Tänään kerrottiin, että tuulivoimalla tuotettu sähkö on Suomessa edullisinta. Seuraavana on ydinsähkö ja viimeisenä aurinkosähkö.
Tuulivoima on edullista vain rakentamiseen käytettyjen suurten valtion tukien takia.
Minäkin ottaisin tuulivoimalan käyttööni, jos valtio rakentaisi sen pihaani.
Viime vuonna tuulivoimaloiden (552 kpl) rakennettu teho oli yhteensä 1533 MW.
Keskimäärin ne olivat käynnissä vain 354 MW:n teholla, eli 23,1 % täydestä tehosta. Hyötysuhteena voidaan pitää 23 prosenttia.
Nehän ovat poissa käytöstä tyynellä ilmalla, huoltojen aikaan ja myrskysäällä.
Ydinvoimalaitoksen hyötysuhde on 33 prosenttia. Prosessista saadaan 33 prosenttia sähköä ja 67 prosenttia menee hukkalämpönä mereen.
Vesivoimalaitoksista saadaan rakennetusta tehosta sähköksi noin 50 %. Talvella virtaamat ovat pienet ja keväisin joudutaan juoksuttamaan vettä laitosten ohi.
Aurinkoenergian käyttö on vielä alkutaipaleella, ettei se ole vielä kilpailukykyinen pitkiin aikoihin. Aurinkokennojärjestelmät ovat kalliita ja lyhytikäisiä. Ne eivät maksa itseään takaisin lyhyen elinkaarensa aikana.
Sähköäkö auringosta
4
138
Vastaukset
- kannattaako.hankkia
Onko omakotitaloon saatavissa laitteistoja ja millä hinnalla tiedätkö? Kuinka monta vuotta ne oikeasti kestävät ja mikä on hyötysuhde?
Kiinalaiset aurinkopaneelit ovat jo hyötysuhteeltaan melko hyviä ja hinnaltaan edullisia, mutta käyttöikä ei ehkä ole parhain mahdollinen. Alan kilpailu on kovaa ja parasta on kysyä tarjouksia ja usealta toimittajalta sekä tutustua alaan netissä. Omakotitaloon on saatavissa laitteistoja valtakunnan verkkoon liitettävistä kokonaisuuksista pienempitehoisiin järjestelmiin saakka. Ollakseen käyttökelpoinen omakotitalon sähkönkulutukseen, kokonaishinnaksi muutamien kilowattien tehoisen laitteiston hinta tulee olemaan hyvinkin kymppitonnin luokkaa ja jopa ylikin avaimet käteen periaatteella. Kymmenen vuotta on jo todella hyvä ikä aurinkopaneelille. Nyt on vielä hyvin vähän kokemuksia parempi laatuisista paneeleista.
Manne.Uupumäki kirjoitti:
Kiinalaiset aurinkopaneelit ovat jo hyötysuhteeltaan melko hyviä ja hinnaltaan edullisia, mutta käyttöikä ei ehkä ole parhain mahdollinen. Alan kilpailu on kovaa ja parasta on kysyä tarjouksia ja usealta toimittajalta sekä tutustua alaan netissä. Omakotitaloon on saatavissa laitteistoja valtakunnan verkkoon liitettävistä kokonaisuuksista pienempitehoisiin järjestelmiin saakka. Ollakseen käyttökelpoinen omakotitalon sähkönkulutukseen, kokonaishinnaksi muutamien kilowattien tehoisen laitteiston hinta tulee olemaan hyvinkin kymppitonnin luokkaa ja jopa ylikin avaimet käteen periaatteella. Kymmenen vuotta on jo todella hyvä ikä aurinkopaneelille. Nyt on vielä hyvin vähän kokemuksia parempi laatuisista paneeleista.
Tuo asia on minuakin kiinnostanut, joten tieto tuli tarpeeseen.
Jälkikasvulla on myös ollut suunnitelmia laittaa panelit talonsa katolle.
- mietteitä.tänään
Minäkin olen ajatellut noita maalämpöjuttuja, mutta jos niihin menee 20.000 euroa rahaa niihin laitteisiin ja kaivuuhommiin, vai riittääkö edes? Ja pitäishän se patteriverkostokin laittaa, ja siihen uppoaa varmaan 5000 helposti? Aikapaljon tuolla rahalla saa sähköllä ja puulla lämmittää? Ja vaatiihan ne maalämpövehkeetkin sähköä, ei ne ilman toimi! Meikäläisen kuluituksella saisi sähköllä ja ostopuulla lämmittää 15 vuotta! Ei vastaa tarkoitustaan ruveta vanhempaan taloon laittamaan maalämpöjuttuja! Aurinkopaneleitakaan ei kannata pelkän valaistuksen takia laittaa, koska nykyiset ledit ei vie sähköä juuri ollenkaan!
Mutta onneksi helsingistä pääsee hiton kalliilla teslalla 4 euron hintaan lieksaan!
Säästää kovin jos auto maksaa 70.000 ja sähköä menee 4 euron edestä,,kannattaa ajella niin perhanasti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82804Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat262586Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 92518
- 26492
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 42457
- 47427