Niin että toisten tunteet vaan vyöryy sisään omaan kokemusmaailmaan. Tai vielä oletetut toisten tunteet, että kun jollekin käy mun mielestä kivasti niin tulee hirveä myötäilon aalto itsellekin. Ja ihmisten kaikki tunteet tarttuu. Ikävät ja mukavat.
Tästä seuraa se, että en oikeestaan pysty olemaan hirveästi ihmisten kanssa, koska toisten tunteet tarttuu niin paljon ja elämäni on yhtä tunnevuoristorataa. Helpointa on isossa seurassa, kun on niin paljon ihmisiä ympärillä, tunneinformaatiota tulee niin monesta suunnasta erilaista että mikään ei pääse tarttumaan. Rankinta on, jos on yhden ihmisen seurassa, joka on hirveän vahva tunneilmaisussaan, koska silloin sen tunteet tarttuvat koko ajan.
Nykyään täytänkin sosiaalista elämää ennen kaikkea viihteen kautta ja lukemalla juttuja somesta. Siinä ei tartu liikaa, tv:n voi laittaa välillä kiinni jne.
Kärsiikö kukaan muu överiempatiasta
16
473
Vastaukset
- EdesUnissa
Empatia ainakaan överinä ei todellakaan ole minun ongelmani. En kykene oikein edes säälimään ihmisiä, sillä näen heidän vaikeutensa ratkaistavissa olevina asioina. Lienen jossain määrin liian looginen.
Ei ole tarttunut moinen tunnesekopäisyys, mutta sukupuolitaudit ja viinapullot käteen ovat kyllä tarttuneet.
- Sessesess
Se on inhottava ominaisuus mielestäni. Toimin samoin, kuin sinä 🙁 Jotkut opastavat löytämään tätä voimaksi, enpä tiiä miten.
Jooga ja meditaatio auttaa pitää typerät liialliset tunteet loitolla ja ylläpitää "kuplan" ympärillä 🙂 Ainakin mua auttaa.- senkauneus
Sen hienot puolet on, että voi tuntea suurta yhteyttä ihmisiin. Ei oo semmoista pahaa yksinäisyyttä ja erillisyyttä, mitä monet valittaa. Ja hyvä puoli sekin että ymmärtää ihmisiä ja voi olla iloinen toisten puolesta jne. Positiivisten tunteiden määrä on suurempi kuin jos vaan omista asioitaan liikuttuisi.
No itse oivaltanut kivasti, että on minusta itsestäni kiinni, miten asiat otan. Sellaisesta saa voimia ja hyvää mieltä. Järjellä voi ymmärtää omat tunteensa ja minusta mä nautin hyvistä fiilingeistä, toisten ja omasta onnesta, sekä negatiiviset voin myötäelää ottamatta niitä itselleni taakaksi.
Eikä toisaalta ole maatakaatavaa jos joskus vähän siipi maassa. En ikinä enää ole niin maassa kuin keväällä. Se johtui itsestäni ja se piti käydä läpi. Että mun ei tartte mitään vippaskonsteja enää miettiä.- Kylmäkansa
Kärsin tuosta. Lisäksi ns. normisuomalaisen flegmaattinen ja varautunut tunneilmaisu tuntuu itsestä ylikylmältä. En viihdy Suomessa tämän vuoksi.
Toisinaan kyllä, tulee itku kun imasen toisen tunnetilat itseeni. Myös nuo onnen tunteet tarttuu. Joku on onnessaan vaikkapa rakastumisestaan, niin se tarttuu ihan kun oisin itse vasta rakastunut.
Samoin surut tarttuu. Iän myötä olen oppinut hillitsemään ja hallitsemaan, etten ihan kaikkea ota itseeni. Osaa sulkea jotain uloskin.🙂
Mutta yhä keväällä rakastuneet ihmiset saa mut myötäiloon ja eloon, kun ne kävelee kaulakkain tai käsikynkkää. Tai ihmiset jotka on allapäin ja kasvoista näkee surun...
Aistin ihmisistä herkästi eri tunnetiloja ja olotiloja, liikkeistä ja joskus jopa askelista tutumman näkemättä kuulee jo millä tuulella ihminen on. Se ehkä on yksi syy miksi ihmiset uuvuttaa, aistit on auki kaikenaikaa.
Saan aistiärsykkeitä enempi jopa sanattomasti.Hullua, mutta myös palstalla usein aistii ihmisistä asioita, ilman että sanotaan. Ja sanoistakin aistii....esim. miten joku viestii tunnetilaansa. Joskus tuntuu, että ihmiset oppii tuntemaan näkemättäkin.
Jossain kohtaa ko.ihminen voi paljastaa itse jotain jonka jo ennakkoon aisti.muhkee_muhku kirjoitti:
Hullua, mutta myös palstalla usein aistii ihmisistä asioita, ilman että sanotaan. Ja sanoistakin aistii....esim. miten joku viestii tunnetilaansa. Joskus tuntuu, että ihmiset oppii tuntemaan näkemättäkin.
Jossain kohtaa ko.ihminen voi paljastaa itse jotain jonka jo ennakkoon aisti.Myös kivut ja tuntemukset tarttuu. Joku kertoo että vasen polvi särkee, jäytää ja mulla alkaa vasen polvi särkeä jäytäen. Ne tuntemukset tuntee omassa kropassaan...oli joskus aika noloa kertoa tästä. Mutta nykyään tähän osataan suhtautua jo paremmin.
Tulee myös enteitä. Tunne jostain tulevasta tapahtumasta ja se myös tapahtuu. Tai joku vaaran tunne.
Kaikenlaista hullua on tapahtunut, että kai sitä on vähän noita.muhkee_muhku kirjoitti:
Hullua, mutta myös palstalla usein aistii ihmisistä asioita, ilman että sanotaan. Ja sanoistakin aistii....esim. miten joku viestii tunnetilaansa. Joskus tuntuu, että ihmiset oppii tuntemaan näkemättäkin.
Jossain kohtaa ko.ihminen voi paljastaa itse jotain jonka jo ennakkoon aisti.Pystytkö aistimaan mun tunteet? :D
- Onnea_sinulle
Oletko lukenut erityisherkistä ihmisistä? Itse olen kyseinen ihminen. Helpottaa kun tietää mikä "vaivaa", ihan kuin somattisissakin sairauksissa, löytyy syy omille tuntemuksille. Erityisherkkyys on sekä kirous että ihanuus. Itselleni siitä on hyötyä työssä asiakkaiden kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1222533Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2222174Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j611563Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1781403- 551288
Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä751076Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa661061- 35952
Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi39952- 52914