Eroakirkosta-palvelua käyttänyt jo 600 000 henklöä

Kiittäen

Eroakirkosta.fi -palvelua käyttänyt yli 10 % suomalaisista

Eroakirkosta.fi -palvelua on tänään 19.10.2017 käyttänyt jo 600 000 suomalaista eli noin 11% kansasta. Valtionkirkkojen ulkopuolella elää yli 1,5 miljoonaa suomalaista eli 28 % väestöstä.

Uskontokunnan jäsenyydestä irtautuminen on merkittävä kannanotto maallistumisen puolesta. Eroakirkosta.fi -palvelu on jo vuodesta 2003 näytellyt avainroolia tasa-arvoisemman ja yhdenvertaisemman yhteiskunnan kehittymisessä.

Eropalautteissa nousee vahvasti esille suomalaisten arvojen kehitys, josta kirkon arvot ovat erkaantuneet. Huomioitavaa on myös juuri 18 vuotta täyttäneiden osuus. Lapsikasteessa kirkkoon liittäminen ei enää vastaa uusien sukupolvien arvoja.

Yksittäiset, medianäkyvyyden kautta syntyneet eropiikit näkyvät erityisesti miesten eroamisten kasvuna, kun taas naiset eroavat tasaisemmin läpi vuoden. Miehet eroavat naisia useammin, mutta yli 45-vuotiaiden keskuudessa eroajien määrässä ei ole eroa sukupuolten välillä. Alle 24-vuotiaat dominoivat erotilastoja alkuvuodesta, kun taas vuoden loppua kohden sitä vanhempien osuus on korostunut.

89

588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Uskontokunnan jäsenyydestä irtautuminen on merkittävä kannanotto maallistumisen puolesta. Eroakirkosta.fi -palvelu on jo vuodesta 2003 näytellyt avainroolia tasa-arvoisemman ja yhdenvertaisemman yhteiskunnan kehittymisessä."

      Propsit palvelulle.

      Mielestäni asiaa voi myös katsoa toiselta kantilta. Vihkioikeuden omaavat uskonnolliset yhteisöt, jotka kieltäytyvät vihkimästä samaa sukupuolta olevia pareja, ovat irtaantumassa yhteiskunnasta. Enkä sano, että heidän pitäisi vihkiä, he vain nykyisellä toiminnallaan irtaantuvat tästä yhteiskunnasta ja sen arvoista. On vaikea nähdä uskonnollisia yhteisöjä minään varteenotettavina moraalisina kannanottajina, jos ja kun he ovat irtaantuneet yhteiskunnasta. Se on myöskin hauska huomata, että tuo tiettyjen uskovaisten uskon varmuus ja pöyhkeys on se, joka saa heidät kaivamaan kuoppaa itselleen.

      • Kirkko nykyään on naimisissa valtion kanssa, minkä vuoksi se alkaa enemmän ja enemmän saarnaamaan valtion uskontoa, joka on materialismi, ateismi ja sateenkaari-uskonto. Jos on kristitty ja konservatiivinen, kanattaa erota kirkosta, mutta jos on "edistysmielinen" ja ateisti, kannattaisi olla mukana kirkossa, koska kirkon tehtävä tulevaisudessa on saarnata sateenkaari-uskontoa.

        Sateenkaareen kuuluu LGBTn lisäksi ateismi, materialismi, feminismi, globalismi, maailmankansalaisuus ja monikulttuurisuus/monietnisyys (siis kaikki "vasemmistolaisuus").


      • Trexnonar kirjoitti:

        Kirkko nykyään on naimisissa valtion kanssa, minkä vuoksi se alkaa enemmän ja enemmän saarnaamaan valtion uskontoa, joka on materialismi, ateismi ja sateenkaari-uskonto. Jos on kristitty ja konservatiivinen, kanattaa erota kirkosta, mutta jos on "edistysmielinen" ja ateisti, kannattaisi olla mukana kirkossa, koska kirkon tehtävä tulevaisudessa on saarnata sateenkaari-uskontoa.

        Sateenkaareen kuuluu LGBTn lisäksi ateismi, materialismi, feminismi, globalismi, maailmankansalaisuus ja monikulttuurisuus/monietnisyys (siis kaikki "vasemmistolaisuus").

        Mikään mainitsemistasi ei ole valtion uskonto taikka lainkaan uskonto. :)


      • Trexnonar kirjoitti:

        Kirkko nykyään on naimisissa valtion kanssa, minkä vuoksi se alkaa enemmän ja enemmän saarnaamaan valtion uskontoa, joka on materialismi, ateismi ja sateenkaari-uskonto. Jos on kristitty ja konservatiivinen, kanattaa erota kirkosta, mutta jos on "edistysmielinen" ja ateisti, kannattaisi olla mukana kirkossa, koska kirkon tehtävä tulevaisudessa on saarnata sateenkaari-uskontoa.

        Sateenkaareen kuuluu LGBTn lisäksi ateismi, materialismi, feminismi, globalismi, maailmankansalaisuus ja monikulttuurisuus/monietnisyys (siis kaikki "vasemmistolaisuus").

        Älä ole noin tyly yhteiskunnalle, se kuitenkin pitää sinut lääkkeissä.


      • marathustra kirjoitti:

        Älä ole noin tyly yhteiskunnalle, se kuitenkin pitää sinut lääkkeissä.

        Katso tämä video jos haluat tietää totuuden psykotrooppisista lääkkeistä: https://www.youtube.com/watch?v=_5dSZnbugpc


      • Trexnonar kirjoitti:

        Katso tämä video jos haluat tietää totuuden psykotrooppisista lääkkeistä: https://www.youtube.com/watch?v=_5dSZnbugpc

        Totuus löytyy youtube-videoista... Paskoista youtube-videoista saa epilepsian.


      • tmjk
        Trexnonar kirjoitti:

        Katso tämä video jos haluat tietää totuuden psykotrooppisista lääkkeistä: https://www.youtube.com/watch?v=_5dSZnbugpc

        Jaahas, et uskaltanut kertoa, että kyseessä on skientologien tuotoksesta.

        No, järjettömyyksiä löytyy eri leileissä.


      • ovatkosokeita

        Kirkko on aina ollut naimisissa maallisen vallan kanssa ja toteuttanut sen tahtoa. Miten tämä voi yllättää jonkun uskovaisen?


      • ovatkosokeita kirjoitti:

        Kirkko on aina ollut naimisissa maallisen vallan kanssa ja toteuttanut sen tahtoa. Miten tämä voi yllättää jonkun uskovaisen?

        "Kirkko on aina ollut naimisissa maallisen vallan kanssa ja toteuttanut sen tahtoa. Miten tämä voi yllättää jonkun uskovaisen? "

        Kirkko on autoritäärinen valtahierarkia sekä sisältään, että myös ulospäin.
        Kirkko palvelee mielellään maallista valtaa, hamuten samalla itselleen lisää valtaa.
        Vähän kuin RKP.


    • LapsenPuolest

      Lapset on perusteltua erottaa myös. Kirjallinen ilmoitus maistraattiin tarvitaan.

      • Laiskimuksista

        Kirkosta eronneet on laiskaa sakkia, eivät viitsi kirjoittaa lappua lapsen eroamisesta ja lähettää maistraattiin.


      • Laiskimuksista

        Minä Laiski, miellän he mielestäni Jumalaan.

        Eihän Jumalakaan tule kirkonmeininkiin vaikka kirkkokin valmiiksi lämmitetään.


    • 123d123d123d123

      Emmä ymmärrä, onko kirkosta eroaminen jotenkin hyvä trendi? Tuossa sanottiin aiemmassa kommentissa että se on kannanotto kirkon maallistumisen puolesta, no sittenku kaikki ovat eronneet kirkosta ja koko instituutio on lopettu niin luuletteko tilanteen olevan jotenkin parempi, luuletteko suomen olevan sitten vähemmän ateistinen ja enemmän kristinuskonperinteitä noudattava? en näe asiaa näin, joka-ikinen kirkossa käyntini on mielestäni ollut hieno kokemus ja hyvinkin kristillinen. myös kirkkojen ylläpito maksaa ja pappien palkat jne.

      voisiko olla että tämmöinen suunnaton eroaminen on osasyy maallistumiseen, kun kirkko koittaa miellyttää jäljelle jääneitä.

      • Kirkkohan on kuin mikä tahansa harrastustoiminta. Sitä saa harrastaa ketkä haluavat, mutta harrastajat saavat itse maksaa välineensä ja tilansa. Jos "koko instituutio on lopettu" niin tuohan on osaksi sinun vikasi, jos lakkaat käymästä kirkossa ja muissa harrastustilaisuuksissa. Veikkaan, että joku sali on auki niin kauan kun sinä ja kaverisi käytte siellä. Mutta turha syyttää asiasta ketään muuta. Jos sinua kirkko kiinnostaa, niin s i n ä maksat kirkon ylläpidon, s i n ä maksat papin palkan - älä tunge kättäsi muiden taskuihin.


      • RAMBA
        marathustra kirjoitti:

        Kirkkohan on kuin mikä tahansa harrastustoiminta. Sitä saa harrastaa ketkä haluavat, mutta harrastajat saavat itse maksaa välineensä ja tilansa. Jos "koko instituutio on lopettu" niin tuohan on osaksi sinun vikasi, jos lakkaat käymästä kirkossa ja muissa harrastustilaisuuksissa. Veikkaan, että joku sali on auki niin kauan kun sinä ja kaverisi käytte siellä. Mutta turha syyttää asiasta ketään muuta. Jos sinua kirkko kiinnostaa, niin s i n ä maksat kirkon ylläpidon, s i n ä maksat papin palkan - älä tunge kättäsi muiden taskuihin.

        <<< Jos sinua kirkko kiinnostaa, niin s i n ä maksat kirkon ylläpidon, s i n ä maksat papin palkan - älä tunge kättäsi muiden taskuihin.>>>

        Koska Jeesus ja kristinusko on perinteisesti ymmärretty heikossa asemassa olevien auttajiksi niin samalla logiikalla voitaisiin sanoa että työttömien on kustannettava omat tukensa.


      • RAMBA kirjoitti:

        <<< Jos sinua kirkko kiinnostaa, niin s i n ä maksat kirkon ylläpidon, s i n ä maksat papin palkan - älä tunge kättäsi muiden taskuihin.>>>

        Koska Jeesus ja kristinusko on perinteisesti ymmärretty heikossa asemassa olevien auttajiksi niin samalla logiikalla voitaisiin sanoa että työttömien on kustannettava omat tukensa.

        Sinun logiikallasi jos Köyliön Moottorivenekerho alkaa jakamaan ruoka-avustuksia, niin valtion ja sen kansalaisten on maksettava kaikki nuo avustukset. Kerro kahdeksan käskyn hihhuli, että onko kaikkien maksettava Köyliön Moottorivenekerhon jakamat avustukset?


      • RAMBA
        marathustra kirjoitti:

        Sinun logiikallasi jos Köyliön Moottorivenekerho alkaa jakamaan ruoka-avustuksia, niin valtion ja sen kansalaisten on maksettava kaikki nuo avustukset. Kerro kahdeksan käskyn hihhuli, että onko kaikkien maksettava Köyliön Moottorivenekerhon jakamat avustukset?

        Nykyisten hyvinvointivaltioiden palvelurakenteet ovat rakentuneet kristillisen auttamistyön perustalle joten en vertaisi kirkkoa venekerhoon. Sivistykseen kuuluu historiallisten jatkumoiden tiedostaminen ja arvostaminen - ei niiden rahoituksen vaarantaminen ja toiminnan rappiolle saattaminen. Esimerkiksi akateemisesti ihmiskunnan kaikkein menestyneimmän kulttuurin -juutalaisuuden - suurimpiin ylpeydenaiheisiin kuuluu vuosituhantisen katkeamattoman perinteen arvostus ja siihen liittyvien kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten ja kirjallisen perinteen vaaliminen. Israelissa vähemmistöryhmien perinnön säilymistä tuetaan rahallisin avustuksin ja muulla tuella.


      • RAMBA kirjoitti:

        Nykyisten hyvinvointivaltioiden palvelurakenteet ovat rakentuneet kristillisen auttamistyön perustalle joten en vertaisi kirkkoa venekerhoon. Sivistykseen kuuluu historiallisten jatkumoiden tiedostaminen ja arvostaminen - ei niiden rahoituksen vaarantaminen ja toiminnan rappiolle saattaminen. Esimerkiksi akateemisesti ihmiskunnan kaikkein menestyneimmän kulttuurin -juutalaisuuden - suurimpiin ylpeydenaiheisiin kuuluu vuosituhantisen katkeamattoman perinteen arvostus ja siihen liittyvien kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten ja kirjallisen perinteen vaaliminen. Israelissa vähemmistöryhmien perinnön säilymistä tuetaan rahallisin avustuksin ja muulla tuella.

        Niin vastaisitko, että kuka maksaa ne Köyliön Moottorivenekerhon jakamat avustukset?


      • RAMBA
        marathustra kirjoitti:

        Niin vastaisitko, että kuka maksaa ne Köyliön Moottorivenekerhon jakamat avustukset?

        Kuinka laajaa Köyliön venekerhon avustustoiminta on? Jos se kattaa kaikki lähialueiden vähävaraiset niin luultavasti avustus tulee yhteiskunnalta.


      • RAMBA kirjoitti:

        Kuinka laajaa Köyliön venekerhon avustustoiminta on? Jos se kattaa kaikki lähialueiden vähävaraiset niin luultavasti avustus tulee yhteiskunnalta.

        Sinun mielestäsi kansalaisten pitää maksaa yksityisten harjoittama avustustoiminta. Varmaan vingut sitten, kun veroprosenttisi huitelee sadassa. Köyliön tapaisia paikkoja ja yhdistyksiä on Suomessa kymmeniätuhansia ja tietysti kristillisellä tasapuolisuudellasi tuet niitä kaikkia.

        Kaikki muut ymmärtävät, että kerhoon kuuluvat maksavat sen harjoittaman hyväntekeväisyyden, oli kerho sitten Kirkko tai Bandidos.


      • RAMBA kirjoitti:

        <<< Jos sinua kirkko kiinnostaa, niin s i n ä maksat kirkon ylläpidon, s i n ä maksat papin palkan - älä tunge kättäsi muiden taskuihin.>>>

        Koska Jeesus ja kristinusko on perinteisesti ymmärretty heikossa asemassa olevien auttajiksi niin samalla logiikalla voitaisiin sanoa että työttömien on kustannettava omat tukensa.

        <<Koska Jeesus ja kristinusko on perinteisesti ymmärretty heikossa asemassa olevien auttajiksi niin samalla logiikalla voitaisiin sanoa että työttömien on kustannettava omat tukensa.>>

        On törkeää verrata sadan tuhannen vuosipalkkaa nauttivaa piispaa työttömiin ja muihin oikeasti tukea tarvitseviin.

        Kirkko ei ole hyväntekeväisyysjärjestö, vaan kirkko käyttää tulonsa palkollistensa elättämiseen (joillekin työntekijöilleen se tarjoaa yritysjohtajan elintason), kiinteistöjensä ylläpitoon ja rituaalimenojen suorittamiseen. Muu on olematon jakojäännös.

        Sitä on vaikea käsittää miten esimerkiksi Irja Askolan kehtasi puhua "kollektiivisesta ahneuden synnistä" noin 10.000e kuukausipalkalla. Mutta kyllä vain kehtasi. Ja on Irjan tuleva eläkekin paljon paremp kuin suomalaisen keskipalkka. No tilalle nousee epäonnistunut business-mies, joka varmasti arvostaa ökyelintasoa, jonka kirkko hänelle tarjoaa, kun hän ei siihen omilla liiketoiminnoillaan pystynyt.

        Pirkko Jalovaaraa pidetään syystä huijarisaarnaajana. Hän keräsi rahaa hyväntekijäisyyteen, mutta käytti 90% rahoista omaan palkkaansa ja omiin menoihinsa. Kirkkoon verrattuna Jalovaara oli kuitenkin huomattavan avokätinen oikeasti apua tarvitsevia kohtaan. Kirkon miljardin tulopotista aitoon hyväntekeväisyyteen käytetään muutamia prosentteja.

        Erityisen vastuutonta on se, että jäsenkadon jatkuessa kirkon talous kulkee kohti katastrofia mutta kirkko tekee asialle mahdollisimman vähän ja mahdollisimman myöhään. Esimerkiksi kirkon eläkekassa on rankasti alijäämäinen. Käytännössä tämä tarkoittaa että me kaikki muut tulemme maksamaan piispojen ökyeläkkeet eläkemaksuissa ja "elinikäodotekertoimen" pienentäminä omina työeläkkeillämme.


      • Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        <<Koska Jeesus ja kristinusko on perinteisesti ymmärretty heikossa asemassa olevien auttajiksi niin samalla logiikalla voitaisiin sanoa että työttömien on kustannettava omat tukensa.>>

        On törkeää verrata sadan tuhannen vuosipalkkaa nauttivaa piispaa työttömiin ja muihin oikeasti tukea tarvitseviin.

        Kirkko ei ole hyväntekeväisyysjärjestö, vaan kirkko käyttää tulonsa palkollistensa elättämiseen (joillekin työntekijöilleen se tarjoaa yritysjohtajan elintason), kiinteistöjensä ylläpitoon ja rituaalimenojen suorittamiseen. Muu on olematon jakojäännös.

        Sitä on vaikea käsittää miten esimerkiksi Irja Askolan kehtasi puhua "kollektiivisesta ahneuden synnistä" noin 10.000e kuukausipalkalla. Mutta kyllä vain kehtasi. Ja on Irjan tuleva eläkekin paljon paremp kuin suomalaisen keskipalkka. No tilalle nousee epäonnistunut business-mies, joka varmasti arvostaa ökyelintasoa, jonka kirkko hänelle tarjoaa, kun hän ei siihen omilla liiketoiminnoillaan pystynyt.

        Pirkko Jalovaaraa pidetään syystä huijarisaarnaajana. Hän keräsi rahaa hyväntekijäisyyteen, mutta käytti 90% rahoista omaan palkkaansa ja omiin menoihinsa. Kirkkoon verrattuna Jalovaara oli kuitenkin huomattavan avokätinen oikeasti apua tarvitsevia kohtaan. Kirkon miljardin tulopotista aitoon hyväntekeväisyyteen käytetään muutamia prosentteja.

        Erityisen vastuutonta on se, että jäsenkadon jatkuessa kirkon talous kulkee kohti katastrofia mutta kirkko tekee asialle mahdollisimman vähän ja mahdollisimman myöhään. Esimerkiksi kirkon eläkekassa on rankasti alijäämäinen. Käytännössä tämä tarkoittaa että me kaikki muut tulemme maksamaan piispojen ökyeläkkeet eläkemaksuissa ja "elinikäodotekertoimen" pienentäminä omina työeläkkeillämme.

        "Kirkon miljardin tulopotista aitoon hyväntekeväisyyteen käytetään muutamia prosentteja."

        Ja jos yritämme seurata nikki RAMBAn logiikkaa, niin jos yritykset kuten Nordea, Rovio, Neste ym maksavat saman prosentuaalisen osuuden vastaavaan hyväntekeväisyyteen kuin kirkko, niin valtio (eli kansalaiset) joutuvat rahoittamaan noiden yritysten toimintaa.

        Arvelen, että taikasana on Jeesus, jonka pitäisi avata uskovalle ovet ja sulkea ne muilta.


    • Ei Suomessa ole valtionkirkkoa.

      • ghnhknhtg

        Voi sua onnetonta. Kuka raahas sut taas päivänvaloon?

        Jopa moni kirkon sisällä kutsuu ev.lut. kirkkoa valtionkirkoksi, koska sillä on selkeästi valtiokirkollisia piirteitä.

        Sillä on viranomaisasema.
        Sillä on verotusoikeus.
        Sillä on oma lainsäädäntävalta.
        Valtiopäivän avaukseen kuukuu juamalanpalvelus.
        Jopa yliopiston avajaisiin kuuluu jumalanpalvelus niin tiiviisti, että jopa täysin uskonnoton Niiniluoto katsoi aiheelliseksi kulkea kulkueen johdossa.
        Kirkon suhteet valtioon ovat tasolla, jota ei sivistysvaltiossa pitäisi esiintyä.
        Täällä vallitsee edelleen slaavilainen alistusmentaliteetti.

        Laskeutukoon humanismin kirkas valo mieltänne valaisemaan!


      • RAMBA
        ghnhknhtg kirjoitti:

        Voi sua onnetonta. Kuka raahas sut taas päivänvaloon?

        Jopa moni kirkon sisällä kutsuu ev.lut. kirkkoa valtionkirkoksi, koska sillä on selkeästi valtiokirkollisia piirteitä.

        Sillä on viranomaisasema.
        Sillä on verotusoikeus.
        Sillä on oma lainsäädäntävalta.
        Valtiopäivän avaukseen kuukuu juamalanpalvelus.
        Jopa yliopiston avajaisiin kuuluu jumalanpalvelus niin tiiviisti, että jopa täysin uskonnoton Niiniluoto katsoi aiheelliseksi kulkea kulkueen johdossa.
        Kirkon suhteet valtioon ovat tasolla, jota ei sivistysvaltiossa pitäisi esiintyä.
        Täällä vallitsee edelleen slaavilainen alistusmentaliteetti.

        Laskeutukoon humanismin kirkas valo mieltänne valaisemaan!

        Luterilaisella kirkolla voi olla joitakin valtiokirkollisia piirteitä, mutta jo ihan alunperin 500 vuotta sitten koko Luterilainen kirkko syntyi nimenomaan tarpeesta erottaa maallinen ja hengellinen toisistaan:

        Kahden regimentin opin mukaan on olemassa kaksi elämänaluetta:

        1. Maallinen regimentti (maallinen hallinta / maallinen valtakunta, regnum civile), jossa miekalla, esivallalla ja maallisilla järjestyksillä on tehtävänsä
        2. Hengellinen regimentti (Jumalan hengellinen hallinta / Kristuksen valtakunta, regnum Christi), jossa taistellaan Jumalan sanalla ja evankeliumilla.

        Koska ihminen on luonnostaan paha ja roisto, täytyy esivallan ja miekan käyttää rankaisukeinoja, ja lain saada aikaan ulkonainen järjestys. Ensimmäiseen regimenttiin kuuluu siis rankaisu ja pakko. Hengellisessä regimentissä (kirkossa / Kristuksen valtakunnassa) taas hallitsee evankeliumi ja siten sen leimaava piirre on vapaus.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kahden_regimentin_oppi


      • ghnhknhtg kirjoitti:

        Voi sua onnetonta. Kuka raahas sut taas päivänvaloon?

        Jopa moni kirkon sisällä kutsuu ev.lut. kirkkoa valtionkirkoksi, koska sillä on selkeästi valtiokirkollisia piirteitä.

        Sillä on viranomaisasema.
        Sillä on verotusoikeus.
        Sillä on oma lainsäädäntävalta.
        Valtiopäivän avaukseen kuukuu juamalanpalvelus.
        Jopa yliopiston avajaisiin kuuluu jumalanpalvelus niin tiiviisti, että jopa täysin uskonnoton Niiniluoto katsoi aiheelliseksi kulkea kulkueen johdossa.
        Kirkon suhteet valtioon ovat tasolla, jota ei sivistysvaltiossa pitäisi esiintyä.
        Täällä vallitsee edelleen slaavilainen alistusmentaliteetti.

        Laskeutukoon humanismin kirkas valo mieltänne valaisemaan!

        Kirkon asema on mainittu perustuslaissa ja kirkon sisäinen "jäjestyssäätö" on osa Suomen lakia. Jos se ei tee siitä valtionkirkkoa niin mikä tekisi?

        Sinällään kuvaavaa, että kirkko ei ole rehellinen edes omasta asemastaan.


      • RAMBA kirjoitti:

        Luterilaisella kirkolla voi olla joitakin valtiokirkollisia piirteitä, mutta jo ihan alunperin 500 vuotta sitten koko Luterilainen kirkko syntyi nimenomaan tarpeesta erottaa maallinen ja hengellinen toisistaan:

        Kahden regimentin opin mukaan on olemassa kaksi elämänaluetta:

        1. Maallinen regimentti (maallinen hallinta / maallinen valtakunta, regnum civile), jossa miekalla, esivallalla ja maallisilla järjestyksillä on tehtävänsä
        2. Hengellinen regimentti (Jumalan hengellinen hallinta / Kristuksen valtakunta, regnum Christi), jossa taistellaan Jumalan sanalla ja evankeliumilla.

        Koska ihminen on luonnostaan paha ja roisto, täytyy esivallan ja miekan käyttää rankaisukeinoja, ja lain saada aikaan ulkonainen järjestys. Ensimmäiseen regimenttiin kuuluu siis rankaisu ja pakko. Hengellisessä regimentissä (kirkossa / Kristuksen valtakunnassa) taas hallitsee evankeliumi ja siten sen leimaava piirre on vapaus.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kahden_regimentin_oppi

        <<Luterilaisella kirkolla voi olla joitakin valtiokirkollisia piirteitä, mutta jo ihan alunperin 500 vuotta sitten koko Luterilainen kirkko syntyi nimenomaan tarpeesta erottaa maallinen ja hengellinen toisistaan>>

        Pötyä! Suomi on luterilainen, koska osana Ruotsia Ruotsin kuningas teki Ruotsin kirkosta luterilaisen. On aika ihmeellinen väite, että kuningas halusi runnoa läpi uskonnollisen uudistuksen joka vähensi kuninkaan valtaa? Ennen protestanttisuutta kirkko nimen omaan oli "valtio valtiossa" ja se ei kapinakuningas Kustaa Vaasalle käynyt. Kustu halusi nimittää myös piispat.

        Ruotsin "uskonpuhdistus" tapahtui kuninkaan läpiviemänä. Sitä ei halunut kansa eikä sitä halunut papit, koska paitsi uskon, kuningas puhdisti myös rikkaan kirkon kassan. Ennen reformaatiota Ruotsissa oli pieni luterilaisvähemmistö Tukholmassa. Muualla Lutherin opit eivät olleet juurikaan saaneet vastakaikua.


      • RuotsiPutsaa
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        <<Luterilaisella kirkolla voi olla joitakin valtiokirkollisia piirteitä, mutta jo ihan alunperin 500 vuotta sitten koko Luterilainen kirkko syntyi nimenomaan tarpeesta erottaa maallinen ja hengellinen toisistaan>>

        Pötyä! Suomi on luterilainen, koska osana Ruotsia Ruotsin kuningas teki Ruotsin kirkosta luterilaisen. On aika ihmeellinen väite, että kuningas halusi runnoa läpi uskonnollisen uudistuksen joka vähensi kuninkaan valtaa? Ennen protestanttisuutta kirkko nimen omaan oli "valtio valtiossa" ja se ei kapinakuningas Kustaa Vaasalle käynyt. Kustu halusi nimittää myös piispat.

        Ruotsin "uskonpuhdistus" tapahtui kuninkaan läpiviemänä. Sitä ei halunut kansa eikä sitä halunut papit, koska paitsi uskon, kuningas puhdisti myös rikkaan kirkon kassan. Ennen reformaatiota Ruotsissa oli pieni luterilaisvähemmistö Tukholmassa. Muualla Lutherin opit eivät olleet juurikaan saaneet vastakaikua.

        "kuningas puhdisti myös rikkaan kirkon kassan."

        Kuningas tykkäsi käydä sotaa.
        Tapatti suomalaiset maajussit sodissaan.
        Lopun aikaa kantasuomalaiset maiksoivat kruunulle veroa.

        Lisäksi kruunu varasti kirkon maallisen omaisuuden(joka on toki ihan oikein kirkolle)

        Ei auttanut suurten kuolonvuosien aikana Sumea juuri lainkaan, vaikka maa oli kuolla pystyyn.

        Tälläinen ystävä hädässä Ruotsi on Suomelle ollut.

        Tuotti pelkkää kärsimystä.


    • RAMBA

      <<<Vihkioikeuden omaavat uskonnolliset yhteisöt, jotka kieltäytyvät vihkimästä samaa sukupuolta olevia pareja, ovat irtaantumassa yhteiskunnasta. Enkä sano, että heidän pitäisi vihkiä, he vain nykyisellä toiminnallaan irtaantuvat tästä yhteiskunnasta ja sen arvoista. >>>

      Aikakausi on nyt sellainen että kristinuskon arvostelu on pinnalla ja yleisenä puheenaiheena. Jatkossa tulee kuitenkin yleistymään myös homoseksuaalien historian "pimeiden puolien" esiinkaiveleminen. Se saattaa muuttaa paljonkin nykyisin vallalla olevaa varsin idealistista kuvaa homoista. Alla muutamia lainauksia Ari Puontin kirjasta Suhteesta siunaukseen:

      <<<William Shirerin mukaan natsiliikkeen alkuajan jäsenet olivat miltei yksinomaan homoja. Militantti homoseksuaali kapteeni Ernst Röhm oli alkavan natsiliikkeen merkittävin johtaja. Varhaiset natsit ihailivat antiikin soturien välistä homoerotiikkaa ja olivat juutalaisvastaisia.

      Miksi natsit sitten alkoivat vainota homoja? Homoseksuaalin historioitsijan Harry Oosterhuisin mukaan natsien homovainot eivät olleet yhtä systemaattisia kuin juutalaisvainot. Natsipropagandan mukaan homot olivat pelkureita, pehmeitä ja epäluotettavia, arjalaisten tosimiesten vastakohtia. Hitler käytti homoutta tekosyynä eliminoidakseen poliittisia vastustajiaan. Siitä syystä hän teloitutti myös Ernst Röhmin, vaikka tiesi tämän homoudesta jo paljon aiemmin. Vasemmistolaisten syytösten mukaan Hitler-nuorisoryhmissä vieteltiin poikia homoseksiin. Röhmin ja muiden natsihomojen murhaamisen jälkeen Hitler ilmoitti Röhmin seuraajalle puhdistaneensa natsipuolueen homoista, jotta jokainen äiti uskaltaisi lähettää poikansa SA-puolueeseen ja Hitler-nuorisoryhmiin.

      Brittiläinen homolehti Attitude (2004) julkaisi artikkelin, jonka mukaan melkein kaikki korkean luokan fasistit kolmenkymmenen edellisvuoden aikana olivat olleet homoja. Luetteloon kuuluvat muun muassa uusnatsijohtaja Michael Kuhne sekä edesmenneet äärioikeistopoliitikot Pim Fortyin ja Jörg Haider.>>>

    • RAMBA

      Pieniä poikia hyväksikäyttäneet homoseksuaalit pedofiilit ovat mustanneet katolisen kirkon mainetta:

      <<<Katoliset papit ovat käyttäneet hyväksi alaikäisiä henkilöitä, enimmäkseen murrosikäisiä poikia. Tutkimuksen mukaan katoliset papit eivät syyllisty pedofiliaan enempää kuin muut miesryhmät. Esimerkiksi isät, opettajat ja jopa protestanttiset pastorit syyllistyvät tutkimusten mukaan pedofiliaan katolisia pappeja useammin. Katoliseen kirkkoon vahvasti suunnattu julkisuus on herättänyt kysymyksiä median puolueettomuudesta ja tavasta esittää asiaa tiedotusvälineissä. Kirkon oppien mukaan seksuaalinen hyväksikäyttö on kuolemansynti.>>>

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Seksuaalisen_hyväksikäytön_tapaukset_katolisessa_kirkossa

      • Miksi Suomen valtionkirkon piirissä toimivien lestadiolaisten heteroseksuaalien saarnamiesten lasten hyväksikäyttö ei ole mustannut Suomen luterilaisen kirkon mainetta?

        Tampereen yliopistolla asiaa tutkineen Johanna Hurtigin tutkimuksissa löytyi liki sata lestadiolaista lastenraiskaajaa. Sairainta tässä on, että uskonnollinen yhteisö suojelee erityisesti pedofiili-saarnamiehiä ja syyllistää uhreja siitä, että ovat tulleet raiskatuksi.

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000390626.html


      • RAMBA
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        Miksi Suomen valtionkirkon piirissä toimivien lestadiolaisten heteroseksuaalien saarnamiesten lasten hyväksikäyttö ei ole mustannut Suomen luterilaisen kirkon mainetta?

        Tampereen yliopistolla asiaa tutkineen Johanna Hurtigin tutkimuksissa löytyi liki sata lestadiolaista lastenraiskaajaa. Sairainta tässä on, että uskonnollinen yhteisö suojelee erityisesti pedofiili-saarnamiehiä ja syyllistää uhreja siitä, että ovat tulleet raiskatuksi.

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000390626.html

        Sen takia koska tilastollisesti hyväksikäyttöä ei ole sen enempää lestadiolaisten keskuudessa kuin muuallakaan ja lestadiolaiset ovat avoimesti käsitelleet asian ja myöntäneet tapahtumat. He jopa pyysivät Hurtigin puhumaan Rauhan yhdistykselle.

        Lestadiolaisen liikkeen saatikka koko luterilaisen kirkon maineen mustaaminen tällaisten tapahtumien seurauksena olisi täysin järjetöntä koska hyväksikäyttötapaukset eivät ole tapahtuneet Rauhan yhdistyksen tiloissa eivätkä luterilaisissa kirkoissa tai rukoushuoneilla - vaan kotioloissa. Hyväksikäyttäjät ovat olleet perheen ja suvun jäseniä kuten isovanhempia jotka ovat asuneet joko pysyvästi tai tilapäisesti lastensa ja lastenlastensa luona. Seuroissa käyneiden tavallisten uskovien ja saarnamiesten on ollut yhtä vaikea havaita näitä kuin kaikkien muidenkin suomalaisten on havaita vastaavia tapahtumia omissa suvuissaan.

        <<<Johanna Hurtigin tutkimuksissa löytyi liki sata lestadiolaista lastenraiskaajaa. Sairainta tässä on, että uskonnollinen yhteisö suojelee erityisesti pedofiili-saarnamiehiä ja syyllistää uhreja siitä, että ovat tulleet raiskatuksi. >>>

        Olisi rehellisempää näin jälkikäteen viitata koko prosessiin joka käsiteltiin lopulta lestadiolaisten keskuudessa varsin ansiokkaasti. Lestadiolaiseen liikkeeseen kuuluu Suomessa yli 100 000 jäsentä ja tapaukset kerättiin vuosikymmenien varrelta.


      • RAMBA kirjoitti:

        Sen takia koska tilastollisesti hyväksikäyttöä ei ole sen enempää lestadiolaisten keskuudessa kuin muuallakaan ja lestadiolaiset ovat avoimesti käsitelleet asian ja myöntäneet tapahtumat. He jopa pyysivät Hurtigin puhumaan Rauhan yhdistykselle.

        Lestadiolaisen liikkeen saatikka koko luterilaisen kirkon maineen mustaaminen tällaisten tapahtumien seurauksena olisi täysin järjetöntä koska hyväksikäyttötapaukset eivät ole tapahtuneet Rauhan yhdistyksen tiloissa eivätkä luterilaisissa kirkoissa tai rukoushuoneilla - vaan kotioloissa. Hyväksikäyttäjät ovat olleet perheen ja suvun jäseniä kuten isovanhempia jotka ovat asuneet joko pysyvästi tai tilapäisesti lastensa ja lastenlastensa luona. Seuroissa käyneiden tavallisten uskovien ja saarnamiesten on ollut yhtä vaikea havaita näitä kuin kaikkien muidenkin suomalaisten on havaita vastaavia tapahtumia omissa suvuissaan.

        <<<Johanna Hurtigin tutkimuksissa löytyi liki sata lestadiolaista lastenraiskaajaa. Sairainta tässä on, että uskonnollinen yhteisö suojelee erityisesti pedofiili-saarnamiehiä ja syyllistää uhreja siitä, että ovat tulleet raiskatuksi. >>>

        Olisi rehellisempää näin jälkikäteen viitata koko prosessiin joka käsiteltiin lopulta lestadiolaisten keskuudessa varsin ansiokkaasti. Lestadiolaiseen liikkeeseen kuuluu Suomessa yli 100 000 jäsentä ja tapaukset kerättiin vuosikymmenien varrelta.

        <<Sen takia koska tilastollisesti hyväksikäyttöä ei ole sen enempää lestadiolaisten keskuudessa kuin muuallakaan>>

        Väität siis, että kun vanhalestadiolaisia on about 100.000 ja heidän keskuudestaan on löydetty vajaa 100 lasten hyväksikäyttäjää, niin kirkon vajaan 4.000.000 jäsenen keskuudessa on siis vajaa 4.000 pedofiiliä? Kun pedofilia-syytteitä on Suomessa vuosittain noin 100, niin tämä on aika hirmuinen väite.

        Lestadiolaiset ovat käsitelleet pedofilian yhtä avoimesti kuin katoliset omansa: sitten kun asiaa ei ole voitu enää peitellä ja salata se on otettu keskusteluun ja siihen on puuttu.

        Pedofiliaa kuten muitakin kauheuksia tapahtuu muuallakin kuin uskonnollisissa yhteisöissä. Se, mikä kuitenkin on täysin ainutlaatuista lestadiolaisten pedofilien kohtelussa, että uskonnollinen yhteisö johon jopa raiskattujen lasten omat vanhemmat kuuluvat ovat olleet valmiita suojelemaan noita pedofiilejä. Tämä on läpeensä sairasta ja kammottavaa.


      • RAMBA
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        <<Sen takia koska tilastollisesti hyväksikäyttöä ei ole sen enempää lestadiolaisten keskuudessa kuin muuallakaan>>

        Väität siis, että kun vanhalestadiolaisia on about 100.000 ja heidän keskuudestaan on löydetty vajaa 100 lasten hyväksikäyttäjää, niin kirkon vajaan 4.000.000 jäsenen keskuudessa on siis vajaa 4.000 pedofiiliä? Kun pedofilia-syytteitä on Suomessa vuosittain noin 100, niin tämä on aika hirmuinen väite.

        Lestadiolaiset ovat käsitelleet pedofilian yhtä avoimesti kuin katoliset omansa: sitten kun asiaa ei ole voitu enää peitellä ja salata se on otettu keskusteluun ja siihen on puuttu.

        Pedofiliaa kuten muitakin kauheuksia tapahtuu muuallakin kuin uskonnollisissa yhteisöissä. Se, mikä kuitenkin on täysin ainutlaatuista lestadiolaisten pedofilien kohtelussa, että uskonnollinen yhteisö johon jopa raiskattujen lasten omat vanhemmat kuuluvat ovat olleet valmiita suojelemaan noita pedofiilejä. Tämä on läpeensä sairasta ja kammottavaa.

        <<<Tämä on läpeensä sairasta ja kammottavaa.>>>

        Johanna Hurtigin tutkimusten mukaan lestadiolaisten keskuudessa ei esiinny hyväksikäyttöä tavallista enempää ja kaikilla muilla rikollisuuden mittareilla mitattuna lestadiolaiset ovat selvästi kantaväestöä kunnollisempaa porukkaa. Salailu johtuu häpeästä ja liiasta hyväuskoisuudesta siihen että ihminen voi muuttua. Sitä ei saisi tapahtua.

        <<<sata lestadiolaista lastenraiskaajaa.>>>

        Hyväksikäyttö ei ole läheskään aina sama asia kuin raiskaus. Juuri sinun kaltaistesi liioittelijoiden ja inhoon yllyttäjien takia salailua tapahtuu. Te ette itse ylläpidä mitään seurakuntia vastaavia toimintoja jotka tarjoavat turvallisen ja sosiaalisen ympäristön esimerkiksi tuhansille vähävaraisille ja vanhuksille. Ala selvittää oman sukusi hyväksikäyttöjä viimeisen puolen vuosisadan ajalta ja syytä sitten itse itseäsi siitä ettet ole tehnyt sitä jo aiemmin vaan olet vaiennut asian ja esiintynyt niinkuin asia ei sinua koskisi.


      • RAMBA
        RAMBA kirjoitti:

        <<<Tämä on läpeensä sairasta ja kammottavaa.>>>

        Johanna Hurtigin tutkimusten mukaan lestadiolaisten keskuudessa ei esiinny hyväksikäyttöä tavallista enempää ja kaikilla muilla rikollisuuden mittareilla mitattuna lestadiolaiset ovat selvästi kantaväestöä kunnollisempaa porukkaa. Salailu johtuu häpeästä ja liiasta hyväuskoisuudesta siihen että ihminen voi muuttua. Sitä ei saisi tapahtua.

        <<<sata lestadiolaista lastenraiskaajaa.>>>

        Hyväksikäyttö ei ole läheskään aina sama asia kuin raiskaus. Juuri sinun kaltaistesi liioittelijoiden ja inhoon yllyttäjien takia salailua tapahtuu. Te ette itse ylläpidä mitään seurakuntia vastaavia toimintoja jotka tarjoavat turvallisen ja sosiaalisen ympäristön esimerkiksi tuhansille vähävaraisille ja vanhuksille. Ala selvittää oman sukusi hyväksikäyttöjä viimeisen puolen vuosisadan ajalta ja syytä sitten itse itseäsi siitä ettet ole tehnyt sitä jo aiemmin vaan olet vaiennut asian ja esiintynyt niinkuin asia ei sinua koskisi.

        <<<Väität siis, että kun vanhalestadiolaisia on about 100.000 ja heidän keskuudestaan on löydetty vajaa 100 lasten hyväksikäyttäjää, niin kirkon vajaan 4.000.000 jäsenen keskuudessa on siis vajaa 4.000 pedofiiliä?>>>

        Tapaukset on kerätty vuosikymmenten varrelta.


      • RAMBA kirjoitti:

        <<<Tämä on läpeensä sairasta ja kammottavaa.>>>

        Johanna Hurtigin tutkimusten mukaan lestadiolaisten keskuudessa ei esiinny hyväksikäyttöä tavallista enempää ja kaikilla muilla rikollisuuden mittareilla mitattuna lestadiolaiset ovat selvästi kantaväestöä kunnollisempaa porukkaa. Salailu johtuu häpeästä ja liiasta hyväuskoisuudesta siihen että ihminen voi muuttua. Sitä ei saisi tapahtua.

        <<<sata lestadiolaista lastenraiskaajaa.>>>

        Hyväksikäyttö ei ole läheskään aina sama asia kuin raiskaus. Juuri sinun kaltaistesi liioittelijoiden ja inhoon yllyttäjien takia salailua tapahtuu. Te ette itse ylläpidä mitään seurakuntia vastaavia toimintoja jotka tarjoavat turvallisen ja sosiaalisen ympäristön esimerkiksi tuhansille vähävaraisille ja vanhuksille. Ala selvittää oman sukusi hyväksikäyttöjä viimeisen puolen vuosisadan ajalta ja syytä sitten itse itseäsi siitä ettet ole tehnyt sitä jo aiemmin vaan olet vaiennut asian ja esiintynyt niinkuin asia ei sinua koskisi.

        Olet kyllä varsinainen "kristitty"! Sinusta on siis ymmärrettävää ellei peräti hyväksyttävää, että vationkirkon piirissä toimivien pedofiilien rikokset salataan, koska on ihmisä jotka ihoavat lasten hyäksikäyttäjiä.

        Kunnon kristitty ymmärtää pedofiileja eikä inhoa. No siltähän tuo lestadiolaistenkin toiminta näyttää.


      • RAMBA
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        Olet kyllä varsinainen "kristitty"! Sinusta on siis ymmärrettävää ellei peräti hyväksyttävää, että vationkirkon piirissä toimivien pedofiilien rikokset salataan, koska on ihmisä jotka ihoavat lasten hyäksikäyttäjiä.

        Kunnon kristitty ymmärtää pedofiileja eikä inhoa. No siltähän tuo lestadiolaistenkin toiminta näyttää.

        Minä en puolusta hyväksikäyttäjiä vaan seurakuntia. On evankeliumin ansiota että länsimaissa kiinnitetään niin paljon huomiota lasten oikeuksiin. Siksi on täysin epäreilua leimata kristillinen toiminta näiden tapausten kautta. Pedofiili on ansainnut ankaran rangaistuksen, mutta häneen kohdistuva silmitön lynkkaushimo on ikivanhan ja väkivaltaisen pyhän (=uhrikultin) nykyaikaan sijoittuva takauma ja seurakuntiin sen kautta projisoitu pahuus pelkkä utopistisesti liioiteltu harhakuvitelma. Tutkimusten mukaan katolisessa kirkossa enintään yksi pappi viidestäkymmenestä on syyllistynyt näihin tekoihin - joka sekin on tietenkin liikaa - mutta kertoo enemmän ihmisistä yleensä kuin kristinuskosta. Jeesus ei väistänyt vaikeita asioita - eikä henkilöitä - mutta te ateistit pesette kätenne kaikesta pahasta, pysyttelette omalla mukavuusalueellanne ja kuvittelette olevanne uskovia parempia. Seurakunnat toimivat jatkuvasti hankalien ja epäsosiaalisten ihmisten kanssa, aktiiviset uskovat kiertävät puhumassa vankiloissa, järjestävät leivänjakeluita köyhille, vaatettavat alkoholisteja, työllistävät maahanmuuttajia kirpputoreilla ja yrittävät muutenkin parhaansa.

        http://www.teoblogi.fi/2010/01/3-7-1-uhrin-merkki/


      • RAMBA kirjoitti:

        Minä en puolusta hyväksikäyttäjiä vaan seurakuntia. On evankeliumin ansiota että länsimaissa kiinnitetään niin paljon huomiota lasten oikeuksiin. Siksi on täysin epäreilua leimata kristillinen toiminta näiden tapausten kautta. Pedofiili on ansainnut ankaran rangaistuksen, mutta häneen kohdistuva silmitön lynkkaushimo on ikivanhan ja väkivaltaisen pyhän (=uhrikultin) nykyaikaan sijoittuva takauma ja seurakuntiin sen kautta projisoitu pahuus pelkkä utopistisesti liioiteltu harhakuvitelma. Tutkimusten mukaan katolisessa kirkossa enintään yksi pappi viidestäkymmenestä on syyllistynyt näihin tekoihin - joka sekin on tietenkin liikaa - mutta kertoo enemmän ihmisistä yleensä kuin kristinuskosta. Jeesus ei väistänyt vaikeita asioita - eikä henkilöitä - mutta te ateistit pesette kätenne kaikesta pahasta, pysyttelette omalla mukavuusalueellanne ja kuvittelette olevanne uskovia parempia. Seurakunnat toimivat jatkuvasti hankalien ja epäsosiaalisten ihmisten kanssa, aktiiviset uskovat kiertävät puhumassa vankiloissa, järjestävät leivänjakeluita köyhille, vaatettavat alkoholisteja, työllistävät maahanmuuttajia kirpputoreilla ja yrittävät muutenkin parhaansa.

        http://www.teoblogi.fi/2010/01/3-7-1-uhrin-merkki/

        <<Minä en puolusta hyväksikäyttäjiä vaan seurakuntia.>>

        Kuten sanoin jo aiemmin, niin uskonnollisilla yhteisöillä ei ole monopolia pedofiliaan, mutta erikoista ja kammottavaa on juuri se, että uskonnollinen yhteisö johon pedofiilien uhrien vanhemmatkin kuuluvat suojelevat näitä rikollisia. Siinä, että seurakunta nostaa itsensä lain yläpuolelle ei ole mitään puolusteltavaa.

        Kun te "islamisaatiolla" ratsastajat usein muistatte kauhistella Euroopassa elävien muslimiyhteisöjen omaa "lainkäyttöä", jossa jotkut rikosoikeuden piiriin kuuluvat selvitetään yhteisön sisällä. Tämä on tietenkin väärin. Suomessa valtionkirkon piirissä toimivat lestadiolaiset toimivat kuitenkin käytännössä samalla tavalla. He ovat yhteisö yhteisössä, joka katsoo olevansa lain yläpuolella.


      • Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        <<Minä en puolusta hyväksikäyttäjiä vaan seurakuntia.>>

        Kuten sanoin jo aiemmin, niin uskonnollisilla yhteisöillä ei ole monopolia pedofiliaan, mutta erikoista ja kammottavaa on juuri se, että uskonnollinen yhteisö johon pedofiilien uhrien vanhemmatkin kuuluvat suojelevat näitä rikollisia. Siinä, että seurakunta nostaa itsensä lain yläpuolelle ei ole mitään puolusteltavaa.

        Kun te "islamisaatiolla" ratsastajat usein muistatte kauhistella Euroopassa elävien muslimiyhteisöjen omaa "lainkäyttöä", jossa jotkut rikosoikeuden piiriin kuuluvat selvitetään yhteisön sisällä. Tämä on tietenkin väärin. Suomessa valtionkirkon piirissä toimivat lestadiolaiset toimivat kuitenkin käytännössä samalla tavalla. He ovat yhteisö yhteisössä, joka katsoo olevansa lain yläpuolella.

        " He ovat yhteisö yhteisössä, joka katsoo olevansa lain yläpuolella. "
        Ei kai se ihme ole, kun ihan lain toimeenpanosta vastaavan ministerin suulla niin sanotaan: "Sisäministeri Päivi Räsänen (kd) asettaa Raamatun lain yläpuolelle."

        https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjt1ZGhiZDXAhXIfRoKHUqmDxwQFggkMAA&url=http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013071017247352_uu.shtml&usg=AOvVaw0P67bRlvHT_pguco8gt714

        Miten tämä eroaa sharia-lain kannattajista?


    • RAMBA

      <<<Lestadiolaiset ovat käsitelleet pedofilian yhtä avoimesti kuin katoliset omansa: sitten kun asiaa ei ole voitu enää peitellä ja salata se on otettu keskusteluun ja siihen on puuttu.>>>

      Kristinuskon keskeinen oppi on anteeksiantamus, jolla mahdollistetaan ihmisen ihmisarvon palautuminen ja lopetetaan jatkuva leimaaminen. On erittäin surullista että hyväksikäyttötapauksissa tätä on käytetty liian löperösti. Anteeksi saaminen antaa ihmiselle uuden mahdollisuuden joka on erittäin tärkeää. Juuri kristillisen anteeksiantamuksen avulla tuhannet maineensa tuhonneet vangit ovat saaneet mahdollisuuden uuteen elämään ja tehneet parannuksen.

      Asioiden peittely ei ole pelkästään joidenkin uskovien ominaisuus:

      <<<JÄÄKIEKKOLIITTO ON VUOSIKYMMENET SULKENUT SILMÄNSÄ TIRKISTELYLTÄ

      Lapsia suihkutiloissa tirkistelevä Jääkiekkoliiton toimihenkilö on saanut jatkaa toimiaan rauhassa vuosien ajan. Kukaan Liitossa ei ole puuttunut asiaan ja vastuulliset aikuiset ovat asettaneet lapsia vaaraan. Ainoa ratkaisu on asian pöyhiminen perinpohjaisesti ja todella iso siivous Jääkiekkoliitossa.

      Suomen nuorisomaajoukkueiden pelaajia on tirkistelty suihkussa ja pukuhuoneissa jo vuosikausia. Urheilulehti kertoi aiheesta uusimmassa paperilehdessään, ja artikkeliin oli haastateltu useita entisiä maajoukkuepelaajia sekä valmentajia. Tirkistelijä on Urheilulehden mukaan Jääkiekkoliitossa merkittävässä asemassa ollut henkilö.>>>

      http://www.jatkoaika.com/Kolumni/jääkiekkoliitto-on-vuosikymmenet-sulkenut-silmänsä-tirkistelyltä/185304

      • olenateisti

        Luulisi että uskonnollisuus/ uskominen estäisi tällaiset teot, kun uskovat ovat aina korostamassa moraalinsa paremmuutta ja mollaamassa ateisteja moraalittomiksi.


      • RAMBA
        olenateisti kirjoitti:

        Luulisi että uskonnollisuus/ uskominen estäisi tällaiset teot, kun uskovat ovat aina korostamassa moraalinsa paremmuutta ja mollaamassa ateisteja moraalittomiksi.

        Kristillisyys ei ole täydellisyyttä vaan täydellisen tavoittelua. Jumala tietää kyllä ettemme siihen koskaan yllä mutta silti se tuottaa parhaan mahdollisen kasvun. Kristillinen elämä on jatkuvaa kasvamista jonka mahdollistaa anteeksiantamukseen turvautuminen. Anteeksiantamukseen turvautuvan ihmisen ei tarvitse peitellä syntejään, eikä lankeemuksiaan, vaan hän voi tunnustaa ne Jumalalle - olivatpahan ne minkälaisia tahansa. Sillä on terapeuttinen vaikutus. Ihmisten täytyy salata usein toisiltaan monia asioita, mutta Jeesuksen armoa vasten kuka tahansa uskaltaa käsitellä vaikeimpiakin asioita. Vankilatyötä tekevät tietävät kuinka vaikeaa on kasvaa parannuksen teossa:

        <<<Hengellinen herätys ei yksinään aseta elämää raiteilleen, vaan vanki tarvitsee monenlaista tukea ja apua elämänhallintaan. Erityisen hyviä uutisia on kuulunut Pohjois-Savosta, jossa Suomen Vapaakirkon diakoniajärjestö ViaDia on muutaman vuoden ajan toiminut aktiivisesti vankien kuntoutuksessa.

        Kuopion vankilan suljetulla osastolla on kristillinen kuntoutuskurssi, jonka sisällön ViaDia Pohjois-Savo tuottaa. Kuusipaikkaisella, neljä kuukautta kestävällä kurssilla opiskellaan Raamattua sekä käsitellään päihdeasioita ja yleistä elämänhallintaa ryhmissä.>>>

        https://uusitie.com/henki-puhaltaa-suomen-vankiloissa/


      • olenateisti
        RAMBA kirjoitti:

        Kristillisyys ei ole täydellisyyttä vaan täydellisen tavoittelua. Jumala tietää kyllä ettemme siihen koskaan yllä mutta silti se tuottaa parhaan mahdollisen kasvun. Kristillinen elämä on jatkuvaa kasvamista jonka mahdollistaa anteeksiantamukseen turvautuminen. Anteeksiantamukseen turvautuvan ihmisen ei tarvitse peitellä syntejään, eikä lankeemuksiaan, vaan hän voi tunnustaa ne Jumalalle - olivatpahan ne minkälaisia tahansa. Sillä on terapeuttinen vaikutus. Ihmisten täytyy salata usein toisiltaan monia asioita, mutta Jeesuksen armoa vasten kuka tahansa uskaltaa käsitellä vaikeimpiakin asioita. Vankilatyötä tekevät tietävät kuinka vaikeaa on kasvaa parannuksen teossa:

        <<<Hengellinen herätys ei yksinään aseta elämää raiteilleen, vaan vanki tarvitsee monenlaista tukea ja apua elämänhallintaan. Erityisen hyviä uutisia on kuulunut Pohjois-Savosta, jossa Suomen Vapaakirkon diakoniajärjestö ViaDia on muutaman vuoden ajan toiminut aktiivisesti vankien kuntoutuksessa.

        Kuopion vankilan suljetulla osastolla on kristillinen kuntoutuskurssi, jonka sisällön ViaDia Pohjois-Savo tuottaa. Kuusipaikkaisella, neljä kuukautta kestävällä kurssilla opiskellaan Raamattua sekä käsitellään päihdeasioita ja yleistä elämänhallintaa ryhmissä.>>>

        https://uusitie.com/henki-puhaltaa-suomen-vankiloissa/

        Se että saa aina syntinsä anteeksi ja jumalalta eikä siltä , jota vastaan on rikkonut , vesittää uskon minun mielestäni täysin. Aikuisen ihmisen on kyettävä kohtaamaan syyllisyytensä ja kestämään sen paineen, että on tehnyt väärin, ja mikäli mahdollista hyvittämään tekojaan koko loppuelämänsä. Usko on vellihousujen leikkikenttä jossa vähän itkeä pirauttaa jumalan puoleen ja syntinsä anteeksi. Ja tekee taas hetken päästä vääriä tekoja.


      • RAMBA
        olenateisti kirjoitti:

        Se että saa aina syntinsä anteeksi ja jumalalta eikä siltä , jota vastaan on rikkonut , vesittää uskon minun mielestäni täysin. Aikuisen ihmisen on kyettävä kohtaamaan syyllisyytensä ja kestämään sen paineen, että on tehnyt väärin, ja mikäli mahdollista hyvittämään tekojaan koko loppuelämänsä. Usko on vellihousujen leikkikenttä jossa vähän itkeä pirauttaa jumalan puoleen ja syntinsä anteeksi. Ja tekee taas hetken päästä vääriä tekoja.

        Kristus ei tarjoa halpaa armoa vaan kalliisti kärsimyksellä ja verellä lunastettua. Sotien keskellä eläneet todistavat että anteeksiantamuksella on muuttava voima jopa ääriolosuhteissa. Anteeksiantamus katkoo kostonkierteitä ja vaikuttaa vihaa neutraloivasti. Koska kosto on usein sidottu kunniakysymyksiin niin ilman Jeesuksen antamaa esimerkkiä vihanpito jatkuu usein loputtomasti.

        <<<Natsien keskitysleirillä teloitettu pappi Dietrich Bonhoeffer lanseerasi termin Halpa armo. Se on hänen mukaansa hurskasta itsepetosta, jolla ihminen hankkii todistuksen omasta syyttömyydestään ja jatkaa entiseen malliin.

        Halpaa armoa julistaa pappi, jonka saarnasta puuttuu kuulijoille osoitettu kutsu kuuliaisuuteen ja kehotus elämän uudistukseen.

        Bonhoeffer määrittelee halvan armon näin:

        ”Halpaa armoa on anteeksiantamuksen saarna ilman katumusta, kaste ilman seurakuntakuria, ehtoollinen ilman synnintunnustusta, synninpäästö ilman henkilökohtaista rippiä. Halpa armo on armoa ilman Kristuksen seuraamista, armoa ilman ristiä, armoa ilman elävää, ihmiseksi tullutta Jeesusta Kristusta”.

        Bonhoefferin mukaan on ratkaiseva ero sillä, onko armo lähtökohta eli edellytys vai lopputulos eli päätepiste. Jos armoa pidetään lähtökohtana, julistetaan halpaa armoa, joka tekee kaiken ihmisen ponnistelun tarpeettomaksi, suorastaan vältettäväksi tai peräti vääräoppiseksi. Jos taas armo on lopputulos, niin kilvoitteleva ihminen, havaittuaan jatkuvasti kompastelevansa ja epäonnistuvansa Jumalan palvelemisessa uskossa ja lähimmäisen palvelemisessa rakkaudessa, armahdetaan ja hän saa aloittaa uudelleen alusta ja lähteä jälleen seuraamaan Jeesusta. Joka aamu on armo uus. Kallis armo merkitsee sitä, että Jeesus avaa tien, jota me voimme kulkea.>>>

        https://www.kotimaa24.fi/blogit/halpa-armo-merkitsee-synnin-eika-syntisen-vanhurskauttamista/


      • <<Kristinuskon keskeinen oppi on anteeksiantamus,>>

        Tällaisella (sanamuksesti) jeesustelulla ei ole asian kanssa mitään tekemistä!

        Rikos on rikos ja rikokset tulee käsitellä lain mukaan. Se, miten kukin yksilö ja yhteisö sitten suhtautuu lainmukaisesti tuomittuun ihmiseen on tietenkin jokaisen yksilön ja yhteisön oma asia.

        Toinen puoli tästä "kristillisestä anteeksiannosta" on se, että lestadiolaisyhteisössä on pedofiilien hyväksikäyttämiä alaikäisiä tyttöjä puhuteltu "vanhimpien" (tai mitä nämä lesta-ajatollat nyt ovatkaan) toimesta syyllistäen heitä siitä, että ovat joutuneet rikoksen uhriksi. Uhrithan eivät tarvitse "anteeksiantoa", koska he eivät ole syyllistyneet mihinkään.

        Alaiikäisen hyväksikäytön uhrin syyllistäminen on moraalitonta, väärin ja tuomittavaa eikä "löperöä", kuten sinä yritit vähätellä.


      • olenateisti
        RAMBA kirjoitti:

        Kristus ei tarjoa halpaa armoa vaan kalliisti kärsimyksellä ja verellä lunastettua. Sotien keskellä eläneet todistavat että anteeksiantamuksella on muuttava voima jopa ääriolosuhteissa. Anteeksiantamus katkoo kostonkierteitä ja vaikuttaa vihaa neutraloivasti. Koska kosto on usein sidottu kunniakysymyksiin niin ilman Jeesuksen antamaa esimerkkiä vihanpito jatkuu usein loputtomasti.

        <<<Natsien keskitysleirillä teloitettu pappi Dietrich Bonhoeffer lanseerasi termin Halpa armo. Se on hänen mukaansa hurskasta itsepetosta, jolla ihminen hankkii todistuksen omasta syyttömyydestään ja jatkaa entiseen malliin.

        Halpaa armoa julistaa pappi, jonka saarnasta puuttuu kuulijoille osoitettu kutsu kuuliaisuuteen ja kehotus elämän uudistukseen.

        Bonhoeffer määrittelee halvan armon näin:

        ”Halpaa armoa on anteeksiantamuksen saarna ilman katumusta, kaste ilman seurakuntakuria, ehtoollinen ilman synnintunnustusta, synninpäästö ilman henkilökohtaista rippiä. Halpa armo on armoa ilman Kristuksen seuraamista, armoa ilman ristiä, armoa ilman elävää, ihmiseksi tullutta Jeesusta Kristusta”.

        Bonhoefferin mukaan on ratkaiseva ero sillä, onko armo lähtökohta eli edellytys vai lopputulos eli päätepiste. Jos armoa pidetään lähtökohtana, julistetaan halpaa armoa, joka tekee kaiken ihmisen ponnistelun tarpeettomaksi, suorastaan vältettäväksi tai peräti vääräoppiseksi. Jos taas armo on lopputulos, niin kilvoitteleva ihminen, havaittuaan jatkuvasti kompastelevansa ja epäonnistuvansa Jumalan palvelemisessa uskossa ja lähimmäisen palvelemisessa rakkaudessa, armahdetaan ja hän saa aloittaa uudelleen alusta ja lähteä jälleen seuraamaan Jeesusta. Joka aamu on armo uus. Kallis armo merkitsee sitä, että Jeesus avaa tien, jota me voimme kulkea.>>>

        https://www.kotimaa24.fi/blogit/halpa-armo-merkitsee-synnin-eika-syntisen-vanhurskauttamista/

        Sanahelinää. Ei kelpaa perusteluksi.


      • RAMBA
        olenateisti kirjoitti:

        Sanahelinää. Ei kelpaa perusteluksi.

        Aika ylimielistä sanoa Dietrich Bonnhoefferin arvostettuja kokemuksia Natsi-Saksasta sanahelinäksi. Armon käsite ja anteeksiantamus vetoavat mielen niihin alueisiin joissa asennemuutos tapahtuu. Juuri näiden asioiden vuoksi kristillinen filosofia on arvostettu tieteenala länsimaisissa yliopistoissa.

        Ukrainan sodan aikana tehtiin kyselytutkimus jonka perusteella alueen ihmisistä vain alle 20% luotti viranomaisiin, mutta yli 75% luotti seurakuntien työntekijöihin, joten seurakunnilla oli mahdollista puhua ihmisille ihmisinä anteeksiantamuksen, rakkauden ja positiivisen rakentavan nöyrtymisen hengessä.

        Myös Lähi-idässä toimineet tietävät kuinka suuri vaikutus anteeksiantamuksella on kostonkierteisiin. Tässä kannattaa verrata islamin Muhammedin ja kristinuskon Jeesuksen päinvastaisia elämänesimerkkejä. Islamin kunniakäsitykset vaikeuttavat konflikteja suunnattoman paljon. Kärjekkäät kunniakäsitykset ovat myös maallistuneille ihmisille luontaisia eikä moni peräänny niistä vaikka konflikti olisi muuttunut täysin järjettömäksi. Siksi tarvitaan Jeesuksen antamaa esimerkkiä ja niitä ihmisiä jotka vapaaehtoisesti alentavat itsensä kristuksen palvelijoiksi palvelemaan koko ihmiskuntaa.


      • olenateisti
        RAMBA kirjoitti:

        Aika ylimielistä sanoa Dietrich Bonnhoefferin arvostettuja kokemuksia Natsi-Saksasta sanahelinäksi. Armon käsite ja anteeksiantamus vetoavat mielen niihin alueisiin joissa asennemuutos tapahtuu. Juuri näiden asioiden vuoksi kristillinen filosofia on arvostettu tieteenala länsimaisissa yliopistoissa.

        Ukrainan sodan aikana tehtiin kyselytutkimus jonka perusteella alueen ihmisistä vain alle 20% luotti viranomaisiin, mutta yli 75% luotti seurakuntien työntekijöihin, joten seurakunnilla oli mahdollista puhua ihmisille ihmisinä anteeksiantamuksen, rakkauden ja positiivisen rakentavan nöyrtymisen hengessä.

        Myös Lähi-idässä toimineet tietävät kuinka suuri vaikutus anteeksiantamuksella on kostonkierteisiin. Tässä kannattaa verrata islamin Muhammedin ja kristinuskon Jeesuksen päinvastaisia elämänesimerkkejä. Islamin kunniakäsitykset vaikeuttavat konflikteja suunnattoman paljon. Kärjekkäät kunniakäsitykset ovat myös maallistuneille ihmisille luontaisia eikä moni peräänny niistä vaikka konflikti olisi muuttunut täysin järjettömäksi. Siksi tarvitaan Jeesuksen antamaa esimerkkiä ja niitä ihmisiä jotka vapaaehtoisesti alentavat itsensä kristuksen palvelijoiksi palvelemaan koko ihmiskuntaa.

        Ei ole kysymys kostonkierteestä. En tunne Dietrich Bonnhoeveria , tarkastelen asiaa tällaisen tavallisen ihmisen näkökulmasta. En ainakaan itse kuvittele kostavani kenenkään pahoja tekoja, ja itse osaan pyytää anteeksi. järjettömät konfliktit voi lopettaa jos tahdotaan tarpeeksi. Martti Ahtisaari sanoi että rauha on tahdon asia. Mutta sitä ei ihmisillä ole. Ei kirkkokaan tee tarpeeksi. Ja uskonno tappelevat keskenään.


      • RAMBA
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        <<Kristinuskon keskeinen oppi on anteeksiantamus,>>

        Tällaisella (sanamuksesti) jeesustelulla ei ole asian kanssa mitään tekemistä!

        Rikos on rikos ja rikokset tulee käsitellä lain mukaan. Se, miten kukin yksilö ja yhteisö sitten suhtautuu lainmukaisesti tuomittuun ihmiseen on tietenkin jokaisen yksilön ja yhteisön oma asia.

        Toinen puoli tästä "kristillisestä anteeksiannosta" on se, että lestadiolaisyhteisössä on pedofiilien hyväksikäyttämiä alaikäisiä tyttöjä puhuteltu "vanhimpien" (tai mitä nämä lesta-ajatollat nyt ovatkaan) toimesta syyllistäen heitä siitä, että ovat joutuneet rikoksen uhriksi. Uhrithan eivät tarvitse "anteeksiantoa", koska he eivät ole syyllistyneet mihinkään.

        Alaiikäisen hyväksikäytön uhrin syyllistäminen on moraalitonta, väärin ja tuomittavaa eikä "löperöä", kuten sinä yritit vähätellä.

        <<<Toinen puoli tästä "kristillisestä anteeksiannosta" on se, että lestadiolaisyhteisössä on pedofiilien hyväksikäyttämiä alaikäisiä tyttöjä puhuteltu "vanhimpien" (tai mitä nämä lesta-ajatollat nyt ovatkaan) toimesta syyllistäen heitä siitä, että ovat joutuneet rikoksen uhriksi. >>>

        Sinä näet kristinuskon tässä ongelmana, etkä ollenkaan näytä tajuavan sitä, että Johanna Hurtig on itse lestadiolainen, ja tutkiessaan lestadiolaisuutta ja paljastaessaan sen piirissä tapahtuneita vääryyksiä hän toimii juuri samoin kuin Jeesus ja profeetat toimivat aikansa juutalaisuuden keskuudessa. Juuri tällainen toiminta on Raamatussa ja evankeliumissa Jumalan tahto.

        Johanna Hurtig kertoo nykyisestä uskostaan näin:

        <<<olen kiitollinen siitä lestadiolaisesta taustasta ja siitä olen saanut sen hengellisen äidinkielen ja pyhän tajun, että voin vaalia sitä siellä opittua uskoa. Mutta se on myös kasvanut ja muuttanut muotoaan näihin päiviin tullessa. On paljon muitakin sellaisia hengellisiä eväitä, kuten retriittikokemukset, ja seurakuntayhteys, osallistuminen oman kotipaikkakunnan seurakunnan toimintaan, se on minulle tärkeätä.>>>

        https://freepathways.wordpress.com/2015/06/15/haastattelu-johanna-hurtig/


      • RAMBA
        olenateisti kirjoitti:

        Ei ole kysymys kostonkierteestä. En tunne Dietrich Bonnhoeveria , tarkastelen asiaa tällaisen tavallisen ihmisen näkökulmasta. En ainakaan itse kuvittele kostavani kenenkään pahoja tekoja, ja itse osaan pyytää anteeksi. järjettömät konfliktit voi lopettaa jos tahdotaan tarpeeksi. Martti Ahtisaari sanoi että rauha on tahdon asia. Mutta sitä ei ihmisillä ole. Ei kirkkokaan tee tarpeeksi. Ja uskonno tappelevat keskenään.

        Kuka tahansa ihminen on rauhaa rakastava jos katselee sotia välimatkan päästä ja omaa eurooppalaisen identiteetin johon kuuluu maailmansotien tuoma kauhukuva sodista.

        Se missä sinä minun mielestäni yksinkertaistat asioita on tuo käsityksesi sodista joissa "uskonnot tappelee keskenään". Sinulla on näköjään täysin puutteellinen käsitys suurvaltojen sotapolitiikan käytännön intresseistä joten projisoit syyn kaikesta jo ennalta inhoamiesi uskontojen syyksi. Tässä tapahtuu asioiden järkyttävä yksinkertaistus. Jo sen, että sotiminen on aina mielettömän kallista, täytyisi avata silmiä sotien todellisista syy/seuraus suhteista. Köyhillä mailla ei ole yksinkertaisesti edes varaa sotia ilman jonkin rahoittavan suurvallan taustavaikutusta.

        Jo kylmän sodan aikana käytännössä kaikki maailman sodat saivat rahoituksensa ja aseistuksensa NL/USA akselilta. Nyt tilanne on muuttunut ainoastaan sikäli että valtakeskittymiä on useampia. Se että Lähi-idässä näyttävät tappelevan ennen kaikkea sunnit/shiiat ja muut "uskonnolliset" blokit johtuu siitä että taustalla vaikuttavat suurvallat rahoittavat eri puolia. Muutenhan esimerkiksi sunnien ja shiiojen välit on useimmiten sen verran hyvät että molemmat leirit osallistuvat yhdessä vuosittaiseen Mekan vaellukseen.


      • RAMBA kirjoitti:

        <<<Toinen puoli tästä "kristillisestä anteeksiannosta" on se, että lestadiolaisyhteisössä on pedofiilien hyväksikäyttämiä alaikäisiä tyttöjä puhuteltu "vanhimpien" (tai mitä nämä lesta-ajatollat nyt ovatkaan) toimesta syyllistäen heitä siitä, että ovat joutuneet rikoksen uhriksi. >>>

        Sinä näet kristinuskon tässä ongelmana, etkä ollenkaan näytä tajuavan sitä, että Johanna Hurtig on itse lestadiolainen, ja tutkiessaan lestadiolaisuutta ja paljastaessaan sen piirissä tapahtuneita vääryyksiä hän toimii juuri samoin kuin Jeesus ja profeetat toimivat aikansa juutalaisuuden keskuudessa. Juuri tällainen toiminta on Raamatussa ja evankeliumissa Jumalan tahto.

        Johanna Hurtig kertoo nykyisestä uskostaan näin:

        <<<olen kiitollinen siitä lestadiolaisesta taustasta ja siitä olen saanut sen hengellisen äidinkielen ja pyhän tajun, että voin vaalia sitä siellä opittua uskoa. Mutta se on myös kasvanut ja muuttanut muotoaan näihin päiviin tullessa. On paljon muitakin sellaisia hengellisiä eväitä, kuten retriittikokemukset, ja seurakuntayhteys, osallistuminen oman kotipaikkakunnan seurakunnan toimintaan, se on minulle tärkeätä.>>>

        https://freepathways.wordpress.com/2015/06/15/haastattelu-johanna-hurtig/

        Näen ääriuskonnollisuuden ongelmana. Erityisen ongelmallisena näen ääriuskonnollisten yhteisöt jotka katsovat olevansa lain yläpuolella.

        Minulle Johanna Hurtig ei ole Jeesus eikä Maria eikä muunkaanlainen profeetta. Oleellista on faktat jotka hän on paljastunut.


      • RAMBA
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        Näen ääriuskonnollisuuden ongelmana. Erityisen ongelmallisena näen ääriuskonnollisten yhteisöt jotka katsovat olevansa lain yläpuolella.

        Minulle Johanna Hurtig ei ole Jeesus eikä Maria eikä muunkaanlainen profeetta. Oleellista on faktat jotka hän on paljastunut.

        Lestadiolaiset eivät ole itsemurhaiskuja tekeviin äärimuslimeihin verrattavia missään suhteessa, mutta tälläkin palstalla riehuvien ääriateistien kiihotuksen seurauksena monet varmaankin kuvittelevat yhtäläisyyksiä olevan. Lestadiolaiset ovat kunnollisia ja ahkerasti työtä tekeviä tavallisia suomalaisia jotka pitävät huolta myös vanhuksistaan eivätkä hylkää niitä yksinäisyyteen niinkuin monet muut.

        Minä näen ongelmana järjestäytyneen rikollisuuden, huumeet, rikkoutuvat perheet, kodin ulkopuolelle sijoitetut lapset, alkoholin suurkuluttajat, rahapeliongelmaiset ja itsekeskeiset rahariippuvaiset ylimieliset ateistit.


      • RAMBA kirjoitti:

        Lestadiolaiset eivät ole itsemurhaiskuja tekeviin äärimuslimeihin verrattavia missään suhteessa, mutta tälläkin palstalla riehuvien ääriateistien kiihotuksen seurauksena monet varmaankin kuvittelevat yhtäläisyyksiä olevan. Lestadiolaiset ovat kunnollisia ja ahkerasti työtä tekeviä tavallisia suomalaisia jotka pitävät huolta myös vanhuksistaan eivätkä hylkää niitä yksinäisyyteen niinkuin monet muut.

        Minä näen ongelmana järjestäytyneen rikollisuuden, huumeet, rikkoutuvat perheet, kodin ulkopuolelle sijoitetut lapset, alkoholin suurkuluttajat, rahapeliongelmaiset ja itsekeskeiset rahariippuvaiset ylimieliset ateistit.

        Lestadiolaiset terrorisoivat vain omiaan, mikä tietysti on meille muille hyvä asia. Mitään pahaa ei pidä kuitenkaan hyväksyä sillä perusteella että on jotain vielä pahempaa.

        <<Minä näen ongelmana järjestäytyneen rikollisuuden...>>

        Miksei järjestäytynyt yhteisö, joka järjestelmällisesti suojelee pedofiileja ole järjestäytynyttä rikollisuutta?


      • olenateisti
        RAMBA kirjoitti:

        Kuka tahansa ihminen on rauhaa rakastava jos katselee sotia välimatkan päästä ja omaa eurooppalaisen identiteetin johon kuuluu maailmansotien tuoma kauhukuva sodista.

        Se missä sinä minun mielestäni yksinkertaistat asioita on tuo käsityksesi sodista joissa "uskonnot tappelee keskenään". Sinulla on näköjään täysin puutteellinen käsitys suurvaltojen sotapolitiikan käytännön intresseistä joten projisoit syyn kaikesta jo ennalta inhoamiesi uskontojen syyksi. Tässä tapahtuu asioiden järkyttävä yksinkertaistus. Jo sen, että sotiminen on aina mielettömän kallista, täytyisi avata silmiä sotien todellisista syy/seuraus suhteista. Köyhillä mailla ei ole yksinkertaisesti edes varaa sotia ilman jonkin rahoittavan suurvallan taustavaikutusta.

        Jo kylmän sodan aikana käytännössä kaikki maailman sodat saivat rahoituksensa ja aseistuksensa NL/USA akselilta. Nyt tilanne on muuttunut ainoastaan sikäli että valtakeskittymiä on useampia. Se että Lähi-idässä näyttävät tappelevan ennen kaikkea sunnit/shiiat ja muut "uskonnolliset" blokit johtuu siitä että taustalla vaikuttavat suurvallat rahoittavat eri puolia. Muutenhan esimerkiksi sunnien ja shiiojen välit on useimmiten sen verran hyvät että molemmat leirit osallistuvat yhdessä vuosittaiseen Mekan vaellukseen.

        Kun olet niin fiksu niin kerropa mitä sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Auttakaa että eletään edelleen uskovien mielikuvitusmaailmassa, rukoillaan ja luetaan raamattua? Eipä siitä näytä olleen paljon apua viimeisen 2000:n vuoden aikana?


      • RAMBAA
        olenateisti kirjoitti:

        Kun olet niin fiksu niin kerropa mitä sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Auttakaa että eletään edelleen uskovien mielikuvitusmaailmassa, rukoillaan ja luetaan raamattua? Eipä siitä näytä olleen paljon apua viimeisen 2000:n vuoden aikana?

        <<<mitä sinun mielestäsi pitäisi tehdä?>>>

        Ainakin lähtökohtana pitäisi olla ihmisen pahuuden täysimääräinen tunnustaminen. Tässä suhteessa kristinusko on ainoa ajatusrakennelma joka suhtautuu ihmisen syntisyyteen sen kaikessa vakavuudessaan. Kirjassa Viisauden ja tiedon aarteet Kristuksessa Tapio Puolimatka kirjoittaa ihmisen itsepetostaipumuksesta mielestäni varsin osuvasti. Siinä hän käsittelee itsepetostaipumusta niin kristikunnassa, islamissa kuin ateismissakin. Suosittelen sitä kaikille asiasta kiinnostuneille.

        Yksittäisistä ongelmista suurimpia lienevät luonnon monimuotoisuuden väheneminen, ympäristön saastuminen ja Lähi-Idän ja Pohjois-Afrikan valtavan korkea syntyvyys - ja sitä hyväkseen käyttävä islamilainen propaganda. Maailmansotien aikainen järjestelmällinen mielenmuokkaus saattoi olla vain pientä esimakua siitä mitä tuleman pitää. Nyt köyhilläkin on käytössä uusinta tekniikkaa jolla vastaanottaa tietoa. Kokemus on osoittanut että ihmiset tarttuvat koulutustaustastaan riippumatta niin hanakasti itseään miellyttävään propagandaan ettei historian esimerkit anna meille muuta kuin hirvittäviä ennakkovaroituksia.

        Jokainen joka tämä tiedostaen lukee vakavissaan Uutta testamenttia ei voi olla ymmärtämättä sitä että uuden testamentin teksti on tarkoitettu hillitsemään ihmisen itsekkyyttä, pahuutta ja katkomaan kostonkierteitä.


      • marathustra
        RAMBAA kirjoitti:

        <<<mitä sinun mielestäsi pitäisi tehdä?>>>

        Ainakin lähtökohtana pitäisi olla ihmisen pahuuden täysimääräinen tunnustaminen. Tässä suhteessa kristinusko on ainoa ajatusrakennelma joka suhtautuu ihmisen syntisyyteen sen kaikessa vakavuudessaan. Kirjassa Viisauden ja tiedon aarteet Kristuksessa Tapio Puolimatka kirjoittaa ihmisen itsepetostaipumuksesta mielestäni varsin osuvasti. Siinä hän käsittelee itsepetostaipumusta niin kristikunnassa, islamissa kuin ateismissakin. Suosittelen sitä kaikille asiasta kiinnostuneille.

        Yksittäisistä ongelmista suurimpia lienevät luonnon monimuotoisuuden väheneminen, ympäristön saastuminen ja Lähi-Idän ja Pohjois-Afrikan valtavan korkea syntyvyys - ja sitä hyväkseen käyttävä islamilainen propaganda. Maailmansotien aikainen järjestelmällinen mielenmuokkaus saattoi olla vain pientä esimakua siitä mitä tuleman pitää. Nyt köyhilläkin on käytössä uusinta tekniikkaa jolla vastaanottaa tietoa. Kokemus on osoittanut että ihmiset tarttuvat koulutustaustastaan riippumatta niin hanakasti itseään miellyttävään propagandaan ettei historian esimerkit anna meille muuta kuin hirvittäviä ennakkovaroituksia.

        Jokainen joka tämä tiedostaen lukee vakavissaan Uutta testamenttia ei voi olla ymmärtämättä sitä että uuden testamentin teksti on tarkoitettu hillitsemään ihmisen itsekkyyttä, pahuutta ja katkomaan kostonkierteitä.

        Mikset sinä tunnustanut ja pyytänyt anteeksi vedätystäsi kymmenen, sinun mukaasi kahdeksan, käskyn tiimoilta?


      • RAMBAA
        olenateisti kirjoitti:

        Kun olet niin fiksu niin kerropa mitä sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Auttakaa että eletään edelleen uskovien mielikuvitusmaailmassa, rukoillaan ja luetaan raamattua? Eipä siitä näytä olleen paljon apua viimeisen 2000:n vuoden aikana?

        <<<eletään edelleen uskovien mielikuvitusmaailmassa>>>

        Todellinen kristinusko ei perustu mielikuvitusmaailmaan vaan avaa silmiä. Jeesus kritisoi sanojaan säästämättä aikansa juutalaisuutta ja kulki jatkuvasti sairaiden ja mitä vaikeimpien ihmisten keskuudessa ja auttoi heitä. Sellainen ei ole mielikuvitusmaailmassa elämistä. Jeesus ei opeta lakaisemaan ongelmia maton alle vaan nostaa ne esiin. Juutalaiskristillisyys on tehnyt länsimaista maailman inhimillisimmät alueet: lähes kaikki maailman hyvinvointivaltiot omaavat pitkän kristillisen historian. Ihmiskunnan ongelmat ovat vain usein sellaisia että ne kumuloituvat. Lapsikuolleisuuden väheneminen johtaa väestöräjähdykseen ja ihmisen verrattain lyhyt elinikä siihen ettei uudet sukupolvet tiedosta riittävän hyvin edellisten sukupolvien virheitä. Usein nuoret vain ylimielisesti vähättelevät menneitä sukupolvia. Raamattu auttaa asiassa sikäli että se kehoittaa aktiivisesti "muistelemaan menneitä" ja erityisesti juutalaisessa kulttuurissa tiedon välittymiseen sukupolvelta toiselle nähdään paljon vaivaa ja yhteisö kerää tietoa kaikista sukupolvista synagogien kirjastoihin. Kristinuskollakin on pitkä historia josta voi ottaa paljon oppia. Ateisteilla on vain kiusaus kääntää historian virheet koskemaan muita kuin itseään jolloin heillä on vaara sortua oman maailmankatsomuksen perusteettomaan yliarviointiin.


      • olenateisti

        Sanahelinä ei ole kuitenkaan muuttunut käytännön teoiksi? Kirjoja ja historiaa voi tutkia vaikka kuinka eikä siitä ole ollut apua. ja mistähän sinä esim. minun ajatukseni ja tekoni? Totuushan on että uskovat olisivat pysytyneet tekemään paljon enemmän mutta tyytyvät vain kritisoimaan ateisteja? Eikös jeesus sanonut jotain siihen suuntaan, että mitä teette veljilleni teette myös minulle?


      • RAMBAA
        olenateisti kirjoitti:

        Sanahelinä ei ole kuitenkaan muuttunut käytännön teoiksi? Kirjoja ja historiaa voi tutkia vaikka kuinka eikä siitä ole ollut apua. ja mistähän sinä esim. minun ajatukseni ja tekoni? Totuushan on että uskovat olisivat pysytyneet tekemään paljon enemmän mutta tyytyvät vain kritisoimaan ateisteja? Eikös jeesus sanonut jotain siihen suuntaan, että mitä teette veljilleni teette myös minulle?

        Suomalaiset kristityt ovat toimineet jo 150 vuotta eri puolilla maailmaa, joten aivan vähäistä toiminta ei ole ollut. Jos haluat tietää enemmän niin pääset alkuun tästä linkistä:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Lähetysseura


      • olenateisti
        RAMBAA kirjoitti:

        Suomalaiset kristityt ovat toimineet jo 150 vuotta eri puolilla maailmaa, joten aivan vähäistä toiminta ei ole ollut. Jos haluat tietää enemmän niin pääset alkuun tästä linkistä:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Lähetysseura

        Mutta lähetysseurojen toiminnalla on tarkoituksena käännyttää ihmiset lähetysseuran uskontoon. Siis puhtaasti itsekästä ja tarkoituksellista puuhaa. Ja katsoin linkkiä: siellä ei ollut artikkelia.


      • Rambaa
        olenateisti kirjoitti:

        Mutta lähetysseurojen toiminnalla on tarkoituksena käännyttää ihmiset lähetysseuran uskontoon. Siis puhtaasti itsekästä ja tarkoituksellista puuhaa. Ja katsoin linkkiä: siellä ei ollut artikkelia.

        Jokainen joka lukee Uutta testamenttia huomaa että kristityn tehtävä on kertoa evankeliumista mutta Jeesus ei oleta kaikkien ottavan sitä vastaan, joten aito kristinusko on aina vapaaehtoista. Ja koska lähetystyöhön kuuluu paljon muutakin niin ei ole perusteltua sanoa että kysymyksessä olisi "puhtaasti itsekäs" toiminta. Monet lähetystyöntekijät ovat auttaneet ihmisiä omia vaivojaan säästelemättä. Israelin tunnetuin kirjailija Amos Oz kertoo mieleenpainuvan esimerkin suomalaisten lähetystyöntekijöiden toiminnasta:

        <<< teoksessaan Tarina rakkaudesta ja pimeydestä Oz omistaa peräti kuuden sivun mittaisen luvun kahdelle suomalaiselle lähetyssaarnaajalle. Oz kuvaa, miten nämä pelottomasti uhrautuvat suomalaiset naiset, Aili Havas ja Rauha Moisio, auttoivat hänen kaupunginosansa asukkaita vuonna 1948 Israelin itsenäisyyssodan aikana. He jakoivat piiritetyssä Jerusalemissa ruokaa, lääkkeitä ja vaatteita. Vedenjakelupäivinä he jonottivat vettä naapurien puolesta ja rohkaisivat näitä Raamatun sanalla. Oz, joka oli tällöin yhdeksänvuotias, kuvaa liikuttavasti tätä lapsuuden kokemustaan ja kertoo myös tapaamisestaan kyseessä olleitten lähetyssaarnaajien kanssa vieraillessaan Suomessa kymmeniä vuosia myöhemmin.>>>

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Amos_Oz


      • olenateisti
        Rambaa kirjoitti:

        Jokainen joka lukee Uutta testamenttia huomaa että kristityn tehtävä on kertoa evankeliumista mutta Jeesus ei oleta kaikkien ottavan sitä vastaan, joten aito kristinusko on aina vapaaehtoista. Ja koska lähetystyöhön kuuluu paljon muutakin niin ei ole perusteltua sanoa että kysymyksessä olisi "puhtaasti itsekäs" toiminta. Monet lähetystyöntekijät ovat auttaneet ihmisiä omia vaivojaan säästelemättä. Israelin tunnetuin kirjailija Amos Oz kertoo mieleenpainuvan esimerkin suomalaisten lähetystyöntekijöiden toiminnasta:

        <<< teoksessaan Tarina rakkaudesta ja pimeydestä Oz omistaa peräti kuuden sivun mittaisen luvun kahdelle suomalaiselle lähetyssaarnaajalle. Oz kuvaa, miten nämä pelottomasti uhrautuvat suomalaiset naiset, Aili Havas ja Rauha Moisio, auttoivat hänen kaupunginosansa asukkaita vuonna 1948 Israelin itsenäisyyssodan aikana. He jakoivat piiritetyssä Jerusalemissa ruokaa, lääkkeitä ja vaatteita. Vedenjakelupäivinä he jonottivat vettä naapurien puolesta ja rohkaisivat näitä Raamatun sanalla. Oz, joka oli tällöin yhdeksänvuotias, kuvaa liikuttavasti tätä lapsuuden kokemustaan ja kertoo myös tapaamisestaan kyseessä olleitten lähetyssaarnaajien kanssa vieraillessaan Suomessa kymmeniä vuosia myöhemmin.>>>

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Amos_Oz

        Kaksi naista tai vaikkapa 200 naista eivät ole kovin suurikaan joukko uskovaisia. Hyvää työtä tekivät vaikkakin tyrkyttivät raamattua väliin. Ja tuo tapahtui lähes 70 vuotta sitten. Ambomaatakin muistellaan uskovien keskuudessa. Silloin kun uskominen oli kovassa kurssissa. Ei taida tehota tänä päivänä,


    • RAMBA
    • Pysäyttävää

      Meille paikallis seurakuntaan valittiin kirkkoherraksi nuori nainen joka on sellainen sateenkaari-väen puhetorvi. Nainen kirkon paimenena minulle sopii jos hän pitäytyy Raamatun sanassa , toki siitäkin erilaisia tulkintoja. Mutta jos nainen on elävässä uskossa Jeesukseen Kristukseen ja toimii terveessä hengessä niin minulle sopii nainen pappina ja kirkkoherrana. Mutta tämä meidän uusi kirkkoherra nainen, ihmiset mahdollisuuksiensa mukaan käyvät muualla jumalanpalveluksissa jos tämä kirkkoherra on "palvelu vuorossa", tuntuu vaan änkevän itseään silloinkin sekoittamaan kun häntä ei toivoisi kuulevansa tai näkevänsä jumalanpalveluksessa, ikävintä tässä että seurakunnan ihmiset eivät voineet valita kirkkoherraa vaan kirkko viisaat päättivät sen keskuudessaan.

      Siis kirkosta eroaminen kun ainoan elävän Jumalan pyhä sana , ilmoitius meille ihmisille sen sanaa vääristellään, synti tehdään kirkkon kelpaavaksi ja toimintaa ohjaavaksi.

      Jokainen meistä on tervetullut ainoan elävän Jumalan sanan äärelle, mutta syntielämästä tulee pyrkiä parannuksen tekoon Jeesuksen Kristuksen nimessä ja sovinto veressä. Synti muutu muuksi Jumalan mielessä vaika kuinka murentaisimme kirkon perustaa ja sen opin etääntymään ainoan elävän Jumalan tahdosta.

      Siis olen pohtinut voiko kirkollisveroni kohdentaa asuinpaikasta huolimatta jollekin toiselle
      kotipaikkakunnan Ev.lut.seurakunnalle jossa ainoan elävän Jumalan sanaan suhtaudutaan kunnioituksella ja ovi on avoin meille kaikille mutta emme joudu näkemään että synti ohjaa toimintaa eroon ainoan elävän Jumalan sanasta .

      Erota en aio mutta, elävää sanaa joutuu hakemaan muualta kuin ison kirkon sisältä jos tämä meno ison kirkon toiminnassa jatkuu., onneksi on muita toimijoita kuten Patmos, Tv7, radio Day,
      Helena Penttilä, Matti Vuolanne, Elliina Heinonen, Pekka Reinikainen, Alfa tv, Helsingin raamattukoulu, Vivamo ja lukuisia muita kotimaisia ja ulkomaisia totuudessa pysyviä toimijoita.

      • olenateisti

        Onpas harmittavaista, kun naiset näin häiritsevät sinun elämääni. Tietysti sinä voisit muuttaa jonnekin muualle, missä ei joudu niin helposti kiusauksiin.


    • hihihihihi

      Hyvä erotkaa vaan kirkosta päästään vihdoinkin naispappeudesta ja homo villityksestä eroon.

      • Luk.lis

        Ja erottakaa lapsennekin.


    • Ylen sivuilla oli Suomen luterilaisimmat kunnat. Melkein kaikki lestadiolaiskuntia, joissa ryhmäpaine hidastaa eroja:
      https://yle.fi/uutiset/3-9898374

      Mielenkiintoista listassa on, että nykykehityksellä Suomen 10:n luterilaisimman kunnan joukkoon pääsee ehkä jo ensi vuonna alle 90%:n jäsenosuudella, kun vuonna 1980 koko Suomen keskiarvo oli vielä yli 90%.

      Kirkon kannalta pahinta on se, että mitä alemmas jäsenmäärä laskee, sitä nopeampaa on jäsenkato. "Markkinaosuuden" muutos vuosikymmenittäin:
      1960 - 1970: - 0 %-yksikköä
      1970 - 1980: - 5 %-yksikköä
      1980 - 1990: - 2 %-yksikköä
      1990 - 2000: - 3 %-yksikköä
      2000 - 2010: - 7 %-yksikköä

      Ja nyt kehitys on n. -2 %-yksikköä per vuosi eli samaa suuruusluokkaa kuin eroaminen koko 1980-luvulla.

      • Lukuje.lasku

      • Lukuje.lasku kirjoitti:

        Lokakuun lukemat nousevat yli kahden edellisen vuoden: http://3rdw.net/eroakirkosta/

        Valtionkirkosta eroaa joka vuosi enemmän ihmisiä kuin ortodoksisella kirkolla on jäseniä kaiken kaikkiaan. Silti ortodoksinen kirkko on edelleen mainittu (luterilaisen kirkon ohella) Suomen perustuslaissa.


      • Lukuje.lasku

        Helsingissä kastetaan enää 43 % lapsista evl vauvajäsenyyteen.


    • khggf
      • Kysynp

        Entä viime vuonna? Määrä on kuitenkin selvästi pienempi kuin eronneiden määrä.


      • Ja mikä on liittymisen peruste juuri tuossa 20-39 ikäluokassa?

        Yksi merkittävä syy on prinsessa-vaiheeseen jumiutuneiden morsiamien"Minä tahdon kirkkohäät" (tai minä tahdon toiset/kolmannet/n:net kikkohäät" - yliviivaa tarpeeton). Häiden jälkeen sulhanen voi sitten taas lähteä pois.

        Tästä huolimatta enää alle puolet avioliitoista solmitaan kirkossa.


      • lukuje.lasku
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        Ja mikä on liittymisen peruste juuri tuossa 20-39 ikäluokassa?

        Yksi merkittävä syy on prinsessa-vaiheeseen jumiutuneiden morsiamien"Minä tahdon kirkkohäät" (tai minä tahdon toiset/kolmannet/n:net kikkohäät" - yliviivaa tarpeeton). Häiden jälkeen sulhanen voi sitten taas lähteä pois.

        Tästä huolimatta enää alle puolet avioliitoista solmitaan kirkossa.

        Osa liittyjistä tosiaan eroaa pian.


    • askeettionm

      Minulla oli rippikoulussa lestadiolainen pappi. Jotenkin ei koko systeemi avautunut. Kaikki oli vaan pakkoa,ulkoaopettelut ym.

      Uskonnolisuus puhutteli opiskeluaikoina Joensuussa,Valamon reissujen jälkeen ortodoksmi alkoi kiinnostaa. Liittyminen ort.kirkkoon edellyttää ev.lut.kirkosta eroamista ja katekumeenin osallistumista. Asiaa harkittuani pysyn ev.lut.kirkossa, Silti ortodoksisuus vaan tuntuu oikealta.

      Jokaisen vapaavalinta.

    • tovoen

      Kumpa eronneet erottaisivat perään vielä lapsensakin.

    • Lu.lis
    • Lukuje.huom
    • hihihihihi

      Nyt on nähtävissä mihin suuntaan johtaa eroamiset esim. lastensuojelussa

    • lukuje.nousu

      Kirkosta eroamisissa 35 000 eron raja ek.fi-palvelussa ylittyy tänään: ks. http://3rdw.net/eroakirkosta/

      Se on enemmän kuin kahtena edellisenä vuotena tässä vaiheessa tai marraskuun loppuun mennessä.

      Luvussa eivät ole mukana ne erot, joissa huoltaja eroaa kirkosta yhdessä lapsen/lasten kanssa. Sehän tapahtuu kirjallisella ilmoituksella, johon saa tulostettua lomakkeen ek.fi-palvelusta. Lomake ostitetaan tai toimitetaan maistaattiin.

      Luvussa eivät myöskään näy ne luvut, jossa netissä aiemmin eronnut/eronneet vanhemmat erottavat pelkästään lapsensa. Siihen ei ole erillistä lomaketta, mutta voi käyttää em. lomaketta ja jättää vanhemman eroamiskohdan tyhjäksi. Molempien huoltajien allekirjotiukset tarvitaan. Kuitenkaan vanhempien ei tarvitse olla itse eronnut kirkosta.

      Lapset voi erottaa myös vapaamuotoisella kirjallisella ilmoituksella, jossa vain kerrotaan, mistä seurakunnasta erotaan, mitkä ovat lasten nimt ja henkilötiedot ja lopussa päiväys ja molempien huoltajien alleekirjoitukset.

      • Sanoinp

        Lapset mukaan!


      • Lu-lis
        Sanoinp kirjoitti:

        Lapset mukaan!

        Lasten erottaminen kuntoon. Antaa valinnan mahdollisuuksia.


      • Onk
        Sanoinp kirjoitti:

        Lapset mukaan!

        Ei ole vaikeaa. Heti kun aikuinen eroaa tai aikuisen erottua.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4503
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      61
      3385
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      113
      2561
    4. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      109
      2551
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      128
      2464
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      42
      2085
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2017
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      224
      1773
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1667
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1628
    Aihe