osgood-schlatter

infoa, infoa

mulla on osgood-schlatterin tauti polven alaosassa.
niin onko muilla pesäpallon pelaajilla tätä kys. tautia. itse olen 15v ja kävin lääkärillä tässä pari kuukautta sitten. lääkäri määräs 3kk:n juoksu- ja loikkimiskiellon. olen ollut nyt 2kk juoksematta ja muutenkin koittanu olla rasittamatta sitä polvea. ainahan pieniä kolhuja tulee ja se käy kipeää. pistän myös iltaisin jonku kylmän vihannespussin siihen vähäks aikaa. oisko jollain muilla antaa lisäinfoa tästä. esim.pitäskö patti hävitä kokonaan, haittako jos välillä tulee kolhuja jne.

17

6299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ppalloilija

      Sinulla on ihan asiallinen hoito eli ns. 3K:n ohjelma. Vihannespussia kannattaa vaihtaa usein ja itse söinkin ne aina niiden sulattua. Uudelleen en voinut eikä suositellakaan pakastamista moneen kertaan.

      Urheiluvammoihin myydään sinunkin tapauksessa polvitukia, joilla on tukea antava vaikutus. Tarkkaan täytyy valita koko, se mitataan ihan paikan päällä, että saat oikean kokoisen. Jos sinulla on vakuutus, voisit katsoa kattaako lisenssisi sitä polvitukea.

      Rasituksen jälkeen kohoasento on tärkeä sekä kevyet salvat, jos särkee. Mutta aloittaa kannattaa maltilla! Tsemppiä vaan sinulle.

      • infoa, infoa

        mistä niitä polvitukia saa? lääkäristä?


    • Itselläni on ollut monta vuotta tuo Schlatterin tauti, ja hoitona on käytetty polvitukia, mutta eivät ole auttaneet. Lääkäri ehdotti sitten jalan kipsausta 5 viikoksi, mikä tehtiinkin. aika tuli pitkäksi, mutta kipsihoito kannatti, kivut ovat tipotiessään. Kannattaa kysyä lääkäriltä tätä hoitomuotoa.

      • matti

        Hei! Mulla puolestaan leikattiin polvi tänään just kyseisen vaivan takia. Se tehdään tosin vasta sitten, jos vaiva jatkuu kasvuvaiheen yli, niin kuin itsellä kävi. Kahdeksan vuotta siitä kärsin ennen tätä päivää :).


      • Ellu90
        matti kirjoitti:

        Hei! Mulla puolestaan leikattiin polvi tänään just kyseisen vaivan takia. Se tehdään tosin vasta sitten, jos vaiva jatkuu kasvuvaiheen yli, niin kuin itsellä kävi. Kahdeksan vuotta siitä kärsin ennen tätä päivää :).

        Mä olin kanssa leikkauksessa parikuukautta sitte, mut en oo havainnu mitään muutosta. Poistettiin polvista joku irtoluun pala mut ei auttanu ja oon kova urheilemaan ja polvikivut haittaa. En tiä mitä pitäis tehdä. Lääkäri sanoi et ne patit jää koko loppu elämäks polviin..


      • Jalkavaiva

        Olitko tuon ajan sairaalassa vai kuljitko kepeillä tms?


      • lis
        matti kirjoitti:

        Hei! Mulla puolestaan leikattiin polvi tänään just kyseisen vaivan takia. Se tehdään tosin vasta sitten, jos vaiva jatkuu kasvuvaiheen yli, niin kuin itsellä kävi. Kahdeksan vuotta siitä kärsin ennen tätä päivää :).

        onko enää ollut kipuja?


    • mockakeppi

      mull on ollu tää osgood schlatterin tauti reilun vuoden.kipuja tullee vain jos siihen tulee kolhuja ja jos se on rasittunut..en käytä mitään polvi tukia,en usko et niistä mitään hyötyy olis..onko?te jotka ovat käynet leikkauksess niin miten pitkään olitte kävelykyvyttömiä sen leikkauksen jälkeen..useimilla on näköjään vasemmassa polvessa tää tauti.mun lääkari taas sano et en tarvitse lepoa..mut nlääkärit näköjään antaa lepoa..mihin sitten uskoa.

      • abina

        Itselläni kyseinen vaiva leikattiin juuri vasemmasta polvesta tuossa noin puolitoista vuotta sitten, jolloin olin 18 vuotias...Selkäydinpuudutuksessa ja koko homma oli varmaan jossain puolessa tunnissa ohi...Polvea ei saanut taivutella yms. muistaakseni kolmeen viikkoon, jonka ajan piti siis köpötellä sauvoilla menemään...sitten pikkuhiljaa sai alkaa kävelemään ja lisätä rasitusta omien tuntojen mukaan...Näin jälkeenpäin ajateltuna en kyllä tiedä oliko leikkauksesta hirveästi hyötyä, patti tietenkin pieneni polvessa ja nyt polven päällekin kärsii hieman varata, mutta arka se edelleenkin on kovemman paineen kohdistuessa siihen...Samoin joskus liikunnan yhteydessä polveen vihloo...Mutta rippuu tietenkin varmaan aina tapauksesta miten nämä asiat menee, tuskinpa leikkaus ainakaan tilannetta pahentaa:-)


      • osgood-schlatterin tauti
        abina kirjoitti:

        Itselläni kyseinen vaiva leikattiin juuri vasemmasta polvesta tuossa noin puolitoista vuotta sitten, jolloin olin 18 vuotias...Selkäydinpuudutuksessa ja koko homma oli varmaan jossain puolessa tunnissa ohi...Polvea ei saanut taivutella yms. muistaakseni kolmeen viikkoon, jonka ajan piti siis köpötellä sauvoilla menemään...sitten pikkuhiljaa sai alkaa kävelemään ja lisätä rasitusta omien tuntojen mukaan...Näin jälkeenpäin ajateltuna en kyllä tiedä oliko leikkauksesta hirveästi hyötyä, patti tietenkin pieneni polvessa ja nyt polven päällekin kärsii hieman varata, mutta arka se edelleenkin on kovemman paineen kohdistuessa siihen...Samoin joskus liikunnan yhteydessä polveen vihloo...Mutta rippuu tietenkin varmaan aina tapauksesta miten nämä asiat menee, tuskinpa leikkaus ainakaan tilannetta pahentaa:-)

        itelläni kans vasemmassa jalassa, vasta muutaman päivän saanu tietää että mulla semmonen on.. vaikka on jo kohta vuoden vaivannu. ootteko tyttöjä vai poikia? siis että ois ihan mukava tietää, kummilla on tätä tautia enemmän. ite oon tyttö. juoksua pitäis välttää ja silleen, ja fysioterapeutti sano, että jos jossain lajissa tms käy kipeetä, ni sitte ei saa tehä sitä. mut pesäpallo ja rullaluistelu on ainaki mulla semmosia, mitä voi tehä ilman kipua. pesäpallossa tietenki juoksussa vähän sattuu..


      • polvi
        osgood-schlatterin tauti kirjoitti:

        itelläni kans vasemmassa jalassa, vasta muutaman päivän saanu tietää että mulla semmonen on.. vaikka on jo kohta vuoden vaivannu. ootteko tyttöjä vai poikia? siis että ois ihan mukava tietää, kummilla on tätä tautia enemmän. ite oon tyttö. juoksua pitäis välttää ja silleen, ja fysioterapeutti sano, että jos jossain lajissa tms käy kipeetä, ni sitte ei saa tehä sitä. mut pesäpallo ja rullaluistelu on ainaki mulla semmosia, mitä voi tehä ilman kipua. pesäpallossa tietenki juoksussa vähän sattuu..

        mulla tää samainen vaiva vasemmassa jalassa...
        lääkärillä on käyty ja röngtenissä kohta varmaa 4 kertaa....
        Kaksi kertaa minulla on ollut juoksu ja hyppimis kielto toinen oli muistaakseni 3viikkoo ja toinen 2 kuukautta...
        Ne eivät auttaneet ja nyt odotetaan pääsyä leikkaukseen... Hieman jännitttää, onko sen leikkauksen jälkeen kipeä, kauanko pitää kävellä kepeillä ja paljon semmotteen leikkauksen hinta sit tulee oleen ???

        Kertokaa mun kysymyksiin vastaukset se oli mulle tärkeetä KIITOS !!


      • T_R_A_P
        osgood-schlatterin tauti kirjoitti:

        itelläni kans vasemmassa jalassa, vasta muutaman päivän saanu tietää että mulla semmonen on.. vaikka on jo kohta vuoden vaivannu. ootteko tyttöjä vai poikia? siis että ois ihan mukava tietää, kummilla on tätä tautia enemmän. ite oon tyttö. juoksua pitäis välttää ja silleen, ja fysioterapeutti sano, että jos jossain lajissa tms käy kipeetä, ni sitte ei saa tehä sitä. mut pesäpallo ja rullaluistelu on ainaki mulla semmosia, mitä voi tehä ilman kipua. pesäpallossa tietenki juoksussa vähän sattuu..

        juu elikkäs mullakin on vasemmassa polvessa toi kyhmy ja oon useamman kerran käyny kuvissa yhden kerran mangeettikuvassa ja lääkäri totesi vaan että se on tuo osgood schlatter. kymmenen vuotta senkans jo pitäny elää eikä se siitä paremmaksi muutu varmaankaa ja sen verran lääkäri sano että leikkauksesta ei ole välttämättä mitää hyötyä enemmänki voi olla haittaa.. viimeaikoina tullu luettua aiheeseen liittyvää keskustelua niin vaiva esiintyy pojilla/miehillä enemmän ja oma huomio ollu että monella on vasemmassa polvessa kyseisen patti. aika hyvän kuvauksen saa tuollaisesta osoittesta:http://www.jaakiekkolaakarit.com/index.php?alue=naytaArtikkeli&id=10&PHPSESSID=2ae65fbffefbb9eeef60253d3f119678
        eihä se auta muuta ku elää tämän patteroisen kans.


    • tietoo kaipaava

      siis lähteekö tuo patti pois ajan kanssa? itellä on sama juttu ollu n.2 vuotta(oon 13v.) ja ollaa menos toista kertaa röntkenii. pikkase rasittavaa jos tuo jää polvee ainiaaks! ite en oo varma mitä teen jos se ei lähe mut toimiiks noi leikkaukset tai kipsihoidot kovinkaa hyvi? semmost ois kai pakko kokeilla jos mikää muu ei auta...

      • jone_

        Kyhmyt molemmissa polvissa ja oikeassa isompi (hieman polven alapuolella). Todella kivuliaat :( Kyhmyt ovat olleet vasta viikon verran, onneksi älysin jo tässä vaiheessa netin avata, muuten varmaan olisin reenaillut polvet pilalle. Nyt on pakko ottaa parin viikon huilu ja katsoa mihin tilanne kehittyy. Nuorempana ei mitään vaivoja mutta nyt 18v tulivat, johtunee liian kovasta jalkojen harjoittelusta. 6krt/viikossa jalkoja harjoittelen. Juoksua,sauvakävelyä,pyöräilyä,jääpalloa,salibandyä ja tänään myös lentopalloa joka oli väärä ratkaisu, koska löin polveni maahan ja patti turposi todella, kylmääkään ei ollut saatavissa vasta kun kotona tunnin päästä tapahtuneesta. Pelottaa miltä polvi aamulla näyttää... Minulla on ollut myös Roaccutan-lääkitys (aknen hoitoon) nyt neljä kuukautta, voikohan se myös vaikuttaa noihin polven alaosan luisiin patteihin, aikaisemmin ei ole ollut mitään vaivoja polvissa vaikka harjoittelen jalkoja paljon? Myös venyttely on jäänyt liian vähälle. Auttaisikohan venyttely tässä vaiheessa, kun juuri huomasin patit? Täytynee kokeilla ja kommentoida. Kylmää ainakin annan.


      • nainen melkein 20v

        joo ei kyllä luu katoa itsestään... ja leikkaushan on ihan viimenen hoitokeino, eikä sitä suositella kellekkään ellei kivut jatku vielä sen jälkeen kun kasvu on kokonaan loppunut. itse olen kärsinyt tästä nyt n. 9 vuotta ja vihdoin sain varattua ajan lääkäriin. en tiedä meneekö leikattavaksi vai ei mutta olisi mukava näin 9 vuoden jälkeen harrastaa taas kunnolla liikuntaa... jouduin silloin 11 vuotiaana lopettamaan yleisurheilun ja pesäpallon ja kaiken muun harrastuksen tän takia. ens viikon torstaina saan ehkä vihdoinkin kunnon vastauksia tähän ongelmaan.

        toivottavasti kovinkaan monella ei ole enää melkein kymmenen vuoden jälkeen samanlaisia kipuja...


    • k

      itellekin tänää alustavasti diagnosoitiin tämä tauti, monesti oon lääkärissä käyny ja vastaukseksi saanut ettei polvessa ole mitään vikaa, kunnes tänään vihdoin sain jonkinlaisen vastauksen.

      Vaiva on ollut jo noin 6 vuotta eikä parenemista näy, paitsi muutamat oireettomat jaksot silloin tällöin. Ihan kamalaa tää ja nää kivut ku nukkua ei pysty.. Mut eipä tälle vissiin oikee mitää voi mikäli on lääkäriä uskominen.

      Ja oon 20v tyttö :)

    • Poika 14v

      Mulla on ollu 3 kuukautta ja lääkäri määräs 6kk liikkakieltoo... 1 kk sit sattu viel kaikki painelut ja tälläset mut enää ei satu vaik painos kovaa.... alkaa sattumaan vain jos lyö johonkin kovaan mutta sattuminen lopuu nopeasti. en oo käyny kuvaaas koska lääkäri sano et se on selvä juttu... mulla on tää vasen kipee enää. pyöräilen kouluun ma-pe ja käyn joka su uimassa niin on lähtenyt kivut nopeasti kavereihini verrattuna...En käyttänyt sidettä harkoissa taudin alkamis aikoina ,mutta harkitsin kyllä sen ostoa. Olen ollut pois toiminnasta siis 3 kk... Lopetin lajin koska olisin jäänyt jälkeen paljon ja muutenkaan ei kiinnostanut enää. kylmähoitoa oli 2 ekaa viikkoo mut ei auttanu... LEPO, PYÖRÄILY, UINTI AUTTAA!!!!!!!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe