Korjatkaa jos olen väärässä mutta,

Pendelsson

12

213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arvuuttelua

      Ai ninku et se tavallaa hehkuis jotenki vai?
      Noh ... ainaki se vaikuttais olevan kaasuplaneetta, eli ehkä se sen kaasukehä sit siroaa sen mahdollisen "hehkunnan"? Tai sit se sen kaasukehä koostuu sellasista aineista, jotka ei ihan helpolla hehku? Tollaiki tuli mielee, et jos se kaasukehä koostuuki pääasiassa vedystä (joka ei olis kummonenkaan ihme), ja suurin ton vedyn elektroneista on saavuttamu ton kuumuuden takia jo sen suurimman energiatilansa, niin niillä ei o enää mitään mihin mennä emittoidakseen se fotoninsa?

      En tiiä!? Melko arvailuks meni joo!
      Mut: Helvetin hyvä kyssä, ja huomio! Tossaha joutu jo raapimaan päätäkin, ja lukemaanki vaikka mitä! :P Lisää tälläsiä!

    • efefefewfdwdw

      Lienee asukkaiden suojakuori.

      • NoWayJose

        Veikkaan et voi olla asukkaat melko vähissä?
        Samalla todennäkösyydellä sitä kait tuolla asukkaita on, ku Jupiterissakin, ja sit siihen viel bonuksena päälle parintuhannen asteen ilmakehän (tai no, kaasukehän) lämpö, niin saa aika paksunahkasta sakkia olla kuka tuolla asuis?
        Puhumattakaan paksujalkasesta! Paljonhan olis painovoima?


      • BUAHHAAMAUHAAAAAA
        NoWayJose kirjoitti:

        Veikkaan et voi olla asukkaat melko vähissä?
        Samalla todennäkösyydellä sitä kait tuolla asukkaita on, ku Jupiterissakin, ja sit siihen viel bonuksena päälle parintuhannen asteen ilmakehän (tai no, kaasukehän) lämpö, niin saa aika paksunahkasta sakkia olla kuka tuolla asuis?
        Puhumattakaan paksujalkasesta! Paljonhan olis painovoima?

        ON MAAPALLOLAKIN KAASUKEHÄ. EI KUKAAN MAAPALLOLLAKAAN ASU KAASUKEHÄSSÄ VITTU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!B


      • OtaPilleri

        2 500 asteinen? Kuinkas paljon sä oot hengittäny asbestia elämäs aikana jos kestäisit ton!. :D (ja miten oot välttäny syövän?)
        Ja missäs me eletään jos ei kaasukehässä!? (oiskohan toi ilma kaasua?)

        PS: Juu Venuksella on kans kaasukehä. Kannattaa tutustua senkin ihmisläheisiin ominaisuuksiin!


    • Planeetta näyttää kiertävän Auringon kokoista tähteä etäisyydellä, joka on Maapallon radan säteestä 1/44. Tuolloin sen pintaan tulee päiväpuolella säteilyä neliömetriä kohti tekijällä 44^2 enemmän eli noin 2000 kertaa enemmän kuin Maapallolle. Neliömetrille tulee siis luokkaa 3 megawattia ja sähkölieden levyn kokoiselle alueelle (halkaisija 19cm) tehoa tulee vaatimattomat 80 kilowattia...

      Huokeiden lamppujen värilämpötila on noin 2700 K(elvin) astetta. Se tarkoittaa että lampun säteilemän valon väri vastaa 2700 K lämpöisen mustan kappaleen säteilyä. Siitä voit päätellä miltä näyttäisi planeetan päiväpuoli jos sitä pääsisit katsomaan. Planeetan pinnan maksimilämpötilaksi on ilmoitettu 2500 K eikä iltiksen mainitsema 2500 C (joka siis olisi noin 2770 K).

      Kaasun säteily tuossa lämpötilassa ei ole ihan yksinkertainen asia käsitellä ja riippuu erittäin paljon kaasun koostumuksesta ja puhtaudesta. Esimerkiksi vety palaa ilmassa on noin 2050 C asteen lämpötilassa mutta puhdasta vetyliekkiä et päivänvalossa välttämättä näe ollenkaan. Se kun säteilee yksittäisiä aallonpituuksia lähinnä ultraviolettialueella. Jos kaasussa on mukana epäpuhtauksia mm pölyä niin ne säteilevät mustan kappaleen säteilyä. Kynttilän liekin sisäosan valo tulee liekissä olevista hehkuvista nokihiukkasista.

      https://en.wikipedia.org/wiki/WASP-12b

      Tuon mukaan planeetta sisältää varsin paljon hiiltä, joten nokihiukkasia lienee kaasukehässä tarjolla.

      • Lamppuharja

        Näinhän se menee. Hehkulamppuja tarkkailemalla pääsee hyvin lähelle tähtitaivaan ihmeellisyyksiä.


      • arvelenpa.vain

        Entäs jos käyttäisi ledilamppua. Pääsisi paljon pienemmällä virrankulutuksella.


      • KaruMesta

        Mut koska toi on takuulla vuorovesilukittu, ku se on noi lähellä emotähteään, ni waspilaisethan voi käydä aina sillä pimeellä puolella vilvottelemassa! :P

        Jos ei pienet maanjäristykset haittaa, koska tuskin ton pinta kovinkaan vakaa on, jos se on munan muotonenki. Ja toiha näyttäs olevan tripla-tähtisysteemi toi WASP, joten vaikuttaakohan noi 2 muuta tähteä miten sen rataankin? Joten sit ei pysyis pystyssäköän kun se huojuis koko ajan? :D

        Joo! Eiköhä tehä sellai diili, et: Ei me sittenkä muuteta Waspille! Vaikka saatais kui halvalla tontti.


      • TwilightZonenTunnari
        Lamppuharja kirjoitti:

        Näinhän se menee. Hehkulamppuja tarkkailemalla pääsee hyvin lähelle tähtitaivaan ihmeellisyyksiä.

        "Tarkkailija, joka omasta mielestään tarkkailee kiveä, on itseasiassa - jos fysiikan lakeihin on uskominen - tarkkailemassa kiven vaikutusta itseensä.": Bertrand Russell.

        Ei vaan hehkulamppu tarkkailee sinua! ;)


      • ihmettelenpä.vain

        Päteekö tuo myös ledilamppuun?


      • LisätietojaVaaditaan

        Onks se ledilamppu päällä, vai sammuksissa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe