Onko yhteen palaamiseen enää mahdollisuutta?

Aikaloppuu

Haluaisin kysellä mitä mieltä olette, onko suhteemme lopullisesti ohi vai onko yhteen palaamiseen vielä mahdollisuus?
Olen melkein kolmen kymmenen ja mies on pari vuotta nuorempi.
Olimme yhdessä vuoden verran josta yhdessä asuimme virallisesti 8kk. Tuohon vuoteen mahtui paljon kaikkea, ehkä enemmän kuin olisi pitänyt. Meillä oli yhdessä ollessa todella mukavaa ja molemmat pitivät toistensa seurasta. Alkuun olimme todella tiiviisti yhdessä ja teimme paljon asioita yhdessä, niinkuin suhteen alkuvaiheessa yleensäkin. Pikkuhiljaa mies kuitenkin alkoi etääntyä ja viettää enemmän aikaa kavereidensa kanssa eikä enää pyytänyt minua mukaan. En tarkoita etteikö saisi viettää aikaa muidenkin kanssa, tottakai se on sallittua ja haluan myös että hänkin saa tehdä omia juttujaan. Mutta se että yhteine aikamme alkoi olemaan lähinnä sitä että iltaisin emme puhuneet ja mieheni halusi vain katsoa televisiota ja rauhoittua. Hän myös pariin otteeseen lähti perjantaina ryyppyreissulle eikä ilmoittanut itsestään mitään kuin vasta sunnuntaina kotiin tullessaan. Siinä vaiheessa minun puoleltani tuli uhkaus erosta. Jota ei olisi koskaan pitänyt tehdä sillä en sitä koskaan olisi halunnut. Suutuspäissään tulee sanottuu välillä typeriä asioita. Arjesta kun pääsi irtautumaan asia oli ihan toinen. Juttelimme ja teimme asioita yhdessä. Silti hän vaikutti etäisemmältä kuin aiemmin. Meiltä hävisi sellainen yhteys ja läheisyys ja myös minusta tuntui aika ajoin että olemme kämppiksiä tai olen hänen äitinsä joka pesee pyykkiä ja siivoaa kotona kun toinen viilettää meneemään jossain.
Se mitä kaikkea tässä on sattunut. Olimme seurustelleet noin kaksi kuukautta, kun sain tietää olevani raskaana. Keskustelimme asiasta paljon mitä pitäisi tehdä. Molemmat halusivat pitää lapsen, mutta taloudellisesti oli jo valmiiksi tiukkaa sekä olimme olleet yhdessä vasta niin vähän aikaa. Päädyimme keskeytykseen, tarkastukseen mennessäni todettiin kuitenkin että raskaus oli mennyt jo kesken ja minulle tehtiin keskenmenon hoito. Pian sen jälkeen sain kuulla että minulla on sairaus jonka takia minulla saattaa olla vaikeuksia saada lapsia. Minua alkoi kaduttaa vielä enemmän että olin edes harkinnut keskeytystä.
Keskenmeno, sairauden löytyminen, työpaikan huono ilmapiiri ja pitkäaikainen väsymys lopulta romahdutti minut täysin ja minulla todettiin vakava masennus. Söin lääkkeitä jotka sumensivat kaiken ja väsyttivät. Tein kuitenkin mahdollisimman paljon mieheni eteen sillä hän oli myös väsynyt pitkien työpäivien jamuiden vaikeuksien vuoksi. Tästä meni vielä puoli vuotta ja oltiin tilanteessa että mieheni halusi erota.
Syy miksi mieheni halusi erota oli että viimeiset kaksi kuukautta hänestä oli tuntunut että emme ole enää pariskunta, olimme enemmän kämppikset. Hän ei nähnyt että me olisimme vielä 20v päästä yhdessä. Hän sanoi välittävänsä minusta todella paljon mutta kaverina. Hän sanoi myös haluavansa olla yksin. Tämä oli syy eroon.
Hän myös kertoi että on ollut todella väsynyt, taloudellinen ahdinko sekä se että hän ei saa olla yksin ja omassa rauhassa.
Silloin kun tapasimme hän kertoi että häntä ahdisti iso talo ja olla yksin. Ja nyt häntä ahdisti se että talo oli liian pieni ja että ei saa olla yksin.
Hän sanoi monta kertaa että ei ole varma eikä tiedä, ja että tällä hetkellä ero oli oikea päätös, mutta tulevaisuudesta ei voi koskaan tietää. Hän haluaa että molemmat jatkaa elämää.
Tämä mies on kuitenki se kenen kanssa haluan jakaa elämäni ja rakentaa yhteisen tulevaisuuden ja perheen.
Voinko saada hänet vielä takaisin?

9

300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vapaamatkustajat

      jos toinen ei laita rikkaa ristiin suhteen eteen, niin jätä pois.

    • kieppi4

      Kaikki on aina mahdollista jos löytyy tahtotila. Minä ja avovaimo oltiin asumuserossa muutamien erimielisyyksien takia, vedettiin vähän henkeä ja taas saman katon alle ja sillä tiellä ollaan.

    • Hei Aikaloppuu

      Kirjoituksestasi kuulen hartaan toiveen, että paljon vastoinkäymisiä kohdannut suhteenne voisi vielä sittenkin alkaa uudestaan.

      Kuten tiedät, parisuhdetta ei voi ylläpitää yksin. Parisuhteessa on kyse kahden erillisen, itsenäisen ihmisen vapaasta halusta sitoutua toinen toisiinsa ja yhteiseen kumppanuuteen. Vain toinen osapuoli ei voi tätä sitoutumista tehdä. Jos miehesi on irtisanoutunut sitoutumisestaan, et voi muuta kuin hyväksyä asiaintilan, niin olet tehnytkin.
      Minulle tuli mieleen kysyä, mistä miesystäväsi oikeastaan halusi irti? Halusiko hän irti symbioottisesta alun suhteenne tilasta? Oliko hänen mielessään jollain tavalla kaksi vaihtoehtoa: joko ollaan täysin yhdessä tai sitten on erottava, että saisi olla myös 'omaa aikaa'.? Toinen kysymys oli keskenmenoonne ja masennukseesi liittyvä ahdistus. Voiko olla, että ajatuskin lapsesta vyöryi tähän sitoutumisteemaan: Lapsen kautta hän saisi vielä vähemmän 'olla vapaa' - vaikka sitten lopulta ehkä surikin sitä, että lapsi oli menehtynyt. Vaikuttaa ehkä siltä, ettette osanneet surra menetystä yhdessä. Missä määrin sinun masennuksesi jäi vain sinun yksin kannettavaksesi? Miesystäväsi ei ehkä omilta väsymyksiltään jaksanutkaan ikään kuin nähdä sinun tunteitasi. Tämä kaikki on hyvin inhimillistä ja tavallistakin, mutta surullista, koska teidän parisuhdeyhteytenne katkesi ja etäännyitte toisistanne.
      Voisiko vielä olla mahdollista, että kahdestaan, (ilman painetta aloittaa uudestaan seurustelu), ikään kuin käytte vielä tällaisen loppukeskustelun näistä asioista: sitoutumisesta, erillisyydestä, läheisyydestä, keskenmenostanne ja siitä nousevista tunteista. Tämä keskustelu voisi poikia sellaisen tilan, jossa voit paremmin prosessoida eroon johtavia tekijöitä ja kuulla oikeasti, tunneviestein, miesystäväsi ajatuksia ja hän sinun. Se, onko mahdollista aloittaa suhde uudestaan on mahdollista vasta sitten, kun entisen suhteen asiat on riittävän hyvin käsitelty. Voihan olla, että keskustelu johtaa moneen eri suuntaan: joko siihen, että itsekin tajuat jatkamisen olevan mahdotonta myös omalta kannaltasi tai siihen, että uudenlainen yhteys syntyy. Jos eron jälkeen aloittaa suhteen, siinä pitää olla tapahtunut oleellinen muutos verrattuna aikaisempaan, johon molemmat sitoutuvat. Vanhaa suhdetta ei voi sellaisenaan jatkaa ilman jatkuvaa uuden eron pelkoa. Jotain aivan uuttaa yhteyttä pitää syntyä, jotta suhteen luottamus nousee.

      Mitä mieltä olet näistä ajatuksista?


      Merja, diakoni

      • Aikaloppuu

        Keskustelimme asiasta paljon, minä olin enemmän se joka yritti löytää toista ratkaisua tilanteeseen. Alkuun tuli myös miehen puolelta ehdotus että pitäisimme taukoa, mutta loppuvaiheessa hän päätyi kuitenkin siihen että hän haluaa olla kokonaanirti parisuhteesta. Hän sanoi että haluaa nyt olla yksin ja että se on helpompaa. Häntä myös ahdisti koko tilanne ja se että minä olin siinä. Hän myös sanoi että eroa ei olisi koskaan tapahtunut jos hänen tunteensa minua kohtaan eivät olisi muuttuneet. Hän oli viimeiset kaksi kuukautta nähnyt minut vain kaverina eikä hän nähnyt meillä yhteistä tulevaisuutta. Hän sanoi välittävänsä minusta paljon, enemmän kuin kenestäkään muusta, mutta vain kaverina.
        Taisin lopulta vain omalla yrittämisellä ajaa hänet kauemmaski. Koska mitä enemmän yritin sitä kauemmaksi hän ajautui.


      • Voimia.sulle

        En usko, että yrittämisesi ajoi hänet kauemmaksi, siitä on turha itseäsi syyttää. Hän oli jo tuolloin tunnetasolla irti susta. Sinun ponnistelusi ei siis vain muuttanut tuota asiaa.

        Teillä on ollut aika myllytystä kyllä. Mies osannee kuitenkin arvioida tunteitaan ja on nyt varma ettei tunne enää kuin kaverillisia fiiliksiä. Silloin on kyllä turha odottaa hänen palaavan parisuhteeseen kanssasi. Arvaisin, että hän ehdotti ensin taukoa sinun vuoksesi eli pehmeä lasku, mutta päätti sitten ettei ole oikeasti mitään syytä pitkittää asiaa.


      • Maalaatanssiliikuntaa

        Ei aikuiseksi kasvamattoman ja vastuuttoman ihmisen kanssa voi keskustella kypsästi.


    • poxq

      Selvitäpä miksi niin kovasti haluaisit olla tämän sinua huonosti kohtelevan miehen kanssa, joka ei halua olla sinun kanssa.

    • eieronjälkeentoimi

      Te olette jo seurustelleet ja asuneet yhdessäkin ja sitten eronneet. Vuoden seurustelun ja yhdessäolon aikana tiedätte jo toisianne ja toistenne tapoja eli enpä usko, että yhteen enää palaisitte. Eron jälkeiset lämmittelyt on aika turhan kanssa. Asia olisi toinen, jos ette olisi vielä edes seurustelleet vaan ainoastaan olleet kiinnostuneita toisistanne. Jotkuthan saattaa vuosikausia ellei kymmeniä kaivata toista niinkuin ikäväpalstakin näyttää.

    • äitipoikasuhde

      Komppaan maalaatanssiliikuntaa. Kerrot olevasi vähän alle 30 ja exäsi 2 vuotta nuorempi, joten voisin kuvitella että kysymyksessä on joku 27v kloppi. En ymmärrä että mikä ihmeen vimma teillä joillakin naisilla on alkaa ilmaiseksi lapsen hoitajaksi. Kiitä onneas että pääsit siitä keskenkasvuisesta kakarasta eroon. Kehottaisin valitsemaan seuraavan kumppanin vähintään 10 vuotta edellistä vanhemman.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe