mitä jos söisi pelkkiä hedelmiä ja pähkinöitä?

Olis aika alkukantanen kokeilu. Viidakko dieetti
Ilmianna
Jaa

19 Vastausta


Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Minä tulen kahdesta omenasta (tai perunasta) sokerihumalaan :-D
Pähkinät ovat hyvää proteiinia ja rasvaa ellei niitä ole pilattu huonolla rasvalla, sokerilla ja suolalla höhhöksi. Raakana pähkinänä suositeltavaa kylläkin.
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Eiköhän tuolla pystyisi elämään ihan normaalisti, ainakin cashew- ja pistaasipähkinät ovat ihan yhtä hyvää proteiinia kuin lihakin.

Osa kasvissyöjistä on korkeahiilihydraattisella ruokavaliolla, eli hedelmistä haetaan energia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
8 VASTAUSTA:
Hedelmissä on tyypillisesti alle 10% sokeria joten niitä joutuu kyllä syömään aika paljon jos aikoo niistä saada energiansa. Tommoiset 7 kg tms..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Kommentoi
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Kommentoi
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Keskimääräisessä ulkomaalaisessa omenassa on hiilihydraattia 9,4g / 100g

https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/11061?q=omena&foodType=ANY&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=name&sortOrder=asc&component=2331&

Jos otetaan normaalipainoinen omena, 150g, minä jätän siitä ainakin kodan syömättä, jonka painoksi jää noin 20g, joskus jopa enemmänkin, joten hiilihydraatin määräksi omenaa kohden saadaan:

(150-20) g * 9,4 g/100g = 12,2 g

Muihin kirjoituksen epäkohtiin en nyt jaksa tarttua, mutta ilmeisesti ne kuvastavat kirjoittajansa ongelmia ympäröivän maailman kanssa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
" joten niitä joutuu kyllä syömään aika paljon jos aikoo niistä saada energiansa. Tommoiset 7 kg tms"

Yleensä lihavilla on se ongelma, että syövät liikaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Soija, kvinoa, kikherne, mustapapu, mustasilmäpapu, cashew- ja pistaasipähkinät sekä kurpitsansiemenet ovat aminohappokoostumuksensa johdosta täysin yhtä hyvää proteiinia kuin liha.

Asia on ihan tiedemiesten tutkimaa faktaa, mutta voit toki epäillä asiaa ihan kuinka haluat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
hiilari.lari kirjoitti:
Soija, kvinoa, kikherne, mustapapu, mustasilmäpapu, cashew- ja pistaasipähkinät sekä kurpitsansiemenet ovat aminohappokoostumuksensa johdosta täysin yhtä hyvää proteiinia kuin liha.

Asia on ihan tiedemiesten tutkimaa faktaa, mutta voit toki epäillä asiaa ihan kuinka haluat.
Soijasta sen verran, että teollista soijaa en käytä ollenkaan sen estrogeenipitoisuuksien takia, mutta muut noista tuotteista ovat hyvää kamaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
hiilari.lari kirjoitti:
Soijasta sen verran, että teollista soijaa en käytä ollenkaan sen estrogeenipitoisuuksien takia, mutta muut noista tuotteista ovat hyvää kamaa.
Soijassa ei ole estrogeenia vaan estrogeenin kaltaisesti toimivia aineita. Niitäkin on niin vähän ettei niillä oikein ole väliä. Itse käytän soijarouhetta mureketaikinoissa korppujauhon tilalla ja hätäravintona jos kotona ei ole muuta syötävää. Myös tuoreet soijapavut ovat hyviä mutta muuten tykkään muista pavuista enemmän. Pavut ovat lisäksi terveellisiä, ekologisia ja edullisia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
hpv27 kirjoitti:
Soijassa ei ole estrogeenia vaan estrogeenin kaltaisesti toimivia aineita. Niitäkin on niin vähän ettei niillä oikein ole väliä. Itse käytän soijarouhetta mureketaikinoissa korppujauhon tilalla ja hätäravintona jos kotona ei ole muuta syötävää. Myös tuoreet soijapavut ovat hyviä mutta muuten tykkään muista pavuista enemmän. Pavut ovat lisäksi terveellisiä, ekologisia ja edullisia.
"Soijassa ei ole estrogeenia vaan estrogeenin kaltaisesti toimivia aineita."

Kiitos korjauksesta, juuri noin asia on. Se miten paljon joku ihminen käyttää itse soijaa, ei ole merkityksellistä. Merkityksellistä on se, ettei teollisen soijan vaikutuksia miehille tunneta vielä riittävän tarkasti ja hyvin monet asiantuntijat varoittavat aineesta.

Muuten pavut on hyvää apetta, käytän itsekin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
hiilari.lari kirjoitti:
Soija, kvinoa, kikherne, mustapapu, mustasilmäpapu, cashew- ja pistaasipähkinät sekä kurpitsansiemenet ovat aminohappokoostumuksensa johdosta täysin yhtä hyvää proteiinia kuin liha.

Asia on ihan tiedemiesten tutkimaa faktaa, mutta voit toki epäillä asiaa ihan kuinka haluat.
"Soija, kvinoa, kikherne, mustapapu, mustasilmäpapu, cashew- ja pistaasipähkinät sekä kurpitsansiemenet ovat aminohappokoostumuksensa johdosta täysin yhtä hyvää proteiinia kuin liha."

Vaikka soija sisältääkin kaikkia ihmiselle välttämättömiä aminohappoja, osaa niistä on kovin niukasti ja jakauma on muutenkin epäedullisempi kuin lihassa. Pähkinöissä ei ole edes kaikkia välttämättömiä aminohappoja, joten väite siitä että nuo olisivat yhtä hyvää proteiinia kuin liha, on kyllä väärä.

"Asia on ihan tiedemiesten tutkimaa faktaa, mutta voit toki epäillä asiaa ihan kuinka haluat."

No eikö asioita voi epäillä, jos on tunne siitä että nyt joku kirjoittelee palturia.

En äkkiseltään netistä löytänyt todistusaineistoa väittämäsi puolesta, paljon kyllä sitä vastaan, joten jos tietoa on niin kerro ihmeessä mistä tuo tiedemiesten tekemä tutkimusaineisto löytyy.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan jos mainitsemasi asiat olisivat lihaan verrattavissa, mutta valitettavaa on että näin ei taida kirjoituksestasi huolimatta olla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Jaa'a?! En oikeen tiiä et oisko toi kovinka hyvä idis? Suurimman osan vitamiineista tolla pelillä kyl varmaan sais (ellei sit menis jo hevisti - jopa liian hevisti? - överiks noitten saanti? Meinaa ei sekään kauheen terveellistä ole) mut mut ... jäiskö tostasit oikeen suolelle mitään tekemistä? Varsinki hedelmät tulis suurimmaks osaks etukautta ulos? Ni suolisto vois alkaa kärsimään, ainaki ellei sit napsi suht hevisti noita pähkinöitäkin. Ja melkeen kannattaiskin, koska niist sais noita protskuja paljon paremmin ku hedelmistä. Toisaalta monissa pähkinöissä eks ollu suht paljon kolesteroliakin, joten ei sekään sit olis kovinka terveellistä? Ja mitä sit noihin hedelmien määrään tulis, ni tuli tsekattuu tol omal syöntisoftallani et paljo pitäs pelkkiä omenia syödä, et sais päivän kaloritarpeen tyydytettyä. Toi näytti et sellai reilu 30 keskikokosta piisais, painoltaan ne olis sit likempänä 5 kiloo. Et olishan siin rouskuteltavaa! Ja ei tota määrää ainakaan kerralla sais ees mahaan mahtumaankaan. Ja sit monet hedelmätki on aika hapokkaita, et mitä se maha, ja suolistokin sit siitä tykkäis?

Jotenkas. Vois toi ihan testimielessä olla jopa kiva koittaa tollasta "apinamies" dieettiä, mut en mä taitas kyllä ihan jatkuvalla syötöllä ollast harrastamaan ennenku ottasin vähän (tai paljon!) lisää selvää sen vaikutuksista elimistöön.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Uusimpien tutkimusten mukaan liian hiilihydraattipitoinen ruokavalio ennustaa aikaisempaa kuolemaa kuin rasvaan perustuva ruokavalio. Pahin mahdollinen yhdistelmä on runsas hiilari ja rasva, tuolla yhdistelmällä ei näe lastensa lakkiaisia.

Toimivin yhdistelmä on hilarien ja rasvojen yhdistelmäkäyttö oikeassa suhteessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
hiilari.lari kirjoitti:
Uusimpien tutkimusten mukaan liian hiilihydraattipitoinen ruokavalio ennustaa aikaisempaa kuolemaa kuin rasvaan perustuva ruokavalio. Pahin mahdollinen yhdistelmä on runsas hiilari ja rasva, tuolla yhdistelmällä ei näe lastensa lakkiaisia.

Toimivin yhdistelmä on hilarien ja rasvojen yhdistelmäkäyttö oikeassa suhteessa.
Juu kun syö huonoja hiilihydraatteja yli 60E% niin kuolleisuus lisääntyy hiukan ja tämä tulos oli . Sen sijaan eniten lihaa ja eläinrasvaa syövän kymmenyksen kuolleisuus on yli 20% suurempaa kuin keskivertoväestön. Tämä siis PURE-tutkimuksesta. Tuossa tutkimuksessa ihmisten tyydyttyneen rasvan syönti oli 2E%-12E% kun suomalaiset syövät sitä 14E% joten kovin rasvaista tuokaa tuossa ei käsitelty.

Ihmiset syövät aina 100E% ruokaa. Suomessa hiukan alle 40E% rasvaa (Suomi on rasvansyöntitilastossa jossain 3.-4. sijalla), hiukan yli 40E% hiilihydraattia ja noin 20E% proteiinia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Onko olemassa erikseen hyviä ja huonoja hiilihydraatteja, ja mikä on niiden ero?Ja en menis kyl suoralta kädeltä tuomitsemaan tota sun 20 % kuolleisuuttakaan ihan paikkaansa pitäväks, koska ainakin Kanadassa eskimoitten (jotka ei siis muuta oikein syökään ku hylkeenihraa ja -lihaa) elinikäodote on 68 vuotta, joka ei poikkea kuin vain 10 vuodella muiden kanadalaisten vastaavasta (joka siis EI ole 20 %!) Ja samat elimet ja fysiikka se pitäs noillakin olla?

Ennemminki mä pitäsin meidän "länkkäreitten" perisyntejä, sydän- ja verisuonitauteja elämäntavoista (eli: ihan vaan liian vähän liikuntaa. Ja ainakin omalla kohdallani myös: Liikaa tupakkaa! :/ ) kuin itse ruokavaliosta johtuvana? Kun harva täällä Suomessakaan nyt kovinkaan pelkällä lihadietiillä kuitenkaan on!?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Aminohappoprofiilit:
Ensimmäinen kolumni = manteli, cashew, pistaasi = 300g
Toinen kolumni = kana, rintapala = 300g
Pähkinät Kana
Proteiini 60 < 87 g
Tryptophan 774 < 1017 mg
Threonine 1959 < 3672 mg
Isoleucine 2391 < 4590 mg
Leucine 4514 < 6525 mg
Lysine 2659 < 7386 mg
Methionine 851 < 2406 mg
Cystine 939 < 1113 mg
Phenylalanine 3133 < 3450 mg
Tyrosine 1375 < 2934 mg
Valine 3150 < 4311 mg
Arginine 6597 > 5244 mg
Histidine 1520 < 2700 mg
Alanine 2785 < 4743 mg
Aspartic acid 6523 < 7749 mg
Glutamic acid 15136 >13020 mg
Glycine 3359 < 4272 mg
Proline 2656 < 3576 mg
Serine 3252 > 2991 mg

Pähkinöistä saanee myös todennäköisemmin suuremman annoksen raskasmetalleja.
Ilmianna
Jaa
"Pähkinöistä saanee myös todennäköisemmin suuremman annoksen raskasmetalleja"

Unohdit kertoa että para-pähkinät ovat radioaktiivisia. ;=))
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
No eikös kaikkien raskasmetallien (tai vissiin monien muidenkin metallien?) seassa ole aina joku määrä radioaktiivisiakin isotooppeja? Ja yks raskasmetalleistahan on uraani, että...

Toisaalta noitten säteilevien isotooppien määrät nyt on ihan häviävän pieniä, koska pelkät raskasmetallienkin määrät on kohtalaisen pieniä, et: Ei ainakaan itseäni mahdollinen radioaktiivisuus saa jättämään pähkinää kuin pähkinää syömättä. Varsinkin kun pelkkää Radonia saa ihan hengitysilmankin mukana päivässä varmaan väh. 10 määrän mitä noista pähkinöistä kokonaisuudessaan?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Varokaa ihmiset tilaamasta Kankkusta duo-laihistuotetta!!!!!! Ei kuulema tehoa, rahoja ei palauteta, viesteihin ei vastata, puolalainen tuote! Sana kiertämään!!!!!!!!!!!!1
Ilmianna
Jaa
Hei, haluan kertoa kokemuksiani uudesta ruokavaliosta, katso linkki: http://terveetelintavat.fi/index.html Kun siirryin tälle kasvis- ja kalavoittoiselle ruokavaliolle painoni laski 8 kg, ja vyötärön ympärys pieneni 93 cm => 85 cm. Erikoista oli myös, kun ko. palstan ohjeiden mukaan jätin viljat pois (vaikkei minulla ole keliakiaa tms.) ja vähensin reilusti suolan käyttöä, tulin paljon notkeammaksi. Oikein hämmästyin, mihin voimisteluliikkeisiin pystyn, vaikka olen jo eläkeiässä. Aikaisemmin siitä ei olisi tullut mitään. Terveisin Mirja.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

mitä jos söisi pelkkiä hedelmiä ja pähkinöitä?

Olis aika alkukantanen kokeilu. Viidakko dieetti

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta