Ennen sotia psykologia ei juuri vaikuttanut kristinuskon tulkintaan. Ei vielä myöskään sodan jälkeen, vaikka freudilais- ja amerikkalaisvaikutteet saivat jo tukevan otteen yleiskulttuurista.
Erisuuntaiset psykologiset katsannot tulivat kirkkoon suuremmassa määrin 60-luvulla. Huippukohta oli ehkä 80-luvulla. Siitä lähtien innostus on laskenut. Näin siis kirkon toiminnassa. Toisin on kirkon omassa koulutuksessa. Kouluttajat ovat vanhempaa sukupolvea, joten he diggaavat enemmän psykologiaa kuin nuoret.
Kun olin 90-luvulla pastoraalikurssilla kirkon koulutuskeskuksessa, kouluttajien psykologinen asenne oli suorastaan ylipursuava. Jos sanoi jotakin, kouluttaja heti muutti sen muotoon: "Sinä siis koet sillä tavalla." Ei voinut vedota mihinkään faktaan, koska kaikki oli vain kokemista, paitsi tietysti kouluttajan psykologinen näkemys. Se oli varmaakin varmempi.
Tämähan ei tietenkään enää tarttunut kaikella voimallaan nuorempiin, jotka nyt ovat jo vanhoja kirkon julistajia. Eräs psykologiaan innostunut pappi kierteli kyllä edelleen pitämässä seurakunnissa "koulutustilaisuuksia". Nämä olivat pikemminkin eräänlaisia psykologisia rakentumiskokouksia, oikeastaan hyvin samankaltaisia, kuin herätyskokoukset ja monissa uskonnoissa ilmenevät kokoontumiset. Ilmapiiri oli toisinajattelevalle painostava. Samainen pappi oli myös kirjoittanut rippikoulukirjan, jota mekin käytimme. Umpipsykologinen. Edisti "koulutustilaisuuksillaan" tietysti kirjansa myyntiä. Niin pian, kuin ilmestyi laadukkaampi, siirryimme siihen.
Kaikuja kirkon psykologisesta vaiheesta on jäljellä, mutta käännekohta on tapahtunut jo ajat sitten.
Herätysliikkeet, vapaat suunnat ja fundamentalistit, olivat sodanjälkeisenä aikana paljon pitempään kielteisiä psykologiselle tulkintatavalle kuin kirkon päälinja. Olivat suorastaan aggressiviisen kielteisiä. Kuitenkin ne myöhemmin omaksuivat alun kielteisestä suhtautumisesta huolimatta, vain viipeellä. Kun vertailee ennen ja nykyisin julkaistuja kirjoituksia ynnä entistä ja nykyistä julistusta, havaitsee huomattavan eron, psykologiaa.
Ennen sotia yleinen tapa tulkita asoita, oli biologinen ja fysikaalinen. Sodanjälkeisessä kulttuurissa kaikki ruvettiin näkemään psykologisena. Vähitellen tämä tunkeutui kristilliseen kulttuuriin, ensin kirkkoon, sitten huomattavalla viipeellä vapaisiin suuntiin ja heätysliikkeisiin.
Syitä lienee kaksi. a) Yleiskulttuuri yleensäkin vaikuttaa hiljalleen kristilliseen kulttuuriin, vain vähän päinvastoin. b) Koulun lehtoraatteihin oli usein yhdistetty psykologian ja uskonnon opetus. Niin opettajiksi ryhtyvät papit ja muut teologian maisterit joutuivat opiskelemaan myös psykologiaa ja muodostivat näistä aineksista maailmankatsomuksen, joka oli uudella tavalla painottunut. Heidän vaikutuksestaan kirkko ensin, sitten herätysliikkeet muuttuivat.
Nyt kehitys kulkee vastakkaiseen suuntaan. Yleiskulttuurissa luonnontieteet painottuvat jo vahvasti. Kirkko seuraa perässä ja pian herätysliikkeetkin. Palaamme entiseen, mutta samalla tietämys ja lisääntynyt koulutus on tehnyt tehtävänsä.
Kristinusko ja psykologia
45
652
Vastaukset
- näinkö.on
Eikö teologisissa tiedekunnissa opeteta myös uskonnonpsykologiaa? Se tutkii uskonnollista käyttäytymistä. Uskonnollinen käyttäytyminen voi olla myös sairauden oire.
Ehkä vedit turhan yksioikoisen johtopäätöksen siitä, että uskonnollinen käyttäytminen on sairauden oire? Toki se voi vahvistua tietysissä sairauksissa.
mummomuori kirjoitti:
Ehkä vedit turhan yksioikoisen johtopäätöksen siitä, että uskonnollinen käyttäytminen on sairauden oire? Toki se voi vahvistua tietysissä sairauksissa.
Syytät edellistä "yksioikoisista johtopäätöksistä": "Ehkä vedit turhan yksioikoisen johtopäätöksen siitä, että uskonnollinen käyttäytminen on sairauden oire?"
Kuitenkin hän sanoi: "Uskonnollinen käyttäytyminen voi olla myös sairauden oire." Siis "...voi olla myös..." Nämä sanat jätit kommentissasi pois, joten saatoit syyttää häntä yksinkertaistamisesta.
Ihan oikeasti, lue tarkoin, ennen kuin vastaat.dogmatikos- kirjoitti:
Syytät edellistä "yksioikoisista johtopäätöksistä": "Ehkä vedit turhan yksioikoisen johtopäätöksen siitä, että uskonnollinen käyttäytminen on sairauden oire?"
Kuitenkin hän sanoi: "Uskonnollinen käyttäytyminen voi olla myös sairauden oire." Siis "...voi olla myös..." Nämä sanat jätit kommentissasi pois, joten saatoit syyttää häntä yksinkertaistamisesta.
Ihan oikeasti, lue tarkoin, ennen kuin vastaat.Toki luin tuon ihan tarkkaan ja huomasin tuon vain sanan. Mutta jotenkin se nousi liikaa esiin ja jäti mielikuvan, että se olisi sairaiden tuote - usein se on toisinpäin, se sairauden myötä vahvistuu jo olemassa oleva uskonnollisuus.
Kiihkouskonnollisuus on eräs mielisairauden oire, mun psykiatrin mukaan.
- ex-hellari
Ainakin helluntailaiset ovat hyvin edustettuina mielisairaaloissa.
- hullutellaan.yhdessä
ex-hellari kirjoitti:
Ainakin helluntailaiset ovat hyvin edustettuina mielisairaaloissa.
Mitä karismaattisempi, sitä hullumpi
ex-hellari kirjoitti:
Ainakin helluntailaiset ovat hyvin edustettuina mielisairaaloissa.
Ja tietosi perustuu mihin?
ex-hellari kirjoitti:
Ainakin helluntailaiset ovat hyvin edustettuina mielisairaaloissa.
thoyssa ja ex-hellari
On usein esitetty, että jotkin mielisairauden muodot olisivat tulosta siitä, että ajattelee "liiaksi" hengellisiä asioita. Tämä vastaa psykologista selitystapaa. Luonnontieteellinen selitystapa näkee syy- ja seuraussuhteen usein päinvastaisena: mieleltään sairas hakeutuu hengellisiin asioihin, kun mitkään muut toimet eivät auta, ei lääkitys eikä psykoterapia.
Itse esimerkiksi olen kuivilla oleva alkoholisti. Meistä, kaikki hengelliset ja hoidolliset keinot yhteenkinlaskien, pääsee pitkäaikaisesti kuiville vain 1 - 2 %. Sekä lääkehoito että psykoterapia ovat lähes tuloksettomia. Alkoholisti tietää tämän joko kokemuksen tai tilastojen perusteella. Kysymyksessä on monigeenisesti periytyvä henkinen sairaus, joka on poikkeuksellisen resistentti hoidolle.
Meistä hyvin monet ovat henkisessä hädässään kääntyneet lopulta Jeesuksen puoleen, kun muuta apua ei ole. Näin kävi myös minulle. Join niin paljon, kuin alkoholistin kouliintunut maksa pystyy polttamaan, noin 15 grammaa tunnissa, Tämä tekee noin 17 pulloa olutta päivässä. (Normaalin ihmisen kouliintumaton maksa polttaa noin 7 grammaa.) Lopulta olin niin huonossa kunnossa, etten enää tiennyt mikä päivä ja mikä vuorokaudenaika on.
Syvä alkoholismi on kuin mikä muukin mielisairaustila. Ihminen on täysin sekaisin. Kun mikään ei auta, ihminen ajautuu usein, aivan tahtomattaan, Jeesuksen ristin juurelle. Siinä ei kysytä haluaako, pakko on pakko.
Usein mielisairaudesta ei parannu. Minäkin kärsin edelleen sietämättömästä ahdistuneisuudesta. Sitä potevat monet alkoholistit olivatpa kuivilla tai "kentällä", sillä alkoholismi korreloi vahvasti ahdistuneisuuden kanssa. Kuivilla on kuitenkin helpompi olla, ja siitä kiitos kuuluu yksin Jeesukselle. Kun lopulta, ehkä jo piankin, pääsen Herran luo, kaikki entinen on mennyt, ahdistuskin.
Psykologinen teoria ajattelee, että mielisairaudet ovat usein reaktiivisia, toisin sanoen psykologisten syiden aiheuttamia. Luonnontieteellinen ajattelu näkee, että syy on usein aivojen poikkeuksellinen kunto. Aivojen tuhoutuminen voi johtua joko perinnöllisistä syistä, tai ajan mukana tulleesta haitasta, mekaanisesta tai kemiallisesta vauriosta.
Siis ylihengellisyys ei aiheuta mielisairautta, vaan mielisairas turvaa ainoaan mahdolliseen apuun, kuin hukkuva oljenkorteen.- ex-hellari
Eerikatässämoi kirjoitti:
Ja tietosi perustuu mihin?
Tietoni perustuu siihen mitä näin ja kuulin ollessani hellareissa. Niissä piireissä oli järkyttävästi psyykkisesti sairaita. Tunnen muutamia vieläkin vaikka en kyseisissä piireissä enää käykään. Jotkut jäävät pois eikä kukaan kysele perään. Ovat sitten joutuneet mielisairaalaan ja pitkiin terapioihin.
ex-hellari kirjoitti:
Tietoni perustuu siihen mitä näin ja kuulin ollessani hellareissa. Niissä piireissä oli järkyttävästi psyykkisesti sairaita. Tunnen muutamia vieläkin vaikka en kyseisissä piireissä enää käykään. Jotkut jäävät pois eikä kukaan kysele perään. Ovat sitten joutuneet mielisairaalaan ja pitkiin terapioihin.
Eli ymmärsinkö oikein, väitteesi perustuu jollekin itse näkemällesi ja toisaalta kuulopuheisiin? kainka laajoja joukkoja hellareita tapasit ja onko sinulla koulutus arvioida psyykkisiä sairauksia vai kertoivatko he itse sinulle olevansa psyykkisesti sairaita?
Nyt puhutaan muuten psykiatisesta sairaalasta , ei mielisairaalasta.- UUT_
dogmatikos- kirjoitti:
thoyssa ja ex-hellari
On usein esitetty, että jotkin mielisairauden muodot olisivat tulosta siitä, että ajattelee "liiaksi" hengellisiä asioita. Tämä vastaa psykologista selitystapaa. Luonnontieteellinen selitystapa näkee syy- ja seuraussuhteen usein päinvastaisena: mieleltään sairas hakeutuu hengellisiin asioihin, kun mitkään muut toimet eivät auta, ei lääkitys eikä psykoterapia.
Itse esimerkiksi olen kuivilla oleva alkoholisti. Meistä, kaikki hengelliset ja hoidolliset keinot yhteenkinlaskien, pääsee pitkäaikaisesti kuiville vain 1 - 2 %. Sekä lääkehoito että psykoterapia ovat lähes tuloksettomia. Alkoholisti tietää tämän joko kokemuksen tai tilastojen perusteella. Kysymyksessä on monigeenisesti periytyvä henkinen sairaus, joka on poikkeuksellisen resistentti hoidolle.
Meistä hyvin monet ovat henkisessä hädässään kääntyneet lopulta Jeesuksen puoleen, kun muuta apua ei ole. Näin kävi myös minulle. Join niin paljon, kuin alkoholistin kouliintunut maksa pystyy polttamaan, noin 15 grammaa tunnissa, Tämä tekee noin 17 pulloa olutta päivässä. (Normaalin ihmisen kouliintumaton maksa polttaa noin 7 grammaa.) Lopulta olin niin huonossa kunnossa, etten enää tiennyt mikä päivä ja mikä vuorokaudenaika on.
Syvä alkoholismi on kuin mikä muukin mielisairaustila. Ihminen on täysin sekaisin. Kun mikään ei auta, ihminen ajautuu usein, aivan tahtomattaan, Jeesuksen ristin juurelle. Siinä ei kysytä haluaako, pakko on pakko.
Usein mielisairaudesta ei parannu. Minäkin kärsin edelleen sietämättömästä ahdistuneisuudesta. Sitä potevat monet alkoholistit olivatpa kuivilla tai "kentällä", sillä alkoholismi korreloi vahvasti ahdistuneisuuden kanssa. Kuivilla on kuitenkin helpompi olla, ja siitä kiitos kuuluu yksin Jeesukselle. Kun lopulta, ehkä jo piankin, pääsen Herran luo, kaikki entinen on mennyt, ahdistuskin.
Psykologinen teoria ajattelee, että mielisairaudet ovat usein reaktiivisia, toisin sanoen psykologisten syiden aiheuttamia. Luonnontieteellinen ajattelu näkee, että syy on usein aivojen poikkeuksellinen kunto. Aivojen tuhoutuminen voi johtua joko perinnöllisistä syistä, tai ajan mukana tulleesta haitasta, mekaanisesta tai kemiallisesta vauriosta.
Siis ylihengellisyys ei aiheuta mielisairautta, vaan mielisairas turvaa ainoaan mahdolliseen apuun, kuin hukkuva oljenkorteen.Monet ovat sairastuneet joutuessaan ahdasmielisen uskonlahkon kynsiin.. Uskontojen uhrien tuki ry tietää kertoa enemmän. Myös kirkon piiristä tulee uskonnon uhreja.
Eerikatässämoi kirjoitti:
Eli ymmärsinkö oikein, väitteesi perustuu jollekin itse näkemällesi ja toisaalta kuulopuheisiin? kainka laajoja joukkoja hellareita tapasit ja onko sinulla koulutus arvioida psyykkisiä sairauksia vai kertoivatko he itse sinulle olevansa psyykkisesti sairaita?
Nyt puhutaan muuten psykiatisesta sairaalasta , ei mielisairaalasta.Kirkoissa on mielisairaita ihmisiä siksi, että kirkko on monille mielisairaille lähes ainoa yhteisö, joka toivottaa tervetulleeksi.
- ex-hellari
Eerikatässämoi kirjoitti:
Eli ymmärsinkö oikein, väitteesi perustuu jollekin itse näkemällesi ja toisaalta kuulopuheisiin? kainka laajoja joukkoja hellareita tapasit ja onko sinulla koulutus arvioida psyykkisiä sairauksia vai kertoivatko he itse sinulle olevansa psyykkisesti sairaita?
Nyt puhutaan muuten psykiatisesta sairaalasta , ei mielisairaalasta.KYllä itse keskustelin paljon näiden uskovien kanssa ja he kertoivat monenlaisista ongelmista. Muutamia menin katsomaan mielisairaalaankin (psykiatrian klinikalle). Yleensä psyykkisesti sairaita katsotaan hellareissa karsaasti. Hehän ovat eläviä esimerkkejä siitä ettei kyseisessä paikassa ole kaikki hyvin kun siellä sairastutaan. Olen ollut ison kaupungin helluntaiseurakunnan jäsen. En enää. Muutamat jotka ovat jättäneet kyseisen lahkon, ovat sanoneet lähteneensä sen säilyttääkseen mielenterveytensä. Minusta jokaisesta sairaaksi tekevästä porukasta on syytä lähteä pois HETI kun sen huomaa.
ex-hellari kirjoitti:
KYllä itse keskustelin paljon näiden uskovien kanssa ja he kertoivat monenlaisista ongelmista. Muutamia menin katsomaan mielisairaalaankin (psykiatrian klinikalle). Yleensä psyykkisesti sairaita katsotaan hellareissa karsaasti. Hehän ovat eläviä esimerkkejä siitä ettei kyseisessä paikassa ole kaikki hyvin kun siellä sairastutaan. Olen ollut ison kaupungin helluntaiseurakunnan jäsen. En enää. Muutamat jotka ovat jättäneet kyseisen lahkon, ovat sanoneet lähteneensä sen säilyttääkseen mielenterveytensä. Minusta jokaisesta sairaaksi tekevästä porukasta on syytä lähteä pois HETI kun sen huomaa.
Oma kokemukseni hellareista on toinen. Myöskään psykiatrisilla osastoilla ei ole ollut hellareita yliedustettuna.
Toki totta on se, että mielenterveyskuntoutujia ja päihdekuntoutujia on hengellisissä piireissä, koska he usein etsiytyvät hengellisiin yhteisöihin. Ja koska meillä on mielenterveydellisistä syistä paljon ihmisiä eläkkeellä tai sairauslomilla ylipäätään yhteiskunnassamme, on heitä tietysti myös hengellisissä yhteisöissä.
Tietenkin yhteisö, hengellinenkin, voi sairastuttaa ihmisen mielenterveysongelmiin ja mielisairauksiin.
Ennen vanhaan, kun oli vielä telttoja kesäisin, oli telttojen luona useita päihteidenkäyttäjiä ja kun heitä kuunteli, he osasivat laulut ulkoa, joskus pyysivät esirukousta, osasivat "kaavat" ja toimintatavat. He etsiytyivät teltoille.
Esim. työyhteisöstä ei voi niin vain lähteä pois, vaikka se sairastuttaisi. Hengellisistä yhteisöistä voi poistua helpommin, jos kokee yhteisön sairastuttavan.- mitä_sitten_
Eerikatässämoi kirjoitti:
Oma kokemukseni hellareista on toinen. Myöskään psykiatrisilla osastoilla ei ole ollut hellareita yliedustettuna.
Toki totta on se, että mielenterveyskuntoutujia ja päihdekuntoutujia on hengellisissä piireissä, koska he usein etsiytyvät hengellisiin yhteisöihin. Ja koska meillä on mielenterveydellisistä syistä paljon ihmisiä eläkkeellä tai sairauslomilla ylipäätään yhteiskunnassamme, on heitä tietysti myös hengellisissä yhteisöissä.
Tietenkin yhteisö, hengellinenkin, voi sairastuttaa ihmisen mielenterveysongelmiin ja mielisairauksiin.
Ennen vanhaan, kun oli vielä telttoja kesäisin, oli telttojen luona useita päihteidenkäyttäjiä ja kun heitä kuunteli, he osasivat laulut ulkoa, joskus pyysivät esirukousta, osasivat "kaavat" ja toimintatavat. He etsiytyivät teltoille.
Esim. työyhteisöstä ei voi niin vain lähteä pois, vaikka se sairastuttaisi. Hengellisistä yhteisöistä voi poistua helpommin, jos kokee yhteisön sairastuttavan.Helluntailaisuudessa niin kuin muissakin vapaakirkoissa Jeesus parantaa. Mutta jos ei parannakaan. Se onkin sitten sairaan oma vika.
dogmatikos- kirjoitti:
thoyssa ja ex-hellari
On usein esitetty, että jotkin mielisairauden muodot olisivat tulosta siitä, että ajattelee "liiaksi" hengellisiä asioita. Tämä vastaa psykologista selitystapaa. Luonnontieteellinen selitystapa näkee syy- ja seuraussuhteen usein päinvastaisena: mieleltään sairas hakeutuu hengellisiin asioihin, kun mitkään muut toimet eivät auta, ei lääkitys eikä psykoterapia.
Itse esimerkiksi olen kuivilla oleva alkoholisti. Meistä, kaikki hengelliset ja hoidolliset keinot yhteenkinlaskien, pääsee pitkäaikaisesti kuiville vain 1 - 2 %. Sekä lääkehoito että psykoterapia ovat lähes tuloksettomia. Alkoholisti tietää tämän joko kokemuksen tai tilastojen perusteella. Kysymyksessä on monigeenisesti periytyvä henkinen sairaus, joka on poikkeuksellisen resistentti hoidolle.
Meistä hyvin monet ovat henkisessä hädässään kääntyneet lopulta Jeesuksen puoleen, kun muuta apua ei ole. Näin kävi myös minulle. Join niin paljon, kuin alkoholistin kouliintunut maksa pystyy polttamaan, noin 15 grammaa tunnissa, Tämä tekee noin 17 pulloa olutta päivässä. (Normaalin ihmisen kouliintumaton maksa polttaa noin 7 grammaa.) Lopulta olin niin huonossa kunnossa, etten enää tiennyt mikä päivä ja mikä vuorokaudenaika on.
Syvä alkoholismi on kuin mikä muukin mielisairaustila. Ihminen on täysin sekaisin. Kun mikään ei auta, ihminen ajautuu usein, aivan tahtomattaan, Jeesuksen ristin juurelle. Siinä ei kysytä haluaako, pakko on pakko.
Usein mielisairaudesta ei parannu. Minäkin kärsin edelleen sietämättömästä ahdistuneisuudesta. Sitä potevat monet alkoholistit olivatpa kuivilla tai "kentällä", sillä alkoholismi korreloi vahvasti ahdistuneisuuden kanssa. Kuivilla on kuitenkin helpompi olla, ja siitä kiitos kuuluu yksin Jeesukselle. Kun lopulta, ehkä jo piankin, pääsen Herran luo, kaikki entinen on mennyt, ahdistuskin.
Psykologinen teoria ajattelee, että mielisairaudet ovat usein reaktiivisia, toisin sanoen psykologisten syiden aiheuttamia. Luonnontieteellinen ajattelu näkee, että syy on usein aivojen poikkeuksellinen kunto. Aivojen tuhoutuminen voi johtua joko perinnöllisistä syistä, tai ajan mukana tulleesta haitasta, mekaanisesta tai kemiallisesta vauriosta.
Siis ylihengellisyys ei aiheuta mielisairautta, vaan mielisairas turvaa ainoaan mahdolliseen apuun, kuin hukkuva oljenkorteen.”Psykologinen teoria ajattelee, että mielisairaudet ovat usein reaktiivisia, toisin sanoen psykologisten syiden aiheuttamia.”
Sen verran oikaisen, että teorioita on lukuisia, joten ei voi puhua vain yhdestä. Osa noista on ehkä jo vanhentuneita, osa ottaa jo lukuun myös lääketieteellisen puolen.
”Luonnontieteellinen ajattelu näkee, että syy on usein aivojen poikkeuksellinen kunto. Aivojen tuhoutuminen voi johtua joko perinnöllisistä syistä, tai ajan mukana tulleesta haitasta, mekaanisesta tai kemiallisesta vauriosta.”
Tämäkään malli yksiomaan ei aina toimi, vaan saattaa johtaa virhepäätelmiin.
”Siis ylihengellisyys ei aiheuta mielisairautta, vaan mielisairas turvaa ainoaan mahdolliseen apuun, kuin hukkuva oljenkorteen.”
Näin se useimmiten on, tosin tuo toinenkin vaihtoehto on olemassa. Jos mieli on hajaantunut, hengelliset asiat saattavat hajottaa vielä lisää.mummomuori kirjoitti:
”Psykologinen teoria ajattelee, että mielisairaudet ovat usein reaktiivisia, toisin sanoen psykologisten syiden aiheuttamia.”
Sen verran oikaisen, että teorioita on lukuisia, joten ei voi puhua vain yhdestä. Osa noista on ehkä jo vanhentuneita, osa ottaa jo lukuun myös lääketieteellisen puolen.
”Luonnontieteellinen ajattelu näkee, että syy on usein aivojen poikkeuksellinen kunto. Aivojen tuhoutuminen voi johtua joko perinnöllisistä syistä, tai ajan mukana tulleesta haitasta, mekaanisesta tai kemiallisesta vauriosta.”
Tämäkään malli yksiomaan ei aina toimi, vaan saattaa johtaa virhepäätelmiin.
”Siis ylihengellisyys ei aiheuta mielisairautta, vaan mielisairas turvaa ainoaan mahdolliseen apuun, kuin hukkuva oljenkorteen.”
Näin se useimmiten on, tosin tuo toinenkin vaihtoehto on olemassa. Jos mieli on hajaantunut, hengelliset asiat saattavat hajottaa vielä lisää.Kiinnittänet huomiota molemmissa lauseissani sanaan "usein". Se oli tarkoin edeltäkäsin harkittu. En siis sanonut "aina".
Psykologinen selitystapa pitää reaktiivista alkuperää tavallisempana, luonnontieteellinen elimellistä. Kumpikin selitystapa pitää molempia mahdollisena.ex-hellari kirjoitti:
Ainakin helluntailaiset ovat hyvin edustettuina mielisairaaloissa.
Eivät tosin hoitopuolella.
Eerikatässämoi kirjoitti:
Oma kokemukseni hellareista on toinen. Myöskään psykiatrisilla osastoilla ei ole ollut hellareita yliedustettuna.
Toki totta on se, että mielenterveyskuntoutujia ja päihdekuntoutujia on hengellisissä piireissä, koska he usein etsiytyvät hengellisiin yhteisöihin. Ja koska meillä on mielenterveydellisistä syistä paljon ihmisiä eläkkeellä tai sairauslomilla ylipäätään yhteiskunnassamme, on heitä tietysti myös hengellisissä yhteisöissä.
Tietenkin yhteisö, hengellinenkin, voi sairastuttaa ihmisen mielenterveysongelmiin ja mielisairauksiin.
Ennen vanhaan, kun oli vielä telttoja kesäisin, oli telttojen luona useita päihteidenkäyttäjiä ja kun heitä kuunteli, he osasivat laulut ulkoa, joskus pyysivät esirukousta, osasivat "kaavat" ja toimintatavat. He etsiytyivät teltoille.
Esim. työyhteisöstä ei voi niin vain lähteä pois, vaikka se sairastuttaisi. Hengellisistä yhteisöistä voi poistua helpommin, jos kokee yhteisön sairastuttavan.>Hengellisistä yhteisöistä voi poistua helpommin, jos kokee yhteisön sairastuttavan.
Voiko, jos kaikki ystävät ja "ystävät" ovat lahkosta ja muut ovat "sattuneesta syystä" jääneet tai jätetty kelkasta? Ei yksinäisyys tervehdytä ketään.- ajatteleensin
Eerikatässämoi kirjoitti:
Oma kokemukseni hellareista on toinen. Myöskään psykiatrisilla osastoilla ei ole ollut hellareita yliedustettuna.
Toki totta on se, että mielenterveyskuntoutujia ja päihdekuntoutujia on hengellisissä piireissä, koska he usein etsiytyvät hengellisiin yhteisöihin. Ja koska meillä on mielenterveydellisistä syistä paljon ihmisiä eläkkeellä tai sairauslomilla ylipäätään yhteiskunnassamme, on heitä tietysti myös hengellisissä yhteisöissä.
Tietenkin yhteisö, hengellinenkin, voi sairastuttaa ihmisen mielenterveysongelmiin ja mielisairauksiin.
Ennen vanhaan, kun oli vielä telttoja kesäisin, oli telttojen luona useita päihteidenkäyttäjiä ja kun heitä kuunteli, he osasivat laulut ulkoa, joskus pyysivät esirukousta, osasivat "kaavat" ja toimintatavat. He etsiytyivät teltoille.
Esim. työyhteisöstä ei voi niin vain lähteä pois, vaikka se sairastuttaisi. Hengellisistä yhteisöistä voi poistua helpommin, jos kokee yhteisön sairastuttavan."Oma kokemukseni hellareista on toinen. Myöskään psykiatrisilla osastoilla ei ole ollut hellareita yliedustettuna. "
Näin ei varmaan ole asianlaita, vaikka hellarit pitäisivät olla selvästikin yliedustettuina mielenterveysosastoilla. Seurakuntaan kun tulee ja otetaan vastaan niitä kaikkein heikoimpia, jotka usein ovat psyykkisesti moniongelmaisia, addiktoituneita ihmisiä, rikoksiin ja aineisiin vajonneita, kiusattuja ja rääkättyjä ihmisiä, konkurssin ja aviokriisejä kohdanneet, lapsena hyväksikäytetyt, .... ja paljon muita ongelmaisia. Itse uskon, että Jeesus on heitä parantanut ja parantaa koko ajan yhdessä seurakuntayhteyden kanssa. He saavat näissä seurakunnissa tilaisuuden eheytyä, raitistua ja muuten tervehtyä ja heille myös riittää puuhaa saada olla edes jotakin, mikä on osoittaunut ratkaisevaksi eheytymisen lähteeksi. Jos ihmisellä on jokin paikka minkä hän osaa, niin kaikki muuttuu, parempaan suuntaan.
Itse muistan erään naishenkilön, joka heilutti lippua ylistyksen aikana, että itsekin pidin sitä häiritsevänä. Kunnes kuulin tämän naisen tarinan ja voi sitä häpeän määrää kun häpesin omia ajatuksiani. Oli oikein pakko mennä Jumalan eteen anteeksipyytämään. Ja samalla kiitin Jumalaa, että en ehtinyt ilmaista kellekään tuota "häiritsevyyden tuntemuksiani". Tämän jälkeen en enää koskaan ulkonaisten seikkojen kautta luokittele ihmistä. Tulee tuntea hänen tarinansa ennnen kuin edes ajattelee mitään hänestä ja hänen käytöksestään. Ja olen oppinut suhtautumaan aidosti ja luonnollisesti mitä kummallisimpiin ihmisiin avoimesti, koska nyt tiedän, että heillä on tarinansa. ajatteleensin kirjoitti:
"Oma kokemukseni hellareista on toinen. Myöskään psykiatrisilla osastoilla ei ole ollut hellareita yliedustettuna. "
Näin ei varmaan ole asianlaita, vaikka hellarit pitäisivät olla selvästikin yliedustettuina mielenterveysosastoilla. Seurakuntaan kun tulee ja otetaan vastaan niitä kaikkein heikoimpia, jotka usein ovat psyykkisesti moniongelmaisia, addiktoituneita ihmisiä, rikoksiin ja aineisiin vajonneita, kiusattuja ja rääkättyjä ihmisiä, konkurssin ja aviokriisejä kohdanneet, lapsena hyväksikäytetyt, .... ja paljon muita ongelmaisia. Itse uskon, että Jeesus on heitä parantanut ja parantaa koko ajan yhdessä seurakuntayhteyden kanssa. He saavat näissä seurakunnissa tilaisuuden eheytyä, raitistua ja muuten tervehtyä ja heille myös riittää puuhaa saada olla edes jotakin, mikä on osoittaunut ratkaisevaksi eheytymisen lähteeksi. Jos ihmisellä on jokin paikka minkä hän osaa, niin kaikki muuttuu, parempaan suuntaan.
Itse muistan erään naishenkilön, joka heilutti lippua ylistyksen aikana, että itsekin pidin sitä häiritsevänä. Kunnes kuulin tämän naisen tarinan ja voi sitä häpeän määrää kun häpesin omia ajatuksiani. Oli oikein pakko mennä Jumalan eteen anteeksipyytämään. Ja samalla kiitin Jumalaa, että en ehtinyt ilmaista kellekään tuota "häiritsevyyden tuntemuksiani". Tämän jälkeen en enää koskaan ulkonaisten seikkojen kautta luokittele ihmistä. Tulee tuntea hänen tarinansa ennnen kuin edes ajattelee mitään hänestä ja hänen käytöksestään. Ja olen oppinut suhtautumaan aidosti ja luonnollisesti mitä kummallisimpiin ihmisiin avoimesti, koska nyt tiedän, että heillä on tarinansa.Jeesukselle kelpaavat kaikkein kurjimmatkin, kaikkein sairaimmatkin ja kaikkein syntisimmätkin ihmiset, jotka eivät kelpaa muille. Ei ole niin alhaista paikkaa maailmassa, jossa Jeesus ei ottaisi vastaan.
On ihan totta sekin, että joskus sairas, vaikka en mielenterveysongelmia ihan sairautena sanan varsinaisessa mielessä pidäkään, joutuu kokemaan hylkäämisen hengellisissä yhteisöissä, toki muuallakin,mutta nyt puhun hengellisistä yhteisöistä. Helposti annetaan ymmärtää, että vika on siinä, joka ei parannu yrityksistä, rukouksista, huolimatta. Se ei taida olla vallan tavatonta, ettei aina kyetä ottamaan vastaan ihmisen hätää vaan asia hengellistetään ja kehoitetaan heittämään huolet Herran huomaan. Kun ihminen tarvitsee kuuntelijaa ja olkapäätä, pelkän rukouksen tarjoaminen siihen on hylkäämistä. Vaikka usein se varmasti tapahtuu tiedostamatta ja juuri siitä kyvyttömyydestä kohdata ihmisen hätä ja kipu ja se, että asiat eivät kertarukouksella aina selviä.
Hengellisissä yhteisöissä on kuitenkin myös hyviä sielunhoitajia, niitä vierelläkulkijoita, jotka oikeasti osaavat pysähtyä toisen äärelle ja kuunnella ja yhdessä viedä asioita Isälle.
Yhteisö tyydyttää ihmisen tarpeita mm.kuulumista johonkin ja hengellinen yhteisö vastaa hengellisiin tarpeisiin. Hengelinen yhteisö koostuu ihan tavallisista ihmisistä, joita yhdistää usko ja halu palvella Jumalaa yhdessä. Ja tavallinen ihminen ei aina osaa kohdata toista ihmistä siten, että ihminen tulisi oikeasti kohdatuksi. Hengellinen yhteisö ei ole paikka, jossa täydelliset ihmiset kohtaavat rikkinäisiä ihmisiä ja sitten rikkinäinenkään ei enää ole rikki.
Hengellisissä yhteisöissä on kaikenlaisia ihmisiä kuten yhteiskunnassammekin on. Joissakin seurakunnissa saattaa olla esim.päihdekuntoutujia tai mielenterveyskuntoutujia näkyvästi useita, mikä johtuu varmasti myös siitä, että työtä tehdään heidän parissaan ja sitä kautta he löytävät seurakuntayhteyden.
Mielenterveys- ja päihdeongelmat ovat vaikeita asioita ja tuovat ihmisen elämään kärsimystä ja huonontavat paljon elämän laatua. Ja he ovat myös raskaita lähimmäisinä, koska "vaativat" paljon ja epäkiitollisia "hoidettavia" siksi, että ongelmat eivät ratkea helposti ja takapakkeja tulee paljon ja siinä kohtaa voi itse turhautua ja luopua "taistelusta" tuollaisen ihmisen puolesta.
Vaikka me olemme keskeneräisiä ihmisinä ka lähimmäisinä, ei Jeesus ole keskeneräinen. Hän ottaa vastaan jokaisen, joka Hänen puoleensa kääntyy. Ja sitä aspektia ei tule väheksyä ja unohtaa ,kun mietitään hengellisiä yhteisöjä. Jumala toimii meidän ihmisten kautta, mutta Hän toimii myös suoraan. Hengelliset laulut, Raamatun sana, ehtoollinen, alttari , nuo kaikki hoitavat ihmistä myös ja usein enemmän kuin mihin me ihmiset ikinä kykenemme.
Olen kuullut joskus sanottavan, että psykiatrisen diagnoosin voi kirjoittaa ihan jokaiselle ja niin se varmasti onkin.RepeRuutikallo kirjoitti:
>Hengellisistä yhteisöistä voi poistua helpommin, jos kokee yhteisön sairastuttavan.
Voiko, jos kaikki ystävät ja "ystävät" ovat lahkosta ja muut ovat "sattuneesta syystä" jääneet tai jätetty kelkasta? Ei yksinäisyys tervehdytä ketään.Repe, kommenttini oli aika tyhmä näin jälkikäteen katsottuna. Onhan ihan totta, ettei koko elämästään ole mitenhään helppo ottaa eroa. Jos ystävät ja läheiset kuuluvat yhteisöön, josta itse haluaa eroon, on se tosi vaikeaa, koska silloin pitää rakentaa elämä uusiksi. Ja ymmärrettävää on, että työpaikkaa on helpompi vaihtaa kuin koko elämää.
RepeRuutikallo kirjoitti:
>Hengellisistä yhteisöistä voi poistua helpommin, jos kokee yhteisön sairastuttavan.
Voiko, jos kaikki ystävät ja "ystävät" ovat lahkosta ja muut ovat "sattuneesta syystä" jääneet tai jätetty kelkasta? Ei yksinäisyys tervehdytä ketään.Yksinäisyys onkin yksi tosi suuri ongelma tämän päivän maailmassamme. On paljon ihmisiä, jotka syystä tai toisesta jäävät sivuun ja se kyllä sairastuttaa ihmisen. Me tarvitsemme toisiamme jaksaaksemme elää.
- jeesustelu.ei.paranna
dogmatikos- kirjoitti:
Jeesukselle kelpaavat kaikkein kurjimmatkin, kaikkein sairaimmatkin ja kaikkein syntisimmätkin ihmiset, jotka eivät kelpaa muille. Ei ole niin alhaista paikkaa maailmassa, jossa Jeesus ei ottaisi vastaan.
Jeesusta esittävät usein hyvinkin psykopaattiset saarnaajat. Kun joku erehtyy niiden "sielunhoitoon", jälki on sen mukaista. Seuraavana onkin mielisairaalan suljettu.
Eerikatässämoi kirjoitti:
Yksinäisyys onkin yksi tosi suuri ongelma tämän päivän maailmassamme. On paljon ihmisiä, jotka syystä tai toisesta jäävät sivuun ja se kyllä sairastuttaa ihmisen. Me tarvitsemme toisiamme jaksaaksemme elää.
"On paljon ihmisiä, jotka syystä tai toisesta jäävät sivuun ja se kyllä sairastuttaa ihmisen. Me tarvitsemme toisiamme jaksaaksemme elää."
Näin meidät vain on rakennettu.
- A.Urinko
Se on vanhempien vastuulla jotka itse ovat saaneet rehdin kotikasvatuksen ilman mitään uskonnollista diipa daapaa,että he antavat myös omille lapsilleen rehdin kotikasvatuksen ilman uskonnolista diipa daapaa,eivätkä vie lapsiaan mihinkään uskovien mestoihin eikä tilaisuuksiin.
Elämässä voi sattua kaikkea mutta paljon voi tehdä ja estää monta turhaa surua,oikeaa elämänkatsomusta tulee suosia,kaikki uskomusjutut on syytä selvittää lapsille/nuorille jo varhain jotta he osaavat karttaa niitä vanhempanakin. En ihan saa kiinni, mitä tarkoitat tuolla ”psykologisella” tarkkaan ottaen?
Psykologian määritelmä: ”elollisten olioiden, varsinkin ihmisen, käyttäytymistä laajoihin toiminnekokonaisuuksiin liittyen kuvaamaan ja selittämään pyrkivä tiede, johon liittyy useita erityisaloja”
Tämä on tieteen haara, joka kehittyi 1800 luvun puolivälin jälkeen mutta hajaantui eri suuntauksiin aika nopeasti. Tutkimus on edennyt siitä kovaa vauhtia. Nykyään vahvimpia suuntauksia ovat biologinen psykologia, kognitiivinen psykologia ja psykodynaaminen psykologia.
”Ennen sotia yleinen tapa tulkita asoita, oli biologinen ja fysikaalinen. Sodanjälkeisessä kulttuurissa kaikki ruvettiin näkemään psykologisena.”
Tuo ei ihan pidä paikkaansa, sillä kyllä psykologian tutkimuksia pidettiin aika vahvastikin yllä, vaikka sota keskeytti ne joksikin aikaan. Tuolloin oli vahvimpina ns. Behaviorismi. Se lähti siitä näkökulmasta, että kaikki käyttäytyminen on opittua. Millään perinnöllisillä tai muilla fysiologisilla tekijöillä ei ole merkitystä.
(Tieteellinen behaviorismi sai alkunsa 1900-luvun alkupuolella, ja sitä kehittivät edelleen psykologiassa erityisesti C. L. Hull (1884-1952), E. C. Tolman (1886-1959) ja B. F. Skinner (1904-1990).)
Tämä psykologinen teoria väittä että niin ihmisiä kuin eläimiä voidaan selittää vain kolmannen osapuolen näkökulmasta pelkästään käyttäytymistä tutkimalla, joten mitään viittauksia mieleen, ajatuksiin tai tunteisiin jne. ei saanut käyttää.
Suomessa mm. opetus ja metodit olivat vuosikymmeniä vahvasti tätä behavioristista mallia. Joka on seuraavan lainen: ”…opetuksen tavoitteena oleva reaktio (R) vakiintuu pysyväksi käyttäytymiseksi eli se opitaan, kun se yhdistetään ympäristöstä tulevaan ärsykkeeseen (S). Käyttäytymistä säädellään oppijan ulkopuolelta vahvistamisella (O). Toivotusta käyttäytymisestä annetaan palkkio, ei-toivottua käyttäytymistä heikennetään rangaistuksella. (Tynjälä 1999, 29 -31.)”
Tästä on jo onneksi luovuttu, sillä sehän ei toiminut halutulla tavalla.
”….vapaat suunnat ja fundamentalistit, olivat sodanjälkeisenä aikana paljon pitempään kielteisiä psykologiselle tulkintatavalle kuin kirkon päälinja. Olivat suorastaan aggressiviisen kielteisiä. Kuitenkin ne myöhemmin omaksuivat alun kielteisestä suhtautumisesta huolimatta…”
Mitä tulee sitten näihin, onkin tapahtunut melkoinen takinkääntö. Kyllä nykyäänkin kovasti kritisoidaan ”psykologisointia” sekä ”psykoanalyysiä”. Mutta näistä onkin kehitetty aivan oma ”hengellinen” selitysmalli – ja väitänpä etteivät useimmat edes ymmärrä millainen ristisiitos on aikaan saatu.
Kun tämä ”eheyttäminen” tuli muotiin, niin siinä käytettiin siis kahta eri psykologian haaraa, behaviorismia sekä psykoanalyysiä. Freudin kehittelemä teoria perustui tiedostamattomasti toimiviin psyykkisiin voimiin. Ja näiden voimien katsottiin vaikuttavat vahvasti jokapäiväisessä käyttäytymisessä. Oli ID, Ego ja Superego, joihin mieli jaettiin.
Kun sitten tuli dokumentteja siitä, miten tuo ”eheyttäminen” käytännössä meni, niin selkeästi se perustuu tuohon behavioristiseen teoriaan.
Nyt kun seuraat keskustelua mm. näistä sukupuoli ja seksuaaliasioita, niin erittäin moni pyrkii käyttämään noita vanhentuneiden teorioiden tuotoksia selitysmalleina. Voi olla, etteivät he itse edes ymmärrä tekevänsä niin.
”Yleiskulttuurissa luonnontieteet painottuvat jo vahvasti.”
Tässä olet sikäli oikeassa, että nyt nämä ovat ”monitieteellisiä” ja enemmän ihmisen kokonaisuutta tutkivia tieteitä – eikä onneksi enää pelkkää luonnontiedettä.Psykologisten teorioitten yksityiskohdat ovat minulle hyvinkin tuttuja, mutta en pyrkinyt puhumaan niistä.
Kerroin vain psykologisten eri teorioitten käyttämisen kokonaismäärästä ja määrän muutoksesta eri aikoina kristinuskon tulkinnassa.- asiatalkaaselvetä
"Psykologisten teorioitten yksityiskohdat ovat minulle hyvinkin tuttuja, mutta en pyrkinyt puhumaan niistä."
Hyvä kun myönsit tuon itse! Täällä onkin ihmetelty tuota, että olet muovannut niin kummallisen uskomusjärjestelmän, että mistä se tulee, kun siihen sekoitetaan newage-maisesti idän uskontoja ja nyt sitten myös maallista psykologiaa. Voisitko täsmentää minkä koulukunnan psykologiaan olet noin perinpohjin tutustunut ja onko sinulla siihen mitään virallista oikeutusta psykologisoida ihmisten asioita? dogmatikos- kirjoitti:
Psykologisten teorioitten yksityiskohdat ovat minulle hyvinkin tuttuja, mutta en pyrkinyt puhumaan niistä.
Kerroin vain psykologisten eri teorioitten käyttämisen kokonaismäärästä ja määrän muutoksesta eri aikoina kristinuskon tulkinnassa.No, ehkä liiallinen yleistäminen vei harhaan tuota ajatusta?
asiatalkaaselvetä kirjoitti:
"Psykologisten teorioitten yksityiskohdat ovat minulle hyvinkin tuttuja, mutta en pyrkinyt puhumaan niistä."
Hyvä kun myönsit tuon itse! Täällä onkin ihmetelty tuota, että olet muovannut niin kummallisen uskomusjärjestelmän, että mistä se tulee, kun siihen sekoitetaan newage-maisesti idän uskontoja ja nyt sitten myös maallista psykologiaa. Voisitko täsmentää minkä koulukunnan psykologiaan olet noin perinpohjin tutustunut ja onko sinulla siihen mitään virallista oikeutusta psykologisoida ihmisten asioita?Psykologia kuuluu oikeastaan jo hyvään yleissivistykseen, joten siitä keskusteleminen ei vaadi mitään lupia!
Toisaalta näihän nyt käyttävät todella paljon juuri nämä Aa-kerholaiset ym. jotka psykologisoivat kaikki seksuaaliset ja sukupuoleen liittyvät asiat.
- sielunhoitaja
Minkään uskonnon tuputtaminen ei kuulu ammattitaitoiseen psykoterapiaan. Toki uskontojen vaikuttamiskeinoista olisi hyvä tietää ainakin niiden kohdalla jotka ovat joutuneet uskonyhteisöjensä vallankäytön kohteiksi. Turhaa on puhua terapeutille yhteisössään kokemastaan jos tämä ei tunne niiden vallankäytän ja henkisen väkivallan muotoja. Sielunhoitajalta vaaditaan tässä mielessä laajaa yleissivistystä. Olisi hyvä ainakin tutustua Uskontojen uhrien tuki ry:n kertomuksiin.
- psykologiaa.tarvitaan
Psykologia tutkii myös uskontojen ja uskon vaikutusta ihmismieleen ja niitä ajatuksia ja tekoja mitä usko tuottaa. Tämä on erittäin tärkeää nykyaikana kun terroritekojakin puolustetaan uskonnoilla.
- Anonyymi
Sähkökentät vaikuttavat ihmisiin ja salaillut sähkökentän hyötykäytöstä tulevat kirkkojen tietoihin hitaasti jos hyödyn kaari on ollut pitkä on vahingot olleet pitkäaikaisia ja niistä mielenterveys ongelmat ovat ehtineet diagnooseihin asti ja korjaukset menneisyyden virheisiin diagnooseista korjautuu nopeasti jos kohtalaisen hyvät ovat todistukset sähkökenttien virheistä joita menneisyyden ajassa olivat valtion järjestelmät pitäneet yllä.
- Anonyymi
Mikä sähkökenttä - tarkoitatko yleisesti sähkön ja magnetismin vaikutusta ihmiseen? Ei ihan aukea nyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä sähkökenttä - tarkoitatko yleisesti sähkön ja magnetismin vaikutusta ihmiseen? Ei ihan aukea nyt.
Mitä vahingollisia mieleen vaikuttavia sähkökenttiä menneisyyden ajassa valtiot pitivät yllä, mikä olisi luonut virheellisiä diagnooseja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä vahingollisia mieleen vaikuttavia sähkökenttiä menneisyyden ajassa valtiot pitivät yllä, mikä olisi luonut virheellisiä diagnooseja?
Tarkoitatko aivojen sähköshokkihoitoa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitatko aivojen sähköshokkihoitoa?
Tuota 'shokki' sanaa ei varmaan enää käytetä. Puhutaan vain aivojen sähköhoidosta.
- Anonyymi
Kuusi vuotta sitten kirjoitettu ja paikalla ei ainoatakaan hölöhölöjengiläistä, eikä yhtään viestä poistettu?! Kertoo aika hyvin kehityksen suunnasta.
- Anonyymi
Kirkkoa on verrattu laivaan, joka seilaa maailman merillä. Kirkko muiden ihmisiä sisältävän "alusten" tavoin koostuu ihmisistä. Kirkkokin voi haaksirikkoutua rajuilmassa ja maailman pyörteissä. Ankkuri voi pettää jos keli on kova. Purjetaitoisten vastuulla olisi pysyä kiinni ankkurissa kuvainnollisesti sanoen. Jos laivasta puuttuu ankkuri kokonaan , silon riski haaksirikoon kasvaa huomattavasti. Laiva ilman ankkuria on oppi ilman perustaa. Perusta on Kristus ja hänen Sanansa. Palatkoon kirkko takaisin juurilleen..!
- Anonyymi
Kyllähän sairauden näkee ihmisen kirjoituksista. Jos ihminen ei osaa keskustella uskosta tai mistään asiasta elämästä, vaan pelkästään kertoa samat usein herjaavat mielipiteet, mitkä on jo tuhat kertaa aikaisemmin tuonut esille, ollaan hyvin lähellä sitä että kyse mielen ongelmista. Eikä syy siihen ole uskonnossa eikä Jumalassa, vaan siinä että sairas mieli saa helposti uskonnollisuudesta keppihevosen itselleen. Se pystyy kätkemään siten sairautensa siihen, että tämä on vain uskoa, tämä on Jumalan juttu.
Ihmisen järkevyyden isompia mittareita ovat sosiaaliset taidot. Ei uskonnon eikä Jumalan pitäisi niitä tuhota.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1285289Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1072022- 1381438
- 1061282
- 981279
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate1871121Huono grilli kokemus
Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll271059- 481053
Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g651010IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57861