Kolme yhdessä

Minua pyydettiin selittämään miten "vain yksi" on yhtä kuin kolme. Teen vastauksestani oman aloitteen. Panen sen tänne koska se sopii "Jumala" palstalle.

>>>Selitä miten "vain yksi" on yhtä kuin kolme.<<<

Meillä on aurinko taivaalla vaikka sitä ei joka päivä näy. Auringossa on sen valo ja sen lämpö. Ja sitten on itse aurinko. Siis, aurinko: valo ja lämpö. Ja aurinko on YKSI aurinko. Kun puhutaan auringosta, se käsittää auringon valon ja lämmön. Auringosta ei puhuta monikossa vaikka puhutaankin sen valosta ja lämmöstä ja itse auringosta.

Kun puhutaan Jumalasta, puhutaan Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä. Jumala käsittää Isän, Sanan ja Hengen.

Aurinko: valo ja lämpö.
Jumala: Sana ja Henki.

Jos otamme auringosta pois valon ja lämmön, meillä ei ole aurinkoa.
Jos poistamme Jumalasta Sanan ja Hengen, meillä ei ole Jumalaa.

Sitten on ihminen. Ihminen on henki, sielu ja ruumis (1 Tess 5:23).
Vaikka ihmisessä on kolme "osaa", ihminen ei ole kolme vaan yksi. Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen. Olisiko niin että Jumalassakin on kolme "osaa" mutta että Hän on yksi?

>>>Onko sinulla jotain mikä on "vain yksi"?<<<

Minulla on "vain yksi" vaimo. Hänessä on henki, sielu ja ruumis mutta hän on yksi ihminen.

>>>Ymmärrätkö sinä mitä tarkoittaa "vain yksi"?<<<

"Vain yksi" on yksi. Mutta yhdessä voi olla kolme, niin kuin minussakin on kolme: henki, sielu ja ruumis mutta olen ”vain yksi” ihminen. Jos minusta, minulta, lähtee henki, olen heti kuollut ihminen. En voi elää ilman henkeäni. Jos minusta, ruumiistani, lähtee sielu, tapahtuu ruumiista irtautuminen ja minä olen jättänyt ruumiini. Ruumiini ei voi elää ilman sielua. Jos minulta otetaan pois ruumis, jos se vaikka tuhotaan pommilla olemattomiin, minua ei enää ole tässä maailmassa elävien kirjoissa. Mutta sieluni on Herran Jeesuksen Kristuksen luona ilman lihanruumista.

Jotta minä voisin olla kokonainen elävä YKSI ihminen, minussa tulee olla henki, sielu ja ruumis "kotona" ruumiissani. Jotta Jumala olisi kokonainen YKSI Jumala, Hänessä on oltava Isä, Sana ja Pyhä Henki.

Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa asuu jumaluuden koko täydellisyys ruumiillisesti. Silloin JUMALUUS ON ENEMMÄN KUIN ISÄ YKSIN - "jumaluuden koko täyteys", ts. koko täydellisyys. Tämä merkitsee - Herra Jeesus Kristus on Jumala, ilmestynyt ja ilmoitettu lihassa (Joh 1:1, 14, 1 Tim 3:16, Fil 2:5-11).

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

Kol 2:9 "Ty i honom bor gudomens hela fullhet lekamligen,"
Kol 2:9 "Sillä hänessä asuu koko jumaluuden täydellisyys ruumiillisesti,"
Kol 2:9 "For in him dwelleth all the fulness of the Godhead bodily."

11

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3varvaslaiskiainen

1 1=3 se on todistettu.

• havainnollistaeikö

Kolmiyhteistä Jumalaa voisi myös havainnollistaa siamilaisina kolmosina, joilla on kolme päätä mutta yksi ruumis.

• pistäparemmaks

Mites tämä
      on piste joka lähtee piirtämään suoraa viivaa. Einstein väitti että riittävän kauas mentyään tulee samaan pisteeseen Siis:
      piste = 1
      viiva = 2
      ympyrä = 3

Tai lähde 1
      viesti 2
      viestin viejä 3
      Ei ole mitään ellei ole ensin nämä kolme, nimet vaihtelevat

On joku joka kokee 1 on oltava 2 ilmiö joka 3 koetaan eli kokemus kaikki muu on näiden kerrannaisia

• Olin koulussa huono matematiikassa.
        Sinun arvoituksesi ovat minulle ylivoimaisia.

• 12___13

Mielestäni oikeampi ymmärrys Raamatusta on se, että Jumala on valo, Pyhä Henki on öljy ja Jeesus ja Jeesuksen opetuslapset ovat öljylamppuja, joissa Jumala "palaa" Pyhän Hengen kautta. :)

Suosittelisin kuitenkin pysymään vain siinä mitä Raamattu opettaa, mitään siitä muuttamatta, tai lisäämättä siihen ajatuksia, joita Raamattu ei opeta.

• Annat hyviä neuvoja. Kiitos! Missä muuten sanotaan opetuslapsia öljylampuiksi joissa Jumala "palaa"?

>>>Suosittelisin kuitenkin pysymään vain siinä mitä Raamattu opettaa, mitään siitä muuttamatta, tai lisäämättä siihen ajatuksia, joita Raamattu ei opeta.<<<

Minä arvostan sitä että joku huomauttaa minulle jos minä olen jossakin kohtaa erehtynyt. Onhan netissä paljon hengellisiä Raamattua hyvin tuntevia ihmisiä jotka voivat ojentaa minua tarvittaessa.

Mutta ymmrrät varmaan että jos sinua tulee ojentamaan sinulle täysin vieras ihminen, josta et mitään tiedä, ja huomauttaa sinulle vain että ole lisännyt Raamatun ilmoitukseen jotakin mitä siellä ei ole. Varmasti tahdot tietää onko hän Raamattua tunteva hengellinen uskova jolta voit ottaa vastaan ojennusta ja opetusta. Sitten varmasti tahdot tietää missä kohtaa hän katsoo sinun erehtyneen. Niin näin minä tässä tilanteessa ajattelen ja koen.

Olen siis iloinen että joku vaivautuu kommentoimaan tekstiäni ja jos on löytänyt sieltä teologisia virheitä, olisin hyvin iloinen jos tämä henkilö ilmoittaisi minulle mitä virheitä on löytänyt. Ja sitten tietenkin perustelut Raamatulla eikä jonku kirkkokunnan tai uskonsuunnan opeilla.

• 12___13
        Jaikal91 kirjoitti:

Annat hyviä neuvoja. Kiitos! Missä muuten sanotaan opetuslapsia öljylampuiksi joissa Jumala "palaa"?

>>>Suosittelisin kuitenkin pysymään vain siinä mitä Raamattu opettaa, mitään siitä muuttamatta, tai lisäämättä siihen ajatuksia, joita Raamattu ei opeta.<<<

Minä arvostan sitä että joku huomauttaa minulle jos minä olen jossakin kohtaa erehtynyt. Onhan netissä paljon hengellisiä Raamattua hyvin tuntevia ihmisiä jotka voivat ojentaa minua tarvittaessa.

Mutta ymmrrät varmaan että jos sinua tulee ojentamaan sinulle täysin vieras ihminen, josta et mitään tiedä, ja huomauttaa sinulle vain että ole lisännyt Raamatun ilmoitukseen jotakin mitä siellä ei ole. Varmasti tahdot tietää onko hän Raamattua tunteva hengellinen uskova jolta voit ottaa vastaan ojennusta ja opetusta. Sitten varmasti tahdot tietää missä kohtaa hän katsoo sinun erehtyneen. Niin näin minä tässä tilanteessa ajattelen ja koen.

Olen siis iloinen että joku vaivautuu kommentoimaan tekstiäni ja jos on löytänyt sieltä teologisia virheitä, olisin hyvin iloinen jos tämä henkilö ilmoittaisi minulle mitä virheitä on löytänyt. Ja sitten tietenkin perustelut Raamatulla eikä jonku kirkkokunnan tai uskonsuunnan opeilla.

”Missä muuten sanotaan opetuslapsia öljylampuiksi joissa Jumala "palaa"?”

Hyvä kysymys. Ensiksi on hyvä huomata, en sanonut Jumalan palavan. Jumala on se liekki, joka loistaa, kun Pyhä Henki vaikuttaa ihmisessä hyvinä tekoina ja Jumalan rakkautena. Se on vertauskuva, joka tulee siitä, että Jeesuksen opetuslapset loistavat Jumalan kirkkautta, Pyhän hengen kautta, joka ihmisissä vaikuttaa. Mutta jos olet erimieltä tämän vertauksen kanssa, etkä näe sen olevan yhteneväinen Raamatun opetuksen kanssa, hylkää se heti. :)

”Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja
        ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.”
        Matt. 5:16

”Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina - sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä –”
        Efe 5:8-9

” Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala
        on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä.”
        1 Joh. 1:5

”Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä. Joka rakastaa veljeänsä, se pysyy valkeudessa, ja hänessä ei ole pahennusta.”
        1 Joh. 2:9-10

” Olen siis iloinen että joku vaivautuu kommentoimaan tekstiäni ja jos on löytänyt sieltä teologisia virheitä, olisin hyvin iloinen jos tämä henkilö ilmoittaisi minulle mitä virheitä on löytänyt.”

Kyse on ennemmin siitä, että mielestäni ei kannata antaa merkityksiä, joita ei Raamatussa anneta. Minulle ainakin riittää Raamatun ilmoitus sellaisenaan, ilman esim. tällaisia lisämerkityksiä:

”Jotta minä voisin olla kokonainen elävä YKSI ihminen, minussa tulee olla henki, sielu ja ruumis "kotona" ruumiissani. Jotta Jumala olisi kokonainen YKSI Jumala, Hänessä on oltava Isä, Sana ja Pyhä Henki.”

Jos ajatellaan Jumalan olevan kolmesta osasta koottu, silloin yksittäiset osat eivät ole kokonaisuus, vaan osa kokonaisuutta. Esim. jos ajatellaan, että sinulla on auto, joka koostuu neljästä renkaasta, korista ja moottorista, et varmaan kutsuisi pelkkää moottoria autoksi? Samoin, jos Jumala koostuu kolmesta osasta, joiden kokonaisuutta kutsutaan siis Jumalaksi, et varmaan kutsuisi yhtä osaa Jumalaksi?

• 12___13 kirjoitti:

”Missä muuten sanotaan opetuslapsia öljylampuiksi joissa Jumala "palaa"?”

Hyvä kysymys. Ensiksi on hyvä huomata, en sanonut Jumalan palavan. Jumala on se liekki, joka loistaa, kun Pyhä Henki vaikuttaa ihmisessä hyvinä tekoina ja Jumalan rakkautena. Se on vertauskuva, joka tulee siitä, että Jeesuksen opetuslapset loistavat Jumalan kirkkautta, Pyhän hengen kautta, joka ihmisissä vaikuttaa. Mutta jos olet erimieltä tämän vertauksen kanssa, etkä näe sen olevan yhteneväinen Raamatun opetuksen kanssa, hylkää se heti. :)

”Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja
        ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.”
        Matt. 5:16

”Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina - sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä –”
        Efe 5:8-9

” Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala
        on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä.”
        1 Joh. 1:5

”Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä. Joka rakastaa veljeänsä, se pysyy valkeudessa, ja hänessä ei ole pahennusta.”
        1 Joh. 2:9-10

” Olen siis iloinen että joku vaivautuu kommentoimaan tekstiäni ja jos on löytänyt sieltä teologisia virheitä, olisin hyvin iloinen jos tämä henkilö ilmoittaisi minulle mitä virheitä on löytänyt.”

Kyse on ennemmin siitä, että mielestäni ei kannata antaa merkityksiä, joita ei Raamatussa anneta. Minulle ainakin riittää Raamatun ilmoitus sellaisenaan, ilman esim. tällaisia lisämerkityksiä:

”Jotta minä voisin olla kokonainen elävä YKSI ihminen, minussa tulee olla henki, sielu ja ruumis "kotona" ruumiissani. Jotta Jumala olisi kokonainen YKSI Jumala, Hänessä on oltava Isä, Sana ja Pyhä Henki.”

Jos ajatellaan Jumalan olevan kolmesta osasta koottu, silloin yksittäiset osat eivät ole kokonaisuus, vaan osa kokonaisuutta. Esim. jos ajatellaan, että sinulla on auto, joka koostuu neljästä renkaasta, korista ja moottorista, et varmaan kutsuisi pelkkää moottoria autoksi? Samoin, jos Jumala koostuu kolmesta osasta, joiden kokonaisuutta kutsutaan siis Jumalaksi, et varmaan kutsuisi yhtä osaa Jumalaksi?

Kiitos vastauksesta. Luin sen ja noteerasin. Noteerasin myös rivien välissä olevan luettavan viestin. Kiitos!

• Perusteluja

Teologien järkeisoppia...

Tämä on Raamatun sanaa:
      VAIN YKSI JUMALA

1) Jeesus sanoi, että Isä lähetti hänet (Joh.6:44,57, Joh.8:18, Joh.20:21).
      2) Jeesus oli, ja on, Jumalan Poika (Joh.3:16).
      3) Jeesus opetti, että Isä on ainut Jumala (Joh.17:3).
      4) Jeesus sanoi lähettävänsä sen, minkä hänen Isänsä oli luvannut (Luk.24:49).
      5) Jeesus teki ihmeitä "Jumalan sormella", sillä Jumala voiteli hänet (Luuk.11:20).
      6) Jeesus väitti puhuneensa niitä sanoja, joita Isä käski hänen puhua (Joh.8:28).
      7) Jeesus teki samoja asioita kuin oli nähnyt Isän tekevän (Joh.5:19).
      8) Jeesus sanoi elävänsä Isän kautta (Joh.6:57).
      9) Jeesus sanoi, että Isä on hänet pyhittänyt (Joh.10:36).
      10) Jeesus paljasti että Isä on Jumala (Joh.6:27, Joh.17:3).
      11) Jeesus laittoi Isän tahdon oman tahtonsa edelle (Mark.14:36).
      12) Jeesus sanoi, ettei voi itsestään mitään tehdä (Joh.5:19).
      13) Jeesus sanoi että Isä opettaa häntä (Joh.8:28).
      14) Jeesus sanoi, että Isä näyttää hänelle kaikki mitä itse tekee (Joh.5:20).
      15) Jeesus sanoi saaneensa käskyjä Isältä (Joh.8:28, 10:18, 12:50).
      16) Jeesus sanoi että hän aina tekee sitä mikä miellyttää Jumalaa (Joh.8:29).
      17) Jeesus sanoi, että Jumala on painanut häneen sinettinsä (Joh.6:27).
      18) Jeesus rukoili Jumalaa (Joh.17).
      19) Jeesus ylisti Jumalaa (Mat.11:25).
      20) Jeesus kiitti Jumalaa (Joh.11:41).
      21) Jeesus sanoi rakastavansa Isää (Joh.14:31).
      22) Jeesus sanoi että Isä on häntä suurempi (Joh.14:28).
      23) Jeesus pyysi Jumalaa kirkastamaan nimensä (Joh12.28).
      24) Jeesus opetti rukoilemaan Isää, eli Jumalaa (Mat.6:6,9, Joh.4:23).
      25) Jeesus antoi kunnian Isälleen (Joh.5:41, Joh.8:50).
      26) Jeesus saarnasi paljon Isästään, eli Jumalasta (esim. vuorisaarnassa).
      27) Jeesus teki Isänsä nimen tunnetuksi omilleen (Joh.17:6).
      28) Jeesuksen omat, ovat Jumalan omat (Joh.17:10).
      29) Jeesuksesta tuli "välimies" Jumalan ja ihmisten välille (1.Tim.2:5).
      30) Jeesuksesta tuli ainut "tie" Jumalan tykö (Joh.14:6).
      31) Jumala teki Jeesuksen Kristukseksi, eli voiteli hänet (Apt.2:36).
      32) Jumala antoi kaiken Jeesuksen haltuun (Mat.11:27).
      33) Jumala herätti Jeesuksen kuolleista (Apt.4:10).
      34) Jumala lunasti meidät Jeesuksen veren kautta (Ef.1:7).
      35) Jumala on Kristuksen pää (1.Kor.11:3).

• Perusteluja

VAIN YKSI JUMALA

1) Jeesus sanoi, että Isä lähetti hänet (Joh.6:44,57, Joh.8:18, Joh.20:21).
      2) Jeesus oli, ja on, Jumalan Poika (Joh.3:16).
      3) Jeesus opetti, että Isä on ainut Jumala (Joh.17:3).
      4) Jeesus sanoi lähettävänsä sen, minkä hänen Isänsä oli luvannut (Luk.24:49).
      5) Jeesus teki ihmeitä "Jumalan sormella", sillä Jumala voiteli hänet (Luuk.11:20).
      6) Jeesus väitti puhuneensa niitä sanoja, joita Isä käski hänen puhua (Joh.8:28).
      7) Jeesus teki samoja asioita kuin oli nähnyt Isän tekevän (Joh.5:19).
      8) Jeesus sanoi elävänsä Isän kautta (Joh.6:57).
      9) Jeesus sanoi, että Isä on hänet pyhittänyt (Joh.10:36).
      10) Jeesus paljasti että Isä on Jumala (Joh.6:27, Joh.17:3).
      11) Jeesus laittoi Isän tahdon oman tahtonsa edelle (Mark.14:36).
      12) Jeesus sanoi, ettei voi itsestään mitään tehdä (Joh.5:19).
      13) Jeesus sanoi että Isä opettaa häntä (Joh.8:28).
      14) Jeesus sanoi, että Isä näyttää hänelle kaikki mitä itse tekee (Joh.5:20).
      15) Jeesus sanoi saaneensa käskyjä Isältä (Joh.8:28, 10:18, 12:50).
      16) Jeesus sanoi että hän aina tekee sitä mikä miellyttää Jumalaa (Joh.8:29).
      17) Jeesus sanoi, että Jumala on painanut häneen sinettinsä (Joh.6:27).
      18) Jeesus rukoili Jumalaa (Joh.17).
      19) Jeesus ylisti Jumalaa (Mat.11:25).
      20) Jeesus kiitti Jumalaa (Joh.11:41).
      21) Jeesus sanoi rakastavansa Isää (Joh.14:31).
      22) Jeesus sanoi että Isä on häntä suurempi (Joh.14:28).
      23) Jeesus pyysi Jumalaa kirkastamaan nimensä (Joh12.28).
      24) Jeesus opetti rukoilemaan Isää, eli Jumalaa (Mat.6:6,9, Joh.4:23).
      25) Jeesus antoi kunnian Isälleen (Joh.5:41, Joh.8:50).
      26) Jeesus saarnasi paljon Isästään, eli Jumalasta (esim. vuorisaarnassa).
      27) Jeesus teki Isänsä nimen tunnetuksi omilleen (Joh.17:6).
      28) Jeesuksen omat, ovat Jumalan omat (Joh.17:10).
      29) Jeesuksesta tuli "välimies" Jumalan ja ihmisten välille (1.Tim.2:5).
      30) Jeesuksesta tuli ainut "tie" Jumalan tykö (Joh.14:6).
      31) Jumala teki Jeesuksen Kristukseksi, eli voiteli hänet (Apt.2:36).
      32) Jumala antoi kaiken Jeesuksen haltuun (Mat.11:27).
      33) Jumala herätti Jeesuksen kuolleista (Apt.4:10).
      34) Jumala lunasti meidät Jeesuksen veren kautta (Ef.1:7).
      35) Jumala on Kristuksen pää (1.Kor.11:3).

• Arvelen, että Raamatun varsin syvällinen näkemys on se, että todellisuus on pohjimmiltaan relaatio.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      172
      6273
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1744
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1528
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1280
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      952
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      30
      870
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      97
      856
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      809
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      231
      775
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      759
    Aihe