kunta maksaa monelle kehitysvammaiselle työtoiminnasta kahta euroa päivässä. Samoilta päiviltä kunta perii vammaiselta viittä euroa ruokailusta, joten käytännössä vammainen jää järjestelyssä tappiolle.
vammaiset itse asiassa joutuvat maksamaan siitä, että he käyvät töissä.
Kunta puolestaan perustelee käytäntöä sillä, että työtoiminta ei oikeastaan ole työtä vaan sosiaalipalvelu. Ja sillä, että näin tekevät muutkin kunnat.
perustuu ihan kehitysvammalakiin ja vaikeasti työllistyviin työttömiin
Kahden euron työosuusrahaa maksetaan siis ihmisille, jotka käyvät työtoiminnassa
”Se ei siis ole selllaista työtä, missä tultaisiin joka aamu kahdeksalta tekemään jotain tuottavaa. Se on enemmän pienimuotoista askartelua ja käsityötä”,
Työpäivän aikana ulkoillaan ja on myös erilaista virkistystoimintaa makkaran girllaamista mölkyn heittoa jne. työttömällä ja kehitysvammaisella ihmiselle keino päästä hetkeksi pois kotoa tekemään jotain mielekästä.
pieni kannuste aktiivisuudesta. Työtoiminnassa käyvien todellinen toimeentulo on kiinni työkyvöttömyydestä jotka ei pärjää palkalla.Kuntouttava työtoiminnan ahkeruusraha pitäisi laskea 2 euroon pitkäaikaistyöttömällä järki on kehitysvammaisen asteella, vaikeasti työllistyvät työttömät pitää asettaa samalle lähtöviivalle kuin kehitysvammaiset.sosiaalituissa on tehtävä säästöjä näitä olisi pitkäaikaistyöttömät kuntouttava työtoiminta on kunnan antama sosiaalipalvelu. kulukorvaus 9 euroa/päivässä muutettaisiin ahkeruusrahaksi 2 euroon.ja toimeentulotuki 487 euroa asumistuet. työmarkkinatuki lakkautetaan kokonaan ja kunnat vapautuisi sakkomaksuista Kelalle.
”Tavoitteenahan olisi löytää oikeita työpaikkoja enemmän. vaikeasti työllistyville työttömille ja kehitysvammaisille, Mutta se ei ole helppoa, kun he ovat vajaakuntoisia. Työnantajat eivät usko, mihin kaikkeen he pystyisivät”,
Mutta onko siis reilua, että ruokailuun uppoava summa on isompi kuin päivän ansio?
”Söisiväthän he jotain kotonaankin”, murkinaa
Heillähän on monella edunvalvoja
vaikeasti työllistyville työttömille ahkeruusraha
7
377
Vastaukset
- loer
Sosiaalituissa on säästettävä työmarkkinatuki lakkautettava kokonaan. suurimmalle osalle työttömistä maksetaan työmarkkinatukea kuntouttavakin työtoiminta maksaa kulukorvaus 9 euroa pois ja tilalle ahkeruusraha käyttöön
Tuo tarjous kehitysvammaisille on suorastaa törkeä, otetaan enemmän kuin annetaan.
Jäi tuossa sanomatta, että aikoinaan itse työllistin vajaatyökykyisiä.
Minulla oli monenlaista työtä tarjolla, ja sijoitin itsekunkin, sellaiseen työhän johon pystyivät, ja maksoin normipalkan.- alalaqwe
Tuusulan kunta käyttää esim. 2 euron vammaisia ja muilla kunnilla sama käytäntö. myös vaikeasti työllistyville on tulossa osallistumistulon osallistuville pakollinen aktivointi kun te toimistot siirtyvät maakuntiin. niin työtön joutuu tulevaisuudessa tekemään aktivointisopimuksen sosiaalityöntekijän kanssa ja tämä lisää paineita pitkäaikaistyöttömien hoitoon. osallistumistuloon ei makseta 9 euron kulukorvausta. vaan sosiaalityöntekijä päättää harkinnanvaraisesta kuluista
alalaqwe kirjoitti:
Tuusulan kunta käyttää esim. 2 euron vammaisia ja muilla kunnilla sama käytäntö. myös vaikeasti työllistyville on tulossa osallistumistulon osallistuville pakollinen aktivointi kun te toimistot siirtyvät maakuntiin. niin työtön joutuu tulevaisuudessa tekemään aktivointisopimuksen sosiaalityöntekijän kanssa ja tämä lisää paineita pitkäaikaistyöttömien hoitoon. osallistumistuloon ei makseta 9 euron kulukorvausta. vaan sosiaalityöntekijä päättää harkinnanvaraisesta kuluista
Menee heikoksi koko touhu.
- kaikki.pois.loer
Miksei kaikkia tukia voi lakkauttaa, esim maatalous, teollisuus, ja työttömyystuet?
Tulisi mittavat säästöt vuosittain, sillä onhan selvää ettei kannattamatonta työtä, tai oleskelua ole hyödyllistä tukea!- mekeaarja
Työttömyystuet pitäisi lakkautaa kokonaan vaikeasti työllistyviltä mitä järkeä on maksaa työttömyysturvaa jos ei työllisty avoimille työmarkkinoille. toimeentulotuki ja ahkeruusraha käyttöön kuntouttavassa työtoiminassa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792322Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1371481- 1331452
- 1541193
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373927Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683