Jeesus sanoi että syntiä on se mikä tulee ihmisestä ulos, ja saastuttaa ihmisen. Sillä juuri ihmisen sisältä, sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli. Kaikki tämä paha tulee ihmisen sisältä ja saastuttaa tämän.
Tätä on synti
15
224
Vastaukset
Tämä aihe onkin sikäli mielenkiintoinen, että se ei juuri saa kommentteja. Jostain syystä aihe on vaikea.
Kyllähän se niin on, että se mitä suustaan päästelee voi hyvinkin saastuttaa ihmisen. Mitenkähän käy, jos jättää omantunnon äänen kuuntelemisen ja jatkaa sillä saastuttavalla tiellä?- rytiputki
Toivon myös, että tähän tulee asiallisia kommentteja valaisemaan synnin merkitystä meille jokaiselle.
rytiputki kirjoitti:
Toivon myös, että tähän tulee asiallisia kommentteja valaisemaan synnin merkitystä meille jokaiselle.
Gal.5 : 19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
22. Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
23. Sellaista vastaan ei ole laki.
24. Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
25. Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
26. Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.
Siinäkin on mietittävää. Ei aina mene ainakaan minulla ihan putkeen tämän asian kanssa. Joskus tulee sanottua jotain sellaista, mikä tekisi mieli vetää takaisin. Mutta sanottua sanaa ei saa takaisin.- rytiputki
Eerikatässämoi kirjoitti:
Gal.5 : 19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
22. Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
23. Sellaista vastaan ei ole laki.
24. Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
25. Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
26. Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.
Siinäkin on mietittävää. Ei aina mene ainakaan minulla ihan putkeen tämän asian kanssa. Joskus tulee sanottua jotain sellaista, mikä tekisi mieli vetää takaisin. Mutta sanottua sanaa ei saa takaisin.Aika vähän on listattuna noihin kolmeen ensimmäiseen kohtaan sellaista, mitä ei olisi itse jossakin muodossa tullut tehtyä. Onneksi tänne palstalle ei ole pääsykoetta joka pakottaisi avautumaan ennen kommentoimista.
Tuo sopii niin moneen kohtaan: "sanottua sanaa ei saa takaisin", kuten palstalle kirjoitettuakaan ei saa takaisin. rytiputki kirjoitti:
Aika vähän on listattuna noihin kolmeen ensimmäiseen kohtaan sellaista, mitä ei olisi itse jossakin muodossa tullut tehtyä. Onneksi tänne palstalle ei ole pääsykoetta joka pakottaisi avautumaan ennen kommentoimista.
Tuo sopii niin moneen kohtaan: "sanottua sanaa ei saa takaisin", kuten palstalle kirjoitettuakaan ei saa takaisin.Ei saa kirjoitettuakaan. Siinä se on silmien edessä...
Harvinaisen rauhassa saamme tätä keskustelua käydä :)- rytiputki
Eerikatässämoi kirjoitti:
Ei saa kirjoitettuakaan. Siinä se on silmien edessä...
Harvinaisen rauhassa saamme tätä keskustelua käydä :)Moderaattori pelastaa kun tulee jotain tosi tökeröä laitettua liikkeelle. Sinulla on sydän paikallaan ja hyvä tapa kirjoittaa, vaikka ammattiloukkaantujat siitäkin pystyvät näköjään aihetta mikroskoopeillaan löytämään.
Kyllähän se niin taitaa olla. Sanotaan myös, että sydämen kyllyydestä suu puhuu.
Tuo sydämen kyllyys pistää kyllä välillä miettimään. Mitä se oma sydän on täynnä, sitä kai uloskin tulee.
Mikä suusta sisään menee, ei saastuta ihmistä, vaan ulostuu. Sittenhän voi syödä mitä tahansa.
Jeesus ei opettanut, että voi syödä mitä tahansa. Fariseukset eivät syyttäneet opetuslapsia saastaisten eläinten syömisestä, vaan pesemättömin käsin syömisestä. Jeesuksen opetus oli, että pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä. Näin hän kumosi fariseusten perinnäissäännön, että kädet tuli rituaalisesti pestä ennen ruokailua. Jeesus ei opettanut, että saa syödä mitä tahansa.
- Kirjakääröt
Jaak.1:15. Biblia (1776). Sitte kuin himo on siittänyt, niin hän synnyttää synnin; mutta kuin synti täytetty on, niin se synnyttää kuoleman.
- Miriam.lut
Jeesus aloitti opetuksen ruokailusäännöistä ja päätti sen laajempaan moraaliperiaatteeseen. Opetus on lohdullinen monissa tilanteissa, joihin maailmassa voi joutua.
Esim. jos joku tekee syntiä ilkeilemällä sinulle ja haukkumalla sinut, sinulla ei ole syytä tuntea oloasi huonoksi sen takia. Sinusta voi tuntua pahalta, mutta todellista syytä siihen ei ole. Sinulle ei ole tapahtunut mitään. Se joka saastuu ja jonka tila muuttuu entistä pahemmaksi, on se ilkeilijä ja haukkuja itse, tajusipa hän sitä tai ei.
Periaatteen muistaminen tekee myös helpommaksi pidättäytyä ilkeilemästä ja haukkumasta takaisin. Jos muistaa, mikä on totuus (ilkeily ja haukkuminen ei vahingoita minua, vaan ainoastaan sitä, joka ilkeilee ja haukkuu), ei ole yhtä suuressa kiusauksessa ojentautua omien tilapäisten tunteidensa mukaan, eli takaisin antaessaan ajautua itsekin samaan "itsensä saastuttamiseen".Näinhän se menee. Kovin helposti antautuu tunteen vietäväksi ja antaa takaisin. Mutta eipä se iloa tuo, kun vajoaa samalle tasolle kuin ilkeilijä.
PS.141 : 3. Herra, pane minun suulleni vartija, vartioitse minun huulteni ovea.
Jaak.1 : 26. Jos joku luulee olevansa jumalanpalvelija, mutta ei hillitse kieltään, vaan pettää sydämensä, niin hänen jumalanpalveluksensa on turha.
1Piet. 3 :9. Älkää kostako pahaa pahalla, älkää herjausta herjauksella, vaan päinvastoin siunatkaa; sillä siihen te olette kutsututkin, että siunauksen perisitte.
10. Sillä: "joka tahtoo rakastaa elämää ja nähdä hyviä päiviä, varjelkoon kielensä pahasta ja huulensa vilppiä puhumasta,
11. kääntyköön pois pahasta ja tehköön hyvää, etsiköön rauhaa ja pyrkiköön siihen.
Jaak.3 :5. Samoin myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista. Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää!
6. Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.
7. Sillä kaiken luonnon, sekä petojen että lintujen, sekä matelijain että merieläinten luonnon, voi ihmisluonto kesyttää ja onkin kesyttänyt;
8. mutta kieltä ei kukaan ihminen voi kesyttää; se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä.
9. Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja;
10. samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni.
11. Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun355922- 793422
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa823175Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus3152745- 412272
- 542201
Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo251490Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211381- 491379
Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."
Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui281313