Mikä Jumala oikeastaan on?

Yksi-joka-ei-ole-varma

Täytyy yrittää varovaisesti kirjoittaa, etten loukkaa ketään. Itsellä ollut ristiriitaisia tunteita ja ajatuksia Jumalasta. Itse kun olen evankelis-luterilainen, niin uskonnon "harjoittaminen" on ollut aika vapaata. Itse uskon Jumalan olevan kuin korkeampi voima joka on maailmassa ja kuoleman jälkeen. En pysty kuvittelemaan Jumalaa semmoisena "perinteisenä" vanhana parrakkaana herrana joka taivaassa asuu. Minun lähipiiristä on useita lähtenyt viime vuosien aikana ja se on lisännyt ajatuksia tämän maailman siitä puolesta, joka erityisesti nuorten keskuudessa on lähes unohtunut. Lisäksi olen miettinyt, että onko raamattu täysin luotettava lähde kun tulkitaan kristinuskoa? Raamattu kun syntyi useiden sukupolvien aikana kymmenistä, ellei sadoista eri kirjoituksista ja tulkinnoista. Kuitenkin uskon myös tieteeseen ja siihen, että maapallo on osa lähes loputonta maailmankaikkeutta. Mutta kun mietin, että mistä tämä kaikki on lähtöisin, niin Jumala on se johon haluaisin uskoa. Jos minulta kysytään, että mihin uskon kristinuskossa tai mihin siinä voisin erityisesti luottaa, niin vastaan: Jeesukseen. Jeesus opetti seuraajilleen rakkautta, vastuuta, vihan hillitsemistä, toisten kunnioittamista jne. Kristinuskon perustaan kuuluu se, että Jeesus on yksi Jumalan kolmesta persoonasta Isän ja Pyhän Hengen kanssa. Vaikka en ole täysin varma itsekkään omista jorinoistani, niin uskon Jumalan olevan maailmankaikkeudessa ja ihmisten keskuudessa oleva voima. Jeesuksen uskon olleen ihminen joka ymmärsi Jumalan voiman ja sen kuinka sitä voi käyttää tuhoamaan ja manipuloimaan kokonaisia kansoja. Jeesus onnistui keräämään uskomattoman määrän seuraajia ja hän ymmärsi valtansa suuruuden. Kuitenkaan Jeesus ei käyttänyt valtaansa itsekkäästi omien tai edes seuraajiensa etujen parantamiseen, vaan opetti nöyryyttä. Mitä niihin ihmetekoihin tulee, niin uskon niiden olleen sen ajan tyypillisiä keksittyjä asioita joilla ihmisiä innostettiin liittymään mukaan. Toisaalta Jeesuksen aikaan ei vielä näistä asioista kirjoitettu, vaan uskon Jeesuksen seuraajien ja hänen elämäntarinansa tulkitsijoiden hiukan värittäneen todellisuutta. Pyhä Henki jäi Jeesuksen kuoleman jälkeen maan päälle ihmisten keskuuteen. Minusta Pyhä Henki toimii ikään kuin ihmisen ja Jumalan välissä, jonka kautta ihminen voi oppia kunnioittamaan Jumalaa, maailmaa ja muita ihmisiä Jeesuksen opetusten tavoin. Tai sitten ei. Yhtälailla ihmisellä on mahdollisuus olla uskomatta mihinkään ja elää omien etujen kautta. Kuitenkin uskon hyvällä, anteeksiantavaisella ja nöyrällä ihmisellä olevan edes jonkinlainen yhteys johonkin korkeampaan voimaan joka ylläpitää maailmankaikkeuden tasapainoa.
Kirkon opin mukaan eläminen ei minusta ole yhtä tärkeää tai edes hyvä tapa elää. Loppujen lopuksi kirkko on monen, monen mutkan kautta kehittynyt järjestelmä joka on soveltanut raamatun ja sen koonneiden kirjoitusten oppeja ajaakseen omaa etua ja jopa yksilöiden valtaa. Kautta historian on raamatun nimeen kirkko ja monien kansojen vallat lahdanneet eri ihmisryhmiä miljoonittain. Minusta sellainen taho ei ole oikeutettu perustelemaan omia lakejaan tai tekojaan Jumalan nimeen. Kun historiaa käy jokunen vuosisata taaksepäin, niin kristilliset kirkot ovat tehneet omia, itsekkäitä, omaa valtaansa ajavia verisiä päätöksiä ja tekoja. Näistä teoista on Jumalan pojaksikin nimetyn, Jumalan kolmannen persoonan, Jeesuksen opetukset kaukana. Opetukset jotka kirjattiin ylös vuosisatoja ennen kun varsinaista kristinuskoa oltiin edes keksitty.
Mutta nämä ovat vain omia henkilökohtaisia ajatuksia ja mietteitä joilla ei ole mitään painoarvoa. Olen päättänyt elää mahdollisimman hyvin ja kunnioittaen niitä jotka kunnioittavat muita. Sekä elää nöyrästi hyväksyen sen, että olen vain yksi ihminen muiden joukossa. Ja toivoen, että joskus saa tietää elikö elämänsä oikein vai väärin.

Toivon muiden samasta aiheesta kiinnostuneiden jakavan omia ajatuksia, oli ne sitten samankaltaisia tai täysin erilaisia. Ja toivon, ettei kukaan ottanut kirjoitustani loukkauksena, sillä en missään nimessä halunnut loukata kenenkään omaa uskontoa, oli se sitten mikä vain.

19

247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SyksyMokomaTulossa

Viisas, hyvä kirjoitus, allekirjoitan, en möläytä perään omiani, kun ei oikeastaan ole lisättävää.

• KuinHengitys

Mitkä ovat Jumalan tarkoitusperät? Miten olisi rakastaa luontoa ja luomakuntaa, kiittää ruuasta ja taivaan rannasta.

• Yksi-joka-ei-ole-varma

Olen samaa mieltä. Ihmisen on ollut helpompi mieltää Jumala ihmisen kaltaiseksi kaikkivaltiaaksi. Ja valitettavan monet ovat kääntäneet jumalanpelon aseeksi muita, heikompia ihmisiä vastaan. Kuten totesin aiemmin, Jumala on asia jota ei voi nähdä, ei kuulla, eikä aistia, mutta joka on kaikessa ja kaikkialla maailmankaikkeudessa. Jumala on se, josta kaikki on alkanut ja josta kaikki jatkuu. Tästä syystä en voi kieltää alkuräjähdystäkään, mutta en juuri semmoisilla asioilla edes päätäni vaivaa. Ihminen, joka ei kunnioita maailmaa, luontoa tai toisia ihmisiä on menettänyt yhteyden Jumalaan, tähän maailmaa ylläpitävään voimaan.
        Kaikki rukoukset joilla ihmiset asettavat Jumalan usein syntipukiksi ovat mielestäni ehkä säälittävin ja turhin asia maailmassa. Kun pappi siunaa ihmisen ja sanoo Jumalan antavan anteeksi kaikki synnit, niin suorastaan voin pahoin. Se on täydellinen esimerkki modernin ajan kirkon vallasta ja vaikutuksesta ihmisiin. Ihminen ei siunaamalla tai rukoilemalla parane, opi, tai muuta niitä tapoja/tekijöitä, joiden takia alkujaan päätyi papin eteen kyyneleet silmissä potien huonoa omatuntoa. Sen sijaan ihmisen tulisi etsiä ja tiedostaa omat vikansa, katua ja oppia pyytämään nöyrästi anteeksi tai sovittaa itsekkäät tekonsa muuten. Olla yhteydessä ihmiseen jota vastaan rikkoi ja oikeasti ansaita anteeksianto.
        Ja se tunne, kun katumisen jälkeen sovitti väärät teot toiselle ihmiselle, luonnolle tai mille vaan… se mieltä parantava ja painon hartioilta karistava tunne on se todellinen Jumalan voima. Voima jota kukaan ei voi kahlita, mutta jonka jokainen voi tuntea jos vain oikeasti yrittää.

• avaruudentyhjyys

Ei jumala voi olla tahdoton kaikkien ystävä.
      Kuvailet mielestäni tyhjyyttä, joka ei vaikuta mihinkään.

• Onko tosiaan ystävyys kaikkien kanssa tahdottomuutta.
        Vähintäänkin tulee mieleen näenkö lopputuloksen samoin kuin kaveri eli mihin tähdätään? Menettelytapoja on oltava miljoonia koska lähtökohtia on niin paljon? Voinko silloin "määrätä" kanssakulkijan askeleet ellen tiedä hänen lähtökohtiaan?
        Päädyn väistämättä myöntämään etten tiedä hänen ajatuksiaan. Millä oikeudella vaadin hänelle omia asenteitani.
        Niinpä olen lujasti tahtomassa etten tiedä enkä voi vaatia ja tätä Jumala tarjoaa joka hetki.
        Minulle Jumala on Rakkaus , Luottamus, Lähde

• nälkäinenkrokotiili
        enkelipallo kirjoitti:

Onko tosiaan ystävyys kaikkien kanssa tahdottomuutta.
        Vähintäänkin tulee mieleen näenkö lopputuloksen samoin kuin kaveri eli mihin tähdätään? Menettelytapoja on oltava miljoonia koska lähtökohtia on niin paljon? Voinko silloin "määrätä" kanssakulkijan askeleet ellen tiedä hänen lähtökohtiaan?
        Päädyn väistämättä myöntämään etten tiedä hänen ajatuksiaan. Millä oikeudella vaadin hänelle omia asenteitani.
        Niinpä olen lujasti tahtomassa etten tiedä enkä voi vaatia ja tätä Jumala tarjoaa joka hetki.
        Minulle Jumala on Rakkaus , Luottamus, Lähde

Nälkäisen pedon kanssa, kun rupeaa hieromaan ystävyyttä ei hyvää seuraa.

• vacuumiukko

Sitähän se juuri onkin..

• 12___13

"Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."
      Joh. 4:24

"Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus."
      1 Joh. 4:8

• kauniiteläimet

Mutta, jos rakastaa eläimiä.

• oipoi

Jos aikuisella on mielikuvitusystävä, sitä kutsutaan psyykkiseksi harhaksi.
      Jos monella on sama mielikuvitusystävä, sitä kutsutaan uskonnoksi.

• Se mihin sinä uskot mihin luotat mitä rakastat, sille sinulla on oma mielikuvasi. Luettelo saattaa olla hyvinkin pitkä. Vain tekemällä oppii.

• hölynpölyäkö

Ja on aikuisia jotka haluavat leikkiä ateistia ja notkuvat uskovaisten palstoilla...

• notkuvainen

Ovatko saatanaan uskovat ateisteja?

• gfff.fh

>>Olen samaa mieltä. Ihmisen on ollut helpompi mieltää Jumala ihmisen kaltaiseksi kaikkivaltiaaksi<<

Itse menetin uskoni nuoruudessani, koska kristinopin sanoma on niin epäselvä ja ristiriitainen. Vanhempana sitten tutkin asioita monelta kantilta useista eri kirjoista, mutta vasta sitten kun kuulin Fatiman ilmestyksestä aloin ymmärtää paremmin henkisyyttä kristilliseltäkin kannalta.

Jumala on paitsi Korkein Voima/Alkulähde/Korkein Luoja, niin myös Taivaalliset Voimat...ja sieltä voi hyvinkin löytyä ihmisen näköinen persoonallinen "parrakas Jumalakin". No, joka tapauksessa on käynyt niin, että Taivasvoimista on tullut tabu etenkin luterilaisuudessa. Katolisuudessa taas asia on toisin, sillä nykyhistoriankin aikana tapahtuneet ilmestykset muodostavat tärkeän osan uskonnon perustaa.

Mielestäni Jumala on kolminainen siten, että on Korkein Voima,josta ei voida tietää mitään("Jumalasta ei voida tietää mitään"), persoonallinen Jumala ja Taivasvoimat levittäytyneenä
      koko aineelliseen asutettuun maailmankaikkeuteen...ja kolmas ulottuvuus on Pyhä Henki, eli Jumala ihmisessä("Jumala on ihmisessä läsnä Henkenä").

ET-pelko on eräs tärkeä syy siihen miksi monet eivät uskalla ajatellakaan maapallon ulkopuolisia Taivasvoimia todelliseksi ja luterilaisella kirkolla on oma vastuunsa siinä, että niin monet uskovat ovat vieraantuneet todellisuudesta. Esimerkiksi Enkelit ja enkelikokemukset leimataan usein New Ageksi, vaikka Raamatussakin Enkelit on mainittu 300 kertaa.

Hengellisyydellä ja uskonnollisuudella on siis todellisuuteen perustuva pohja, mutta se on usein vääristynyt. Jumalaa kokonaisuutena ymmärtääkseen joutuu usein tutkimaan asioita paljonkin. Taivasvoimat kuitenkin onneksi usein antavat sysäyksen totuuden etsinnälle jollakin tavalla.

• vasentuoli

Taivaan kansi on suuri kupoli, jonka päällä ovat valtaistuimet, Jesu istuu siellä oikeallapuoleella apparin paikalla ja PH eli kyyhky lepattelee niiden yläpuolella, vai?

• "Kautta historian on raamatun nimeen kirkko ja monien kansojen vallat lahdanneet eri ihmisryhmiä miljoonittain."

Miten päädyit tuohon lukumäärään?

• tällainennäkökulma

Jumala olet sinä ja me kaikki. Jumala loi meidät antaakseen osan itsestään. Jumala haluaa kokea kaiken. Ihmisen elämä on osa sitä kaikkea. Meitä on vain yksi ja se olet sinä. Olet sekä luoja että luotu.

• ihminen_on_eläin

Minä olen minä ja sinä olet sinä. Mitään jumalaa ei ole olemassa.

• 12___13

"Mikä Jumala oikeastaan on?"

Raamatun mukaan:

"Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."
      Joh. 4:24

"Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus."
      1 Joh. 4:8

Mutta ihmiset voivat toki valita mitä tahansa omaksi jumalaksi. Jumalahan on vähän kuin titteli, kuten kuningas, mutta korkeampi. Jokaisella ihmisellä on jokin jumala, vaikkei sitä tunnustaisi. Sen näkee ihmisen teoista ja siitä mikä ihmistä hallitsee, esim. pelko, viha, ahneus, himo, tai sitten rakkaus. Teoista näkee mitä jumalaa henkilö palvelee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      87
      3966
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1842
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      110
      1161
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      100
      1121
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      75
      1013
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      892
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      856
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      821
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      61
      790
    10. Huono grilli kokemus

Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll
      Puolanka
      22
      781
    Aihe