"Etninen ryöstö"

Joidenkin mielestä pikkuletit ja takutus (käytän siis termiä takutus loksien tai rastojen sijaan, ettei kukaan vaan loukkaannu) on etnistä sortoa. Olemme vieneet köyhiltä afrikkalaisparoilta kaiken, ja nyt viemme vielä kampauksetkin.

Itse en ymmärrä ajatusta kampauksista ja kulttuurisesta varkaudesta. Kulttuuriset vaikutteet leviävät maiden ja mantereiden yli joka tapauksessa. Jos lainelautailet, joogaat, meditoit, syöt sushia, rakastat kiinalaista ruokaa tai runoutta, laulat itkuvirsiä, matkailet kehitysmaissa ym. et harrasta sortoa tai kulttuurista varkautta? Hyvin kelpaa halpatuotantovaatteet ja ruoka, ja ne jopa puolustellaan sillä, että köyhien perheiden lasten työpanos auttaa kaikkia perheenjäseniä pysymään elossa.

Ajatellaanpa vaikka Suomen alueella eläneitä kansoja jääkauden jälkeen. Tietääkö kukaan, miten täällä on hiukset pidetty? Tuskin. Metsäläisiä olemme olleet pitkään ja vasta keski-ajalla hiljalleen alistetut kristityiksi. Voisi kuvitella, että metsästäjä-keräilijät eivät ole noudattaneet kristillisiä kampausnäkemyksiä (miehellä lyhyet hiukset, naisella huivin peittämä letti tai nuttura). Ehkäpä muinainen nuori mies ja nuori nainen ovat kumpikin olleet ylpeitä pitkistä hiuksistaan, ja laitelleet niitä eri tavoin? Ehkäpä täkäläinenkin mies on pitkällä pyyntimatkallaan letittänyt hiukset pienille leteille tai jopa antanut niiden rastoittua - käytännöllistä!?
Ilmianna
Jaa

2 Vastausta


Raamatun käskyn mukaan hiuksia ei saa ohimoilta lyhentää eikä parran reunaa rajata. Tulkitsen käskyn niin, että silmille tunkevan tukan saa otsalta leikata lyhyemmäksi.

Ei muuta.

Kampausmalleja etenkin miehille on vähemmän kuin Pohjois-Koreassa! :D
Ilmianna
Jaa
Ongelma esimerkiksi pikkulettejä käyttävien valkoisten suhteen on se, että kyseinen kampaus kuuluu mustan väestön kulttuuriin. Heidän käyttäessään pikkulettejä kampausta on pidetty esimerkiksi "ghettona" ja epäammattimaisina, mutta valkoisen tytön käyttäessä niitä se on muodikasta ja omaperäistä. Toisen kulttuurin muuttaminen muoti-ilmiöksi, asuna käyttäminen ja ns. "whitewashing" (Katy Perryn Dark Horse-kappaleen musiikkivideo esimerkkinä ainakin kahdesta viimeisestä) on nimenomaan tätä "etnistä ryöstöä". Esimerkiksi toisten kulttuurien ruoista ja musiikeista nauttiminen ynnä muu sellainen taas ei ole. Se on ihan vain kulttuureihin tutustumista eikä siinä ole tietenkään mitään väärää.

Mainitsemasi kehitysmaissa matkailu ja halpatuotantovaatteet ovat sitten taas eri aiheita, mistä en nyt jaksa kirjoittaa.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

"Etninen ryöstö"

Joidenkin mielestä pikkuletit ja takutus (käytän siis termiä takutus loksien tai rastojen sijaan, ettei kukaan vaan loukkaannu) on etnistä sortoa. Olemme vieneet köyhiltä afrikkalaisparoilta kaiken, ja nyt viemme vielä kampauksetkin.

Itse en ymmärrä ajatusta kampauksista ja kulttuurisesta varkaudesta. Kulttuuriset vaikutteet leviävät maiden ja mantereiden yli joka tapauksessa. Jos lainelautailet, joogaat, meditoit, syöt sushia, rakastat kiinalaista ruokaa tai runoutta, laulat itkuvirsiä, matkailet kehitysmaissa ym. et harrasta sortoa tai kulttuurista varkautta? Hyvin kelpaa halpatuotantovaatteet ja ruoka, ja ne jopa puolustellaan sillä, että köyhien perheiden lasten työpanos auttaa kaikkia perheenjäseniä pysymään elossa.

Ajatellaanpa vaikka Suomen alueella eläneitä kansoja jääkauden jälkeen. Tietääkö kukaan, miten täällä on hiukset pidetty? Tuskin. Metsäläisiä olemme olleet pitkään ja vasta keski-ajalla hiljalleen alistetut kristityiksi. Voisi kuvitella, että metsästäjä-keräilijät eivät ole noudattaneet kristillisiä kampausnäkemyksiä (miehellä lyhyet hiukset, naisella huivin peittämä letti tai nuttura). Ehkäpä muinainen nuori mies ja nuori nainen ovat kumpikin olleet ylpeitä pitkistä hiuksistaan, ja laitelleet niitä eri tavoin? Ehkäpä täkäläinenkin mies on pitkällä pyyntimatkallaan letittänyt hiukset pienille leteille tai jopa antanut niiden rastoittua - käytännöllistä!?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta