EGR ja hiukkasloukut

Renaulteuro5

Oletteko puhdistelleet moisia joko niille suunnatuin ainein jotenkin ,ihan mekaanisesti tai omin kikoin ja miten?
Olen nähnyt EGR suikutettavaa sprayta ja polttoaineeseen sekoitettavaa ainetta EGR kuin hiililoukkojen huoltoon,kiinnostaisi tietää kokemuksia kun nykyaikaahan nämä on ja tulleet jäädäkseen ennenkuin diesel kuopataan lähitulevaisuudessa.

Kokemuksia tai tietoa polttoaineisiin lisättävien aineiden,muiden käyttötapojen tai öljynvaihtojen tihentämisten jne vaikutuksista moisten kestävyyteen etukäteen ja onko jotkut moottorityypit herkempiä näiden ongelmiin kuin toiset?
Koska nämä kaikki liittyy päästöihin ja pakokaasujen kierrätykseen niin luulisi että hyvin toimiva ja kunnolla huollettu kone tuottaisikin jätöksiä vähempi karsta nokiongelmineen ja onko 5 ja 6 eurotasoisissa selvä ero toisiinsa verrattuna näiden murheiden määrässä?

10

340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • realiteettiä

      Töhnää vain kertyy ajanmyötä tukkien loukun , kaikista regeneroinneista huolimatta . Jokin keino nuohoukseen ehkä ihan oikeasti keksitään . Sitä odotellen .

    • JokkeP

      Mielenkiintoinen aihe kerrassaan!
      Maalaisjärjellä ajatellen mitä puhtaampi kone ja mitä vähemmän senmyötä pakokaasujen kautta nokea/karstaa ym tulee niin toki EGR ja hiukkasloukkokin puhtaampana pysyy ilman vaihto/korjaustarvetta.
      Moottorin säännöllinen sisäpesu öljynvaihtojen yhteydessä lienee kärkipäässä tässä kuten öljynvaihtojen tihentäminenkin,toki moottorin luokitukset täyttävät öljyt siitä huolimatta tarpeen.

      Polttoaineisiin lisättävät palamista tehostavat,pumppua suuttimia voitelevat/puhd aineet jotka myös pitävät järjestelmän puhtaana ovat nro 2.

      Mekaaninen puhdistus tietysti tärkeä ja paras jossa tuloksetkin näkee heti, jos kuka viitsii moiseen ryhtyä ennakoivassa mielessä koska purkutarvetta nykymoottoreissa tahtoo olla aika tavalla EGR venttiilin käteen saamisessa tai edes auki näkösälle että puhdistusainetta harjan kera voi tarjota.
      Tarttee tietää mitä tekee on hyvä lähtökohta.

      Hiukkas-suodattimen mekaaninen puhdistus ennakoivassa mielessä,enpä ole kuullut tai ainakin harvinaista mutta polttoaineisiin on hiukkasloukon puhtaana pitoon omat aineensa,se siis numero 3.

      Kommentteja muiltakin?

    • Kiirustus

      Kakkosella reipas kiihdytys lähelle kierrosmsksimia putsaa hieman.

    • KarstaJussi

      Siinä suhteessa tuo kiirustuksen vastaus pitänee paikkansa että kaasu pohjassa EGR venttiili on kiinni olipa vaihde mikä tahansa mutta onko keinosta puhdistamiseen,epäilenpä ellei ajotapa sitten ole enempikin aina kaasu pohjassa ajoa mutta se taas koneen kannalta ei oikein hyvä,kulutus nousee,melukin ja hankalaa sujuvan liikennöinnin kannalta jos muita tielläliikujia tai taajama-ajoa.

      Oletan että hiukkasloukko enempikin mielessä ja reipas,mieluusti pitkänmatkan ajo on todellakin hyväksi tuon vekottimen puhtaanapysymisessä,huonointa on pätkäajo.

    • etwet25235

      Kaikki vaan pois käytöstä mekaanisesti sekä ohjelmoimalla jos vain mahdollista.

    • MuttaKunTuota

      Moinen keino ei ole laillinen ja katsastusmies ei lyö hyväksytty leimaa papereihin.
      Uudemmissa malleissa moinen operaatio aiheuttaa häiriövalon kuin moottorin siirtymisen vikatilaan,huono neuvo.

    • PriimaStaari

      Juu,ei todellakaan passaa mennä kiskomaan saastejuttuja irti kuten ei aikoinaankaan kun hiilipönttöjä,saastekaasareita solenoideineen ja saastekoneita letkuviidakon kera tuli markkinoille jenkkiautoissa ja täällä sitten neropatit kiskoi kaikki härpäkkeet irti kun pikkasen toimi huonosta,lopputuloksella ettei toiminut enää ollenkaan=)
      Nämä uudet versiot ovat aivan eri planeetalta ja kone ei tietokoneensa antureiden virheilmoitusten kera edes käynnisty välttämättä enää tai siirtyy varatilaan joku vikavalo palaen.

      Tihennetyt öljynvaihdot laatuöljyin voisi olla hyvä keino pitää kone puhtaana ja pitkää matkaa ajelu luonnollisesti hellii paremmin kuin pätkäajo.
      Polttoaineen sekaan löytyy lisäaineita joka lähtöön polttoainejärjestelmän,suuttimien,pumpun jne hyvinvointiin ja kukapa estää mekaanisesti puhdistella sillointällöin jos viitsii,tahtovat olla monissa nykyautoissa isohkon purkuhomman takana nuo EGR jutut ja ilmamassa-anturit ym.
      Saattaa olla isoja eroja eri merkkien tai oikeastaan moottoreiden välillä miten nuo pysyy kunnossa ja toimivana,jopa saman koneen eri vuosimalleissakin lie eroja koska koko ajan kiristyvät päästönormit vaikuttaa tietty näihin ja varaosanumeroiden mukaan eroja on eri vuosimalleissa vaikka peruskone sama.
      Hiukkasloukkua taitaa harva huvikseen irrotella ja putsata vaikka lie niitäkin toki ja poppaskonsteja piisaa mutta lie uusi ainut kunnon vaihtoehto ellei Forte tms käsittely auta,näihinkin on oma aineensa ja jonkun kokeen testitulokset luin että toimi yllättävän hyvin vaikka muut kikat oli kokeiltu tuloksettomina,vikavalo paloi eikä itsepuhdistus enää käynnistynyt ja seuraava askel olisi ollut uusi osa tilalle.

    • Pepshukka

      Mitenkähän on toimineet moiset systeemit näin kylmillä ja onko ollut polttoainemurheita,huohotuksen jäätymisiä,lukkomurheita tai starttiongelmia käynnityksen suhteen?

    • Nestekaasutoho

      Hiukkasloukku irti ja kaasutoholla kunnon korvennus, niin eiköhän enimmät noet pala pois.

    • EhkäNiinkin

      Enimmät palaa juu,tarttee olla kumminkin varovainen ja tietää mitä tekeekin ettei tuhoa loppujakin.
      Järkevin tapa uuden ostamisen jälkeen kait kumminkin koittaa esim Forte tuoteperheen aineita joista löytyy apu tähänkin,tässähän joku aiemmin kertoikin tästä mahdollisuudesta.
      Ei tarvitse repiä mitään irti eikä liekinheittimen kanssa askarrella,ainetta tankkiin ohjeen mukaan ja sillä sipuli,todistettavasti elvyttää tehokkaasti käyttökuntoon muttei toki korjaa totaalisen jumissa olevaa hiukkasloukkua uudeksi,mutta ei kuumennuskaan sitä tee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6826
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4430
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2863
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2111
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1465
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1144
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe