Hyviä neuvoja

Neuvothyvät

Löytyykö konkreettisia neuvoja, miten eroneet voisivat tulla toimeen paremmin, kun on lapsia.

48

381

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tasa-arvo

      Mitä tarkoitat "tulla paremmin toimeen"? Konkreettinen esimerkki?

      Mitään yleispätevää neuvoa ei ole eikä löydy.
      Tai ehkä sitaatti Paasikiveltä:
      "Tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku."
      Esim. riitaisan liiton jälkeen on turha odottaa että erosta tulee riidaton ja/tai sen jälkeen voi tulla yhtään paremmin toimeen kuin liiton aikana.

      Itse "tulin toimeen" - huomaa lainausmerkit, exän kanssa niin liiton loppuvuosina kuin erotessa "näyttelemällä". Mietin pakollisten asioiden vuorosanoja "sanonko näin - vai noin- entä tällä tavalla jne" - ja sovittelin niihin exän todennäköisempiä vastauksia (huom. täytyy tuntea toinen hyvin). Se mikä tuntui ja vaikutti toimivan parhaiten, toimikin sitten yleensä. Oli se vaan helvetin raskasta. Ikioma teatterikorkeakoulu.

    • neuvothyvät

      Tuo on syy miksi haluaisinkin toimivia keinoja, niistä voisi saada hyviä ideoita.

      Kaikki eivät halua, mutta jos edes 1/10 onnisatuisi, niin tilanne paranisi huomattavasti ja lapset eivät kärsisi.

    • robotti_enole

      Konkreettisia neuvoja on aika turha antaa tuntematta eronneita, tuntematta heidän tapaansa elää ja reagoida eri asioihin. Täytyisi miettiä a) millainen itse on b) millainen ex on. Ollaanko molemmat lujanlempeitä (tuskin, sillä lujanlempeiden ero hoituu parhaiten), äärimmäisen lujia, äärimmäisen lempeitä - kumpi on kumpaa. Ilmeisesti sinä olet äärimmäisen lempeä? Ajattelet turhan vähän itseäsi? Yrität tasoitella toisen vanhemman ja lasten välejä? Teet kaikkesi ollaksesi lempeä ja vain lempeä lapsille?

      Samoin kannattaa miettiä kummalla tunteella kumpainenkin "kulkee" - onko se rakkaus - vai pelko?

      • neuvothyvät

        Ei meidän mitää täsmä neuvoja tarvitse antaa, mutta kun ideoita tulee, niin joku voi osua ja siitä olisi hyötyä jollekkin.


    • Onkohyviäeroja

      Tulla hyvin toimeen ex kanssa? Kannattaa sen ero hoitaa hyvin ja oikealla tavalla. Se miten eron jälkeen toisiaan kohtelee on se jokaisen itsensä päätettävä. Jos yhteisiä lapsia silloin on oltava järki päässä molemmilla. Mutta kuviossa ei saa olla kolmatta. Se mikä tuo katkeruutta ja mustasukkaisuutta ei silloin onnistu. Jos taas et eronnut oikeista syistä jotka pystyt ja kykenet lapsillesi kertomaan niin että ymmärtävät ei sitä toimeen tule. Uusio perheet ovat aika huonoja katseltavaa. Kuka kertoo syyn eroon ja varsinkin uusio perheen muodostumista liian nopeaan. Hyviä vinkkejä on ajan kanssa näyttäminen. Ei liian nopeaan hankittu uusi suhde tai uudet kuviot ole parantamaan ex mietteitä miksi ei kelvannutkaan toiselle jne.

      • robotti_enole

        "Jos yhteisiä lapsia silloin on oltava järki päässä molemmilla. Mutta kuviossa ei saa olla kolmatta"

        Järki voi molemmissa päässä, vaikka kuviossa on kolmas tai neljäskin osapuoli.


      • Eiollatekemisissä

        Hyvin tullaan exän kaa toimeen, kun ei olla missään tekemisissä.
        Ero hoidettiin ihan prikulleen niinkun laki sanoo ,siis tasapuolisesti 50/50 talo ja mökki ,onneksi oltiin velattomia ja ainoa lapsi aikuinen oli jo omillaan opiskemassa Helsingissä, tää aikuinen lapsi tulee hyvin toimeen meitin kummankin kanssa.
        Molemmilla jo uudet kumppanit.


    • neuvo_

      Puhua vain välttämättömät asiat asiallisesti.

      • nainen-54v

        Juuri näin. Lisäksi miettiä erittäin tarkkaan mikä on välttämätöntä, mikä ei. Myös tapaamisia kannattaa välttää.


    • nainen-54v

      Yleispätevänä neuvona on yleiset vuorovaikutuksen keinot. Tarvittaessa myös sen ymmärtäminen, että käytännössä on mahdotonta tulla toimeen yhtään paremmin.

      • neuvothyvät

        Välttämättömät asiat ovat lasten kannalta tärkeät asiat.

        Olisi paras pysyä pelkissä faktoissa, yksikin ylimääräinen tunne peräinen kommentti, voi laukaista tilanteen pahemmaksi.

        Lapsilta utelu exästä on hyvä lopettaa, ainoastaan silloin kun lapset itse haluavat keskustella exästä.


    • Satutettu7777

      Käyn juuri eroa läpi on lapsia. Asun vielä yhteiseeä omakotitalossa lasten kans.. Kaikesta jotuu luopumaan koville ottaa,, olin valmis sovussa eroamaan mutta ex hakemalla haki uuta miestä heti eron jälkeen mikä ei ole edes vielä astunnut voimaan nyt hän tapailee/panee uutta ._ ja ihmettelee miksi käyttäydyn ku idiootti ._. Joten kyllä 3 osapuoli liian nopeaa phentaa tilannetta.Lasten takia yrittää sovussa olla..Mut vittu että sattuu,, jokaisella oikes olla onnelinen mut pitäs ymmärtaa miten jotku asiat vaikuttaa ympärillä, esim,, mun paha olla vaikuuttaa lapsiin,,,myö exään koska vakea nähäolla väleissä ku heti toista miestä rinalle hakee.._sitte mut haukutaan ku teen kaikesta vaikeaa..Mulla oli ongelma miksi eron ymmärrän mut heti uutta ._.Miten jätetty,juuri,työttömäksi,satutettu,hylätty, pitäs sitte toimia että naiset on vaikeita,ex kaikin puolin hyvä ihminen mut oisi edes lapsia miettinny,ymmärrän myös ettei yksin halua olla mut niin._.

      • äläuhriudu

        "nyt hän tapailee/panee uutta ._ ja ihmettelee miksi käyttäydyn ku idiootti ._. Joten kyllä 3 osapuoli liian nopeaa phentaa tilannetta"

        Pahentaa vain siinä tapauksessa, ettet osaa suhtautua. Se on vain sinusta kiinni, oma valinta. Eron jälkeen ei kannata enää millään muodoin puuttua toisen elämään.


      • voihanvene

        Ai mun kumppani juoksutti vaan turhaan terapioissa ja muissa, jotta pääsi jutteleen mukavia muttei aiettakaan muuttaa mitään. Miks mun pitäis ymmärtää. Eroo monet on pitkittäny sen takia ettei lapsista tarttis olla erossa olla. Ite ajattelin lapsia aikasemmin etten eronnut ja hoitanut asioita niin, että kumppani olis vaan joskus ja jouluna lapsensa nähnyt (olisin siihen ihan hyvin voinut ryhtyä). Minkä takia mun nyt täytyis ymmärtää sitä toista, jos sekään ei oo koskaan ymmärtänyt. Ehei, toivottavasti osaa itse toimia fiksusti ja sopeutua kanssa.
        Ei noi hommat oo niin yksiviivaisia ja ainakin entinen kumppanisi rakkaudella kyllästettynä on varmaan sinua kohtaan suopeampi.


      • neuvothyvät

        On asioita joille ei enää voi mitään se koskettaa ja kovasti. Jos toinen ei halua , ei sitä väkisin takas saa. Mitä nopeammin kykenet ajattelemaan järjellä sitä nopeammin asiat helpottuvat, tunteet kun tekevät lähes aina kepposen ja asiat monimutkaistuvat. Kokemusta on.

        Paperille kaikki asiat mitä on sovittu, ilman tunteita niin pääsee huomattavasti helpommalla, myöhemmin.


      • voihanvene

        Vitut mä mistään tunteista puhunut. Ei avioliitto ole mikään tunnesuhde, kunhan edes rauhallinen olis ollu, lasten takiahan sitä ihmiset yhdessä on.


    • Eronnut11

      (Eron jälkeen ei kannata enää millään muodoin puuttua toisen elämään) pakkohan se on ku on talot ja omaisuudet jakamatta.ynm . sit on lapset myös pakkohan niistä on yrittää järkevästi keskustella.. niin ja miten kaikki vaikuttaa lapsiin heti uusi mies/perhe kiikarisa talot myyä uudet asuin ympäristöt ynm,,, ensin kyllä perus asiat kuntoon ennenkö lohtuseuraa haetaan ihan lasten takia!!miettikää ny myös omalle kohalle paljoko tuossa on jo ilman miestäki käytävä läpi näyttää et tässä tilanteessa on sitä seuraa aika nopeasti haettu ku ero ei ole edes voimassa..

      • onteilläsaatanaongelma

        No, osalla on uusi suhde, osalla on joka vapaa viikonloppu pano, osa on ikisinkkuja. Miksi se on niin vitun vaikee tajuta, että ihmiset on erilaisia. Osa ei oo tykanny seksistä liitossakaan, osa ei osaa muuta ajatellakaan kun panemista, osa tykkää ja osaa rakastaa, mutta surullista siinä on, että ne jotka haluaa rakastaa ja läheisyyttää löytää vaan panijoita ja sosiaalisista ihmisistä tulee erakoita.


      • rtrte

        "(Eron jälkeen ei kannata enää millään muodoin puuttua toisen elämään) pakkohan se on ku on talot ja omaisuudet jakamatta.ynm . "

        Omaisuuden jakaminen hoituu ilman toisen elämään puuttumista. Osituksessa vain jaetaan omaisuus ja se siitä.

        "sit on lapset myös pakkohan niistä on yrittää järkevästi keskustella."

        Mikään pakkohan ei ole keskustella ylipäätään. Etenkin jos välit ovat kovin tulehtuneet, ei kannata keskustella, koska keskustelusta todennäköisesti ei tule järkevä. Kannattaa käyttää tekstareita esimerkiksi viestien vaihtoon.

        "miten kaikki vaikuttaa lapsiin "

        Ei voi tietää. Kuten ei vanhempien liitonkaan vaikutuksesta lapsiin. Periaatteessa riittää se, että vanhemmat tekevät parhaansa. Tai edes lähivanhempi.

        "heti uusi mies/perhe kiikarisa "

        Älä ihmeessä lähde tuolle tielle. Ex tai tuleva sellainen tekee mitä tekee, keskity sinä itseesi. Muuten et voi tehdä parasta.


      • neuvothyvät
        rtrte kirjoitti:

        "(Eron jälkeen ei kannata enää millään muodoin puuttua toisen elämään) pakkohan se on ku on talot ja omaisuudet jakamatta.ynm . "

        Omaisuuden jakaminen hoituu ilman toisen elämään puuttumista. Osituksessa vain jaetaan omaisuus ja se siitä.

        "sit on lapset myös pakkohan niistä on yrittää järkevästi keskustella."

        Mikään pakkohan ei ole keskustella ylipäätään. Etenkin jos välit ovat kovin tulehtuneet, ei kannata keskustella, koska keskustelusta todennäköisesti ei tule järkevä. Kannattaa käyttää tekstareita esimerkiksi viestien vaihtoon.

        "miten kaikki vaikuttaa lapsiin "

        Ei voi tietää. Kuten ei vanhempien liitonkaan vaikutuksesta lapsiin. Periaatteessa riittää se, että vanhemmat tekevät parhaansa. Tai edes lähivanhempi.

        "heti uusi mies/perhe kiikarisa "

        Älä ihmeessä lähde tuolle tielle. Ex tai tuleva sellainen tekee mitä tekee, keskity sinä itseesi. Muuten et voi tehdä parasta.

        Toisinkin voi käydä

        Meillä ositus meni sovussa ja jaoimme kaikentasapuolisesti, mutta sitten tuli hyvät tukihenkilöt. Kaikki sovitut muuttui riidaksi, vaikka sopiminen oli edelleen mahdollista. no tilanne meni siihen että toinen otti oikeusapua ja minulle jäi tuhansia enemmän kuin olimme sopineet. En ollut tyytyväinen, mutta kun asiattomasti syytellään, niin annoin asian mennä.

        Yhteyden pidossa sähköposti oli huono ainakin meillä, sinne tulee tunneihmisellä niin paljon epäasiallista viestiä, että kaikesta sai riidan aikaan ja mitä tulee tekstareihin, se oli kaikista pahin viestejä saattoi tulla useita peräkkäin ja alkuperäinen asia katosi matkan varrella.

        Vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan ja sen tulee jokainen tietää, oli sitten liitossa tai ei.

        Ja viimeiseen keskity lapsiisi ja itseesi. muuten et voi tehdä parastasi. Minulle parastapa oli kääntää asiat järki edelle ajatuksella ja keskittyä kaikissa asioissa olennaiseen, älä koskaan lähde haukkumaan puolisoast julkisesti, tai lapsille, siitä kärsii pelkästään lapset, sekä läheiset.

        Nin me ehkä kokeneet ajattelemme eritavalla.


      • 7986
        neuvothyvät kirjoitti:

        Toisinkin voi käydä

        Meillä ositus meni sovussa ja jaoimme kaikentasapuolisesti, mutta sitten tuli hyvät tukihenkilöt. Kaikki sovitut muuttui riidaksi, vaikka sopiminen oli edelleen mahdollista. no tilanne meni siihen että toinen otti oikeusapua ja minulle jäi tuhansia enemmän kuin olimme sopineet. En ollut tyytyväinen, mutta kun asiattomasti syytellään, niin annoin asian mennä.

        Yhteyden pidossa sähköposti oli huono ainakin meillä, sinne tulee tunneihmisellä niin paljon epäasiallista viestiä, että kaikesta sai riidan aikaan ja mitä tulee tekstareihin, se oli kaikista pahin viestejä saattoi tulla useita peräkkäin ja alkuperäinen asia katosi matkan varrella.

        Vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan ja sen tulee jokainen tietää, oli sitten liitossa tai ei.

        Ja viimeiseen keskity lapsiisi ja itseesi. muuten et voi tehdä parastasi. Minulle parastapa oli kääntää asiat järki edelle ajatuksella ja keskittyä kaikissa asioissa olennaiseen, älä koskaan lähde haukkumaan puolisoast julkisesti, tai lapsille, siitä kärsii pelkästään lapset, sekä läheiset.

        Nin me ehkä kokeneet ajattelemme eritavalla.

        "minulle jäi tuhansia enemmän kuin olimme sopineet."

        Onko tuo sinulle ongelma? Jos niin miksi? Minkä vuoksi olit sopinut jättäväsi exälle mitä ilmeisemmin omaa osuuttasi?

        "sinne tulee tunneihmisellä niin paljon epäasiallista viestiä, että kaikesta sai riidan aikaan "

        Epäasialliset viestit ovat huonoa käytöstä, häirintää. Älä ihmeessä puhu tunneihmisestä, koska vain tunne-elämältään pahasti häiriintynyt ihminen lähettää epäasiallista viestiä. Normaali tunneihminen ei käyttäydy epäasiallisesti, häiritse, vaan osaa ottaa myös toisten tunteet huomioon.


      • neuvothyvät
        7986 kirjoitti:

        "minulle jäi tuhansia enemmän kuin olimme sopineet."

        Onko tuo sinulle ongelma? Jos niin miksi? Minkä vuoksi olit sopinut jättäväsi exälle mitä ilmeisemmin omaa osuuttasi?

        "sinne tulee tunneihmisellä niin paljon epäasiallista viestiä, että kaikesta sai riidan aikaan "

        Epäasialliset viestit ovat huonoa käytöstä, häirintää. Älä ihmeessä puhu tunneihmisestä, koska vain tunne-elämältään pahasti häiriintynyt ihminen lähettää epäasiallista viestiä. Normaali tunneihminen ei käyttäydy epäasiallisesti, häiritse, vaan osaa ottaa myös toisten tunteet huomioon.

        Olin kiltti ihminen ja ajattelin helpottaa exän elämää, tosin ajatuksena oli myös ettei, tilanne kärjistyisi, mutta olin väärässä.

        Tunne ihminen lähestyy asioita tunnepohjalla ja jos erotaan niin lähes kaikilla on tunteet pinnassa ja todenäköisesti ne ovat negatiivisiä ajatuksia. Ei ole olemassa hyviä , tai huonoja tunne ihmisiä, on olemassa ihmisiä jotka eivät ota järkeä mukaan, vaan tekevät kaikki päätökset pelkästään tunteella.


      • 7986
        neuvothyvät kirjoitti:

        Olin kiltti ihminen ja ajattelin helpottaa exän elämää, tosin ajatuksena oli myös ettei, tilanne kärjistyisi, mutta olin väärässä.

        Tunne ihminen lähestyy asioita tunnepohjalla ja jos erotaan niin lähes kaikilla on tunteet pinnassa ja todenäköisesti ne ovat negatiivisiä ajatuksia. Ei ole olemassa hyviä , tai huonoja tunne ihmisiä, on olemassa ihmisiä jotka eivät ota järkeä mukaan, vaan tekevät kaikki päätökset pelkästään tunteella.

        "Ei ole olemassa hyviä , tai huonoja tunne ihmisiä, on olemassa ihmisiä jotka eivät ota järkeä mukaan, vaan tekevät kaikki päätökset pelkästään tunteella. "

        Ei olekaan olemassa hyviä ja huonoja tunneihmisiä. On vain ihmisiä jotka tiedostavat tunteensa, ja ihmisiä, jotka eivät tiedosta niitä. Ihmiset jotka toimivat häiriintyneen tunne-elämänsä (= ihmisillä jotka eivät tiedosta ja osaa käsitellä tunteitaan) vallassa eivät pysty ajattelemaan järkevästi. Heillä on patoutuneita tunteita, kiellettyjä tunteita, ym. jotka saavat heidät toimimaan äärimmäisen epätoivottavalla tavalla . He eivät ymmärrä eivätkä osaa ottaa toisia ihmisiä huomioon millään tavalla ja ennen kaikkea heistä puuttuu kokonaan ihmissuhteissa tarvittava lempeys.

        Sanomattakin on selvää, että häiriintyneen tunne-elämän omaava ihminen ei ole tasapainoinen ja sosiaalisesti hän on hyvin rajoittunut. Jälkimmäisen vuoksi hänen kanssaan on mahdotonta olla tasavertaisessa ihmissuhteessa ja kommunikoida normaalisti, päästä minkäänlaiseen vuorovaikutukseen. Tekee itselleen karhunpalveluksen, jos luulee kykenevänsä tällaisen ihmisen kanssa vuorovaikutukseen. Parempi on vältellä ihmistä viimeiseen asti ja poistua takavasemmalle.

        Omassa erossani oli (tunneihmisenä) tunteet pinnassa. Itseasiassa olin iloinen päästessäni kuormittavasta ihmissuhteesta eroon. Tiesin tasan tarkkaan miksi ex toimi ja teki - tai sotki asiansa ja kaikki ihmissuhteensa. Hän ei vain tullut itsensä kanssa toimeen, siksi ei muidenkaan. Hänen käytöksensä harmitti, teki "hulluksi" - ei vain minut, vaan lapset, omatkin sukulaisensa. Ystävät olivatkin kaikonneet jo ajat sitten, mutta samalla myös suretti. En mennyt naimisiin sen miehen kanssa, josta sitten erosin. Kielteiset ajatukset ja tunteet ovat ok, kunhan ne eivät ala hallitsemaan elämää. Kun vuoden jälkeen erosta ajatukseni alkoivat ajoittain vielä jauhaa negatiivisia ajatuksia, surua ym. exästä, niin tietoisesti vaihdoin ajatukset aikaan, kun meillä oli vielä hyvin, miten ihana tämä mies oli ollut. Tätä suosittelen muillekin.


      • Kaheliexä
        rtrte kirjoitti:

        "(Eron jälkeen ei kannata enää millään muodoin puuttua toisen elämään) pakkohan se on ku on talot ja omaisuudet jakamatta.ynm . "

        Omaisuuden jakaminen hoituu ilman toisen elämään puuttumista. Osituksessa vain jaetaan omaisuus ja se siitä.

        "sit on lapset myös pakkohan niistä on yrittää järkevästi keskustella."

        Mikään pakkohan ei ole keskustella ylipäätään. Etenkin jos välit ovat kovin tulehtuneet, ei kannata keskustella, koska keskustelusta todennäköisesti ei tule järkevä. Kannattaa käyttää tekstareita esimerkiksi viestien vaihtoon.

        "miten kaikki vaikuttaa lapsiin "

        Ei voi tietää. Kuten ei vanhempien liitonkaan vaikutuksesta lapsiin. Periaatteessa riittää se, että vanhemmat tekevät parhaansa. Tai edes lähivanhempi.

        "heti uusi mies/perhe kiikarisa "

        Älä ihmeessä lähde tuolle tielle. Ex tai tuleva sellainen tekee mitä tekee, keskity sinä itseesi. Muuten et voi tehdä parasta.

        Meillä sama tilanne , exä löysi uuden jo avioliiton aikana ja narahti suhteestaan ja muutti sen luo kun jäi kiinni, hän muutti meidän toiseen asuntoon sen kanssa, kaikki asiat on levällään velkaa pilvin pimein ja hän jätti kaiken minun hoidettavaksi, haen juristin hoitamaan osituksen, siitä hän suuttui ja haukku minut ja sen uusikin lähetti mulle haukkuma viestin, lapset kaksi tyttöä käyvät lukiota asuvat minun kanssa meidän ykkös asunnossa.
        Exältä tuli viesti että ota sinä tytöt ja hän koko velkaisen omaisuuden , en tietty nyt siihen suostunut onhan velkaa jo maksettu yli puolet no haen pesänjakajia hoitamaan koko paskan.


      • neuvothyvät
        7986 kirjoitti:

        "Ei ole olemassa hyviä , tai huonoja tunne ihmisiä, on olemassa ihmisiä jotka eivät ota järkeä mukaan, vaan tekevät kaikki päätökset pelkästään tunteella. "

        Ei olekaan olemassa hyviä ja huonoja tunneihmisiä. On vain ihmisiä jotka tiedostavat tunteensa, ja ihmisiä, jotka eivät tiedosta niitä. Ihmiset jotka toimivat häiriintyneen tunne-elämänsä (= ihmisillä jotka eivät tiedosta ja osaa käsitellä tunteitaan) vallassa eivät pysty ajattelemaan järkevästi. Heillä on patoutuneita tunteita, kiellettyjä tunteita, ym. jotka saavat heidät toimimaan äärimmäisen epätoivottavalla tavalla . He eivät ymmärrä eivätkä osaa ottaa toisia ihmisiä huomioon millään tavalla ja ennen kaikkea heistä puuttuu kokonaan ihmissuhteissa tarvittava lempeys.

        Sanomattakin on selvää, että häiriintyneen tunne-elämän omaava ihminen ei ole tasapainoinen ja sosiaalisesti hän on hyvin rajoittunut. Jälkimmäisen vuoksi hänen kanssaan on mahdotonta olla tasavertaisessa ihmissuhteessa ja kommunikoida normaalisti, päästä minkäänlaiseen vuorovaikutukseen. Tekee itselleen karhunpalveluksen, jos luulee kykenevänsä tällaisen ihmisen kanssa vuorovaikutukseen. Parempi on vältellä ihmistä viimeiseen asti ja poistua takavasemmalle.

        Omassa erossani oli (tunneihmisenä) tunteet pinnassa. Itseasiassa olin iloinen päästessäni kuormittavasta ihmissuhteesta eroon. Tiesin tasan tarkkaan miksi ex toimi ja teki - tai sotki asiansa ja kaikki ihmissuhteensa. Hän ei vain tullut itsensä kanssa toimeen, siksi ei muidenkaan. Hänen käytöksensä harmitti, teki "hulluksi" - ei vain minut, vaan lapset, omatkin sukulaisensa. Ystävät olivatkin kaikonneet jo ajat sitten, mutta samalla myös suretti. En mennyt naimisiin sen miehen kanssa, josta sitten erosin. Kielteiset ajatukset ja tunteet ovat ok, kunhan ne eivät ala hallitsemaan elämää. Kun vuoden jälkeen erosta ajatukseni alkoivat ajoittain vielä jauhaa negatiivisia ajatuksia, surua ym. exästä, niin tietoisesti vaihdoin ajatukset aikaan, kun meillä oli vielä hyvin, miten ihana tämä mies oli ollut. Tätä suosittelen muillekin.

        Melko outo, ajatus, tiedostaa tunteet tai ei tiedosta tunteita, kyllä kaikilla on molempia tunteita.
        Niitä sanotaan tiedostattomia ja tietoisia tunteita, häiriintyneistä en tiedä ehkä lääkärit tietävät, mutta puoliso ei sitä voi diaknosoida. On turha tehdä maalikkona tarkkoja päätelmiä, exästä, siinä haetaan ainoastaan muilta hyväksyntää eroon.

        Toivottavasti exäsi saa palikat kuntoon


      • mieli_
        neuvothyvät kirjoitti:

        Melko outo, ajatus, tiedostaa tunteet tai ei tiedosta tunteita, kyllä kaikilla on molempia tunteita.
        Niitä sanotaan tiedostattomia ja tietoisia tunteita, häiriintyneistä en tiedä ehkä lääkärit tietävät, mutta puoliso ei sitä voi diaknosoida. On turha tehdä maalikkona tarkkoja päätelmiä, exästä, siinä haetaan ainoastaan muilta hyväksyntää eroon.

        Toivottavasti exäsi saa palikat kuntoon

        Tottakai maallikot, tavalliset ihmiset voivat tehdä havaintoja ja päätelmiä exästä ja muistakin ihmisistä heidän käytöksensä, ajatustensa ym perusteella. Ei se mitään hyväksynnän hakua ole, vaan erittäin tarpeellista elämässä, kokonaisuuden ja asioiden hoitamista varten, omaa suhtautumista ja ymmärrystä varten.

        Päätelmät ja havainnot eivät ole diagnooseja. Diagnooseja puolestaan ei läheskään aina tehdä, koska häiriintyneet eivät hakeudu hoitoon kovinkaan usein. Diagnooseja vältellään. Kuvitellaan, että sitä mitä ei ole diagnosoitu, ei ole olemassa, tyypillistä kieltämistä siis. Tosin niinhän tehdään muidenkin sairauksien kanssa, kuten kansasairautemme diabeteksen. Se ettei diabetesta ole diagnosoitu, ei tarkoita, etteikö jollakin henkilöllä ole se, etenkin silloin kun oireet viittaavat siihen. Kuten ex-miehelläni. Hänellä oli varmaankin ollut diabetes jo pitkään, mutta kun sinne lääkäriin on niin vaikea mennä. Ihan puhelimella pitää varata aika. Lopulta meni, kun oli ihan pakko.

        Hänellä oli myös eräs mielenterveyden häiriö (parantumaton, voidaan hoitaa lääkkeillä terapialla) todella pitkään. Tooooooosi pitkään. Siis jonka itse havaitsin. Yritin liiton aikana kahdeksan vuotta saada häntä hoitoon hyvällä ja vähän persuuksiin potkienkin (tiesin hänen pitävän jälkimmäisestä, vaikka itse inhoankin sellaista). Mies ei vaan mennyt. Ei ei ei. Oireet pahenivat. Nyt kuulin lapsilta (aikuisia), että useiden vuosien sekopäisten toistuvien puhelujen, huutojen, haukkumisten - ja vastapainoksi itsemurhalla uhkailujen jälkeen mies meni viimein hoitoon. Sai diagnoosin, jota häpeää. Häpeisi oli diagnoosi mikä tahansa, juuri sen vuoksi lääkäriä kartellaan. Ei haluta kohdata totuutta, ei hyväksyä omaa sairautta. Vaikka on lääkitys, niin terapiasta ei tahdo tulla mitään. Ja se olisi erittäin tärkeää.

        Erostamme on aikaa ja sen jälkeen kun lapset aikuistuvat, mies soitteli säännöllisesti ja usein heille noita tärähtäneitä puheluita. Lapset ovat sitkeästi vain toistaneet ja toistaneet "Sinun pitää hakeutua hoitoon". Nyt kun isänsä on viimein hoidossa, hänen soittelunsa ovat hieman vähentyneet, mutta laatu ei ole kovin parantunut, se vain kohdistuu enemmän lasten elämän kontrollointiin. Isä mielellään eläisi lasten puolesta lasten elämää. Nyt lapset ovat alkaneet hokea seuraavaa toistoa "sinun isä pitää keskittyä järjestämään ja elää omaa elämääsi".

        Miksi viralliset diagnoosit ovat sinulle niin tärkeitä? Eihän niillä ole mitään merkitystä käytännön perhe-elämässä, työelämässä eikä missään muussakaan elämässä. Mutta havaintojen ja päätelmien tekeminen omasta lähisuhteestaan, työsuhteistaan, ystävistä jne on erittäin tärkeää. Tuskin sinäkään voisit ohittaa puolisosi väkivaltaista käytöstä sinua kohtaan sanomalla "ei se ole väkivaltaa ennen kuin lääkäri diagnosoi sen". Uskoisit vaan puolisosi sanaa, löin koska sinä annoit siihen aihetta. Näinkö se menisi? Henkinen väkivalta on vielä paljon hienojakoisempaa eikä ollenkaan niin hyvin havaittavissa kuin fyysinen. Ihmissuhteissaan ei ole ketään muuta kuin ihminen itse, joka huolehtii omista rajoistaan, pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan, ei anna toisen hyväksikäyttää, ei satuttaa. Sen vuoksi on todella tärkeää tehdä noita havaintoja ja niistä omat päätelmät.


      • neuvothyvät
        mieli_ kirjoitti:

        Tottakai maallikot, tavalliset ihmiset voivat tehdä havaintoja ja päätelmiä exästä ja muistakin ihmisistä heidän käytöksensä, ajatustensa ym perusteella. Ei se mitään hyväksynnän hakua ole, vaan erittäin tarpeellista elämässä, kokonaisuuden ja asioiden hoitamista varten, omaa suhtautumista ja ymmärrystä varten.

        Päätelmät ja havainnot eivät ole diagnooseja. Diagnooseja puolestaan ei läheskään aina tehdä, koska häiriintyneet eivät hakeudu hoitoon kovinkaan usein. Diagnooseja vältellään. Kuvitellaan, että sitä mitä ei ole diagnosoitu, ei ole olemassa, tyypillistä kieltämistä siis. Tosin niinhän tehdään muidenkin sairauksien kanssa, kuten kansasairautemme diabeteksen. Se ettei diabetesta ole diagnosoitu, ei tarkoita, etteikö jollakin henkilöllä ole se, etenkin silloin kun oireet viittaavat siihen. Kuten ex-miehelläni. Hänellä oli varmaankin ollut diabetes jo pitkään, mutta kun sinne lääkäriin on niin vaikea mennä. Ihan puhelimella pitää varata aika. Lopulta meni, kun oli ihan pakko.

        Hänellä oli myös eräs mielenterveyden häiriö (parantumaton, voidaan hoitaa lääkkeillä terapialla) todella pitkään. Tooooooosi pitkään. Siis jonka itse havaitsin. Yritin liiton aikana kahdeksan vuotta saada häntä hoitoon hyvällä ja vähän persuuksiin potkienkin (tiesin hänen pitävän jälkimmäisestä, vaikka itse inhoankin sellaista). Mies ei vaan mennyt. Ei ei ei. Oireet pahenivat. Nyt kuulin lapsilta (aikuisia), että useiden vuosien sekopäisten toistuvien puhelujen, huutojen, haukkumisten - ja vastapainoksi itsemurhalla uhkailujen jälkeen mies meni viimein hoitoon. Sai diagnoosin, jota häpeää. Häpeisi oli diagnoosi mikä tahansa, juuri sen vuoksi lääkäriä kartellaan. Ei haluta kohdata totuutta, ei hyväksyä omaa sairautta. Vaikka on lääkitys, niin terapiasta ei tahdo tulla mitään. Ja se olisi erittäin tärkeää.

        Erostamme on aikaa ja sen jälkeen kun lapset aikuistuvat, mies soitteli säännöllisesti ja usein heille noita tärähtäneitä puheluita. Lapset ovat sitkeästi vain toistaneet ja toistaneet "Sinun pitää hakeutua hoitoon". Nyt kun isänsä on viimein hoidossa, hänen soittelunsa ovat hieman vähentyneet, mutta laatu ei ole kovin parantunut, se vain kohdistuu enemmän lasten elämän kontrollointiin. Isä mielellään eläisi lasten puolesta lasten elämää. Nyt lapset ovat alkaneet hokea seuraavaa toistoa "sinun isä pitää keskittyä järjestämään ja elää omaa elämääsi".

        Miksi viralliset diagnoosit ovat sinulle niin tärkeitä? Eihän niillä ole mitään merkitystä käytännön perhe-elämässä, työelämässä eikä missään muussakaan elämässä. Mutta havaintojen ja päätelmien tekeminen omasta lähisuhteestaan, työsuhteistaan, ystävistä jne on erittäin tärkeää. Tuskin sinäkään voisit ohittaa puolisosi väkivaltaista käytöstä sinua kohtaan sanomalla "ei se ole väkivaltaa ennen kuin lääkäri diagnosoi sen". Uskoisit vaan puolisosi sanaa, löin koska sinä annoit siihen aihetta. Näinkö se menisi? Henkinen väkivalta on vielä paljon hienojakoisempaa eikä ollenkaan niin hyvin havaittavissa kuin fyysinen. Ihmissuhteissaan ei ole ketään muuta kuin ihminen itse, joka huolehtii omista rajoistaan, pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan, ei anna toisen hyväksikäyttää, ei satuttaa. Sen vuoksi on todella tärkeää tehdä noita havaintoja ja niistä omat päätelmät.

        Riitaisissa eroissa usein tehdään mitä ihmeelisempiä diaknooseja puolisosta, näistä kärsii lapset ja haukuttu, kukaan ei kukaan vo sanoa maalikkona että olet sitä sun tätä. Tämä hankaloittaa aina eroja ja tekee kipeää läheisille.

        Mitä syyllistäjä hyötyy syylistämisestä, kenen oloa se helpottaa, viekö se asiaa eteen päin, onko tarkoitus todistella muille että syy oli toisessa, en löydä yhtään järkevää selitystä syyllistämiselle. Lapset ja läheiset ainoastaan kärsivät ja itsellä mielipaha vain jatkuu.

        On aivan eri asia jos kysymyksessä on mielisairaus, se ei varmasti ole se normaali eron syy.
        Jos toisella on noin vakava sairaus, syylistys on vaarallista, paras olisi käyttää kaikki turhat sanat siihen että hän tervehtyisi, sillä olisi kaikista suurin positiivinen vaikutus lapsiin.


      • pettämisenjäljet
        Kaheliexä kirjoitti:

        Meillä sama tilanne , exä löysi uuden jo avioliiton aikana ja narahti suhteestaan ja muutti sen luo kun jäi kiinni, hän muutti meidän toiseen asuntoon sen kanssa, kaikki asiat on levällään velkaa pilvin pimein ja hän jätti kaiken minun hoidettavaksi, haen juristin hoitamaan osituksen, siitä hän suuttui ja haukku minut ja sen uusikin lähetti mulle haukkuma viestin, lapset kaksi tyttöä käyvät lukiota asuvat minun kanssa meidän ykkös asunnossa.
        Exältä tuli viesti että ota sinä tytöt ja hän koko velkaisen omaisuuden , en tietty nyt siihen suostunut onhan velkaa jo maksettu yli puolet no haen pesänjakajia hoitamaan koko paskan.

        Itselläni yhtä järkyttävän törkeä ero takana. Viimeksi kun näin exäni, menetin malttini, enkä usko että koskaan tulemme sopuun. Minä en lasteni perhejuhliin tule lähtemään tulevaisuudessa, jos perheenrikkoja horo sinne tulisi. Mies käytyäytyi typerästi,.enkä minä meinaa käyttäytyä sen paremmin. Häntäkin moitittiin, mutta eipä vaikuttanut mihinkään. Meidänhän ei tarvitse olla missään tekemisissä hänen mielestään, eikä siis todella enää minunkaan mielestä edes lasten takia. Oksettaa, vituttaa ja pyörryttää kun ajattelenkin. Tästä vihasta voi saada sydänkohtauksen vanhana, se on selvä. Mutta pahantekijä sen kun porskuttaa - tai eipä taida enää.


      • täti-monica_
        neuvothyvät kirjoitti:

        Riitaisissa eroissa usein tehdään mitä ihmeelisempiä diaknooseja puolisosta, näistä kärsii lapset ja haukuttu, kukaan ei kukaan vo sanoa maalikkona että olet sitä sun tätä. Tämä hankaloittaa aina eroja ja tekee kipeää läheisille.

        Mitä syyllistäjä hyötyy syylistämisestä, kenen oloa se helpottaa, viekö se asiaa eteen päin, onko tarkoitus todistella muille että syy oli toisessa, en löydä yhtään järkevää selitystä syyllistämiselle. Lapset ja läheiset ainoastaan kärsivät ja itsellä mielipaha vain jatkuu.

        On aivan eri asia jos kysymyksessä on mielisairaus, se ei varmasti ole se normaali eron syy.
        Jos toisella on noin vakava sairaus, syylistys on vaarallista, paras olisi käyttää kaikki turhat sanat siihen että hän tervehtyisi, sillä olisi kaikista suurin positiivinen vaikutus lapsiin.

        "On aivan eri asia jos kysymyksessä on mielisairaus, se ei varmasti ole se normaali eron syy. "

        Mielenhäiriöt ovat erittäin yleisiä ja johtavat eroon, etenkin juuri tavattoman riitaisaan, useasti. Ota huomioon, että erilaiset riippuvuudet, kuten päihderiippuvuus, ovat mielenterveyden häiriötä, ja niiden taustalla voi olla useampikin mielenterveyshäiriö. Päätelmä, havainto ei ole diagnoosi. Useimmat riippuvuudet jäävät myös hoitamatta, koska riippuvainen on haluton hoitoon.


    • b2000

      Tilanne todella hankala, mutta niin kauan kuin ihmisellä on itsemääräysvalta, hän tekee mitä haluaa ja sille ei mahda mitään. Eihän se todellakaan oikeen ole mutta sille ei mahda mitään.

      Mutta totuus on myös että kaikesta selvitään, ensin käydään pohjalla ja sitten pala kerrallaan päästään taaspinnalle. Elämä ei aina ole oikeudenmukaista, mutta onhan lapset.

    • satutettu77777

      päätin vielä kommentoida....Tunteethan tästä vaikeaa tekeekin ainaki itselle.. ex haluaa lapsia käydä tapaamassa välistä ollaan nyt vuoroviikoin ja jatkossaki. Mutta olen idiootti koska en haluu sitä enään tänne koska se mua satuttaa... ni onko se väärin ? on se lapsille mutta.. mitäs ex tekee.. heti uutta tapailee/panee..ku aattelee vaan nykyään ihteään ymmärrän, mut mix minä en saa aatella itseäni ja kieltää häntä sillä joka tapauksessa tulevaisuudessa vuoroviikoin ollaan.. ja kyllä mä lastenvahtina kelpaan olla. Pahintahan tässä on et haluan nähä ja sit taas en halua.Olemme ihan ok väleissä muuten.tiedän että hän välittää ja rakastaa mua yhä joten siksi tyhmä oon ja toivon saavani hänet joskus takaisin.. Mutta nyt oon päättänny tavata ihtekki muita..kahtoa sit vuosien päästä. mutta mä oon niin katkera vittuuntunnu, ku en olisi koskaan hänestä moista uskonnut. mutta ei se minulle kuulu enään. mut perseestä ku jotain rakastaa!!ei se kumma et ihmiset hakee nykyään vain pano seuraa ku kaikki eroaa nykyään. !!! Toista se oli sillon ku ei ollu kännyköitä ja nettiä ihmiset arvosti toisia enemmän....

      • 7986

        Olet sinäkin aika vekkuli ja ihan sekaisin... Sinulla vaikuttaa olevan vaikeuksia erottaa todellisuus omista tunteista. Oletko harkinnut terapiaa? Sillä nimittäin voisi saada järjestystä ja jäsennystä kaaokseesi pääsi sisällä.

        " ex haluaa lapsia käydä tapaamassa välistä ollaan nyt vuoroviikoin ja jatkossaki. Mutta olen idiootti koska en haluu sitä enään tänne koska se mua satuttaa... ni onko se väärin ?

        Koska teillä on lapset vuoroviikoin, niin miksi ex tapaa lapsia sinun luonasi, sinun viikollasi (näin käsitin)? Onko lapset vielä pieniä? Kauanko on erostanne?

        "heti uutta tapailee/panee..ku aattelee vaan nykyään ihteään ymmärrän, mut mix minä en saa aatella itseäni ja kieltää häntä sillä joka tapauksessa tulevaisuudessa vuoroviikoin ollaan.."

        Siis? Ota nyt järki käteen hyvä ihminen. Exäsi saa tavata ja paneskella muita niin paljon kuin haluaa - HÄN päättää siitä, se on HÄNEN asiansa ja elämänsä, kuuluu jokaisen ihmisen itsemääräämisoikeuteen. SINÄ saat ajatella itseäsi myös täysin vapaasti, huom ITSEÄSI. Mutta et voi määrätä mitä ex tekee. (Huom. Pyrkimys toisen ihmisen elämän rajoittamiseen on henkistä väkivaltaa.)

        " kyllä mä lastenvahtina kelpaan olla. "

        Olet isä, et lastenvahti. Aika iso ero, eikö?

        "Pahintahan tässä on et haluan nähä ja sit taas en halua."

        :D - kuulostaa sekopäiseltä, mutta on vain inhimillistä. Oman tilanteesi rauhoittamiseksi olisi tärkeää olla näkemättä.

        "tiedän että hän välittää ja rakastaa mua yhä joten siksi tyhmä oon ja toivon saavani hänet joskus takaisin.."

        Hmm. Miksi nainen, jolla on jo toinen suhde rakastaisi sinua, ex-puolisoa? Tuossa on nyt paha ristiriita. Voihan tietysti olla, että exäsi vielä välittää sinusta (olethan lasten isä) ja rakastaakin, muttei parisuhdemielessä. Eikö niin?

        Itsekin rakastan yhä 1. "poikaystävääni" vuosien takaa. Olemme "aina" pitäneet yhteyttä. Parisuhteesta en silti haaveile. Samoin rakastan yhtä, elämässäni n. 15 v ollutta miestä. Hänen kanssaan ei parisuhde tulisi myöskään lukuun. Minulla on myös parisuhdemies, mutta emme asu yhdessä. Rakkaus, rakastaminen ja parisuhde ovat ihan eri asioita. Parisuhteeseen tarvitaan paljon muutakin kuin rakkautta. Voin myös paljastaa avoimesti, että noissa molemmassa rakkausmiehessä on sama vika. Tai suurin piirtein samat viat ja etenkin riippuvuudet.

        Tee kaikkesi, taistele, ettet katkeroidu. Mitään katkeruutta pahempaa ei maan päällä ole. Katkeroituminen tarkoittaa kuolemista henkisesti. Se on haitallista sinulle, mutta myös lapsillesi - ja kaikille läheisillesi.

        Nykyisin ihmiset arvostavat toisiaan enemmän kuin koskaan. Ennen oltiin yhdessä pakosta, velvollisuudesta, yhteisön painostuksesta yms.


      • kojlklkklö

        Menen sinä vitun ruma trolli 7986 johonkin vittuun. Ei jaksa ymmärtää, miten joku vitun mätäpää trolli syöksyy kääntämään puukkoa haavassa ja odottaa kieli pitkällä ett kävis vuotamaan palstaverta kurkkuusi. Häivy saatana vittuun siitä kirjoittamasta täyttä paskaaa palstalle!! Vitun palstaimijä!


    • Kannattaa hoitaa kaikki asiallisesti itse eikä provosoitua. Kannattaa sopia kaikki kirjallisena, vaikka erotessa oltaisiinkin hyvissä väleissä.

      voi olla, että lain määräämä ei ole toisen mielestä oikeus ja kohtuus, mutta sen mukaan on mentävä vaikka hammasta purren.

    • frhjhflffwe

      heti uutta tapailee/panee..ku aattelee vaan nykyään ihteään ymmärrän, mut mix minä en saa aatella itseäni ja kieltää häntä sillä joka tapauksessa tulevaisuudessa vuoroviikoin ollaan.."


      Hups kirjoitin väärin tarkoitin että olen kieltänyt häntä tapaamasta minua....mutta kostan hänen mielestä lapsille ja olen idiootti ku en halua häntä nähä ja kyllä hän hyppää luonani vaikka olemme vuoroviikoin.. Sille en voi mitään jos panee muita taikka tapailee...pointti oli vaan et 3 puoli liian aikaisin satuttaa aiheuttaa ristiriitaisia tunteita varsinki katkeruutta vaikka kuinka yrittää järkevästi ajatella. itse eron kanssa olisimme varmasti välit selvittänny olemme kyllä jotenki nytki väleissä.. olimme 15v yhdessä 3 ja 5v lapset, erosta 4kk... niin ja mitä tuohon rakkauteen tulee noin sen ajattelen ku kirjotit.. mutta rakastan ja se tekee tästä vaikeaa...

      Olet isä, et lastenvahti. Aika iso ero, eikö?

      tässä tarkoitin että ku hän tarvitsee apua ni hoidan lapsia mikä johtaa taas siihen et nään häntä vaikka en taho.. se satuttaa... pitäisi varmaa panna välit lopullisesti poikki mut niin.... tai ruveta makselemaan elatus maksuja hylätä lapset mikä täsä ny sitte on järkevää ja mikä ei.. siksi vuoroviikoin ollaan ku haluan lasten lähellä olla JA KYLLÄ olen sekaisin tunteista....

      katkeruudelle en juuri nyt voi mitään (tällä hetkellä)

      Pahintahan tässä on et haluan nähä ja sit taas en halua.....

      tuo lause onki paska koska noin mä aattelen... oon sekopää... en tiedä mitä haluun... mikä on järkevää koska myös hän haluaa mua nähä... olemme viettänneet ehkä vähän liikaa aikaa yhdessä eron jälkeen hemmetin vaikea selittää mut joo....

      • tfsu

        Kerro mitä suhteessanne tapahtui, miksi erositte? Kumman aloitteesta? Onko lapsista tehty virallinen 50/50 sopimus, vai onko se vain "siirtymäajaksi" tehty tilapäisjärjestely? Kumman aloite tuo fifty-fifty sopimus?

        Tuossa edellä kommentoitiin rakkaudesta ja parisuhteesta. Mielestäni kannattaa hyväksyä ihan rehellisesti se tosiasia, että olette nyt eronneet. Elä elätte toiveita yhteen paluusta. Erosta huolimatta voit kyllä rakastaa, tietysti, mutta tässä tilanteessa yritä puhua itsellesi järkeä, edelleen. Yksipuolinen rakkaus on todella onnetonta muutenkin. Ilman että sen kohteena on ex-puoliso. Jos rakastat itseäsi (joka on ehdoton edellytys, että voi rakastaa toisia) asetat rajan lasten äidin tapailuihin. Sanot, että pidetäänpä nyt sopimuksista kiinni eikä sooloilla tms. Näin ainakin jonkin aikaa ja odottelet miltä tuntuu kun pöly on laskeutunut.

        Ikävää tuo eronne, kun lapset ovat vielä niin pieniä. Mutta sellaista sattuu. Kaksi ystävääni on vajaan vuoden aikana eronneet. Molempien lapset, toisella ainoa ja toisella nuorin olivat erotessa 3v. Toisella ystävällä ja exällä on 50/50 huoltajuus - ja se merkitsee oikeastaan vain sitä, että vanhempien riidat voivat jatkua, kauhun tasapaino säilyy.


    • tweratatat

      Vaimo Lähti....eli syy oli minussa petin luottamuksen liian useasti .en pettännyt vaan valehtelin raha asioista koska pelasin olen peliriippuvainen.... yrittännyt kovin siitä parantua/en yrittännyt tarpeeksi... olin menossaki parempaan suuntaan kunnes retkahdin taas en ymmrtännyt mistä pelasin.... nyt tiedän ja olen lopettannut liian myöhään tajusin mikä on tärkeää... mutta jos olisimme puhunneet tukeneet toisiamme paremmin näin ei olisi käynnyt olihan siihen ny muitaki syitä mutta tämä oli päälimmäinen... fifty-fifty sopimus on yhdessä päätetty... lopullinen päätös tulee olemaan (ehkä). En tiedä mikä olisi oikea ratkaisu... jokainen tekee virheitä.... joskus opimme..oon suoraan sanotusti niin pohjalla että ei onneksi ole kuin matka ylöspäin. en exää halua satuttaa yritän ottaa vastuun tekemisistäni mutta helppoa se ei ole ku näemme toisia... mutta taas lapsille vaikeaa jos emme näe...se että voin itse huonosti ni vaikuttaa tietenki lapsiinki. en koskaan tiennyt kuinka rakkaus voipi satuttaa toivon että en koskaan enään rakastu..

      • uyod

        Hei
        Älä sulje kaikkia pahoja tunteitasi sisällesi. Ei rakkaus sinua satuta, vaan oma syyllisyytesi monissa eri muodoissa ja tilanteissa. Peliriippuvuuteen on saatavissa apua, hae sitä. Terapiakin voisi olla paikallaan, sillä peliriippuvuus, kuten muutkin riippuvuudet, johtuu oman mielen ja tunteiden patoutumista, suojautumisesta.


    • uyod

      Mahdollisimman vähän tekemisissä. Siitä ne välit paranee. Asiat hoidetaan mahdollisimman pitkälle kirjallisesti (viestit, kirjeet). Puheluita vain hätätapauksissa.

    • täti-monica_

      Jos välit ovat normaalit, tai edes jotain sinne päin, exän kanssa tulee toimeen "hyvin". Se tarkoittaa, että lasten asiat hoidetaan asiallisesti, exään suhtaudutaan molemmin puolin kunnioittavasti, arvostaen. "Mahdutaan" myös samaan tilaan samaan aikaan ja kyetään keskustelemaan asioista normaalisti.

      Mikäli edellisen kohdat eivät toteudu, niin neuvot ovat aika vähissä. Parasta on olla yhteydessä mahdollisimman vähän. Lasten asiat hoidetaan viesteillä. Jos exän viestit eivät ole asiallisia, niitä ei tarvitse lukea (ne voi kuitenkin säilöä), niistä ei tarvitse välittää, puhumattakaan että niihin reagoisi vastaavalla tavalla.

      • b2000

        ¨ exään suhtaudutaan molemmin puolin kunnioittavasti, arvostaen. "Mahdutaan" myös samaan tilaan samaan aikaan ja kyetään keskustelemaan asioista normaalisti.¨

        Tämä pitää olla kaikkien eronneiden tavoite, tosin kunnioitus ja arvostus on hiukan liikaa vaadittu.

        Mikäli edelliset eivät toteudu, niin töitä on todella paljon. Parasta on olla yhteydessä mahdollisimman vähän. Alkuun lasten asiat hoidetaan viesteillä, kun tilanne rauhoittuu niin puhelimella. Jos exän viestit eivät ole asiallisia, vastaa ainoastaan asialliseen osuuteen, siis kommenteihin jotka koskevat lapsia. Näin ohjaat viestejä terveempään suuntaan ja et katkaise vanhempien välistä kommunikaatiota kokonaan, tämä tekee lasten elämästä helvetin.

        Tavoite tulee aina olla se että vanhemmat kykenevät hoitamaan asiat kuten välit olisivat normaalit. On vain pakko nielaista ja joustaa, kun on aikaansaanut lapsia. Ystäviä ei tarvitse olla, mutta lasten asiat on kyettävä hoitamaan.


      • täti-monica_
        b2000 kirjoitti:

        ¨ exään suhtaudutaan molemmin puolin kunnioittavasti, arvostaen. "Mahdutaan" myös samaan tilaan samaan aikaan ja kyetään keskustelemaan asioista normaalisti.¨

        Tämä pitää olla kaikkien eronneiden tavoite, tosin kunnioitus ja arvostus on hiukan liikaa vaadittu.

        Mikäli edelliset eivät toteudu, niin töitä on todella paljon. Parasta on olla yhteydessä mahdollisimman vähän. Alkuun lasten asiat hoidetaan viesteillä, kun tilanne rauhoittuu niin puhelimella. Jos exän viestit eivät ole asiallisia, vastaa ainoastaan asialliseen osuuteen, siis kommenteihin jotka koskevat lapsia. Näin ohjaat viestejä terveempään suuntaan ja et katkaise vanhempien välistä kommunikaatiota kokonaan, tämä tekee lasten elämästä helvetin.

        Tavoite tulee aina olla se että vanhemmat kykenevät hoitamaan asiat kuten välit olisivat normaalit. On vain pakko nielaista ja joustaa, kun on aikaansaanut lapsia. Ystäviä ei tarvitse olla, mutta lasten asiat on kyettävä hoitamaan.

        "tosin kunnioitus ja arvostus on hiukan liikaa vaadittu. "

        Eihän tämä ole vaatimus. Aivan normaalia on kunnioittaa toisia ihmisiä, exää exänä, lastensa toista vanhempaa vanhempana, erosta huolimatta. Ystävyyskin on melkoisen normaalia eron jälkeen. Riippuu tietysti hyvin paljon millainen suhde on ollut ja on erotessa. Arvostuksen kanssa voi todella olla monin verroin vaikeampaa. Arvostus kun ansaitaan. Mikäli toinen käyttäytyy jollain tavalla sopimattomasti, niin luonnollisesti arvostus laskee, kunnes se tilanteen jatkuessa katoaa kokonaan. Mutta kuten sanottu, riippuu suhteesta, riippuu existä, molemmista.

        Tuo on todella hyvä; vastataan vain asiallisiin lasten asioihin. Ehkä vielä mahdollisimman lyhyesti ja yksiselitteisesti.

        "Alkuun lasten asiat hoidetaan viesteillä, kun tilanne rauhoittuu niin puhelimella. "

        Viestintä on tärkeintä hoitaa, tehdään se millä tavalla vaan :). Siitä tulikin mieleen, että yksi keino tulla eron jälkeen paremmin toimeen, voi olla viestiä sillä välineellä, joka exälle itselleen on mieluisinta ja/tai jonka on itse kokenut tehokkaimmaksi. On nimittäin ihmisiä, jotka eivät vain tykkää puhelinviestinnästä, vaikka välit viestitettävän kanssa olisi mitä parhaimmat (enkä tarkoita pelkästään exiä). Ja vastaavasti on ihmisiä, jotka tuskastuvat, jos pitää kirjoittaa viesti.


      • b2000
        täti-monica_ kirjoitti:

        "tosin kunnioitus ja arvostus on hiukan liikaa vaadittu. "

        Eihän tämä ole vaatimus. Aivan normaalia on kunnioittaa toisia ihmisiä, exää exänä, lastensa toista vanhempaa vanhempana, erosta huolimatta. Ystävyyskin on melkoisen normaalia eron jälkeen. Riippuu tietysti hyvin paljon millainen suhde on ollut ja on erotessa. Arvostuksen kanssa voi todella olla monin verroin vaikeampaa. Arvostus kun ansaitaan. Mikäli toinen käyttäytyy jollain tavalla sopimattomasti, niin luonnollisesti arvostus laskee, kunnes se tilanteen jatkuessa katoaa kokonaan. Mutta kuten sanottu, riippuu suhteesta, riippuu existä, molemmista.

        Tuo on todella hyvä; vastataan vain asiallisiin lasten asioihin. Ehkä vielä mahdollisimman lyhyesti ja yksiselitteisesti.

        "Alkuun lasten asiat hoidetaan viesteillä, kun tilanne rauhoittuu niin puhelimella. "

        Viestintä on tärkeintä hoitaa, tehdään se millä tavalla vaan :). Siitä tulikin mieleen, että yksi keino tulla eron jälkeen paremmin toimeen, voi olla viestiä sillä välineellä, joka exälle itselleen on mieluisinta ja/tai jonka on itse kokenut tehokkaimmaksi. On nimittäin ihmisiä, jotka eivät vain tykkää puhelinviestinnästä, vaikka välit viestitettävän kanssa olisi mitä parhaimmat (enkä tarkoita pelkästään exiä). Ja vastaavasti on ihmisiä, jotka tuskastuvat, jos pitää kirjoittaa viesti.

        Kyllä noilla neuvoilla pääsee pitkälle, jos kykenee pitämään tunteet tunteina ja asiat asioina.

        Eihän se helppoa ole mutta, varmasti palkitsee elämän varrella ja kaikki pääsevät helpommalla.


    • petturitaktiikka

      Se onnistuu useimmiten loppujen-lopuksi erittin hyvin, jos eroon ei liity pettämistä. Jos toinen on pettäjä, niin hän ei halua olla yhteydessä, kun asiasta tulisi puhetta. Pettäjät haluaa valehdella itsellleenkin sitten viimeiseen siniseen saakka. On turvallisempaa olla huonoissa väleissä.

      • b2000

        Petetyn tilanne on todella hankala, loukkaus on niin henkilökohtainen ja se sattuu syvältä.

        Mutta jos ero tulee pettämisen vuoksi, ei petetty asialle mitään voi, paska mikä paska.

        Paras keino on aina pitäytyä kommunikoinnissa pelkästään lasten asioissa ja kun keskustelu siirtyy muuhun , niin se lopetetaan, tällä mahdollistetaan lasten hyvinvointi.

        Petetty helposti pyörittelee puukkoa omassa haavassa, kun miettii syitä ja keinoa kostaa pettäjälle. Historiaa on mahdoton kääntää, mutta loppuenlopuksi, kyseinen toiminta koskettaa kaikista eniten myös pettäjään, kun hänellä ei ole mitään vaikutusmahdollisuutta exäänsä.


    • eyrtiuytityitui

      exään suhtaudutaan molemmin puolin kunnioittavasti, arvostaen. "Mahdutaan" myös samaan tilaan samaan aikaan ja kyetään keskustelemaan asioista normaalisti.¨


      Mutta miten Jätetty voi selvitä nuista jos kuvioihin on heti tullu uusi mies.. unettomia öitä,katkeruus,masennus tunne kuinka se kokoajan panee uuta miestä vaikka se ei enään minulle kuuluisi millään lailla... mutta ihminen on tunnetilassa semmonen että ei voi järkevästi aatella miten arvostat tuossa tilassa toista mä en vaan ainakaan ite pysty edes lasten takia olen 2kk ny yrittännyt/esittännyt mutta huomannu että en voi jatkaa elämää ku mietin/nään sitä miten tollasesta eroon pääsee pääse vasrsinki jos kaikki tapahtuu liian nopeasti??? ne ajatukset mitä tuolla pää nupissa pyörii ni ei mitään mukavia exää kohtaan... yritä siinä ny sitte arvostaa toista.. mitä kunnioitukseen tulee ni miten ku toinen jatkuvasti vaan satuttaa.... eron jälken kyllä kunnioitin arvostin vielä mutta kummaku tulee uusi mies kuvioihin ni meinaa seota ihmis mieli niin paska on. Eihän se kuulu mulle mitä tekee!!! mutta jos esim ex olisi kunnioittannu mua/arvostannu ku tietää kuinka koville ero ottaa mulle ja lapsille. ni ei se heti eron jälkeen uutta tapailis .perus asiatkaan kunnossa ole?

      • b2000

        Itsekkin mietin tuota arvostusta ja kunnioitusta, ei mielestäni edes tarvitse alkuvaiheessa miettiä.

        Asia ja pelkät asiat on vain hoidettava ja kun et ota kantaa exän toilailuihin, niin se varmasti koskee myös häneen eniten. Vaikuttaa siltä että hän hiukkasen provosoi sinua.

        Asiat vain asioina eikä mitään muuta sympatiaa


      • täti-monica_

        "unettomia öitä,katkeruus,masennus tunne kuinka se kokoajan panee uuta miestä vaikka se ei enään minulle kuuluisi millään lailla... "

        Aina pitää lähteä siitä, että kohtelee itseään arvostaen ja kunnioittaen. Muuten mistään ei tule mitään, ihmissuhteista kaikkein vähiten. Riittävä, hyvä uni on terveydelle aivan välttämätöntä, samoin kaikki keinot, joilla saat mielesi rauhoittumaan ja tasapainoon. Ensinnäkin tarvitset aivan konkreettista apua unettomiin öihin. Mene lääkäriin puhumaan asiasta. Kerro erostasi, ja kuinka koet sen raskaaksi, masentaa, olet katkera, hermona, levoton jne. Pyydä lähetettä terapiaan, psykologille tai muulle ammattiauttajalle. Ammattilainen osaa auttaa sinua, antaa vinkkejä, ohjeita, ja ennen kaikkea neuvoa toisenlaisten näkökulmien löytämisessä. Juuri erilaiset näkökulmat auttavat ihmisen pois omien haitallisten ajatusvirtojen suosta.

        Usein kun ihmisen pää menee ns. sekaisin kriisissä, niin tyypillistä on juuri tuo, että negatiiviset ajatukset päänupissa kiertävät samaa rataa, aina ja aina vaan. Uudelleen ja uudelleen. Etenkin nukkumaan mennessä niiden kierto vähintään tuplaantuu, eikä nukkumisesta tule mitään tai unessa on häiriöitä. Vaikka et ehkä kakistelematta sitä usko, mutta sanonpa vaan, että sinun ajatuksesi ja reagointisi johtuu vain sinusta ( historiastasi), ei mistään ulkopuolisesta asiasta, exästä tai mistään muusta. Ts. arvosta itseäsi ja hae apua.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      59
      3087
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      545
      2942
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2135
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1962
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1771
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1522
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1257
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1162
    Aihe