EGR ja hiukkasloukut

Renaulteuro5

Oletteko puhdistelleet moisia joko niille suunnatuin ainein jotenkin ,ihan mekaanisesti tai omin kikoin ja miten?
Olen nähnyt EGR suikutettavaa sprayta ja polttoaineeseen sekoitettavaa ainetta EGR kuin hiililoukkojen huoltoon,kiinnostaisi tietää kokemuksia kun nykyaikaahan nämä on ja tulleet jäädäkseen ennenkuin diesel kuopataan lähitulevaisuudessa.

Kokemuksia tai tietoa polttoaineisiin lisättävien aineiden,muiden käyttötapojen tai öljynvaihtojen tihentämisten jne vaikutuksista moisten kestävyyteen etukäteen ja onko jotkut moottorityypit herkempiä näiden ongelmiin kuin toiset?
Koska nämä kaikki liittyy päästöihin ja pakokaasujen kierrätykseen niin luulisi että hyvin toimiva ja kunnolla huollettu kone tuottaisikin jätöksiä vähempi karsta nokiongelmineen ja onko 5 ja 6 eurotasoisissa selvä ero toisiinsa verrattuna näiden murheiden määrässä?

10

434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • realiteettiä

      Töhnää vain kertyy ajanmyötä tukkien loukun , kaikista regeneroinneista huolimatta . Jokin keino nuohoukseen ehkä ihan oikeasti keksitään . Sitä odotellen .

    • JokkeP

      Mielenkiintoinen aihe kerrassaan!
      Maalaisjärjellä ajatellen mitä puhtaampi kone ja mitä vähemmän senmyötä pakokaasujen kautta nokea/karstaa ym tulee niin toki EGR ja hiukkasloukkokin puhtaampana pysyy ilman vaihto/korjaustarvetta.
      Moottorin säännöllinen sisäpesu öljynvaihtojen yhteydessä lienee kärkipäässä tässä kuten öljynvaihtojen tihentäminenkin,toki moottorin luokitukset täyttävät öljyt siitä huolimatta tarpeen.

      Polttoaineisiin lisättävät palamista tehostavat,pumppua suuttimia voitelevat/puhd aineet jotka myös pitävät järjestelmän puhtaana ovat nro 2.

      Mekaaninen puhdistus tietysti tärkeä ja paras jossa tuloksetkin näkee heti, jos kuka viitsii moiseen ryhtyä ennakoivassa mielessä koska purkutarvetta nykymoottoreissa tahtoo olla aika tavalla EGR venttiilin käteen saamisessa tai edes auki näkösälle että puhdistusainetta harjan kera voi tarjota.
      Tarttee tietää mitä tekee on hyvä lähtökohta.

      Hiukkas-suodattimen mekaaninen puhdistus ennakoivassa mielessä,enpä ole kuullut tai ainakin harvinaista mutta polttoaineisiin on hiukkasloukon puhtaana pitoon omat aineensa,se siis numero 3.

      Kommentteja muiltakin?

    • Kiirustus

      Kakkosella reipas kiihdytys lähelle kierrosmsksimia putsaa hieman.

    • KarstaJussi

      Siinä suhteessa tuo kiirustuksen vastaus pitänee paikkansa että kaasu pohjassa EGR venttiili on kiinni olipa vaihde mikä tahansa mutta onko keinosta puhdistamiseen,epäilenpä ellei ajotapa sitten ole enempikin aina kaasu pohjassa ajoa mutta se taas koneen kannalta ei oikein hyvä,kulutus nousee,melukin ja hankalaa sujuvan liikennöinnin kannalta jos muita tielläliikujia tai taajama-ajoa.

      Oletan että hiukkasloukko enempikin mielessä ja reipas,mieluusti pitkänmatkan ajo on todellakin hyväksi tuon vekottimen puhtaanapysymisessä,huonointa on pätkäajo.

    • etwet25235

      Kaikki vaan pois käytöstä mekaanisesti sekä ohjelmoimalla jos vain mahdollista.

    • MuttaKunTuota

      Moinen keino ei ole laillinen ja katsastusmies ei lyö hyväksytty leimaa papereihin.
      Uudemmissa malleissa moinen operaatio aiheuttaa häiriövalon kuin moottorin siirtymisen vikatilaan,huono neuvo.

    • PriimaStaari

      Juu,ei todellakaan passaa mennä kiskomaan saastejuttuja irti kuten ei aikoinaankaan kun hiilipönttöjä,saastekaasareita solenoideineen ja saastekoneita letkuviidakon kera tuli markkinoille jenkkiautoissa ja täällä sitten neropatit kiskoi kaikki härpäkkeet irti kun pikkasen toimi huonosta,lopputuloksella ettei toiminut enää ollenkaan=)
      Nämä uudet versiot ovat aivan eri planeetalta ja kone ei tietokoneensa antureiden virheilmoitusten kera edes käynnisty välttämättä enää tai siirtyy varatilaan joku vikavalo palaen.

      Tihennetyt öljynvaihdot laatuöljyin voisi olla hyvä keino pitää kone puhtaana ja pitkää matkaa ajelu luonnollisesti hellii paremmin kuin pätkäajo.
      Polttoaineen sekaan löytyy lisäaineita joka lähtöön polttoainejärjestelmän,suuttimien,pumpun jne hyvinvointiin ja kukapa estää mekaanisesti puhdistella sillointällöin jos viitsii,tahtovat olla monissa nykyautoissa isohkon purkuhomman takana nuo EGR jutut ja ilmamassa-anturit ym.
      Saattaa olla isoja eroja eri merkkien tai oikeastaan moottoreiden välillä miten nuo pysyy kunnossa ja toimivana,jopa saman koneen eri vuosimalleissakin lie eroja koska koko ajan kiristyvät päästönormit vaikuttaa tietty näihin ja varaosanumeroiden mukaan eroja on eri vuosimalleissa vaikka peruskone sama.
      Hiukkasloukkua taitaa harva huvikseen irrotella ja putsata vaikka lie niitäkin toki ja poppaskonsteja piisaa mutta lie uusi ainut kunnon vaihtoehto ellei Forte tms käsittely auta,näihinkin on oma aineensa ja jonkun kokeen testitulokset luin että toimi yllättävän hyvin vaikka muut kikat oli kokeiltu tuloksettomina,vikavalo paloi eikä itsepuhdistus enää käynnistynyt ja seuraava askel olisi ollut uusi osa tilalle.

    • Pepshukka

      Mitenkähän on toimineet moiset systeemit näin kylmillä ja onko ollut polttoainemurheita,huohotuksen jäätymisiä,lukkomurheita tai starttiongelmia käynnityksen suhteen?

    • Nestekaasutoho

      Hiukkasloukku irti ja kaasutoholla kunnon korvennus, niin eiköhän enimmät noet pala pois.

    • EhkäNiinkin

      Enimmät palaa juu,tarttee olla kumminkin varovainen ja tietää mitä tekeekin ettei tuhoa loppujakin.
      Järkevin tapa uuden ostamisen jälkeen kait kumminkin koittaa esim Forte tuoteperheen aineita joista löytyy apu tähänkin,tässähän joku aiemmin kertoikin tästä mahdollisuudesta.
      Ei tarvitse repiä mitään irti eikä liekinheittimen kanssa askarrella,ainetta tankkiin ohjeen mukaan ja sillä sipuli,todistettavasti elvyttää tehokkaasti käyttökuntoon muttei toki korjaa totaalisen jumissa olevaa hiukkasloukkua uudeksi,mutta ei kuumennuskaan sitä tee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5196
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1848
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      33
      1221
    7. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe