eikös 2500 °C kappale ole jo itsevalaiseva?
http://www.is.fi/tiede/art-2000005373633.html
Korjatkaa jos olen väärässä mutta,
12
213
Vastaukset
- Arvuuttelua
Ai ninku et se tavallaa hehkuis jotenki vai?
Noh ... ainaki se vaikuttais olevan kaasuplaneetta, eli ehkä se sen kaasukehä sit siroaa sen mahdollisen "hehkunnan"? Tai sit se sen kaasukehä koostuu sellasista aineista, jotka ei ihan helpolla hehku? Tollaiki tuli mielee, et jos se kaasukehä koostuuki pääasiassa vedystä (joka ei olis kummonenkaan ihme), ja suurin ton vedyn elektroneista on saavuttamu ton kuumuuden takia jo sen suurimman energiatilansa, niin niillä ei o enää mitään mihin mennä emittoidakseen se fotoninsa?
En tiiä!? Melko arvailuks meni joo!
Mut: Helvetin hyvä kyssä, ja huomio! Tossaha joutu jo raapimaan päätäkin, ja lukemaanki vaikka mitä! :P Lisää tälläsiä! - efefefewfdwdw
Lienee asukkaiden suojakuori.
- NoWayJose
Veikkaan et voi olla asukkaat melko vähissä?
Samalla todennäkösyydellä sitä kait tuolla asukkaita on, ku Jupiterissakin, ja sit siihen viel bonuksena päälle parintuhannen asteen ilmakehän (tai no, kaasukehän) lämpö, niin saa aika paksunahkasta sakkia olla kuka tuolla asuis?
Puhumattakaan paksujalkasesta! Paljonhan olis painovoima? - BUAHHAAMAUHAAAAAA
NoWayJose kirjoitti:
Veikkaan et voi olla asukkaat melko vähissä?
Samalla todennäkösyydellä sitä kait tuolla asukkaita on, ku Jupiterissakin, ja sit siihen viel bonuksena päälle parintuhannen asteen ilmakehän (tai no, kaasukehän) lämpö, niin saa aika paksunahkasta sakkia olla kuka tuolla asuis?
Puhumattakaan paksujalkasesta! Paljonhan olis painovoima?ON MAAPALLOLAKIN KAASUKEHÄ. EI KUKAAN MAAPALLOLLAKAAN ASU KAASUKEHÄSSÄ VITTU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!B
- OtaPilleri
2 500 asteinen? Kuinkas paljon sä oot hengittäny asbestia elämäs aikana jos kestäisit ton!. :D (ja miten oot välttäny syövän?)
Ja missäs me eletään jos ei kaasukehässä!? (oiskohan toi ilma kaasua?)
PS: Juu Venuksella on kans kaasukehä. Kannattaa tutustua senkin ihmisläheisiin ominaisuuksiin!
Planeetta näyttää kiertävän Auringon kokoista tähteä etäisyydellä, joka on Maapallon radan säteestä 1/44. Tuolloin sen pintaan tulee päiväpuolella säteilyä neliömetriä kohti tekijällä 44^2 enemmän eli noin 2000 kertaa enemmän kuin Maapallolle. Neliömetrille tulee siis luokkaa 3 megawattia ja sähkölieden levyn kokoiselle alueelle (halkaisija 19cm) tehoa tulee vaatimattomat 80 kilowattia...
Huokeiden lamppujen värilämpötila on noin 2700 K(elvin) astetta. Se tarkoittaa että lampun säteilemän valon väri vastaa 2700 K lämpöisen mustan kappaleen säteilyä. Siitä voit päätellä miltä näyttäisi planeetan päiväpuoli jos sitä pääsisit katsomaan. Planeetan pinnan maksimilämpötilaksi on ilmoitettu 2500 K eikä iltiksen mainitsema 2500 C (joka siis olisi noin 2770 K).
Kaasun säteily tuossa lämpötilassa ei ole ihan yksinkertainen asia käsitellä ja riippuu erittäin paljon kaasun koostumuksesta ja puhtaudesta. Esimerkiksi vety palaa ilmassa on noin 2050 C asteen lämpötilassa mutta puhdasta vetyliekkiä et päivänvalossa välttämättä näe ollenkaan. Se kun säteilee yksittäisiä aallonpituuksia lähinnä ultraviolettialueella. Jos kaasussa on mukana epäpuhtauksia mm pölyä niin ne säteilevät mustan kappaleen säteilyä. Kynttilän liekin sisäosan valo tulee liekissä olevista hehkuvista nokihiukkasista.
https://en.wikipedia.org/wiki/WASP-12b
Tuon mukaan planeetta sisältää varsin paljon hiiltä, joten nokihiukkasia lienee kaasukehässä tarjolla.- Lamppuharja
Näinhän se menee. Hehkulamppuja tarkkailemalla pääsee hyvin lähelle tähtitaivaan ihmeellisyyksiä.
- arvelenpa.vain
Entäs jos käyttäisi ledilamppua. Pääsisi paljon pienemmällä virrankulutuksella.
- KaruMesta
Mut koska toi on takuulla vuorovesilukittu, ku se on noi lähellä emotähteään, ni waspilaisethan voi käydä aina sillä pimeellä puolella vilvottelemassa! :P
Jos ei pienet maanjäristykset haittaa, koska tuskin ton pinta kovinkaan vakaa on, jos se on munan muotonenki. Ja toiha näyttäs olevan tripla-tähtisysteemi toi WASP, joten vaikuttaakohan noi 2 muuta tähteä miten sen rataankin? Joten sit ei pysyis pystyssäköän kun se huojuis koko ajan? :D
Joo! Eiköhä tehä sellai diili, et: Ei me sittenkä muuteta Waspille! Vaikka saatais kui halvalla tontti. - TwilightZonenTunnari
Lamppuharja kirjoitti:
Näinhän se menee. Hehkulamppuja tarkkailemalla pääsee hyvin lähelle tähtitaivaan ihmeellisyyksiä.
"Tarkkailija, joka omasta mielestään tarkkailee kiveä, on itseasiassa - jos fysiikan lakeihin on uskominen - tarkkailemassa kiven vaikutusta itseensä.": Bertrand Russell.
Ei vaan hehkulamppu tarkkailee sinua! ;) - ihmettelenpä.vain
Päteekö tuo myös ledilamppuun?
- LisätietojaVaaditaan
Onks se ledilamppu päällä, vai sammuksissa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792322Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1371481- 1331452
- 1541193
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373927Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683