Koulutettuja suomalaisia häipyy ulkomaille

häipyy.ne

tilalle tulee väkeä jonka koulutuksesta ei saada tietoja, sanoo väestötilastojen asiantuntija Pekka Myrskylä.

Halla-aho sanoo asian rehellisemmin.

Tämän päivän muuttoliikkeen kuva on se, että pois lähtee kalliisti koulutettuja osaajia ja tilalle tulee rumasti sanottuna lukutaidottomia paimentolaisia ja kauniisti sanottuna “koneinsinöörejä, joiden todistukset ovat vain unohtuneet kotimaahan“.

Kun tähän yhdistetään avokätinen sosiaaliturva ja työmarkkinat, joissa siivoaminenkin edellyttää tutkintoa, lisenssiä ja sertifikaattia, mikä voisi mennä pieleen matkalla kohti osaavaa, innovoivaa, turvallista ja hyvinvoivaa Suomea?

Mikä voisi siis mennä pieleen Lieksankaan kohdalla?

25

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietysti pitää olla työntekijällä ammattitaito ja koulutus, myös siivoojalla.

      • 708007770070

        No ennen ei tarvinnut, ja siivooja oli siivooja ei tarvittu hienompia nimiä.


      • 708007770070 kirjoitti:

        No ennen ei tarvinnut, ja siivooja oli siivooja ei tarvittu hienompia nimiä.

        Nykyään tarvitaan kun siivoustyökään ei ole enää niin kuin ennen.


    • Lyhyt_neuvo

      Mitäs jos persulainen nyt ihan vaan rauhoittuisi viikonlopun viettoon.

      • jopas.sattu

        Suomalaisia muuttaa ulkomaille noin 10 000 hengen vuosivauhdilla, heistä yli puolet on 20–35-vuotiaita. Ulkomaille töihin menevistä suurimmalla osalla on oletettavasti korkea-asteen koulutus ja opiskelemaan lähtevistä huomattava osa jää hankittuine koulutuksineen sille tielle.

        Huolestuttava asia esim. Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Timo Vesalan mielestä. Mutta Lieksassa ei tietysti tällainen huoleta, ainakaan vasemmistossa, riittää kun on saatu koneinsinöörit tilalle.


      • jopas.sattu kirjoitti:

        Suomalaisia muuttaa ulkomaille noin 10 000 hengen vuosivauhdilla, heistä yli puolet on 20–35-vuotiaita. Ulkomaille töihin menevistä suurimmalla osalla on oletettavasti korkea-asteen koulutus ja opiskelemaan lähtevistä huomattava osa jää hankittuine koulutuksineen sille tielle.

        Huolestuttava asia esim. Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Timo Vesalan mielestä. Mutta Lieksassa ei tietysti tällainen huoleta, ainakaan vasemmistossa, riittää kun on saatu koneinsinöörit tilalle.

        Voit silti rauhoittua viikonlopun viettoon. Asialle et mitään mahda.


      • kumma-juttu
        Uuninpankko kirjoitti:

        Voit silti rauhoittua viikonlopun viettoon. Asialle et mitään mahda.

        Mitä ihmettä se viikonloppu meinaa netissä? Viikonloppunahan on hyvin aikaa kirjoitella.


      • Lahtinentäsä
        kumma-juttu kirjoitti:

        Mitä ihmettä se viikonloppu meinaa netissä? Viikonloppunahan on hyvin aikaa kirjoitella.

        Niinpä, ja nää palstat on tarkoitettu kaikenlaiseen kirjoitteluun. On muuten älytöntä sanoa että "asialle et mitään mahda", aina voi keskustella.


      • jimmieÅ
        Lahtinentäsä kirjoitti:

        Niinpä, ja nää palstat on tarkoitettu kaikenlaiseen kirjoitteluun. On muuten älytöntä sanoa että "asialle et mitään mahda", aina voi keskustella.

        Suvakeilla on hölmöjä kommentteja.


    • kiihoittui

      Rauhoittele itseäsi vaan arvoisa nimim. uuninpankko

    • hulmutellen

      Suomessa ns. monikulttuurituurisuus tarkoittaa huntuja, huiveja, päivettyneisyyttä, luku- ja kirjoitustaidottomuutta sekä helppoa oleskeluelämää. Kansan sivistyksen taso taantuu kivikauden aikaan.

    • PäätöntäHäntää

      Aloittajalla on ongelma. Kaverit otti elämänsä vakavissaan ja opiskeli itselleen kunnon ammatit. Aloittajakin otti jotain. Hän otti opiskelun leikin kannalta. Lisäksi hän otti mopostaan rajoittimet pois. Sen jälkeen hän otti muutamat sakot. Sitten hän otti ja menetti ajokorttinsa. Lopulta hän otti ja tajusi, että sepäs onkin yhteiskunnan syy. Oikeastaan se voisi olla maahanmuuttajien syy, mutta kun ei oikein tiedä mitä ihmiset sitten siihen sanoisi jos vähän valehtelisi.
      Nyt hän kuitenkin tajuaa(ko?), että jotain on pielessä. Kun Halla-aho sanoi asian selkeästi hän otti ja teki johtopäätöksen. Koskapa Halla-aho sanoo noin ja näin niin asiahan on noin ja näin. Vähän aloittajaa epäilyttää, että Halla-aho onkin ylimielinen, eikä oikeasti piittaa aloittajan kaltaisista paskaakaan.
      Aloittajasta olisi kiva olla sellainen merkittävä vaikuttaja, eikä tuollainen tavallinen nurkalla räksyttäjä.
      Aloittaja kokee tilanteen edelleen jotenkin ahdistavaksi, koska hän ei oikeasti tiedä mitä tehdä ja kussa olla, kunne mennä ja kusta tulla.
      Aloittajan kannattaisi ottaa tilanne haltuun, avata kalja ja unohtaa mitä oli ... mitä, mitä siis..

      • NäinSeMeneeJep

        Hyvä analyysi aloittajan tilanteesta


      • OtaHotaa

        Tyypillistä kommentointia Suomi24:llä. Pitkä aivoton lässytys jossa ei päätä eikä häntää, asialliseen avaukseen vastataan asiattomuudella. Vasemmistolaisen hyysärin tapa.


      • PäätöntäHäntää
        OtaHotaa kirjoitti:

        Tyypillistä kommentointia Suomi24:llä. Pitkä aivoton lässytys jossa ei päätä eikä häntää, asialliseen avaukseen vastataan asiattomuudella. Vasemmistolaisen hyysärin tapa.

        En ole vasemmistolainen, enkä varsinkaan hyysäri. Sen sijaan olen tappiin asti täynnä idioottien lätinöitä
        "Pitkä aivoton lässytys"...
        Jaa-a, sitähän sanotaan, että huumori, englantilaista pieruhuumoria lukuunottamatta, on vakava ja vaikea laji, eikä sovi tyhmille. Ymmärrätkö mitä juuri todistit?


      • höhhöhöhöhööö
        PäätöntäHäntää kirjoitti:

        En ole vasemmistolainen, enkä varsinkaan hyysäri. Sen sijaan olen tappiin asti täynnä idioottien lätinöitä
        "Pitkä aivoton lässytys"...
        Jaa-a, sitähän sanotaan, että huumori, englantilaista pieruhuumoria lukuunottamatta, on vakava ja vaikea laji, eikä sovi tyhmille. Ymmärrätkö mitä juuri todistit?

        Noin pitkä lapsellinen luritus kuin tuo ensimmäinen - älytöntä. Ei menisi läpi millään oikealla keskustelufoorumilla, missä vaaditaan oman nimen käyttöä.


    • mitä.on.ei.mitään

      Aloittajalla ei ole niin helppoa kuin suvakilla jonka elämäntyö on puolustaa matuja ja haukkua suomalaisia,,hankkisit elämän itsellesi!

    • todella.hyvä

      Kansa kannattaa laittomien säilöönottoa uuden kyselyn mukaan selvästi.

      Naisista 58 %, miehistä 60 %, työttömistä 67 %, työntekijöistä 64 % ja eläkeläisistäkin 61 % kannatti välitöntä säilöönottoa. Tutkimukseen osallistui 1 227 suomalaista, joista naisia oli 611 ja miehiä 616.

      Jopa vihreiden kannattajista 48% haluaa laittomat säilöön.

      • Millä tavalla tämä on sinun elämässäsi niin ratkaiseva asia että pitää sitä monessa ketjussa mainostaa palstaa johon asia ei edes kuulu? Ei taida liikuttaa sinua yhtään ovatko säiliössä taikka eivät. Elä omaa elämääsi.


      • periksenavaaja
        Uuninpankko kirjoitti:

        Millä tavalla tämä on sinun elämässäsi niin ratkaiseva asia että pitää sitä monessa ketjussa mainostaa palstaa johon asia ei edes kuulu? Ei taida liikuttaa sinua yhtään ovatko säiliössä taikka eivät. Elä omaa elämääsi.

        Katos kun palstan "valvojaa" kovasti häirittee asia. Ketä sä muuten tarkotat?


    • pankonpioneerikaveri

      Minä ja uuninpankko jos olisimme korkeastikoulutettuja, niin lähtisimme maasta pois myös. Meidän ongelma on, ettei mikään sivistysvaltio ota meitä vastaan ja anna työlupaa. Meille hyviä maita olisi Pohjois Korea, Iran, Venäjä ja Ahvenanmaa. Me voisimme kertoa näissä maissa monikulttuurisen ihanuudesta. Korkeasti koulutetuista somaleista ja muista matuista, jotka antaisivat kyseisten maiden kehitykseen valtavan lisäarvon. Me voisimme kertoa ja opettaa viisaista feministeistä ja suvakeista. Homouden ihanuudesta verrattuna heteroihin.
      Meillä olisi paljon vastauksia heidän avoimiin epäkohtiin.

    • Koulutettujen pako Suomesta on ongelma.

      Esimerkkinä toisin sairaanhoitajia on lähtenyt eräiden arvioiden mukaan satoja mm. Norjaan, Irlantiin, Englantiin, Arabimaihin ja moneen muuhun maahan.
      Tilalle tulee heikolla (oikeastaan olemattomalla) kielitaidolla "hoitajia" Virosta, Venäjältä, Filippiineiltä, Portugalista ja muistakin maista.

    • Tänään on nuo uutisvälineet paasanneet kovasti tietotekniikan osaajista.
      Heitä lähti tietääkseni aika paljon ulkomaille, kun Nokia ja muut ovat vähentäneet väkeä.

    • pelleklubi

      Saahan Suomi vuohipaimenia tilalle. Saattaa nille joskus jotain käyttöä olla, vaikka se hyvin epätodennäköistä onkin.

    • menkää-ulkomaille

      Mitä järkeä on korkeasti koulutetun jäädä suomeen työttömäksi, jos ulkomailla on työtä ja paremmat palkat? Minusta ei voitane puhua työvoiman paosta suomesta? Sehän on olosuhteiden pakkoa jos kotimaassa ei ole työtä ja toimeentuloa?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      686
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe