onko kokemuksia kasvisproteiinista laihdutuksessa

proteiinia.kasviksista

Onko palstalaisilla kokemuksia ruokavaliosta jossa lihan, kalan ja kanan kulutusta vähennetään proteiininlähteenä ja pyritään täydentämään proteiininsaantia kasvisproteiinilla?

Proteiinissa pitää olla joitakin tiettyjä antioksidantteja (9 kpl) ennenkuin elimistö pystyy hyödyntämään niiden proteiineja lihaksiston rakentamiseen ja ylläpitoon, ja melkein kaikki kasvisproteiini on sellaista joka ei yksistään toimi. Pitäisi siis syödä useampaa proteiinipitoista kasvista jotta näitä kaikkia antioksidantteja saisi riittävästi. Tuo tuntuu kuitenkin aika monimutkaiselta, miten kukaan jaksaa suunnitella nuo "coktailit" päivittäin?

Olen itse vähän kokeillut kasvisproteiinin nauttimista niillä harvoilla kasviksilla joissa antioksidanttikoostumus on oikeanlainen, eli niissä on kaikki tärkeimmät antioksidantit ja se proteiini toimii kuten kalan, lihan ja kanan proteiini. Soija on numeroiden valossa kaikkein paras proteiininlähde (jopa parempi kuin kala, liha ja kana), mutta miehenä en aio koskea siihen sen väitetyn estrogeenipitoisuuden takia. Listallani on tällä hetkellä kvinoa, kikherneet, mustapavut, kurpitsansiemenet, cashewpähkinät, pistaasipähkinät ja mustasilmäpavut.

Kvinoa vaikuttaa tosi hyvältä tuttavuudelta, se on erittäin proteiinipitoinen kasvis ja käytetään riisin tapaan. Toinen tämänhetkinen suosikkini on kikherneet, soseutan ne ja teen niistä hummusta jota käytän levitteenä leivän päällä kuten voita tai margariinia.

Syön edelleen lihaa, kalaa ja kanaa, mutta vähärasvaisena ja pyrin vähentämään niistä saamani proteiinimäärän puoleen tarvitsemastani proteiinin päivittäisestä tarpeesta. Proteiinilisiä en myöskään käytä tässä vaiheessa koulutusta.

9

435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SyömälläLiikkumalla

      Haluat siis laihtua. Olet valinnut mielestäni mainiot, terveelliset ravintoaineet.
      Itse olen juuri nyt kahlaamassa läpi aineenvaihduntaa nopeuttavaa ravintoa.
      Suositellaan pieniä aterioita n. 5*päivässä ja liikuntaa eri muodoissa.

      Juuri nyt olen lukemassa Haylie Pomroyn "The Fast Metabolism Diet".
      Siinä on mm. neuvoja laihdutukseen - siis väliaikaisesti kiellettyjä ravintoaineita.
      Laitan listan vain lyhyesti, eikä sitä kai orjallisesti tarvitse noudattaa.

      The dont`s: 1. No Wheat / 2. No Corn / 3. No Dairy / 4. No Soy / 5. No Refined Sugar /
      6.No Caffeine / 8. No Alcohol / 9. No Artificial Sweetwnwrs / 10. No Fat-Free "Diet" Foods.

      Kaikkeen löytyi syitä, miten ne hidastavat aineenvaihduntaa ja laihtumista.

      Itse olen syönyt rasvaisia, happamia maitotuotteita, palkokasveja, kahvia.
      Kaikki tämä on aikaansaanut ihran sulamisen hidastumista.
      Olen kuitenkin kutistunut kesän kuluessa liikuntaa lisäämällä.

      Kysyit ennen kaikkea kasvisproteiinista ja tässä lista 1. vaiheeseen:
      Black-eyed beas, / Broad beans, fres or tinned, / Chana dal/lentils, / Chickpeas, /
      Dried or tinned beans: adzuki, black, broad, butter, haricot, kidney, navy, pinto, white.

      2. vaihe ja siinä ei sallita lainkaan kasvisperäistä proteiinia. Vain eläinkunnasta.

      3. vaihe Almond, Cashew,tuotteet, / Hempmilk, / Lentils ovat sallittuja
      1:s vaiheen kasvisproteiinin lisäksi.

      Haylie Pomroy perustelee hyvin teollisuuden ruoka-aineiden pilaamiset
      luonnollisten ravintoaineiden poistoin ja keinotekoisten aineiden lisäyksin.
      Suosittelen hänen kirjoihinsa tutustumista.

      Moni muukin on huomauttanut, että meijerituotteet ovat lehmille niiden kasvuun.
      Ja kyllä ne ne kasvavatkin! Saman ne vaikuttavat ihmisiinkin!
      Soijatuotteet on manipuloitu ja tarkoitettu halpana karjan rehuina - kasvamiseen.
      Vaikuttavat voimakkaasti hormoneihin ja hidastavat rasvan poistumista.

      Itse en haluaisi useasta syystä syödä eläinkuntaa - hormoneilla ja penisilliinillä höystettyä lihaa. Pahoinpideltyjä ja piinattuja eläimiä. Siksi etsin itsekin kasvikunnan proteiinilähteitä.

      Lisäksi monet varoittavat vetämästä kcal-määrää liian alhaiseksi.
      Liikunnan eri muodot ovat olleet minulle paras apu laihtumiseen, energian saantiin ja
      ennen kaikkea hyvinvoinnin ja mielialan kohentamiseen.

      • aapee__

        Monissa dieeteissä on omat pointtinsa, mutta mielestäni niissä yksinkertaistetaan asioita liiaksi.

        En usko, enkä ainakaan jaksaisi ryhtyä noudattamaan jotakin tiettyä ruokavaliota. Ruokatottumuksiin olisi silti hyvä saada joku terveellinen runko joka auttaisi pitämään sen verran hyvässä kondiksessa että voisi joskus syödä roskaruoka-ateriankin.

        Harrastan reipasta kävelyä päivittäin, heitän sellaisen 5 km:m kävelylenkin 45 minuuttiin ja kun enin osa ylipainosta on sulateltu hommaan seinään kiinnitettävän leuanvetotelineen kotiini.


      • SyömälläLiikkumalla
        aapee__ kirjoitti:

        Monissa dieeteissä on omat pointtinsa, mutta mielestäni niissä yksinkertaistetaan asioita liiaksi.

        En usko, enkä ainakaan jaksaisi ryhtyä noudattamaan jotakin tiettyä ruokavaliota. Ruokatottumuksiin olisi silti hyvä saada joku terveellinen runko joka auttaisi pitämään sen verran hyvässä kondiksessa että voisi joskus syödä roskaruoka-ateriankin.

        Harrastan reipasta kävelyä päivittäin, heitän sellaisen 5 km:m kävelylenkin 45 minuuttiin ja kun enin osa ylipainosta on sulateltu hommaan seinään kiinnitettävän leuanvetotelineen kotiini.

        Samaa mieltä kanssasi! Näen nämä eri dieetit vain pieninä muunnoksina siitä terveellisestä ruokavalioista ja niihin sitten lisätään joku "välttämätön" kuvio, että annetaan epätoivoisille uskoa löytää ratkaisu ostamalla kirja, jauhe, mitä vain myytävää.

        Mutta arvostan silti näitä kannustuksia ja eri neuvoja terveydenhoitoon.
        Olen saanut paljon tietoa niistä, eli uusista tutkimuksista, jotka auttavat vastapainoksi
        rasvaa kerääville, joita näkee kaupoissa, kylissä, mainoksissa.

        Dieetit ovat useinmiten tarkoitettu yleisesti kaikille.
        Eivät "tunne" kenenkään olosuhteita.
        Ikä ja terveydentila vaikuttaa myös asiaan.

        Ostin kirjan, joka suosii eri dieettejä eri veriryhmille. Liha ei sovi minulle!
        Mutta joskus on kuin pakko saada sitäkin, jotta saisi kaikki aminohapot.
        Kyllä useimmat ymmärtävät tarkoituksen, vaikka joku sana ei olisi täsmällinen,
        kun tekevät itsekin samat virheet. Harvemmin käytettyjä sanoja unohtaa.
        Itse unohdin sanan soijan ja muun "manipuloimiseen", mutta kai ymmärrätte silti.

        Kuuntele vain kehoasi ja omaa oloasi hyvinvointisi parannukseen!
        Hyvää jatkoa sinulle.


      • aapee__
        SyömälläLiikkumalla kirjoitti:

        Samaa mieltä kanssasi! Näen nämä eri dieetit vain pieninä muunnoksina siitä terveellisestä ruokavalioista ja niihin sitten lisätään joku "välttämätön" kuvio, että annetaan epätoivoisille uskoa löytää ratkaisu ostamalla kirja, jauhe, mitä vain myytävää.

        Mutta arvostan silti näitä kannustuksia ja eri neuvoja terveydenhoitoon.
        Olen saanut paljon tietoa niistä, eli uusista tutkimuksista, jotka auttavat vastapainoksi
        rasvaa kerääville, joita näkee kaupoissa, kylissä, mainoksissa.

        Dieetit ovat useinmiten tarkoitettu yleisesti kaikille.
        Eivät "tunne" kenenkään olosuhteita.
        Ikä ja terveydentila vaikuttaa myös asiaan.

        Ostin kirjan, joka suosii eri dieettejä eri veriryhmille. Liha ei sovi minulle!
        Mutta joskus on kuin pakko saada sitäkin, jotta saisi kaikki aminohapot.
        Kyllä useimmat ymmärtävät tarkoituksen, vaikka joku sana ei olisi täsmällinen,
        kun tekevät itsekin samat virheet. Harvemmin käytettyjä sanoja unohtaa.
        Itse unohdin sanan soijan ja muun "manipuloimiseen", mutta kai ymmärrätte silti.

        Kuuntele vain kehoasi ja omaa oloasi hyvinvointisi parannukseen!
        Hyvää jatkoa sinulle.

        Kiitos sulle kannustuksesta ja asiallisista kommenteista, hyvää jatkoa sinullekin.


    • aapee__

      Avauksessa puhun antioksidanteista, oikea sana on kuitenkin aminohappo.

      Amatööriluokan virhe amatööriltä.

    • aapee__

      Pari viikkoa uudella ruokavaliolla meni hyvin, ja olo oli loistava. Mutta mutta..

      Pari viimeistä päivää ovat olleet vähän vaikeampia, eines ei tahdo pitää nälkää vaikka syön omasta mielestäni riittävästi. Viime yönä suolet kurni ja pohdin mikä mättää, söin oikein hyvän iltapalankin.

      Ryhdyin miettimään rasvoja, ja tajusin että olen vetänyt ne rankasti alakanttiin. Otin yöllä "korjaussarjaksi" pari ruokalusikallista oliiviöljyä ja olo parani melkein heti.

      Hain tänään avokadoa ja ryhdyn syömään puolikkaan avokadon joka päivä, sekä paistan lähes rasvattomat kanapalat reilussa määrässä kirkastettua voita. Jauhelihassa suosin 10 prosenttista versiota.

      Painan noin 85 kg, ja tähtään siihen että vedän 85 grammaa rasvaa päivässä. 1/3 tuosta rasvasta tyydyttymättömiä rasvoja ja loppu 2/3 osaa kertatyydyttymätöntä rasvaa.

    • aapee__

      Hiilareiden säännöstely johtaa automaattisesti rasvan käyttöön, energiatta kun ei pärjää kuin korkeintaan sen vaiheen kun elimistö polttaa omia rasvavarantoja.

      Olen ryhtynyt syömään vähän rasvaisempaa lihaa jotta saisin päivittäisen rasvantarpeeni tyydytettyä, mutta edelleen oliiviöljy on pääasiallinen rasvalähteeni. Syön myös avokadoa ja pähkinöitä päivittäin.

      • Syö-Liiku

        Kivaa, että jaksat jatkaa! Meillä on aika lailla samaa ajattelua. Pähkinöitä, kokosöljyä, täälläkin popsitaan. Plajon kasviksia, vähän hedelmää, pikkuisen meijerituotteita.
        Nuhakuume alkaa olla hoidettu ja tuli karmea siivouspuuska. Se tietää kotijumppaaq!
        Siis, kumartuessa nostamaan jotain, on tietoinen lihaksista, jotka aktivoituu ja auttaa niitä tuhdisti - vatsalihaksia napakasti selkärankaa kohti, niin ne tukevat selkää.
        Se vaikuttaa myös mieltä aktivoinnin ja saan energiaa ja iloa ;-D

        Olen syönyt juustoleipää, hiukan perunaa, mutta paino on pysynyt samana kaksi kuukautta. Sain lisää sen 2kg, minkä saan aina, kun alan normaalia syömistä. "500kcal-3000kcal/päivä ja 1h30min. kävelyä. On aika hyvä aineenvaihdunta, kun ei vedä alle 1000kcal-1500kcal/ pvä.
        Toinen hyvä puoli oli, että kielestä hävisi ohut harmaa kalvo. Kiitos meijerituotteiden lopetus. Nyt otan hiukan, kun tekee mieli.

        Tuntuu olevansa elävien kirjoissa jälleen ja ajattelin siirtyä muutama päivä viikossa 1200kcal. Pudottelen pikkuisen ja keskityn voimisteluun, yogaan, Pilatekseen, Power Walkin lisäksi.
        Pari kuukautta taas siten niin olen liian laiha! :-D


      • aapee__
        Syö-Liiku kirjoitti:

        Kivaa, että jaksat jatkaa! Meillä on aika lailla samaa ajattelua. Pähkinöitä, kokosöljyä, täälläkin popsitaan. Plajon kasviksia, vähän hedelmää, pikkuisen meijerituotteita.
        Nuhakuume alkaa olla hoidettu ja tuli karmea siivouspuuska. Se tietää kotijumppaaq!
        Siis, kumartuessa nostamaan jotain, on tietoinen lihaksista, jotka aktivoituu ja auttaa niitä tuhdisti - vatsalihaksia napakasti selkärankaa kohti, niin ne tukevat selkää.
        Se vaikuttaa myös mieltä aktivoinnin ja saan energiaa ja iloa ;-D

        Olen syönyt juustoleipää, hiukan perunaa, mutta paino on pysynyt samana kaksi kuukautta. Sain lisää sen 2kg, minkä saan aina, kun alan normaalia syömistä. "500kcal-3000kcal/päivä ja 1h30min. kävelyä. On aika hyvä aineenvaihdunta, kun ei vedä alle 1000kcal-1500kcal/ pvä.
        Toinen hyvä puoli oli, että kielestä hävisi ohut harmaa kalvo. Kiitos meijerituotteiden lopetus. Nyt otan hiukan, kun tekee mieli.

        Tuntuu olevansa elävien kirjoissa jälleen ja ajattelin siirtyä muutama päivä viikossa 1200kcal. Pudottelen pikkuisen ja keskityn voimisteluun, yogaan, Pilatekseen, Power Walkin lisäksi.
        Pari kuukautta taas siten niin olen liian laiha! :-D

        Täytyy myöntää että painonpudotus on parantanut elämänlaatua, moniin ylipainon tuomiin ongelmiin oli jo tottunut vuosien aikana eikä niiden käsittänyt edes johtuvan ylipainosta. Alkuun kävellessä selkä vihoitteli, mutta painon laskiessa aloin löytämään selkä- ja vatsalihaksia, ja juuri tuo liike jossa rutistetaan vatsalihaksia napakasti selkärankaa kohti, auttaa myös selkälihaksia. Vatsakin alkaa olemaan kondiksessa, vyötärönympärys on 95-97cm.

        Juustoleipää voisi itsekin kokeilla, olen käyttänyt fetaa ja mozzarellaa proteiinin ja tyydyttyneen rasvan lähteenä, juustoleipä toisi vaihtelua. Mulle kvinoasta on tullut ravitsemuksen kulmakivi, syön sitä päivittäin perunan, pastan ja riisin korvikkeena. Siinä on kiitettävästi proteiinia ja paljon hitaita hiilareita, ihan täydellinen ruoka-aine tarpeisiini. Se on auttanut minua pääsemään myös eroon leivästä joka aiheutti mulle mahan turvotusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      382
      1463
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1263
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1082
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      967
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      806
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      90
      784
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe