Ja kitkapelleporukan takia eikä kenenkään muun, tuo vatipääporukka ei pääse edes marketin tasamaalla olevasta parkkiruudusta liikkeelle ellei sitä ole hiekoitettu, suolattu ja aurattu tunnin välein, myös äänioikeus näillä kädettömillä lienee kait kohta oma liikenneministerikin ja nykyistäkin huonompi mikäli mahdollista
Hiekoitus ja suolaus alkaa kohta taas !
58
683
Vastaukset
Suolaus on vain kiusantekoa kitkarenkailla ajaville. Se heikentää niiden pitoa. Kitkarenkaan pito perustuu siihen, että pyöriessään renkaan muodostama paine sulattaa renkaan alla olevan lumen/jään. Kun rengas pyörii hieman eteenpäin ja paine lakkaa jäätyy sulanut vesi nopeasti renkaan lamelleihin. Mitä kylmempi keli sen nopeammin jäätyminen tapahtuu ja sen paremmin kitkarengas pitää. Kitkarengas onkin tositalven rengas. Kun on tarpeeksi kylmää, pitää se jäälläkin nastarengasta paremmin.
Suolaus valitettavasti sotkee tuota sulamus/jäätymiskuviota. Kiroan aina mielessäni, kun tie on suolattu. Kitkarengas ei sitä kaipaa - päinvastoin. Teitä suojataan raskaan liikenteen takia.
Sääli, ettei nastakuskeilla on kokemusta kitkoista eikä hajuakaan kuinka ne toimivat. Silti kirjoitetaan pää märkänä tuubaa niistä tänne. Ajakaa nyt ensi alkuun 10 talvea niillä ja kirjoittakaa sitten.- tättärääpippijuu
Minä olen tuon nasta-kitka-asian ratkaissut yksinkertaisella tavalla. Alkutalvella alla on nastarenkaat. Kun talvikelit vakiintuvat , vaihdetaan kitkarenkaat. Niillä usein pärjätään kesäkeleihin asti, joskus täytyy vielä vähäksi aikaa vaihtaa nastoihn, jos on oikein kaljamakelit tuolla kilometrin pihatiellä.
- Realisti-ilman-asennetta
Kitkarenkaan pito perustuu tien epätasaisuuksiin, joihin tiheä lammellistus puree hyvin. Ongelmallisin olosuhde kitkoille on jääpinta tai kovaksi tamppautunut ja liukkaaksi kiilloittunut lumipinta.
Kyse onkin siitä, miten vältetään tai vähennetään noiden olosuhteiden syntymistä.
Kemiallisesti suolauksella tuo onnistuu helpoiten, kunhan pakkasta ei ole yli 6 astetta. Vaikutus on tietysti lyhytaikainen, mutta tehokas. Ikävänä haittatekijänä isot ympäristöhaitat ja teiden mureneminen, repeily ja 'kuopittuminen' ja sen myötä tietysti pölyn lisäöntyminen jatkuvan jäätymisen-sulattamisen vaihteluiden vuoksi. Jatkuva loskaisuus/kuraisuuskaan ei ole miellyttävä.
Mekaaninen liukkauden poisto. Tätä voidaan tietysti tehdä 'karhuamalla' tai nastarenkailla. 'Karhuaminen' on käytännössä mahdotonta nykyisin, kun kalustokin on ajettu alas. Nastarenkaat ovat merkittävin maanteiden mekaaninen liukkauden poistaja. Haittoina tietysti, meluisuus, teiden kuluminen, ja pölyn lisääntyminen . Erityisesti märkien, suolattujen tienpintojen kuluminen, on vanhemmilla nastarenkailla kovaa. Uudemmat eivät enää kuluta läheskään yhtä paljoa.
Hiekotuksella saadaan lisää pitoa, mutta kovin lyhytaikaisesti. Se lisää merkittävästi pölyn määrää. Käytännössä tätäkään ei voida käyttää isommin, lähinnä suolauksen yhteydessä ja risteysalueilla sitä käytetäänkin.
Ei tosiasioita kannata omien mieltymysten vuoksi yrittää kieltää.
Suomessa on talvi ja pitkä ja talviset liikenneolosuhteet niin kauan kuin ilmastomuutos ei meiltä vie talvia pois. Se näkyy ja tuntuu ja siihen on vain sopeuduttava, vaikka kuinka harmittaisi. - LiukasLuikku
Olet totaalisen väärässä. Tuo mainitsemasi paine, joka muodostuu jäällä ja lumella autonrenkaan, suksen, kelkanjalaksen ja myös ihmisten käyttämien jalkineiden ja lumen tai jään välille, muodostaa mikroskooppisen ohuen nestepatjan jo ka päällä rengas, suksi, kelkka tai ihmisen jalkine liukuu joka taas puolestaan aiheuttaa sen liukkauden jota vastaan erilaisilla likuesteillä taistellaan. .
Ei ne lamellit pure mihinkään epätasaisuuksiin. Nehän on löysiä kuin mitkät. Niiden pito perustuu, että ne jäätyvät kiinni lumeen/jäähän. Ensin renkaan paine sulattaa jään, sitten lamallit jäätyvät kiinni. Jos pinta on epätasainen, on jäätyvää pinta-alaa enemmän ja rengas pitää paremmin. Mutta se pohjimmainen syy miksi lamallit pitävät on tuo sulaminen ja jäätyminen. Suolaus estää sen ja siksi suolaus on karhunpalvelus kitkoilla ajaville.
- VoiVoiNäitäInsinöörejä
viestimies kirjoitti:
Ei ne lamellit pure mihinkään epätasaisuuksiin. Nehän on löysiä kuin mitkät. Niiden pito perustuu, että ne jäätyvät kiinni lumeen/jäähän. Ensin renkaan paine sulattaa jään, sitten lamallit jäätyvät kiinni. Jos pinta on epätasainen, on jäätyvää pinta-alaa enemmän ja rengas pitää paremmin. Mutta se pohjimmainen syy miksi lamallit pitävät on tuo sulaminen ja jäätyminen. Suolaus estää sen ja siksi suolaus on karhunpalvelus kitkoilla ajaville.
Taas on joku tosi-insinööri keksinyt nerokkaan teorian kitkarenkaan toimintaperiaatteesta. Hehe. Olisi kiva nähdä se lamellien jäätyminen kun yksittäinen lamelli on kosketuksessa tienpintaa ehkä sekunnin kymmenestuhanneosan kestävän hetken. Ei taida ihan ehtiä vesimolekyylit jäähtyä ja jäätyä niin marginaalisen lyhyessä ajassa.
Oliko se Michelinin tai jonkin muun merkkirenkaan insinööri, joka selitti noin 15 vuotta sitten TV:ssä mihin kitkarenkaan pito perustuu. Eli ei ole oma keksintö, vaikka insinööri olenkin. Näin jälkeenpäin kelattuna kuulostaa ihan loogiselta. Olomuoto voi hyvin muuttaa muotoaan todella nopeasti. Lämpötilahan ei muutu.
Paineen sulattava vesi on voimakkaasti alijäähtynyttä. Silloin pienikin täräys saa sen kiteytymään silmänräpäyksessä.
Ihan perusfysiikkaa!- Realisti-ilman-asennetta
viestimies kirjoitti:
Ei ne lamellit pure mihinkään epätasaisuuksiin. Nehän on löysiä kuin mitkät. Niiden pito perustuu, että ne jäätyvät kiinni lumeen/jäähän. Ensin renkaan paine sulattaa jään, sitten lamallit jäätyvät kiinni. Jos pinta on epätasainen, on jäätyvää pinta-alaa enemmän ja rengas pitää paremmin. Mutta se pohjimmainen syy miksi lamallit pitävät on tuo sulaminen ja jäätyminen. Suolaus estää sen ja siksi suolaus on karhunpalvelus kitkoilla ajaville.
Suolauksen pointtihan on sulattaa jää kokonaan pois ja näin tehdä 'kesäkelit'. Joten suolatuilla teillä ei tuota sulamis-jäätymisilmiötä tapahtuisikaan. Sulalla tiellä kitkarenkaan pito on parempi kuin jääpintaisella.
Kovilla pakkasilla, yli 6 astetta, suolaus ei enää tehoa, joten silloin sen käyttö olisi turhaa.
Jääkin on liukkaimmillaan, kun pakkasta on lähellä nollaa. Kovilla pakkasilla ei niinkään.
Tuo teoriasi, että renkaan pito perustuisi sulamis-jäätymisilmiöön koskisi tietysti yhtä lailla niin kitka- kuin nastarenkaitakin ja kaikkia muitakin. Nastat tietysti vielä lisäävät renkaan pitoa edelleen tuostakin huolimatta.
Mitä varten sitten suolausta käytettään, jos siitä ei kukaan hyötyisi?
Kyllä lamellit pureutuvat nimenomaan tiepinnan epätasaisuuksiin. Ja nimenomaan sitä paremmin mitä löysempi renkaan pinta on. Juuri siksihän kitkarenkaan pintakuvio onkin 'löysä' Realisti-ilman-asennetta kirjoitti:
Suolauksen pointtihan on sulattaa jää kokonaan pois ja näin tehdä 'kesäkelit'. Joten suolatuilla teillä ei tuota sulamis-jäätymisilmiötä tapahtuisikaan. Sulalla tiellä kitkarenkaan pito on parempi kuin jääpintaisella.
Kovilla pakkasilla, yli 6 astetta, suolaus ei enää tehoa, joten silloin sen käyttö olisi turhaa.
Jääkin on liukkaimmillaan, kun pakkasta on lähellä nollaa. Kovilla pakkasilla ei niinkään.
Tuo teoriasi, että renkaan pito perustuisi sulamis-jäätymisilmiöön koskisi tietysti yhtä lailla niin kitka- kuin nastarenkaitakin ja kaikkia muitakin. Nastat tietysti vielä lisäävät renkaan pitoa edelleen tuostakin huolimatta.
Mitä varten sitten suolausta käytettään, jos siitä ei kukaan hyötyisi?
Kyllä lamellit pureutuvat nimenomaan tiepinnan epätasaisuuksiin. Ja nimenomaan sitä paremmin mitä löysempi renkaan pinta on. Juuri siksihän kitkarenkaan pintakuvio onkin 'löysä'Lamellit toki purevat tienpinnan epätasaisuuksiin, mutta pitohyöty on minimaalinen. Eikä se pito tietenkään mihinkään kiinnijäätymiseenkään perustu... Pito perustuu mekaanisen kitkan lisäksi imukuppiefektiin. Ja se toimii sitä paremmin, mitä kovempaa jää on.
Suolauksen ongelma on, että se sulattaa jään ja varsinkin lumen suolaliuokseksi joka tukkii lamellit. Todella liukasta. Kun tähän lisää todella heikon näkyvyyden (pahin mahdollinen haitta näkyvyydelle), ollaan jo jännän lähteillä.
Suolausta toisaalta tarvitaan. Raskaan liikenteen takia. Ei ole lamelleja eikä nastoja autoissa, joten eteenpäin pitäisi päästä. Ei onnistu kuin suolaamalla tai hiekoittamalla. Ja hiekka kuluttaa tietä, ehkä jopa suolaa enemmän.Lamellien pito perustuu juuri siihen, että ne jäätyvät kiinni jäähän tai lumeen. Mitä kylmempää on, sen paremmin ne jäätyvät. Tämän takia nollakeli on kitkoilla kaikkein hankalin. Jos pinnassa on vielä vettä, on se todella haasteellinen. Nastat taas purevat sitä huonommin mitä kylmempää on, koska jää kovenee. Tarpeeksi kylmässä kitkat pitävät sileälläkin jäällä paremmin kuin nastat.
Suolaus on on hyvä vasta sitten, kun se on sulattanut ja kuivattanut tien pinnan kokonaan. Mutta silloin, kun tien pinta on vielä kostea suolasta, estää se lamellien toiminnan. Sen huomaa hyvin, kun kääntyy suolatulta päätieltä lumipolanteiselke pikkutielle, jota ei ole suolattu. Kitkat ovat ihan sairaan liukkaat ennen kuin suola pyyhkiytyy niistä pois.- ProfessoritTaasMiettinyt
viestimies kirjoitti:
Lamellien pito perustuu juuri siihen, että ne jäätyvät kiinni jäähän tai lumeen. Mitä kylmempää on, sen paremmin ne jäätyvät. Tämän takia nollakeli on kitkoilla kaikkein hankalin. Jos pinnassa on vielä vettä, on se todella haasteellinen. Nastat taas purevat sitä huonommin mitä kylmempää on, koska jää kovenee. Tarpeeksi kylmässä kitkat pitävät sileälläkin jäällä paremmin kuin nastat.
Suolaus on on hyvä vasta sitten, kun se on sulattanut ja kuivattanut tien pinnan kokonaan. Mutta silloin, kun tien pinta on vielä kostea suolasta, estää se lamellien toiminnan. Sen huomaa hyvin, kun kääntyy suolatulta päätieltä lumipolanteiselke pikkutielle, jota ei ole suolattu. Kitkat ovat ihan sairaan liukkaat ennen kuin suola pyyhkiytyy niistä pois.Se aika kun yksittäinen lamelle on kosketuksissa tienpinnan kanssa renkaan kierroksen aikana on on luokkaa sekunnin kymmenestuhannesosia eli sinä aikana ei yksikään vesimolekyyli ehdi jäätyä eli kitkarenkaan pito ei todellakaan perustu mihinkään jäätymisilmiöön. Tuossa aikaisemminhan asia jo tosin kerrottiin. Pientä järkeä siis taas näihin kotiprofessorien nerokkaisiin teorioihin.
ProfessoritTaasMiettinyt kirjoitti:
Se aika kun yksittäinen lamelle on kosketuksissa tienpinnan kanssa renkaan kierroksen aikana on on luokkaa sekunnin kymmenestuhannesosia eli sinä aikana ei yksikään vesimolekyyli ehdi jäätyä eli kitkarenkaan pito ei todellakaan perustu mihinkään jäätymisilmiöön. Tuossa aikaisemminhan asia jo tosin kerrottiin. Pientä järkeä siis taas näihin kotiprofessorien nerokkaisiin teorioihin.
No miten ne lamellit saavat mielestäsi otteen jäästä ja lumesta?
- ProfessoritTaasMiettinyt
viestimies kirjoitti:
No miten ne lamellit saavat mielestäsi otteen jäästä ja lumesta?
Tien eli käytännössä jään ja lumen rosoisuudesta ja epätasaisuudesta. Aivan samalla tavalla kuin kesärengaskin hiekasta ja asfaltista. Ei kesärangaskaan pitoaan saa jäätymisestä.
No miksi kitkarengas pitää sitä paremmin mitä kylmempää on. Ihan vaikka peilisileällä jäällä?
- Realisti-ilman-asennetta
viestimies kirjoitti:
No miksi kitkarengas pitää sitä paremmin mitä kylmempää on. Ihan vaikka peilisileällä jäällä?
Myös raskaan liikenteen renkaat pitävät paremmin jääpinnalla, kun on kova pakkanen. Näin myös nastarenkaat. Ei se ole vain kitkarenkaan ominaisuus. Nastojenkin suhteellinen paremmuus pidon osalta on nimenomaan silloin, kun tienpinta on liukkaimmillaan eli lähellä nollaa.
Nastojen parempaa pitokykyä ei kyllä kitkat saavuta myöskään kovalla pakkasella, vaikka ero pidon osalta kutistuukin. Tuo kutistuminen ei johdu nastojen pidon heikkenemisestä, vaan kumin pidon paranemisesta. Nastojen pitokyky jäällä ei juuri muutu onpa pakkasta vähän tai paljon. Käytännössä jää ei koskaan tule niin kovaksi tienpinnalla, etteikö nasta siihen uppoa ja sitä kuluta. Kuluttaahan nasta asfalttia, betonia jne, Se sama rengasvalmistajan insinööri TV:ssä, joka selitti kitkojen lamellien sulamis/jäätymis periaatteen sanoi, että tarpeeksi kylmällä kitkat pitävät nastoja paremmin myös sileällä jäällä. Syynä, on että jää on silloin niin kovaa, etteivät nastat enää pure siihen. Pito siirtyy enemmän ja enemmän lamelleille. Kitkoissa on paremmat lamellit, joten ne pysähtyvät nastoja paremmin jäällä.
Uskon sitä rengasvalmistajan insinööriä.- Realisti-ilman-asennetta
viestimies kirjoitti:
Se sama rengasvalmistajan insinööri TV:ssä, joka selitti kitkojen lamellien sulamis/jäätymis periaatteen sanoi, että tarpeeksi kylmällä kitkat pitävät nastoja paremmin myös sileällä jäällä. Syynä, on että jää on silloin niin kovaa, etteivät nastat enää pure siihen. Pito siirtyy enemmän ja enemmän lamelleille. Kitkoissa on paremmat lamellit, joten ne pysähtyvät nastoja paremmin jäällä.
Uskon sitä rengasvalmistajan insinööriä.Mahtaakohan Suomessakaan koskaan tienpinta olla niin kovassa jäässä, ettei nasta siihen pure? Pureehan se asfaltiinkin ja muihin tienpintoihin.
Enkä kyllä ole nähnyt yhtään talvirengastestiäkään, jossa nastarenkaiden pitokyky olisi minkäänlaisella jääpinnalla osoittautunut kitkarenkaita huonommaksi.
Ihan tältä istumalta en siis insinööriäsi usko, jos tarkkaan noin on sanonut. Jos, niin olisikohan joku muu vaikuttanut sanomisiin, esim markkinointiosasto?
Kuka ja minkä renkaan valmistajan insinööri oli kyseessä? Löytyisikö tuo jostain netistäkin? - Realisti-ilman-asennetta
Realisti-ilman-asennetta kirjoitti:
Mahtaakohan Suomessakaan koskaan tienpinta olla niin kovassa jäässä, ettei nasta siihen pure? Pureehan se asfaltiinkin ja muihin tienpintoihin.
Enkä kyllä ole nähnyt yhtään talvirengastestiäkään, jossa nastarenkaiden pitokyky olisi minkäänlaisella jääpinnalla osoittautunut kitkarenkaita huonommaksi.
Ihan tältä istumalta en siis insinööriäsi usko, jos tarkkaan noin on sanonut. Jos, niin olisikohan joku muu vaikuttanut sanomisiin, esim markkinointiosasto?
Kuka ja minkä renkaan valmistajan insinööri oli kyseessä? Löytyisikö tuo jostain netistäkin?Niin ja vielä piti ihmettelämäni sitäkin, että mistä sitten johtuu pohjoisten teiden, jossa pakkasta on jatkuvasti ollut yli suolausrajan, selvä urautuminen eli jääpeitteisen (tai kovettuneen lumipeitteisen) tiellä jään poistuminen siltä tien osalta, jossa lähes koko autoliikenne kulkee. Selvät 'raiteet' on olemassa.
Kyllä mielestäni jään ja kovettuneen lumen noilta raiteilta on nimenomaan nastarenkaat poistaneet. En usko kitkojen sitä tehneen. Se oli joko Ylen Puskuri tai Nelosen Start noin 10 vuotta sitten, en muista kumpi. Rengasvalmistaja oli keskieurooppalainen Michelin tai Continental. En sitäkään muista kumpi. Koitin etsiä netistä, mutten löytänyt.
- ProfessoritTaasMiettinyt
viestimies kirjoitti:
No miksi kitkarengas pitää sitä paremmin mitä kylmempää on. Ihan vaikka peilisileällä jäällä?
Siitä syystä että lumikiteet ovat pakkasella terävämpiä ka kovempia. Siitä syystä pakkaslumink. narskuu jalkojen alla enemmän kuin suojalumi. Kovemmista lumikiteistä kuminen lamelli saa paremman kitkan kui pehmeistä kiteistä.
Realisti-ilman-asennetta kirjoitti:
Mahtaakohan Suomessakaan koskaan tienpinta olla niin kovassa jäässä, ettei nasta siihen pure? Pureehan se asfaltiinkin ja muihin tienpintoihin.
Enkä kyllä ole nähnyt yhtään talvirengastestiäkään, jossa nastarenkaiden pitokyky olisi minkäänlaisella jääpinnalla osoittautunut kitkarenkaita huonommaksi.
Ihan tältä istumalta en siis insinööriäsi usko, jos tarkkaan noin on sanonut. Jos, niin olisikohan joku muu vaikuttanut sanomisiin, esim markkinointiosasto?
Kuka ja minkä renkaan valmistajan insinööri oli kyseessä? Löytyisikö tuo jostain netistäkin?> Enkä kyllä ole nähnyt yhtään talvirengastestiäkään, jossa nastarenkaiden pitokyky
> olisi minkäänlaisella jääpinnalla osoittautunut kitkarenkaita huonommaksi.
Et, koska testejä tehdään lähinnä luistinrataa vastaavissa olosuhteissa.
Jos testattaisiin mustalla jäällä, tilanne voisi olla mielenkiintoinen. Siinähän nasta ei pureudu yhtään jäähän, joten lamelleilla synnytetään pito. Ja niitä on kitkarenkaassa enemmän. Ei toki mikään rengas hirveän hyvin tuossa pidä, mutta teoriassa kitka paremmin, eivätkä omat kokemukset ole ristiriidassa teorian kanssa...
Sulaminen on pienessä osassa kitkarenkaan pitoa. Sulanut vesi parantaa hieman imukuppiefektia. Toisaalta, jos liikennettä on enemmän, jää tien pinnalle kosteutta, mikä tekee jäästä erittäin liukasta. Siksi kitkarengas pitää paremmin kun pakkasta on vähän enemmän.
Kitkarenkaan pito ei juurikaan parane jostain -10 asteesta alaspäin, mutta nastarenkaan pito jäällä kyllä heikkenee. Ei pure yhtä hyvin nasta.- Realisti-ilman-asennetta
TheRat kirjoitti:
> Enkä kyllä ole nähnyt yhtään talvirengastestiäkään, jossa nastarenkaiden pitokyky
> olisi minkäänlaisella jääpinnalla osoittautunut kitkarenkaita huonommaksi.
Et, koska testejä tehdään lähinnä luistinrataa vastaavissa olosuhteissa.
Jos testattaisiin mustalla jäällä, tilanne voisi olla mielenkiintoinen. Siinähän nasta ei pureudu yhtään jäähän, joten lamelleilla synnytetään pito. Ja niitä on kitkarenkaassa enemmän. Ei toki mikään rengas hirveän hyvin tuossa pidä, mutta teoriassa kitka paremmin, eivätkä omat kokemukset ole ristiriidassa teorian kanssa...
Sulaminen on pienessä osassa kitkarenkaan pitoa. Sulanut vesi parantaa hieman imukuppiefektia. Toisaalta, jos liikennettä on enemmän, jää tien pinnalle kosteutta, mikä tekee jäästä erittäin liukasta. Siksi kitkarengas pitää paremmin kun pakkasta on vähän enemmän.
Kitkarenkaan pito ei juurikaan parane jostain -10 asteesta alaspäin, mutta nastarenkaan pito jäällä kyllä heikkenee. Ei pure yhtä hyvin nasta.Minun lukemani testit kyllä tehdään useammanlaisilla eri tienpinnoilla. Tuosta 'liustinradasta' aina kuivaan asfalttiin. Talvikelejäkin useilla erilaisilla jääpinnoilla, sileillä 'liustinradoilla' ja karhennetuilla 'normaalipinnoilla'.
Joskus muistelen keskustelua olleen TM:n keskustelupalstalla, vai oliko se nyt joku muu lehti, tuosta mustan jään liukkaudesta. Kyllä siinä testaajien/toimittajien kommenteissa todettiin, ettei jään paksuus vaikuta renkaiden pitokykyyn oleellisesti tai oikeastaan ei yhtään mitään. Eikä se näin muuta tilannetta nastarenkaiden ja kitkarenkaiden välillä.
Voi tietysti itsekin miettiä miksi näin olisi. En kyllä itse heti keksi miksi näin olisi edes teoriassa.
En kyllä ole vielä nähnyt yhtään testiä, jossa kitkarengas olisi pidon osalta pärjännyt nastoja paremmin liukkailla tienpinnoilla. Erot 'huipputenkaillakin' ovat merkittäviä, mutta kyllähän uusimmat ja parhaat kitkarenkaat pärjäävät heikoille nastarenkaille pidonkin osalta, hinnasta nyt tietysti puhumattakaan.
Itselläni on 'huippukitkarenkaat' noiden testien mukaan, Continentaalit. Ne ovat ihan hyvät ja niillä pärjää kyllä, mutta lähellä nollaa olevilla jääpinnoilla saa kyllä olla tarkkana. Sileillä jääpinnoilla nollan nurkilla erityisesti pito on heikko, mutta ei siinä nastoillakaan 'juhlita'. Nuokin olosuhteet ovat melkoisen lyhytaikaisia, koska suolaus on ainakin täällä pk-seudulla tehokasta pääteiden osalta ja kyllähän sileys häviää melkoisen nopeasti myös nastojen vuoksi, joita on noin 80-85% autoilijoista, joten kitkoilla saa ajaa useinmiten sulalla tiellä.
Kitkoilla ajamisessa oleellista on nimenomaan ennakointi ja 'hyvä' talviauto on eduksi. En tarkoita automerkkiä, vaan neliveto, luistonestot, abs, jne. Nämä ovat tietysti hyväksi myös nastarenkailla ajettaessa.
Kitkojen paras etu on tietysti pehmeys ja äänettömyys. Minusta on jokseenkin typerää yrittää väittää kitkojen olevan pidon osalta nastojen veroiset, saati paremmat. Yhtään testitulosta en ole tästä nähnyt. Ne ovat kyllä riittävän hyvät kokonaisuutta ajatellen, vaikka pidon osalta häviävätkin nastoille. - Kitkat.Vs.Nastat
Realisti-ilman-asennetta kirjoitti:
Minun lukemani testit kyllä tehdään useammanlaisilla eri tienpinnoilla. Tuosta 'liustinradasta' aina kuivaan asfalttiin. Talvikelejäkin useilla erilaisilla jääpinnoilla, sileillä 'liustinradoilla' ja karhennetuilla 'normaalipinnoilla'.
Joskus muistelen keskustelua olleen TM:n keskustelupalstalla, vai oliko se nyt joku muu lehti, tuosta mustan jään liukkaudesta. Kyllä siinä testaajien/toimittajien kommenteissa todettiin, ettei jään paksuus vaikuta renkaiden pitokykyyn oleellisesti tai oikeastaan ei yhtään mitään. Eikä se näin muuta tilannetta nastarenkaiden ja kitkarenkaiden välillä.
Voi tietysti itsekin miettiä miksi näin olisi. En kyllä itse heti keksi miksi näin olisi edes teoriassa.
En kyllä ole vielä nähnyt yhtään testiä, jossa kitkarengas olisi pidon osalta pärjännyt nastoja paremmin liukkailla tienpinnoilla. Erot 'huipputenkaillakin' ovat merkittäviä, mutta kyllähän uusimmat ja parhaat kitkarenkaat pärjäävät heikoille nastarenkaille pidonkin osalta, hinnasta nyt tietysti puhumattakaan.
Itselläni on 'huippukitkarenkaat' noiden testien mukaan, Continentaalit. Ne ovat ihan hyvät ja niillä pärjää kyllä, mutta lähellä nollaa olevilla jääpinnoilla saa kyllä olla tarkkana. Sileillä jääpinnoilla nollan nurkilla erityisesti pito on heikko, mutta ei siinä nastoillakaan 'juhlita'. Nuokin olosuhteet ovat melkoisen lyhytaikaisia, koska suolaus on ainakin täällä pk-seudulla tehokasta pääteiden osalta ja kyllähän sileys häviää melkoisen nopeasti myös nastojen vuoksi, joita on noin 80-85% autoilijoista, joten kitkoilla saa ajaa useinmiten sulalla tiellä.
Kitkoilla ajamisessa oleellista on nimenomaan ennakointi ja 'hyvä' talviauto on eduksi. En tarkoita automerkkiä, vaan neliveto, luistonestot, abs, jne. Nämä ovat tietysti hyväksi myös nastarenkailla ajettaessa.
Kitkojen paras etu on tietysti pehmeys ja äänettömyys. Minusta on jokseenkin typerää yrittää väittää kitkojen olevan pidon osalta nastojen veroiset, saati paremmat. Yhtään testitulosta en ole tästä nähnyt. Ne ovat kyllä riittävän hyvät kokonaisuutta ajatellen, vaikka pidon osalta häviävätkin nastoille.Jos kitkarenkailla olisi parempi pito kuin nastoilla niin kyllä talvella ralleissakin kitkarenkaita käytettäisiin nastojen asemesta. Kitkoilla pärjää ihan hyvin mutta kun mennään esim. jäällä pidon rajamailla ja sen ylikin niin teräsnasta pitää paremmin kuin kumi. Mitään imukuppeja eikä efektejä ainakaan minun kitkarenkaissa ei ole.
- TalviRengasPeeloPalannut
Helpottiko? Onko olo parempi kun taas aloitit ties kuinka monennen talvirengaskeskusteluketjun? Miten pärjäsit kesällä? Yllättävän vähän pyöritit nasta-ja kitkarengaslevyä mutta toki muutaman kerran päästelit sauhuja ja paineita pois päästäsi. No nyt kun ensimmäiset liukkaat kelit on no pohjoisessa koettu voit hyvällä omallatunnolla jauhaa taas samaa paskaa kuin aina ennenkin. Harmi vaan puolestasi että kitkarenkaita käyttäviä autoja on ja tulee aina olemaan Suomen teillä, halusit tai et. Kukaan ei niitä kirjoituksistasi huolimatta nastoihin vaihda. Että kitkarenkaista saamasi hermoromahdukseen voit kirjoituksillasi saada helpotusta mutta muuta vaikutusta niillä ei ole.
- nauran-sulle
Sua vaan vituttaa kun menit ostamaan helvetin kalliit kitkarenkaat ja huomasit taas kerran et niillä ei tee mitään. Heh heh!
- siinsulle
nauran-sulle kirjoitti:
Sua vaan vituttaa kun menit ostamaan helvetin kalliit kitkarenkaat ja huomasit taas kerran et niillä ei tee mitään. Heh heh!
Kommenttisi on persiistäsi. Työnnä se sinne takaisin.
- nauran-sullekin
Suakin vaan vituttaa kun menit ostamaan helvetin kalliit kitkarenkaat ja huomasit taas kerran et niillä ei tee mitään. Heh heh!
- TalvirengasPeeloPalannut
nauran-sulle kirjoitti:
Sua vaan vituttaa kun menit ostamaan helvetin kalliit kitkarenkaat ja huomasit taas kerran et niillä ei tee mitään. Heh heh!
Meillä on taloudessa kaksi autoa. Toisessa nastat ja toisesaa kitkat. Kummallakaan ei ole ollut mitään vaikeuksia liikenteessä kertaakaan. Kitkarenkaat on muijan autossa jolla se käy töissä 30:n kilometrin päässä ja hienosti on pärjännyt vaikka lähtee joskus niin aikaisin että tienhoitokalusto ei vielä ole ehtinyt auraamaan. Eli kuvitelmasi vitutuksestani meni sekin väärin.
- nauran-sulle
Ei. Olin kyllä täysin oikeassa vitutuksen suhteen, sillä kirjoituksestasi oikein huokuu raivo. Raivo, jonka kalliiden kitkarenkaiden hankkiminen on aiheuttanut.
Noh, kaikki tekevät virheitä. Seuraavalla kerralla sitten ostat nöyrästi nastarenkaat etkä yritä esittää Saksalaista. - TalvirengasPeeloPalannut
nauran-sulle kirjoitti:
Ei. Olin kyllä täysin oikeassa vitutuksen suhteen, sillä kirjoituksestasi oikein huokuu raivo. Raivo, jonka kalliiden kitkarenkaiden hankkiminen on aiheuttanut.
Noh, kaikki tekevät virheitä. Seuraavalla kerralla sitten ostat nöyrästi nastarenkaat etkä yritä esittää Saksalaista.Yritä nyt helvegin puupää ymmärtää etten ole ostanut niitä kitka-enkä nastarenkaita autoihimme. En kalliita enkä halpoja. Renkaat olivat autoissa alla kun autot ostettin. Lopeta typerien ja valheellisten kuvitelmien kirjoittelu palstalle.
- nauran-sulle
TalvirengasPeeloPalannut kirjoitti:
Yritä nyt helvegin puupää ymmärtää etten ole ostanut niitä kitka-enkä nastarenkaita autoihimme. En kalliita enkä halpoja. Renkaat olivat autoissa alla kun autot ostettin. Lopeta typerien ja valheellisten kuvitelmien kirjoittelu palstalle.
On surullista huomata, että kitkarenkaiden hankkiminen tuottaa sinussa päivästä toiseen tuollaista hallitsematonta vihaa. Voimia sinulle taistelussasi sitä vastaan.
- TalvirengasPeeloPalannut
nauran-sulle kirjoitti:
On surullista huomata, että kitkarenkaiden hankkiminen tuottaa sinussa päivästä toiseen tuollaista hallitsematonta vihaa. Voimia sinulle taistelussasi sitä vastaan.
On surullista huomata että kun kyky Suomi24-tasoiseen keskusteluun loppuu niin argumentointi siirtyy yhden typerän väitteen inttämiseen. No et ole palstan ainoa jolla resurssit riittää vain vittuiluun ja idioottomaiseen inttämiseen.
- nauran-sulle
Eiköhän sinun olisi jo aika hakeutua mielenterveyspalveluiden piiriin. Ensiksi raivoat muille koska tyhmyyksissäsi hankit kitkarenkaat. Sen jälkeen väität, että toisilta (pääsääntöisesti minulta) loppuu kyky kommunikoida kanssasi järkevästi. Nostat itsesi muiden yläpuolelle, se jos mikä, on oiva osoitus narsismistasi.
Käytöksestäsi huomaamme, että kitkarenkaiden käyttäjät/ostajat eivät ole mitään järjen jättiläisiä.
Ps. Vai oikein "Suomi24-tasoinen keskustelu"...heh heh. Salli mun todellakin nauraa sulle.
Teiden hiekoitus ja suolaus kernaasti lopetettaisiin kokonaan, ellei Suomessa pitäisi raskaallakin kalustolla päästä määränpäähän turvallisesti ja suunnilleen tiukan aikataulun mukaan.
- 25.25m.76.Ton
On se uskomattoman tiukassa se harhaluulo että raskaskalusto suolaa tarvitsisi. Hiekkaa ja suolaa se tarvitsee vain aniharvoin poikkeuksellisen liukkaissa keleissä suurimmissa ylämäissä. Muuten pärjäävät ilman liukkaudentorjuntaa. Mistä te näitä kuvitelmia keksitte ja revitte? Mulla takana täys-ja puoliperillä lähes 40 vuotta eikä ole suolaa tai hiekkaa montaa kertaa ollut ikävä. Sitä vastoin henkilöautojen olen nähnyt pyörivän edessäni monta kertaa ja suistuvan milloin minnekin ja itselläni ei niissä keleissä ole ollut mitään ongelmia. Suuri massa ja pito tiehen sitä kautta on pitänyt suolan ja hiekantarpeen poissa. Älkää siis levittäkö väärää tietoa. Ilmeisesti kokemusta ei ole mutta silti tietäjiä esitetään.
25.25m.76.Ton kirjoitti:
On se uskomattoman tiukassa se harhaluulo että raskaskalusto suolaa tarvitsisi. Hiekkaa ja suolaa se tarvitsee vain aniharvoin poikkeuksellisen liukkaissa keleissä suurimmissa ylämäissä. Muuten pärjäävät ilman liukkaudentorjuntaa. Mistä te näitä kuvitelmia keksitte ja revitte? Mulla takana täys-ja puoliperillä lähes 40 vuotta eikä ole suolaa tai hiekkaa montaa kertaa ollut ikävä. Sitä vastoin henkilöautojen olen nähnyt pyörivän edessäni monta kertaa ja suistuvan milloin minnekin ja itselläni ei niissä keleissä ole ollut mitään ongelmia. Suuri massa ja pito tiehen sitä kautta on pitänyt suolan ja hiekantarpeen poissa. Älkää siis levittäkö väärää tietoa. Ilmeisesti kokemusta ei ole mutta silti tietäjiä esitetään.
Mielipiteitä voi olla monenlaisia.
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000004392291.html- 25.25m.76.Ton
Kollimaattori kirjoitti:
Mielipiteitä voi olla monenlaisia.
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000004392291.htmlEikö Konginkangas voitaisi jo jättää rauhaan? Suomen oloissa täysin marginaalinen tapahtuma niin kelien kuin kuormausten ja muidenkin osalta. Konginkangas-kortti on aina niin helppo lyödä pöytään kun yritetään vakuutella ja todistella omia mielipiteitä mitä tulee raskaankaluston syyttelyyn ja sen toimiin muutenkin. Lisäksi näitä Konginkangas-kortteja vetäisee esiin usein vielä sellainen henkilö jolla ei itsellä ole mitään konkreettista kokemusta farmariautoa suuremman ajoneuvon ajamisesta. Kuinka paljon sinulla on kilometrejä takana ajoneuvoyhdistelmällä? Kuorma-autolla?
25.25m.76.Ton kirjoitti:
On se uskomattoman tiukassa se harhaluulo että raskaskalusto suolaa tarvitsisi. Hiekkaa ja suolaa se tarvitsee vain aniharvoin poikkeuksellisen liukkaissa keleissä suurimmissa ylämäissä. Muuten pärjäävät ilman liukkaudentorjuntaa. Mistä te näitä kuvitelmia keksitte ja revitte? Mulla takana täys-ja puoliperillä lähes 40 vuotta eikä ole suolaa tai hiekkaa montaa kertaa ollut ikävä. Sitä vastoin henkilöautojen olen nähnyt pyörivän edessäni monta kertaa ja suistuvan milloin minnekin ja itselläni ei niissä keleissä ole ollut mitään ongelmia. Suuri massa ja pito tiehen sitä kautta on pitänyt suolan ja hiekantarpeen poissa. Älkää siis levittäkö väärää tietoa. Ilmeisesti kokemusta ei ole mutta silti tietäjiä esitetään.
Katsos kun on seissyt pari kertaa vaikkapa tässä kohtaa liukkaisiin juuttuneen rekan perässä, niin siitähän sitä harhaluuloa syntyy. Tiedä sitten, onko tämä niitä suurimpia ylämäkiä...
https://goo.gl/maps/ZABXSUYrXG12
Tuosta vähän eteenpäin ja käännös ykköskehälle itäänpäin. Siinäkin on raskasta liikennettä seissyt lepuskin jälkeisessä mäessä, jossa on jyrkkyyttä varmaan kaksi astetta.
Jos olisit oikeasti ajanut niillä isoilla autoilla, tietäisit että kun joutuu liukkaaseen ylämäkeen pysähtymään, painoa on paljon päällä, jääpinta vähän sulaa alla ja sitten pitäisi lähteä liikkeelle, niin eipäs onnistukaan... Varsinkaan jos on (sinänsä lailliset) "kesärenkaat" alla.- KitkatSopiiKaupunkiin
TheRat kirjoitti:
Katsos kun on seissyt pari kertaa vaikkapa tässä kohtaa liukkaisiin juuttuneen rekan perässä, niin siitähän sitä harhaluuloa syntyy. Tiedä sitten, onko tämä niitä suurimpia ylämäkiä...
https://goo.gl/maps/ZABXSUYrXG12
Tuosta vähän eteenpäin ja käännös ykköskehälle itäänpäin. Siinäkin on raskasta liikennettä seissyt lepuskin jälkeisessä mäessä, jossa on jyrkkyyttä varmaan kaksi astetta.
Jos olisit oikeasti ajanut niillä isoilla autoilla, tietäisit että kun joutuu liukkaaseen ylämäkeen pysähtymään, painoa on paljon päällä, jääpinta vähän sulaa alla ja sitten pitäisi lähteä liikkeelle, niin eipäs onnistukaan... Varsinkaan jos on (sinänsä lailliset) "kesärenkaat" alla.Minulla on sama kokemus myös kitkoilla varustettujen henkilöautojen kiinnijuuttumisesta jäiseen ylämäkeen mökkiseudullani, kun ei ole voinut ottaa vauhtia mutkan vuoksi. Eikä mäki ole edes kovin jyrkkäkään. Tie on vähän liikennöity pikkutie eikä sitä koskaan suolata. Joskus harvoin joku on hiekottanut tienposkessa olevasta hiekoitushiekkalaatikosta.
Paikallisilla onkin kaikilla nastarenkaat, joilla ei ole vaikeuksia tuossakaan kohtaa. Eipä kitkojen hankkiminen olisi kovin järkevääkään noilla seuduilla, jossa mutkainen ja mäkinen tie on lähes aina jäinen talvella. KitkatSopiiKaupunkiin kirjoitti:
Minulla on sama kokemus myös kitkoilla varustettujen henkilöautojen kiinnijuuttumisesta jäiseen ylämäkeen mökkiseudullani, kun ei ole voinut ottaa vauhtia mutkan vuoksi. Eikä mäki ole edes kovin jyrkkäkään. Tie on vähän liikennöity pikkutie eikä sitä koskaan suolata. Joskus harvoin joku on hiekottanut tienposkessa olevasta hiekoitushiekkalaatikosta.
Paikallisilla onkin kaikilla nastarenkaat, joilla ei ole vaikeuksia tuossakaan kohtaa. Eipä kitkojen hankkiminen olisi kovin järkevääkään noilla seuduilla, jossa mutkainen ja mäkinen tie on lähes aina jäinen talvella.Voi olla, että tuollainen mäki jostain löytyy. Itseltä on jäänyt yksi mäki kitkoilla nousematta ja kaksi nastoilla. Tämä siis viimeisten 15 vuoden aikana.
Se yksi mäki oli tämä: https://goo.gl/maps/7uG28rPPCvR2 (kiillotettua lunta ja piti lähteä nollasta liikkeelle).
Ne kaksi muuta mäkeä olivat loivempia. Yksi tultiin alas neljä pyörää lukossa (tai oltaisiin tultu, pistin vapaalle ja peruutin, että pysyi edes jotain ohjattavuutta). Mutta silloin olikin Noksun nastat alla, mikä varmasti selittää.- KitkatSopiiKaupunkiin
TheRat kirjoitti:
Voi olla, että tuollainen mäki jostain löytyy. Itseltä on jäänyt yksi mäki kitkoilla nousematta ja kaksi nastoilla. Tämä siis viimeisten 15 vuoden aikana.
Se yksi mäki oli tämä: https://goo.gl/maps/7uG28rPPCvR2 (kiillotettua lunta ja piti lähteä nollasta liikkeelle).
Ne kaksi muuta mäkeä olivat loivempia. Yksi tultiin alas neljä pyörää lukossa (tai oltaisiin tultu, pistin vapaalle ja peruutin, että pysyi edes jotain ohjattavuutta). Mutta silloin olikin Noksun nastat alla, mikä varmasti selittää.Aivan, nämä meidän omat kokemuksemme ovat tietenkin yksittäistapauksia, joilla ei sen kummempaa yleistä merkitystä olekaan. Ainahan huonoilla renkailla pärjää huonommin ja paremmilla paremmin. Olipa alla nastarenkaat tai kitkarenkaat ja rengasmerkistäkin riippumatta.
Yleisempää vertailua saakin oikeastaan vain noista laajoista talvirengastesteistä, jolloin kaikille on samat olosuhteet, 'samantasoiset' renkaat kulumisen ja iän osalta, samantasoiset testikuljettajat, jne. Ja kun vielä noita testejä tekevät useat eri tahot ja testaajat, niin tulokset kyllä varmasti ovat luotettavampia kuin meidän omat havaintomme ja kun useinmiten vielä omat asenteemmekin on lukittu tiettyyn suuntaan. KitkatSopiiKaupunkiin kirjoitti:
Aivan, nämä meidän omat kokemuksemme ovat tietenkin yksittäistapauksia, joilla ei sen kummempaa yleistä merkitystä olekaan. Ainahan huonoilla renkailla pärjää huonommin ja paremmilla paremmin. Olipa alla nastarenkaat tai kitkarenkaat ja rengasmerkistäkin riippumatta.
Yleisempää vertailua saakin oikeastaan vain noista laajoista talvirengastesteistä, jolloin kaikille on samat olosuhteet, 'samantasoiset' renkaat kulumisen ja iän osalta, samantasoiset testikuljettajat, jne. Ja kun vielä noita testejä tekevät useat eri tahot ja testaajat, niin tulokset kyllä varmasti ovat luotettavampia kuin meidän omat havaintomme ja kun useinmiten vielä omat asenteemmekin on lukittu tiettyyn suuntaan.Nämä henkilöautokokemukset ovat todellakin yksittäistapauksia ja tapahtuvat vain erittäin vaikeissa paikoissa. Sen sijaan tuo raskas liikenne taas jymähtää melkein tasaisellakin, jos ei ole suolaa... Siksi niitä teitä suolataan. Ei kitkarenkaiden takia, koska me emme tarvitse suolaa, lukuunottamatta ehkä juuri niitä pahimpia mahdollisia mäkiä ja niissäkin yleensä hiekka toimii paremmin...
- KitkatSopiiKaupunkiin
TheRat kirjoitti:
Nämä henkilöautokokemukset ovat todellakin yksittäistapauksia ja tapahtuvat vain erittäin vaikeissa paikoissa. Sen sijaan tuo raskas liikenne taas jymähtää melkein tasaisellakin, jos ei ole suolaa... Siksi niitä teitä suolataan. Ei kitkarenkaiden takia, koska me emme tarvitse suolaa, lukuunottamatta ehkä juuri niitä pahimpia mahdollisia mäkiä ja niissäkin yleensä hiekka toimii paremmin...
Totta, suolaa kitkoilla ajavat eivät yleensä ehdikään kaivata.
Nastat kyllä kuluttavat ja poistavat liukkauden melkoisen hyvin. Aamuisin liukkauden syntymisen kannalta 'vaikean' yön jälkeen on joskus tiet ovat liukkaita täällä pk-seudulla eikä nastat ole vielä,tehneet tehtäväänsä, silloin suolaus on todella paikallaan. Nämäkin tilanteet ovat jokseenkin harvinaisia, siksi hyvin suolaustarve osataan ennakoida nykyisin. Jos ei, niin liikenne on vaikeuksissa.
Täällä pk-seudullahan suolataan moninkertaisesti muuhun maahan verrattuna ja Helsingin kaduilla vielä muuta pk-seutuakin huomattavasti enemmän. Täällähän kitkojen osuus on merkittävästi suurempi kuin maassa keskimäärin. Suurin osa raskaasta liikenteestä liikkuu maanteillä, ei keskustan kaduilla. Maanteitä suolataan kuitenkin vähemmän kuin Helsingin katuja. Bussiliikennettä täällä tosin on vilkasta, mutta sekin liikkuu usein omilla kaistoillaan keskustassa. - 25.25m.76.Ton
TheRat kirjoitti:
Katsos kun on seissyt pari kertaa vaikkapa tässä kohtaa liukkaisiin juuttuneen rekan perässä, niin siitähän sitä harhaluuloa syntyy. Tiedä sitten, onko tämä niitä suurimpia ylämäkiä...
https://goo.gl/maps/ZABXSUYrXG12
Tuosta vähän eteenpäin ja käännös ykköskehälle itäänpäin. Siinäkin on raskasta liikennettä seissyt lepuskin jälkeisessä mäessä, jossa on jyrkkyyttä varmaan kaksi astetta.
Jos olisit oikeasti ajanut niillä isoilla autoilla, tietäisit että kun joutuu liukkaaseen ylämäkeen pysähtymään, painoa on paljon päällä, jääpinta vähän sulaa alla ja sitten pitäisi lähteä liikkeelle, niin eipäs onnistukaan... Varsinkaan jos on (sinänsä lailliset) "kesärenkaat" alla." Jos oikeasti olisit ajanut niillä isoilla autoilla......" -väite osoittaa että kanssasi on turha alkaa tästä enempää keskustelemaan. Jos sinä muutaman kerran olet nähnyt raskaan ajoeuvon mäessä kiinni niin se tarkoittaa sitten sitä että niissä muissakin isoissa mäissä jatkuvasti kalustoa on jumissa? Kerron sulle että minä olen monta kertaa ollut jumissa ja kiinni pöllikuormaa metsästä hakiessani ja ihan oikein ketjujen kanssa.
Mikä muuten sinun kokemuksesi on raskaankaluston puikoissa liukkaalla kelillä? - RottaPresidentiksi
25.25m.76.Ton kirjoitti:
" Jos oikeasti olisit ajanut niillä isoilla autoilla......" -väite osoittaa että kanssasi on turha alkaa tästä enempää keskustelemaan. Jos sinä muutaman kerran olet nähnyt raskaan ajoeuvon mäessä kiinni niin se tarkoittaa sitten sitä että niissä muissakin isoissa mäissä jatkuvasti kalustoa on jumissa? Kerron sulle että minä olen monta kertaa ollut jumissa ja kiinni pöllikuormaa metsästä hakiessani ja ihan oikein ketjujen kanssa.
Mikä muuten sinun kokemuksesi on raskaankaluston puikoissa liukkaalla kelillä?Rauhoitu! Voit luottaa siihen että Rotta kylöä tietää. Joillekin vain on syntyessään tullut sellainen tieto ja taito että ovat oikeassa aina ja kaikkialla. Niissäkin asioissa mistä näilä mestareilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta.
Ja muistathan että tärkeintä liikenteessä on ajaa kuten Rotta haluaa! - ÄkkiLiukkausTuoKaaoksen
TheRat kirjoitti:
Nämä henkilöautokokemukset ovat todellakin yksittäistapauksia ja tapahtuvat vain erittäin vaikeissa paikoissa. Sen sijaan tuo raskas liikenne taas jymähtää melkein tasaisellakin, jos ei ole suolaa... Siksi niitä teitä suolataan. Ei kitkarenkaiden takia, koska me emme tarvitse suolaa, lukuunottamatta ehkä juuri niitä pahimpia mahdollisia mäkiä ja niissäkin yleensä hiekka toimii paremmin...
Kyllä suurinpiirtein kaikki liukkaudesta johtuvat liikkennekaaokset ovat nimenomaan henkilöautojen ansiota. Hyvin harvoin kaaos johtuu raskaasta liikenteestä. Jos suolaus on jäänyt tekemättä ja tiet ovat 'äkkiliukkaat' ja varsinkin ruuhka-aikoina, niin se on siinä.
Nimenomaan renkaiden pito on silloin oleellista. 25.25m.76.Ton kirjoitti:
" Jos oikeasti olisit ajanut niillä isoilla autoilla......" -väite osoittaa että kanssasi on turha alkaa tästä enempää keskustelemaan. Jos sinä muutaman kerran olet nähnyt raskaan ajoeuvon mäessä kiinni niin se tarkoittaa sitten sitä että niissä muissakin isoissa mäissä jatkuvasti kalustoa on jumissa? Kerron sulle että minä olen monta kertaa ollut jumissa ja kiinni pöllikuormaa metsästä hakiessani ja ihan oikein ketjujen kanssa.
Mikä muuten sinun kokemuksesi on raskaankaluston puikoissa liukkaalla kelillä?Eli kun et voinut asiaa kiistää, niin sitten hyökätään henkilöön. Oikein hienoa.
- tumpelotjulkisiin
Onneksi nastat ollaan kieltämässä!
- etelän.pelle.rauhoitu
Miks te eteläsuomalaiset ootte aina niin älyttömän tyhmiä? Sekottaako ne saasteet teidän päät noin pahasti? Käyppäs etelän pelle TALVELLA Lapissa (jos edes tiedät missä se on) ja yritäppä selvitä siellä niillä sun homokitkoillas. HAH! Etelän pelle jää jumiin alta aikayksikön. Sitä paitsi oikeita renkaita, eli nastarenkaita, ei olla kieltämässä. Ne saasteet, ne saasteet...
- SnadinPellet
etelän.pelle.rauhoitu kirjoitti:
Miks te eteläsuomalaiset ootte aina niin älyttömän tyhmiä? Sekottaako ne saasteet teidän päät noin pahasti? Käyppäs etelän pelle TALVELLA Lapissa (jos edes tiedät missä se on) ja yritäppä selvitä siellä niillä sun homokitkoillas. HAH! Etelän pelle jää jumiin alta aikayksikön. Sitä paitsi oikeita renkaita, eli nastarenkaita, ei olla kieltämässä. Ne saasteet, ne saasteet...
Ja etelässä ne kolaritkin ajetaan ja luistellaan ojiin.
- pureporoa
etelän.pelle.rauhoitu kirjoitti:
Miks te eteläsuomalaiset ootte aina niin älyttömän tyhmiä? Sekottaako ne saasteet teidän päät noin pahasti? Käyppäs etelän pelle TALVELLA Lapissa (jos edes tiedät missä se on) ja yritäppä selvitä siellä niillä sun homokitkoillas. HAH! Etelän pelle jää jumiin alta aikayksikön. Sitä paitsi oikeita renkaita, eli nastarenkaita, ei olla kieltämässä. Ne saasteet, ne saasteet...
Ei heikkoa ollut äänetömillä lapissakaan.. Miksi olisi..
etelän.pelle.rauhoitu kirjoitti:
Miks te eteläsuomalaiset ootte aina niin älyttömän tyhmiä? Sekottaako ne saasteet teidän päät noin pahasti? Käyppäs etelän pelle TALVELLA Lapissa (jos edes tiedät missä se on) ja yritäppä selvitä siellä niillä sun homokitkoillas. HAH! Etelän pelle jää jumiin alta aikayksikön. Sitä paitsi oikeita renkaita, eli nastarenkaita, ei olla kieltämässä. Ne saasteet, ne saasteet...
Lapissa nimenomaan pärjää kitkoilla paremmin kuin etelässä. Lumihangessa möyrii kitkoilla paremmin kuin nastoilla ja jäälläkin pakkasella on pito erinomainen.
Etelän kirouksena ovat ne toistuvat pääkallokelit etenkin aamuisin, kun paikoitellen kaistat ovat kuin juuri kasteltuja luistinratoja. Kovemmilla pakkasilla ei etelässäkään ole mitään ongelmaa kitkojen pidossa.- älykääpiöt
Sora on kuin kuulalaakeri, jäisellä baanalla! Tahvot sitä lykkäs urakalla viime kesänä?
- LaakeritLöytyyKaupasta
älykääpiöt kirjoitti:
Sora on kuin kuulalaakeri, jäisellä baanalla! Tahvot sitä lykkäs urakalla viime kesänä?
Minä heitän pihalle soraa kun piha on jäässä. Kyllä siinä on kuulalaakerit kaukana sillä pitoa tulee heti reilusti niin renkaan kuin kengänkin alle. Kokeile sinäkin. Kuulalaakerit löydät kaupasta.
- kitkoillakovempaan
Missä kitka ruopii , ruopii nastakin..
- Mikkees
ruusperi sie oot? Et ole pöhköyttäsi oivaltanut vanhaa totuutta, että kitkarenkailla pärjää talvessa ihan hyvin, kunhan puolet porukasta käyttää nastoja.
- Kohtakolisee
Juslan varikolla käy jo kuhina kun seinällä olevasta poikakalenterista varmistetaan suolauksen tarve. Tuusulantie ja korsontie saa taas suolaa 2 kertaa vuorokaudessa. Mielenkiintoista nähdä kuinka paljon liikenne hidastuu kun tulee ensimmäiset räntäsateet. Vesisateella kehälläkin ajellaan nykyisin 60 joten lumisateella varmaan sitten 40 vaikka olis mikä nopeusrajoitus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2844476Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2731427Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661376Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1011164eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1121150- 841126
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1291084Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä581021- 172908
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15861