Inhoan lähihoitajan työtä

Vihaantyötäni

Olen päiväkodissa töissä ja niin täynnä koko työtä. Sitä aina vähätellään kuinka lastenhoitotyö on muka "helppoa työtä" ja palkkakin on työn vaikeuteen nähden tavattoman surkea. Voi vain leikkiä lasten kanssa muka, laulella ja piirrellä. Huoh, totuus on jotain aivan muuta. Nyt meidän ryhmässä on 4 autistista lasta ja muitakin erityislapsia sekä normaaleja lapsia kaiken kukkuraksi. Poikavoittoinen ryhmä, 4 tyttöä ja 8 poikaa. On lapsia jotka purevat, raapivat ja nipistävät hoitajia, joka päivä jotain hiuksista repimistä yms. He eivät leiki ja vaeltelevat vain, saattavat karata ja heittelevät leluja ympäriinsä sikin sokin. Ei voida askarrella, muovailla tai piirtää, sillä lapset syövät ne kynät ja muovailuvahat. He eivät myöskään puhu lainkaan, ääntelevät vain. Eräs lapsi sotkee ulosteillaan huonekaluja ja seinät. Aikaa ei riitä normaaleiden lasten juttuihin, koska erityislapsi tulee heti keskeyttämään, jos esim. muovaillaan. Syövät sitten muovailuvahat yms. Ulkona täytyy vahtia koko ajan, etteivät mene väärälle alueelle, jota ei yllättäen ole edes aidattu. Edes lepohetki ei ole rauhallinen, ruokailukin on yksi perkele. Ei ehdi itse syödä, kun kakara tunkee sormia mun vesilasiini tai yrittää napata mun leipäni. Joka yö näen painajaisia töistä, ihan sama onko maanantai vai perjantai, aina tuntuu yhtä pahalta mennä sinne. Aina vielä jokin räkätauti päällä, kun autistit imevät kaikkia leluja.. Tunnen olevani ihan väärällä alalla, vaikka vasta valmistuin tähän lähihoitajan ammattiin.

15

1591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VoinKuvitella

      Mutta jos tunnet jo nyt noin vahvasti, eikö kannattaisi tehdä jo liike jonkun muun suhteen. Ei kannata jäädä sinne, johtaa vain loppuunpalamiseen ja ties mihin.

    • teeilmoitus

      Ei lastenhoitotyön kuuluisi tuollaista olla.Jotakin on mielestäni pahasti koko päiväkodin toiminnassa pielessä. Lapset sijoitettu ihan väärin, ei mitenkään huomioitu tosiasioita. ja hoitoisuuden tarvetta suhteessa hoitajamäärään.Tuollaiset päivät ovat ihan kammottavavia niin lasten kuin hoitajienkin suhteen. Tuostahan pitäisi tehdä viranomaisille rikos-tai lastensuojeluilmoitus niin järkyttävältä kuulostaa jos työpäivä on noin järkyttävä.

    • sellastse

      Mutta sellaisiahan pikkulapset ovat, kuin eläimiä. Osa jääkin sellaiseksi koko iäkseen.

      • Ihmisyys_katoamassa

        Työpaikoilla on näitä isoja vauvoja helvetisti, täysin sekopäitä kiusaajia jotka kuuluisivat mielisairaalojen suljetuille osastoille ilman mitään ihmiskontakteja ja sellaisia siellä päiväkodeissakin jo paapotaan pienestä alkaen.


    • teeilmoitus

      Turha tätä on puolustellaSairaat ja terveet käyttäytyvät eritavoin.Osa sairaista lapsista tarvitsee jopa oman hoitajan vierelleen kokoajan .Ei ole oikein ihmisten työpaikoista tehdä ikäänkuin helvetin esikartanoita.Sairailla lapsilla tulee olla oma hoito ja riittävästi hoitajia niin päivät eivät ole tällaisia.Ei ole oikein, että sairaat saavat terrorisoida koko ryhmää, mutta säästöjen vuoksi tällaista tapahtuu kun ei mistään mitään oikeasti vastuussa olevat välitä muusta kuin omasta uraputkestaan ja pienet pamput nuoleskelee esimiehiään ylennyksentoivossa .
      Turha syyllistää ihmisiä ja ihmitellä, moralisoida jos ihmiset ovat mieluummin työttömiä.
      Tällaiseksi yhteikunnassa suunniteltu päivädissa tapahtuva hoitotyö on myös sairaiden lasten halveksuntaa ja välinpitämättömyyttä ja paljastaa mikä todellinen arvopohja päättäjillä on tai millainen taho todellisuudessa päättää asioista.

      Samansuuntaisia asioita ilmenee nykyään myös vanhustenhoidossa sekä yleensä hoitotyössä.

    • Tottahantuokii

      Olen ymmärtävinäni. En itse haluaisi hommiisi.
      Vaihda maisemaa jos mahdollista.

    • LhMinäkin

      Lähihoitajan työstä on joissakin paikoissa tehty aivan mahdotonta. Voi kun löytäisikin järkevän ja viihtyisän työpaikan, minne olisi mukava mennä ilman pelkoa ja ärtymystä. 5v näitä hommia tehnyt. Jonkun aikaa vielä yritän ja jos ei paremmaksi muutu, keksin jotakin muuta.

    • Momomomomo

      Suomiakoille ei kelpaa mikään duuni.

      • Moikkavaanmomo

        Momomomomom voisikin varmaan ryhtyä autistien puruleluksi ammatiltaan?


    • avustajaaa

      Minä olen mies ja henkilökohtainen avustaja enkä todellakaan koskaan lue itseäni lähihoitajaksi. Henkilökohtaisena avustajana työskentelen loppuelämäni.

    • avustajaaa

      Lisään että onhan avustajillakin varmasti joskus ärsyttävät avustettavat mutta minulla ei ole. ökaikki avustettavani ovat todella mukavia. Sekä mun ei tarvitse työskennellä missään työporukan parissa kuten lähihoitajat tekevät laitoksissa ym. saan työskennellä täysin yksin ihmisten kodeissa. Myös että tämä on liikkuvaa työtä on pelkkää plussaa.

    • turhaa.kouluttamista

      Mihin tuossakin tarvitaan lähihoitajan koulutusta?
      Jos kotona olisi 4 lasta niin ne hoidetaan ilman lähihoitajan koulutusta..

      Vaihtamalla paranee, hae jonnekkin muualle hommiin.
      Ei kai tuollaista kukaan jaksa.

    • Voimia

      Voimia aloittajalle lähetän ja empatiaa tunnen. Autistisen erityislapsen äitinä tiedän, ettei erityislasten hoitaminen ole helppoa. Kuitenkin terapialla jota tehdään myös kotona ja kärsivällisyydellä on saatu paljon edistystä. Arvostan suuresti lapseni hoitajia, jotka tekevät työtä isolla sydämellä. Ei sopisi minulle. Siksi teen muunlaisia töitä, koska iltaisin olen 150% läsnäoleva äiti.

      Kannattaa miettiä onko tuo erityisryhmä sinun paikkasi. Jos et pidä työstäsi kärsivät siitä itsesi lisäksi kaikki muutkin. Autistiset lapset voivat käyttäytyä eri lailla kuin ns. normit, mutta ovat herkkiä huomaamaan tunnetiloja ja sellainen heijastuu myös käytökseen.

      Toivon, että löydät oikean tien, joka sopii sinulle ja sellaisen työn mistä pidät.

    • RauhallistaTyöpäivää

      Ihmisen ei ole tarkoitus kestää kaikkea. Apua on saatavilla, vaikka terapiasta. Kriisin kautta yleensä ratkaisu löytyy lopulta. Jos on tuommoinen erityislapsi, niin en voi kuvitella että voisit jotenkin 100% vuodattaa rakkauttasi häneen 24/7. Voi olla että itse oletat että sinun kuuluisi tehdä niin. Siis olla paras mahdollinen hoitaja ja hyvä ihminen koko ajan. Kaikki ei ole mahdollista. Et voi olla hyvä muille jos et itsekään voi hyvin. Sairasloma jos ei muu auta. Elämä on matka eikä päämäärä. Aina ei jaksa! Eikä tämä talven pimeyskään mitään mukavaaa ole, eikä kannata teeskennellä muuta!

    • viestinaloittanut

      Voi kun olisi työpaikan vaihtaminen niin helppoa, lähtisin heti helpompaan lapsiryhmään. Ei sitä niin vain löydy uutta paikkaa, vaikka kuinka toivoisi sitä . Juuri oli lomaa ja siltikään ei tunnu yhtään paremmalta mennä töihin taas, päinvastoin. Ahdistaa ihan älyttömästi ja odotan vain seuraavaa lomaa. Jatkuva väsymys päällä ja tosiaan mulla ei ole aiempaa työkokemusta tällaiselta alalta. Tuntuu aika oudolta, että edes minut valittiin tähän työtehtävään, kun olen niin vähän lapsia hoitanut. On varmasti paljon kokeneempia lastenhoitajia, joilla enemmän kokemusta erityislasten hoitamisesta. En tiedä olenko yhtään soveltuvakaan tähän työhön ja riittävän pätevä autistien kanssa toimimiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe