Millaiset bilteman pyörät??

Rottakuningas

Millaiset bilteman yosemite pyörät on. Onks ne laadukkaita vai meneks ne rikki nopeesti. Haluaisin ehkä 29 tuumaisen x trail pyörää. Haluisin tietää jos jollakulla olis kokemusta näiden pyörien kanssa

71

11517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup_maantiepyöräi

      Ovat huonoja ja menevät rikki helposti. Lisäksi B-kauppa myy kustakin pyörästä vain yhtä kokoa, joten oikea koon osuminenkohdalleen on ihan sattuman kauppaa. B-kaupasta ei kannata ostaa polkupyörää.

      Joitakin edullisia ja hyviä pyörävarusteita ja varaosia heillä on. Esimerkiksi ketjut ovat usein ihan laatutavaraa. Samoin paras pyörälaukku on osoittautunut kestäväksi.

      • Pyöräukko

        Samaa mieltä. Ehkä halpa peruspyörä ilman vaihteita on lähes kelvollinen, vaihteelliset kannattaa ohittaa. On siellä tosiaan esim. Wellgon pedaaleja ja muutakin asiallista osaa, mutta tarkkana pitää olla.


    • Alkup_

      Ovat halpaa kuraa ja joutavat suoraan romulavalle. Haet itsellesi juurikin oikean kokoisen ja mallisen maantiepyörän laadukkailla osasarjoilla varustettuna asiantuntevasta pyöräliikkeestä asiantuntevan pyörämyyjän opastuksella. Pyörän tulee olla tismalleen oikean kokoinen. Lisäksi tarvitset kunnolliset ajo- ja huoltovarusteet eri vuodenajoille.

      • Inkutankinkinkin

        Ihankinko juurikinkinkinkin oikeankokoisetkinkinkinkinkinkinkinkinkinki.........


    • autoopeli

      Itselleni en ikinä hankkisi halpaa pyörää. Minulla on ollut useita todella kalliita maantiepyöriä ja ne ovat toimineet moitteetta ja ovat antaneet parhaan treenin minulle.

      • Kui_täh

        Niin, onhan se harjoitusta pyörän korjaamisharjoituskin. Sitä Yosemite-pyörien kanssa on luvassa runsain mitoin.

        Lisäksi, mitä painavampi pyörä, sitä tehokkaampaa on polkemisharjoittelukin. Paitsi alamäessä, jos uskaltaa laskea. Minä en B-kaupan pyörällä päästäisi nopeutta nousemaan yli 15km/h missään oloissa. Niistä on katkeillut etuhaarukoita ja runkoja vauhdissa.


    • 9yöl

      Hyvää niissä on se että saavat olla rauhassa varkailtakin.

    • idkkkdkdkdkd

      Lähtökohtaisesti huonoja pyöriä. Osat halvimpia mitä saa eli hajoavat nopeasti. Jotain kertoo sekin että kaikki polkupyörähuollot eivät suostu korjaamaan Yosemite-pyöriä!

    • rintaruakittu

      Vuoden pyöreä, joskus jopa kahden.

    • EnOstaroskaa

      Halvan yosemiten hinnalla saat hyvän käytetyn pyörän. Aivan saletisti viisaampi valinta.

      • Anonyymi

        Ostin 90-luvulla pyörän josta vain pakki puuttuu. Maksoi kokonaista 50mk. Ajoin lyhyet työmatkat ja kaupassa käynnit. Ei ruosteessa, ei vikaa ,parit renkaat ja ketjut vaihdettu. Nyt vähemmällä käytöllä. Tuskin olen mitään hankkinut jossa hinta laatu suhde on näin kohillaan.


    • Hyva laatu/hintasuhde. Erittäin hyvin kestänyt ja pitänyt säätönsä hankihuollosta huolimatta vuosikausia. Tietyt osat pintaruosteessa. Unohda nuo räkättäjät, eivät ole edes Biltemaa nähneet.

      • JotakinTiedän

        Älä trollaa. Pilateeman pyörät ovat kuraa, kokoonpano ja viimeistely on oikeasti ihan luokatonta. Hyvällä tuurilla tietysti saattaa jonkin aikaa kevyessä käytössä kestää, mutta miksi ostaa kertakäyttökuraa?


      • Oikeapyöräilijä

        Kevyessä käytössä ;-) Kestänyt 120 kiloa kevyen sedän alla jo toistakymmentä vuotta. Ihme räkättäjiä täällä.


    • hetkentoimiikyllä

      Kokemuksesta ; ovat ihan tavallisia pyöriä. Ei hyviä tai kestäviä, mutta muutama vuosi voi mennä. Sitten kaatopaikalle?
      Halpoja nuo kai ovat, joten sen rahan edestä saa. Enempää ei.

    • biltemapyöräilijä

      Ostin pari vuotta sitten keväällä bilteman 9-vaihteisen hybridin joka tällä hetkellä näyttää maksavan 279 euroa. Kaikki työmatkat ja muut lenkit olen sillä ajellut. Kokokin sattui olemaan itselle sopiva. Ostaessani kyllä katselin epäilevästi laatua esim. vannejarrut näyttivät olevan lasten pyörästä. Mitään teknistä vikaa ei vielä kuitenkaan ole tullut koko aikana mutta renkaitten vierintävastus tuntui olevan aika suuri kunnes ensimmäisen rengasrikon tullessa vaihdoin renkaat kevyemmin rullaaviin kun sellaiset omassa hyllyssä olivat. Pyörä on yllättävän kevyt ei siis mitään turhaa pomppukeulaa ym. Vaihdevaijereita olen muutaman kerran joutunut säätämään ja pinnat tietysti kiristetty alkutaipaleella itse. Tänä keväänä avasin huoltaessani pyörien laakerit rasvatakseni ne. Ei olisi vielä tarvinnut kaikki kunnossa. Pyörä on ollut itselleni todella myönteinen yllätys kun ajattelee mitä se maksoi. Kyllä hinta- laatusuhde on mielestäni todella hyvä.

      • hämmästys

        Tuleeko minkä verran ajoja, kilsoja?


    • yosemite-3v

      Minun 3-vaihteinen Yosemite on kestänyt jo 6 vuotta jatkuvaa ajoa ja mitään suurempaa remppaa ei ole tarvinnut tehdä. Tuttava taas osti Tunturin postimyynnistä ja heti pamahti 5 pinnaa poikki takavanteesta. Ja kun vertailin pyöriä, niin Bilteman Yosemite on parempaa tekoa kuin Kiinan Tunturi. Jos suomalaista polkupyörää havittelee, niin ostakaa Helkama.

      • NapavaihdeSucks

        Ihan oikeasti, jotain kolmevaihteista ankkuria ei juuri pyöränä voi pitää, toki laadukas on vähän herkempi, mutta ei niillä kiva ole ajaa. Puhun kokemuksesta, monta vuotta ns. laatumerkin nexus7-vaihteisella oli kyllä kauheaa vääntämistä työmatkalla. Ostin vanhan ketjuvaihteisen hybridin ja ero oli huima, ei sekään nyt maantiepyörällä ajoa vastaa eikä cyclollakaan, mutta älyttömän paljon mukavampaa.


      • SilkkaaSekundaa

        Mä ostin joskus 18 vuotta sitten hoppuhallista eli postimyynnistä sinisen Sarda-fillarin. Oliko siinä nyt 18 vaihdetta, en muista. No, heti kättelyssä pamahti vaihdevaijeri poikki ja loppumatka piti nilkuttaa kakkosvaihteella. No ei muuta ku heti saman tien takuukorjaukseen. Se ollut muutenkaan mikään laadulla pilattu. Lyhyessä ajassa meni vanteetkin mutkalle. Sellasella ajolla, millä kunnollinen vanne kestää vuosikymmenet. Pyörässä muuta hyvää ollut kuin väri.


    • Toimivia mutta en silti suosittele. Vähän joka puolella säästelty - paitsi painossa. Paremman saat kun ostat samalla rahalla käytetyn laadukkaamman pyörän.

      • NapavaihdeSucks

        Tätä ukkoa kannattaa uskoa, jos meitä satunnaishuutelijoita ei uskoisikaan, vaikka samoja kommentteja sitä meiltäkin saa.


      • Romulavakamaa

        Niin, ostaako uusi paska vai käytetty kunnollinen, niin eipä ole vaikea valinta. Fillareissa arvo putoaa niin äkkijyrkästi, että pari vuotta vanhasta ei tartte paljoja pulittaa. Halvemmaksi tulee kuin uuden ja huonon osto. Kunnollinen ei ole parissa vuodessa mennyt miksikään, kun taas halpa paska on parissa vuodessa ihan loppuun ajettu. Kaikki niin kulunutta, että se on uuden osto kuitenkin edessä.
        Itse myin keväällä 4 vuotta vanhan fillarin pois. Reilun 10000 kilsaa mä olin sillä ajanut ja 420 eurolla myin. Siinä sai ostaja hyvän pyörän sopuhintaan. Samalla rahalla kun olisi uuden ostanut, niin purnattavaa olisi pyörässä ollut. Jo osasarja olisi ollut ihan toista maata, samoin kuin merkki.


      • JoSeMitenEläkeläinen
        Romulavakamaa kirjoitti:

        Niin, ostaako uusi paska vai käytetty kunnollinen, niin eipä ole vaikea valinta. Fillareissa arvo putoaa niin äkkijyrkästi, että pari vuotta vanhasta ei tartte paljoja pulittaa. Halvemmaksi tulee kuin uuden ja huonon osto. Kunnollinen ei ole parissa vuodessa mennyt miksikään, kun taas halpa paska on parissa vuodessa ihan loppuun ajettu. Kaikki niin kulunutta, että se on uuden osto kuitenkin edessä.
        Itse myin keväällä 4 vuotta vanhan fillarin pois. Reilun 10000 kilsaa mä olin sillä ajanut ja 420 eurolla myin. Siinä sai ostaja hyvän pyörän sopuhintaan. Samalla rahalla kun olisi uuden ostanut, niin purnattavaa olisi pyörässä ollut. Jo osasarja olisi ollut ihan toista maata, samoin kuin merkki.

        Minä ostin 2600 eaa. nelikulmaisilla (pyöreää pyörää ei oltu vielä keksitty) pyörillä (?) varustetun laatufillarin. Mainiosti on kestänyt tähän päivään ja pitkälti huomiseenkin. Kuluvat osat ovat kuluneet eli pyörätkin ovat nykyisin täysin pyöreät. Samoin silloin hankittu sukkahousupuku ihan loppuun kulunut, mutta muutenhan se on kuin uusi. Itsekin olen kuin pakasta vedetty eläkeläinen. Kyllä osasivat ennen tehdä kestäviä pyöriä, pukuja ja pyöräilijöitä.


      • MetusalemIII
        JoSeMitenEläkeläinen kirjoitti:

        Minä ostin 2600 eaa. nelikulmaisilla (pyöreää pyörää ei oltu vielä keksitty) pyörillä (?) varustetun laatufillarin. Mainiosti on kestänyt tähän päivään ja pitkälti huomiseenkin. Kuluvat osat ovat kuluneet eli pyörätkin ovat nykyisin täysin pyöreät. Samoin silloin hankittu sukkahousupuku ihan loppuun kulunut, mutta muutenhan se on kuin uusi. Itsekin olen kuin pakasta vedetty eläkeläinen. Kyllä osasivat ennen tehdä kestäviä pyöriä, pukuja ja pyöräilijöitä.

        Mä ostin vuonna 2700 eaa. nelikulmaisilla pyörillä varustetun plaatufillarin. Laakerien kuoret olivat puuta ja kuulat hiekkaa. Oli sillä alkuun vähän kulmikasta polkea, mutta sit mä keksin, että ne nelikulmaset pyörät voikin takoa taltan kanssa kuusikulmaisiksi. Puolpäivää mä luolassani niitä taltalla työstin ja johan muuttui kyyti tasaisemmaksi. Niistähän mä sitten vähän ajan päästä keksin pyörän. Niin joo ja ketjut olivat köyttä. Hihnavedolla toimi. Sitten mä keksin ruveta louhimaan rautaa ja aloin valmistaa metallisia ketjuja ja hammaspyöriä.


      • uskon_ylösnousemukseeen
        MetusalemIII kirjoitti:

        Mä ostin vuonna 2700 eaa. nelikulmaisilla pyörillä varustetun plaatufillarin. Laakerien kuoret olivat puuta ja kuulat hiekkaa. Oli sillä alkuun vähän kulmikasta polkea, mutta sit mä keksin, että ne nelikulmaset pyörät voikin takoa taltan kanssa kuusikulmaisiksi. Puolpäivää mä luolassani niitä taltalla työstin ja johan muuttui kyyti tasaisemmaksi. Niistähän mä sitten vähän ajan päästä keksin pyörän. Niin joo ja ketjut olivat köyttä. Hihnavedolla toimi. Sitten mä keksin ruveta louhimaan rautaa ja aloin valmistaa metallisia ketjuja ja hammaspyöriä.

        Uskon että spedet saavat aina uuden elämän ainakin täällä suomi24:llä


      • OletNuijaJunttijaTosikko
        uskon_ylösnousemukseeen kirjoitti:

        Uskon että spedet saavat aina uuden elämän ainakin täällä suomi24:llä

        No sitähän kaikki nykyään toitottaa, että hanki elämä, hanki elämä. Milloin kenenkin täytyy olla hankkimassa elämä. Hyvä jos sitä elämää saa hankituksi edes täällä.
        Eipä ole sunkaan asiat kovin hyvällä tolalla, kun et yhtään huumoria ymmärrä. Tajuaahan sen nyt jo aivoinvalidikin, että nuo kivipyöräjutut on ihan läpällä heitettyjä. Vittuako huumorista hikeennyt. Vai pitäiskö kaikkien olla prikulleen samanlaisia tosikkoja kuin sinä? Heti ollaan spedejä, jos vähän huumorilla jotain heitetään. Tollasten sun kaltaisten ihmisten kanssa pitäisi olla mahdollisimman hajuton, väritön, mauton ja huomaamaton; elämä totista eteenpäin marssimista aina se sama perusilme naamalla, eli suu viivana ja tiukka tuijotus eteenpäin. Ei saa olla yhtään huumoria eikä iloa elämässä.
        No. Mee sä vaan tolla reseptillä elämässäsi eteenpäin. Älä vaadi, että kaikkien pitäisi olla samanlaisia kuin sinä olet.


    • käyttöpyörä

      Radio Novan Aamun Aki Linnanahde ajelee Yosemiten maantiepyörällä Helsingistä Mikkeliin ja hyvin tuntuu pyörä toimivan, vaikka välillä onkin syksyn mukaiset kelit.

      • Auvo--

        Voihan tuon tietysti ottaa suosituksena, jos pitää 250 km matkan taittamista syyssäässä jonkilaisena polkupyörän kestotestinä.


      • NäinTänään
        Auvo-- kirjoitti:

        Voihan tuon tietysti ottaa suosituksena, jos pitää 250 km matkan taittamista syyssäässä jonkilaisena polkupyörän kestotestinä.

        Siis että joku ajaa pyörällä Hesasta Mikkeliin? No siinä on kanssa yksi sissi. Mutta nykyäänhän on muotia, että vedetään ihan järjettömiä määriä. Kun joskus 20 vuotta sitten joku veti satasen lenkkiä, se oli suursaavutus. Nykyään kukaan edes puhu ajaneensa niin vähiä. Just tommosia satojen kilsojen matkoja käydään ajamassa, ja kuka tekee sitten ihan tuhansien, jopa yli 10000 kilsan pyöräretkiä. Jos niissä ei oo jälkipolville kerrottavaa, niin sitten ei missään.


      • normijantteri
        Auvo-- kirjoitti:

        Voihan tuon tietysti ottaa suosituksena, jos pitää 250 km matkan taittamista syyssäässä jonkilaisena polkupyörän kestotestinä.

        Normijantteri polkee pari kertaa 5km viikossa. Puoli vuotta kesäkauden pärjäilee siis bilteman pyörällä ihan hyvin.


    • Mahtipyörääjä
      • laatumaksaaaina

        XXL:ssä on Meridan maantieromu samaan hintaan, hiilihaarukalla. Vaan pitkän päälle teräksestä tehdyt pyörät ovat parhaita, nuo muut materiaalit eivät ole teräksen vertaisia kestävyydessä. Paino, no, kilo sinne tänne, ei käytännön merkitystä.


      • Tourney
        laatumaksaaaina kirjoitti:

        XXL:ssä on Meridan maantieromu samaan hintaan, hiilihaarukalla. Vaan pitkän päälle teräksestä tehdyt pyörät ovat parhaita, nuo muut materiaalit eivät ole teräksen vertaisia kestävyydessä. Paino, no, kilo sinne tänne, ei käytännön merkitystä.

        Se Meridan romu on ihan oikea pyörä, vaikka en itse tuollaista ostaisikaan. Bilteman maantiepyörä taas on surkein mahdollinen räpellys, mieti nyt vaikka Tourney-vaihteita pyörässä, juuri surkeampaa kuraa ei voi olla. Shimano tekee tuotteita laidasta laitaa, täyttä kuraa ja ammattilaisten kelputtamaa laatutavaraa. Jos ei ole ihan sokea, niin eron huomaa jo metrin päästä.


      • TotuusSattuuQ
        Tourney kirjoitti:

        Se Meridan romu on ihan oikea pyörä, vaikka en itse tuollaista ostaisikaan. Bilteman maantiepyörä taas on surkein mahdollinen räpellys, mieti nyt vaikka Tourney-vaihteita pyörässä, juuri surkeampaa kuraa ei voi olla. Shimano tekee tuotteita laidasta laitaa, täyttä kuraa ja ammattilaisten kelputtamaa laatutavaraa. Jos ei ole ihan sokea, niin eron huomaa jo metrin päästä.

        Ja maantiepyörä josta on saatavissa yksi ainoa runkoko on kuin kengät joita saa vain yhtä kokoa.


      • ValmiiksiPaska
        TotuusSattuuQ kirjoitti:

        Ja maantiepyörä josta on saatavissa yksi ainoa runkoko on kuin kengät joita saa vain yhtä kokoa.

        Ainakaan toi bilteeman maantiepyörä ei oo hinnalla pilattu. Meikäläisen Bianchin hinnalla noita saisi jo neljät. Parempi olla vaikka viis vuotta ilman pyörää ja säästää sen verran rahaa, että pystyy ostamaan asiallisen fillarin oikeasta pyöräliikkeestä. Tommonen alta viidensadan maantiefillari, niin sillä pärjää just ja just sen yhden kesän, jos ei aja 1500 kilsaa enempää. Melkoista kertakäyttötauhkaa mokoma maantiepyörä. Oma lukunsa sitten on, että kenen tollasta kannattaa ostaa? Ei tule ihan heti mieleen.
        Jos budjetti maantiepyörän ostoon on alle 500 euroa, niin kannattaa etsiä sopivaa käytettynä netistä. Vaikka budjetti olisi 1000 euroa, niin käytetty on uutta parempi valinta.


    • Hymynaamat

      Jos esim. vertailee pyörien hitsisaumoja, niin niissä Yosemiten tuotteet voittavat monet muut ns. merkkihalpikset. Samoin on Bilteman pyörien mukana tulevat huolto-ohjeet riittävät. Ja, jo niitä kootessa pääsee itse niiden tekniikkaan käsiksi. Ja sitä kautta huoltava pyöräilysuhde pääsee syntymään. Esim. työmatkoille, vapaa-ajan kiireettömiin ajoihin jne. on Yosemite ihan hyvä pyörä.
      Erikoismallin pyörät sen sijaan erikoiskäyttöön hankittuina eivät ole sellaisia, joita ehkä kannattaa hankkia Yosemiten mallistosta. Tosin arjen tavalliseen käyttöön nekin soveltuvat ihan hyvin. Useita edullisia pyöriä, Nakamura, Tunturi, Helkama jne, hankkineena on Yosemite ainoa, jolla on ollut omaan rauhalliseen vapaa-ajan ajoon soveltuva malli, joka on ollut miellyttävä, Tosin nykyisestä Yosemiten mallistosta ei ole itselleni sopivaa peruspyörä, vaan ne ovat erilaisia muotipyörien jäljitelmiä, kuten kaikki muutkin merkit. Joten sinänsä valinnan voi kohdistaa ihan mihin tahanta tuotteeseen. Silmän pyyteen määrätessä kunkin valinnat.

      • KesätTalvetPyörällä

        Rauhalliseen vapaa-ajan ajoon soveltuva malli? Tarkoitat siis ns. mummopyörää, jossa 1-3 vaihdetta, ehkä huonosti toimiva Nexus7. Näillä liikkuu mielikseen korkeintaan 10 kilometriä, vauhti ei päätä huimaa ja ajellaan selkä suorana.
        Tämmöinen hirmu kannattaa ostaa käytettynä ja oikeasti yksivaihteisena, jolloin kevyempi ja herkempi.
        Vähääkään vaativampaan käyttöön en kyllä suosittele, työmatkakin on mukava polkea nopeammalla pyörällä, jos matkaa on muutamaa kilometriä enemmän.


      • Hymynaamat
        KesätTalvetPyörällä kirjoitti:

        Rauhalliseen vapaa-ajan ajoon soveltuva malli? Tarkoitat siis ns. mummopyörää, jossa 1-3 vaihdetta, ehkä huonosti toimiva Nexus7. Näillä liikkuu mielikseen korkeintaan 10 kilometriä, vauhti ei päätä huimaa ja ajellaan selkä suorana.
        Tämmöinen hirmu kannattaa ostaa käytettynä ja oikeasti yksivaihteisena, jolloin kevyempi ja herkempi.
        Vähääkään vaativampaan käyttöön en kyllä suosittele, työmatkakin on mukava polkea nopeammalla pyörällä, jos matkaa on muutamaa kilometriä enemmän.

        Olet oikeasti oikean jäljillä. Nimittäin siinä, että on olemassa erilaisten "pyöräilytyylien" jäljitelmä pyöriä, jotka tulevat kausiluontoisesti muotiin. Ja ovat myynnissä arkipyörien rooliin, johon ne tosin eivät sovellu. Sellaiset ovatkin poikkeuksetta roskaa omaan tarkoitukseensa toimivaa peruspyörää etsivälle.
        Toinen seikka mikä ihmisillä tulee vastaan on se, että ne pari vuotta vanhat muut pyörät on tod.näk samoja, mutta muiden merkkien muotipyörien vähän iäkkäämpiä jäljitelmiä. Ja siten vieläkin soveltumattomia sellaisten ihmisten todelliseen optimaaliseen käyttöön, jotka tahtovat liikkua vapaa-aikanaan sen muutaman kilometrin, katsella maisemia ja vaikkapa aloittaa kokonaisen uuden liikkumiskulttuurin tai elämäntavan.
        Se mikä Yosemiten pyörissä, joka toki pätee kaikkiin merkkeihin ja malleihin, on huomioitavaa, että niiden eri mallisarjojen välillä on paljon laadullista vaihtelua. Osa mallisarjoista saattaa olla ihan oman ryhmänsä huippua. Ja osa ei.
        Hyvän perunpyörän valinta on tärkeä tehtävä. Ja parasta siinä on, jos käytettävissä on normaali perusheteromies, joka ei ole antanut mainosmiesten illuusioiden tai naisten maailma vaikuttaa laskevasti omaan terveeseen harkintakykyynsä. Silloin pyörän valinta on aina terveimmällä mahdollisella pohjalla.


      • TotuusSattuuQ
        Hymynaamat kirjoitti:

        Olet oikeasti oikean jäljillä. Nimittäin siinä, että on olemassa erilaisten "pyöräilytyylien" jäljitelmä pyöriä, jotka tulevat kausiluontoisesti muotiin. Ja ovat myynnissä arkipyörien rooliin, johon ne tosin eivät sovellu. Sellaiset ovatkin poikkeuksetta roskaa omaan tarkoitukseensa toimivaa peruspyörää etsivälle.
        Toinen seikka mikä ihmisillä tulee vastaan on se, että ne pari vuotta vanhat muut pyörät on tod.näk samoja, mutta muiden merkkien muotipyörien vähän iäkkäämpiä jäljitelmiä. Ja siten vieläkin soveltumattomia sellaisten ihmisten todelliseen optimaaliseen käyttöön, jotka tahtovat liikkua vapaa-aikanaan sen muutaman kilometrin, katsella maisemia ja vaikkapa aloittaa kokonaisen uuden liikkumiskulttuurin tai elämäntavan.
        Se mikä Yosemiten pyörissä, joka toki pätee kaikkiin merkkeihin ja malleihin, on huomioitavaa, että niiden eri mallisarjojen välillä on paljon laadullista vaihtelua. Osa mallisarjoista saattaa olla ihan oman ryhmänsä huippua. Ja osa ei.
        Hyvän perunpyörän valinta on tärkeä tehtävä. Ja parasta siinä on, jos käytettävissä on normaali perusheteromies, joka ei ole antanut mainosmiesten illuusioiden tai naisten maailma vaikuttaa laskevasti omaan terveeseen harkintakykyynsä. Silloin pyörän valinta on aina terveimmällä mahdollisella pohjalla.

        "Se mikä Yosemiten pyörissä, joka toki pätee kaikkiin merkkeihin ja malleihin, on huomioitavaa, että niiden eri mallisarjojen välillä on paljon laadullista vaihtelua. Osa mallisarjoista saattaa olla ihan oman ryhmänsä huippua."

        Yosemiten ollessa kyseessä "oman ryhmänsä huippua" tarkoittaa valitettavasti aina sitä että se on huippua halpispyörien joukossa ja siinä ryhmässä huippukaan ei tarkoita hyvää. Ei usein edes kelvollista.


    • MenkääKokeilemaan

      Kävin koeajamassa Meridan ja Yosemiten maantie halpikset. Kulkevat samalla tavalla, mutta Yosemitessa on parempi ohjautuvuus sekä tuntuma tiehen.

      Suositan muillekin perstunteisia testejä.

      • MaantieKutsuu

        Et ole tosissasi. Merida on kelvollinen, Bilateeman vempele on ala-arvoinen. Mutta halpismaantiepyörän ostaminen ei kyllä ole kannattavaa.


    • Ostoedessä

      Kannattaako satsata 3000 eur lisää rahaa pyörään, jotta saa 2 kg kevyemmän mankelin alle?

      • Roadbike

        Ei, ellet tosissas ole aloittamassa pyöräilijän uraa, mutta ei myöskään kannata ostaa uutta romua halvalla. Kevyeeseen harrastuskäyttöön lähtee uusi kunnon maantiepyörä reilulla tonnilla, mutta hyvä käytetty jopa 500 eurolla.
        Ota selvää esim. osasarjoista ja osta oikeankokoinen.


      • ÄläPaskaaOsta
        Roadbike kirjoitti:

        Ei, ellet tosissas ole aloittamassa pyöräilijän uraa, mutta ei myöskään kannata ostaa uutta romua halvalla. Kevyeeseen harrastuskäyttöön lähtee uusi kunnon maantiepyörä reilulla tonnilla, mutta hyvä käytetty jopa 500 eurolla.
        Ota selvää esim. osasarjoista ja osta oikeankokoinen.

        Nykysin kun nuo pyörät alkaa olla sitä hiilikuitua, niin käytettyä ostamassa saa olla tarkkana, ettei joku oo myymässä kolhaistua hiilikuitupyörää. Semmosen kun erehtyy ostamaan, niin rahat menevät taivaan tuuliin. Se on hengenvaarallinenkin, jos hiilikuiturungossa on pienikin murtuman alku. Sillä ei enää pitkälle poljeta.
        Alumiini- ja teräsrunkoisissa ei haittaa, jos jossakin näkyy pieni vekki maalipinnassa. Hiilikuiturungossa naarmu tietää sitä, että se on entistä kauraa.
        Siksi mä oon metallirunkoisten pyörien kannalla. Se että pyörä painaa kymmentä kiloa, ei hirvitä kuin huonokuntoisia, joilla ei ole ruutia jaloissa. Ennen oli pyörät teräsrunkoisia ja 14 kiloa painavia. Kyllä ne vaan kevyesti rullasivat, kunhan vaan polkijalla oli kunto kohdillaan. Sehän auttoi asiaa, kun ne teräksiset runkoputket olivat halkaisijaltaan pieniä, niin ei sitä ilmanvastusta silleen ollut kuin näissä nykyajan paksurungoissa. Rautarunkoisilla, painavilla, maantiepyörillähän ajettiin Ranskan ympäriajojakin.


      • Pomppukeppi
        ÄläPaskaaOsta kirjoitti:

        Nykysin kun nuo pyörät alkaa olla sitä hiilikuitua, niin käytettyä ostamassa saa olla tarkkana, ettei joku oo myymässä kolhaistua hiilikuitupyörää. Semmosen kun erehtyy ostamaan, niin rahat menevät taivaan tuuliin. Se on hengenvaarallinenkin, jos hiilikuiturungossa on pienikin murtuman alku. Sillä ei enää pitkälle poljeta.
        Alumiini- ja teräsrunkoisissa ei haittaa, jos jossakin näkyy pieni vekki maalipinnassa. Hiilikuiturungossa naarmu tietää sitä, että se on entistä kauraa.
        Siksi mä oon metallirunkoisten pyörien kannalla. Se että pyörä painaa kymmentä kiloa, ei hirvitä kuin huonokuntoisia, joilla ei ole ruutia jaloissa. Ennen oli pyörät teräsrunkoisia ja 14 kiloa painavia. Kyllä ne vaan kevyesti rullasivat, kunhan vaan polkijalla oli kunto kohdillaan. Sehän auttoi asiaa, kun ne teräksiset runkoputket olivat halkaisijaltaan pieniä, niin ei sitä ilmanvastusta silleen ollut kuin näissä nykyajan paksurungoissa. Rautarunkoisilla, painavilla, maantiepyörillähän ajettiin Ranskan ympäriajojakin.

        " Semmosen kun erehtyy ostamaan, niin rahat menevät taivaan tuuliin"

        Ei mene. Hiilikuiturunkoja korjataan nykyään ihan yleisesti. Ammattitaitoinen korjaaja saa rungosta ihan turvallisen.
        Mutta toki hiilikuiturunko kannattaa tarkastaa huolella, ihan kuin kaikki muutkin rungot.

        "Se on hengenvaarallinenkin, jos hiilikuiturungossa on pienikin murtuman alku. Sillä ei enää pitkälle poljeta."

        Riippuu ihan siitä missä se on. Jos se on kuormittuvassa paikassa niin se toki on pakko korjata. Paikassa johon ei tule paljon kuormitusta, voi kestää vaikka kuinka pitkään jos halkeama johtuu vaikkapa jostain kolhusta paikkaan eikä siis ylikuormituksesta runkoon,

        "Alumiini- ja teräsrunkoisissa ei haittaa, jos jossakin näkyy pieni vekki maalipinnassa. Hiilikuiturungossa naarmu tietää sitä, että se on entistä kauraa."

        Ei tietenkään tarkoita. Pienet naarmut eivät haittaa sen kummemmin kuin muissakaan rungoissa. Vasta niin syvä naarmu että se on katkonut kunnolla hiilikuidun säikeitä, alkaa vaikuttaa rungon kestävyyteen.

        "Rautarunkoisilla, painavilla, maantiepyörillähän ajettiin Ranskan ympäriajojakin."

        Ajettiin toki, tosin hitaammin kuin nykyään.


    • koeteltua

      Jos aikoo tehdä maantiepyörästä retkipyörän, metallia peliin. Sama saattaa koskea myös talvipyöräilyä.

    • vaimoaArvokkaampi

      Mitä olen Hepon pyöräilijöiden keskuudessa jutellut, valtaosa ajaa harjoituslenkkiä alloy-pyörällä, itse kisoissa sitten kuitupyörällä. Säästävät kallista pyörää isoimpiin tapahtumiin.

      • Pomppukeppi

        Kuiturunkoiset pyörät kyllä kestävät kymmeniä tuhansia kilometrejä joten ei niitä sen takia tarvitse säästellä. Moni toki käyttää kaksia eri kiekkoja, halvempia alumiinisia harjoituslenkillä ja kuituisia kiekkoja kisoissa joten ethän ole nyt sekoittanut sekoittanut tähän?


      • sekoittanutsekoittanut
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Kuiturunkoiset pyörät kyllä kestävät kymmeniä tuhansia kilometrejä joten ei niitä sen takia tarvitse säästellä. Moni toki käyttää kaksia eri kiekkoja, halvempia alumiinisia harjoituslenkillä ja kuituisia kiekkoja kisoissa joten ethän ole nyt sekoittanut sekoittanut tähän?

        Ei niistä se runko rikkoonnu, vaan kuluvia osia säästetään, kiekon lisäksi laakereita ym.

        Helpompaa ottaa harjoituspyörä alle kuin vaihtaa puoli tuntia osia, jos kisat on tulossa.

        Bilteman amntsari on hyvä treenipyöräksi, kun hajoaa, hakee uuden


      • Pomppukeppi
        sekoittanutsekoittanut kirjoitti:

        Ei niistä se runko rikkoonnu, vaan kuluvia osia säästetään, kiekon lisäksi laakereita ym.

        Helpompaa ottaa harjoituspyörä alle kuin vaihtaa puoli tuntia osia, jos kisat on tulossa.

        Bilteman amntsari on hyvä treenipyöräksi, kun hajoaa, hakee uuden

        "Ei niistä se runko rikkoonnu, vaan kuluvia osia säästetään, kiekon lisäksi laakereita ym."

        MItä varten niitä säätetään? Kuluvat osat kuluvat pyörästä ja sen runkomateriaalista riippumatta ja ne vaihdetaan kun on sen aika. Ja kyse oli siitä että alu-runkoinen pyörä ei harjoituspyöränä anna mitään etua hiilikuiturunkoiseen nähden. Hintakaan ei juuri poikkea jos yhtään parempaa laatua halutaan harjoituspyörältä.

        "Helpompaa ottaa harjoituspyörä alle kuin vaihtaa puoli tuntia osia, jos kisat on tulossa."

        Pyörä tarkistetaan joka tapauksessa aina ennen kisoja ja siitä voidaan joutua vaihtamaan jotain. Se on asia joka pitää tehdä aina hyvissä ajoin ennen kisaa vaikka kuinka olisi toinen pyärä harjoitteluun.

        "Bilteman amntsari on hyvä treenipyöräksi, kun hajoaa, hakee uuden"

        Se vasta kalliksi tulee eikä siitä ole olemassakaan kuin yksi ainoa runkokoko eli ei missään nimessä sovi harjoituspyöräksi kisoissa käyvälle jonka kaikkien pyörien pitää tarjota mahdollisismman samanlainen mitoitus.


      • hyväharjoituspyörä
        sekoittanutsekoittanut kirjoitti:

        Ei niistä se runko rikkoonnu, vaan kuluvia osia säästetään, kiekon lisäksi laakereita ym.

        Helpompaa ottaa harjoituspyörä alle kuin vaihtaa puoli tuntia osia, jos kisat on tulossa.

        Bilteman amntsari on hyvä treenipyöräksi, kun hajoaa, hakee uuden

        Hyvin tuo Yosemiten maantiepyörä on kestänyt. Ei ole vaatinut kuin ajoittain voitelua.

        Toista on kallimmman Scott Speedsterini kanssa. Vuoden huollot maksaa saman kuin uusi Bilteema-pyörä.


      • Pomppukeppi
        hyväharjoituspyörä kirjoitti:

        Hyvin tuo Yosemiten maantiepyörä on kestänyt. Ei ole vaatinut kuin ajoittain voitelua.

        Toista on kallimmman Scott Speedsterini kanssa. Vuoden huollot maksaa saman kuin uusi Bilteema-pyörä.

        "Hyvin tuo Yosemiten maantiepyörä on kestänyt. Ei ole vaatinut kuin ajoittain voitelua."

        Kyse ei ole kestävyydestä vaan siitä että varsinkin kisoissa käyvä kyllä haluaisi harjoituspyöränkin olevan hänelle oikeaa kokoa. Nyt se on vain hyvällä tuurilla kun ei ole kuin yksi koko.

        "Toista on kallimmman Scott Speedsterini kanssa. Vuoden huollot maksaa saman kuin uusi Bilteema-pyörä."

        Miten se niin paljon huoltoa tarvitsee jos ajat pääasiassa hienolla "Piilteemallasi"?


      • enOmistaBiilteemaa
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Hyvin tuo Yosemiten maantiepyörä on kestänyt. Ei ole vaatinut kuin ajoittain voitelua."

        Kyse ei ole kestävyydestä vaan siitä että varsinkin kisoissa käyvä kyllä haluaisi harjoituspyöränkin olevan hänelle oikeaa kokoa. Nyt se on vain hyvällä tuurilla kun ei ole kuin yksi koko.

        "Toista on kallimmman Scott Speedsterini kanssa. Vuoden huollot maksaa saman kuin uusi Bilteema-pyörä."

        Miten se niin paljon huoltoa tarvitsee jos ajat pääasiassa hienolla "Piilteemallasi"?

        Hankippa pomppunokka kilpapyörä ja aja kisoja sateessa, niin tiedät mitä huippupyörän ylläpito maksaa, jos haluat hyökätä kärkijoukoissa.


      • Pomppukeppi
        enOmistaBiilteemaa kirjoitti:

        Hankippa pomppunokka kilpapyörä ja aja kisoja sateessa, niin tiedät mitä huippupyörän ylläpito maksaa, jos haluat hyökätä kärkijoukoissa.

        Tiedän varsin hyvin mitä huippupyörien ylläpito maksaa kun omassa tallissa on kaksi hiilikuituista maantiepyörää ja kaksi hiilikuituista maastopyörää. Siltikään en en ymmärrä miksi harjoituspyöränä pitäisi olla joku halpa alurunkoinen Bilteman pyörä. Kyllä ne vähän paremmat pyörät kestävät oikein hyvin sateessa ajon normi huollolla. Kauhealla sateella en tosin hiilikuituisia kiekkoja alle laittaisi mutta kyllä osittain hiilikuituiset kiekot alumiinisilla jarrupinnoilla käyvät ihan hyvin eikä painossakaan joudu hirveästi tasoitusta antamaan.


    • että.halpaa.ostetaan

      Meikäläinen on hankkinut vuosikymmenten aikana useitakin halpapyöriä. Joitakin on joutunut korjailemaan jo muutaman ajotunnin jälkeen. On usein ollut jotakin pientä viallista.

      Nuo halpapyörät ovat kuitenkin kestäneet hyvin. Lattu-hinta-suhde on niissä ollut ihan kohtalainen. En voi uskoa, että kolminkertaisella hinnalla varustettu pyörä olisi ollut loppujen lopuksi edullisempi ostos.

      Kyllä meikäläinen suosittelee lämpimästi halpapyörän ostamista, osti sen mistä tahasta.. On otettava huomioon, että vikoja ilmenee myös kalleimmissa pyörissä. Sekin on otettava huomioon , että polkemista vaatii jokainen pyörä, mikäli siinä ei ole moottoria.

      Joka sitten haluaa leveillä pyörällään, ostakoon mahdollisimman kalliin pyörän.

      • Pomppukeppi

        "Nuo halpapyörät ovat kuitenkin kestäneet hyvin. Lattu-hinta-suhde on niissä ollut ihan kohtalainen. En voi uskoa, että kolminkertaisella hinnalla varustettu pyörä olisi ollut loppujen lopuksi edullisempi ostos."

        Tuo riippuu ihan siitä mihin käyttöön pyörä tulee. Jos kyse on lyhyistä matkoista silloin tällöin, halpapyörä varmaankin on ihan hyvä valinta ja saattaa jopa tulla edullisemmaksi. Mutta jos puhutaan tuhansista kilometreistä vuosittain tai jatkuvasta työmatkapyöräilystä, puhumattakaan vaikka varsinaisesta maastopyöräilystä, ei asia ole enää niin yksiselitteinen.


    • alamäkiSpesialisti

      Bilteman pyörät painavat kuin valtion ulkomaavelka, runko on todennäköisesti valurautaa ja osat shimanon huonoimmasta päästä. Tehty sellaisia käyttäjiä silmälläpitäen joilla ei tulisi mieleenkään ajella pyörällä muualla kuin lähinaapuruston kaduilla. Eivät kestä käyttöä.

      • Polkeepolkee

        Hyvin kulkee bilteema kaljakauppaan ja takas. Tosissaan poljetaan vain trikoopolkijoiden turhautuneita vaimoja kun äijät on lenkillä.


      • Trikoopolkija

        Siinä ketjun älyttömin kommentti. Trikoopolkijalla on muuten kuntoa,muihinkin hommiin...


      • rintaruakkittu
        Trikoopolkija kirjoitti:

        Siinä ketjun älyttömin kommentti. Trikoopolkijalla on muuten kuntoa,muihinkin hommiin...

        Tarpeeksi nylkyttää satulaa vasten niin ei muuta tarvitse enään polkea.


      • jaajaaaaa
        rintaruakkittu kirjoitti:

        Tarpeeksi nylkyttää satulaa vasten niin ei muuta tarvitse enään polkea.

        Sellaisiako on bilteman pyörät.


    • sateeseenYosemite

      Meridan samanhintainen maantie-tsyke on kuraa kanssa. Tuplaamalla hinnan saa laatukamaa, jolla voi jopa kisata amatööritasolla.

      Harkkafillarit sitten erikseen.

    • että.ei.makseta.vanhasta

      Kun ostat vanhan käytetyn pyörän, niin ostat myös sen viat. Takuuta sillä ei ole.
      Huomaat ensi huuman jälkeen, että pyörän ketjut pitää uusia. Toteat että vaihteisto takkuilee. Renkaatkin on uusittava aivan lähitulevaisuudessa.

      Jos menet ostamaan käytetyn, niin älä mene maksamaan siitä liikoja. Jotakinhan siinä on vialla, kun omistaja haluaa luopua siitä (ajoissa).

      Muista että ostaessasi uuden pyörän saat sille myös takuun. Jo se osoittaa, että uuden pyörän pitää olla kunnollinen, jotta sitä kannattaisi pitää myynnissä.

      Jos menet ostamaan vanhaa pyörää, älä anna höynäyttää itseäsi. Noin viiden vuoden ikäisen pyörän oikea hinta on enintään 10 % uuden hinnasta.

      Älä ota siis vakavasti täällä kirjoituksia, joissa ylistetään käytettyjä pyöriä.
      .

      • Bilteman_hopottajako

        "Huomaat ensi huuman jälkeen, että pyörän ketjut pitää uusia. Toteat että vaihteisto takkuilee. Renkaatkin on uusittava aivan lähitulevaisuudessa."

        Ei pyörän kuntoa minkään oudon "ensi huuman" jälkeen huomata, vaan ennen kaupantekoa ja otetaan huomioon hintaneuvottelussa.

        "Muista että ostaessasi uuden pyörän saat sille myös takuun. Jo se osoittaa, että uuden pyörän pitää olla kunnollinen, jotta sitä kannattaisi pitää myynnissä."

        Sinä se hupiukko olet. Vuoden takuu oikein, voi herttinen.


      • että.ei.makseta.vanhasta
        Bilteman_hopottajako kirjoitti:

        "Huomaat ensi huuman jälkeen, että pyörän ketjut pitää uusia. Toteat että vaihteisto takkuilee. Renkaatkin on uusittava aivan lähitulevaisuudessa."

        Ei pyörän kuntoa minkään oudon "ensi huuman" jälkeen huomata, vaan ennen kaupantekoa ja otetaan huomioon hintaneuvottelussa.

        "Muista että ostaessasi uuden pyörän saat sille myös takuun. Jo se osoittaa, että uuden pyörän pitää olla kunnollinen, jotta sitä kannattaisi pitää myynnissä."

        Sinä se hupiukko olet. Vuoden takuu oikein, voi herttinen.

        Kun käytetyn pyörän ostat, niin ei siinä takuita mukaan tule.

        Tuskinpa myyjä niin hölmö on, että rupeaa kiinnittämään huomiota virheisiin. Voi kyllä pyrkiä korostamaan, että uudet pyörät ne vasta huonoja ovat. "Tämä on sentään ollut jo viisi vuotta käytössä ja on vielä aivan kuin uusi" tai "toista tämä on kuin nuo halpapyörät" (vaikka olisikin alkuaan halpapyörä) tehoaa hurmiossa olevaan ostajaan, jota on helppo höynäyttää.


      • Oma-vika-oma-sika
        että.ei.makseta.vanhasta kirjoitti:

        Kun käytetyn pyörän ostat, niin ei siinä takuita mukaan tule.

        Tuskinpa myyjä niin hölmö on, että rupeaa kiinnittämään huomiota virheisiin. Voi kyllä pyrkiä korostamaan, että uudet pyörät ne vasta huonoja ovat. "Tämä on sentään ollut jo viisi vuotta käytössä ja on vielä aivan kuin uusi" tai "toista tämä on kuin nuo halpapyörät" (vaikka olisikin alkuaan halpapyörä) tehoaa hurmiossa olevaan ostajaan, jota on helppo höynäyttää.

        Ei kannata olla hurmiossa, osti sitten uutta tai vanhaa pyörää. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.


    • savon-tiet-opettaa
    • Roin-kampi-Sälli

      Laitatin juur talvirenkaat Jooseppiin. Hyvin kulkee kesät talvet.

    • Joopajoo06

      Itse omistan sellaisen ja toimii todella hyvin. Ruostetta ei näy missään ja vaihteet vaihtuvat nätisti ilman mitään ongelmaa. Jarrut pitävät hyvin ja niissäkään ei ole mitään huonoa. Hyvä pyörä halvaksi.

    • Anonyymi

      N oostin pyörän n.3vk sitten biltemasta, korjauksessa ollut useasti, ajossa yhteensä 5pv. Vaihteet ei toimi ja hyppii rattailla kovassa vedossa. Nyt on pyörä jälleen korjaamolla ollut jo 6pv. Alkaa jo kärsivällisyys loppumaan, mahtaakohan siitä enää kalua tulla. Myyjä sanoi että vaihteita pitää vaihtaa varovasti, mitähän tarkoittaa maastopyörässä 21vaihdetta?!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe