VHH ja rasvankulutus sekä proteiinintarve

terve.karppaus

Törmään liian usein keskusteluihin joissa päädytään juupas/eipäs väittelyihin pääasiassa siitä syystä että ei tunneta täysin määritelmiä ja yksityiskohtaista tietoa aiheista joista kinataan.

Yksi sellainen ikuinen vääntö on rasvankäytön oikea määrä suhteessa todelliseen tarpeeseen. VHH-ruokavalioista en ole selvittänyt löytyykö niistä suosituksia rasvamäärille, mutta virallisterveellisten suositusten mukaan aikuinen mies joka tekee kevyttä työtä, pärjää 90g/pv, joista max 30g on tyydyttyneitä rasvoja.

Laihdutin itse n. 15 vuotta sitten atkinsin dieetillä, ja silloin todellakin holvasin rasvoilla. Ei siinä ketään, paino putosi ja onnistuin pitämäänkin painon kurissa lähes 10 vuotta kunnes hiilarit ja maitotuotteet vei taas mennessään.

Nyt olen tuosta vuoden alusta lähtien vältellyt taas hiilareita, mutta olen myös keskittynyt rasvankäytön tarkkailuun. Ohjenuorakseni olen ottanut tuon virallisterveellisissä suositusrajoissa pysyttelemistä, toki painonpudotusvaiheessa menin rasvoissa noin puolikkailla päiväannoksilla koska elimistöni ei huutanut lisäenergiaa johon olisi tarvittu rasvaa.

Minulle VHH on sitä, että en käytä leipää, joten käytännössä sekin tyydyttynyt rasva minkä joku laittaisi leivälleen, jää mulle käytettäväksi lihaan ja sen paistoon koska en käytä myöskään maitotuotteita. Käytän siis tyydyttyneitä rasvoja päivittäin n. 30g lihan omina rasvoina sekä paistamiseen.

Luulen että tuo on se yksityiskohta johon kulminoituu karppaajan ja virallisterveellisen linjan suurin kiista, karppaaja ei näe kuinka karppausruokavalio ja virallisterveelliset suositukset voisi sovittaa yhteen. Ongelmana kun on se, että tyydyttääkseen päivittäisen proteiinintarpeen (mulla 100g/pv) täytyy syödä lihaa niin iso klöntti että siinä menee vähärasvaisen lihankin mukana jo väkisin tyydyttyneen rasvan päiväannoksen ylittävä määrä piilorasvoja.

Otin tavoitteekseni karpata pysytellen virallisterveellisissä rasvasuosituksissa, joten ryhdyin pohtimaan ratkaisua ongelmaani. Ja omasta mielestäni löysin erinomaisen ratkaisun, eli käytän nykyään aterioilla paljon kasviksia joilla tyydytän osan proteiinintarpeestani. Kikherne, mustapapu, mustasilmäpapu, kurpitsansiemenet ja kvinoa ovat hyviä aineita ja niistä saa hyvää proteiinia.

Kvinoasta on tullut minun "perunani", syön sitä n. 150g/päivä, ja saan pelkästään siitä n. 90g hidasta hiilihydraattia ja 20g proteiinia. Harrastan jonkun verran liikuntaa, joten tuo hiilari ei ihan riitä mun touhuihin, mutta ei se paljosta jää vajaaksi. Verensokeriarvoni ovat myös hyvin tasaiset, ruokataukojen venyminenkään ei saa minun verensokeriarvoja romahtamaan.

Käsittääkseni hiilihydraatin kulutukseni on ihan Antti Heikkilänkin hyväksymällä tasolla, ja rasvankulutukseni virallisterveellisten suositusten tasolla. Rohkenen epäillä että karppaan samalla kun huolehdin siitä etten ylitä rasvan saantisuosituksia, ja välttelen jopa liikoja määriä tyydyttynyttä rasvaa.

18

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vp35362

      Ei muuten onnistu. Turha edes puhua VHH- ruokavaliosta samaan aikaan virallisen kanssa.

      Jälleen hyvä esimerkki siitä kuinka tarpeeton rasvanpelko saa suomalaiset keksimään omia sekasotkuja ja niitä sitten sovitellan mukamas milloin miksikin.

      LCHF (VHH)

      Sairaille ja ylipainoisille: Tiukka LCHF = < 5E% hiilihydraatteja, > 60E% luonnollisia rasvoja.

      Sairaille ja ylipainoisille ja sairauksien estämiseksi:LCHF = 5-20E% hiilihydraatteja, > 60E% luonnollisia rasvoja.


      Sitten aletaan kutsumaan muuksi:

      Terveille jotka haluavat säilyttää terveytensä: Hiilihydraattirajoitettu ruokavalio = 20-30E% hilihydraatteja.

      Hiilihydraattiruokavalio = yli 30E% hiilihydraatteja


      Virallinen

      Rasvaa 25-40E%
      (joista tyydyttyneitä alle 10E%)

      proteiini 10-20E%

      hiilihydraatti 45-60E%

      Naurettavinta on että Suomen Diabetesliitto tyrkyttää diabeetikoille samaa satua.

    • terve.karppaus

      Sinä et oikeastaan perehtynyt aloitukseeni muuta kuin sen verran että huomasit minun kirjoittavan samassa lauseessa virallisterveelliset rasvasuositukset ja Heikkilän hyväksymät hiilaritasot.

      Minä puhuin rasvasta 90g/päivä, josta tyydyttyneitä 30g
      Proteiini 100g/päivä
      Hiilarit 90 g/päivä

      Energiaksi muutettuna tuo tarkoittaa:
      Rasva 51,5E%
      Proteiini 25,5E%
      Hiilihydraatit 23E%

      Karppaajat eivät kykene ymmärtämään minkälainen energiapommi rasva on oikeasti, sillä gramma rasvaa antaa 9 kcal siinä missä proteiini ja hiilari vain 4 kcal/gramma. Nyrkillisessä voita on 1000 kcal, sellaisen kun heittää pannulle, paistaa entrecotinsa siinä ja juo paistorasvan päälle, niin pumppu hitsaa nopeasti kiinni.

      Minä olen kokeillut sekä atkinsin dieetin ja sen jälkeen karppausta reilulla rasvalla, sekä hiilaritietoista ruokavaliota järjellisellä rasvankulutuksella. Jälkimmäinen on ehdottomasti parempi vaihtoehto, siinä henki kulkee kevyemmin.

      En näe myöskään syytä miksi minun terveenä ihmisenä pitäisi noudattaa jotakin järjetöntä tiukkaa rasvadieettiä ja hylätä hiilarit joita perusterve ihminen käyttää polttoaineena.

      • Asettaakyseenalaiseksi

        Mitä väliä,vaikka rasva sisältää paljon energiaa? Siten tulee syötyä pienempiä määriä,kun tulee täyteen sekä rasva pitää hyvin nälkää. Olen itse laihduttanut jo yli 10kg vhhlla ja juon välillä kermaa suoraan purkista ja eipä kauaakaa ku koko tölkki mennyt! En harrasta ylimääräistä liikuntaa kummempaa ja silti paino putoaa kivaa vauhtia. Että sinänsä turhaan pelottelet rasvan kaloreilla :D

        Ok tyydyttyneen rasvan käyttö ei lisää sydän ja verisuonitauteja. Se todettiin monta vuotta(oliskoha ollu 10)kestäneessä kananmuna tutkimuksessa :) eikä ole mkn hörhötahon tekemä tutkimus,joka on heti niin epäluotettava että ;)


    • vm43

      Turhaa laskemista.
      Täydellä atkinsilla pois 16kg joista 14kg jäi pysyviksi. Ketosten aikana en laskenut mitään. Pidin vain huolen, että olen 0-linjalla hiilareiden suhteen. Silloin ei niitäkään tarvinnut laskea.

      Tuon jälkeisessä sekaravinnossa jätin pullat yms. mössöt pois poikkeustilanteita lukuun ottamatta.
      Järkeilin kokonaisuuden raameja mutta en laskenut mitään.
      14 vuotta sitten vaihdoimme ruokalautaset 20cm > 15cm:iin ja samoihin aikoihin aloitin intensiivisen kuntoilun.
      Syön kohtuullisesti ( niukahkosti) juureksia ja pastatuotteita. Parin päivittäisen ruisleipäsiivun päälle vetelen itse sötköttämääni valkosipulivoita.
      En syö makkaroita mutta kokolihaleikkeleitä ja juustoja kylläkin.
      Sapuskan laitossa ruokaöljyä ja päivittäisen, reilun vihersalaatin kastikkeena neitsyt oliiviöljyä ja valkoviinietikkaa, mm.

      Ainoa laskemani aines on proteiini. Varmistan saannin rasvattomalla raejuustolla ja protskujauheilla. Lihoja ja kananmunia kuluu tasaisesti. Rasvatonta maitoa 1,5l/päivä.
      Protskujakaan ei tarvitse leskea koska siihen on riittävän hyvä tuntuma.

      • terve.karppaus

        Sulla ja mulla on sikäli yhteinen näkemys asiasta, että katsomme myös ettei rasvaa kulu liikaa. Et ehkä enää ajattele asiaa, mutta sen tajuaa tekstistä.

        Sianihrakarppaajat, joiksi täällä karppaajia myös nimitetään, eivät useinkaan tajua ettei se rasvalla läträäminenkään ole terveellistä eikä edes tarpeellista.


    • vplaittoiasiasta121

      terve.karppaus

      Vaikka poistat vastaukseni kuinka monta kertaa niin totuus on se että sepustuksesi kuvää hiilydraattirajoitettuna ruokavalionan-ei VHH.

      • terve.karppaus

        En ole palstalla sellaisessa asemassa että voisin poistella vastauksia, eikä se minua kiinnostakaan.

        Minua kiinnostaisi tietää, montako kiloa voita ja sianihraa tulisi kuluttaa päivittäin jotta voitaisiin puhua sinun tarkoittamastasi "puhtaasta" VHH-ruokavaliosta?

        Olen ollut atkinsin dieetillä ja tiedän mitä se meno on, nyt jälkeenpäin laihdutettuani sallituilla rasvamäärillä ja rajoittaen hiilihydraatteja, tajuan että kilot lähtee yhtä joutuin ja olo on paljon parempi.

        VHH-intoilijat lukevat dataa kuin piru raamattua, kuten esim. tuo PURE-tutkimus osoittaa. Tuossa tutkimuksessahan huomattiin kertatyydyttymättömien rasvojen olevan parasta A-ryhmää ja niiden suosimista pidettiin parhaana tapana pitää itsestään huolta. Tyydyttyneistä rasvoistakin tutkimus antoi hyvän arvosanan, mutta niiden osuutta rasvan kokonaiskulutuksesta kehotettiin pitämään vain kolmasosassa. Osa karppaajista tilasi silti meijereistä säiliöautoittain "terveellistä" voita, vaikka oikeasti olisi pitänyt tilata oliiviöljyä.


    • hohhoijaakkaa

      Jokainen bodari tajuaa vältellä rasvoja kun elimistöä viritetään kisakuntoon, mutta rasvakarppaajien mielestä tuo on tarpeetonta koska kone polttaa rasvaa hyvin, ja loppu tulee kakan ja pissan mukana ulos.

      • Asettaakyseenalaiseksi

        Saanen kysyä,missä vaiheessa mainittiin bodareiden karppauksesta? Haluat vaan mustamaalata :D kroppa käy hiilareilla tietenki,jos et opeta sitä muuhun. Tietääkseni on olemassa ainakin se yksi treenaaja,joka syö karppilinjalla :)


      • veksiaamustataas

        hohhoijaakkaa

        Panehan se pullo nyt jo pois, näyttää vaikuttavan lääkityksesi.


      • VHH-lainen

        Rasvan välttämisen syynä ei ole tajuaminen vaan aivopesusta. 40-50 vuotta on hakattu ihmisten päähän rasvan olevan pahasta terveydelle ja sokeri olisi hyväksi. Miettikää tätä, mistä jatkuvasti lisääntyvät sairaudet johtuu? Olkoot bodari tai mikä hyvänsä, liiallinen hiilareiden määrä tulee kosteuttamaan ikääntymisen myötä.


      • Asettaakyseenalaiseksi
        veksiaamustataas kirjoitti:

        hohhoijaakkaa

        Panehan se pullo nyt jo pois, näyttää vaikuttavan lääkityksesi.

        Muuten hyvä kyl,mutten syö lääkkeitä :D taitaa sulla itsellä olla pieni asennevamma kun noin negatiiviseen sävyyn puhut toisille


    • Läpipasko

      Muusta en tiedä, mutta eilen tuli tehtyä ruokaa naudanjauhelihasta jolle ilmoitettiin rasvamääräksi alle 17%. Pannulla paistaessa näki kyllä että tasi olla ainakin siellä ylärajalla. Paistaessa ei tarvinnut laittaa yhtää lisärasvaa, kuiva pannu riitti. Mutta kyllä suolistokin tyhjeni tänä aamuna tehokkaasti ja ennen kaikkea rasvatun liukkaasti.

    • vpnaureskeli

      Läpipasko

      Ja täysin tarpeeton rasvanpelko on iskeytynyt päähän tiukkaan. Sitten voi kehitellä lisää luuloja.

    • Asettaakyseenalaiseksi

      Jep,täysin tarpeetontahan tuo rasvapelko on. Vaikka tyydyttynyt rasva nostaisikin kokonaiskolesteria,ei se kerro todellisesta tilanteestasi mitään. Viljoja tyrkytetää pirusti syynä se,että niistä saa paljon kuitua ja että vatsa toimii. Miksei rasvaa mainosteta samalla tavalla? Vaikkei siinä olekkaan kuituja niin vatsa toimii silti. Kuidusta vielä Sen verran, näin vertailun vuoksi yhdessä vaasan ruispalassa on kuitua 2.75g,yhdessä kuoritussa appelsiinissa taas on 4g. Niin,onko kuidunsaannin kannalta parempi syödä leipää kuin appelsiinia? :D tämä taas on yksi iso huijaus,jonka tajuaa vasta silloin,kun itse viihtii tutkia asiaa..kuoritussa omenassakin on enemmän kuitua kuin ruispalaviipaleessa!!

    • hpv27

      Appelsiinissa on myös sokeria 8.9 g/100 g eli kun syöt 200 g appelsiinia niin saat 18 g sokeria. Ruisleivässä on parhainmillaan 14% kuitua ja tuon 18 g hiilihydraattia tulee kun syöt 40 g täysjyväruisleipää ja siinä on siis 5.6 g kuitua.

      Kuitu parantaa kolesteroliarvoja ja vähentää suolistosyöpiä. Siksi sitä suositellaan, ei paremman vatsantoiminnan vuoksi. Kannattaa sitten syödä molempia.

      Johtavat ravitsemustutkijat kyllä suosittavat rasvoja vaan eivät tyydyttynyttä rasvaa. Siinä missä tyydyttynyt rasva huonontaa kolesteroliarvoja niin tyydyttymätön ja monityydyttymätön rasva parantaa kolesteroliarvoja.

    • VHH-lainen

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe