Fisherin eroseminaari

minä

Hei! Onko kukaan käynyt Fisherin eroseminaaria? Mitä kokemuksia siitä on, onko teille ollut siitä hyötyä?

22

8593

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen 32

Hyötyä oli. Eroa käsiteltiin, mutta suurimmalta osalta itseä ja koko elämää. Hyvin valaiseva kokemus. Rankkaa, koska menneisyys, lapsuudesta asti, kaatuu niskaan. Kannatti kuitenkin tutkia tämän eroseminaarin avulla itseään. Ja siinä sivussa myös eroaan. Selvensi kyllä asioita ja vauhditti toipumista.

• Suvi

Kävinhän minä monta vuotta sitten. Olin silloin n. vuosi sitten eronnut. Minulla nousi pintaan monia asioita kokoontumisten aikana, enkä sen vuoksi aina nukkunut hyvin seuraavana yönä. Alkuaikoina suunnittelin jopa jättäväni koko jutun kesken. Onneksi en jättänyt, sillä seminaari oli todella minun parhaakseni. Voin suositella sitä kaikille eronneille, tai sitä suunnitteleville.

• Herttinen

Älä mene ihan verekseltään - vähän pitää olla jo etäisyyttä asioihin jotta niitä pystyy käsittelemään. Seminaarissa saat varmasti paljon vertaistuke ihmisiltä jotka ovat painineet samojen asioiden parissa. Työskentely tapahtuu pääosin pienryhmissä joita terapeutti ohjeistaa.
      Itse olin käynyt niin terapiassa kuin sielunhoidossakin aiemmin - minulle ei seminaari ollut niin suuri kokemus kuin joillekin muille, sillä en ollut jättänyt asioita sisääni vaan olin käynyt niitä läpi jo muilla tavoin. Fisherin "Jälleenrakennus"-kirja oli hyvä ja minä ehkä olisin pärjännyt jo lukemalla sen jäsentämällä asiaa sen kautta. Ehdottomasti kannattaa ero käydä "läpi" vaikkapa seminaarissa tahi terapiassa. Minä kuulun "väkisin erotettuihin" ja voin jo vuoden jälkeen erinomaisen hyvin ja huomaan kuinka paljon parempaa ja täydempää elämäni nyt on. Ehkä minä kuitenkin olen perusluonteeltani vähän omituinen, sillä katkeruuden ja vihan tunteet eivät vaan istu minulle - oli helppo päästä yli kun katsoi itseään peiliin, mietti millainen ihminen haluaa olla ja ryhtyi systemaattisesti toimimaan sen päämäärän saavuttamiseksi.
      Valtava oppimisprosessi tämä on ollut, vaikea sanoa kuinka suuri vaikutus on ollut milläkin; eroseminaarilla, terapialla, sielunhoidolla ja omalla psyykkisellä työllä.
      Voimia!

• Pettynyt mies

Vaika olenkin mies, niin kävin myöskin seurakunnan jäjestämän erokurssin, mikä perustui Ficherin oppeihin. Meitä oli kahdeksan, neljä naista ja neljä miestä tuolla kurssilla. Se kesti 11 viikkoa, eli kerran viikossa oli 2,5 tunnin kokoontuminen. Se oli aika rankaa ja lähes kaikki meistä itkivät ainakin kerran. Kurssi kuitenkin slevitti omia tuntoja ja auttoi jaksamaan eteenpäin. Tuona aikana mentiin todellakin henkilökohtaisuuksisn ja seurauksena oli se, että minulla oli myöhemmin suhde kolmen kurssilaisen naisen kanssa; ei kuitenkaan yhtàikaa.

• seminaarissa
        Pettynyt mies kirjoitti:

Vaika olenkin mies, niin kävin myöskin seurakunnan jäjestämän erokurssin, mikä perustui Ficherin oppeihin. Meitä oli kahdeksan, neljä naista ja neljä miestä tuolla kurssilla. Se kesti 11 viikkoa, eli kerran viikossa oli 2,5 tunnin kokoontuminen. Se oli aika rankaa ja lähes kaikki meistä itkivät ainakin kerran. Kurssi kuitenkin slevitti omia tuntoja ja auttoi jaksamaan eteenpäin. Tuona aikana mentiin todellakin henkilökohtaisuuksisn ja seurauksena oli se, että minulla oli myöhemmin suhde kolmen kurssilaisen naisen kanssa; ei kuitenkaan yhtàikaa.

ja viimeisimmän kokoontumisen jälkeen, olen yhä vakuuttuneempi siitä, että menin sinne liian aikaisin. Olen pohtiva ja "selviytyvä"-ihminen, joten olisi pitänyt saada enemmän aikaa yrittää toipua yksin. Mutta toisaalta, ehkä tämän avulla minusta ei tule yksi niistä jotka tarvitsevat kyseistä seminaaria vuoden päästä erosta. Kyllä tässä maailmassa pystyy elämään ilman puolisoakin.

• Hämmentynyt
        seminaarissa kirjoitti:

ja viimeisimmän kokoontumisen jälkeen, olen yhä vakuuttuneempi siitä, että menin sinne liian aikaisin. Olen pohtiva ja "selviytyvä"-ihminen, joten olisi pitänyt saada enemmän aikaa yrittää toipua yksin. Mutta toisaalta, ehkä tämän avulla minusta ei tule yksi niistä jotka tarvitsevat kyseistä seminaaria vuoden päästä erosta. Kyllä tässä maailmassa pystyy elämään ilman puolisoakin.

Kynnys kertoa oma tarina tässä on korkealla.vai olenko oikeassa paikassa kun viime päiväys näkyy olevan liki kymmenen vuotta sitten!

• Koskemattomuus
        Hämmentynyt kirjoitti:

Kynnys kertoa oma tarina tässä on korkealla.vai olenko oikeassa paikassa kun viime päiväys näkyy olevan liki kymmenen vuotta sitten!

Varmasti olet, kun luin tuossa edellä, että yhdellä olin kolmen kurssikaverin kanssa suhde, se tuskin on tarkoitus.

Jos näin on, että sieltä haetaan uutta kumppania, se on niin hiton väärin. Jatkossa kurssit erikseen miehille ja naisille.

• surunkuopista
        Koskemattomuus kirjoitti:

Varmasti olet, kun luin tuossa edellä, että yhdellä olin kolmen kurssikaverin kanssa suhde, se tuskin on tarkoitus.

Jos näin on, että sieltä haetaan uutta kumppania, se on niin hiton väärin. Jatkossa kurssit erikseen miehille ja naisille.

No tuo on ollut kyllä harvinaistapaus. Saattaa liittyä tunteeseen,että muut ei tiedosta asioita joita kurssilla läpikäydään.Eikä kaikki vielä ole päässyt "vuoren huipulle" eli kypsynyt esim.pois riippuvuudesta.- Kurssin aikana muuten ei saa keskenään alkaa suhdetta.Kuitenkin porukassa on hyvä kuulla molempien sukupuolien tunnekokemuksia.

• 2+14

En ehtinyt kursseille lastenhoitoesteiden vuoksi, mutta kirjasta oli apua!

• Oma koti

Kaikkien eronneiden on syytä ostaa seksikaupasta leluja, jotta ei tarvitse syöksyä toisen ihmisen mukaan, josta kunnon nimeä tietää, sillä vehkeillä voi hoitaa seksin tarpeen.

Ja seuraa haetaan vain ja yksinomaan turvallisista ja tutuista ja vanhemmista ihmisistä, jotta välttyisi vieläkin huonommalta suhteelta.

On aika harkita ja pitkään ja tärkeintä on hoitaa mahdolliset lapset, antaa aikaansa heille. Tavata sukulaisiaan mahdollisimman paljon, sillä tavoin välttyy suurelta tuholta.

• surunkuopista

Niin,eroseminaarin ( eli tuhansien ihmistutkimusten mukaan) tulee myös ns.villi kausi eli mahdoll.lyhyitä seksisuhteita. Kunpa voisi olla varovainen ettei satuta itseään lisää ja sitten humalatekojaan harmittelisi...Elämä sitten tasaantuu eli oikeasti eronneet ei ole niin "villejä"!

• Seminaari auttoi

Koin seminaarin todella tarpeelliseksi ja se osoittautui ikään kuin pelastusrenkaaksi muutaman kuukauden kuluttua siitä, kun puoliso oli muuttanut pois yhteisestä kodista. Mielestäni sinne voi mennä myös tuoreeltaan eron tapahduttua, saa vertaisryhmän tuen rämpiessään kuiville. Seminaarissa ei vaadita mitään, kaikki on vapaaehtoista ja kukin työskentelee minkä haluaa/jaksaa. Oli hyödyllistä purkaa eron aiheuttamat tuskat, niitä ei kannata yrittääkään työntää "maton alle" jos haluaa aikanaan pystyä päästämään irti ja jatkamaan matkaansa keveimmin askelin. Seminaarin oppien ansiosta pystyin saamaan takaisin elämäniloni ja uskon itseeni, eheytymään. En ole katkera ja olen pystynyt auttamaan myös lapsiani eron jälkeen, kuten myös muutamia eronneita tuttaviani. Sain tosi paljon eväitä yleensäkin elämää ja ihmissuhteita varten. Suosittelen lämpimästi omasta kokemuksesta!

• Huh huh

Tietäisikö joku onko Keski-Suomeen tulossa ryhmää lähiaikoina tästä eroseminaarista? Tämän syksyn/alkuvuoden 2015 aikana?

• huh huh huh

En ole löytänyt yhtään ryhmää joka järjestettäisiin Jyväskylässä. Perhesuunnitteluneuvola tarjoaa perheellisille kuitenkin vastaavaa.

• puoli vuotta erosta

en käynyt seminaarissa, mutta luin sen kirjan ja tein tehtävät, tarvittaessa palasin edelliseen lukuun ja oikeasti käsittelin asiat. Siitä oli todella paljon hyöytä, ja luulen, että minulle tuollainen asioiden käsitteleminen itsekseen, kirjoittamalla, sopikin paremmin kuin seminaari, jossa pitäisi puhua muille ihmisille.

• surunkuopat

Kävin v.97, oli hyväksi! Eroseminaari oli lähes ilmainen ! Siinä kavutaan vuorelle eron jälk. tyypill. tunteiden läpi tiedostavaa itsetuntoa kohti.
      Lainaa edes kirja, on kylläkin helpompi vetäjän kanssa ,isossa porukassa joka jakautui pieniin ryhmiin tehtäviä pohtimaan,kirjan mukaisesti.
      Fischer: Jälleenrakennus ihmissuhteesi päättyessä.Jotkut pystyi palaamaan suhteeseensa kun sai jotain selvitettyä.Käsittelee lastenkin tunteita.

• omatunteeteiok

Kymmenen vuotta erosta ja vasta nyt tullu mieleen oma mustasukkaisuus.Kävin kyllä tuon seminaari niin pari vuotta eron jälkeen.Minun isäni oli hyvin mustasukkainen, vaikka itse kävi vieraissa.Minäkin epäilin puolisonani ja oli syytäkin, mutta miksi niin tein?Minulle oli uskollisuus kaikista tärkeintä,nyt kun mietin, olisko kannattanu sittenkään hajottaa kaikki sen takia.

• surunkuopista

Voi,kumpaako tarkoitat,kumpi hajoitti,pettäminen vaiko sen epäily?Kaikki menee pieneen lapseen kuin häkä..tarkoitan,että kodin asenteet.Ja silloinhan toistakin epäilee jos itse pettää,isäsi. Kuinkahan se piirre kulkee geeneissä? Oletko varma että vaimosi petti?Muistatko kirjasta: jatkamme alitajuisesti lapsuudenperheen asioidenkäsittelyä..ja valitsemme alitajuisesti siihen sopivan kumppanin.Näitä tulee mieleen,mutta ei välttämättä ole ainoa fakta. Jonnan laulusta "Tytöt menee nyt tanssimaan" tajuaa miten raastavaa,loukkaavaa luottamattomuus on,"muuten siitä ei tule mitään (suhteesta)"

• omatunteeteiok

Jotain minussa oli myös et ero tuli ja en kestänyt kun minua petettiin.Epäilin kyllä koko ajan jo ennen pettämistä.Kerran puolisoni sanoi,hänellä on toinen,joko nyt olosi helpotti,mutta en uskonut,sillä uhkasin erolla jos pettää ja niimpä hän petti.
      Minulla oli eron jälkeen lyhyt suhde, jossa en ollut mustasukkainen, mutta jotenkin odotin et se suhde loppuu ja loppuihan se,enkä ikävöinyt yhtään.Mutta ensimmäistä kaipaan vieläkin??,ei jotain geeneissä joka periytyi.

• omatunteeteiok

Mustasukkainen olin vielä eronkin jälkeen,eli eipä se eroon loppunu.Äitini sanoi kerran, älä koskaan toivo et kumppani on mustasukkainen, ihmettelin sitä.Sillä mielestäni se oli rakkautta? Elämä opetti,et paras olla yksin, jos alkaa omistamaan toista ihmistä.
      Aika tuttuja tunteita varmaan monelle, tulipa nyt kerrottua tämäkin.

• surunkuopista

Niin siis odotit että se 2. suhde loppuu koska et rakastanut,oli korvike tai terapiasuhde vain,joka ei välttämättä jatku ? Xja 1. suhteessa otaksuit ja uskoit suhteen loppuvan koska uskoit eniin!siis että pettää.
        Rakastat omalla tavallasi vieläkin koska olet mustis.Ja kannat myös ehkä syyllisyyttä siitä miten loukkasit.Saatko rauhan itsellesi jos pyydät anteeksi ja annat itsellesi armollisesti anteeksi ja päästät irti.Rakennat itseäsi..

• omatunteeteiok

Olen antanut anteeksi ex.lle, mutta laitto miettimään nyt, ja pitää antaa myös itselle anteeksi.
      Kiitos, hyvin kerroit ja todellakin, herättävä, miksi tunsin vaan itseni uhriksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      3060
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1147
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1132
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1025
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      987
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      837
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      771
    Aihe