Kohtaaminen tähden kanssa 1.3 milj vuoden päästä

CloseEncounterOfStarKind

Lähitulevaisuudessa eli seuraavan sadan tuhannen vuoden kuluessa naapuritähdistä yksikään ei käy koukkaamassa Aurinkokunnan naapurustossa eli kaikki pysyttelevät jossakin muutaman valovuoden etäisyydellä. Seuraavan parin miljoonan vuoden kuluessa tilanne on toinen. Gaia - satelliitin keräämän datan perusteella odotettavissa on lähempää tuttavuutta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gliese_710

Tähti nimeltään Gliese710 ohittaa meidät noin 1.3 miljoonan vuoden kuluttua vaivaisen 0.2 valovuoden päästä eli se kulkee Aurinkokunnan Oortin pilven lävitse. Ohi kulkiessaan se heittelee kohdalleen sattuvia asteroideja ja jääkökkäreitä minne sattuu eli osa niistä putoaa Auringon läheltä kulkeville radoille. Odotettavissa on kohtaamisesta eteenpäin miljoonien vuosien ajan vuosittain luokkaa 10 paljain silmin nähtävää pyrstötähteä ja mahdollisesti myös sellaisen törmääminen Maapalloon.

0.2 valovuotta on matka, jonka valo kulkee noin 75 vuorokaudessa. Neptunuksen etäisyys Auringosta on noin 250 valominuuttia eli valovuorokauden kuudesosa.

10

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muinienkuorija

      Voi itku mitä satuja ja mielikuvituksen lentoa mutta sitähän "tähtiede" on.
      Mikään ei perustu todisteisiin vaan kaikki on mielikuvituksen tuotetta.

      • j4h36

        Miten niin?


    • munatmäkeen

      Kiitos asiallisesta aloituksesta.

      Odotettavissa on tosiaan enemmän komeettoja ja meteoriitteja.Nähtäväksi jää miten Maapallon käy.
      Tähtitiede on hieno ja eksakti tiede.

    • Kuinka_kirkas

      Noin läheltä ohittava tähti varmasti valaiseekin Maapalloa aika hyvin, onhan Aurikommekin tähti.

      • Gliese 710 näyttäisi ohituksen aikaan kirkkaudeltaan samanlaiselta kuin planeetat mutta pistemäiseltä kuten muutkin kaukana olevat tähdet. Se olisi kirkkaampi kuin Mars kirkkaimmillaan mutta himmeämpi kuin Venus.


    • joopajoohei

      No joo. Varsinainen ajankohtainen kakkonen. Nukkukaa yönne rauhassa.

      • SplätTheMagicDinosaur

        "No joo. Varsinainen ajankohtainen kakkonen. Nukkukaa yönne rauhassa."

        Noin ne dinostauruksetkin ajattelivat vielä 66 miljoonaa vuotta sitten. Joku ohi läheltä kulkeunut tähti heitti Oortin pilvestä komeetan tai asteroidin törmäyskurssille Maapallon kanssa. SPLÄT!


      • ennukurauhassa

        Samalla tavalla ajattelee sivistymätön rahvas keskikaljapöhnässä.
        Dinosauruksille tuli äkkilähtö koska niillä ei ollut avaruusohjelmaa.Ja samalla tavalla suhtautuu salkkarirahvas avaruustutkimukseen.Tulee mieleen Hectorin biisi "Nuku idiootti"
        Onneksi nasalla on maapallonsuojeluohjelma joka pyrkii varautumaan moisiin asteroiditörmäyksiin.
        https://www.youtube.com/watch?v=iaZQGRh78tM&t=1322s
        Donald Yeomans,Paul Chodas,Steve Chesley ja kumppanit ovat ihmiskunnan suojelusenkeleitä.


    • hähähähähähähääää
    • hyvästiyöunet

      Hectoria mukaillen"Nuku vaan idiootti"!
      Mitä paremmin sinä nukut sitä parempi meille.Ei tarvi ainakaan lukea höhliä kommenttejasi..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe