin tuo mainitsemani 90-vuotias, entinen pitokokki.


      • demeter1 kirjoitti:

        Jaa, hunksi. Minä en kyllä söisi tuota mönjää, mutta makuasioista ei sovi kiistellä. Etenkin kun tiedetään, että maailman parhaat kokit ovat miehiä. Ovat riittävän rohkeita ja suurpiirteisiä, naiset usein yrittävät liikaa. Ei tosin tuo mainitsemani 90-vuotias, entinen pitokokki.

        "demeter1"

        Jospa joskus kun sinulla on aikaa.
        Tutustuisit Lohen anatomian ravinto-tieteellisiin piirteisiin.
        Usein kannattaa syödä eläimestä sitäkin mikä ei aina tunnu siltä "omalta".
        Romanttisesti kerrotaan myös että liha on luun vierestä sitä parasta.
        Jätän luun sinulle arvailujen varaan.
        Saavat tietenkin muutkin arvailla.

        H.


      • Heikunkeikku
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kävimme eilen ostamassa yhdistetyn grillin ja savustuspöntön. Se on vielä paketissa, mutta jos saamme sen koottua tänään haluan kyllä kokeilla lohifileen savustamista. Lämminsavustettu lohi vähillä mausteilla on luultavasti parasta mitä tiedän. Lohifilee tuli myös kauppareissulla mukaan jotenkin tarttui vai käteen kun oli tarjouksessa :)
        Suomustettuja ahvenia minulla on pari kappaletta (kohtalaisen kokoisia) pakkasessa mutta vene on vielä vesillä ja pitäisi ehtiä Legolassin kaa syyskalaan; meidän järvessä (osa Dalaa) on runsaasti isokokoisia ahvenia ja kuhaa syvemmällä. Jospa nyt innostuisimme kalastamaan enemmän kun tuli tuo savustuspönttökin ostettua.
        Savustetut ahvenet ovat toiseksi parasta kalaa mitä tiedän.

        Onnea uudelle savustuspöntölle. Pitäisi laatia laki, jossa jokainen ihminen velvoitetaan hankkimaan kotiinsa savustuspönttö:) On se sen verran kätevä kapistus.

        Kun sulla nyt on pönttö, niin sallinet silmäillä ehdotustani, jossa vinkkaan, että teehän perheellesi juustotahnaa, josta tuola aikaisemmin kirjoitinkin.

        Maustamatonta sulatejuustoa ja sitten savustettua kalaa möyhitään sekaisin semmosella vanhanaikaisella lihamyllyllä. Muutamat kerrat kun veivaa mönjän lihamyllyn läpi, niin huh ma sanon, että tullet kiittämään minua ohjeesta, jahka suuhusi sitä leivän päällä tälläät.
        Mainio vaihtoehto leikkeleisiin.

        Ollos hyvä ohjeesta:)
        Muutkin saavat sitä käyttää:)

        Mulla on nyt uunissa siikalaatikko muhimassa. Justiinsa sen sain uuniin.


      • Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

        "demeter1"

        Pito-kokkisi on väärässä.
        Lohen nahan sisä-puolinen pinta on sitä parasta.
        Anna sen olla ja kaavi nahan pinta loppu-silauksena suuhusi, kuin lapsena kulhosta taikinaa.
        Lohelle AINOASTAAN Suolaa ja ripe Pippuria.
        H.

        Joo, olen samaa mieltä lohen nahasta. Aivan ihanaa-ihanaa.
        Siitäkin olen samaa mieltä, että vain suolaa ja pippuria.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Onnea uudelle savustuspöntölle. Pitäisi laatia laki, jossa jokainen ihminen velvoitetaan hankkimaan kotiinsa savustuspönttö:) On se sen verran kätevä kapistus.

        Kun sulla nyt on pönttö, niin sallinet silmäillä ehdotustani, jossa vinkkaan, että teehän perheellesi juustotahnaa, josta tuola aikaisemmin kirjoitinkin.

        Maustamatonta sulatejuustoa ja sitten savustettua kalaa möyhitään sekaisin semmosella vanhanaikaisella lihamyllyllä. Muutamat kerrat kun veivaa mönjän lihamyllyn läpi, niin huh ma sanon, että tullet kiittämään minua ohjeesta, jahka suuhusi sitä leivän päällä tälläät.
        Mainio vaihtoehto leikkeleisiin.

        Ollos hyvä ohjeesta:)
        Muutkin saavat sitä käyttää:)

        Mulla on nyt uunissa siikalaatikko muhimassa. Justiinsa sen sain uuniin.

        Kiitos ohjeesta!
        Nyt minulla ei ole lihamyllyä, vaan hoitelen pienemmät sekoittamiset, jauhamiset hakkaamiset ja sen sellaiset pienellä vihannesmyllyllä tai sauvasekoittimella.
        Sulatejuustolla tarkoitat tyyppi koskenlaskijaa? Käykö maustamaton tuorejuusto?
        Vesi herahtanut nyt jo kielelle...


      • hunksz kirjoitti:

        "demeter1"

        Pito-kokkisi on väärässä.
        Lohen nahan sisä-puolinen pinta on sitä parasta.
        Anna sen olla ja kaavi nahan pinta loppu-silauksena suuhusi, kuin lapsena kulhosta taikinaa.
        Lohelle AINOASTAAN Suolaa ja ripe Pippuria.
        H.

        Hyi. Se lohen nahkapuolen ja lihan välissä oleva rasva on ällömäski. Samaten se ruskea osa kalasta. Lohen päälle voi laittaa Cuisinea eri mausteisena, tulee hyvää eikä tarvitse erikseen kastiketta. Tosin nyt tulevana viikonloppuna mienaan tehdä kermaviili-aurajuusto.tilli-sitruunamehukastikkeen. Kuolaan jo valmiiksi.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kiitos ohjeesta!
        Nyt minulla ei ole lihamyllyä, vaan hoitelen pienemmät sekoittamiset, jauhamiset hakkaamiset ja sen sellaiset pienellä vihannesmyllyllä tai sauvasekoittimella.
        Sulatejuustolla tarkoitat tyyppi koskenlaskijaa? Käykö maustamaton tuorejuusto?
        Vesi herahtanut nyt jo kielelle...

        "Paloma.se.co"

        Neito muistaa nyt:
        EI Lohta savustukseen.

        H.


      • Heikunkeikku
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kiitos ohjeesta!
        Nyt minulla ei ole lihamyllyä, vaan hoitelen pienemmät sekoittamiset, jauhamiset hakkaamiset ja sen sellaiset pienellä vihannesmyllyllä tai sauvasekoittimella.
        Sulatejuustolla tarkoitat tyyppi koskenlaskijaa? Käykö maustamaton tuorejuusto?
        Vesi herahtanut nyt jo kielelle...

        Koskenlaskija käy. Me ostimme aikanamme Olympia-juustoa, koska se oli vähän juoksevampaa verrattuna Koskenlaskijaan.
        Nyt on kaiketi myynnissä Koskenlaskijaa pehmeämpänä plaatuna, että on helpompi levittää leivälle. En ole ostanut, mutta muistelen nähneeni semmosta kaupan hyllyllä.
        Koskenlaskija maustamattomanakin on hieman voimakkaamman makuinen, kuin Olympiajuusto. Mahdollisimman mietoa sulatejuustoa ja hyvin savuhtavaa kalaa, niin se passaa parhaiten mun mielestäni.

        Varmaan maustamaton tuorejuustokin kävis? Mutta jotenkin mun makunystyrät viestittelee, että se ei olisi parahin makuyhdistelmä.


    • kuha.see

      Tänään on uuden sadon juureksista uunijuureksia ja pakasteesta kalaa. Taitaa olla kuhaa.

    • maissiiii

      Tänään olisi hyvä pitää välipäivä, mutta tuossa edellä olevaiset niin ihania kalajuttuja kertoilivat. Jospa meilläkin kalaa tänään. Silakkapihvit juustolla olisi ihania, mutta kun tuoreita silakoita ei saa lainkaan ja pakasteesta en silakoita kalasta.
      Uunijuurekset kuulostavat hyviltä ja helpoilta, viimeksi ostin perunoita, merkkiä en muista, olivat niin keposia keitoissa, hupenivat jonnekin, mutta uunissa ne kypsyivät vikkelästi ja maistuivat hyviltä.
      Meillä vaihtuu menuu ykskaks kun jotain hyvää ja helppoa keksitään, eli katsotaan ja kuunnellaan vielä pari tuntia.

    • Tänään Mitä aineksia kaapista löytyy -päivä. Siis Tonnikalaa öljyssä, perunaa, kananmunaa, sitruunapippuri ruokakermaa, suolaa, sipulia. Nuo sekaisin ja uuniin tunniksi. Jo vain mulle yksin kelepaa. Punaista ja vihreää vielä kurkun ja tomaatin muodossa. Ruispala ja vesi. Minut on ruokittu.

      • Heikunkeikku

        "siilenämää"
        Eli sulla on tänään Jätepäivä:)
        Jätepäivät ovat ihania.
        Aikanaan, kun perhe oli koossa ja lapset kysyivät, että mitä on ruokaa,
        niin minä sanoin Jätteitä.
        Pojat siihen, että nams-nams :)


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "siilenämää"
        Eli sulla on tänään Jätepäivä:)
        Jätepäivät ovat ihania.
        Aikanaan, kun perhe oli koossa ja lapset kysyivät, että mitä on ruokaa,
        niin minä sanoin Jätteitä.
        Pojat siihen, että nams-nams :)

        Minä tykkään kans. Kattoo mitä kaapista löytyy ja niistä taiteilee jotain. Antaa ihmeellisen mielihyvän tunteen et tekee siitä mitä on eikä lähde turhaan ostamaan uusia värkkejä ja tulee hyötykäyttöön kaikki. Kaapissa nyt kuitenkin on kaikenmoista.


    • Piti tyytyä maitopottuun, kun ei ole kalassa ehtinyt käymään.
      Huonosti on asiat. Oli siinä sulatejuustoa makua antamassa.,
      Ei varmaan täällä kukaan moista ruokaa muistakaan.
      No jälkiruokana oli vispipuuroa, viimevuotisista puolukoista.
      Jälkiruokaa pitää aina olla. Oli vielä vispattukin. Useimmiten tulee syöyä vispaamatta.
      Kattila tuli tyhjäksi. Mitähän sitä huomiseksi, jos vaikka perunalaatikkoa. Jos laiskottaa niin kolikkopotut sillin kanssa. Lakkoja ostin, siitä vielä lakkakiisseli. Joo helppo homma.

      • Minäpä muistan maitopotut eikä ole kauaakaan kun niitä keitin. Tosin laitoin keitettyjä kananmunasiivuja sekaan. Makaronivelli on toinen suosikkini ja nisujauhovelli. Nisujauhovelliä en ole kyllä vuosin tehnyt muta jospa tässä joku päivä ihtelleni. Ja leipäjankkia.


      • siilenämää kirjoitti:

        Minäpä muistan maitopotut eikä ole kauaakaan kun niitä keitin. Tosin laitoin keitettyjä kananmunasiivuja sekaan. Makaronivelli on toinen suosikkini ja nisujauhovelli. Nisujauhovelliä en ole kyllä vuosin tehnyt muta jospa tässä joku päivä ihtelleni. Ja leipäjankkia.

        Tuo makarooni on minun mielestä sianruokaa, ja siitä vielä velli.
        Jonkinlainen muistikuva on, että ei se mitään herkkuruokaa ollut.
        Onko tuo nisujauhovelli samaa kun maitolämmitys, jossa pullapalasia kelluu lämmitetyssä maidossa.
        Saattaa olla, ettei tule kokeitua.
        Minkäpä sille ennen mahtoi, kun ei ollut jääkaappeja, eikä pakastimia. Ruokaa oli laitettava niistä tarpeista, mitä attui olemaan.
        Maitopottu kuului kesään.
        Sinä taidat olla niin nuori, ettet sellaista aikaa ole elänyt.


      • Heikunkeikku

        "k-kotton"
        Minä muistan nuo maitoperunat. Kiva lapsuusmuistelo. Tykkäsin siitä ruuasta, vaikka olin pienenä aika huono syömään.
        Itse en ole tehnyt maitoperunoita.
        Laitoit uudemman version maitoperunoista, jos sulatejuustoa keittoon tökkäsit.
        Semmosta keittoa olen tehnyt, johon laitetaan aimo kasa sulatejuustoa kasvisliemikuutioilla maustetun veden sekaan ja se himpun verran suurustetaan jauhoilla, että keitosta tulee hieman paksumpaa. Keittoon laitetaan vihanneksia viimesen päälle paljon (perunoita ei laisinkaan) ja sitten kinkkusuikaleita (tai meetvurstisuikaleita).
        Saattaa kuulostaa pahalta, vaan kuulo ei ole tiedon väärtti, nimittäin juustokeitto on To-del-la maukasta.

        Jälkiruokia en tee. Jos jossakin jälkiruokaa otan, niin jälkiruuan jälkeen on aivan pakko ottaa jotakin suolasta. Jos pääruokana on lihapullia, niin yks lihapulla jälkiruuan jälkeen, niin sit on asiat kunnos:)


      • k-kotton kirjoitti:

        Tuo makarooni on minun mielestä sianruokaa, ja siitä vielä velli.
        Jonkinlainen muistikuva on, että ei se mitään herkkuruokaa ollut.
        Onko tuo nisujauhovelli samaa kun maitolämmitys, jossa pullapalasia kelluu lämmitetyssä maidossa.
        Saattaa olla, ettei tule kokeitua.
        Minkäpä sille ennen mahtoi, kun ei ollut jääkaappeja, eikä pakastimia. Ruokaa oli laitettava niistä tarpeista, mitä attui olemaan.
        Maitopottu kuului kesään.
        Sinä taidat olla niin nuori, ettet sellaista aikaa ole elänyt.

        Makaronilaatikko
        Nivellisika saattaa vielä Suomeenkin tulla. Minusta hyvää, jos sitten olen se sika.

        Nisujauhovelliä keitto jo mummi aikoinaan. Se oli käytännössä kiehautettua maitoa joka suurustettua nisujauhovelliä ja siihen laitettiin joko sekaan tai syötiin erikseen, leipää. Maitotila söin jo penskana ja syön edelleen.


      • siilenämää kirjoitti:

        Makaronilaatikko
        Nivellisika saattaa vielä Suomeenkin tulla. Minusta hyvää, jos sitten olen se sika.

        Nisujauhovelliä keitto jo mummi aikoinaan. Se oli käytännössä kiehautettua maitoa joka suurustettua nisujauhovelliä ja siihen laitettiin joko sekaan tai syötiin erikseen, leipää. Maitotila söin jo penskana ja syön edelleen.

        Siis makaronivelli.....


      • siilenämää kirjoitti:

        Makaronilaatikko
        Nivellisika saattaa vielä Suomeenkin tulla. Minusta hyvää, jos sitten olen se sika.

        Nisujauhovelliä keitto jo mummi aikoinaan. Se oli käytännössä kiehautettua maitoa joka suurustettua nisujauhovelliä ja siihen laitettiin joko sekaan tai syötiin erikseen, leipää. Maitotila söin jo penskana ja syön edelleen.

        Tehokas tuo Huawei muuttamaan tekstin sisällön. Otanpa viestin uusiksi.

        Makaronilaatikko
        Nivellisika saattaa vielä Suomeenkin tulla. Minusta hyvää, jos sitten olen se sika.

        Nisujauhovelliä keitti jo mummi aikoinaan. Se oli käytännössä kiehautettua maitoa joka suurustettiin nisujauhoilla velliksi ja siihen laitettiin joko sekaan tai syötiin erikseen, leipää. Maitokeittoa söin jo penskana ja syön edelleen.


      • siilenämää kirjoitti:

        Tehokas tuo Huawei muuttamaan tekstin sisällön. Otanpa viestin uusiksi.

        Makaronilaatikko
        Nivellisika saattaa vielä Suomeenkin tulla. Minusta hyvää, jos sitten olen se sika.

        Nisujauhovelliä keitti jo mummi aikoinaan. Se oli käytännössä kiehautettua maitoa joka suurustettiin nisujauhoilla velliksi ja siihen laitettiin joko sekaan tai syötiin erikseen, leipää. Maitokeittoa söin jo penskana ja syön edelleen.

        No per: Makaronivelli saattaa vielä Suomeenkin rantautua kun köyhyys iskee.


      • enpysykärryillä
        siilenämää kirjoitti:

        Tehokas tuo Huawei muuttamaan tekstin sisällön. Otanpa viestin uusiksi.

        Makaronilaatikko
        Nivellisika saattaa vielä Suomeenkin tulla. Minusta hyvää, jos sitten olen se sika.

        Nisujauhovelliä keitti jo mummi aikoinaan. Se oli käytännössä kiehautettua maitoa joka suurustettiin nisujauhoilla velliksi ja siihen laitettiin joko sekaan tai syötiin erikseen, leipää. Maitokeittoa söin jo penskana ja syön edelleen.

        Vaan mikä on nivellisika?


      • enpysykärryillä kirjoitti:

        Vaan mikä on nivellisika?

        Nivellisika = Siilenämää :D.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "k-kotton"
        Minä muistan nuo maitoperunat. Kiva lapsuusmuistelo. Tykkäsin siitä ruuasta, vaikka olin pienenä aika huono syömään.
        Itse en ole tehnyt maitoperunoita.
        Laitoit uudemman version maitoperunoista, jos sulatejuustoa keittoon tökkäsit.
        Semmosta keittoa olen tehnyt, johon laitetaan aimo kasa sulatejuustoa kasvisliemikuutioilla maustetun veden sekaan ja se himpun verran suurustetaan jauhoilla, että keitosta tulee hieman paksumpaa. Keittoon laitetaan vihanneksia viimesen päälle paljon (perunoita ei laisinkaan) ja sitten kinkkusuikaleita (tai meetvurstisuikaleita).
        Saattaa kuulostaa pahalta, vaan kuulo ei ole tiedon väärtti, nimittäin juustokeitto on To-del-la maukasta.

        Jälkiruokia en tee. Jos jossakin jälkiruokaa otan, niin jälkiruuan jälkeen on aivan pakko ottaa jotakin suolasta. Jos pääruokana on lihapullia, niin yks lihapulla jälkiruuan jälkeen, niin sit on asiat kunnos:)

        En pdä meedvurstistakaan, ovat niin rasvaisia, ja vielä vihanneksiin sekoitettuna, tuskin tulee kokeiltua.
        On minulla jossain juustokeiton resepti, siihen laitetaan kanaa,,On takuulla parempaa.
        Nyt on jälkiruokana lakkakiisseliä, maistuis varmaan Sullekin.


      • siilenämää kirjoitti:

        No per: Makaronivelli saattaa vielä Suomeenkin rantautua kun köyhyys iskee.

        En ole velistä oikein innostunut, enempi pidän puurosta.
        En ole kuullut makaroonipuurosta, pitäskö kokeilla.
        Maku näyttää muuttuvan.
        Ennen ajattelin , että leipä kuuluu ruokailuun ja pullaa pitää olla kahvin kera, mutta nyt on alkanut pulla, niinkuin muukin imelä tökkiä.
        Nyt on kahviin aikaan karjalanpiirakka, siitäkään en aiemmin pitänyt.
        Kummastuttaa tämä nykyinen suuntaus, on aterioita, sitten on välipaloja, ja välipalojen välipaloja, sitten vielä kahvit herkkujen kanssa.
        Ei ihme, että kansa lihoo.


      • Heikunkeikku
        k-kotton kirjoitti:

        En pdä meedvurstistakaan, ovat niin rasvaisia, ja vielä vihanneksiin sekoitettuna, tuskin tulee kokeiltua.
        On minulla jossain juustokeiton resepti, siihen laitetaan kanaa,,On takuulla parempaa.
        Nyt on jälkiruokana lakkakiisseliä, maistuis varmaan Sullekin.

        Minäkään en tapaa meetvurstia ostaa. Suolalihaa ostan yleensä.
        Kunhan nyt laitoin tuon meetvursti-ehdotuksen, kun se oli reseptissä. Kinkkusuikaleita oon laittanut, mutta useinmiten vain hirmuisen määrän vihanneksia ilman mitään suikaleita.
        On vähän kesäkeittomaisen tuntuinen ruoka.


      • k-kotton kirjoitti:

        En ole velistä oikein innostunut, enempi pidän puurosta.
        En ole kuullut makaroonipuurosta, pitäskö kokeilla.
        Maku näyttää muuttuvan.
        Ennen ajattelin , että leipä kuuluu ruokailuun ja pullaa pitää olla kahvin kera, mutta nyt on alkanut pulla, niinkuin muukin imelä tökkiä.
        Nyt on kahviin aikaan karjalanpiirakka, siitäkään en aiemmin pitänyt.
        Kummastuttaa tämä nykyinen suuntaus, on aterioita, sitten on välipaloja, ja välipalojen välipaloja, sitten vielä kahvit herkkujen kanssa.
        Ei ihme, että kansa lihoo.

        Minä aattelin tässä joku päivä keittää mannaveliä :). Mulle menee niin pouurot kuin vellit. Oisko makaroniouuro joku pasta? Suolaisen ystävä minähi enempi olen.


      • k-kotton kirjoitti:

        En pdä meedvurstistakaan, ovat niin rasvaisia, ja vielä vihanneksiin sekoitettuna, tuskin tulee kokeiltua.
        On minulla jossain juustokeiton resepti, siihen laitetaan kanaa,,On takuulla parempaa.
        Nyt on jälkiruokana lakkakiisseliä, maistuis varmaan Sullekin.

        Minä ostan kotivaran meetwurstia jossa on rasvaprosentti 2.7. Hyvänmakuista ja vähärasvaista.


    • Kala-Epeli

      Muutaman huomion tein tuosta kalakeskustelusta. Lahna on vallan mainio kala, varsinkin syvänveden järvestä pyydetty, savustettuna, täytettynä uunissa ja purkkikalana. Ahven pitää savustaa suomuineen. Pakastettu kala tulee paistaa kohmeisena, niin silloin ei paljon tuoreesta eroa, siis jos se on pakastettu tuoreena heti pyynnin jälkeen. Kassilohesta, tuosta kalabroilerista ei voi puhua samana päivänä luonnonlohen kanssa, samaa sarjaa mielestäni kuin Pirkka kalapuikot, paitsi että on suurempi ympäristöhaitta. Hauki on mainio raaka-aine kalapulliin ja -pihveihin.
      Muutaman viikon päästä alkaa taas paras pyyntiaika järvitaimenelle, mukavaa vaihtelua ahvenelle ja kuhalle, jotka myös mainioita kaloja monipuoliseen käyttöön. Särjen puuttuminen osakaskuntamme vesialueelta harmittaa, sillä siitä saa ehdottomasti parhaan säilykkeen.

      • Haukipihvejä on tullut tehtyä ja myös keittoa. Hyvää tulee, kun on ihan tuoretta kalaa.
        Ahvenia on laitettu järvestä suoraan grilliin.
        Särkiäkin joskus paistanut, niitä on tuossa pikkujärvessä.
        Muistan appeni aikoinaan teki suolasärkeä.


      • Kiitos vinkistä. Että pakastettu kala tulee paistaa kohmeisena. Ja minä kun olen sulattanut sen jääkaapissa yön yli. Ilmankos en ole oikein saanut makua kuhaani...


    • Per-kel
    • juurekset

      Perunalaatikkoa toivomuksesta. Piti tehdä punajuuri-fetasalaattia kylkiäiseksi, mutta unohdin ostaa fetan.

    • maissiiii

      Taas sama propleemi, niin kuin joka päivä, joka viikko, joka kuukausi ja, ja...mitä ihmettä tänään. lautasille lopulta saa aikaiseksi, kun on vaan tämmönen tavallinen kotikokki, jolla on tosin ihana koekeittiö ja sillä uskollinen koemaistajajoukko. Sekin on aikas ihana, ei ne koskaan moiti, kehuu vaan, vaikka koekeittiön ruokana tarjoan jotain, jossa kaikki meni mönkään.

      Olen viime aikoina löytänyt broileri-, kalkkuna-, kananpoikajauhelihan, siitä saa vikkelästi ja oivaa laiskan kokin ruokaa. Pyörittelen vain pieniä pallosia rtai nökköriä pannulle ja sitä voi käyttää mihin vain. keittoon, kastikkeesee ja salattiin ja ihan sillaikin maistuu, salaattiin kantsii vähän maustaa, mutta muuten kaikki maustaminen siihen muuhun raaka-aineeseen.
      Eli kait mä siitä taas tänään kehittelen vihannesten kanssa sopostusta ja siikliperunoita.

    • Nyt vähän jänskättää, kunhan mies palaa sahareissultaan saa hän maistaa maitokaalisoppaa.
      Laitan oikein silmälasit, että näen kunnolla ilmeen, kun ensimmäinen lusikallinen katoaa suuhunsa.
      Kehittelin ylläreitä sopan sekaan, kesäkurpitsaa ja sulatejuustoa.
      Turha kenenkään väittää etten laita kuin kaalilaatikkoa.

    • pilkoin äskön paketillisen atrian valmiita lihapullia 0,65 ja paistoin pannulla voissa
      menun riisivihannessekoitus 500 g 1.15
      pirkan kaurakermaa purkki 0.75
      maustoin aromisuolalla ja sweet chili kastikkeella
      koko satsille tuli hintaa 2.55
      hyvää oli eikä oo ruoka hinnan kiroissa
      ja kyllä tulee miehelle vatsa täyteen kun kaiken popsii :)

    • "Yksin-kertaisesti sitten:

      Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
      10-12 kpl. Broilerin paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      Leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
      Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi.SF
      Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
      Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
      Omenaa, Mandariinia tms.Osittain SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa"
      -
      Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
      -
      Satunnaisesti Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.

      H.

    • Reetukka

      Me ollaan syöty alkuviikko kaalilaatikkoa joten on pakko jo vaihtaa ruokalajia eli tänään syödään makkaramunakasta, huomenna hirven paistia, samoin perjantaina. Lauantaina mennään ystävien luo syömään. Pienet on ruokakulut kun kahdelleen puolison kanssa elellään.

    • aloituksen.laatinut

      Kiitos kaikille vastaajille 😊 keskustelu soljui hyvin eikä kukaan mennyt henkilökohtaisuuksiin ei myöskään riidelty 😊

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      96
      2428
    2. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      360
      1608
    3. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      77
      1557
    4. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      43
      1467
    5. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      64
      1135
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      134
      934
    7. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      83
      883
    8. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      148
      859
    9. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      838
    10. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      135
      804
    Aihe