Ehto mutta millainen

Näinikkäänmeillä

Tarvitseisin asiantuntevaa ihmistä antamaan vinkkejä!

Vihkipäivä viikon kuluttua.

Olemme olleet avoliitossa 23v, yksi yhteinen lapsi jo aikuinen, mutta kummallakin entisistä avoliitoista aikuisia lapsia, jotka eivät ole asuneet meidän yhdessä olomme aikana meidän kanssa.

Asunto mieheni ostama perintökalleus :) Tietty rempparahaa tai ostellut kaakeleita, maaleja ja työtä tehnyt tässä huushollissa joka päivä.

Mutta avioehdon teemme kummankin suostumuksella.

Eli haluaisimme varat ja omaisuuden myös tulevat olevan niinkuin tähänkin asti, eli ennen avioliittoa ja sen jälkeenkin kumpikin omistaa omansa.

Myös kumpikin vastaa omista veloistaan ennen avioliittoa kuin sen solmimisen jälkeenkin.

Jos puoliso (talon omistaja) menehtyy, on minulla asumisoikeus siihen saakka, kunnes puolison entisen avoliiton lapsi sekä yhteinen lapsi toisin määräävät.

Kummankin entisten avoliittojen ja/tai uuden avoliitonsolmimisen (ero tilanteissa jos uuden kanssa tekee lapsen) aikana syntyneet lapset eivät ole oikeutettuja toisen puolison omaisuuteen tai velkoihin. Tämä sen takia jos esim. minä kupsahdan jonka nimissä ei ole taloa, niin minun entisen avoliiton lapset eivät ole oikeutettuja puolisoni mökkiin tai muuhun vastaavaan,,,,tai toiste päin.

Eli olikohan muuta :)

Antakaa vinkkejä tai pyytäisin oikeinkirjoitus muodollisuutta avioehtoon näihin asioihin,,,kiiitos :)

13

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mekkk

      Oli avioehto tai ei niinlesken asumisoikeutta ei voi ohittaa millään. Jos taas leskellä on toinen asunto niin sitä voidaan harkita mutta muuten lesken asumisoikeutta on vaihea ohittaa. Yksi asia on että onko avioehto voimassa myös kuoleman tapauksessa ja se on kirjattava avioehtoon. Jos tästä ei ole mainintaa niin puoliso perii osan omaisuudesta ja asumisoikeus säilyy loppuelmän ajan.

      • Näinikkäänmeillä

        Kiitos vastauksestasi. Kyllä, kuolemantapauksessa ehto myös ja erotilanteissa muuun jako (kumpikin ottaa omansa). Pitääkö siihen olla maininta, jos kuolemantapauksessa haluaa toiselle puolisolle kuitenkin asumisoikeuden ?


      • Näinikkäänmeillä

        Olisiko ymmärrettävää tekstiä ja mahdolliset asiat näin kirjoitettuna? Ps, en mikään lakimies/nainen ole, mutta säästäisin vähän , kun itse kirjoittaisin !

        Tietty otsikko, sivuasetus ym otsikot , paikka ja aika, allekirjoitukset 2:n todistajan allekirjoitukset ja nimenselvennykset.

        Me allekirjoittaneet aviopuolisot sovimme, että kummallakaan meistä ei ole avio-oikeutta toistemme nykyiseen tai tulevaan omaisuuteen, eikä mainitun omaisuuden tuottoon tai tulevaan perintöön.

        Aviopuolisot vastaavat kukin omista veloistaan, jotka ovat tulleet ennen avioliiton solmimista tai avioliiton aikana.

        Sopimus on voimassa myös puolison kuolemantapauksessa.

        Tämän avioehtosopimuksen hyväksymme ja sitoudumme sitä noudattamaan.


      • Avioehdonteinmyös

        Sori lesken etu ei ole siinä että saa jäädä asumaan yhteiseen asuntoon niin kauanko haluaa. Jos yksikin osakas vaatii lakiosuuttaan saatavaksi on lesken maksettava se osuus eli asunnosta. Kuvaat tuossa tilannetta jos leskellä on toinen asunto voidaan tilannetta sitten miettiä. Ei vaan lesken on joko itse maksettava ulos osakas joka vaatii lakiosuuttaan. Asunnon hallinta oikeus toki on leskellä jos muut osakkaat näin sopivat. Muutoin on se asunto joka on osa omaisuutta maksettava osakkaalle joka vaatii osuuden. Mieti jos tuolla monta jälkeläistä eri naisten kanssa ja ovat saamassa perintöä hyväksyisivät isän puolison asumaan upeassa talossaan vain sen takia että sillä olisi oikeus hallita asuntoa ilman myymättä. Olisihan se kirpaisevaa kun isä joka ei edes välittänyt lapsestaan olisi oikeutettu perintönä josta rahaa voi saada mutta tuo leski vaatii jäädä asumaan ilman jakoa. Suora perillinen on oma lapsi. Eikä siinä määritä onko lapsi syntynyt avotaiavioliitossa. Jos isyys on selvitetty niinkuin se yleensä tehdään on se täysiperillinen isälleen vaikkei olisi ollut edes tekemisissä. Kyllä avioehto kannattaa tehdä. Varsinkin jos menee myöhemmin naimisiin ja aikaisempia lapsia on pitkin kyliä. Et leskenä yksin omista miehen omaisuutta. Ja joskus se omaisuus on jaettava. Voit avuoehdolla myös määrittää yhteisen avioliiton aikana hommattua omaisuutta jaetaan se puoliksi sinun ja jälkeläisten kesken. Omaisuuden hallinta pitää myös määrittää. Muutoin menee myyntiin ja jakoon omaisuus jos joku näin vaatii.


      • TotuusSattuuQ
        Avioehdonteinmyös kirjoitti:

        Sori lesken etu ei ole siinä että saa jäädä asumaan yhteiseen asuntoon niin kauanko haluaa. Jos yksikin osakas vaatii lakiosuuttaan saatavaksi on lesken maksettava se osuus eli asunnosta. Kuvaat tuossa tilannetta jos leskellä on toinen asunto voidaan tilannetta sitten miettiä. Ei vaan lesken on joko itse maksettava ulos osakas joka vaatii lakiosuuttaan. Asunnon hallinta oikeus toki on leskellä jos muut osakkaat näin sopivat. Muutoin on se asunto joka on osa omaisuutta maksettava osakkaalle joka vaatii osuuden. Mieti jos tuolla monta jälkeläistä eri naisten kanssa ja ovat saamassa perintöä hyväksyisivät isän puolison asumaan upeassa talossaan vain sen takia että sillä olisi oikeus hallita asuntoa ilman myymättä. Olisihan se kirpaisevaa kun isä joka ei edes välittänyt lapsestaan olisi oikeutettu perintönä josta rahaa voi saada mutta tuo leski vaatii jäädä asumaan ilman jakoa. Suora perillinen on oma lapsi. Eikä siinä määritä onko lapsi syntynyt avotaiavioliitossa. Jos isyys on selvitetty niinkuin se yleensä tehdään on se täysiperillinen isälleen vaikkei olisi ollut edes tekemisissä. Kyllä avioehto kannattaa tehdä. Varsinkin jos menee myöhemmin naimisiin ja aikaisempia lapsia on pitkin kyliä. Et leskenä yksin omista miehen omaisuutta. Ja joskus se omaisuus on jaettava. Voit avuoehdolla myös määrittää yhteisen avioliiton aikana hommattua omaisuutta jaetaan se puoliksi sinun ja jälkeläisten kesken. Omaisuuden hallinta pitää myös määrittää. Muutoin menee myyntiin ja jakoon omaisuus jos joku näin vaatii.

        "Sori lesken etu ei ole siinä että saa jäädä asumaan yhteiseen asuntoon niin kauanko haluaa. Jos yksikin osakas vaatii lakiosuuttaan saatavaksi on lesken maksettava se osuus eli asunnosta. Kuvaat tuossa tilannetta jos leskellä on toinen asunto voidaan tilannetta sitten miettiä. Ei vaan lesken on joko itse maksettava ulos osakas joka vaatii lakiosuuttaan. "

        Olet nyt pahasti metsässä. Lesken oikeus asua yhteisessä asunnossa menee perillisten oikeuksien edelle joten mitään osuuksia ei lesken tarvitse maksella.
        http://www.perunkirjoitus.fi/lesken-oikeudet/
        "Lesken oikeus asuntoon menee rintaperillisten lakiosavaatimuksen edelle.Leskellä on elinikäinen oikeus pitää asunto jakamattomana hallinnassaan."


      • spiueioje

        Juurikin näin. Lesken asumisoikeutta ei voi ohittaa. Leski voi toki itse tehdä päätöksen, ettei halua jäädä asuntoon asumaan, mutta kukaan ei voi käskeä muuttamaan.


    • mekkk

      Rintaperillinen on aina perii jotakin oli omaisuus milloin tahansa hankittu.

    • Avioehdonpuolesta

      Avioehtoa voi määrittää itse ja toinen sen allekirjoituksella hyväksyy. Meilläkin tarkka avioehto tehtynä koska kun avioon astuimme oli fakta se että toisella olla velkoja ulosottoja ym. Ennen minua. Näin suojasimme omaisuuden ja rahat kun ovat muutoinkin minun tuomat. Määriteltiin mihin puolisolla on oikeus. Sama kun hänellä edellisistä avosuhteista olevia perillisiä. Sekin säädettiin niin etteivät ole saamassa mitään minulta. Ja jos puolisoni kuolee on sen kuolin pesän osakkaana vain sen jälkeläiset. Toinen ei omista mitään ja on velkainen. Ja niille perillisille jää kuolinpesän osakkuus mihin minä en ole oikeutettu millään tavalla. Enkä siis ota myös niitä velkojakaan. Noille jälkeläisille jää kuolinpesän hoito täysin. Minulla on omaisuus ja rahat jotka on määritelty tarkkaan. Jos minä taas menen ensin ei tule puolisoni saamaan edes osakkuutta vaan minun lapseni perii minut ja kaiken. Ikävä puoli on se että lentää ulos asunnosta samotien. Itse puoliso on syyllinen tähän miksi avioehto piti tehdä ja minun vaatimalla tavalla. Allekirjoitti ja menimme naimisiin sen jälkeen. Kyllä kannattaa avioehto tehdä kun nykyään on noita jälkeläisiä joillakin pitkin kyliä. Ja jos olet niiden armoilla jos pahin tapahtuu et selviä siitä maksamatta. Jos yksikin osakas vaatii perinnön jakoa menee sen omaisuus myyntiin ja sinun pitää esimerkiksi maksaa asunto uudelleen osakkaille jos mielii jäädä siihen asumaan. Avioehto kannattaa tehdä. Toki senkin voi kiistää ja viedä vaikka oikeuteen jos niin katsoo omaksi oikeudekseen. Avioehto tehty asianajan kanssa kaikkia lakijuttuja käyden ja varmistaa kuka perii kenet ja mihin on oikeus. Minä en ole saamassa mitään puolisoltani jos menee ensin. Mutta toisaalta velkaneuvonta kuolinpesä on joutuisi maksamaan jo konkurssi hakemuksesta. Mutta tuohon ei ole siis minun tarvetta mennä ja puoliso halusi myös itse varautua siihen etten ole surkeassa tilanteessa jälkeläisten kanssa. Suosittelen avioehtoa ehdottomasti. Vain tällä minäkin uskalsin naimisiin mennä. Koska ennen kuin suhteeseen aloimme oli tilanne se että puoliso velkainen ja jopa ulos otossa.minä taas saanut säästöjä ja omaisuutta myös perinyt johon ei pääse käsiksi. Toki puolisoni ajaa upeaa autoa ja talo upea mutta minun omistuksessa eikä niihin pääse käsiksi kuin omat lapseni. Puolisoni ei tule saamaan mitään. Tiesi sen kun avioehtoa käytiin läpi ja allekirjoitti kun ymmärsi omat vaikeudet. Vaikka töissä kulkee menee vielä vuosia ennenkuin saa maksettua velat pois. Sen jälkeen ottaa vuosia että saa edes luottotiedot kuntoon jotta kykenee hakemaan edes uutta lainaa . Tiedän että kuullostaa epäreilulta mutta nauttii muista eduista jotka kykenen elämään antamaan.

      • TotuusSattuuQ

        "Jos minä taas menen ensin ei tule puolisoni saamaan edes osakkuutta vaan minun lapseni perii minut ja kaiken. Ikävä puoli on se että lentää ulos asunnosta samotien"

        Olet väärässä. Aviopuolisolla on asumisoikeus parin yhteisessä asunnossa vaikka hänellä ei olisi lainkaan avio-oikeutta kyseiseen asuntoon.
        http://www.perunkirjoitus.fi/lesken-oikeudet/
        "Leskellä on oikeus pitää asuntoa hallinnassaan, vaikkei hänellä olisi lainkaan avio-oikeutta vainajan omaisuuteen."


      • osuijoijr

        Ihmetyttää se, että porukka menee naimisiin tietämättä asian tärkeitä seikkoja.

        Ei sinun vaimo joudu kämpästä muuttamaan yhtään mihinkään, jos sinä kuolet. Hänellä on elämänmittainen asuinoikeus kodissaan. Perillisesi perivät asunnon omistukset, mutta hallintaoikeus pysyy aina leskellä. Mikään avioehto tai testamentti ei sitä muuta. Jos vaimosi itse päättää muuttaa siitä muualle, niin hallinta siirtyy vasta sitten sinun perillisille. Usein se tapahtuu siinä vaiheessa, kun leski kuolee.


    • TotuusSattuuQ

      "Antakaa vinkkejä tai pyytäisin oikeinkirjoitus muodollisuutta avioehtoon näihin asioihin,,,kiiitos "

      Eiköhän olisi parasta että avioehtonne laatii oikea juristi niin hän myös osaa selittää mitä se käytännössä vaikuttaa ja mitä asioita sillä voidaan tehdä ja mitä ei. Tällä saa niin kummallisia neuvoja että niiden pohjalta ei kannata yrittää mitään papaeria itse kirjoittaa.

    • lainhuuto

      Niin ja ollakseen laillinen avioehto on lainhuudatettava maistraatissa..se taitaa monelta unohtua..eli senkään takia se ei voi olla ihan millainen vaan tahansa

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Minä löysin takavuosilla netistä hyvän mallin. Pankin tutut naiset olivat todistajina allekirjoituksille, ja paperi on nyt maistraatin kautta päätynyt pankin tallelokeroon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe