Asterisk päivittäminen

asteriskeipäivity

Asterisk palvelin ollut ubuntu koneessa noin pari vuotta toiminnassa eikä kertaakaan päivitetty. nyt tuli viestintävirastolta varoitus että asteriskissa on joku haavoittuvuus jolla voi kuunnella puheluita ja aiheuttaa palvelunesto hyökkäyksen.

ongelma on nyt se, että asterisk ei vaikuta päivittyvän millään. olen ajanut komennot sudo apt-get update, sudo apt-get upgrade ja nämä päivittivät jotain noin 200 "pakettia" eli ilmeisesti ubuntun päivitykset. sitten se ilmoitti vielä että piti ajaa joku komento ja käynnistää uudelleen että on tuettu versio taas käytössä.

nämä olen kaikki tehnyt mutta asterisk versio on ja pysyy 11.7. yritin sudo apt-get install asterisk mutta ilmoittaa että on jo uusin versio käytössä. ja uusin versio näyttää olevan 14.6.1.

asteriskin sivulta ladattava tiedosto on joku ihmeellinen tar.gz eikä se asenna yhtään mitään. kerran jollain ohjeella sain centos linuxiin asennettua mutta siinä oli ongelmia ja sitten kuulin että ubuntussa parempi että yhdellä komennolla asentuu.

mutta nyt on se ongelma että se ei päivity. joudunko tekemään taas kokonaan uuden asterisk palvelimen alusta lähtien siis että ensin käyttöjärjestelmä, sitten asterisk jne... että saan uuden version käyttöön?

8

121

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asterisk ei ole Canonicalin tukemien pakettien joukossa ja sen päivittyminen riippuu siitä kuka jaksaa sitä päivittää. Ja sitä kyllä jaksetaan päivittää. Päivitykset nähtävästi tulee uusimpaan Ubuntu LTS:n.

      Pari vuotta sitten ollut Ubuntu 14.04 LTS vielä käytössä että Asteriskin päivittyminen loppunut oletettavasti vajaa 1,5v sitten kun Ubuntu 16.04 LTS tuli pihalle.

      Lienee helpointa tehdä uusi palvelin Ubuntu 16.04 LTS:llä ja päivittää täysin, ja pitää siinä päivittämisessä jonkinlainen sykli että vaikka 3kk välein päivittää ja parin vuoden välein uusi palvelin. Palvelimia ei pidä unohtaa johonkin omineen vaan niitä pitää myös muistaa ylläpitää säännöllisesti. Esim. seuraavan kerran vuoden joulun pyhien jälkeen, sitten maaliskuussa ja ensi kesällä jyräyttää uusi palvelin kun Ubuntu 18.04.1 LTS pihalla.

      .tar.gz ei ole sen kummallisempaa kuin pakattuna se ohjelma että sen voi kyllä siitä sitten purkaa ja käsin asentaa. Tuosta kannattaa toki laittaa se LTS versio jos CentOS:ssa ajelee, että se on semmoinen ylläpidetty, vakaa versio.

      Oletettavasti CentOS 7 ja LTS versio Asteriskista toimii myös mutta se Asterisk tarvitsee säännöllisesti päivittää siihen. Niitä changelogeja pitää seurata, että ei jos on turvareikää niin se asennetaan uusiksi se Asterisk.

      Se touhu ei siis saa olla semmoista että nysvätään joku avaruusasema isolla vaivalla ja sitten unohdetaan vaan ennemminkin tuo koko asentaminen pitää tapahtua rutiinilla tai vaikka nappia painamalla ja tarvittaessa toisesta napista palataan aiempaan jos on ongelma.

      • poistoon_moinen_

        Kannattaa poistaa koko linux niin pääsee noistakin ongelmista.


      • poistoon_moinen_ kirjoitti:

        Kannattaa poistaa koko linux niin pääsee noistakin ongelmista.

        Linux ei liity mitenkään Asteriskiin.


      • liityei

        Mikään ei liity mihinkään.


      • liityei kirjoitti:

        Mikään ei liity mihinkään.

        Toisiinsa kytköksissä olevat asiat liittyvät.

        Linuxilla ei ole mitään yhteyttä Asteriskin päivittämiseen.


      • asteriskeipäivity

        Ubuntu 14.04.5 LTS on nyt tällä hetkellä käytössä. kertoo että new release 16.04.3 LTS available ja voisi komennon suorittamalla päivittää. uskaltaakohan tuota nyt edes kokeilla että lähteekö se enään ollenkaan toimimaan sen jälkeen. tosin tukea on vielä huhtikuu 2019 asti niin eipä ole mikään kiire sitä tehdä.

        virtuaali koneessa se on että helppohan se olisi kokeilla ja palauttaa sitten jos ei toiminutkaan, mutta kai se on pakko kuitenkin tehdä uusi kun se ongelma on siinä asterisk ohjelmassa itsessään. täytyy kyllä sanoa että on hankala ylläpidettävä kun yhden palvelinohjelman päivittäminen vaatii käytännössä kokonaan uuden palvelimen pystyttämisen.

        vähän sama kuin jos vaikka exchangeen tulee cumulative update niin pitäisi koko paska asentaa uusiksi windowsista lähtien.

        se tar.gz ei sisällä mitään asennustiedostoa vaan se pitäisi jotenkin ilmeisesti itse "kasata" ja koneessa on jo asterisk joten en tiedä voiko sitä tehdä siihen päälle.

        tuollainen asterisknow paketti on myös olemassa, siinä on ilmeisesti käyttöjärjestelmä myös mukana? muistaakseni kokeilin joskus ja en saanut toimimaan, siinä oli joku outo selaimella hallittava käyttöliittymä jota en osannut käyttää. nykyistä asterisk palvelinta olen hoitanut editoimalla etc/asterisk kansiossa olevia tiedostoja.


      • asteriskeipäivity kirjoitti:

        Ubuntu 14.04.5 LTS on nyt tällä hetkellä käytössä. kertoo että new release 16.04.3 LTS available ja voisi komennon suorittamalla päivittää. uskaltaakohan tuota nyt edes kokeilla että lähteekö se enään ollenkaan toimimaan sen jälkeen. tosin tukea on vielä huhtikuu 2019 asti niin eipä ole mikään kiire sitä tehdä.

        virtuaali koneessa se on että helppohan se olisi kokeilla ja palauttaa sitten jos ei toiminutkaan, mutta kai se on pakko kuitenkin tehdä uusi kun se ongelma on siinä asterisk ohjelmassa itsessään. täytyy kyllä sanoa että on hankala ylläpidettävä kun yhden palvelinohjelman päivittäminen vaatii käytännössä kokonaan uuden palvelimen pystyttämisen.

        vähän sama kuin jos vaikka exchangeen tulee cumulative update niin pitäisi koko paska asentaa uusiksi windowsista lähtien.

        se tar.gz ei sisällä mitään asennustiedostoa vaan se pitäisi jotenkin ilmeisesti itse "kasata" ja koneessa on jo asterisk joten en tiedä voiko sitä tehdä siihen päälle.

        tuollainen asterisknow paketti on myös olemassa, siinä on ilmeisesti käyttöjärjestelmä myös mukana? muistaakseni kokeilin joskus ja en saanut toimimaan, siinä oli joku outo selaimella hallittava käyttöliittymä jota en osannut käyttää. nykyistä asterisk palvelinta olen hoitanut editoimalla etc/asterisk kansiossa olevia tiedostoja.

        "uskaltaakohan tuota nyt edes kokeilla että lähteekö se enään ollenkaan toimimaan sen jälkeen. "

        Ottaa snapshotin, komentaa järjestelmänpäivityksen ja sitten korjailee jos jotain pielessä. Noin ylläpidetään esim. postipalvelimia.

        "täytyy kyllä sanoa että on hankala ylläpidettävä kun yhden palvelinohjelman päivittäminen vaatii käytännössä kokonaan uuden palvelimen pystyttämisen."

        No ei välttämättä, voihan sitä päivittää pelkkää Asteriskia. Se vaan ei ole käyttöjärjestelmälle paketoituna että pitää käsin asentaa.

        Varmaan helpointa ja varminta on parin vuoden välein pistää uusi palvelin ylös ja asennella Asterisk valmiiksi paketoituna, ja sitten siirrellä asetukset jos ei huvita päivittää koko ympäristöä.

        "vähän sama kuin jos vaikka exchangeen tulee cumulative update niin pitäisi koko paska asentaa uusiksi windowsista lähtien. "

        Ei ollenkaan sama. Kyllä sitä pelkkää Asteriskia voi päivittää mutta se ei ole käyttöjärjestelmävalmistajan tuen piirissä vaan se asennetaan käsin.

        Sitä paitsi eihän uuden käyttöjärjestelmän asennus nyt vie aikaa kuin muutaman minuutin, että en nyt ihan ymmärrä mikä tuossa on niin iso juttu.

        "se tar.gz ei sisällä mitään asennustiedostoa vaan se pitäisi jotenkin ilmeisesti itse "kasata" ja koneessa on jo asterisk joten en tiedä voiko sitä tehdä siihen päälle."

        No ei tietenkään. Ei sitä tiedostoja pureta miten sattuu. On muuten hyvin tavallista, että kolmannen osapuolen palvelinsovellukset on jaettuna tiedostopaketteina tai löytyy vaikka erillisestä paketointijärjestelmästä.

        Tietysti mikään ei estä skriptailemasta itse sitä asennuspaketin tekoa mutta tuossa näköjään jätetty pelivaraa siihen että jotkut haluavat tehdä tuolla bisnestä.

        "tuollainen asterisknow paketti on myös olemassa, siinä on ilmeisesti käyttöjärjestelmä myös mukana?"

        Voisi kuvitella että jotkut jakelevat Docker konttina. Konttitekniikka tuli tuossa kolmisen vuotta sitten että on Dockerfile jossa kuvattuna kokoasennusprosessi minimaalisen käyttöjärjestelmälevykuvan päälle ja siitä sitten tulee ulos image joka sisältää käyttöjärjestelmän, sovelluksen ja kaikki asetukset ja sitä voi sitten pudotella mihin huvittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1576
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      186
      425
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe