Harvinaisen selkeä asia

yrittäkää.käsittää

Samaa sukupuolta olevien avio-oikeus ei ole yhteiskunnan kannalta uskonnollinen kysymys vaan täysin maallinen kysymys.

Avioliittoa koskeva lainsäädäntö ei otakaan siksi kantaa eri jumaluuksien oletettuun tahtoon. Uskonnolliset yhteisöt saavatkin itse päättää kuinka oman uskonyhteisönsä sisällä asiaan suhtautuvat. Niiden suhtautuminen asiaan ei kuitenkaan muuta eikä tule muuttamaan sitä tosiasiaa, että maallisessa maailmassa samaa sukupuolta olevien avioliitot ovat hyväksytty ja ne nauttivat samaa valtiovallan suomaa suojaa kuin heteroliitotkin.

Nyt kirkon sisällä käytävä keskustelu on nimenomaan kirkon sisäinen asia, kirkon tekemillä päätöksillä niilläkään ei ole vaikutusta siihen kuinka yhteiskunta samaa sukupuolta olevien avioliittoihin tulee suhtautumaan. Kirkon päätökset eivät siis vaikuta nykyiseen tilanteeseen millään tavoin, ne voivat vaikuttaa ainoastaan siihen kuinka kirkko itse suhtautuu asiaan.

Kirkko käy siis sisäistä keskustelua asiasta, juupas-eipäs väittelyä mutta asia on nimenomaan kirkon oma asia josta se päättää itsenäisesti.

181

1036

Vastaukset 181

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eerikatässämoi

Kirkkoon kuuluvien samaa sukupuolta olevien avio- oikeus on kirkon asia , jos he haluavat tulla vihityksi kirkossa.

• jdbv

Kannatatko sinä heidän vihkimistään?

• jdbv kirjoitti:

Kannatatko sinä heidän vihkimistään?

Minun kannattamisillani ei ole merkitystä asian kannalta. Minulla ei ole vihkioikeutta.

• jdbv
        Eerikatässämoi kirjoitti:

Minun kannattamisillani ei ole merkitystä asian kannalta. Minulla ei ole vihkioikeutta.

Minä kysyinkin kannatatko heidän vihkimisttän, enkä vihitkö sinä heitä.
        Kannatatko sinä homoparien vihkimistä?

• jdbv kirjoitti:

Minä kysyinkin kannatatko heidän vihkimisttän, enkä vihitkö sinä heitä.
        Kannatatko sinä homoparien vihkimistä?

Minulla ei ole siihen kantaa puoleen eikä toiseen, koska asia ei kuulu minulle. Lainlaatija on tehnyt päätöksen ja kirkko tekee oman päätöksensä. Toki minä kovasti hyvin ymmärrän, että ihmiset haluavat avioitua.
        Jos haluat jonkin kyllä tai ei vastauksen, kysy sellaiselta jolla on siihen kyllä tai ei vastaus.

• jdbv

Minulla ei ole siihen kantaa puoleen eikä toiseen, koska asia ei kuulu minulle. Lainlaatija on tehnyt päätöksen ja kirkko tekee oman päätöksensä. Toki minä kovasti hyvin ymmärrän, että ihmiset haluavat avioitua.
        Jos haluat jonkin kyllä tai ei vastauksen, kysy sellaiselta jolla on siihen kyllä tai ei vastaus.

Sinä siis hyväksyt homoseksuaalisen käytöksen vai mitä siitä ajattelet?

• Eerikatässämoi kirjoitti:

Heidän vihkimisensä on aina herjaus Jumalan lakeja kohtaan ja Eerikan kannanotot ovat peräisin suoraan pirulta.
        Ei se Eerika sinua pelasta jos kieltäydyt valehtelemasta tässä asiassa.

• pertsa2012 kirjoitti:

Heidän vihkimisensä on aina herjaus Jumalan lakeja kohtaan ja Eerikan kannanotot ovat peräisin suoraan pirulta.

Sellainen jota Jumala ei ole laiessaan kieltänyt ei tietenkään voi olla herjaus Jumalan lakeja kohtaan.

• jdbv kirjoitti:

Minä hyväksyn ihmisen.

• pertsa2012 kirjoitti:

Olet Pertsa ihan oikeassa, ettei valehtelu pelasta ketään, eikä valehtelemattomuus.

• YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

Sellainen jota Jumala ei ole laiessaan kieltänyt ei tietenkään voi olla herjaus Jumalan lakeja kohtaan.

Hän ei ole myöskään kieltänyt katkomasta vaimosi isovarpaita.

• pertsa2012 kirjoitti:

Enhän minä ole niin väittänytkään vai mitä?

• jdbv

Minä hyväksyn ihmisen.

Hyväksytkö ihmisen homoseksuaaliset teot?

• omaalääkettäsi
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

Enhän minä ole niin väittänytkään vai mitä?

Mutta et ole kieltänytkään ;););)

• pertsa2012 kirjoitti:

Hyvä näin. Voimme vallan hyvin tehdä kaikkea mitä Jumala ei ole kieltänyt.

Kukaan ei ole voi olla Jumalaa vastaan avioasioissa, sillä Jumalalla ei ole Raamatussa mielipidettä avioliitosta.

• omaalääkettäsi kirjoitti:

Mutta tietysti jos haluat tehdä jollekin noin niin se tarkoittaa Raamatun mukaan sitä että haluat että sinun varpaasi katkotaan vai mitä?

• jdbv kirjoitti:

Hyväksytkö ihmisen homoseksuaaliset teot?

Kuule, kun minun hyväksymisilläni ei ole merkitystä tässäkään asiassa. Ihmisen seksuaalisuus tai se mitä hän kumppaninsa kanssa tekee, ei kuulu minulle sitten yhtään tippaa.

• omaalääkettäsi kirjoitti:

Joo, eihän tuo ole kieltänytkään sitä joten kyllä se sitä tekee :D Ihan YEV:n omalla logiikalla.

• pertsa2012 kirjoitti:

Mutta tietysti jos haluat katjoa jonkun varpaat niin se tarkoittaa Raamatun mukaan sitä että haluat että sinun varpaasi katkotaan vai mitä?

• usko.vainen kirjoitti:

Joo, eihän tuo ole kieltänytkään sitä joten kyllä se sitä tekee :D Ihan YEV:n omalla logiikalla.

Mutta tietysti jos haluat katkoa jonkun varpaat niin se tarkoittaa Raamatun mukaan sitä että haluat että sinun varpaasi katkotaan vai mitä?

:-)

• jdbv

Kuule, kun minun hyväksymisilläni ei ole merkitystä tässäkään asiassa. Ihmisen seksuaalisuus tai se mitä hän kumppaninsa kanssa tekee, ei kuulu minulle sitten yhtään tippaa.

En väittänytkään, että sillä olisi mekitystä tässä asiassa vaan kysyn sinun omaa mielipidettäsi asiasta.
        Sano mielipiteesi kun sitä kerran kysyn.

Mutta tietysti jos haluat katkoa jonkun varpaat niin se tarkoittaa Raamatun mukaan sitä että haluat että sinun varpaasi katkotaan vai mitä?

Kerro toki mihin Raamatun kohtaan viittaat, jankka :D

• usko.vainen kirjoitti:

Kerro toki mihin Raamatun kohtaan viittaat, jankka :D

Jeesuksen vuorisaarnaan tietysti, eikö se ole sinulle tuttu?

Jeesuksen vuorisaarnaan tietysti, eikö se ole sinulle tuttu?

Mikä luku ja jae?

• usko.vainen kirjoitti:

Mikä luku ja jae?

Eli ei ole tuttu.

Hmmmmm...... huvittavaa.

Eli ei ole tuttu.

Hmmmmm...... huvittavaa.

Ei ole, kerro siis sinä!

• jdbv kirjoitti:

En väittänytkään, että sillä olisi mekitystä tässä asiassa vaan kysyn sinun omaa mielipidettäsi asiasta.
        Sano mielipiteesi kun sitä kerran kysyn.

Kysyt kauniisti ja sitkeästi ja olen nyt vastannut sinulle muutaman kerran. nyt en vastaa enää, koska se menee jankuttamiseksi ja minua on nuhdeltu siitä.

• usko.vainen kirjoitti:

Ei ole, kerro siis sinä!

Jos väität nimimerkkisi kautta olevasi uskovainen mutta vuorisaarna ei ole sinulle tuttu niin et kyllä oikein mitenkään voi olla uskovainen.

Oletko siis valeuskovainen kun et tunne vuorisaarnaa?

• usko.vainen kirjoitti:

Ei ole, kerro siis sinä!

Jos muuten oikeasti se vuorisaarna ei ole sinulle tuttu niin uskovaisena sinun kyllä ihan itse pitäisi siihen tutustua, se on kuitekin Jeesuksen opetuksista se yksi suurimmista.

• usko.vainen kirjoitti:

Ei ole, kerro siis sinä!

Ellet sitten ole tosiaan valeuskovainen. Valeuskovaisen ei tietenkään tarvitse tutustua Jeesuksen opetuksiin millään tavalla.

• jdbv

Kysyt kauniisti ja sitkeästi ja olen nyt vastannut sinulle muutaman kerran. nyt en vastaa enää, koska se menee jankuttamiseksi ja minua on nuhdeltu siitä.

Et ole vastannut minulle joten ole hyvä ja vastaa kun kysyn.
        Itse muuten nyt jankutat, olisit jo vastannut samalla vaivalla kun nyt jankutat.

Olet Pertsa ihan oikeassa, ettei valehtelu pelasta ketään, eikä valehtelemattomuus.

Jos sanoisit vastustavasi hinttien aviota niin valehtelisit.

Ellet sitten ole tosiaan valeuskovainen. Valeuskovaisen ei tietenkään tarvitse tutustua Jeesuksen opetuksiin millään tavalla.

Kerro vainnse luku ja jea ja lopeta jankutuksesi, jankka!

• pertsa2012 kirjoitti:

Jos sanoisit vastustavasi hinttien aviota niin valehtelisit.

Mitähän Eerika luulee saavuttavansa tuolla pelleilyllään ?

• usko.vainen kirjoitti:

Kerro vainnse luku ja jea ja lopeta jankutuksesi, jankka!

Tästäkin kommentistasi näkee että vuorisaarna ei ole sinulle tuttu.

Voiko joku sellainen joka ei tunne Jeesuksen opetuksista yhtä tärkeintä, vuorisaarnaa, olla oikeasti uskovainen sinun mielestäsi?

Tästäkin kommentistasi näkee että vuorisaarna ei ole sinulle tuttu.

Voiko joku sellainen joka ei tunne Jeesuksen opetuksista yhtä tärkeintä, vuorisaarnaa, olla oikeasti uskovainen sinun mielestäsi?

Kerro vain se luku ja jae mihin viittaat :D, jankka!

• usko.vainen kirjoitti:

En kerro. Jätän sinut etsimään sen ihan itse.

Jos et huomiseen mennessä ole löytänyt ko. kohtaa niin kysy sitten uudestaan asia minulta niin kerron sen sinulle.

Ps. voiko sellainen olla uskovainen joka ei tunne Jeesuksen vuorisaarnan sisältöä, kuten sinä sanoit että et tunne?

• usko.vainen kirjoitti:

Se on se sama kohta, jonka ohi aina sujuvasti menet , kun sitä olen tänne postannut :)

Se on se sama kohta, jonka ohi aina sujuvasti menet , kun sitä olen tänne postannut :)

Sinä varmaan sitten laitat sen nyt tänne?

En kerro. Jätän sinut etsimään sen ihan itse.

Jos et huomiseen mennessä ole löytänyt ko. kohtaa niin kysy sitten uudestaan asia minulta niin kerron sen sinulle.

Ps. voiko sellainen olla uskovainen joka ei tunne Jeesuksen vuorisaarnan sisältöä, kuten sinä sanoit että et tunne?

Saataa olla, en tosin tiedä mitä kohtaa olet postannut mutta "usko.vainen" nimimerkin kommentit tällä palstalla ovat sellaisia että hyvinkin kyseessä voi olla sama kohta.

No, ei huolta, jos "usko.vainen" ei itse kohtaa löydä niin hän voins en huomenna minulta kysyä ja kerron sen hänelle.

Olet nyt ketjussa missä puhutaan homojen vihkimisestä kirkossa.
        Mitä mieltä sinä siiitä olet?

• usko.vainen kirjoitti:

Älä nyt hermostu, etsi itse ja jos et löydä niin kerron sen sinulle huomenna, eikö hermot kestä päivän odottelua?

• usko.vainen kirjoitti:

Kielletäänko se muuten vuorisaarnassa? Ai niin, et voi tietää koska et tunne vuorisaarnaa.

Älä nyt hermostu, etsi itse ja jos et löydä niin kerron sen sinulle huomenna, eikö hermot kestä päivän odottelua?

En ollenkaan mutta sinä taidat hermostua kun et saa laitettua sitä lukua ja jakeita joihin viittasit :D, jankka.

• usko.vainen kirjoitti:

En ollenkaan mutta sinä taidat hermostua kun et saa laitettua sitä lukua ja jakeita joihin viittasit :D, jankka.

Olen jo luvannut että laitan sen huomenna jos et siihen mennessä ole sitä löytänyt itse.

Joten kysy huomenna, saat varmasti vastauksen. 100% varmasti.

Olen jo luvannut että laitan sen huomenna jos et siihen mennessä ole sitä löytänyt itse.

Et siis kykene, niin arvelinkin, jankka :D

• usko.vainen kirjoitti:

Miksi Eerikan se pitäisi laittaa uudestaan jos olet jo monta kertaa sen ohittanut? Käy etsimässä ne Eerikan kommenetit niin ehkä se vastaus on siellä.

• usko.vainen kirjoitti:

Et siis kykene, niin arvelinkin, jankka :D

Huomenna. 100% varmasti. Ellet ole ennen sitä löytänyt.

Saataa olla, en tosin tiedä mitä kohtaa olet postannut mutta "usko.vainen" nimimerkin kommentit tällä palstalla ovat sellaisia että hyvinkin kyseessä voi olla sama kohta.

No, ei huolta, jos "usko.vainen" ei itse kohtaa löydä niin hän voins en huomenna minulta kysyä ja kerron sen hänelle.

Jään mielenkiinnolla seuraamaan... :)

• En tietenkään ole mikä selviää sinulle jos katsot nimimerkkiäni.

Lukutaidossa taas ongelmia?

Eihän sinulla muutakaan tekemistä ole mutta vastaa siinä odotellessasi

• usko.vainen kirjoitti:

Mitähän Eerika luulee saavuttavansa tuolla pelleilyllään ?

Hän on valintansa tehnyt.....!

Itse asiassa tuo kohta on sellainen että palstan ns. "oikeauskoiset" ovat tainneet kokonaan unohtaa sen olemassaolon, ainakin sen perusteella mitä he tänne kirjoittelevat.

• pertsa2012 kirjoitti:

Hän on valintansa tehnyt.....!

Minusta on jotenkin säälittävää kun pettää vain itseään....

• usko.vainen kirjoitti:

Minusta on varsin säälittävää että uskovaiseksi itseään nimimerkillä mainostava myöntää että ei tunne Jeesuksen vuorisaarnaa.

Kuten sinä juuri yllä teit.

• usko.vainen kirjoitti:

Mutta nyt jätän tämän keskusteluosuuden tältä päivältä tähän. Ja palaan huomenna tänne kertomaan sen Raamatun kohdan jos sitä vielä kysyt etkä ole sitä itse löytänyt.

• usko.vainen kirjoitti:

Kuten aloittaja toteaa, kirkon sisäinen asia on kirkon sisäinen asia.

• mikä.mättää
        pertsa2012 kirjoitti:

Tästäkö suivaannuit?

"Minulla ei ole siihen kantaa puoleen eikä toiseen, koska asia ei kuulu minulle"

Se ei muuten kuulu sinullekaan Pertsa, et ole kirkon jäsen joten olet asian suhteen äänivallaton.

• reppahousuoot

Mutta nyt jätän tämän keskusteluosuuden tältä päivältä tähän. Ja palaan huomenna tänne kertomaan sen Raamatun kohdan jos sitä vielä kysyt etkä ole sitä itse löytänyt.

Mitä Raamatun kohtaa nyt jankutat? Et taida enää reppahousu itsekään tietää kunhan vain jankutat......

Mikä on sinun mielipiteesi asiasta? Onko se sama kuin seurakuntasi?

• lukutaidottomalle
        reppahousuoot kirjoitti:

Mitä Raamatun kohtaa nyt jankutat? Et taida enää reppahousu itsekään tietää kunhan vain jankutat......

YEV juuri kertoi että palaa huomenna sen kertomaan jos sitä vielä kysytään. Eli taitaa tietää.

• klclkjcnv

Päätös on kirkon mutta keskustella saa ja pitää kaikkien jotka palstalla ovat.

• usko.vainen kirjoitti:

Mikä on sinun mielipiteesi asiasta? Onko se sama kuin seurakuntasi?

Minun mielipiteeni on minun mielipiteeni. Kirkon asioihin minulla ei ole sanan valtaa.
        Onko sinun mielipiteesi sinun seurakuntasi mielipide?

• klclkjcnv kirjoitti:

Päätös on kirkon mutta keskustella saa ja pitää kaikkien jotka palstalla ovat.

Ei pidä.

Minun mielipiteeni on minun mielipiteeni. Kirkon asioihin minulla ei ole sanan valtaa.
        Onko sinun mielipiteesi sinun seurakuntasi mielipide?

Kukaan ei niin väitkään, että sinulla olisi valtaa koska olet Vapaakirkollinen.
        Mutta koska tähänkin ketjuun olet tullut luulisi sinulla olevan mielipide asiasta.

• klclkjcnv

Ei pidä.

mitä luulet voittavasi tuolla venkoilullasi? ei ihme, että uskovaisleikkisi ei uppoa keneenkään.

• usko.vainen kirjoitti:

Kukaan ei niin väitkään, että sinulla olisi valtaa koska olet Vapaakirkollinen.
        Mutta koska tähänkin ketjuun olet tullut luulisi sinulla olevan mielipide asiasta.

Minusta on mukana jutustella, siksi minä olen tässä ketjussa, miksi sinä olet tässä ketjussa?

• Maria-Elisabet

Raamattu sanoo,että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Lisäksi Hän sanoi:"Lisääntykää ja täyttäkää maa!"
        Lisääntymiseen tarvitaan mies ja nainen! Millään muulla tavalla eivät ihmiset ole ainakaan tähän mennessä lisääntyneet!
        Muistaakseni jommassa kummassa kirjeessään Timoteukselle Paavali sanoo,ettei asiaa Taivastenvaltakuntaan ole valehtelijoilla, velhoilla eikä miehimyksillä!
        Minun mielestäni on Jumala kieltänyt samaasukupuoltaolevien avioliitot!
        Maallinen laki on toista mieltäja olkoon!

• usko.vainen kirjoitti:

Raamatussa ei ole mainintaa, että uskovan merkki olisi vihata homoja, tai itsensä pettämistä hyväksyä homojen avioliitot.

Jumala ei muuten ole kieltänyt samaa sukupuolta olevien avioliittoja. Jumala ei puuttunut edes monen vaimon ja sivuvaimon pitämiseen, vaikka sellaista oli juuri Jumalan aikaan.

• SiinäSeOn
        Maria-Elisabet kirjoitti:

Raamattu sanoo,että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Lisäksi Hän sanoi:"Lisääntykää ja täyttäkää maa!"
        Lisääntymiseen tarvitaan mies ja nainen! Millään muulla tavalla eivät ihmiset ole ainakaan tähän mennessä lisääntyneet!
        Muistaakseni jommassa kummassa kirjeessään Timoteukselle Paavali sanoo,ettei asiaa Taivastenvaltakuntaan ole valehtelijoilla, velhoilla eikä miehimyksillä!

"Raamattu sanoo,että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Lisäksi Hän sanoi:"Lisääntykää ja täyttäkää maa!"
        Lisääntymiseen tarvitaan mies ja nainen! Millään muulla tavalla eivät ihmiset ole ainakaan tähän mennessä lisääntyneet!"

Tässä on tosiaan sanottu, mitä Jumala on ilmoittanut asiasta! Ja näillä Sanoilla sitten mennään kristillisissä piireissä.

• SiinäSeOn
        torre12 kirjoitti:

Raamatussa ei ole mainintaa, että uskovan merkki olisi vihata homoja, tai itsensä pettämistä hyväksyä homojen avioliitot.

Jumala ei muuten ole kieltänyt samaa sukupuolta olevien avioliittoja. Jumala ei puuttunut edes monen vaimon ja sivuvaimon pitämiseen, vaikka sellaista oli juuri Jumalan aikaan.

"Raamatussa ei ole mainintaa, että uskovan merkki olisi vihata homoja, tai itsensä pettämistä hyväksyä homojen avioliitot."

Näin on! Ja siksi myös homoseksuaaleille tulee julistaa Jumalan tahto oikein!

• Maria-Elisabet kirjoitti:

Sinulla tuo mielipide/tulkinta saa toki olla ja saat uskoa että se mielipide on oikea.

Mutta se ei silti tarkoita sitä että Raamattu oikeasti kieltäisi samaa sukupuolta olevien avioliiton.

Avioliitto on Raamatussa käsittääkseni kielletty vain yhdessä kohtaa ja se kohtaa kuuluu näin:
        ”10. Naimisissa oleville taas annan käskyn, en minä vaan Herra: vaimo ei saa erota miehestään. 11. Jos hän kuitenkin eroaa, olkoon menemättä enää naimisiin tai sopikoon miehensä kanssa. Samoin ei mies saa erota vaimostaan”

Siinä on selkeä ja yksiselitteinen kielto. Asiasta ei tarvitse olla mitään mieltä.

Tosin tuota kieltoa ei esim. Luterilainen kirkko noudata vihkiessään ihmisiä avioliittoon joten miksi kirkon pitäisi noudattaa jotain täysin tulkinnanvaraista näkemystä siitä onko samaa sukupuolta olevien avioliitto kielletty vai ei Raamatussa?

• mikä.mättää kirjoitti:

Tästäkö suivaannuit?

"Minulla ei ole siihen kantaa puoleen eikä toiseen, koska asia ei kuulu minulle"

Se ei muuten kuulu sinullekaan Pertsa, et ole kirkon jäsen joten olet asian suhteen äänivallaton.

Kirkon jäsenyys on pääsääntöisesti raskauttava asianhaara eikä sillä ole tekemistä pelastumisen kanssa.
        Jumala itse kutsuu meidät yhteyteensä vetämällä meidät Kristuksen puoleen.

• TaasNaurattaa
        usko.vainen kirjoitti:

Rauhoitu Harri ;)

• pertsa2012 kirjoitti:

Kirkon jäsenyys on pääsääntöisesti raskauttava asianhaara eikä sillä ole tekemistä pelastumisen kanssa.
        Jumala itse kutsuu meidät yhteyteensä vetämällä meidät Kristuksen puoleen.

Johanneksen evankeliumi:
        6:44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

• Ainahan ihminen lisääntyy sukusoluista, erilaisille tavoilla niitä sukusoluja yhteen saatetaan.

• TaasNaurattaa
        TaasNaurattaa kirjoitti:

Rauhoitu Harri ;)

Anteeksi, sanoin siis itselleni. Minä olen Harri ja hermona!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• tampereen.vapaakirkosta

Minusta on mukana jutustella, siksi minä olen tässä ketjussa, miksi sinä olet tässä ketjussa?

Tiedätkö, että sinä olet käytökselläsi häpeäksi Suomen Vapaakirkolle?
        Olen seurannut käytöstäsi tällä palstalla ja pyydän, että et sekoita Suomen Vapaakirkkoa tuohon häpeälliseen käytökseesi. Ymmärrät varmaan mitä tarkoitan.

• SiinäSeOn kirjoitti:

"Raamatussa ei ole mainintaa, että uskovan merkki olisi vihata homoja, tai itsensä pettämistä hyväksyä homojen avioliitot."

Näin on! Ja siksi myös homoseksuaaleille tulee julistaa Jumalan tahto oikein!

Eli sinä sanot homoseksuaaleille oikein ne asiat, jotka Jumala on sanonut väärin!

• tampereen.vapaakirkosta kirjoitti:

Olen seurannut käytöstäsi tällä palstalla ja pyydän, että et sekoita Suomen Vapaakirkkoa tuohon häpeälliseen käytökseesi. Ymmärrät varmaan mitä tarkoitan.

Totta kai ymmärrän, ymmärrätkö sinä, että sen Vapaakirkon tähän keskusteluun toi joku muu kuin minä? Ymmärrätkö, etten ole koskaan sanonut olevani Vapaakirkon edustaja täällä tai muuallakaan.

• TaasNaurattaa
        TaasNaurattaa kirjoitti:

Anteeksi, sanoin siis itselleni. Minä olen Harri ja hermona!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rekattu nikkini on usko.vainen ja nimeni on Harri!!!

• TaasNaurattaa kirjoitti:

Rekattu nikkini on usko.vainen ja nimeni on Harri!!!

Harri on muuten mielestäni hieno nimi.

• häpeäpilkulle

Totta kai ymmärrän, ymmärrätkö sinä, että sen Vapaakirkon tähän keskusteluun toi joku muu kuin minä? Ymmärrätkö, etten ole koskaan sanonut olevani Vapaakirkon edustaja täällä tai muuallakaan.

Olet sanonut olevasi Vapaakikron jäsen ja käyneesi kastellakin siellä.
        Hyvä, että Vapaakirkko vihdoin puuttuu törkeyksiisi!
        Jokainen edustaa omaa seurakuntaansa siellä missä on.

• Halunsa kullakin :)

• 24treffit
        tampereen.vapaakirkosta kirjoitti:

Onko teillä Eerikan kuva niin voitte varoittaa seurakuntalaisia hänestä.
        (laitan sen teille)

• häpeäpilkulle kirjoitti:

Olet sanonut olevasi Vapaakikron jäsen ja käyneesi kastellakin siellä.
        Hyvä, että Vapaakirkko vihdoin puuttuu törkeyksiisi!
        Jokainen edustaa omaa seurakuntaansa siellä missä on.

Jos haluat käydä keskustelua Vapaakirkosta, sille on oma osionsa. Jos haluat keskustella Eerikasta, sille on oma osionsa.......ai niin joo.....sehän onkin tämä osio....sorry...

• 24treffit kirjoitti:

Onko teillä Eerikan kuva niin voitte varoittaa seurakuntalaisia hänestä.
        (laitan sen teille)

No kuule, tempaseppa kehiin kuvaa. Tehdään siitä oikein iso kopio ja jaellaan pitkin katuja ja aitovieriä. Ei tästä muuten mitään tule....

• TaasNaurattaa

Harri on muuten mielestäni hieno nimi.

Kiitos niin minustakin ;););)

• tiedoksesi

Jos haluat käydä keskustelua Vapaakirkosta, sille on oma osionsa. Jos haluat keskustella Eerikasta, sille on oma osionsa.......ai niin joo.....sehän onkin tämä osio....sorry...

Siellä on varoitus sinusta.

• tiedoksesi kirjoitti:

Siellä on varoitus sinusta.

No mutta asiahan on sitten hoidossa. Sinäkö laitoit? Kiitos siinä tapauksessa, se oli hyvin ystävällisesti tehty :)

• punaiset.silmälasit

No kuule, tempaseppa kehiin kuvaa. Tehdään siitä oikein iso kopio ja jaellaan pitkin katuja ja aitovieriä. Ei tästä muuten mitään tule....

Luuletko, että se poistui kun suljit profiilisi treffipalstalla.
        Minkä kerran nettiin laittaa se säilyy siellä aina......

• punaiset.silmälasit kirjoitti:

Luuletko, että se poistui kun suljit profiilisi treffipalstalla.
        Minkä kerran nettiin laittaa se säilyy siellä aina......

Näinhän se vissiin on. Sitten vaan jakamaan sitä kuvaa, jos siltä tuntuu.
        Onko sulla profiili siellä?

• armoton_hetero
        jdbv kirjoitti:

Mä en ainakaan hyväksy jos joku osoittaa sitä mua kohtaan! En saatana! Turha yrittää!

Muuten tietysti hyväksyn. Vittuuko se mulle kuuluu jos jotkut aikuiset haluaa homostella, naimisissa tai muuten? Tai sulle?!!!

• punaiset.silmälasit

Näin tehdään, hyvä kun et tykkää kyttyrää vaan ymmärrät oma etusi.

• tiedoksesi

kiitos luvasta!

• sknsnsknskns
        usko.vainen kirjoitti:

Mitähän sulle ylipäätään kuuluu kenenkään mielipiteet? Ei täällä kukaan ole sulle tilivelvollinen.

Kysele niitä mielipiteitä vaikka sivupersooniltasi, jookos? Niiltä saat aina mieluisan vastauksen palstan ykköshäirikkö Räyhis.

No niin. Mikä se luku ja jakeet ovat?

• usko.vainen kirjoitti:

No niin. Mikä se luku ja jakeet ovat?

Et siis löytänyt?

Tutustuitko kuitenkin vuorisaarnaan kun se ei sinulle ole tuttu ennestään?

Sinä sanoti eilen:

"Mutta nyt jätän tämän keskusteluosuuden tältä päivältä tähän. Ja palaan huomenna tänne kertomaan sen Raamatun kohdan jos sitä vielä kysyt etkä ole sitä itse löytänyt.
        :-)"

"Huomenna. 100% varmasti. Ellet ole ennen sitä löytänyt.

Näytä nyt, että olet sanojesi takana, etkä pelkkä jankka 😉

• usko.vainen kirjoitti:

Sinä sanoti eilen:

"Mutta nyt jätän tämän keskusteluosuuden tältä päivältä tähän. Ja palaan huomenna tänne kertomaan sen Raamatun kohdan jos sitä vielä kysyt etkä ole sitä itse löytänyt.

Pidän sinua vaan jännityksessä vielä hetken. :-)

• Sinä sanoti eilen:

Jos valehtelisit ettet hyväksy spn - aviota niin se ei sinua pelastaisi.

• usko.vainen kirjoitti:

Sinä sanoti eilen:

Heittäydit sitten taas lukutaidottomaksi.

Heittäydit sitten taas lukutaidottomaksi.

Luku ja jae, kiitos!

• usko.vainen kirjoitti:

Luku ja jae, kiitos!

Matt 7:12:

"Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. "

ja Luuk 6:31:

"Niin kuin te tahdotte ihmisten tekevän teille, niin tehkää te heille"

"Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. "

ja Luuk 6:31:

"Niin kuin te tahdotte ihmisten tekevän teille, niin tehkää te heille"

Mitä nuo jakeet tarkoittavat?

• usko.vainen kirjoitti:

Mitä nuo jakeet tarkoittavat?

Pyysit jakeita monta monituista kertaa ja nyt sait ne.

Etkä edes kiitä.

Pyysit jakeita monta monituista kertaa ja nyt sait ne.

Etkä edes kiitä.

Kiitos! Mitä nuo tarkoittavat?
        Teetkö sinä muille kaiken mitä toivot itsellesi tehtävän?

• usko.vainen kirjoitti:

Sitä mitä ne minkäkin tukinnan mukaan tarkoittavat en ole missään vaiheessa luvannut sinulle kertoa, kuten huomaat jos luet nuo aikaisemmat kommentit.

Tein siis sen minkä lupasin vai mitä?

Sitä mitä ne minkäkin tukinnan mukaan tarkoittavat en ole missään vaiheessa luvannut sinulle kertoa, kuten huomaat jos luet nuo aikaisemmat kommentit.

Tein siis sen minkä lupasin vai mitä?

Niin, teit. Et siis hakua keskustella noista jakeista vaikka otit ne esille?

• usko.vainen kirjoitti:

Kysymyshän ei ole siitä, että jos joku kohtelee toista huonosti, myös muilla olisi se sama oikeus.
        Tässä on Jeesuksen vinkit siihen, mitä tuo kohta voisi tarkoittaa.
        38. Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'.
        39. Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
        40. ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
        41. ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
        42. Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
        43. Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
        44. Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
        45. että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
        46. Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
        47. Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
        48. Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

Jos joku haluaa tarkistaa, kohta löytyy Matt.5 Jeesuksen vuorisaarnasta.

Kysymyshän ei ole siitä, että jos joku kohtelee toista huonosti, myös muilla olisi se sama oikeus.
        Tässä on Jeesuksen vinkit siihen, mitä tuo kohta voisi tarkoittaa.
        38. Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'.
        39. Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
        40. ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
        41. ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
        42. Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
        43. Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
        44. Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
        45. että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
        46. Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
        47. Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
        48. Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

Jos joku haluaa tarkistaa, kohta löytyy Matt.5 Jeesuksen vuorisaarnasta.

"Kysymyshän ei ole siitä, että jos joku kohtelee toista huonosti, myös muilla olisi se sama oikeus. "
        Missä noin sanotaan?

• usko.vainen kirjoitti:

Niin, teit. Et siis hakua keskustella noista jakeista vaikka otit ne esille?

Otin ne esille koska sinä et tuntenut vuorisaarnaa ja näin ollen minä opetin sinulle mitä vuorisaarnassa mm. lukee.

Se miten käyttäydyt ja kirjoitat palstalla ei ole haluamaasi "keskustelua" se on aivan jotain muuta.

Tarkoituksesi ei ole aikaisemman kirjoittelusi perusteella keskustella, vaan provosoida ja jankuttaa ja lopulta kadota kun olet "keskustelut" itsesi jumiin.

Ja jos pidät sitä miten kirjoittelet palstalla "keskusteluna" niin ei, en halua "keskustella" sinun kanssasi.

Tietysti jos pystyt osoittamaan että pystyt oikeaan keskusteluun asia on erikseen.

Pallo on sinulla, opettele keskustelemaan niin ehkä voimme jatkaa.

Otin ne esille koska sinä et tuntenut vuorisaarnaa ja näin ollen minä opetin sinulle mitä vuorisaarnassa mm. lukee.

Se miten käyttäydyt ja kirjoitat palstalla ei ole haluamaasi "keskustelua" se on aivan jotain muuta.

Tarkoituksesi ei ole aikaisemman kirjoittelusi perusteella keskustella, vaan provosoida ja jankuttaa ja lopulta kadota kun olet "keskustelut" itsesi jumiin.

Ja jos pidät sitä miten kirjoittelet palstalla "keskusteluna" niin ei, en halua "keskustella" sinun kanssasi.

Tietysti jos pystyt osoittamaan että pystyt oikeaan keskusteluun asia on erikseen.

Pallo on sinulla, opettele keskustelemaan niin ehkä voimme jatkaa.

Ei sinä et opettanut mitä vuorisaarnassa lukee vaan kerroit mitä siinä lukee.
        Toki haluaisin kuulla kun opetat minulle mitä tuo lainaamasi kohta tarkoittaa 🤗 kun kerran otit sen esille. Mitä sillä haluat sanoa?

• usko.vainen kirjoitti:

Ei sinä et opettanut mitä vuorisaarnassa lukee vaan kerroit mitä siinä lukee.
        Toki haluaisin kuulla kun opetat minulle mitä tuo lainaamasi kohta tarkoittaa 🤗 kun kerran otit sen esille. Mitä sillä haluat sanoa?

Juuri tuota tarkoitin, et halua keskustella vaan "keskustella".

Juuri tuota tarkoitin, et halua keskustella vaan "keskustella".

Mikä ei ollut keskustelua?

• Raamatun sana on Raamatun sanaa, tulkinnat ovat sitten sitä, kun aletaan kertoa mitä jossakin kohdassa sanotaan. Tuo YEV: laittama kohta on niin selvästi sanottu, ettei sitä juuri tarvitse selittää ja jos tarvitsee, se tarkoittaa luultavasti sitä, että mikään määrä sanoja ei selvennä asiaa. Jos ei ymmärrä käsitteitä, ei selittämisestä tällaisella palstalla ole hyötyä. Siihen tarvitaan sitten jo asiaan perehtynyttä ammattiapua.

• rytiputki

Raamatun sana on Raamatun sanaa, tulkinnat ovat sitten sitä, kun aletaan kertoa mitä jossakin kohdassa sanotaan. Tuo YEV: laittama kohta on niin selvästi sanottu, ettei sitä juuri tarvitse selittää ja jos tarvitsee, se tarkoittaa luultavasti sitä, että mikään määrä sanoja ei selvennä asiaa. Jos ei ymmärrä käsitteitä, ei selittämisestä tällaisella palstalla ole hyötyä. Siihen tarvitaan sitten jo asiaan perehtynyttä ammattiapua.

Jos tarkoitat...
        ja
        Luuk 6:31:
        ...niin olen samaa mieltä kanssasi, edes tällainen minunlaiseni saivartelija ei löydä niistä ilman mikroskooppia saivarreltavaa tai tulkittavaa.

• rytiputki kirjoitti:

Jos tarkoitat...
        ja
        Luuk 6:31:
        ...niin olen samaa mieltä kanssasi, edes tällainen minunlaiseni saivartelija ei löydä niistä ilman mikroskooppia saivarreltavaa tai tulkittavaa.

Juuri niitä ja lisäksi tuo Matt.5 jonka laitoin tuohon ylemmäs.

• rytiputki
        pertsa2012 kirjoitti:

Minusta myös sellainen kirjoittelu voisi täyttää herjauksen mainitsemiasi lakeja kohtaan, joka lähtee ihmisen itsekkäistä ja ymmärtämättömistä ajatuksista Pyhiä Sanoja lainaten.
        Tämä on keskustelupalsta eikä raamattukerhosi, vaikka yrität siitä oikeuttasi jakamalla sellaista tehdä.

• ihmettelen.vaan

M-E kirjoitti: "Raamattu sanoo,että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät."

Tarkoittaako tuo kohta, että Jumala on mies ja nainen?

• Juurikin näin.

• pakkohomotusta

Homot voivat aivan hyvin mennä maistraatissa naimisiin.
      Kun avioliittolain muutosta käsiteltin eduskunnassa nimeomaan painotettiin ja lakiin kirjattiin, että kirkko voi itse päättää keitä vihkii.
      Nyt kun kirkon kanta ei ole muuttunut väitetään, että kirkko rikkoo lakia.

Tämä on juuris sitä aggressiivistä homoagendaa. Ensin ollaan tyytyväisiä ja sitten aletaan vaatia enemmän ja enemmän ja nyt tehdään jo laittomaksi niitä jotka eivät kannata heidän liittojaan.

• "Kun avioliittolain muutosta käsiteltin eduskunnassa nimeomaan painotettiin ja lakiin kirjattiin, että kirkko voi itse päättää keitä vihkii."

Ja näinhän kirkko tietysti päättääkin.

"Nyt kun kirkon kanta ei ole muuttunut väitetään, että kirkko rikkoo lakia."

Kaiketi kukaan ei väitä että rikottaisiin lakia kun kanta ei ole muuttunut, kyse on siitä voiko yksittäinen pappi vihkiä samaa sukupuolta olevan parin, eli kysymys ei siis ole siitä että kirkon kanta avioliittoon rikkoisi lakia.

• "Homot voivat aivan hyvin mennä maistraatissa naimisiin."

Hienoa muuten että kannatat samaa sukupuolta olevien avioliittoa!

• Homot menevät maistraatissa naimisiin, koska muutakaan vaihtoehtoa ei monella ole. Kirkon jäsenyyskään ei anna homopareille oikeutta kirkossa vihkimiseen.

Aviolakiin ei ajettu kirkkovihkimisiä, vaan ainoastaan vihkimistä.

• Homojen naimisiinmeno on Jumalanpilkkaa.

• totisestion
        pertsa2012 kirjoitti:

Homojen naimisiinmeno on Jumalanpilkkaa.

Aamen!

• ihmettelen.vaan
        totisestion kirjoitti:

Aamen!

Maria-Elisabet kirjoitti tuolla ylempänä: "Raamattu sanoo, että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät."

Pertsan kanssa olette todellisia raamatuntuntijoita sanokaas tarkoittaako tuo kohta, että Jumala on mies ja nainen?

• Kun avioliitto on mahdollinen samaa sukupuolta oleville, ongelma on kyllä melkoinen, jos seurakunnan joku jäsen saa vihkimisen, mutta joku toinen ei.

• ksjvb

Jokainen seurakunnan jäsen saa edelleenkin vihkimisen täysin samoilla ehdoilla. keneltäkään ei kielletä vihkimitä.

• ksjvb kirjoitti:

Jokainen seurakunnan jäsen saa edelleenkin vihkimisen täysin samoilla ehdoilla. keneltäkään ei kielletä vihkimitä.

Aivan.Vaikka olisimme seurakunnan jäseniä, niin emme olisi saaneet minkäänlaista vihkimystä seurakunnasta, mutta maistraatista kyllä. Seurakunnan jäsenyys auttaa.

• ksjvb kirjoitti:

Sehän on hyvä, jos kirkko vihkii avioon haluavia pareja.

• jdbv

Myös samaa sukupuolta oleviako?

• torre12 kirjoitti:

Aivan.Vaikka olisimme seurakunnan jäseniä, niin emme olisi saaneet minkäänlaista vihkimystä seurakunnasta, mutta maistraatista kyllä. Seurakunnan jäsenyys auttaa.

Rangaistukset alkavat lähestyä torre.
        Tee siis parannus.

Kuis "kimittää" ja kuis Irmattaa kuis Josettaajne.?

Taakse poistu sinä saatan** lähettiläs.
        Minkä palkan luulet saavasi herjauksistasi.

• pertsa2012 kirjoitti:

Rangaistukset alkavat lähestyä torre.
        Tee siis parannus.

Kuis "kimittää" ja kuis Irmattaa kuis Josettaajne.?

Sinä ja sinun rangaistuksesi! Ja huonot vitsisi!

Homoudesta ei voi tehdä parannusta, koska Raamatusta puuttuu kyseinen asia. Ja olen sanonut moneen kertaan, että tulen tekemään kaikkina sapatteina hommia, en rakasta kaikkia lähimmäisiä kuten itseäni, enkä käy katsomassa ikinä vankeja. En tee parannusta, joten turhaa siinä vaahtoat.

• pertsa2012 kirjoitti:

Taakse poistu sinä saatan** lähettiläs.
        Minkä palkan luulet saavasi herjauksistasi.

Oletko käynyt armeijan?

Oletko käynyt armeijan?

Kyllä vaan ja sieltähän se taakse poistu olikin.

• pertsa2012 kirjoitti:

Tunnistin sen. Tuo muistoja mieleeni.

• pertsa2012 kirjoitti:

Jos olit armeijassa kapiainen, niin täällä ei "taakse poistu" tehoa, Turhaan käskytät!

• maria-Elisabet
        torre12 kirjoitti:

Homoudesta ei voi tehdä parannusta, koska Raamatusta puuttuu kyseinen asia. Ja olen sanonut moneen kertaan, että tulen tekemään kaikkina sapatteina hommia, en rakasta kaikkia lähimmäisiä kuten itseäni, enkä käy katsomassa ikinä vankeja. En tee parannusta, joten turhaa siinä vaahtoat.

Kyllä homoudesta voi tehdä parannuksen,sillä parannuksen voi tehdä ihan mistä tahansa,JOS HALUAA SEN TEHDÄ,sillä silloin siihen saa avunHäneltä,joka on se IHMEELLINEN NEUVONANTAJA!
        USKOA se vain kysyy!

• maria-Elisabet kirjoitti:

Kyllä homoudesta voi tehdä parannuksen,sillä parannuksen voi tehdä ihan mistä tahansa,JOS HALUAA SEN TEHDÄ,sillä silloin siihen saa avunHäneltä,joka on se IHMEELLINEN NEUVONANTAJA!
        USKOA se vain kysyy!

Mutta kun se usko tulee Jumalalta ja jos ei sitten tapahdukaan mitään, onko Jumala syyllinen?
        Itse asiassa uskoa tarvitaan vain sinapinsiemenen verran, että vuoret siirtyisivät, oletko koskaan nähnyt vuoren siirtyvän?

• torre11
        maria-Elisabet kirjoitti:

USKOA se vain kysyy!

Mutta mitä järkeä on tehdä parannus asioista, joita ei Raamatussa mainittu?

Edes monen vaimon pitämisestä ei Raamatun mukaan tule tehdä parannusta.

• aslaniin

Mutta kun se usko tulee Jumalalta ja jos ei sitten tapahdukaan mitään, onko Jumala syyllinen?
        Itse asiassa uskoa tarvitaan vain sinapinsiemenen verran, että vuoret siirtyisivät, oletko koskaan nähnyt vuoren siirtyvän?

Homon on siis paljon helpompi eheytyä kuin vuoen siirtyä!

• aslaniin kirjoitti:

Homon on siis paljon helpompi eheytyä kuin vuoen siirtyä!

Sanoisin, että molemmat taitavat vaatia enemmän uskoa kuin meillä on.

• torre12 kirjoitti:

Kyllä muuten linnakundilla naama venähtäisi, kun täysin tuntematon tyyppi tulisi katsomaan. "Istu siinä nyt hetki niin katson sinua. Hyvä, nyt on katsottu, heippa!"

Sanoisin, että molemmat taitavat vaatia enemmän uskoa kuin meillä on.

Tai kenelläkään.

• RepeRuutikallo kirjoitti:

Tai kenelläkään.

Juuri näin.

• nuoleskelijalle

Juuri näin.

Nuole vähän syvemmältä!

• sähän.sälli.oot
        nuoleskelijalle kirjoitti:

Nuole vähän syvemmältä!

Aloikko heti fantasioitteen omia mieltymyksiäs toisille?
        Tuntuuko se muillakin kuin itselläsi paremmalta jos vähän syvemmältä kielasee?
        Kerrokko viä, tuntuuko se samaa sukupuolta olevan kans paremmalta ku eri sukupuolta olevan kans?

• kun.en.tiädä

Onko kirkolla tai millään muullakaan uskonnollisella taholla estettä kirkossa avioliittoon vihkimiselle, jos alun perin samaa sukupuolta olevasta parista Harri ja Pertsa, toinen päättääkin mennä sukupuolenvaihdosleikkaukseen ja Pertsa vaihtaa maistraatissa nimensä Petraksi alkaen käyttää naisten vaatteita?

• Harrille__

Kokeile, Harri ;)

• Suomessa laki on sellainen, että sukupuolen vaihdoksen jälkeen aviopari ei ole enää avioliitossa. Siten varmaan käy jos se hetki olisi maistraatissa.

Ei yleensä kannata kysellä tyhmiä.

• Maria-Elisabet

Harri ja pertsa ovat yhä Harri ja Pertsa! Nimen muutos ei muuta geenistöä ja tuskin sitä tekee minkäänlainen leikkaaminenkaan tai hormoni"hoidot! Ihminen kun ON joko mies tai nainen!
        Näiden erilaisten päätösten vuoksi, on hyvin moni "uskaltautunut"kaapista ulos tai alkanut tuntea "olevansa väärässä kropassa"!
        Ajan henkikö? Kaikki on "normaalia"!

Harri ja pertsa ovat yhä Harri ja Pertsa! Nimen muutos ei muuta geenistöä ja tuskin sitä tekee minkäänlainen leikkaaminenkaan tai hormoni"hoidot! Ihminen kun ON joko mies tai nainen!
        Näiden erilaisten päätösten vuoksi, on hyvin moni "uskaltautunut"kaapista ulos tai alkanut tuntea "olevansa väärässä kropassa"!

>Ajan henkikö? Kaikki on "normaalia"!

Ehkä on kuitenkin parempi niin. Jollain lailla seksuaalisesti epänormaalejahan olisi biseksuaalit mukaan lukien lähemmäs 20 % populasta, ja se olisi kestämätön tilanne modernissa yhteiskunnassa, jossa lailliset yksilönvapaudet ovat aika korkeassa kurssissa.

Ehkä on kuitenkin parempi niin. Jollain lailla seksuaalisesti epänormaalejahan olisi biseksuaalit mukaan lukien lähemmäs 20 % populasta, ja se olisi kestämätön tilanne modernissa yhteiskunnassa, jossa lailliset yksilönvapaudet ovat aika korkeassa kurssissa.

Öh, siis tarkoitin sanoa, että sen lähemmäs 20 prosentin syrjiminen tai peräti tuon joukon seksuaalisuuden kriminalisointi olisi kestämätön tilanne.

• kun.en.tiädä

Salliiko uskonnollisten ihmisten raamatuntulkinta Hartsan ja Pertsan vihkimisen avioliittoon kirkossa Pertsan käytyä sukupuolenvaihdosleikkauksessa ja muutettua maistraatissa nimensä Petraksi?
        Jos ei, niin miksei?
        Mitä merkitystä asialla on raamatuntulkintojen mukaan, jos kirkonväki ei tiedä Pertsan menneisyydestä ja vihkiminen avioliittoon suoritetaan siinä luulossa, että Pertsa on nainen?

• kun.en.tiädä

Jos Harri (mies) ja Petra (nainen) ovat molemmat transsukupuolisia ja käyvät kumpikin sukupuolenvaihdosleikkauksessa. Muuttavat kumpikin nimensä; Harri Hannaksi ja Petra Pertsaksi, voidaanko heidät siinä tapauksessa vihkiä avioliittoon?
        Kyseessä on miehen ja naisen välinen avioliitto, vai onko?

"Siveys on kaikkein suurin perversio", olisiko ollut De Sade joka näin totesi.

Eli jos mukaan lasketaan sitten nämä siveyden sipulit ja muut ikipihtarit sekä "Vain lähetyssaarnaajassa pimeässä peiton alla lapsenteko tarkoituksessa." niin ehkä tuo 20% jo ylittyy?

• Voi.elämän.syksy
        kun.en.tiädä kirjoitti:

Jos Harri (mies) ja Petra (nainen) ovat molemmat transsukupuolisia ja käyvät kumpikin sukupuolenvaihdosleikkauksessa. Muuttavat kumpikin nimensä; Harri Hannaksi ja Petra Pertsaksi, voidaanko heidät siinä tapauksessa vihkiä avioliittoon?
        Kyseessä on miehen ja naisen välinen avioliitto, vai onko?

Tos kysymykseskää ei tunnu olevan mitää järkee. Montako promillee tarvittee tommosen kehittelyyn vai ihan selvästä päästäkö noista keksit

• kun.en.tiädä
        Voi.elämän.syksy kirjoitti:

Tos kysymykseskää ei tunnu olevan mitää järkee. Montako promillee tarvittee tommosen kehittelyyn vai ihan selvästä päästäkö noista keksit

Joskus yksinkertaiseltakin vaikuttava asia saattaa saattaa tiedon ja ymmärryksen lisääntyessä muuttua niin yksinkertaiseksi, että asian sisältö ajatuksena tuntuu menettäneen merkityksensä.
        Onko kyseessä todellinen rajapyykki, vai ihmisen piirtämä viiva rantaveteen?

• Tosiasiaaa

Homoliitoille ei ole minkäänlaista raamatullista eli siis kristillistä tukea.

• Kuten ei ole sillekään että käytät nettiä.

Silti käytät nettiä.

• Jaa. No eipä ole kristillistä tukea myöskään fillarilla ajoon.

Mutta olen silti avioliitossa miehen kanssa ja ajelen fillarilla.

• siinäsetotuus
        torre12 kirjoitti:

Jaa. No eipä ole kristillistä tukea myöskään fillarilla ajoon.

Mutta olen silti avioliitossa miehen kanssa ja ajelen fillarilla.

Eli sekä fillarilla ajo että homoliitot eivät ole raamatullisia. Ovat vain syntiin langenneen ihmisen keksintöjä.

• Maria-Elisabet
        siinäsetotuus kirjoitti:

Eli sekä fillarilla ajo että homoliitot eivät ole raamatullisia. Ovat vain syntiin langenneen ihmisen keksintöjä.

Ihmisellä on paljon luovuutta,koska hän on Luojansa kuva!
        Fillari on oikein hyvä ja terveellinen kulkuväline,ja siitä Raamattu ei tosiaankaan sano mitään! Ehkä siksi, ettei sitä oltu keksitty ennenkuin koko Raamatun kirjoittamisen jälkeen! Luoja tiesi , että kyllä ne sen aikanaan keksivät,ja se on IHAN OK!
        En usko ollenkaan,että syntiinlankeemuksen jälkeisen ihmisen "luovuus" on Jumalalle mieleen.
        Nykyluovuutemme tuottaa enimmäkseen tuhoa ja sotaa!

• siinäsetotuus kirjoitti:

Juu. Kaikki mitä ei ole Raamatussa mainittu ei ole raamatullista.

Saunominen on syntiä! Amen!

• Maria-Elisabet

Kuten ei ole sillekään että käytät nettiä.

Silti käytät nettiä.

Netti on ihmisen luovuuden ja järjen keksimä! Luojamme kuvia kun olemme!
        Raamatun tarkoitus on antaa meille elämisen arvoisen elämän ohjeet ja rakennusaineet.Mutta ne ovat tulleen useimille vastenmielisiksi,koska se toinen on sieltä Paratiisista astiväittänyt,ettei se Jumala ole niin sanonut!
        Ja niin olemme sitten syöksemässä koko maailman onnettomuuteen sekä henkilökohtaisella että koko maailmaa käsittävällä tasolla!

Raamatun tarkoitus on antaa meille elämisen arvoisen elämän ohjeet ja rakennusaineet.Mutta ne ovat tulleen useimille vastenmielisiksi,koska se toinen on sieltä Paratiisista astiväittänyt,ettei se Jumala ole niin sanonut!
        Ja niin olemme sitten syöksemässä koko maailman onnettomuuteen sekä henkilökohtaisella että koko maailmaa käsittävällä tasolla!

" Netti on ihmisen luovuuden ja järjen keksimä!"

Tai sitten paholaisen vai mitä?

"Raamatun tarkoitus on antaa meille elämisen arvoisen elämän ohjeet ja rakennusaineet."

Ja saat toki tulkita ne ohjeet ja rakennusaineet sellaisiksi kun itse haluat.

• YksinkertaistaEiköVain

"Mutta ne ovat tulleen useimille vastenmielisiksi"

Nyt siis tarkoitat että ne mitä sinä pidät oikeina ohjeina ja rakennusaineita ovat mielestäsi tulleet useimmille vastenmielisiksi.

• torre12 kirjoitti:

Juu. Kaikki mitä ei ole Raamatussa mainittu ei ole raamatullista.

Saunominen on syntiä! Amen!

"Saunominen on syntiä! Amen!"

Ilmankos se on niin nautinnollista. Ja kyllähän saunassa toki syntiäkin tehdään :D

Ihmisellä on paljon luovuutta,koska hän on Luojansa kuva!
        Fillari on oikein hyvä ja terveellinen kulkuväline,ja siitä Raamattu ei tosiaankaan sano mitään! Ehkä siksi, ettei sitä oltu keksitty ennenkuin koko Raamatun kirjoittamisen jälkeen! Luoja tiesi , että kyllä ne sen aikanaan keksivät,ja se on IHAN OK!
        En usko ollenkaan,että syntiinlankeemuksen jälkeisen ihmisen "luovuus" on Jumalalle mieleen.
        Nykyluovuutemme tuottaa enimmäkseen tuhoa ja sotaa!

>Nykyluovuutemme tuottaa enimmäkseen tuhoa ja sotaa!

Eriskummallinen näkemys. Nykyään maailmassa soditaan ja tapetaan vähemmän kuin koskaan tunnetussa historiassa, ja täällä Suomessa olemme eläneet historiamme kirkkaasti pisimmän ajanjakson ilman ainuttakaan sotaa tai nälänhätää. Tietysti pitää aina pyrkiä yhä parempaan ja totta kai jokainen sota ja tappo on liikaa, mutta kysyttävä on myös: Mitä vielä haluat ja eikö sulle mikään kelpaa?

• johan.on.taas

Jaa niin etteikö ittekullaki ole tähän palstanki järjettömyyteen osaa ei arpaa?
        Pistetää tosiaan kaik naise, käärme, idiooti ja omena syyks?
        Jos toi pittä paikkans nii mun pualest saa mennäki niinku sanosit: "koko maailma onnettomuuteen sekä henkilökohtaisella että koko maailmaa käsittävällä tasolla".

• Niin, eivät tätä asiaa päätä Seta, vihervassarit ja muut kommarit tai epäkelpo aines kuin siltä osin mitä heitä on kirkolliskokouksen äänivaltaisina jäseninä.

Kirkolliskokous on kuitenkin edelleen tukevasti konservatiivien hallussa joten oikeastaan kyse onkin siitä kuinka he saavat kielteisen kantansa muotoiltua siten, että imagotappio olisi mahdollisimman pieni sillä kielteinen kanta on kuitenkin vaikkakin eriävä kansalaisten kannan kanssa jopa kirkollisen vihkimisen osalta.

Tilanne on kuitenkin erikoinen, kirkon periaatteellinen kanta on jo nyt kielteinen mutta pappi voi silti lain mukaan vihkiä koska toimii esivaltaa edustavana virkamiehenä, ei pappina ja voi vihkiä tulevaisuudessakin teki kirkolliskokous sitten millaisen päätöksen tahansa sitten kun joskus tekee ellei lakia muuteta.

Vihkivän papin kaksoisrooli, pappi ja virkamies voi johtaa myös erääseen toiseen ongelmaan. Entä jos katsottaisiin voitavan sitten rangaista jollakin tapaa samaa sukupuolta vihkiviä pappeja?

Tällöin valtion olisi jo pakko ottaa kantaa asiaan sillä tilannehan olisi sellainen, että valtion virkamiestä rangaistaisiin siitä, että hän hoitaa virkaansa kuuluvan tehtävän moitteetta.

Jos tällaiseen tilanteeseen jouduttaisiin on valtiolla jopa lakiin kirjattu velvollisuus suojella virkamiestään. Käytännössä valtion tulisi antaa esim. juridista apua virkamiehelleen joka virkatehtäviensä hoitamisen vuoksi joutuu sanktioiden kohteeksi.

Siinä se olisikin soppa.

Kirkolliskokouksen konservatiivit tosin tietävät mihin se johtaisi (rangaistusten tie), "marttyyrien" syntyyn. Nämä papit olisivat kansan silmissä jopa jonkinlaisia sankareita jotka uskaltaisivat julkisesti uhmata luutuneita konservatiivisia arvoja.

Kirkon tilanne on ymmärrettävästi hankala ja konservatiivinen kirkolliskokous tuskin kykenee taipumaan edes esitettyyn malliin jossa vihkiminen olisi omatunnonkysymys mutta toisaalta se luultavasti joutuu katsomaan läpi sormien sitä, että todellisessa maailmassa papit vihkivät samaa sukupuolta olevia. Nyt ehkä vain jokunen harva on näin tehnyt mutta tulevaisuudessa yhä useampi ja yhä avoimemmin.

Konservatiivinen kirkolliskokous ei tietenkään halua eikä voi pyllistää konservatiiviselle mutta alati hupenevalle ydintukijajoukolleen mutta ei pyllistäminen alati kasvavalla "suvaitsevaistollekaan" ole kirkon tie pitkällä tähtäimellä.

Aikahan tämän asian ratkaisisi itsestään mutta päätös on tehtävä ennen sitä.

• >> Kirkon tilanne on ymmärrettävästi hankala <<

Vähintäänkin hankala, jopa kriisin ainekset on kasassa.

>> konservatiivinen kirkolliskokous tuskin kykenee taipumaan edes esitettyyn malliin jossa vihkiminen olisi omatunnonkysymys <<

Noin on mitä todennäköisimmin. ¨

>> toisaalta se luultavasti joutuu katsomaan läpi sormien sitä, että todellisessa maailmassa papit vihkivät samaa sukupuolta olevia. <<

Hiippakuntien tuomiokapitulit päättää, että mitä sanktioita ne alkaa papeille jakamaan.
        Jos virkoja otetaan pois, niin en tiedä pitäisikö noita irtisanomisia perua, vaikka hallinto-oikeus automaattisesti antaakin papeille vapauttavan päätöksen.

Mutta tuosta syntyisi kirkolle sellainen vuosikausien oikeudellinen julkisuusrumba, jota se totisesti ei toivo. Iltalehdillä olisi ainakin aineistoa, kun jokainen rikossyytteen saanut pappi käytäisiin erikseen haastattelemassa. Ja eromäärät olisi arvatenkin tapissa.

• khgghkgfh

Ongelma onkin just se et fundikset olisivat tyytyväisiä vasta kun olisimme teokratia jossa koko sakki tässä maassa olisi alistettu uskonnollisen mielivallan alle.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haapaveden upea kurvikuningatar

No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga
      Haapavesi
      149
      2165
    2. Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa

Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja
      Maailman menoa
      210
      954
    3. Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää

WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️
      Ikävä
      91
      917
    4. Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin

Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.
      Ikävä
      37
      868
    5. Sinulle viestiä

Me sitten oikeasti tutustutaan ensin!!
      Ikävä
      60
      850
    6. Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä

Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔
      Ikävä
      49
      804
    7. Lidilikö Suomussalmelle

Tännekki Lidili. Loppus tuo kiskominen näillä jäljellä olevilla. K-Market ihan sikakallis ja hyvin ylimieliset omistajat
      Suomussalmi
      53
      753
    8. Mitä sä teet

Juuri nyt?
      Ikävä
      73
      721
    9. Upeaa Google!

Kohta on töitä tarjolla kaikille! Suomen taloushistorian suurin investointi ja Kajaani mainittu! Sähkö kyllä riittää, tö
      Kajaani
      288
      719
    10. Ei makeat pimut sytytä

sen jälkeen kun on nähnyt sinut. Olet vain ihastus vailla vertaa. Kun sinut tuntee muut eivät tunnu miltään. Tajuatko ol
      Ikävä
      35
      670
    Aihe