Miten kasata heppa

ridaaja22

Eli siis ratsastan yhellä tammalla, joka on todella laiska, eikä liiku eteenpäin. Kun annan sille pohjetta, ja jos reaktiota ei tule, sitten annan sille hieman voimakkaamman pohjeavun ja jos siihen en saa vastausta näpäytän raipalla, se alkaa vaan yleensä hidastaa entistä enemmän:( Eli siis se periaatteessa ignooraa mut kokonaan... Myös sitten kun se alkaa liikkumaan, se liikkuu sellaisena pitkänä pötkönä, enkä osaa ollenkaan koota sitä. Joten varsinkin laukanostot on tooodella vaikeita. Eli ongelmana on ettei se liiku mulla yhtään eteen enkä osaa koota sitä. Mutta ootas vaan kun omistaja hyppää kyytiin ja osaa ratsastaa niin hepo näyttääkin täys enkeliltä:))) Eli en osaa ratsastaa. Mutta toivoisin että joku joka osaa niin tulis äkkiä neuvomaan että miten mä voisin saada siltä reaktion ja koota sen edes laukannostoa varten!

14

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Plus että ope sanoo ''Ratsasta kättä kohti'' ja ois kiva jos joku senkin selittäisi, kun en saa oikeen kiinni sen open selityksistä, enkä oo tavannut ketään joka ois sen pystynyt selittämään niin hianosti että mun miniaivot tajuais :D

    • Trueheppatyttö

      Toisia hevosia pitää ratsastaa eri tavalla. Luultavasti hevonen on tottunut omistajansa ratsastustyyliin ja tietää heppaan toimivat niksit. Erityisesti laiskaa hevosta ratsastaessa pitää kiinnittää huomiota eteen vievien apujen ajoitukseen. Oikeaa ajoitusta kukaan ei osaa tarkkaan sanoa, se pitää vaan tuntea ja oppia. Laiska hevonen tarttee yleensä myös hyvän verryttelyn. Laukkaa uraa pitkin kevyeessä istunnassa yleensä auttaa tulemaan nopeemmaksi.

      Voi myös kokeilla, jos oman istunnan muuttamisesta olisi apua. Aavistuksen enemmän jalustimien varaan meneminen keventää istuntaa ja (vrt. taakse nojaaminen) antaa hevoselle merkin eteen yhdessä pohjeavun kanssa. Tarpeen vaatiessa raippaa voi käyttää myös kerran kunnolla. Mihinkään hakkaamiseen ei siis pidä ryhtyä, mutta karu fakta on vaan, että laiskaa hevosta turruttaa jatkuva pohkeilla puristelu ja raipalla läpsiminen. Nämä siis omia havaintoja ja vinkkejä, jotka olen itse hyväksi todennut. Laiskaa hevosta voi virkistää myös säännöllisellä maastoilulla ja sopivalla energiarehulla. Tässä tilanteessa ne vaihtoehdot varmaan ovat poissuljettuja kun hevonen ei ole omasi.

      Ratsastamisella ohjaa kohden varmaan tarkoittaa pohkeen ja ohjan väliin ratsastamista. Tämä on mielikuva, joka tarkoittaa sitä, että hevonen on oikeasti pohkeella. Tähän tulee kuvioon taas se oikeiden pohjeapujen ajoitus. Siinä siis hevonen myötää edestä kun itse ratsastat pohkeella kohti ohjaa. Hevonen joutuu "pakenemaan edestä ja takaa tulevaa painetta ylöspäin" jollain hevosesta tulee ryhdikkäämpi. Peräänanto on toinen osa ja tulee vasta tehtävien kautta. Luulen, että opettajasi voi myös tarkoittaa tuolla, että heität ohjan pois ja keskityt vain ratsastamaan hevosta eteen. Väärä tapa, jolloin hevosta ei saa ainakaan kootuksi. On ratsastettava siis ohjaa kohti ja se tapahtuu pohkeesta. En tiedä, osasinko selittää sitä yhtään paremmin. Sen ymmärtää itse sitte, kun saa ratsastettua hevosen pohkeelle, että mitä se oikeen tarkoittaa. Suosittelen kysymään ratsastuksenopettajaltasi ja hevosenomistajalta tarkemmin, koska he tuntevat sinut ja hevosen paremmin.

      • Taassesama

        Kiitoos ja taisin nyt tajuta paremmin!:) Ope sanoo myös että pitää samalla kun pitää ohjaa vasten niin käyttää istuntaa eteenpäinapuna mutta en oikeen osaa sitäkään tehdä:D En pääse siis tolle ridaaja22 mutta minä tässä siis


    • Ekaosaviestistä

      Moi! Voisit yrittää silleen, et alkukäynneissä, kun nouset kyytiin niin heti kun alat kävelemään, pistä sille heti selväksi, että tänään pitää liikkua eteen. Sun pitää itse "nopeutua" ja herkistyä, hevonen ei varmana ala herkistymään pohkeelle ja nopeutumaan apujen vastaanottamisessa, jos et tee sitä itse. Tee alkukäynneissä niin, että ratsastat muutaman metrin reippaammin ja muutaman taas hitaammin. Ensin varmaankaan se ei ole helppoa saamaan sitä muutamaksi metriksi eteenpäin, mut jos ite heti kun se ottaa vähän reippaammin, niin hellität pohkeella. Periaatteessa reippaalla hevosella pitäisi ratsastaa pohkeet lähellä ja laiskalla vähän enemmän pienesti irti, vaikka moni toisinpäin kuvitteleekin! Muista ettet voi jatkaa pohkeen käyttöä, jos hevonen esim käynnistä raviin siirtyessä kävelee vain reippaammin. Jos hevonen silloin nopeuttaa käyntiä, hellitä! Sehän teki oikein, lähti pohkeesta eteen. Sillon hellität hetkeksi (muutamia sekunteja) ja sitten pyydät uutta reaktiota.
      Hevonen ei tykkää jos junkutat pohkeella, anna aina apu ja kun saat siihen pienenkin reaktion, hellitä. Tosiaan kun teet alkukäynneissä pitkin ohjin noita käynnin vaihteluja, niin muista toi! Herkisty aina ite, aina kun tulee hyvä reipas käynnin muutos, seuraavalla kerralla et käytä pohjetta niin rajusti (ja esim jos tarvitsit ekoilla kerroilla raippaa, niin voit vähitellen kerta kerralta ottaa raipan käytön pois.
      Sitten kun käynnissä alkukäynneissä tämä onnistuu ja heppa on ehkä vähän herkistynyt, voit vähitellen niitä jatkaen kerätä ohjia käteen.
      Muute, muista aina et jos tommonen laiska hevonen lähtee, esim säikähtää tai pyrähtää eteenpäin yllättäen vaikkei pitäis, niin ÄLÄ JARRUTA! Silloin se varmasti oppii, että aina kun se menee eteen, sitä vedetään suusta. Voit oikeasti silloin hellittää ohjaa reippaastikkin ja jopa ratsastaa pohkeella ja taputtaa!
      Sitte kun noi onnistuu käynnissä, kokeile ottaa samalla tavalla suoralla uralla käynnistä hitaaseen raviin siirtymisiä. Pointti ei ole että hevonen menee heti reipasta ravia, vaan pointti on se, että hevonen edelleenkin reagoi edes pienesti. Ala taas vähitellen herkistymään, vaikka aloitus piste on varmasti aika huono :D
      Jos oot ratsastuskoulun tunnilla, niin voit tehä tietysti tota alkukäynti juttua ihan normaalisti uralla, mutta sitten jos ryhmä siirtyy raviin verkkaamaan, nii voit tehä keskellä uran sisäpuolella tota.
      Muista myös, että hitaalla hevosella napakka tuntuma on tosi tärkeetä! Jos on löysä ohja niin ei kyllä hidas heppa varmana liiku, vaikka moni niin luulee. Jos et ratsasta sillä ratsastuskoulussa, eli saat ite päättää ohjelmaa sille niin tee semmonen virkistely viikko sille, se saattaa auttaa tosi paljon jos se saa siitä motivaatiota ja piristyy, voi olla että se on esim vaan hidas koska on kyllästynyt arkeen ja sillee!
      Esim maanantaina ilman satulaa maastoilupäivä, voit esim laittaa jonku hassun asun itelles ja ponille päähän jonku seppeleen tai muuta!! Jos osaatte, niin voit kokeilla siellä mennä ilman käsiä ja kaikkee väärinpäin yms, kevyesti höntsäillä heppaa läpi maastossa! Laita kumisaappaat jalkaan ja maastoon! Jos siellä ei oo maastopolkuja, niin mee kentällä samalla lailla hassuilla kamoilla ilman satulaa, ja muuten jos on kiltti ja rauhallinen heppa niin esim riimulla ja ohjat riimunnaruista?
      Tiistaina kentällä satulalla ja muilla perus kamoilla tehtävärataa.
      Voit ensin tehä perus juttuja niiku käynnissä ja sit kokeilla jos onnistuis värikäs tehtävärata (voit mennä käynnissäkin jos poni ei liiku :D ) esim pujottelu, tavaran kuljetus, pienen pieni este jossa esim jännän värinen puomi, voltti tötsien välistä ja sit esimerkiks jos osaatte niin käynnissä väistättää ponia tötsien mukaan!
      Keskiviikkona kaarevalla uralla pujottelua ja puomeja! Esim keski ympyrällä alkukäyntien jälkeen ala tekee pujottelua siinä ympyrällä tötsien mukaan ja sit laita toiselle puolelle ympyrää muutama puomi ja mee niitä! Jos haluut voit nostaa niitä pieniksi kavaleteiksi.
      Torstaina on vapaapäivä, joko kokonaan vapaa tai sitten kävelet noin 15min maastossa ilman satulaa pitkin tai löysillä ohjilla, tai sit kentällä vähän käppäilet, ellet sitte tosiaan haluu pitää kokonaan vapaapäivää.
      Perjantaina yritätte tehä koulutreeniä, aloittaen ihan rauhassa ja edeten vähitellen. Kokeilkaa tehdä esimerkiks pohkeenväistöjä, käynnin lisäyksiä ja pysähdyksiä, ympyröitä. Ota aina välikäynnit pitkin ohjin, kun hevonen menee hyvin :)
      Lauantaina voit mennä ilman satulaa tai ilman jalustimia tai sitten satulalla ja menkää hauskaa puomitehtävää, että laitat kentän keskelle kiemurellen muutaman puomin, hetki suoraan, toiseen suuntaan kaartaen seuraavat puomit jne, voit myös mennä kavaletteina jos haluut :) Tarkotus ois pitää hauskaa molemmille, eikä mitään hienoa peräänanto tuuppailua!
      Sunnuntaina maastoilupäivä satulalla ja tarkoitus olis pitää reipas käynti ravi laukka maasto! Jos ei oo tosiaan maastoja siellä niin sit voit kentällä mennä ilman satulaa volttiharjoituksia ja höntsäilyä ilman käsiä.

    • Tokaosaviestistä

      JAtkuu edellisestä viestistäni!! Tuli siis liian pitkä viesti :DD
      Voi tietty olla, että hepalla on vääränlainen satula yms, ja sen taki hidas? :) Kannattaa tosin sen takia kokeilla ilman satulaakin mennä ja katsoa jos heppa piristyisi tollaisella viikolla.
      En oo mikää ratsastusopettaja mut nää oli ihan vaan sitä mitä mä nyt osaan ja oon oppinu ratsastuskoulussa. Kannattaa ihan ehdottomasti ja mielellään lukea tää teksti (ei siis oo mun kirjottama!!) tällasten hevosten ridauksesta, se auttaa ihan hirveesti, ainakin on mua auttanu!! Lue ihmeessä, jos linkki ei toimi niin googlaa nimellä "hansun hevoselämää laiska hevonen" niin löydät. Linkki:
      http://hhevoselamaa.blogspot.fi/2015/10/vinkkeja-laiskemman-hevosen.html?m=1
      Tsemppiä paljon ja monipuolista ohjelmaa!!

      • minätaastäällä

        Tarkoitin siis, että heppa ei ole niinsanotusti laiska, vaan siltä on vaikea saada reaktio mihinkään. Esim. kun pohje on irti kun se kävelee reippaasti, mutta jos se alkais esim. hidastamaan, ja laitan jalan kiinni, se yleensä vaan hidastaa vielä enemmän. Se myöskin tekee tuota joskus pidätteissä. Siltä on vaan siis todella vaikea saada reaktio mihinkään. Se ei ole tuollainen joka päivä, vaan joskus todella pirteä ja joskus taas ei:D Olen myöskin jo lukenut tuon blogopostauksen aikaisemmin:) Opettaja ja omistaja ovat nykyään siis sama henkilö. Hevosella on aika rento persoona, ja se innostuu vasta kun sitä innostaa ja tehdään myöskin aika usein eri juttuja. Se ei siis le mikään varsinainen ratsastuskouluhevonen vaan yksityinen jolla on pari vuokraajaa, mutta saan käydä sillä tunneilla ja myöskin vuokraamassa joskus:) Kiitti kuitenkin avusta:D En pääse enää tolle ridaaja22 joten sori toinen nimimerkki:D


      • Samakunäsken

        Okei, todennäkösesti vika on tossa tapauksessa sun avuissa. Jos siis poni menee hyvin avuista omistajalla ja toimii hyvin avuilla, niin hevonen on varmasti koulutettu oikein ja selvästi tietää mitä omistaja tarkoittaa. Kannattaa perehtyä tosi tarkkaan apuihin ja alkaa kokeileen jos heppa toimis paremmin? En oikeen osaa auttaa enempää :D


      • Taassesama

        Okei yritetään:D Ope näytti kerran, että mitä pitäis thedä, kun oli ite selässä, ja oi että kun oli nätin näköstä:D Itekku osais..


    • pakkotullapätemäänanon

      Älkää tehkö tota että painatte pohkeella kunnes poni nopeuttaa tahtia!! Jos ei vastaa pohkeeseen, hellitä ja anna uusi pohjeapu napakasti. Jos jää painamaan pohkeella, siinä joko menee liikaa aikaa kunnes poni on että ''ahaa eteenpäin vai'' kun koittaa keksiä keinoa päästä pois paineesta, tai sitten se vain turtuu pohkeelle, ja yleimmiten se on toi jälkimmäinen.
      Riippuen hevosesta, mutta yleisesti itse jos hevonen ei liikkuisi eteenpäin (noin) kolmesta terävästä pohjeavusta (olettaen että pysyt itse suorana ja oikeassa asennossa vetämättä suusta, pitäen ohjastuntuman tasaisena) antaisin välittömästi raipalla kosketuksen pohkeen taakse, ei pyllylle. Jos raipan kosketus ei motivoi, sitten antaisin jo piiskaa voimalla kunnolla samaan paikkaan. Mielummin kerran kunnolla, kuin että joutuu napauttelemaan ja nalkuttamaan hevosta, tee ponille palvelus ja anna sille niin selkeät ohjeet työntekoon kun vain voit ja ponillakin on helpompaa ja mukavempi työskennellä.
      Jos hevonen pelkää raippaa, voi tietty koittaa herkistää kannuksillakin samalla idealla, mutta en suosittelisi, koska kannukset on tarkoitettu sivuttaiseen liikkeeseen ja voi hämmentää hevosta.
      Kannuksia suosittelisin kuitenkin vain heB/ heA tai yli tasoisille ridaajille, kun jalat täytyisi osata pitää silloin jo suorana ilman että vahingossa antaisi hepalle kannusta. Tietty tapauskohtainen.

      • Kiitos, mulle on aina sanottu ennen tätä keskustelua, että pitää painaa niin kauhan knnes hepo reagoi, mutta huomasin nyt että tuo toinen tekniikka toimii paremmin:)


    • StadinC

      Monesti laiskat hevoset saavat lisää virtaa kun ne on viety maastolenkille. Jos vain on mahdollista, niin ensin kevyelle lenkille maastoon ja sen jälkeen takaisin kentälle.

    • Hevonen on siis nuori, ja yrittää keksiä tapoja, ettei tarvitsisi työskennellä, ja tuo laiskuus on yksi niistä. Nyt sain kuitenkin apua tähänkin joten kiitos kaikille jotka vastasivat!:)

    • ykkösheppatyttö

      ostat osat ja seuraat ohjeita vähän niinkun ikean huone kaluja kokoisit

    • Anonyymi

      Napsautat raipalla vähän kovempaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe