Hyvää makaronilaatikkoa helposti

Tuolla ohjeella hieman soveltaen tein:

https://www.myllynparas.fi/reseptit/helppo-lihamakaronilaatikko-ilman-makaronin-keittamista

Vähän sovelsin mausteissa ja tyhjensin vielä ruokakermapurkin maidon lisäksi kun jääkaapissa semmoinenkin oli. Kananmunia meni neljä ja naudanjauhelihaa laitoin puolisen kiloa. Joo ei liity sinkuuteen mutta halusin raportoida kun minusta tuo on sinkuille(kin) sopiva ohje. Syntyy tosi helposti kun ei ole makaronien keittämistä ja tulee hyvää niin sinkkuihmien voi vaikka puolittaa nuo määrät, minä tein nyt vähän reilummin kuitenkin.

39

410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaisanoasaa

      Keitän makaroonit puoli raa-aksi ja sitten ne kypsyy uunissa.

      • Joo mutta kun tuossa ei tarvitse keittää ollenkaan. Ohjeeststa poiketen minä kyllä sekoitin jo ennen uuniinlaittoa makaronit jauhelihan sekaan, nestettä tuli niin paljon ettei tarvinnut missään pohjimmaisena olla makaronien. Niin ja tein muuten samalla astiallla kaiken eli iso kasaripaistinpannu jossa ruskistin jauhelihan meni myös sinne uuniin niin ei tarvinnut tuhrata astioiden kanssa.


    • Varmaan ihan hyvää, kun sipulin ja muut turhat mausteet jättää pois

    • Joku näköjään kopsannut mun reseptin.

      Laitan 6dl tummia makaroneja
      500g naudan jauhelihaa
      8dl maitoa
      3 kananmunaa
      Muuten ihan samat määrät mausteita enkä keitä makaroneja, sekoitan aineet kulhossa tasaiseksi mössöksi ennenkuin laitan munamaidon päälle.

      Makaronilaatikko on yököttävää jos makaronit on keitetty ennen paistamista, makaroneista tulee liian pehmeitä.

      Laitan toisinaan paistinpannulle pari siivua pekonia pieneksi leikeltynä ja sitten kun ne on vähän tirissyt pannulla niin vasta sen jälkeen tunnin pöydällä lämmennyt jauheliha perään.

    • mansikkakakkua

      Voi tuota sun reseptiä vielä hieman helpottaa. Jauhelihan ja sipulin paistettuasi kaada kassaripannuun 1dl vettä ja murusta 1 lihaliemi kuutio joukkoon... siinä tulee suolaus ja pannuun jääneet lihan maut irti.... lisää makaroonit ja ½litraa maitoa ja anna kiehua hiljalleen 5min.

      Sillä aikaa lisäät siihen maidon loppuun 2kpl munia, ripaus valkopippuria tai vaihtoehtoisesti (3rkl sweet silly saucea) Lisää vielä se ½-litraa maitoa kasariin, mihin on munat ja mausteet sekoitettu ja sekoitat vielä kerran kaikki... ennen kuin panet kasaripannusi uuniin 180°-200°c reilu tunti.

      4munaa, herran jestas mies... kaksikin riittäisi. Neljällä munalla tuosta tulee tönkköä, joudut puukottamaan tuota laatikkoa ett saat kimpaleen irti. =D

      Miksi ihmeessä käytät ruokakermaa? Osta kunnon KUOHUkermaa, etkä mitään epämääräistä; lues vähän mitä kaikkea niihin muihin on LISÄTTY.
      Kemikaliopommeja... tätini kissakaan ei niitä suostunut litkimään,vain kuohukerma kelpasi.
      Kunnon kuohukermaa pystyt käyttämään kaikkeen...ruokakerma, ...nuoh ja nyyh. =(

      • Muuten murustin lihaliemikuution joukkoon, kuului siihen sovellusosaan kuten myäs maustepippuri, currya ja paprikajauhetta en käyttänyt. En usko että voi juurikaan helpommin enää tehdä, kuten jo tuolla mainitsin tein samalla pannulla koko homman, ainoastaan munamaidon sekoitin erikseen kattilassa.

        Eli siis jauhelihan sipulit pistin paistokasariin ja ruskistin maustoin, puolet lihasta pistin pakkaseen (oli kilon päksi), sitten sekoittelin makaronit jauhelihan sekaan, sekoitin munamaidon ja kaadoin paistokasariin jauheliha/makaroniseoksen päälle, heitin kasarin parisata-asteiseen uuniin, vähän ajan päästä vähän lusikalla sekoitin vaikkei ehkä olisi tarvinnut, reilun tunnin kuluttua nostin valmiin laatikon pois uunista.

        Hyvin irtosi mutta kieltämättä vähemoikin munamäärä olis riittänyt varmaan, laitoin varulta neljännen kun mulla nestettä vähän enemmän kuin ohjeeessa joka neuvoi kolmea ja näyttivät pieniltä. Joo, kuohukerma ois parempaa varmaan mutta ruokakermaa nyt vaan sattui olemaan. Varmaan siksi kun se säilyy pitkään sitä tulee joskus jääkaappiin ostettua, puolustaudun siis sillä että sinkulle on kätevä tuo pitkä päiväyvaikka myönnän sun olevan oikeessa maun suhteen :)

        Niin ja siis tuommonen on se paistokasari mikä mulla, loistopeli kun voi tehdä mitä vaan, aina riittävästi ja kestää uunissakin:

        https://www.prisma.fi/wcsstore/PRISMA_StorefrontAssetStore/images/product/iso/3168430173170_kuva1.jpg


      • mansikkakakkua
        Harmaaritari kirjoitti:

        Muuten murustin lihaliemikuution joukkoon, kuului siihen sovellusosaan kuten myäs maustepippuri, currya ja paprikajauhetta en käyttänyt. En usko että voi juurikaan helpommin enää tehdä, kuten jo tuolla mainitsin tein samalla pannulla koko homman, ainoastaan munamaidon sekoitin erikseen kattilassa.

        Eli siis jauhelihan sipulit pistin paistokasariin ja ruskistin maustoin, puolet lihasta pistin pakkaseen (oli kilon päksi), sitten sekoittelin makaronit jauhelihan sekaan, sekoitin munamaidon ja kaadoin paistokasariin jauheliha/makaroniseoksen päälle, heitin kasarin parisata-asteiseen uuniin, vähän ajan päästä vähän lusikalla sekoitin vaikkei ehkä olisi tarvinnut, reilun tunnin kuluttua nostin valmiin laatikon pois uunista.

        Hyvin irtosi mutta kieltämättä vähemoikin munamäärä olis riittänyt varmaan, laitoin varulta neljännen kun mulla nestettä vähän enemmän kuin ohjeeessa joka neuvoi kolmea ja näyttivät pieniltä. Joo, kuohukerma ois parempaa varmaan mutta ruokakermaa nyt vaan sattui olemaan. Varmaan siksi kun se säilyy pitkään sitä tulee joskus jääkaappiin ostettua, puolustaudun siis sillä että sinkulle on kätevä tuo pitkä päiväyvaikka myönnän sun olevan oikeessa maun suhteen :)

        Niin ja siis tuommonen on se paistokasari mikä mulla, loistopeli kun voi tehdä mitä vaan, aina riittävästi ja kestää uunissakin:

        https://www.prisma.fi/wcsstore/PRISMA_StorefrontAssetStore/images/product/iso/3168430173170_kuva1.jpg

        Faija on ostanut tuollaisen samanlaisen paistokasarin mökille, siinä saa isomman puoleisenkin broiskukastikkeen tehtyä koko mökillä olevalle porukalle.... tai sienisoosit!
        4 litran kulho salaattia... ja keitetyt; riisit, pasta ja vielä muutama perunakin. Siinä sitä on valinnan vapautta mitä kukin sitten syökin, on oma asiansa.

        Hyvää yötä, kaikille palstalaisille!


    • arkiruokaa

      Jauhelihan ei anneta lojua huoneen lämmössä vaan paistetaan heti muuten voi saada ruokamyrkytyksen.Eikä kananmunia laiteta enempää kuin kaksi jos ei halua leikata makaroonilaatikkoa kuten jo edellinen sanoi.

      • kokkinelonen

        Makaronilaatikosta voi jättää kananmunan pois. Tulee hivenen irtonaisempaa mistä tykkään.


      • kokkinelonen kirjoitti:

        Makaronilaatikosta voi jättää kananmunan pois. Tulee hivenen irtonaisempaa mistä tykkään.

        Eikös se ole makaromimössöä sitten? Eli paistaa jauhelihat ja keittää makaronin, kippaa keskenään sekaisin ja syö, joskus tulut niinkin tehtyä.


      • Olipa kyse kokolihasta tai jauhelihasta, niin sen heittäminen kylmänä pannulle jäähdyttää pannun ja saa lihan kiehumaan omassa nesteessään. En ole eläessäni törmännyt kokkiin joka suosittelisi tuollaista.

        Minä annan lihojen lojua pöydällä aina ennenkuin alan paistamaan niitä, olen tehnyt tuota 30 vuotta, enkä ole yhtäkään ruokamyrkytystä saanut.


      • Olipa kyse kokolihasta tai jauhelihasta, niin sen heittäminen kylmänä pannulle jäähdyttää pannun ja saa lihan kiehumaan omassa nesteessään. En ole eläessäni törmännyt kokkiin joka suosittelisi tuollaista.

        Minä annan lihojen lojua pöydällä aina ennenkuin alan paistamaan niitä, olen tehnyt tuota 30 vuotta, enkä ole yhtäkään ruokamyrkytystä saanut.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Eikös se ole makaromimössöä sitten? Eli paistaa jauhelihat ja keittää makaronin, kippaa keskenään sekaisin ja syö, joskus tulut niinkin tehtyä.

        Olen joskus kuullut tuosta käytettävän nimitystä laiskan miehen makaronilaatikko, mutta ei se mikään vakiintunut termi ole.

        Minä syön paljon poronlihaa, ja kuvailemasi makaronimössö on yksi sellainen pikaruoka jota teen siitä. Ihan mielettömän hyvää, tuota tulee ylensyötyä kun valmistan makaronimössöä.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Olipa kyse kokolihasta tai jauhelihasta, niin sen heittäminen kylmänä pannulle jäähdyttää pannun ja saa lihan kiehumaan omassa nesteessään. En ole eläessäni törmännyt kokkiin joka suosittelisi tuollaista.

        Minä annan lihojen lojua pöydällä aina ennenkuin alan paistamaan niitä, olen tehnyt tuota 30 vuotta, enkä ole yhtäkään ruokamyrkytystä saanut.

        Kiehuminen nesteessä ei saa aikaiseksi myöskään Maillardin reaktiota. Mikä maukkaan lihan ja oikein pintakypsennetyn lihan edellytys on.


      • elisakettu kirjoitti:

        Kiehuminen nesteessä ei saa aikaiseksi myöskään Maillardin reaktiota. Mikä maukkaan lihan ja oikein pintakypsennetyn lihan edellytys on.

        Olet ihan oikeassa tuossa, ei ne kokitkaan suotta suosittele heittämään lihaa huoneenlämpöön ennen paistamista.

        Itse olen alkanut paistamaan lihaa gheessä, se mahdollistaa kovemman paistolämpötilan ilman rasvan palamista. Ei kyllä pitäisi miettiä tuollaisia öisin, tulee vain nälkä.

        Onneksi on pähkinöitä syötäväksi.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Olet ihan oikeassa tuossa, ei ne kokitkaan suotta suosittele heittämään lihaa huoneenlämpöön ennen paistamista.

        Itse olen alkanut paistamaan lihaa gheessä, se mahdollistaa kovemman paistolämpötilan ilman rasvan palamista. Ei kyllä pitäisi miettiä tuollaisia öisin, tulee vain nälkä.

        Onneksi on pähkinöitä syötäväksi.

        Ns puhdasta ruokaa. Mulla tulee eniten käytettyä voi-öljyseosta, mutta riippuu hieman lihastakin.

        Naturelpähkinät on ihan okei napostella öisinkin.


      • elisakettu kirjoitti:

        Ns puhdasta ruokaa. Mulla tulee eniten käytettyä voi-öljyseosta, mutta riippuu hieman lihastakin.

        Naturelpähkinät on ihan okei napostella öisinkin.

        Voi-öljyseosta käytin pitkään, mutta kokeiltuani gheetä tajusin että me kuulutaan yhteen. Se antaa hyvän paistotuloksen lisäksi hyvän maun, vähän pähkinäisen.

        Pähkinät on tosi hyviä naturellina, jopa niin hyviä että pitää väliin muistuttaa itseä siitä että niissä on paljon rasvaa. Toinen paheeni on tumma suklaa, se ja pähkinät on hyvä yhdistelmä.

        Olen saanut painon nyt hyvälle tasolle, mutta huomaan että kaltaiseni kulinaristin on pakko harrastaa liikuntaa muuten paino lähtee nousemaan taas liian ylös. Järjetöntä syödä paljon ja liikkua ettei liho, mutta elämässä pitää olla paheita.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Voi-öljyseosta käytin pitkään, mutta kokeiltuani gheetä tajusin että me kuulutaan yhteen. Se antaa hyvän paistotuloksen lisäksi hyvän maun, vähän pähkinäisen.

        Pähkinät on tosi hyviä naturellina, jopa niin hyviä että pitää väliin muistuttaa itseä siitä että niissä on paljon rasvaa. Toinen paheeni on tumma suklaa, se ja pähkinät on hyvä yhdistelmä.

        Olen saanut painon nyt hyvälle tasolle, mutta huomaan että kaltaiseni kulinaristin on pakko harrastaa liikuntaa muuten paino lähtee nousemaan taas liian ylös. Järjetöntä syödä paljon ja liikkua ettei liho, mutta elämässä pitää olla paheita.

        Mun pitää kokeilla tuota gheeta.

        Paljon kun harrastaa liikuntaa, saa syödä aika vapaasti. Huomasin itse silloin kun olin aktiivi. Rasvoista puheen ollen, hyviä rasvoja ala-arvostetaan edelleen. Keho tarvitsee tietysti määrätyn annoksensa, mutta ennenkaikkea, aivot tarvitsevat huomattavan osan.


      • elisakettu kirjoitti:

        Mun pitää kokeilla tuota gheeta.

        Paljon kun harrastaa liikuntaa, saa syödä aika vapaasti. Huomasin itse silloin kun olin aktiivi. Rasvoista puheen ollen, hyviä rasvoja ala-arvostetaan edelleen. Keho tarvitsee tietysti määrätyn annoksensa, mutta ennenkaikkea, aivot tarvitsevat huomattavan osan.

        Jos lihaa paistelee, niin ghee on ihan huippu. Broileri ei tarvitse edes kunnolla muita mausteita, ghee tekee siitä tajuttoman hyvää, pintaan vähän suolaa, valkopippuria ja currya.

        Liikunta kuluttaa energiaa ja lisää lihasmassaa, ja lihasmassa polttaa enemmän kaloreita kun rasvamassa. Olen aina ollut punttisalia vastaan, mutta nyt on käynyt mielessä että pitäisikö tässä iässä aloittaa punttitreenit. En kyllä mitään massanlisäystä tavoittele, mutta lihaskuntoa saisi parantaa hivenen. Hommasin itselleni leuanvetotelineen, ja järkytyin kun en saanut viittä leukaa enemmän vedettyä.

        Joo, nuo rasvat on tärkeitä. Oliiviöljyä ja avokadoa suosin, tyydyttyneet rasvat tulee gheestä ja juustoista, väliin rasvaista lihaakin ettei totuus unohdu.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Jos lihaa paistelee, niin ghee on ihan huippu. Broileri ei tarvitse edes kunnolla muita mausteita, ghee tekee siitä tajuttoman hyvää, pintaan vähän suolaa, valkopippuria ja currya.

        Liikunta kuluttaa energiaa ja lisää lihasmassaa, ja lihasmassa polttaa enemmän kaloreita kun rasvamassa. Olen aina ollut punttisalia vastaan, mutta nyt on käynyt mielessä että pitäisikö tässä iässä aloittaa punttitreenit. En kyllä mitään massanlisäystä tavoittele, mutta lihaskuntoa saisi parantaa hivenen. Hommasin itselleni leuanvetotelineen, ja järkytyin kun en saanut viittä leukaa enemmän vedettyä.

        Joo, nuo rasvat on tärkeitä. Oliiviöljyä ja avokadoa suosin, tyydyttyneet rasvat tulee gheestä ja juustoista, väliin rasvaista lihaakin ettei totuus unohdu.

        Ghee passaa varmaankin hyvin myös kalan kanssa? Voin melkein kuvitella miltä (vähempirasvaisempi) kalapihvi voisi maistua. .. Lääh...

        Leuanvetoteline on hyvä mittari. Tosin aika masentava se voi olla. Mutta siitä on hyvä ponnistella. Itse olen haaveillut pitkään puolapuiden hankkimista. Ehkä ne seuraavien muutostöiden aikana löytävät paikkansa. Renkaat olisi kanssa hyvä juttu.


      • elisakettu kirjoitti:

        Ghee passaa varmaankin hyvin myös kalan kanssa? Voin melkein kuvitella miltä (vähempirasvaisempi) kalapihvi voisi maistua. .. Lääh...

        Leuanvetoteline on hyvä mittari. Tosin aika masentava se voi olla. Mutta siitä on hyvä ponnistella. Itse olen haaveillut pitkään puolapuiden hankkimista. Ehkä ne seuraavien muutostöiden aikana löytävät paikkansa. Renkaat olisi kanssa hyvä juttu.

        En näe syytä miksei ghee toimisi kalankin kanssa, pitänee kokeilla.

        Olen valinnut gheen paistorasvaksi lähinnä niille kypsennettäville joille tarvitaan reilua lämmönkestävyyttä, eli lähinnä liha ja kana. Kalahan on taivaallista perinteisessä voissa paistettuna, sen paistamiseen voin lämmönkestävyys riittää.

        Ohukaisten kanssa ghee ei toiminut paistorasvana, siinä voita ei voita mikään (oivariini on myös hyvä).

        Leuanveto on vähän paska laji jos yläkroppa ei ole riittävän hyvässä kunnossa oman ruhon pumppaamiseen heikoin kätösin. Tuntuu kuin kädet ei edes olisi omat vaan lainattu joltakin nulikalta. Ehkä pitäisi käydä salilla tekemässä vähän pienemmillä painoilla vastaavankaltaisia harjoitteita että homma alkaisi kulkemaan.

        Mikä sua estää hankkimasta puolapuita? Eiköhän niitä seinälle kiinnitettäviä metrin levyisiä virityksiä löydy nettikaupoista asevelihintaan.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        En näe syytä miksei ghee toimisi kalankin kanssa, pitänee kokeilla.

        Olen valinnut gheen paistorasvaksi lähinnä niille kypsennettäville joille tarvitaan reilua lämmönkestävyyttä, eli lähinnä liha ja kana. Kalahan on taivaallista perinteisessä voissa paistettuna, sen paistamiseen voin lämmönkestävyys riittää.

        Ohukaisten kanssa ghee ei toiminut paistorasvana, siinä voita ei voita mikään (oivariini on myös hyvä).

        Leuanveto on vähän paska laji jos yläkroppa ei ole riittävän hyvässä kunnossa oman ruhon pumppaamiseen heikoin kätösin. Tuntuu kuin kädet ei edes olisi omat vaan lainattu joltakin nulikalta. Ehkä pitäisi käydä salilla tekemässä vähän pienemmillä painoilla vastaavankaltaisia harjoitteita että homma alkaisi kulkemaan.

        Mikä sua estää hankkimasta puolapuita? Eiköhän niitä seinälle kiinnitettäviä metrin levyisiä virityksiä löydy nettikaupoista asevelihintaan.

        Puolapuihin pitää muutama satanen tai siitä ylöspäin laittaa. Laadullakin on merkitystä. Ja olla tarkkana kiinnitysten (ja seinän) kanssa, sekä tilaa pitää löytyä sopivasti kolmesta muusta suunnasta. Apinoinnilla ei ole oikein mieltä, jos puolilla joutuu tönöttämään kuin kynttilä ilman kunnon liikkeitä. Lattiatilaakin pitää jäädä min oman pituuden verran. Siirrettävät kalut ei toimi käytännössä. Muutenhan ne ei vie tilaa, kuten kuntolaitteet, jotka lojuvat yleensä aina tiellä, missä niiden ei tarvitsis olla. Mun on tarkoitus hankkia kun yksi tila on suunniteltu uusiksi ja pohjat rempattu.


      • elisakettu kirjoitti:

        Puolapuihin pitää muutama satanen tai siitä ylöspäin laittaa. Laadullakin on merkitystä. Ja olla tarkkana kiinnitysten (ja seinän) kanssa, sekä tilaa pitää löytyä sopivasti kolmesta muusta suunnasta. Apinoinnilla ei ole oikein mieltä, jos puolilla joutuu tönöttämään kuin kynttilä ilman kunnon liikkeitä. Lattiatilaakin pitää jäädä min oman pituuden verran. Siirrettävät kalut ei toimi käytännössä. Muutenhan ne ei vie tilaa, kuten kuntolaitteet, jotka lojuvat yleensä aina tiellä, missä niiden ei tarvitsis olla. Mun on tarkoitus hankkia kun yksi tila on suunniteltu uusiksi ja pohjat rempattu.

        No tuo tilantarve on kyllä tosi, täytyy olla vapaata lääniä myös kiipiä niissä puolapuissa. Jos tila pitäisi aina raivata ennen treeniä, niin treenaaminen loppuisi aika lyhyeen.

        Tässä välinhän voisit kiipeillä puissa, sekin on hyvää treeniä.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        No tuo tilantarve on kyllä tosi, täytyy olla vapaata lääniä myös kiipiä niissä puolapuissa. Jos tila pitäisi aina raivata ennen treeniä, niin treenaaminen loppuisi aika lyhyeen.

        Tässä välinhän voisit kiipeillä puissa, sekin on hyvää treeniä.

        Puissa kiipeilyn aika taitaa auttamattomasti olla ohi. Siksi toisekseen, ne ovat liian korkealla, epämukavia käsiin eikä oma rauha ole taattu. Puolilla pyllistely on kuitenkin aika buddha-laji.

        Tajusin että tuo prkleen kello on jo vaikka mitä. Pakko mennä nukkumaan, että saan päivällä hoidettua yhden tärkeän jutun pois alta ennen lumien tuloa.

        Kiitos seurasta Aki ja kauniita unia (puissa kiipeilevistä palstalaisista).


      • elisakettu kirjoitti:

        Puissa kiipeilyn aika taitaa auttamattomasti olla ohi. Siksi toisekseen, ne ovat liian korkealla, epämukavia käsiin eikä oma rauha ole taattu. Puolilla pyllistely on kuitenkin aika buddha-laji.

        Tajusin että tuo prkleen kello on jo vaikka mitä. Pakko mennä nukkumaan, että saan päivällä hoidettua yhden tärkeän jutun pois alta ennen lumien tuloa.

        Kiitos seurasta Aki ja kauniita unia (puissa kiipeilevistä palstalaisista).

        Ihminen ei ole koskaan liian vanha rakastelemaan tai kiipeilemään puissa, toisekseen puissa voi kiipeillä niiden alaoksilla menemättä ihan latvuksiin asti. Näppylähanskat vaan käteen ja työhön siksi aikaa kun saat ne puolapuut.

        Kiitos sulle itsellesi seurasta, ehkä näen kauniita unia puolapuilla pyllistelevistä palstalaisista.


      • hungrybird
        Harmaaritari kirjoitti:

        Eikös se ole makaromimössöä sitten? Eli paistaa jauhelihat ja keittää makaronin, kippaa keskenään sekaisin ja syö, joskus tulut niinkin tehtyä.

        Ja on muuten pikaruokaa, valmista kun makaronit kiehunut. Itse lisään vielä sekavihanneksia, ruokapompulan vihreän osuuden. Kun makronimössön nakkaa uunivuokaan ja nesteeksi maitoa, lihalientä tai kermaa niin se muuttuu uunissa makaronilaatikoksi.
        Miksi grilliruokaa sanotaan pikaruuaksi? Meillä päin saa jonottaa vartin vartti ruuan odotusta. Pikaruokaa, pyh.


    • Mä oon joskus tehnyt niin että keittänyt vettä ja lisännyt siihen koskenlaskijaa ja lihaliiemikuution. Ruskistanut ja maustanut jauhelihan. Makaronit ja vesikoskenlaskia päälle, perään ruokakermaa ja päälle juustoraastetta ohuelti. Toinen lisäys 15 min ennen uunistaottoa. Muksut arvosteli kattoon. Mun raati on kova.

      • mansikkakakkua

        Samalla reseptillä teen mökillä silloin kun maitoa on vain vähän... koskenlaskijaa heitän peliin ja makarooneina käytän sitä pitkää putkimakaroonia, jonka käyn hämmentämässä "kiekuroille" noin vartin kuluttua uuniin panosta... kun ovat jo pehmenneet jonkinverran. =)
        Ja sitä kuohukermaa on 2 dl purkeissa pakastimessa aina purkki tai pari... kun yks sun toinen käyttää sitä kahvin kanssa. Maito saattaa loppua, kerma ei, koska pakasteesta löytyy hätävara.
        Maitoa ei voi pakastaa... sen maku kärsii, mutt kerman voi. Voi käyttää kahvissa ja ruuan joukossa, kastikkeissa eritoten.


      • mansikkakakkua kirjoitti:

        Samalla reseptillä teen mökillä silloin kun maitoa on vain vähän... koskenlaskijaa heitän peliin ja makarooneina käytän sitä pitkää putkimakaroonia, jonka käyn hämmentämässä "kiekuroille" noin vartin kuluttua uuniin panosta... kun ovat jo pehmenneet jonkinverran. =)
        Ja sitä kuohukermaa on 2 dl purkeissa pakastimessa aina purkki tai pari... kun yks sun toinen käyttää sitä kahvin kanssa. Maito saattaa loppua, kerma ei, koska pakasteesta löytyy hätävara.
        Maitoa ei voi pakastaa... sen maku kärsii, mutt kerman voi. Voi käyttää kahvissa ja ruuan joukossa, kastikkeissa eritoten.

        Aijaa? No mutsi kanssa jemmailee kermoja. Sit vääntää niistä kiireellä lettuja jos alkaa vanhaks käymään. Siellä on ollut monta vuotta jo "pakastimen tyhjennys" käynnissä. Huvittavaa kaikki menee pakastimen kautta. Iskä manailee, että ikinä saa mitään tuoretta. Mutsilla joku ihme jemmailuvaihe menossa. Kauppaan 50 m ja silti kämpässä ruokaa kuukaudeks pakkasessa. Uskomaton höösääjä...

        Uskalla tilata mitään siltä, kun sit niitä on jokapuolella. Joskus sanoin, että vois yhdet villasukat tehdä... no 5 det tuli. Ja pyysin 15 cm varsilla, niin yhdet oli liki varrettomat. 2 det 15 vm varsilla ja 2 det 30 cm varsilla.... kiva...mutta en tee mitään pitkillä ja lyhyillä... no sielläpä nyt lojuvat...


      • mansikkakakkua
        Dissident kirjoitti:

        Aijaa? No mutsi kanssa jemmailee kermoja. Sit vääntää niistä kiireellä lettuja jos alkaa vanhaks käymään. Siellä on ollut monta vuotta jo "pakastimen tyhjennys" käynnissä. Huvittavaa kaikki menee pakastimen kautta. Iskä manailee, että ikinä saa mitään tuoretta. Mutsilla joku ihme jemmailuvaihe menossa. Kauppaan 50 m ja silti kämpässä ruokaa kuukaudeks pakkasessa. Uskomaton höösääjä...

        Uskalla tilata mitään siltä, kun sit niitä on jokapuolella. Joskus sanoin, että vois yhdet villasukat tehdä... no 5 det tuli. Ja pyysin 15 cm varsilla, niin yhdet oli liki varrettomat. 2 det 15 vm varsilla ja 2 det 30 cm varsilla.... kiva...mutta en tee mitään pitkillä ja lyhyillä... no sielläpä nyt lojuvat...

        Mun jemmailuun on syynsä... kauppa ei ole naapurissa ei edes samassa saaressa. Kaupassa käy vain veneellä ja kävellen tai fillarilla ja lossilla ja taas fillarilla... takaisin sama ruljanssi, kestää 2tuntia vähintäänkin yks kaupassa käynti!
        Niin kyllä mä pakastan nykyään pari kermapurkkia, kun se kerran on mahdollista, kestävät hyvinkin kuukauden pakasessa kunnes käytän ne ja tuon uudet taas pakkaseen varalle... jos tulee tarvis. Maitojauhettakin on ja käytetään lähinnä vain uuninpohja räiskäleihin ja uuniriisipuuroon ( 2dl kermaa ) Kalasoppaan menee purkki kermaa usein tuoreena ja jos tuoretta ei ole... käytän pakastettua. Tapansa kullakin.

        Kuivamuonaa on niin paljon ett viikon hyvinkin pärjää, kaupassa käymättä.
        Supermarkettiin on matkaa kymmeniä kilometrejä... ollaan saaristossa.

        Otan osaa!
        ..ett osaakin olla kurja ongelma sulla villasukkien kanssa, äitis on kyllä ajattelematon!

        Öitä!


      • mansikkakakkua kirjoitti:

        Mun jemmailuun on syynsä... kauppa ei ole naapurissa ei edes samassa saaressa. Kaupassa käy vain veneellä ja kävellen tai fillarilla ja lossilla ja taas fillarilla... takaisin sama ruljanssi, kestää 2tuntia vähintäänkin yks kaupassa käynti!
        Niin kyllä mä pakastan nykyään pari kermapurkkia, kun se kerran on mahdollista, kestävät hyvinkin kuukauden pakasessa kunnes käytän ne ja tuon uudet taas pakkaseen varalle... jos tulee tarvis. Maitojauhettakin on ja käytetään lähinnä vain uuninpohja räiskäleihin ja uuniriisipuuroon ( 2dl kermaa ) Kalasoppaan menee purkki kermaa usein tuoreena ja jos tuoretta ei ole... käytän pakastettua. Tapansa kullakin.

        Kuivamuonaa on niin paljon ett viikon hyvinkin pärjää, kaupassa käymättä.
        Supermarkettiin on matkaa kymmeniä kilometrejä... ollaan saaristossa.

        Otan osaa!
        ..ett osaakin olla kurja ongelma sulla villasukkien kanssa, äitis on kyllä ajattelematon!

        Öitä!

        Joo. Mutsin "neuloosi" on aika pahalla asteella...no voinpahan lainailla sukkia jollekulle sukattomalle vierailijalle.


      • mansikkakakkua
        Dissident kirjoitti:

        Joo. Mutsin "neuloosi" on aika pahalla asteella...no voinpahan lainailla sukkia jollekulle sukattomalle vierailijalle.

        Sorry, tuli vähän töksähtän tuo loppukommenttini sulle. Ihan rätti väsyneenä, eikä uni meinannut tulla siltikään... Niin, ei noista sukista koskaan varmaan haittaa ole ja yhdet voisit lahjoittaa vaikka jollekin kaverillesi, sellaiselle joka käyttää kumisaappaita... 30cm varrella.

        Viidet villasukat ihmisellä... ei todellakaan ole ongelma! Mun Faijalle olisi, jos villasukkia olisi noin vähän, nyt hänellä on tusinan verran niitä... eri värisiä eri, pituuksilla ja sukkien paksuuskin vaihteelee... langan mukaan. Ei haittaa vaikka yhdet kastuisivat ja toiset olisivat jo menossa pesuun, vielä on valinnan vapautta jäljellä.

        Mullakin on tuo sama neuroosi... nyt kun lopultakin opin tekemään niitä, yksvärisinä. Aikaisemmin ei ollut pakko osata kun Emo väänsi sukkaa ympäri vuoden, TV:tä katsellessaan... vuosien kokemuksella, vilkaisemattakaan kudintaan.
        Yksväriset lapaset tuli häneltä samalla metoodilla, mutt lappalaislapasia 4-5 värillä hänen oli seurattava katseellaan, mikä väri milloinkin tuli vuoroon... ja langankiertojakin oli paljon.
        Kokeilin tuotakin - meni hermot, eikä syntynyt lappalaislapasia. Sukkan varsien raitalankoina niitä lankoja nyt olen käyttänyt.


      • mansikkakakkua kirjoitti:

        Sorry, tuli vähän töksähtän tuo loppukommenttini sulle. Ihan rätti väsyneenä, eikä uni meinannut tulla siltikään... Niin, ei noista sukista koskaan varmaan haittaa ole ja yhdet voisit lahjoittaa vaikka jollekin kaverillesi, sellaiselle joka käyttää kumisaappaita... 30cm varrella.

        Viidet villasukat ihmisellä... ei todellakaan ole ongelma! Mun Faijalle olisi, jos villasukkia olisi noin vähän, nyt hänellä on tusinan verran niitä... eri värisiä eri, pituuksilla ja sukkien paksuuskin vaihteelee... langan mukaan. Ei haittaa vaikka yhdet kastuisivat ja toiset olisivat jo menossa pesuun, vielä on valinnan vapautta jäljellä.

        Mullakin on tuo sama neuroosi... nyt kun lopultakin opin tekemään niitä, yksvärisinä. Aikaisemmin ei ollut pakko osata kun Emo väänsi sukkaa ympäri vuoden, TV:tä katsellessaan... vuosien kokemuksella, vilkaisemattakaan kudintaan.
        Yksväriset lapaset tuli häneltä samalla metoodilla, mutt lappalaislapasia 4-5 värillä hänen oli seurattava katseellaan, mikä väri milloinkin tuli vuoroon... ja langankiertojakin oli paljon.
        Kokeilin tuotakin - meni hermot, eikä syntynyt lappalaislapasia. Sukkan varsien raitalankoina niitä lankoja nyt olen käyttänyt.

        Juu. Nou hätä.

        No kyllähän mutsikin on sellainen vanhanajan ihminen, että hyväähän se tarkoittaa. Ruokien ja kaikkien kanssa vois olla kohtuudessa... keksis jotain muuta hommaa...ruokaakin on hyvä olla pakkasessa, mutta kohtuudella...ettei joudu heittämään pois.

        No sukat ei vanhene, jos ei koit syö..heh...


    • misspönttöuuni

      Sinä ja sinun ohjeet. Äläpä taas yritä. Tuo on sama kuin lyötäs Rubikin kuutio pöytään. Ens kerralla varmaan pitäs osata jo leivänpaahdinta käyttää. Pikkusen on äijällä vaatimuksia.

    • Pakko myöntää että makaroni ja pasta on tullut keitettyä tähän asti ennen uuniin laittoa. Mutta johan tuo järkikin sanoo, että jos ruoka on vaikka about tunnin uunissa, pasta kypsyy siellä kun lientä tarpeeksi. Fakkiutuneita tapoja voi onneksi korjata.

      Riisillä olen noin tehnytkin (laatikot, unipadat). Se myös imee liikaa kosteutta ruuista, joihin sitä ei toivota tulevan (lanttu- ja kalakukot). Kaikkein helpoin lisäkeriisikin valmistuu uunissa esim kanaruokien kanssa.

    • Voi tehdä ilman maitoakin jos tykkää, korvaa vaan sen maitomäärän lihaliemellä ja hyvää on.

      • Mun lapset tykkää makaronilaatikosta ja teen sitä maitoon tehtynä heille, mutta itselleni teen sitä juuri tuohon lihaliemeen tehtynä. Mielestäni lihaliemiversio on parempi.


      • A.Palstamäki kirjoitti:

        Mun lapset tykkää makaronilaatikosta ja teen sitä maitoon tehtynä heille, mutta itselleni teen sitä juuri tuohon lihaliemeen tehtynä. Mielestäni lihaliemiversio on parempi.

        Maidosta saatava kalsiumi onkin just hyvä kasvuiässä oleville lapsille.


    • on hyvä että jaksat huolehtia itsestäsi😍

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1175
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      14
      1083
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe