Mitä hyvää ateismi on tuonut tähän maailmaan?

tietääkö.joku

Mitä hyvää on ateismi saanut aikaan? Minulla ei tule mieleen mitään. Ateismi jättää ihmisen yksin pahaan maailmaan ilman toivoa. Ateismi ei edistä lähimmäisen rakkautta. Se kadottaa arvot ja tekee maailmasta kylmän paikan. Ateismi vie maailmalta sen Jumalan eikä anna mitään tilalle. Ilman Jumalaa ei ole elämää. Ilman Jumalaa ei ole rakkautta. Mihin ateisti voi turvautua, kun kohtaa jotain todella kauheaa, pelottavaa tai surullista?

Vääränlainen kristinusko on myös saanut todella paljon pahaa aikaiseksi, mutta aito usko vain hyvää. Aito usko on kuin puu, joka tuottaa hyvää hedelmää. Aito usko on kuin lähde, josta pulppuaa raikasta vettä. Se on meidän lämpömme kylmässä ja valomme pimeässä.

Ateismi on monesti, ei missään nimessä aina, aggressiivista ja hyökkäävää. Siitä on tullut usein kannattajilleen pyhä aate. Samoin uskonnollisuus on usein aggressiivista ja hyvin kaukana aidosta uskosta.

Miksi monien ateistien pitää hyökätä niin voimakkaasti uskovia vastaan? Sovitaanko, että te saatte sanoa sanottavanne ja me saamme sanoa sanottavamme ilman vihaa, katkeruutta ja eripuraisuutta.

92

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lyhyesti, EI MITÄÄN!

      • Kirkosta erottuani olen huomannut sen että en ole koko ajan turhaantunut jumalalle kun ei hän viitsi tehdä ikinä mitään.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Kirkosta erottuani olen huomannut sen että en ole koko ajan turhaantunut jumalalle kun ei hän viitsi tehdä ikinä mitään.

        Mutta aloituksen kysymykseen en pysty vastaaman 😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mutta aloituksen kysymykseen en pysty vastaaman 😂

        Kun erosin kirkosta ryhdyin samalla ateistiksi. Joten jos ei mitään muuta niin en ole jatkuvasti vittuuntunut.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Kun erosin kirkosta ryhdyin samalla ateistiksi. Joten jos ei mitään muuta niin en ole jatkuvasti vittuuntunut.

        Mutta tälle palstalle tulet aina kun olet vittuuntunut 😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mutta tälle palstalle tulet aina kun olet vittuuntunut 😂

        Kun nään sinun nimimerkkisi olen vittuuntunut.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Kun nään sinun nimimerkkisi olen vittuuntunut.

        Hienoa, että en jätä sinua kylmäksi 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Hienoa, että en jätä sinua kylmäksi 🤗

        Niin pelkästään vittuuntuneeksi.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Niin pelkästään vittuuntuneeksi.

        Parempi sekin kuin ei mitään 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Parempi sekin kuin ei mitään 🤗

        Ei ole.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Ei ole.

        Kyllä minusta on 😉


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä minusta on 😉

        Iltaisin istun ikkunalaudalla katselemassa sadetta kuuntelemassa melankolista musiikkia ja mietin hetkiä joita olemme viettäneet yhdessä.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Iltaisin istun ikkunalaudalla katselemassa sadetta kuuntelemassa melankolista musiikkia ja mietin hetkiä joita olemme viettäneet yhdessä.

        😍😘


      • usko.vainen kirjoitti:

        😍😘

        Öisin kirjoittelen nimeäsi vessan seiniin ja itken silmät päästäni.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Öisin kirjoittelen nimeäsi vessan seiniin ja itken silmät päästäni.

        Ilmankos vaikutatkin solealta 😎


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ilmankos vaikutatkin solealta 😎

        Ihmeellisillä voimilla näen maailmasta kaiken vääryyden. Suuret voimat ovat määränneet minut poistamaan maailmasta ihmisiä kiusaavan pahuuden. En väitä olevani mikään batman, mutta jokeria ei ole näkynyt vähään aikaan.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Ihmeellisillä voimilla näen maailmasta kaiken vääryyden. Suuret voimat ovat määränneet minut poistamaan maailmasta ihmisiä kiusaavan pahuuden. En väitä olevani mikään batman, mutta jokeria ei ole näkynyt vähään aikaan.

        Sillälailla 😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sillälailla 😂

        Nimikirjoituksia jaan myöhemmin.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Nimikirjoituksia jaan myöhemmin.

        Äitisi varmaan haluaa 😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        Äitisi varmaan haluaa 😂

        Onneksi halusi, muuten en olisi juurikaan nimikirjoituksia saanut jaettua.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Onneksi halusi, muuten en olisi juurikaan nimikirjoituksia saanut jaettua.

        😉hyvä


      • usko.vainen kirjoitti:

        😉hyvä

        No hyvä kun on hyvä.


    • Mitä hyvää uskonto on muka saanut aikaan maailmassa? Syrjintää, sotia, terrorismia jne.

      • Yritätkö vastata aloituksen kysymykseen, vai onko vastauksesi myöskin EI MITÄÄN 😂?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Yritätkö vastata aloituksen kysymykseen, vai onko vastauksesi myöskin EI MITÄÄN 😂?

        Ateismi ei ole ehkä tuonut mitään hyvää mutta toisaalta uskontokaan ei ole tuonut mitään hyvää, päinvastoin.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Ateismi ei ole ehkä tuonut mitään hyvää mutta toisaalta uskontokaan ei ole tuonut mitään hyvää, päinvastoin.

        Mikä sitten on tuonut jotain hyvää mutta ei mitään pahaa?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mikä sitten on tuonut jotain hyvää mutta ei mitään pahaa?

        Fazerin suklaalevyistä yksikään ei ole pahaa. Tai jos on niin en ole maistanut vielä.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Fazerin suklaalevyistä yksikään ei ole pahaa. Tai jos on niin en ole maistanut vielä.

        Mutta doabeetikolle se on pahaa 😉


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Fazerin suklaalevyistä yksikään ei ole pahaa. Tai jos on niin en ole maistanut vielä.

        Mutta diabeetikolle se on pahaa 😉


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mutta doabeetikolle se on pahaa 😉

        No perkele niinpäs onkin.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mutta diabeetikolle se on pahaa 😉

        Ni perkele noonpäs inkon.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Ni perkele noonpäs inkon.

        Keksi siis jokin muu vastaus 😉


      • usko.vainen kirjoitti:

        Keksi siis jokin muu vastaus 😉

        No siitä että painut helvettiin ei seuraa mitään ikävää, pelkästään suurta iloa.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        No siitä että painut helvettiin ei seuraa mitään ikävää, pelkästään suurta iloa.

        Minulle ei ei olsi ollenkaan kivaa 😩
        Mutta kokeile sinä mennä ja kerro sitten onko kivaa.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minulle ei ei olsi ollenkaan kivaa 😩
        Mutta kokeile sinä mennä ja kerro sitten onko kivaa.

        Helvetissä olemista voi verrata sinun kanssa keskustelemiseen.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Helvetissä olemista voi verrata sinun kanssa keskustelemiseen.

        Milloin olet ollut helvetissä?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Milloin olet ollut helvetissä?

        Joka kerta kun keskustelen kanssasi.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Joka kerta kun keskustelen kanssasi.

        Nyt toistat itseäsi. V*tutus taitaa jo vaikuttaa aivotoimintaask 😧


      • usko.vainen kirjoitti:

        Nyt toistat itseäsi. V*tutus taitaa jo vaikuttaa aivotoimintaask 😧

        Tottakai, oliko lisää mikkihiiri kysymyksiä?


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Tottakai, oliko lisää mikkihiiri kysymyksiä?

        Joko olet pyytänyt Silvennoiselta luvan hänen kuvansa käyttämiseen profiilissasi?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Joko olet pyytänyt Silvennoiselta luvan hänen kuvansa käyttämiseen profiilissasi?

        Oletko itse pyytänyt luvan tuolta kalalta?


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Oletko itse pyytänyt luvan tuolta kalalta?

        Kuka hän on?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kuka hän on?

        Ahven.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Ahven.

        Joko olet mpyytänyt Silvennoiselta luvan hänen kuvansa käyttämiseen profiilissasi?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Joko olet mpyytänyt Silvennoiselta luvan hänen kuvansa käyttämiseen profiilissasi?

        Oletko itse mpyytnöyt luvan tuolta kalalta?


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Oletko itse mpyytnöyt luvan tuolta kalalta?

        Vastakysymys ei ole vastaus. Yritäs uudelleen 😉


      • usko.vainen kirjoitti:

        Vastakysymys ei ole vastaus. Yritäs uudelleen 😉

        Sain luvan sillä ehdolla että kertoisin sinulle terveiset.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Sain luvan sillä ehdolla että kertoisin sinulle terveiset.

        Kysynpä kun tapaan hänet seuraavan kerran 😉


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kysynpä kun tapaan hänet seuraavan kerran 😉

        Juu tee niin. Minä kysyn samalla tuolta ahvenelta kun seuraavan kerran uin läheisessä järvessä.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Juu tee niin. Minä kysyn samalla tuolta ahvenelta kun seuraavan kerran uin läheisessä järvessä.

        Ok. kysyn kun käyn Kangasalla seuraavan kerran 😉


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ok. kysyn kun käyn Kangasalla seuraavan kerran 😉

        Poikkeathan samalla kahville?


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Poikkeathan samalla kahville?

        En, koska en koskaan juo kahvia 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        En, koska en koskaan juo kahvia 🤗

        Teetäkin löytyy.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Teetäkin löytyy.

        Vihreää?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Vihreää?

        Keskivaaleaa keväänvihreää löytyy kyllä.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Keskivaaleaa keväänvihreää löytyy kyllä.

        ??? Ihan outoa???


      • usko.vainen kirjoitti:

        ??? Ihan outoa???

        Ollaan sitä taas niin kivi perseessä kuin olla ja voi. Vihreää sekin on. Jos arvon usko.vaiselle ei käy rahvaan tee niin voit mennä lipittelemään sitä tee kutsuillesi fundishörhöjen kanssa.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Ollaan sitä taas niin kivi perseessä kuin olla ja voi. Vihreää sekin on. Jos arvon usko.vaiselle ei käy rahvaan tee niin voit mennä lipittelemään sitä tee kutsuillesi fundishörhöjen kanssa.

        Ota kivi sieltä pois, se on varmaan tosi kipeä 😖


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ota kivi sieltä pois, se on varmaan tosi kipeä 😖

        Minä tässä yritän hyvää hyvyyttäni tarjota sinulle teetä ja sinä alat heti valittelemaan pikku asioista. Petätkö sinä minua? Onko sinulla joku toinen?


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Minä tässä yritän hyvää hyvyyttäni tarjota sinulle teetä ja sinä alat heti valittelemaan pikku asioista. Petätkö sinä minua? Onko sinulla joku toinen?

        Sinä taidat olla intiimissä suhteessa kivesi kanssa 😳


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sinä taidat olla intiimissä suhteessa kivesi kanssa 😳

        Nyt on kuule ihan turha syytellä muita. Olet viime aikoina vaikuttanut niin etäiseltä että arvelin että jotakin on nyt pielessä.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Nyt on kuule ihan turha syytellä muita. Olet viime aikoina vaikuttanut niin etäiseltä että arvelin että jotakin on nyt pielessä.

        Pidä kivesi, onnellista loppuelämää teille? 😏


      • usko.vainen kirjoitti:

        Pidä kivesi, onnellista loppuelämää teille? 😏

        Olet nyt kuule hieman liiankin kiintynyt siihen kiveen. Vai yritätkö epätoivoisesti siirtää huomion pois tästä vakavasta aiheesta?


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Olet nyt kuule hieman liiankin kiintynyt siihen kiveen. Vai yritätkö epätoivoisesti siirtää huomion pois tästä vakavasta aiheesta?

        Kivi on sinun p**seesaäsi, juurihan sitä kerroit 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kivi on sinun p**seesaäsi, juurihan sitä kerroit 🤗

        Kivi perseessä on vertaus kuva ihmiselle jolle ei kelpaa yhtään mikään. Eli sinulle. Olet taas ehtoollis viini harhoissasi kuvitellut omiasi.


    • noMietitääns
    • Eipä kai ateismi sinänsä mitään, yksittäiset ateistit kyllä kuten monet muutkin yksilöt.

      Henkilökohtaisesti voin todeta vain sen, että se kristinuskon oppi jota täällä aggressiivisimmin oikeaksi pelastuksen tieksi tarjotaan veisi minulta toivon, kyvyn rakastaa ja riistäisi vieläpä arvoni. Tämä aloitukseen viitaten.

      • Näin on. Nuo usko.vaiset ja pertsat ,sekä islamistit kuvaavat uskonnot huonossa valossa. Jopa rakkautta

        Ateismin hyvyys on siinä, ettei uskotella mitään eikä haihatella.


    • Emme ole vielä polttaneet vääräuskoisia roviolla, inkvisitiomme on lähinnä verbaalista, suhtaudumme myönteisesti elämän iloihin mukaanlukien seksuaalisuuden tietyin rajoituksin emmekä myöskään kannata kuolemantuomiota, lukuunottamatta litteän nuoren maan kreationisteja.

      Kannatamme myös demokratiaa, joten olen valmis luopumaaan enemmistön päätöksen mukaisesti erinäisistä kohdista edellä esitettyä sekä laajasta kirjosta muita mahdollisesti vääriä käsityksiäni.

    • En tiedä niin aatteesta, mutta ihmiset, jotka ovat ateisteja tai uskovia tai epäilijöitä...mitä tahansa, he tuovat sekä hyvää, että huonoa. He saavat aikaan hyviä asioita ja huonoja asioita.
      Jokin aate ei tee ihmisestä automaattisesti hyvää tai pahaa....

    • "Mitä hyvää on ateismi saanut aikaan?"

      Tuo on vähän sama kuin kysyisi, että mitä hyötyä on saanut aikaan se, että vaikkapa sininen on jonkun lempiväri. Ateismin tarkoitus ei ole saada yhtään mitään aikaan, se on vain elämänkatsomus. Voi se saadakin aikaan sitä sun tätä, ja on saanutkin.

      Hyvää on esim. sellainen, että jos ihminen on ateistina onnellinen, oltuaan esim. sitä ennen onneton teisti, niin onhan se hyvää saanut aikaan. Sitten tiedetään myös lukuisia teistisiä kultteja, jotka ovat niin häkellyttävän pimeitä ja vastenmielisiä, että jos pelkällä ateismilla niistä päästään eroon, niin mikä ettei! Aivan samoin perustein teismillä on varmasti saatu hyvää aikaan.

      "Minulla ei tule mieleen mitään."

      No se voi johtua monenlaisista asioista.

      "Ateismi jättää ihmisen yksin pahaan maailmaan ilman toivoa."

      No ateisti voi kyllä varata toivonsa - yksin tai kavereiden kanssa - johonkin muuhun asiaan kuin mihin teistit toivonsa varaavat. Sekin on vähän niin ja näin, että onko maailma paha vai ei. Minusta se vain on mitä on, eikä itsesään omaa mitään moraalista ominaisuutta.

      "Ateismi ei edistä lähimmäisen rakkautta."

      Ei varmaankaan, mutta ei ole myöskään missään ristiriidassa lähimmäisenrakkauden kanssa.

      "Se kadottaa arvot ja tekee maailmasta kylmän paikan."

      Pötyä! Ei arvojen muodostaminen, omaaminen ja vaaliminen ole teismin/ateismin kysymyksestä mitenkään yleisesti ole kiinni. Luonnollisesti ateismi vaikuttaa arvoihin vain sen verran, mitä jumaluuksiin uskomattomuuteen tulee, koska arvoja tuskin voi perustaa sellaiseen mihin ei usko.

      "Ateismi vie maailmalta sen Jumalan eikä anna mitään tilalle."

      Ei ateismi kyllä vie mitään jumaluutta keneltäkään mihinkään. Sehän on henkilökohtainen kanta, eikä vaikuta kenenkään muun kuin omaajansa persoonaan sillä uskomustasolla. On jokaisen oma asia, uskooko vai eikö usko. Vaikka kuinka yritettäisiin pakottaa teistiksi tai ateistiksi, niin tuskin siinä onnistutaan, vaikka näyttelemään voidaan pakottaa.

      "Ilman Jumalaa ei ole elämää. Ilman Jumalaa ei ole rakkautta."

      No nuo nyt ovat puhtaasti uskomusväitteitä. Itse olen lähinnä ignostikko, enkä siis sinänsä piittaa noiden väitteiden osalta kiistelystä, kun ei kerran ole mitään tietoa mistä jumaluudesta edes on kyse.

      "Mihin ateisti voi turvautua, kun kohtaa jotain todella kauheaa, pelottavaa tai surullista?"

      No sehän vähän riippuu siitä, että minkä mittakaavan kauheudesta, pelosta tai surusta on kyse. Entä mitä on se turva, jota teisti saa? Sehän on vain uskoa turvaan, ja siinä kaikki. Yhtä turvassa teisti ja ateisti käytännössä ovat, niin kauan kunnes jumalolennot pysyvät todistamattomina, vain uskon tai uskomattomuuden asioina.

      "Vääränlainen kristinusko on myös saanut todella paljon pahaa aikaiseksi, mutta aito usko vain hyvää."

      Kukahan tai mikähän tuonkin sitten määrittele? Nääs kun moni sanoo yhtä ja toista. Ketä uskoa? Äläkä sano, että "lue Raamattua", koska minulla on parempaakin tekemistä.

      "Aito usko on kuin puu, joka tuottaa hyvää hedelmää. Aito usko on kuin lähde, josta pulppuaa raikasta vettä. Se on meidän lämpömme kylmässä ja valomme pimeässä."

      Kauniita sanoja, mutta siinäpä kaikki.

      "Ateismi on monesti, ei missään nimessä aina, aggressiivista ja hyökkäävää. Siitä on tullut usein kannattajilleen pyhä aate. Samoin uskonnollisuus on usein aggressiivista ja hyvin kaukana aidosta uskosta."

      No joo, muutoin olen samaa mieltä, mutta edelleen tuo "aidon uskon" fiilistelysi minua kyllä epäilyttää, eikä ihan vähän vain.

      "Miksi monien ateistien pitää hyökätä niin voimakkaasti uskovia vastaan?"

      Varmaankin jotkut tai kaikkikin uskovat tahtomattaan tai tahallaan ärsyttävät heitä niin paljon. Eräillä teistisillä uskonnoilla myös perustellaan aika monia asioita, joita vastaan olisin itsekin valmis hyökkäämään voimakkaasti, mikäli muu ei auta, vaikka en itseäni sinänsä yleisellä tasolla ateistiksi luekaan.

      "Sovitaanko, että te saatte sanoa sanottavanne ja me saamme sanoa sanottavamme ilman vihaa, katkeruutta ja eripuraisuutta."

      No minä en tuohon sopimukseen voi osaa ottaa niin en ota. Ja minulle on ihan sama henkilökohtaisesti mitä kukakin sanoo. Koetetaan pysytellä lain sallimissa rajoissa, niin toivottavasti hyvä tulee.

      • Olisit sanonut vaan, että EI MITÄÄN 😉


      • usko.vainen kirjoitti:

        Olisit sanonut vaan, että EI MITÄÄN 😉

        Miksi olisin?


      • Erittäin hyvä yhteenveto. Yksi ongelma ateistien ja konservatiivi/fundamentalistiuskovien välisessä keskustelussa on usein se, että ateisti lähestyy asiaa järkiperustein ja uskova tunnepohjalta. He puhuvat eri kieltä, eivätkä välttämättä ymmärrä toisistaan mitään.

        (toki ateistikin voi lähestyä asiaa tunnepohjalta, jos ei muuta osaa)

        Joskus, harvoin, uskova kykenee jäsentelemään kantansa järkiperustein sortumatta tunteiluun. Silloin ateistin ja uskovan välille voi syntyä erittäin mielenkiintoista dialogia.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Erittäin hyvä yhteenveto. Yksi ongelma ateistien ja konservatiivi/fundamentalistiuskovien välisessä keskustelussa on usein se, että ateisti lähestyy asiaa järkiperustein ja uskova tunnepohjalta. He puhuvat eri kieltä, eivätkä välttämättä ymmärrä toisistaan mitään.

        (toki ateistikin voi lähestyä asiaa tunnepohjalta, jos ei muuta osaa)

        Joskus, harvoin, uskova kykenee jäsentelemään kantansa järkiperustein sortumatta tunteiluun. Silloin ateistin ja uskovan välille voi syntyä erittäin mielenkiintoista dialogia.

        "Erittäin hyvä yhteenveto."

        Kiitoksia.

        "Yksi ongelma ateistien ja konservatiivi/fundamentalistiuskovien välisessä keskustelussa on usein se, että ateisti lähestyy asiaa järkiperustein ja uskova tunnepohjalta. He puhuvat eri kieltä, eivätkä välttämättä ymmärrä toisistaan mitään."

        Jep. Lisäisin vielä, että syy tuolle ilmiölle on se, ettei ole viitsitty katsoa mitä käsitteet objektiivisessa mielessä tarkoittavat, vaan käytetään käsitteitä kuten ne nähdään omien lasien läpi. Tällöin jotkut teistit näkevät ateismin aggressiivisena antiteisminä ja samoin jotkut ateistit näkevät teismin aggressiivisena antiateistisena uskontuputtamisena ja tuomitsemisena.

        Syyt tällaiselle vastakkainasettelulle lienevät historialliset. Olen näissä keskusteluissa huomannut, että varttuneempaa polvea edustavat konservatiiviset uskovat luulevat ateismin ja kommunismin olevan sama asia - ja nenäkkäät trollit sitten lietsovat tuota luuloa piruuttaan. Todellisuudessahan on myös oikeistolaisia ateisteja niin kuin vasemmistolaisia teistejäkin.

        Myös historian takia eräillä teisteilä on niin pinttyneitä antipatioita esim. tiettyjä tieteenaloja kohtaan - kreationismihan on käytännössä tavallisesta uskonnollisuudesta väännetty vastaliike naturalismille, joka uskonmaailmoja Euroopassa kolautti tieteellisen vallankumouksen ja valistusajan vaikutuksesta ja erityisest evoluutioteorian myötä.

        Kaikki tuo on sitä tunnepohjaista reaktiota, mitä yleensä siis eräiltä teisteiltä saadaan nähdä. Siinä ei järkipuhe heille osoitettuna, edes rautakangesta väännettynä yleensä auta.

        "Joskus, harvoin, uskova kykenee jäsentelemään kantansa järkiperustein sortumatta tunteiluun. Silloin ateistin ja uskovan välille voi syntyä erittäin mielenkiintoista dialogia."

        Olen huomannut. Tuolloin ollaan asian ytimessä siltä osin, että molemmat ymmärtävät näkökantojensa pohjimmiltaan edustavan uskon tai uskon puuttumisen asiaa eikä tiedon tai tiedon puuttumisen asiaa ja, että tiedon asiat ovat kaikesta huolimatta eri asioita, vaikka joiltain osin ovatkin yhteennivoutuneita näihin edellisiin asioihin.


      • Kosmogeoevo kirjoitti:

        "Erittäin hyvä yhteenveto."

        Kiitoksia.

        "Yksi ongelma ateistien ja konservatiivi/fundamentalistiuskovien välisessä keskustelussa on usein se, että ateisti lähestyy asiaa järkiperustein ja uskova tunnepohjalta. He puhuvat eri kieltä, eivätkä välttämättä ymmärrä toisistaan mitään."

        Jep. Lisäisin vielä, että syy tuolle ilmiölle on se, ettei ole viitsitty katsoa mitä käsitteet objektiivisessa mielessä tarkoittavat, vaan käytetään käsitteitä kuten ne nähdään omien lasien läpi. Tällöin jotkut teistit näkevät ateismin aggressiivisena antiteisminä ja samoin jotkut ateistit näkevät teismin aggressiivisena antiateistisena uskontuputtamisena ja tuomitsemisena.

        Syyt tällaiselle vastakkainasettelulle lienevät historialliset. Olen näissä keskusteluissa huomannut, että varttuneempaa polvea edustavat konservatiiviset uskovat luulevat ateismin ja kommunismin olevan sama asia - ja nenäkkäät trollit sitten lietsovat tuota luuloa piruuttaan. Todellisuudessahan on myös oikeistolaisia ateisteja niin kuin vasemmistolaisia teistejäkin.

        Myös historian takia eräillä teisteilä on niin pinttyneitä antipatioita esim. tiettyjä tieteenaloja kohtaan - kreationismihan on käytännössä tavallisesta uskonnollisuudesta väännetty vastaliike naturalismille, joka uskonmaailmoja Euroopassa kolautti tieteellisen vallankumouksen ja valistusajan vaikutuksesta ja erityisest evoluutioteorian myötä.

        Kaikki tuo on sitä tunnepohjaista reaktiota, mitä yleensä siis eräiltä teisteiltä saadaan nähdä. Siinä ei järkipuhe heille osoitettuna, edes rautakangesta väännettynä yleensä auta.

        "Joskus, harvoin, uskova kykenee jäsentelemään kantansa järkiperustein sortumatta tunteiluun. Silloin ateistin ja uskovan välille voi syntyä erittäin mielenkiintoista dialogia."

        Olen huomannut. Tuolloin ollaan asian ytimessä siltä osin, että molemmat ymmärtävät näkökantojensa pohjimmiltaan edustavan uskon tai uskon puuttumisen asiaa eikä tiedon tai tiedon puuttumisen asiaa ja, että tiedon asiat ovat kaikesta huolimatta eri asioita, vaikka joiltain osin ovatkin yhteennivoutuneita näihin edellisiin asioihin.

        >> käytetään käsitteitä kuten ne nähdään omien lasien läpi. <<

        Siinäpä sitä onkin haastetta ja välillä tuntuu, ettei joku tunnu edes itse osaavan määritellä, mitä milläkin sanallaan tarkoittaa.

        Stereotypiat helpottaa ajattelua jos ajattelunsa on rajallista tai kuten ristinolla on helpompi peli kuin shakki. Kukin kykyjensä mukaan.


    • Hyviä kirjailijoita ja filosofeja, joiden ajattelussa ateismi oli (tai on) enemmän tai vähemmän keskeisessä osassa (esim. Schopenhauer, Sartre). Ilman ateismia heidän näkökulmansa ja kokemuksensa puuttuisi maailmasta kokonaan ja maailma olisi köyhempi ja vähemmän mielenkiintoinen paikka.

    • usko.vainen.ei.kirj

      Kyläl usokvainen ania aliotusken pytys vsastaman mutat pstykö atesisti😉😉😉😉😉😉
      peklää vitustusta vana tnuntee 😂😂 😂 😂 😂 😂 😂

      • Lapset on terveitä kun ne leikkii 👫👬👭


      • Asiat.asiana
        usko.vainen kirjoitti:

        Lapset on terveitä kun ne leikkii 👫👬👭

        Voi sinua ressukkaa. Menehän jo nukkumaan!


      • Asiat.asiana kirjoitti:

        Voi sinua ressukkaa. Menehän jo nukkumaan!

        Pikkuinenkin se siellä vielä halvoo 😂


      • Asiat.asiana kirjoitti:

        Voi sinua ressukkaa. Menehän jo nukkumaan!

        Sorry, kirjoitusvirhe nauratti niin😂


    • hoh-hoijaa

      Ei näköjään yhtään mitään!!!

    • Tosivesitosi

      Mitä hyvää uskonnot ovat tuoneet maailmaan. Pahuutta, sotia ,nälänhätää ,itsekkyyttä,tuomiohenkeä, halveksintaa,kylmyyttä, petosta jne

      Sairaita nuo uskovaiset ovat Etova luotaantyöntäviä omahyviäsiä narsistisia sokeita omaneduntavoittelijoita

      • Revi.siitä

        Ateistinen kommunismi on tappanut 100 miljoonaa ihmistä.


    • joomuttaei

      Ateismi on tila, johon huomaa joutuneensa ihan käytännön syistä: kun ei enää pysty uskomaan; mikään ei tue uskoa yliluonnolliseen. Kun huomaa sen kaiken valheeksi ja ihmisen keksimäksi saduksi.

      Ei se kivaa ole, mutta maailma on mitä se on - ei se unelmoimalla muutu yhtään mihinkään se todellisuus.

      Olisihan se pirun kiva uskoa, mutta en edes osaa kuvitella minkälaisen hinnan järkeni joutuisi maksamaan, että pystyisin näkemään asioita, jotka eivät vastaa todellisuutta lainkaan.

      Minua on aina ärsyttänyt ja joskus myös pelottanut ihmiset, jotka paasaavat ties mitä uskomatonta totuutena, mutta jota eivät kykene alkuunkaan todistamaan siitä yhtikäs mitään. Kunhan haluavat joko valtaa, huomiota, rahaa tai jotain muuta alhaista - elleivät sitten ole siunatussa hulluuden tilassaan, jonka syvyyttä eivät itse enää kykene edes hahmottamaan, mutta jonka ulkopuoliset kyllä havaitsevat.
      Paasaavat totuuttaan hullun kiilto silmissään. Huhhuh.

      • Uskonnoissa on huonoa se, että niiden uskontojen jumalien tahtoa usein tulkitsee jokin pappisporukka tai shamaani ja jos shamaani kertoo, että naimisiinmenevät naiset makaa ensin shamaanin kanssa kun se on jumalan tahto, niin sitten se on niin. Eikä valitusoikeutta ole.

        Meilläkin ev. lut. kirkkoa ovat hallinneet vanhat impotentit tuppimukut ukot ja he ovat aikoinaan päättäneet esim., että raskaaksi tullut yksinhuoltaja on saastainen syntinen ja hänen lapsensa on äpärä ja kirkko on opettanut kaikkia sylkemään noiden ressukoiden päälle.

        Vielä tänäkin päivänä esim. seksistä ajatellaan jonain miesten viihteenä ja naista antavana osapuolena. Kiitos kirkko vain siitäkin opetuksesta ja ihan helvvetinmoinen kiitos kaikesta siitä traumojen ja masennuksen määrästä ja maanpäällisestä helvetistä, jonka todella moni ihmisparka on saanut kärsiä kirkon häpeä- ja synti-opetusten vuoksi.

        Ja kaikki tämä miljoonien suomalaisten kärsimys, häpeä, kipu ja vaiva vain siksi, että Taivaan Olematon Jumala olisi Tyytyväinen. Eli aivan turhaan!

        Voi V***U!!


    • >> Mitä hyvää ateismi on tuonut tähän maailmaan? <<

      Mitä on ateismi.Se on jumaluskon puuttumista.
      Jos et usko jumalaan, olet ateisti. Minä en ole koskaan kyennyt uskomaan mihinkään yliluonnolliseen eli olen ateisti.
      Tarkemmin määritellen olen skeptinen rationalisti kun en parempaakaan määritelmää ole keksinyt.
      Ateistiksi en lukisi itseäni, koska minusta joku ihmisen keksimä jumalusko on määrittelyperustana jotain Harry Potteriin verrattavaa. Ei kai kukaan teistäkään haluaisi määritellä itseään ei_Harry_Potter_uskovaiseksi. eli lyhyesti apotteriksi.

      Minusta ateisti vertautuu teistiin, kuten apotteri vertautuu potteriin.

      Eikä se ole ollut minulle mikään valinta, vaan ainoa ja itsestään selvä ajattelutapa, etten kykene uskomaan mihinkään sellaiseen, mistä ei ole ensimmäistäkään todisteita.
      Kuten vaikkapa sielusta, taivaasta, keijukaisista, peikoista, haamuista, jumalasta, ajatuksenluvusta, ihmeparantamisesta, jne. jne. jne. ei ensimmäistäkään todistetta, mutta ovat kovasti ihmismielen tuotosten kaltaisia.

    • Jos katsotaan asioita historiallisesti niin esim. länsi-euroopassa ihmisten hyvinvointi on lisääntynyt sen jälkeen kun ateisimista tuli hyväksyttävää ja kirkon ja uskonnon asema samalla heikkeni.

    • einäytelkkari

      1. Heitä ateistille tai uskon Uskolle pallo.
      2. Käy ostamassa popcornia, tai tee itse jotain vastaavaa
      3. yritä olla nauramatta vaan ja syö esim. sitä popkornia
      4. epäonnistu nauramatta olemisessa, toivottavasti popcornia jäi vielä koska kaljat nyt on varmasti jo loppu.

    • kaksi.sanaa

      Ei mitään!

    • Molo-Molo

      Kuinka moni näillä palstoilla mölyävistä hihhuleista on yrittänyt ajatella läpi ateismin filosofis-argumentatiivista perustaa? Ei yksikään, ilmeisesti pelottaa niin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      34
      3386
    2. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      132
      3098
    3. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      246
      2452
    4. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      159
      1879
    5. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      135
      1044
    6. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      7
      908
    7. Palauta kaivinkone varastamasi Kari Mannelin.

      Milloin aiot palauttaa sen lainaan ottamasi kaivinkoneen ,josta et ole maksanut mitään , myöskään , siten kuinka kävit s
      Kajaani
      29
      895
    8. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      45
      843
    9. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      52
      804
    10. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      130
      781
    Aihe