EGR ja hiukkasloukut

Renaulteuro5

Oletteko puhdistelleet moisia joko niille suunnatuin ainein jotenkin ,ihan mekaanisesti tai omin kikoin ja miten?
Olen nähnyt EGR suikutettavaa sprayta ja polttoaineeseen sekoitettavaa ainetta EGR kuin hiililoukkojen huoltoon,kiinnostaisi tietää kokemuksia kun nykyaikaahan nämä on ja tulleet jäädäkseen ennenkuin diesel kuopataan lähitulevaisuudessa.

Kokemuksia tai tietoa polttoaineisiin lisättävien aineiden,muiden käyttötapojen tai öljynvaihtojen tihentämisten jne vaikutuksista moisten kestävyyteen etukäteen ja onko jotkut moottorityypit herkempiä näiden ongelmiin kuin toiset?
Koska nämä kaikki liittyy päästöihin ja pakokaasujen kierrätykseen niin luulisi että hyvin toimiva ja kunnolla huollettu kone tuottaisikin jätöksiä vähempi karsta nokiongelmineen ja onko 5 ja 6 eurotasoisissa selvä ero toisiinsa verrattuna näiden murheiden määrässä?

10

476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • realiteettiä

      Töhnää vain kertyy ajanmyötä tukkien loukun , kaikista regeneroinneista huolimatta . Jokin keino nuohoukseen ehkä ihan oikeasti keksitään . Sitä odotellen .

    • JokkeP

      Mielenkiintoinen aihe kerrassaan!
      Maalaisjärjellä ajatellen mitä puhtaampi kone ja mitä vähemmän senmyötä pakokaasujen kautta nokea/karstaa ym tulee niin toki EGR ja hiukkasloukkokin puhtaampana pysyy ilman vaihto/korjaustarvetta.
      Moottorin säännöllinen sisäpesu öljynvaihtojen yhteydessä lienee kärkipäässä tässä kuten öljynvaihtojen tihentäminenkin,toki moottorin luokitukset täyttävät öljyt siitä huolimatta tarpeen.

      Polttoaineisiin lisättävät palamista tehostavat,pumppua suuttimia voitelevat/puhd aineet jotka myös pitävät järjestelmän puhtaana ovat nro 2.

      Mekaaninen puhdistus tietysti tärkeä ja paras jossa tuloksetkin näkee heti, jos kuka viitsii moiseen ryhtyä ennakoivassa mielessä koska purkutarvetta nykymoottoreissa tahtoo olla aika tavalla EGR venttiilin käteen saamisessa tai edes auki näkösälle että puhdistusainetta harjan kera voi tarjota.
      Tarttee tietää mitä tekee on hyvä lähtökohta.

      Hiukkas-suodattimen mekaaninen puhdistus ennakoivassa mielessä,enpä ole kuullut tai ainakin harvinaista mutta polttoaineisiin on hiukkasloukon puhtaana pitoon omat aineensa,se siis numero 3.

      Kommentteja muiltakin?

    • Kiirustus

      Kakkosella reipas kiihdytys lähelle kierrosmsksimia putsaa hieman.

    • KarstaJussi

      Siinä suhteessa tuo kiirustuksen vastaus pitänee paikkansa että kaasu pohjassa EGR venttiili on kiinni olipa vaihde mikä tahansa mutta onko keinosta puhdistamiseen,epäilenpä ellei ajotapa sitten ole enempikin aina kaasu pohjassa ajoa mutta se taas koneen kannalta ei oikein hyvä,kulutus nousee,melukin ja hankalaa sujuvan liikennöinnin kannalta jos muita tielläliikujia tai taajama-ajoa.

      Oletan että hiukkasloukko enempikin mielessä ja reipas,mieluusti pitkänmatkan ajo on todellakin hyväksi tuon vekottimen puhtaanapysymisessä,huonointa on pätkäajo.

    • etwet25235

      Kaikki vaan pois käytöstä mekaanisesti sekä ohjelmoimalla jos vain mahdollista.

    • MuttaKunTuota

      Moinen keino ei ole laillinen ja katsastusmies ei lyö hyväksytty leimaa papereihin.
      Uudemmissa malleissa moinen operaatio aiheuttaa häiriövalon kuin moottorin siirtymisen vikatilaan,huono neuvo.

    • PriimaStaari

      Juu,ei todellakaan passaa mennä kiskomaan saastejuttuja irti kuten ei aikoinaankaan kun hiilipönttöjä,saastekaasareita solenoideineen ja saastekoneita letkuviidakon kera tuli markkinoille jenkkiautoissa ja täällä sitten neropatit kiskoi kaikki härpäkkeet irti kun pikkasen toimi huonosta,lopputuloksella ettei toiminut enää ollenkaan=)
      Nämä uudet versiot ovat aivan eri planeetalta ja kone ei tietokoneensa antureiden virheilmoitusten kera edes käynnisty välttämättä enää tai siirtyy varatilaan joku vikavalo palaen.

      Tihennetyt öljynvaihdot laatuöljyin voisi olla hyvä keino pitää kone puhtaana ja pitkää matkaa ajelu luonnollisesti hellii paremmin kuin pätkäajo.
      Polttoaineen sekaan löytyy lisäaineita joka lähtöön polttoainejärjestelmän,suuttimien,pumpun jne hyvinvointiin ja kukapa estää mekaanisesti puhdistella sillointällöin jos viitsii,tahtovat olla monissa nykyautoissa isohkon purkuhomman takana nuo EGR jutut ja ilmamassa-anturit ym.
      Saattaa olla isoja eroja eri merkkien tai oikeastaan moottoreiden välillä miten nuo pysyy kunnossa ja toimivana,jopa saman koneen eri vuosimalleissakin lie eroja koska koko ajan kiristyvät päästönormit vaikuttaa tietty näihin ja varaosanumeroiden mukaan eroja on eri vuosimalleissa vaikka peruskone sama.
      Hiukkasloukkua taitaa harva huvikseen irrotella ja putsata vaikka lie niitäkin toki ja poppaskonsteja piisaa mutta lie uusi ainut kunnon vaihtoehto ellei Forte tms käsittely auta,näihinkin on oma aineensa ja jonkun kokeen testitulokset luin että toimi yllättävän hyvin vaikka muut kikat oli kokeiltu tuloksettomina,vikavalo paloi eikä itsepuhdistus enää käynnistynyt ja seuraava askel olisi ollut uusi osa tilalle.

    • Pepshukka

      Mitenkähän on toimineet moiset systeemit näin kylmillä ja onko ollut polttoainemurheita,huohotuksen jäätymisiä,lukkomurheita tai starttiongelmia käynnityksen suhteen?

    • Nestekaasutoho

      Hiukkasloukku irti ja kaasutoholla kunnon korvennus, niin eiköhän enimmät noet pala pois.

    • EhkäNiinkin

      Enimmät palaa juu,tarttee olla kumminkin varovainen ja tietää mitä tekeekin ettei tuhoa loppujakin.
      Järkevin tapa uuden ostamisen jälkeen kait kumminkin koittaa esim Forte tuoteperheen aineita joista löytyy apu tähänkin,tässähän joku aiemmin kertoikin tästä mahdollisuudesta.
      Ei tarvitse repiä mitään irti eikä liekinheittimen kanssa askarrella,ainetta tankkiin ohjeen mukaan ja sillä sipuli,todistettavasti elvyttää tehokkaasti käyttökuntoon muttei toki korjaa totaalisen jumissa olevaa hiukkasloukkua uudeksi,mutta ei kuumennuskaan sitä tee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      290
      11362
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      133
      7030
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      100
      5771
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      41
      5141
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4301
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4009
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3544
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3521
    9. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3055
    10. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      79
      3030
    Aihe