Oteleveys penkkipunnerruksessa

salihörhöaloittelija

Auttakaas tietämätöntä: mikä on oikea oteleveys "virallisessa" penkkipunnerruksessa? Minulla on tapana laittaa kädet niin, että kämmensyrjät on juuri sitä tangossa näkyvää "merkkiviivaa" sivuten. Ajatuksena siinä on vaan se, että silloin tietää tangon olevan tasapainossa.

Tuli vaan tää kyssäri mieleen, kun iltiksessä oli jotain urheilijoiden penkkituloksia ja aloin miettiä, onko ne vertailukelpoisia tässäkään mielessä?

10

614

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3521356

Eipä sillä oteleveydellä ole merkitystä. Ne saa sulla olla nostossa niinkuin haluat. Yleensä ne on kämmenen leveys suuntaan ja toiseen sieltä merkeiltä, mutta valtaosalla juuri siinä merkkien vieressä.

• kkdkfbjffkfjk

Yleensä on, että merkki pitäs peittyä... Mitä leveempi ote sen lyhyempi nostomatka... Mutta myös oteleveyteen vaikuttaa myös rakenteellisetkin seikat, kuten käsien pituus, yms...

• ookgg

Virallisesta en tiedä mutta normaali tai yleinen tapa on että ote leveys on hiukan hartioita leveämpi, jotkut puhuu että 80cm mutta sehän riippuu kehosta ja käsien pituudestakin...liian leveä ote rasittaa ranteita ja liian kapea taas ottaa enemmän ojentajiin (kapea penkki). Kokeilemallahan se selvii mikä tehokkaimmin ottaa rintalihaksiin.

• Lajinharrastaja

Yleensä liittojen säännöissä max. Leveys etusormista mitattuna saa olla 81cm. Kunnon tangossa ne merkit on 81cm etäisyydellä toisistaan.

• salihörhöaloittelija

Ahaa, siis se minun tapani, että kämmenten ulkosyrjät on merkkiviivassa, hyväksyttäisiin, jos olisi virallinen kilpailu? Ei sillä, että aikoisin itse kilpailla. Tulosten vertailukelpoisuutta esim. omaani vain ajattelin.

• valintaa

Minulla merkkiviivat asettuvat keskisormien kohdalle. Leveämpi ote ote ottaa enemmän rintalihaksiin ja kapeampi ote enemmän ojentajiin.

• sukur.utsaa

Minkähänlainen vajakki ei tuota itse tajua, jos ajattelee minkä verran kädet joutuu suoristumaan ja missä kulmassa.. :)

• kouravena

Miksi leveämpi ote muuten ottaisi enemmän rintalihaksiin kun koko ajan vain lyhenee matka mitä lihakset työskentelee? Kapeampi ote mutta ei liian kapea venyttäisi myös rintalihakset koko matkalta alas ylös. Parhaiten kaiken saa käsipainoilla tekemällä, et ole tangon rajoituksien varassa , esim. oteleveys.

• joko.tai_

Vajakkeja ilmoittautui jo, tai ehkäpä olet ite.

• kouravennamo

Kannattaa hieman vaihdella.

Ehkä kannattaa välillä tehdä melko raskailla käsipainoillakin vain tuota helpomman kulman punnerrusta. Istuallaanhan samat painot ei nousisi kun pienempien lihasryhmien tuen saa enää..

Siitä tietää että sopivan raskaat käsipainot siis ..

Kannattaa jalkojakin treenata ettei ole tyypillinen mahakas ja tikkujalkainen sikaniska pelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe