Koivut keltaisina ja vaahteroista putoilee keltaisia lehtiä. Pihlajat täynnä punaisia marjoja ja ensimmäiset tilhet näin tänään pihlajassa. Tilhiä taitaa vuosi vuodelta nähdä vähemmän näin kaupungin laitamillakin... puistojen orapihlaja aidoista ja pihlajapuista ne katosivat jo 10 vuotta sitten.
Tulin välillä sisälle...juomaan kahvit, sormet kun ovat aivan kohmassa. Olen kaivanut kukkasia talvisäilöön vietäviksi, maakellariin mökille talveksi. Punakukkaisen kannan ja eri väristen gladioluksien sipulit ym. vietävä ainakin sinne talvehtimaan ... ensi keväänä taas maahan niin saadaan näyttävät istutukset... vuodesta toiseen. Gladioluksille on tullut paljon pikkusipuleita!
Puutarhan hoidossa, nurmikon leikkuussa ja lehtien haravoinnissa saan raitista ilmaa ja luonnollista liikuntaa, samalla tulee tehtyä "talkkarin hommia". Juntunen on nyt äijien kanssa saunomassa, naisten saunotus kun loppui jo... tuossa vuoron vaihdoksen kohdalla.
Juntunen valvoo ja auttaa kolmea ukkoa saunassa, tarvittaessa saa apua saunomiseen hoitajilta.
Meni ammatit vaihtoon Juntusen kanssa... ja varmasti jokainen on tyytyväinen.
Äijillä on äijien jutut... ja pullo pilsneriä per nuppi, saunajuomaa. ½-tunnin kuluttua viimestään istuvat varmaan ruokasalin nurkkapöydässä jo illallisella.
Mitä mieltä olette lehtipuhaltimesta? Minä en ole lämminnyt ajatukselle... Juntunen sellaista kyseli; jos hankkisin... helpottamaan ja nopeuttamaan pihan ja nurmikkojen siivoukseen puiden pudonneista lehdistä. Ensinnäkin tontti on pieni... ehtii tämän hyvin haravoidakin, eikä harava metelöi kuten lehtipuhallin ...ja se puhallin maksaa 300-600€, kun niilä parin sadan puhaltimilla ei kuulemma tee mitään. Sanoin haravoivani ainakin tämän syksyn lehdet itse, enkä nyt sellaisesta edes keskustele... nyt siirrettiin hankitaa ainakin toistaiseksi.
Mielipiteitä äijät... hyödyt ja haitat? ...ja merkki jos suosittelet jotakin, parempana kuin muut.
Taidan syödä illallisen nyt samalla täällä ollessani ja käydä siivoomassa jälkeni pihalta... letkuttaa myös mullat kukkaistutusten kohdilta... mitä multaa on asfaltille levinnytkin.
Se on tullut syksy, villiviinikin ruskan väreissä,
48
441
Vastaukset
Siitä lehtienkerääjä suhtkoht halvalla
http://www.ikh.fi/fi/ruohon-ja-lehtien-keraaja-26--esp306- mukavaaeloa
ihan ok.vaik en äijä oo.tavallista mukavaa eloa.
- mansikkakakkua
Hienoa, panen harkintaan tuon kapineen. Onko sulla omakohtaista kokemusta tuosta aparaatista, miten hyvin se toimii... esim. märkien/kosteiden lehtien kohdalla?
Taitaa olla aika äännetön... jollei itse sadattele sitä työntäessään, ja hinta on ainakin tarpeeksi alhainen. Kiitos vinkistä!Ei oo kokemuksia. Tuo ainakin näyttäs jotenkin toimivan https://www.youtube.com/watch?v=Q9omQPTlsoc
Minä veikkaan että tuollainen pujottelijan ehdottama vaikka on ymåristöystävällinen on käytännössä vähän lelu ja sulla kun kuitenkin jos maksetulla ajalla talkkari teutaroi sen kanssa niin enpoä tiedä kannattaako, riippuu varmaan vähän siitä että istuskelisiko muuten sen ajan. Itse ehkä jos olis tuollainen piha hoidettava palkatulla työvoimalla en lähtis pelleilemään, edes niiden puhaltimien kanssa vaan investoisin tuommoiseen melko varmasti toimivaan vehkeeseen jolla tekee selvää jälkeä kerralla:
http://www.konetoimi.fi/tuote/proforest-li65-lehti-imuri/
Tuo ois vähän halvempi ja varmaan ihan riittävä:
https://www.virtasenkauppa.fi/lehti-imuri-solo-750-b-solo-by-al-ko-31596
Voishan se tuollanenkin toimia:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/389682/Bosch-ALS-30-lehtipuhallin--lehti-imuri-3000-W
Mut isse lähtisin siitä että jos palkka juoksee niin homma saa tapahtua tehokkaasti ja siks sais olla imutoiminen, tienais hintasa säästyneenä aikana ja saishan noi koneet vähennyksiin, toisin kuin tuntipalkat eikä noita varmaan ihan heti tarviiis sit uusia vaan menis monta vuotta.pujotteIija kirjoitti:
Ei oo kokemuksia. Tuo ainakin näyttäs jotenkin toimivan https://www.youtube.com/watch?v=Q9omQPTlsoc
Eiks toi oo vähän eri kone jo, vaatii päältäajettavan leikkurin veturiks. Se eka linkin vissään käsin työnnettävä?
- mansikkakakkua
pujotteIija kirjoitti:
Ei oo kokemuksia. Tuo ainakin näyttäs jotenkin toimivan https://www.youtube.com/watch?v=Q9omQPTlsoc
Tais kaatua nyt tämä idea. Meillä on itsevetävä ruohonleikkuukone, mutt kun se ei ole tuollainen päällä istuttava malli... perässä pitää kulkea ja kaasutella sekä tyyrätä sen kulkua.
Tuskin tuota pystyy vetämään pesässään käsivoimin... enkä osta päältäajettavaa.
Pihaa kun on noin 2000m² kaikkiaan; nurmikkoa, kukkaistutuksia, koristepensaat, puut ja asfaltoitua pihaa kulkureitteineen ja muutama parkkiruutukin. Ei siis järin suuri alue, mutt asukkaille keväästä - syksyyn hyvin tärkeä ulkoilu ja oleskelu alue, keinun penkkien ja pöytien kera ....grillikatoksineen, jota hyödynnetään hyvällä säällä henkilökunnan avustuksella.
Eli joku keittäjistä paistaa pihvejä, makkaroita ja vihanneksia grillissä... Hoitajat kokoovat lautasille syötävää niin sisällä syöville kuin ulkona ruokaileville. Hampurilaiset, hotdogit ja makkarat syödään ulkona... paperiin käärittyinä ja ruokaliina kaulalla. Juotavat tarjoillaan ulkona muovimukeista... ei tule sirpalia. mansikkakakkua kirjoitti:
Tais kaatua nyt tämä idea. Meillä on itsevetävä ruohonleikkuukone, mutt kun se ei ole tuollainen päällä istuttava malli... perässä pitää kulkea ja kaasutella sekä tyyrätä sen kulkua.
Tuskin tuota pystyy vetämään pesässään käsivoimin... enkä osta päältäajettavaa.
Pihaa kun on noin 2000m² kaikkiaan; nurmikkoa, kukkaistutuksia, koristepensaat, puut ja asfaltoitua pihaa kulkureitteineen ja muutama parkkiruutukin. Ei siis järin suuri alue, mutt asukkaille keväästä - syksyyn hyvin tärkeä ulkoilu ja oleskelu alue, keinun penkkien ja pöytien kera ....grillikatoksineen, jota hyödynnetään hyvällä säällä henkilökunnan avustuksella.
Eli joku keittäjistä paistaa pihvejä, makkaroita ja vihanneksia grillissä... Hoitajat kokoovat lautasille syötävää niin sisällä syöville kuin ulkona ruokaileville. Hampurilaiset, hotdogit ja makkarat syödään ulkona... paperiin käärittyinä ja ruokaliina kaulalla. Juotavat tarjoillaan ulkona muovimukeista... ei tule sirpalia.Ai se on noin pieni. Tuota mulla tuli mieleen tuossa semmoinenkin että kun teillä ehkä kuitenkin joku kiinteistönhuoltoyhtiö joka hoitaa juttuja niin kannattaisko sieltä kysellä mitä maksais nuo lehti/nurmikonhoito yms. hommelit? Tuolla esimerkkijuttu jossa mainitaan 300 ja 360e kuussa ja ehkä puhuvat vähän isommastakin kiinteistöstä siinä:
https://aiden.fi/karma/2017/09/01/mita-kiinteistohuolto-maksaa/
Ei muuten mutta kun yksi kaveri joka ollut riviariyhtiönsä hommissa mukana joskus sanoi että yllättävän halpoja on pihatyöt kiinteistöfirmalla teetettynä niin että esim. lumityöt kannattaa teettää niillä ja ruohonleikkuustakin yleiset alueet.- mansikkakakkua
Harmaaritari kirjoitti:
Ai se on noin pieni. Tuota mulla tuli mieleen tuossa semmoinenkin että kun teillä ehkä kuitenkin joku kiinteistönhuoltoyhtiö joka hoitaa juttuja niin kannattaisko sieltä kysellä mitä maksais nuo lehti/nurmikonhoito yms. hommelit? Tuolla esimerkkijuttu jossa mainitaan 300 ja 360e kuussa ja ehkä puhuvat vähän isommastakin kiinteistöstä siinä:
Ei muuten mutta kun yksi kaveri joka ollut riviariyhtiönsä hommissa mukana joskus sanoi että yllättävän halpoja on pihatyöt kiinteistöfirmalla teetettynä niin että esim. lumityöt kannattaa teettää niillä ja ruohonleikkuustakin yleiset alueet.Ei kuule kannata ostaa 300-600€ maksavaa lehtipuhallinta meille, mä haravoin tämän alueen ihan lehtiharavalla siks nopeaan suureen lehtisäkkiin ja tulee ulkoiltua samalla.
Jantunen tekee koko päiväisesti töitä... jos ei muuta keksitä hän ulkoiluttaa vanhuksia, tai lukee sateella sanomalehteä ääneen olonurkkauksessa asukkaille, jos ruokasalissa ei voi istuskella lukuhetkeä pitämässä. On "yleismies Jantunen" ja tuikitarpeellinen ... mutt on täällä tarpeettomiakin, kuin tervaskantoja kaskessa... hapan naamoja.
Mutt ei täällä ole pakko palkaa nauttia, mieleläni kirjoitan väliaikaisen työtodistuksen erä(i)lle jos haluaa uutta työpaikkaa hakea. Ja pidän peukkua kaikesta sydämestäni ett onnistuisi! - mansikkakakkua
Harmaaritari kirjoitti:
Ai se on noin pieni. Tuota mulla tuli mieleen tuossa semmoinenkin että kun teillä ehkä kuitenkin joku kiinteistönhuoltoyhtiö joka hoitaa juttuja niin kannattaisko sieltä kysellä mitä maksais nuo lehti/nurmikonhoito yms. hommelit? Tuolla esimerkkijuttu jossa mainitaan 300 ja 360e kuussa ja ehkä puhuvat vähän isommastakin kiinteistöstä siinä:
Ei muuten mutta kun yksi kaveri joka ollut riviariyhtiönsä hommissa mukana joskus sanoi että yllättävän halpoja on pihatyöt kiinteistöfirmalla teetettynä niin että esim. lumityöt kannattaa teettää niillä ja ruohonleikkuustakin yleiset alueet."Ai se on noin pieni. "
Harvalla kerrostaloyhtiöllä on piha-alueena 2000m² käytössään, mä en tiedä lähialueella yhtään näin isoa ja viihtyisää pihaa.(vaikka nyt olisinkin omahyväinen) Jos grynderi tämän omistaisi... rakentaisivat taatusti yhden talon lisää tontille. Onhan tämän taloyhtiön kokonaistontti paljon isompi, mutt tuota rakentamatonta puistomaista aluetta on noin parituhatta neliötä.
Pihalla on vain muutama parkkiruutu, kun parkkipaikkoja löytyy kahdesta kerroksesta tuosta parkkitalosta... yläosaan pääsee vapaasti, alakertaan on lukittava portti, eikä sinne vieraat pääse... se parkkitalo on meillä yhteinen toisen taloyhtiön kanssa... maa-ala ostettu ihan siihen käyttöön ja maksulliset mittaripaikat. Latauspaikkoja sähköautoille ei ole... ja siitä tulee vielä varmaan kiivas väittely. Minä en ainakaan halua maksaa toisten autoilua! mansikkakakkua kirjoitti:
"Ai se on noin pieni. "
Harvalla kerrostaloyhtiöllä on piha-alueena 2000m² käytössään, mä en tiedä lähialueella yhtään näin isoa ja viihtyisää pihaa.(vaikka nyt olisinkin omahyväinen) Jos grynderi tämän omistaisi... rakentaisivat taatusti yhden talon lisää tontille. Onhan tämän taloyhtiön kokonaistontti paljon isompi, mutt tuota rakentamatonta puistomaista aluetta on noin parituhatta neliötä.
Pihalla on vain muutama parkkiruutu, kun parkkipaikkoja löytyy kahdesta kerroksesta tuosta parkkitalosta... yläosaan pääsee vapaasti, alakertaan on lukittava portti, eikä sinne vieraat pääse... se parkkitalo on meillä yhteinen toisen taloyhtiön kanssa... maa-ala ostettu ihan siihen käyttöön ja maksulliset mittaripaikat. Latauspaikkoja sähköautoille ei ole... ja siitä tulee vielä varmaan kiivas väittely. Minä en ainakaan halua maksaa toisten autoilua!Joo, toi tulee olemaan pieni ongelma varmaan taloyhtiöissä mutta noin voittopuolisesti luulisin että tulee menemään niin että se joka lataa saa kustantaa muutostyöt, jos on varaa muutaman kymppitonnin sähköautoon täytyy löytyä kyhnyä myös tolppamuutoksiin. Jossain vaiheessa saattaa taloyhtiö joutua kasvattamaan liittymäkokoa joka sitten varmaan kustantaa kaikille vähän mutta luulisin että suurimmat kulut tulee sähköauton hankkijalle.
- Ammattihenkilö
pujotteIija kirjoitti:
Sanoisin että tällainen on ihan yliveto.
https://youtu.be/YMEaSD7pRUo
Sillä hoituu niittokin.
- Taekapata
Äh, semmosilla pelilöillä tehä mittään ko lehtipuhaltimen vitjakkeilla (iäntä etökonneesta lähtöö ko pienestä kylästä vuan mittään ee tapahu, suahan sitä työntöö, mut takasi ne lehet tulloo ja helevetin äkäänen nuapur perässä ko yövuoroo tekköö kumminnii), se pittää olla kunnon kyntökone, jousikas, hankhmo ja koussikka! Kerralla muat ympäri ja muokkuuseen. Muute se männöö pitemmän piälle pelleelyks. Ka mie tiiän nämä hommat. Hyppeet vuan rakvaatin koppiin ja hanikoista kiinni ja hanaa!
- mansikkakakkua
Äläs nyt meidän nurtsaa kynnä, vasta saatiin se edustavan näköiseksi. Kyllä meillä on talkkari/yleismies töissä ihan päivällä... yleensä. Tekee kaikenlaisia pikku korjauksia, pyörätuolin kunnostuksesta, ulkoiluttaa vanhuksia, saunottaa äijiä ym.
On yks niitä parhaita tänne palkkaamiani ihmisiä, vaikka aluksi hieman epäilinkin... tuli koe ajalla... työkokeiluun ja palkkasin vakituiseen työsuhteeseen. Tekee työnsä ja on asukkaiden suosiossa... ainakin kaikkien äijien, koska Jantunen on ainut miespuolinen työntekijämme.
Ukoilla nyt on omat juttunsa... eikä niistä naisille hiiskuta.....
"vaikkei kusella olis käytykään ja vatsaa polttaa!"
Virtsa umme, voi taivas... onneks kertoi asian Jantuselle, lounas aikaan. 10min. päästä sekin pulma oli asukkaalle enää kiusallinen muisto... ja yhä on kiitollinen Jantuselle; vaikka hoitaja sen katetroinnin suoritti. Mutta äijät on äijiä... ei kaikkea kerrota, kärsitään hampaat irvessä! Nonnii! Onkose nuapur lähtennä kommentoimaa sinkutpaltalle asti iha ite? Ompa kiva löötee sukulaassielupahane tiältäkii...
Tiällä on vaan aeka totista torvensoittajjaa, että eivät meinoo ymmärtee lupsakkuuvesta yhtikäs mittää...
Mutta tottahan lätiset...pittää ne lekkeet olla homman mukasia...ei millää leikkikaluloilla toinna lähtee liikkeelle kuten joulupukkikii--hähhäh...
Mutta pallaillaan ja piehä ihtes miehenä!- Taekapata
Dissident kirjoitti:
Nonnii! Onkose nuapur lähtennä kommentoimaa sinkutpaltalle asti iha ite? Ompa kiva löötee sukulaassielupahane tiältäkii...
Tiällä on vaan aeka totista torvensoittajjaa, että eivät meinoo ymmärtee lupsakkuuvesta yhtikäs mittää...
Mutta tottahan lätiset...pittää ne lekkeet olla homman mukasia...ei millää leikkikaluloilla toinna lähtee liikkeelle kuten joulupukkikii--hähhäh...
Mutta pallaillaan ja piehä ihtes miehenä!Out tuota lähtennä sinnäe kaapunnin huminoesta tänne...Pittäähän se aenae illanköllykkäänä liikennöijjä. Riuureissuu, riiuureissuu...ka muuten ei miehenä pysy. Tyttölöil tässä vähän vuan muamiehen ohjehii jakelen ja henksellöit paakuttelen, suutaen soettelen. Suappaatti kiillottelin ni o vähän rehvakkaampi olo.
Mie kassoin, että net tarvii ainahhii yhen lupsakkuuvven tänne. Joku tuolla tuntuu jo paenepesurloeta rouville tarjoovan, tiiä tuota ossooko herra sitä itekään käätellä, virtajohto viipottaa seenästäe irti. Voe yhen kerran. Siinäe pittää olla toven letkumiehii, ettee mää reislöille. Taekapata kirjoitti:
Out tuota lähtennä sinnäe kaapunnin huminoesta tänne...Pittäähän se aenae illanköllykkäänä liikennöijjä. Riuureissuu, riiuureissuu...ka muuten ei miehenä pysy. Tyttölöil tässä vähän vuan muamiehen ohjehii jakelen ja henksellöit paakuttelen, suutaen soettelen. Suappaatti kiillottelin ni o vähän rehvakkaampi olo.
Mie kassoin, että net tarvii ainahhii yhen lupsakkuuvven tänne. Joku tuolla tuntuu jo paenepesurloeta rouville tarjoovan, tiiä tuota ossooko herra sitä itekään käätellä, virtajohto viipottaa seenästäe irti. Voe yhen kerran. Siinäe pittää olla toven letkumiehii, ettee mää reislöille.No oonhan minä täällä ollut, eikä multa oikein tuo savon murre oikein lähdekään enää tulemaan silleen rennosti, liekö urbanisoitunut maailmanmullistuksessa liikaa.
Joo, täällä onkin valmiita miehiä tarjoamaan vaikka minkälaista apua naisille ja asiantuntemus on huipussaan. Erään Wuun-naikkosen kanssa turistiin, niin liekö se sitä miesmäröintiä sitten, kun en vieläkään ole muistanut guugletella sitä.
Letkumieshän on eri mies, mutta senhän joka Elli ties... Eikös se niin mennyt?- Taekapata
Dissident kirjoitti:
No oonhan minä täällä ollut, eikä multa oikein tuo savon murre oikein lähdekään enää tulemaan silleen rennosti, liekö urbanisoitunut maailmanmullistuksessa liikaa.
Joo, täällä onkin valmiita miehiä tarjoamaan vaikka minkälaista apua naisille ja asiantuntemus on huipussaan. Erään Wuun-naikkosen kanssa turistiin, niin liekö se sitä miesmäröintiä sitten, kun en vieläkään ole muistanut guugletella sitä.
Letkumieshän on eri mies, mutta senhän joka Elli ties... Eikös se niin mennyt?Niin näkkyy olovan...Hyppeepä nyt sinähii kynsilles. Öylön oli öylön ja tännään on tännään! Ellit on fiksuja ja tietävät välillä vähän liikaakin.
Mutta vielähii oon sitä mieltä, että lehtipuhallin pitäs polokasta ja syvälle suonsilimäkkeeseen. Turiskoon siellä. Ylipiättään, minkä hiien takkii joka härvelin pittää niin kovvoo elämee pittee, että oravattii puttoo puunkololoista? Taekapata kirjoitti:
Niin näkkyy olovan...Hyppeepä nyt sinähii kynsilles. Öylön oli öylön ja tännään on tännään! Ellit on fiksuja ja tietävät välillä vähän liikaakin.
Mutta vielähii oon sitä mieltä, että lehtipuhallin pitäs polokasta ja syvälle suonsilimäkkeeseen. Turiskoon siellä. Ylipiättään, minkä hiien takkii joka härvelin pittää niin kovvoo elämee pittee, että oravattii puttoo puunkololoista?No enon kanssa tänään mietittiin, että jos laittais traktorin ulosottoon suoraan tonninperällä vanhan olkilietson, niin voisho sillä hökiä kun laittais pitkän letkun siihen?
Voihan siitäkin ujellus kyllä kuulua? Mutta mahtuuhan sitä ääntä maailmaan hei!
No mulla vaan hyviä kokemuksia lehtipuhaltimista. Kunnon fööni se pitää olla. Mutta sillä voi hönkiä kesällä nurmikonsilputkin laatoilta ja hiekalta. Kaksitahtikone tietty on metelöivämpi, mutta nelikko ihan hiljainen, muistaakseni niitäkin oli. Ja talvella voi höttölunta terasselta ja pihalta puhaltaa, katolta ja ränneistä lähtee kanssa tavata haravaa ja harjaa hempeemmin. Se jos ulina kuuluu kerran viikossa muutamana viikkona, on sitten kysynnän ja tarpeen mukaan.
Noin kolmellakympillä saa näköjään vuokrata lehtipuhaltimen päiväksi. Voisi joskus ihan huvikseen mennä huudattamaan sellaista paikkoihin missä teinit kokoontuu huudattamaan mopojaan ja etenkin sinne missä HD-seniilit mörisevät omilla mopoillaan. Samoin parvekkeella voisi pari tuntia puhallella lehtiä silloin kun yläkerran kanta-astuja on kotona.
scrg kirjoitti:
Noin kolmellakympillä saa näköjään vuokrata lehtipuhaltimen päiväksi. Voisi joskus ihan huvikseen mennä huudattamaan sellaista paikkoihin missä teinit kokoontuu huudattamaan mopojaan ja etenkin sinne missä HD-seniilit mörisevät omilla mopoillaan. Samoin parvekkeella voisi pari tuntia puhallella lehtiä silloin kun yläkerran kanta-astuja on kotona.
No mä oon miettinyt, että tuollainen puhallin ois hyvä heti aamulla, kun teinit ois vielä nukkumassa parkaista käyntiin ikkunan alla. Olen koko aikuisen ikäni odottanut hetkeä, kun ne haluaa vielä nukkua viikonloppuna pitkään, eivätkä siihen pysty, kun metelöisin sillä puhaltimella. Sen verran valvottivat pienempänä, että nyt jos koskaan on mahdollisuus kostaa! Sinäpä sen keksit!
scrg kirjoitti:
Hehe teidän juttuja :)
Mun naapuri aikoinaan valitti, kun imuroin sunnuntaina kirkonmenojen aikaan. En kyllä millään jaksa uskoa, että imurointi kuului kirkkoon saakka.
Ruska sulla on housussas, osta painepesuri.
.. Noh, jos sun mielestä lehtiä yms. ei keräänny pihalle niin paljon, että niiden haravoiminen jne. on PahaRasti, niin mitäpä sellaisia härpäkkeitä ostamaan.. ;P
.. Jossain tilanteissa ja tapauksissa siitä on hyötyä ja se nopeuttaa hommaa ja toisissa taas ei.. ;P
.. Mukava kuulla, että olet päässyt puuhastelemaan ulkoilmaan mielekkäitä hommia.. =)
Nyt tän Jantterin on pakko painua Pesulle.. Ja sit pikainen KauppaReissu.. IllanJatkoja.. ;P- mansikkakakkua
Olen tosiaan päässyt puuhastelemaan, olisi pitänyt vaan tehdä aukaisemmin nämä hommat.
Nyt on sormet jäässä vieläkin... mulla ei ollut käsineitä, eikä enää ole kesä. Multa on kylmää ja kosteata, lisäksi siellä tuuli. Huomenna pitää vielä koukkia vähän ylös maakellarissa "talvehtijoita". Muutaman kukassa olevan kukkasen toin myös olohuoneen lipaston päälle maljakkoon... ovat suojassa siellä Pojulta.
Kotiutuivat Faijan kanssa vasta nyt illalla, istuin kylpyhuoneen lattialla kammaten Pojun turkista 9-hirvikärpästä. Minä en halua enempää kotieläimiä tänne ja huomenna mä tarkastan tuon koiran vielä uudelleen. Puolenyön pissalle tuon rontin vaikka kannan, sillä aamulla haluan nukkua pitkään. Uuni omenia oli kerjäämässä keittiössä, kun vanhemmat söivät omenapaistosta. Söi kuulemma vain sen karamellisoituneen kauratosca päällisen... omenan jätti väliin, ei kuulemma maistunut. Vanilja kiisseliä en tehnyt tällä kertaa.
Ja nyt mä meen itse syömään yhden uunissa kypsyneen ompun... jäähtyneen jo melkein kokonaan varmaan. mansikkakakkua kirjoitti:
Olen tosiaan päässyt puuhastelemaan, olisi pitänyt vaan tehdä aukaisemmin nämä hommat.
Nyt on sormet jäässä vieläkin... mulla ei ollut käsineitä, eikä enää ole kesä. Multa on kylmää ja kosteata, lisäksi siellä tuuli. Huomenna pitää vielä koukkia vähän ylös maakellarissa "talvehtijoita". Muutaman kukassa olevan kukkasen toin myös olohuoneen lipaston päälle maljakkoon... ovat suojassa siellä Pojulta.
Kotiutuivat Faijan kanssa vasta nyt illalla, istuin kylpyhuoneen lattialla kammaten Pojun turkista 9-hirvikärpästä. Minä en halua enempää kotieläimiä tänne ja huomenna mä tarkastan tuon koiran vielä uudelleen. Puolenyön pissalle tuon rontin vaikka kannan, sillä aamulla haluan nukkua pitkään. Uuni omenia oli kerjäämässä keittiössä, kun vanhemmat söivät omenapaistosta. Söi kuulemma vain sen karamellisoituneen kauratosca päällisen... omenan jätti väliin, ei kuulemma maistunut. Vanilja kiisseliä en tehnyt tällä kertaa.
Ja nyt mä meen itse syömään yhden uunissa kypsyneen ompun... jäähtyneen jo melkein kokonaan varmaan... VoiSua.. Ne oikeat varusteet on Kaiken A&O.. Missäs oli Hommaan &Säähän sopivat hanskat, jos saan Kysyä?.. ;D
.. Tekisi mieli sano Jottai, mut jätän SanoMati.. ;P
Noh, joo.. Ei nuo Hirvaritkaan ole varpisti mukavia KotiAsukkeja, mut on ne "mukavempia", kuin PuNkit.. ;P
Jeps, Riittävä Uni&Lepo on HyvinVoinnin Perusta.. Jos ja Kun ne sakkaa pidemmän aikaa, niin EiHyväHeilu.. ;P
.. Noh, Eipä yllätä, että Poju oli Kerjuulla.. ;D.. Sellasia ne useasti on.. ;P
.. Lopetas tuo harmistelu.. Otetaas se HymyPyllystä sinne minne se kuuluukin.. Toki, Harmistelullekin on aikansa ja paikkansa.. Mut, jos se on nyt sellainen ns. HarmistelunTakiaHarmistelu, niin sitten sen voi ja pystyy sivuttamaan ihan just sillä, että ottaa sen Hymyn ns. PoisPyllystä.. ;P
.. Just jonkun aikaa sitten söin ja.. Taas on Nälkä.. ;(.. Mitäs sitten syötäisiin.. Hmm.. Täytyy mennä "rakentamaan" jotain.. ;P- mansikkakakkua
NuuskaMuikkune kirjoitti:
.. VoiSua.. Ne oikeat varusteet on Kaiken A&O.. Missäs oli Hommaan &Säähän sopivat hanskat, jos saan Kysyä?.. ;D
.. Tekisi mieli sano Jottai, mut jätän SanoMati.. ;P
Noh, joo.. Ei nuo Hirvaritkaan ole varpisti mukavia KotiAsukkeja, mut on ne "mukavempia", kuin PuNkit.. ;P
Jeps, Riittävä Uni&Lepo on HyvinVoinnin Perusta.. Jos ja Kun ne sakkaa pidemmän aikaa, niin EiHyväHeilu.. ;P
.. Noh, Eipä yllätä, että Poju oli Kerjuulla.. ;D.. Sellasia ne useasti on.. ;P
.. Lopetas tuo harmistelu.. Otetaas se HymyPyllystä sinne minne se kuuluukin.. Toki, Harmistelullekin on aikansa ja paikkansa.. Mut, jos se on nyt sellainen ns. HarmistelunTakiaHarmistelu, niin sitten sen voi ja pystyy sivuttamaan ihan just sillä, että ottaa sen Hymyn ns. PoisPyllystä.. ;P
.. Just jonkun aikaa sitten söin ja.. Taas on Nälkä.. ;(.. Mitäs sitten syötäisiin.. Hmm.. Täytyy mennä "rakentamaan" jotain.. ;PSopivat säähän kuuluvat hanskat käytin mökillä loppuun ja panin ne roskikseen. Olivat siis vanhat nahkahansikkaani jotka käytin viimeisen päälle loppuun asti. Uusia käsineitäni en puutarha hommiin uhraa ja kaikki puutarhakäsineet siivouskomerosta ovat loppuneet huomasin vasta kun olisin niitä tarvinnut.
SE JOKU on taas unohtanut laittaa muistutuslappua toimiston pöydälle, ...kun jokin tavara alkaa olla loppumaisillaan... niin vois hankkia lisää; ko. tuotetta (kuten nyt puutarhakäsineet)
Meillä aina välistä myös tuo JOKU, rikkoo tavaroita... eikä kerro siitä, ihme tyyppi ja sillä taitaa olla sukulaisia aika paljon, koska näitä juttuja sattuu yrityksessä jos toisessakin!
Pojun käytin ulkona ja kohta kömmin lakanoiden väliin nukkumaan...
tulin vain sanomaan vielä... Hyvää yötä kaikille palstalaisille! mansikkakakkua kirjoitti:
Sopivat säähän kuuluvat hanskat käytin mökillä loppuun ja panin ne roskikseen. Olivat siis vanhat nahkahansikkaani jotka käytin viimeisen päälle loppuun asti. Uusia käsineitäni en puutarha hommiin uhraa ja kaikki puutarhakäsineet siivouskomerosta ovat loppuneet huomasin vasta kun olisin niitä tarvinnut.
SE JOKU on taas unohtanut laittaa muistutuslappua toimiston pöydälle, ...kun jokin tavara alkaa olla loppumaisillaan... niin vois hankkia lisää; ko. tuotetta (kuten nyt puutarhakäsineet)
Meillä aina välistä myös tuo JOKU, rikkoo tavaroita... eikä kerro siitä, ihme tyyppi ja sillä taitaa olla sukulaisia aika paljon, koska näitä juttuja sattuu yrityksessä jos toisessakin!
Pojun käytin ulkona ja kohta kömmin lakanoiden väliin nukkumaan...
tulin vain sanomaan vielä... Hyvää yötä kaikille palstalaisille!.. No toi "JOKU" on kyllä sellainen tyyppi, että se sotkee aina kaikki jutut jne.. ;D
.. Mut joo.. Ymmärsin Yskän.. Mut.. Esitättäisin kuitenkin EriÄvän mielipiteeni pöytäkirjaan kirjattavaksi, että olisit sä nyt varpisti jostain aikast hätäseenkin sellaiset SuhtKoht sopivat hanskat hommannut.. Varsinkin, jos/kun tiedostit, että hommasta ei suoriudu nopeasti.. ;P
.. Mäkin painun pehkuihin.. Hyvää yötä ja LeppoisiaUnia.. =)- mansikkakakkua
.. No toi "JOKU" on kyllä sellainen tyyppi, että se sotkee aina kaikki jutut jne.. ;D
.. Mut joo.. Ymmärsin Yskän.. Mut.. Esitättäisin kuitenkin EriÄvän mielipiteeni pöytäkirjaan kirjattavaksi, että olisit sä nyt varpisti jostain aikast hätäseenkin sellaiset SuhtKoht sopivat hanskat hommannut.. Varsinkin, jos/kun tiedostit, että hommasta ei suoriudu nopeasti.. ;P
.. Mäkin painun pehkuihin.. Hyvää yötä ja LeppoisiaUnia.. =)Huomenta!
Kohta menen ruokalaan syömään lounaan ja sen jälkeen mulla on tiskivuoro tiedossa. Ja sitt pihalle jatkamaan kasvien keräilyä... horrostamaan talveksi maakellariin. Mitä sä mulle mäkätät hanskoista... kunnon nuhan tässä yritin hankkia! Joo, oikeassa olet... nyt jo nenä vähän tuhisee ja kutisee... melkein aivastuttaa. Toivottavasti menee ohitse, en mä tavallisesti noin pienestä vielä vilustu.
No nyt niitä näppyläkäsineitä ja kumihanskojakin on... Faija käynyt aamulla ostamassa suuremman erän erilaisia käsineitä, aina pumpulisia aluskäsineitä myöden ja eri tarkoituksiin sopivia... montaa eri kokoa. Varastoinut pari laatikollista kuntosalin lukolliseen kaappiin ja siivouskomeroon vienyt muutamia pareja erilaisia käsineitä... käyttöön otettaviks. Keittiöön vienyt vinyli sekä kumikäsineitä...
Faija väittää ett; liian suuri menekki/hävikki ollut... koska on täydentänyt varastoa kesän aikanakin kahdesti. Hän tekee meillä nou hansikas ostokset ja jättää kuitin Kakkoselle toimistoon, jonka jälkeen saa rahansa pankin välityksellä... kirjanpidollisista syistä.
Pidän työntäyteisen etäpäivän tänään, ja luen illan... kun vanhemmat lähtevät taas maalle viikonlopuksi -> jo tänään viemään kasvit talvisäilöön. - mansikkakakkua
mansikkakakkua kirjoitti:
Huomenta!
Kohta menen ruokalaan syömään lounaan ja sen jälkeen mulla on tiskivuoro tiedossa. Ja sitt pihalle jatkamaan kasvien keräilyä... horrostamaan talveksi maakellariin. Mitä sä mulle mäkätät hanskoista... kunnon nuhan tässä yritin hankkia! Joo, oikeassa olet... nyt jo nenä vähän tuhisee ja kutisee... melkein aivastuttaa. Toivottavasti menee ohitse, en mä tavallisesti noin pienestä vielä vilustu.
No nyt niitä näppyläkäsineitä ja kumihanskojakin on... Faija käynyt aamulla ostamassa suuremman erän erilaisia käsineitä, aina pumpulisia aluskäsineitä myöden ja eri tarkoituksiin sopivia... montaa eri kokoa. Varastoinut pari laatikollista kuntosalin lukolliseen kaappiin ja siivouskomeroon vienyt muutamia pareja erilaisia käsineitä... käyttöön otettaviks. Keittiöön vienyt vinyli sekä kumikäsineitä...
Faija väittää ett; liian suuri menekki/hävikki ollut... koska on täydentänyt varastoa kesän aikanakin kahdesti. Hän tekee meillä nou hansikas ostokset ja jättää kuitin Kakkoselle toimistoon, jonka jälkeen saa rahansa pankin välityksellä... kirjanpidollisista syistä.
Pidän työntäyteisen etäpäivän tänään, ja luen illan... kun vanhemmat lähtevät taas maalle viikonlopuksi -> jo tänään viemään kasvit talvisäilöön.Tuli katkos kirjoitukseen, piti tuossa välissä käydä täyttämässä tiskikone kun vein keittolautaseni pois, keittiön puolelle... ois pitänyt jättää ruokasalin pöydälle, muiden lautasten joukkoon... ja olla tällä kertaa kertaa se JOKU!
mansikkakakkua kirjoitti:
Huomenta!
Pidän työntäyteisen etäpäivän tänään, ja luen illan... kun vanhemmat lähtevät taas maalle viikonlopuksi -> jo tänään viemään kasvit talvisäilöön... Iltaa.. ;D
.. EmMä mitään Mäkätä.. Se oli vain Huolehtimista&Muistuttamista, jos/kun et kerran itse Tajuu.. (monet) Naiset on Just Tollasii.. Saa olla vähän väliä Huolissas, jos/kun kattelee/kattelis niiden touhuja.. Mut kai ne sitten tietää, mikä on niiden juttu ja mikä on hyväksi ja mikä ei.. Ainakin yhtä hyvin, kuin PikkuVäkikin.. ;D
.. Toivotaan nyt kuitenkin, ettet vilustu ainakaan pahasti.. Tuskimpa siitä olisi sen enempää hyötyä edes KantaPiän OppiKoulun kanssa.. ;P
Faijas voi hyvin olla oikeassa.. Se on aika tyypillistä, että varsinkin isoimmissa firmoissa työntekijät pitää tiettyjä juttuja ns. TyöSuhdeEtuna.. Eikä se nyt niille yleensä niin iso haitta/menetys ole, jos/kun TyöSuhdeEtujen käyttö ei ammu liian yli.. Monesti vaan mahtuu porukkaan niitä joilla se ampuu.. Pahastikin.. ;P
.. Mut joo.. Pienemmissä firmoissa tuo homma on HippasenEri.. Ja sen pitäisi ihan MaalaisJärjelläkin tajuta.. Se on ikävää kaikille, jos/kun tarvikkeet jne. pitää laittaa ns. Kortille, mut jos mikään muu ei auta, niin sitten ei ole vaihtoehtoja.. ;P
Jokainen on aina silloin tällöin se "JOKU".. ;D.. Toiset useimmin, kuin toiset.. ;P
Toivottavasti päivä meni mukavasti.. Leppoisia ja antoisia LukuHetkiä Sulle.. =)- mansikkakakkua
.. Iltaa.. ;D
.. EmMä mitään Mäkätä.. Se oli vain Huolehtimista&Muistuttamista, jos/kun et kerran itse Tajuu.. (monet) Naiset on Just Tollasii.. Saa olla vähän väliä Huolissas, jos/kun kattelee/kattelis niiden touhuja.. Mut kai ne sitten tietää, mikä on niiden juttu ja mikä on hyväksi ja mikä ei.. Ainakin yhtä hyvin, kuin PikkuVäkikin.. ;D
.. Toivotaan nyt kuitenkin, ettet vilustu ainakaan pahasti.. Tuskimpa siitä olisi sen enempää hyötyä edes KantaPiän OppiKoulun kanssa.. ;P
Faijas voi hyvin olla oikeassa.. Se on aika tyypillistä, että varsinkin isoimmissa firmoissa työntekijät pitää tiettyjä juttuja ns. TyöSuhdeEtuna.. Eikä se nyt niille yleensä niin iso haitta/menetys ole, jos/kun TyöSuhdeEtujen käyttö ei ammu liian yli.. Monesti vaan mahtuu porukkaan niitä joilla se ampuu.. Pahastikin.. ;P
.. Mut joo.. Pienemmissä firmoissa tuo homma on HippasenEri.. Ja sen pitäisi ihan MaalaisJärjelläkin tajuta.. Se on ikävää kaikille, jos/kun tarvikkeet jne. pitää laittaa ns. Kortille, mut jos mikään muu ei auta, niin sitten ei ole vaihtoehtoja.. ;P
Jokainen on aina silloin tällöin se "JOKU".. ;D.. Toiset useimmin, kuin toiset.. ;P
Toivottavasti päivä meni mukavasti.. Leppoisia ja antoisia LukuHetkiä Sulle.. =)Moikka.
Kaivoin ne loput kasvit maasta ja pakkasin kaikki... maalle muuttoa varten, sinne kellariin.
Menen itse vielä perässä jossain vaiheessa ja istutan ne pienemmissä ruukuissa-> suuriin ruukkuihin, sitten ei tarvitse kun kaivaa ne pienemmät ruukut esiin keväällä ja antaa niiden juurtua niissä parvekkeella... kunnes voi istuttaa vihdoin ulos. Niiden pienempien muoviruukkujen kosteutta on parempi säädellä ison saviruukun kautta.
Ja nyt mä käyn hakemassa pyykini alakerran pesukoneesta... parvekkeelle kuivumaan, telineeseen... ja sitten taas lukujen kimppuun. mansikkakakkua kirjoitti:
Moikka.
Kaivoin ne loput kasvit maasta ja pakkasin kaikki... maalle muuttoa varten, sinne kellariin.
Menen itse vielä perässä jossain vaiheessa ja istutan ne pienemmissä ruukuissa-> suuriin ruukkuihin, sitten ei tarvitse kun kaivaa ne pienemmät ruukut esiin keväällä ja antaa niiden juurtua niissä parvekkeella... kunnes voi istuttaa vihdoin ulos. Niiden pienempien muoviruukkujen kosteutta on parempi säädellä ison saviruukun kautta.
Ja nyt mä käyn hakemassa pyykini alakerran pesukoneesta... parvekkeelle kuivumaan, telineeseen... ja sitten taas lukujen kimppuun... Oikkee Floristi.. =)
.. Mä en kauheasti noiden(kaan) juttujen päälle ymmärrä.. Kun kerrot noista(kin) asioista, niin kuulostaa ihan siltä, että noikin asiat on sulle niin luonnollisia juttuja, kuin olisit ne ÄidinMaidon mukana jo oppinut.. ;D
.. Mut joo.. Voihan se olla, että se vain kuulostaa siltä, kun itse olen niin LappionPuu noiden(kin) asioiden kanssa.. ;D- mansikkakakkua
.. Oikkee Floristi.. =)
.. Mä en kauheasti noiden(kaan) juttujen päälle ymmärrä.. Kun kerrot noista(kin) asioista, niin kuulostaa ihan siltä, että noikin asiat on sulle niin luonnollisia juttuja, kuin olisit ne ÄidinMaidon mukana jo oppinut.. ;D
.. Mut joo.. Voihan se olla, että se vain kuulostaa siltä, kun itse olen niin LappionPuu noiden(kin) asioiden kanssa.. ;D"kuulostaa ihan siltä, että noikin asiat on sulle niin luonnollisia juttuja, kuin olisit ne ÄidinMaidon mukana jo oppinut.. ;D"
Nyt sulla meni kertalaakista oikein... kasvimaata oon ruoputtanut jo runsaan vuoden ikäisestä asti... tosin noukin kaikki taimet maasta, jotka emo oli jättänyt kasvamaan kun perkas rikkaruohot juurespenkistä pois. Minä reippaana tyttönä olin viimeistellyt työn, oli ihan puhdas... ainoastaan mun tossujeni jälkiä jäljellä... pitkin sun poikin penkkiä.
Poikien piti vahtia mun leikkiä hiekkalaatikolla, mutt taisivat itse innostua tekemään mulle hiekkalinnaa... Saatiin koko porukka kuulemma Emolta kehuja!
Ei kukkien kasvatus rakettitiededettä ole... ja netistä löytää ohjeita.
Kukasten sidontaa en osaa... mutt vesimaljakkoon kyllä osun ne laittamaan.
Hyvää yötä & kauniita unia! mansikkakakkua kirjoitti:
"kuulostaa ihan siltä, että noikin asiat on sulle niin luonnollisia juttuja, kuin olisit ne ÄidinMaidon mukana jo oppinut.. ;D"
Nyt sulla meni kertalaakista oikein... kasvimaata oon ruoputtanut jo runsaan vuoden ikäisestä asti... tosin noukin kaikki taimet maasta, jotka emo oli jättänyt kasvamaan kun perkas rikkaruohot juurespenkistä pois. Minä reippaana tyttönä olin viimeistellyt työn, oli ihan puhdas... ainoastaan mun tossujeni jälkiä jäljellä... pitkin sun poikin penkkiä.
Poikien piti vahtia mun leikkiä hiekkalaatikolla, mutt taisivat itse innostua tekemään mulle hiekkalinnaa... Saatiin koko porukka kuulemma Emolta kehuja!
Ei kukkien kasvatus rakettitiededettä ole... ja netistä löytää ohjeita.
Kukasten sidontaa en osaa... mutt vesimaljakkoon kyllä osun ne laittamaan.
Hyvää yötä & kauniita unia!.. Noh, Ootpas sä(kin) ollut sitten Reipas&Ehtivä Äiteen PikkuApuri.. ;D
.. Hyvää yötä ja.. RuusuisiaUnia.. =)- mansikkakakkua
.. Noh, Ootpas sä(kin) ollut sitten Reipas&Ehtivä Äiteen PikkuApuri.. ;D
.. Hyvää yötä ja.. RuusuisiaUnia.. =)Huomenta!
Vai ruusuisia unia... ruusuissa piilee piikkejä! Mulla on nälkä ja oon pahalla tuulella... enkä ole varannut mitään syötävää aamupalaksi. Pakastimesta jos nyt jotain kaivan esille, se on umpijäässä.
Kaurapuuron keittoon ja pakkasesta mustikoita... kuumaan puuroon. Vesi kiehumaan ja tarpeeksi paljon... ett saan teenkin ennen puuron valmistumista juoda.
Nyt on pussiteehen tyytyminen.
En jaksa vielä käydä suihkussa ja lähteä ruokasaliin kärkkyymään valmista aamiaista. Menen takaisin nukkumaan kun olen saanut syötyä. Aamutorkut on paikallaan... mulla ei ole kiire mihinkään.
Mukavaa aamua sulle kun heräät. mansikkakakkua kirjoitti:
Huomenta!
Vai ruusuisia unia... ruusuissa piilee piikkejä! Mulla on nälkä ja oon pahalla tuulella... enkä ole varannut mitään syötävää aamupalaksi. Pakastimesta jos nyt jotain kaivan esille, se on umpijäässä.
Kaurapuuron keittoon ja pakkasesta mustikoita... kuumaan puuroon. Vesi kiehumaan ja tarpeeksi paljon... ett saan teenkin ennen puuron valmistumista juoda.
Nyt on pussiteehen tyytyminen.
En jaksa vielä käydä suihkussa ja lähteä ruokasaliin kärkkyymään valmista aamiaista. Menen takaisin nukkumaan kun olen saanut syötyä. Aamutorkut on paikallaan... mulla ei ole kiire mihinkään.
Mukavaa aamua sulle kun heräät...Huomenta.. Juuh.. Itsekin heräilin nälkään tuossa 6-7 pintaan.. Vedin banskun naamaan, sekä hieman vettä ja menin takaisin köllöttelemään..Hieman harmitti, kun ei enää saanut kunnolla unen päästä kiinni.. Mut nousemaan en suostunu.. Näytin siis NukkuMatille PitkääKieltä.. Kun kerran aloitti kenkkulemisesn, niin minä kenkkuilin takaisin.. ;D
Noh, Meinasin toivottaa RuususenUnia.. Mut siinäkin on omat juttunsa.. Enkä mä piikkejä ajatellut, vaan KukkaMeren VäriLoistetta ja TuoksujenSinfoniaa.. Kun kerran just olet FloristiTouhuja touhunnut.. ;P
.. Ja joo.. Olisin luultavammin hieman "näpäyttänyt" sua, jos olisit päättänyt heräillä noilla unilla, kun kerran on mahdollisuus nukkua ja levätä kunnolla.. Tai noh.. Monesti kaikilla on.. Se on yleensä, vain ValinnoistaKiinni.. Ja niitähän ElämässäRiittää.. ;P
.. Mukavaa ja Leppoisaa PäivänJatkoa.. =)- mansikkakakkua
..Huomenta.. Juuh.. Itsekin heräilin nälkään tuossa 6-7 pintaan.. Vedin banskun naamaan, sekä hieman vettä ja menin takaisin köllöttelemään..Hieman harmitti, kun ei enää saanut kunnolla unen päästä kiinni.. Mut nousemaan en suostunu.. Näytin siis NukkuMatille PitkääKieltä.. Kun kerran aloitti kenkkulemisesn, niin minä kenkkuilin takaisin.. ;D
Noh, Meinasin toivottaa RuususenUnia.. Mut siinäkin on omat juttunsa.. Enkä mä piikkejä ajatellut, vaan KukkaMeren VäriLoistetta ja TuoksujenSinfoniaa.. Kun kerran just olet FloristiTouhuja touhunnut.. ;P
.. Ja joo.. Olisin luultavammin hieman "näpäyttänyt" sua, jos olisit päättänyt heräillä noilla unilla, kun kerran on mahdollisuus nukkua ja levätä kunnolla.. Tai noh.. Monesti kaikilla on.. Se on yleensä, vain ValinnoistaKiinni.. Ja niitähän ElämässäRiittää.. ;P
.. Mukavaa ja Leppoisaa PäivänJatkoa.. =)Suihkussa käyty ja ruoka tulossa. Paistoin kohmeisen jauhelihan ja ison sipulin,kippasin kasariin ja lisäsin...purkillisen valkoisia papuja, purkki basilikalla maustetua tomattisosetta, pakkasesta 2dl kokoon keitettyä lihalientä, hyppysellinen kuivattuja suppilovahveroita ja reilu kourallinen kuivattuja tatin viipaleita, muutama maustepippuri. Suola ja sokeri pitää ainakin vielä tarkistaa... ett onko maut kohdillaan. Spagetti on kiehumassa ja pienen pussillisen vihreitä herneitä, ovat sulamassa jo pöydässä.
Herneillä on tärkeä osuutensa; leikkivät sitä atrian salaatti osuutta... ja antavat lisäväriä punaiselle ruokaannokselle!
Patonkia ei ole ja viccyvesi saa leikkiä viiniä! En mä siitä viinistä muutenkaan pidä, mutt JOKU on juonut mun Schweppes ginger alen, viimeisen pullon tai vienyt mökille mukanaan.
Tämä on kimppa asumisen hauskoja puolia... joskus kaikki on loppu ja toisinaan on liikaa. mansikkakakkua kirjoitti:
Suihkussa käyty ja ruoka tulossa. Paistoin kohmeisen jauhelihan ja ison sipulin,kippasin kasariin ja lisäsin...purkillisen valkoisia papuja, purkki basilikalla maustetua tomattisosetta, pakkasesta 2dl kokoon keitettyä lihalientä, hyppysellinen kuivattuja suppilovahveroita ja reilu kourallinen kuivattuja tatin viipaleita, muutama maustepippuri. Suola ja sokeri pitää ainakin vielä tarkistaa... ett onko maut kohdillaan. Spagetti on kiehumassa ja pienen pussillisen vihreitä herneitä, ovat sulamassa jo pöydässä.
Herneillä on tärkeä osuutensa; leikkivät sitä atrian salaatti osuutta... ja antavat lisäväriä punaiselle ruokaannokselle!
Patonkia ei ole ja viccyvesi saa leikkiä viiniä! En mä siitä viinistä muutenkaan pidä, mutt JOKU on juonut mun Schweppes ginger alen, viimeisen pullon tai vienyt mökille mukanaan.
Tämä on kimppa asumisen hauskoja puolia... joskus kaikki on loppu ja toisinaan on liikaa... Itse taidan väsätä vain PikaisenSalaatin.. Ja jälkkäriksi Appelsiini.. ;P
.. Päivän seuraavat ruuat saavat noudattaa samaa Kaavaa.. Eli Pikaista.. ;D
"joskus kaikki on loppu ja toisinaan on liikaa."
.. Noh, noin voi käydä ja käykin vaikka ei Kimppailisikaan.. Toki Kimppaillessa, ehkä useammin tai sitten ei.. Riippuu taas ihan mistä Roikkuu.. ;P- mansikkakakkua
.. Itse taidan väsätä vain PikaisenSalaatin.. Ja jälkkäriksi Appelsiini.. ;P
.. Päivän seuraavat ruuat saavat noudattaa samaa Kaavaa.. Eli Pikaista.. ;D
"joskus kaikki on loppu ja toisinaan on liikaa."
.. Noh, noin voi käydä ja käykin vaikka ei Kimppailisikaan.. Toki Kimppaillessa, ehkä useammin tai sitten ei.. Riippuu taas ihan mistä Roikkuu.. ;PVika on siinä ett kaikki on yhteistä ruokaa... toisinaan en ole ehtinyt kauppaan, kun ollut muutakin tekemistä. Eikä ole Faijakaan käynyt kaupassa, luottaen ett mä tuon kassillisen muonaa tullessani.
Toisinaan sitt kumpikin käy samana päivänä kaupassa ja kummallakin 2-3 pv. ostokset tehtynä.
Harvoin suurempia ongelmia siinäkään, kun pakastimeenvoi tunkea aika suuren osan ylimääräisistä tavaroista, poikkeuksena tietenkin hedelmät.
Banaanit oli tarjouksessa ja tietty kumpikin meistä osti ison määrän banskuja... kolmelle ihmiselle 15kpl yhteensä... hiukan oli liikaa. Vein alas puolet banskuista, hoivalla oli iltapalan yhteydessä; puolikas isosta banaanista... ja vain yksi asukas kieltäytyi siitä puolikkaasta.
Maitoa ei meillä hamstrata koska alakerrasta voi lainata tai ostaa aina litran. Kerma on hieman vaikeampi, kun keittiössä käytetään litran purkkeja ja minä ostan yleensä 2dl kerrallaan.
Teen röyhkeästi lainauksen; kahvikuppillisen kermaa... jos tarvitsen ja usein unohdan myös palauttaa sen.
Kannan marjoja, omenia, sieniä ja kalaa myös hoivaosaston ihmisten piirakoihin tai iltapaloihin... laskuttamatta niistä aineksista, koska tavallaan nekin ovat ylimääräistä... katson ett ne tasaavat tilejä ihan tarpeeksi. Sillä jos myisin tuotteet jotka kalastan tai kerään metsästä tai Faijan omenapuista... saisin paljon enemmän rahana, mitä minä JOKUna, kermaa olen lainaillut.
Tulipa syötyä noita omia kokkailuja ja vielä jäi huomiseksikin... tuoksut oli kyllä lupaavammat mitä maku! Ei tuo spagetti kastikkeeni oikein nyt natsannut... mä en tykännyt noista pavuista (ja tuoreista herneistä lautasellani) spagetin maun kanssa. Sopisi(vat) varmaan paremmin keitin perunien tai riisin kanssa... luulisin... mutt enpä ole tätä kokeilua muille syöttänytkään.
Pitää lähteä kauppareissulle ja laittaa textiviesti sitt Faijalle; mitä kaikkea olen ostanut, ettei huomenna tuo tublasti samoja tarvikkeita ainakaan.
Mulla on rasiallinen karviaisia sulamassa jääkaapissa... vispipuuroon ehkäpä. mansikkakakkua kirjoitti:
Vika on siinä ett kaikki on yhteistä ruokaa... toisinaan en ole ehtinyt kauppaan, kun ollut muutakin tekemistä. Eikä ole Faijakaan käynyt kaupassa, luottaen ett mä tuon kassillisen muonaa tullessani.
Toisinaan sitt kumpikin käy samana päivänä kaupassa ja kummallakin 2-3 pv. ostokset tehtynä.
Harvoin suurempia ongelmia siinäkään, kun pakastimeenvoi tunkea aika suuren osan ylimääräisistä tavaroista, poikkeuksena tietenkin hedelmät.
Banaanit oli tarjouksessa ja tietty kumpikin meistä osti ison määrän banskuja... kolmelle ihmiselle 15kpl yhteensä... hiukan oli liikaa. Vein alas puolet banskuista, hoivalla oli iltapalan yhteydessä; puolikas isosta banaanista... ja vain yksi asukas kieltäytyi siitä puolikkaasta.
Maitoa ei meillä hamstrata koska alakerrasta voi lainata tai ostaa aina litran. Kerma on hieman vaikeampi, kun keittiössä käytetään litran purkkeja ja minä ostan yleensä 2dl kerrallaan.
Teen röyhkeästi lainauksen; kahvikuppillisen kermaa... jos tarvitsen ja usein unohdan myös palauttaa sen.
Kannan marjoja, omenia, sieniä ja kalaa myös hoivaosaston ihmisten piirakoihin tai iltapaloihin... laskuttamatta niistä aineksista, koska tavallaan nekin ovat ylimääräistä... katson ett ne tasaavat tilejä ihan tarpeeksi. Sillä jos myisin tuotteet jotka kalastan tai kerään metsästä tai Faijan omenapuista... saisin paljon enemmän rahana, mitä minä JOKUna, kermaa olen lainaillut.
Tulipa syötyä noita omia kokkailuja ja vielä jäi huomiseksikin... tuoksut oli kyllä lupaavammat mitä maku! Ei tuo spagetti kastikkeeni oikein nyt natsannut... mä en tykännyt noista pavuista (ja tuoreista herneistä lautasellani) spagetin maun kanssa. Sopisi(vat) varmaan paremmin keitin perunien tai riisin kanssa... luulisin... mutt enpä ole tätä kokeilua muille syöttänytkään.
Pitää lähteä kauppareissulle ja laittaa textiviesti sitt Faijalle; mitä kaikkea olen ostanut, ettei huomenna tuo tublasti samoja tarvikkeita ainakaan.
Mulla on rasiallinen karviaisia sulamassa jääkaapissa... vispipuuroon ehkäpä... JaaHans.. Elikkäs OrganiSaatiossanne on selvästi InformaatioOngelmia.. Mennään liian paljon Luulon varassa, eikä Tiedon.. Lisää Puhetta ja Suunnitelmallisuutta.. ;P
.. Mut Tän Sä olet jo Varpisti pitkään tiennyt, mutta ei sitä ehdi/jaksa PyörässäPyöriessä kaikkea.. LoppuTekstisikin tukee vahvasti tätä.. Luuloani.. Kyllä se siitä.. Luultavasti.. ;P
.. Noh, Sulla ei ole kyllä yhtään syytä potea Huonoa OmaaTuntoa.. Ettäs Tiiät.. Ei vaikka "katsoisit" asiat niin, että jäisit edes hiukan ns. Plussalle.. Kyllä Suomessa varsinkin ns. PienYrittäjät ovat ihan ansainneet omat pienet ns. TyöSuhdeEtunsa.. Ja itse katsoisin, että se kuuluu PienYrittäjän Palkkaan.. Toki kohtuus tietenkin kaikessa.. ;P
.. TodMonella Suuremmalla yrityksellä ei taas ole mitään Kohtuutta toiminnassaan.. Ja Lobbaavat muutenkin itselleen sopivia tekstejä lakeihin jne., joita hyödyntämällä sitten persistelevät minkä ehtivät.. ;P
Ja juuh.. Ei ne kokkailut varmasti aina ihan putkeen mene kellään.. Ei edes HuippuKokeilla.. Mut mitään uutta ei olisi ikinä syntynyt, jos ei JOKU olisi joskus kokeillut jotain uutta.. ;P- mansikkakakkua
.. JaaHans.. Elikkäs OrganiSaatiossanne on selvästi InformaatioOngelmia.. Mennään liian paljon Luulon varassa, eikä Tiedon.. Lisää Puhetta ja Suunnitelmallisuutta.. ;P
.. Mut Tän Sä olet jo Varpisti pitkään tiennyt, mutta ei sitä ehdi/jaksa PyörässäPyöriessä kaikkea.. LoppuTekstisikin tukee vahvasti tätä.. Luuloani.. Kyllä se siitä.. Luultavasti.. ;P
.. Noh, Sulla ei ole kyllä yhtään syytä potea Huonoa OmaaTuntoa.. Ettäs Tiiät.. Ei vaikka "katsoisit" asiat niin, että jäisit edes hiukan ns. Plussalle.. Kyllä Suomessa varsinkin ns. PienYrittäjät ovat ihan ansainneet omat pienet ns. TyöSuhdeEtunsa.. Ja itse katsoisin, että se kuuluu PienYrittäjän Palkkaan.. Toki kohtuus tietenkin kaikessa.. ;P
.. TodMonella Suuremmalla yrityksellä ei taas ole mitään Kohtuutta toiminnassaan.. Ja Lobbaavat muutenkin itselleen sopivia tekstejä lakeihin jne., joita hyödyntämällä sitten persistelevät minkä ehtivät.. ;P
Ja juuh.. Ei ne kokkailut varmasti aina ihan putkeen mene kellään.. Ei edes HuippuKokeilla.. Mut mitään uutta ei olisi ikinä syntynyt, jos ei JOKU olisi joskus kokeillut jotain uutta.. ;PEn sanonut sitä mikä on oleellisinta, alakerrassa on keittiö toiminnassa joka päivä.
Sieltä saa ostaa valmista ruokaa klo. 07.00-19.00, joten ei täällä nälkään olla kuukahtamassa, vaikka ei kaupassa käytäisikään itse.
Ruokalassa käy joka aamu, tyystin vieras mies vähän yli klo 7 syömässä, puuron/vellin, maksamakkara ruisleivän tai juustosämpylän, lasin maitoa ja mukin mustaa kahvia piparin.
Poistuu jo ennen puol kahdeksaa, eikä käy viikonloppuna.
Ollaan päädytty naisten kesken arvioon: on poikamies kun käyttää aamiaiseensa meidän keittiön antimia. Syö luultavasti aina ulkona, lounaasta ei ole meillä koskaan syönyt, mutt illallista on kahdesti mun havaintojeni mukaan nautiskellut. Kysyy aamuisin mitä on illalliseksi, ilmeisesti valikoi silloin jo syötävänsä. Kalasta tuskin tykkää... mutt grilliruokaa on käynyt syömässä viiden jälkeen illalla.
Ollaan jouduttu pitämään aamurapsaa toimiston puolella, nyt kun ruokasalissa on ollut ylimääräiset korvat!
Tuli käytyä mökillä ja nyt talvehtijat ovat majapaikassaan, vain muutaman kerran isot ruukut pitää kastella hieman ett kosteus säilyy... sipulit ei saa kuitenkaan kastua niin et homehtuisivat.
Mulla on foliossa pakaste juuresten kanssa grillattua kuhaa... Faija oli tehnyt ja Emo vahtinut antaen neuvoja koko ajan, hyvin olivat onnistununeet yhteisvoimin. Söin siellä jo annoksen, mukaani saamani annoksen syön huomenna lounaaksi. Omat pöperöni säästyy iltaan...
"Mut mitään uutta ei olisi ikinä syntynyt, jos ei JOKU olisi joskus kokeillut jotain uutta.. ;P"
-Näinhän se on, mutt mieluummin söisin niitä onnistuneita kokeiluja!
Pyykit parvekkeelta on otetava yöksi sisälle... niin loputkin kosteudesta haihtuu froteepyyhkeistä, ja huomenna ne voi laskostaa liinavaatekomeroon.
TV:tä katsomaan... mansikkakakkua kirjoitti:
En sanonut sitä mikä on oleellisinta, alakerrassa on keittiö toiminnassa joka päivä.
Sieltä saa ostaa valmista ruokaa klo. 07.00-19.00, joten ei täällä nälkään olla kuukahtamassa, vaikka ei kaupassa käytäisikään itse.
Ruokalassa käy joka aamu, tyystin vieras mies vähän yli klo 7 syömässä, puuron/vellin, maksamakkara ruisleivän tai juustosämpylän, lasin maitoa ja mukin mustaa kahvia piparin.
Poistuu jo ennen puol kahdeksaa, eikä käy viikonloppuna.
Ollaan päädytty naisten kesken arvioon: on poikamies kun käyttää aamiaiseensa meidän keittiön antimia. Syö luultavasti aina ulkona, lounaasta ei ole meillä koskaan syönyt, mutt illallista on kahdesti mun havaintojeni mukaan nautiskellut. Kysyy aamuisin mitä on illalliseksi, ilmeisesti valikoi silloin jo syötävänsä. Kalasta tuskin tykkää... mutt grilliruokaa on käynyt syömässä viiden jälkeen illalla.
Ollaan jouduttu pitämään aamurapsaa toimiston puolella, nyt kun ruokasalissa on ollut ylimääräiset korvat!
Tuli käytyä mökillä ja nyt talvehtijat ovat majapaikassaan, vain muutaman kerran isot ruukut pitää kastella hieman ett kosteus säilyy... sipulit ei saa kuitenkaan kastua niin et homehtuisivat.
Mulla on foliossa pakaste juuresten kanssa grillattua kuhaa... Faija oli tehnyt ja Emo vahtinut antaen neuvoja koko ajan, hyvin olivat onnistununeet yhteisvoimin. Söin siellä jo annoksen, mukaani saamani annoksen syön huomenna lounaaksi. Omat pöperöni säästyy iltaan...
"Mut mitään uutta ei olisi ikinä syntynyt, jos ei JOKU olisi joskus kokeillut jotain uutta.. ;P"
-Näinhän se on, mutt mieluummin söisin niitä onnistuneita kokeiluja!
Pyykit parvekkeelta on otetava yöksi sisälle... niin loputkin kosteudesta haihtuu froteepyyhkeistä, ja huomenna ne voi laskostaa liinavaatekomeroon.
TV:tä katsomaan..... JaaHans.. Sanon vain, että Naiset.. ;D
.. Noh, Kyl Sun kelpaa.. Itseasiassa Kuhaa ei ole tullut kauheasti Syötyä.. Syystä, että kauheasti ei ole porukkaa, jolla sitä jäisi yli.. Enkä itse ole KuhaaVedellyt.. Mut Katsellaan, jos joskus tähän tulisi muutos.. ;P
.. Ei tuo Ruokala kauheasti auta ns. YliTäyttöön.. Ja/tai siihen, jos/kun haluaisi kokkaillla Just rauhassa itselleen.. ;P
.. Ei se nyt niin pahaa voi olla, että ihan VastenMielistä olisi.. Tai noh, voihan se joskus ollakin, jos/kun oikeen innostuu Kokeilemaan jotain aivan uutta&ihmeellistä.. ;P
Ai, että olet ihan vapaalla.. HyväHyvä.. =)
Tämä Rölli taitaa lähteä kattelemaan yöhön, että onko tuttuja liikenteessä.. Tosin just mietin, että olo on kyllä ihan väsy, että onko järkee vai ei.. Mut onpa siten ainakin VäsyHauskaa.. ;P
.. Muutenkin päivä mennyt Taas ihan harakoille, kun piti Olevinaan tehdä täys Siivous, kun JOKU on elänyt, kuin SikaPellossa (ei nyt ihan, mut kuitenkin.. ;D).. Enkä sitten saanut aikaiseksi, niin paljon, kuin piti.. Joten se on sitten ihan sama heittää RanttaLiks.. (Tekosyy, mut Kuiteskin.. ;D).. ;P
.. IllanJatkoja.. Ja nyt Syömään.. ;P- mansikkakakkua
.. JaaHans.. Sanon vain, että Naiset.. ;D
.. Noh, Kyl Sun kelpaa.. Itseasiassa Kuhaa ei ole tullut kauheasti Syötyä.. Syystä, että kauheasti ei ole porukkaa, jolla sitä jäisi yli.. Enkä itse ole KuhaaVedellyt.. Mut Katsellaan, jos joskus tähän tulisi muutos.. ;P
.. Ei tuo Ruokala kauheasti auta ns. YliTäyttöön.. Ja/tai siihen, jos/kun haluaisi kokkaillla Just rauhassa itselleen.. ;P
.. Ei se nyt niin pahaa voi olla, että ihan VastenMielistä olisi.. Tai noh, voihan se joskus ollakin, jos/kun oikeen innostuu Kokeilemaan jotain aivan uutta&ihmeellistä.. ;P
Ai, että olet ihan vapaalla.. HyväHyvä.. =)
Tämä Rölli taitaa lähteä kattelemaan yöhön, että onko tuttuja liikenteessä.. Tosin just mietin, että olo on kyllä ihan väsy, että onko järkee vai ei.. Mut onpa siten ainakin VäsyHauskaa.. ;P
.. Muutenkin päivä mennyt Taas ihan harakoille, kun piti Olevinaan tehdä täys Siivous, kun JOKU on elänyt, kuin SikaPellossa (ei nyt ihan, mut kuitenkin.. ;D).. Enkä sitten saanut aikaiseksi, niin paljon, kuin piti.. Joten se on sitten ihan sama heittää RanttaLiks.. (Tekosyy, mut Kuiteskin.. ;D).. ;P
.. IllanJatkoja.. Ja nyt Syömään.. ;P".. Ei se nyt niin pahaa voi olla, että ihan VastenMielistä olisi.."- no ei nyt ihan vastenmielistä, mutt ei ole samassa kokoonpanossa enää toista kertaa... liikaa kaikkea sekaisin, tulee tunkkaista kun maut ei natsaa yhteen... mun makuni mukaan.
Tatit olis ehkä sopineetkin papujen ja tomaattimurskan kanssa samoin basilika!
Suppilovahverot, maustepippuri eivät ainakaan parantaneet tämän kastikkeen makua... ja pavutkin olis varmaan kannattanut huuhdella, ennen kuin kippasin ne soosiin jauhelihan ja sipulin sekaan. Siinä kokoon keitetyssä lihaliemessäkin oli mausteita joukossa... joopa joo.
Yhä edelleen Faijalla on katiska välillä meressä, kun ei voi Emoa pitkäksi aikaa jättää yksin... käy perätuupparilla tarkistamassa vain katiskasta saamansa kalat, korjaa saaliin talteen ja jakaa sen mitä ei heti käytetä. Nyt se katiska oli jo saunan seinustalla, tarpeeksi kalaa on tullut jo täksi viikonlopuksi... ja pakastimeenkin muutama kokonainen perattu kala varattu myöhempää käyttöä varten. Tällä hetkellä kalaa on nussut merestä hyvin, siis omaan käyttöön.
Katselin TV:stä; dinosauruksien tuhoa... ihan mielenkiintoinen animaatioelokuva.
Jos vaihtaisi vuodevaatteet kaikista sängyistä ja pyyhkisi pölyt kostealla... ikkunalaudoilta, lampeteista, yöpöydiltä ja muiltakin tasoilta...
aamupäivällä kun jo imuroin, kun koira oli poissa, se kun inhoaa imurin ääntä.
"Tämä Rölli taitaa lähteä kattelemaan yöhön, että onko tuttuja liikenteessä.. "
-Pidähän hauskaa... mutt ole varovainen, ettei käy kalpaten niiden naisten kanssa... ;)
Öitä. mansikkakakkua kirjoitti:
".. Ei se nyt niin pahaa voi olla, että ihan VastenMielistä olisi.."- no ei nyt ihan vastenmielistä, mutt ei ole samassa kokoonpanossa enää toista kertaa... liikaa kaikkea sekaisin, tulee tunkkaista kun maut ei natsaa yhteen... mun makuni mukaan.
Tatit olis ehkä sopineetkin papujen ja tomaattimurskan kanssa samoin basilika!
Suppilovahverot, maustepippuri eivät ainakaan parantaneet tämän kastikkeen makua... ja pavutkin olis varmaan kannattanut huuhdella, ennen kuin kippasin ne soosiin jauhelihan ja sipulin sekaan. Siinä kokoon keitetyssä lihaliemessäkin oli mausteita joukossa... joopa joo.
Yhä edelleen Faijalla on katiska välillä meressä, kun ei voi Emoa pitkäksi aikaa jättää yksin... käy perätuupparilla tarkistamassa vain katiskasta saamansa kalat, korjaa saaliin talteen ja jakaa sen mitä ei heti käytetä. Nyt se katiska oli jo saunan seinustalla, tarpeeksi kalaa on tullut jo täksi viikonlopuksi... ja pakastimeenkin muutama kokonainen perattu kala varattu myöhempää käyttöä varten. Tällä hetkellä kalaa on nussut merestä hyvin, siis omaan käyttöön.
Katselin TV:stä; dinosauruksien tuhoa... ihan mielenkiintoinen animaatioelokuva.
Jos vaihtaisi vuodevaatteet kaikista sängyistä ja pyyhkisi pölyt kostealla... ikkunalaudoilta, lampeteista, yöpöydiltä ja muiltakin tasoilta...
aamupäivällä kun jo imuroin, kun koira oli poissa, se kun inhoaa imurin ääntä.
"Tämä Rölli taitaa lähteä kattelemaan yöhön, että onko tuttuja liikenteessä.. "
-Pidähän hauskaa... mutt ole varovainen, ettei käy kalpaten niiden naisten kanssa... ;)
Öitä... Noh.. Tulipahan kokeiltua mitkä maut jne. ei sovi kauhean hyvin yhteen.. ;P.. Aikast hyvät KalaApajat teillä sitten, jos/kun jo yhdellä katiskalla saa noin hyvin ja monipuolisesti kalaa.. ;P
.. Munkin pitää hieman siivoilla.. Nyt on ainakin nukuttu/levätty hyvin ja olo sopivan rentoutunut.. ;P
.. Noh, olinhan mä.. On ne kyllä välillä sellaisia tapauksia, että HohHoh.. ;D.. Tuli taas suurimmaksi osaksi rupalteltua tuttujen kanssa pitkälle aamuun.. Ja sitten kun pääsin kotio, niin tuli hieman vielä kokkailtua, kun nälkä yllätti.. ;P
PäivänJatkoa.. =)
- crux
Iso kurkiparvi lensi tänään ylitseni. Vanha pariskuntakin jäi hetkeksi katselemaan sitä - vain vanhat tai surulliset ihmiset ymmärtävät tällaisten asioiden merkityksen. Nuorille ja onnellisille se on vain lauma lintuja ja syksykin on heille vain hyvää aikaa käyttää neuleita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1383459Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2742960Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2271864- 651822
Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j641788- 671563
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa901336Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä781272Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3291191Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi391072