Kuka keskustelee siivoojan kanssa?

OottekoMiettineet

Kiusallista kun työpaikalla pyörii melkein joka nurkalla siistijöitä, mutta kenelläkään ei ole mitään juteltavaa heille.

Firmamme ulkoisti siivouksen ja nyt meillä työskentelee nepalilaisia siivooja, ei tartte miettiä jutustelua kun ei ole yhteistä kieltä.

130

903

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nevaanon

Ei siivoojille oikeastaan voikaan mitään sanoa.

• Miksi ei voi?
        Jos ei olisi siivoojia niin joutuisitte itse korjaamaan jälkenne.
        Kaikki työ on arvokasta, osoittaa tyhmyytensä aliarvioimalla rehellistä työtä tekevää ihmistä.

• navaanon
        mielikki.mummo kirjoitti:

Miksi ei voi?
        Jos ei olisi siivoojia niin joutuisitte itse korjaamaan jälkenne.
        Kaikki työ on arvokasta, osoittaa tyhmyytensä aliarvioimalla rehellistä työtä tekevää ihmistä.

Vastaa avaukseen kerro mistä keskustelet. Sano mitä sanot siivoojalle.

• navaanon kirjoitti:

Vastaa avaukseen kerro mistä keskustelet. Sano mitä sanot siivoojalle.

Ihan samaa mitä kohtaamalleni ihmiselle yleensä sanon. Tervehditään, jos tuntee paremmin voi keskustella jostain, mikäli on vieraampi vaikka säästä. Tervehtiminenkin riittää.
        Jos siivooja on ulkomaalainen eikä ole yhteistä kieltä niin ystävällinen tervehdys on ihan hyvä.

• OottekoMiettineet

Ihan samaa mitä kohtaamalleni ihmiselle yleensä sanon. Tervehditään, jos tuntee paremmin voi keskustella jostain, mikäli on vieraampi vaikka säästä. Tervehtiminenkin riittää.
        Jos siivooja on ulkomaalainen eikä ole yhteistä kieltä niin ystävällinen tervehdys on ihan hyvä.

Älkää jankuttaja tuota tervehtimistä, kaikkia tervehditään mm. postinkantajaa mutta ei sen kanssa mitään keskustella.

• OottekoMiettineet kirjoitti:

Älkää jankuttaja tuota tervehtimistä, kaikkia tervehditään mm. postinkantajaa mutta ei sen kanssa mitään keskustella.

Ainakin minä keskustelen postinkantajan kans.
        Sanoinhan että juttelen siivoojan kans samoista asioita kuin muidenkin kanssa. Ei kai siivoojalle tarvitse erikseen puheenaiheita keksiä kuten ei muillekaan.

• kuvastinkerro

Ainakin minä keskustelen postinkantajan kans.
        Sanoinhan että juttelen siivoojan kans samoista asioita kuin muidenkin kanssa. Ei kai siivoojalle tarvitse erikseen puheenaiheita keksiä kuten ei muillekaan.

No miksi et sitten kerro mitä tarinoit?

• kuvastinkerro kirjoitti:

No miksi et sitten kerro mitä tarinoit?

En ole enää työelämässä joten työpaikalle ei tule juteltua kenenkään kanssa.
        Porrassiivoojamme kanssa käydään pitkiä keskusteluja, taloyhtiössä kun on kaikenlaista väkeä, etsimällä etsivät valittamista.
        Puhumme myös hänen lapsistaan ja mökkihommistaan. Ihan samoin keskustelin työelämässä ollessani siivoojien ja muiden työkavereiden kanssa.
        Älä kysy enää ! :D

• Kaikkienkanssa

Mitähän tuo yksi "keskustelemisella" hakee? Työpaikoillahan tehdään töitä, jokainen omaansa, eikä kuluteta aikaa pitkiin jorinoihin. Lyhyet tavanomaiset asiat tulee hoidettua pienemmälläkin paasaamisella.

• hmpff

Mun mielestä on ihan perus inhimillisyyttä keksiä jotain hyvää sanottavaa jokaiselle. Hymykin on elekieltä, kansainvälistä sellaista. Hello, toimii myös melko hyvin kielellä kuin kielellä.

Silloin joskus kun olin sellaisessa paikassa missä siivoojat oli päivisin osaa työporukkaa, juteltiin useinkin. Ihan sun oma häpeäsi jos et mitään keksi.

• OhMyGodnesss

Ei tervehtiminen ole mitään keskustelua. Miksi et vastannut avaukseen ja kertonut mitä juttelitte.

• hmpff

Aloituksessa kirjoitit että nepalilaisille ei voi mitään sanoa. En mä yhtään enää ihmettele ettet osaa keskustella siivoojan kanssa, kun ei pysy handussa sulla nytkään tämä jutustelu.

• OottekoMiettineet
        hmpff kirjoitti:

Aloituksessa kirjoitit että nepalilaisille ei voi mitään sanoa. En mä yhtään enää ihmettele ettet osaa keskustella siivoojan kanssa, kun ei pysy handussa sulla nytkään tämä jutustelu.

Ihan hyvin pysyy handissa mutta kaikkia syleilevät naispoloiset eivät ymmärrä totuutta. Ei niitä keskustelunaiheita ole, etkä sinäkään pystynyt muuta kertomaan.

• OottekoMiettineet kirjoitti:

Ihan hyvin pysyy handissa mutta kaikkia syleilevät naispoloiset eivät ymmärrä totuutta. Ei niitä keskustelunaiheita ole, etkä sinäkään pystynyt muuta kertomaan.

No eihän sinulla ole täälläkään mitään muuta sanottavaa kunhan ölähtelet piilosta eri nikeillä.
        Voithan työpaikallasikin (jos sinulla sellaista on) mennä piiloon jonnekin roskasäkin taakse ja ölähtää.
        Kyllä siivoojat sinua ymmärtävät ja hymyilevät vain.

• AinaItelias
        Tellukka kirjoitti:

No eihän sinulla ole täälläkään mitään muuta sanottavaa kunhan ölähtelet piilosta eri nikeillä.
        Voithan työpaikallasikin (jos sinulla sellaista on) mennä piiloon jonnekin roskasäkin taakse ja ölähtää.
        Kyllä siivoojat sinua ymmärtävät ja hymyilevät vain.

Ymmärrettinkö sinua?

• AinaItelias kirjoitti:

Ymmärrettinkö sinua?

No minä en koskaan tavannut noin ujoa asiakasta koko siivousurani aikana, joka olisi pelännyt jutella kanssani. Olisin minä silti sinua ymmärtänyt, niinkuin täälläkin hymyilen vain ölähdyksillesi.

• AinaItelias
        Tellukka kirjoitti:

No minä en koskaan tavannut noin ujoa asiakasta koko siivousurani aikana, joka olisi pelännyt jutella kanssani. Olisin minä silti sinua ymmärtänyt, niinkuin täälläkin hymyilen vain ölähdyksillesi.

Et siis ymmärtänyt?

• EiOoVaikeeta

Minä puhun meidän siivoojille ihan tavallisia asioita. Ettekö te osaa small talkia?
      Sanotte aamulla huomenta, kysytte mitä kuuluu, opitte tällä lailla tuntemaan ja jatkossa puhuminen on helpompaa. Sanotte perjantaina hyvää viikonloppua. So simple.

Mitä te puhuttu työkaverillenne kahvitauolla? Meillä ei puhuta työasioita vaan niitä näitä. Siistijäkin on työkaveri.

• nevaanon

Esimerkiksi puhutaan lapsista työkavereiden kanssa, mutta ei siivoojien kans

• EiOoVaikeeta
        nevaanon kirjoitti:

No miksi et kysy mitään siistijän lapsista? Tiedän ihan tasan tarkkaan montako lasta meidän siistijällä on ja montako lastenlasta. Eikä meillä ole edes yhteinen äidinkieli. Voi elämä.

• nevaanon kirjoitti:

Täälläkään et uskalla puhua lapsistasi (onko sinulla edes?) puskastakaan, kun pelkäät, että jos vaikka joku siivooja lukee ...

• nevaanon
        EiOoVaikeeta kirjoitti:

No miksi et kysy mitään siistijän lapsista? Tiedän ihan tasan tarkkaan montako lasta meidän siistijällä on ja montako lastenlasta. Eikä meillä ole edes yhteinen äidinkieli. Voi elämä.

Meillä siivoojat vaihtuvat muutaman kuukauden välein, mitäpä minä heille lapsistani kertoisin tai he minulle. Ei vaan kiinnosta!

• nevaanon kirjoitti:

Meillä siivoojat vaihtuvat muutaman kuukauden välein, mitäpä minä heille lapsistani kertoisin tai he minulle. Ei vaan kiinnosta!

No miksi tuntea itsensä vaivaantuneeksi, jos ei ole mitään sanomista.
        On sitten ihan hiljaa vaan, enkä usko kenenkään siivoojan(kaan) siitä pahastuvan. Kyllä maailmassa ääntä riittää muutenkin.
        Ota vaikka kännykkä esiin ja ala räpläämään aina kun näet siivoojan.

• navaanon
        Tellukka kirjoitti:

No miksi tuntea itsensä vaivaantuneeksi, jos ei ole mitään sanomista.
        On sitten ihan hiljaa vaan, enkä usko kenenkään siivoojan(kaan) siitä pahastuvan. Kyllä maailmassa ääntä riittää muutenkin.
        Ota vaikka kännykkä esiin ja ala räpläämään aina kun näet siivoojan.

Onko siivoaminen ja ihmiset samanlaisia Suomessa ja Ruotsissa, mahdollisesti jotain yleismaailmallista vai kirjoitatko nyt vaan pelkästään Ruotsin oloista?

• navaanon kirjoitti:

Onko siivoaminen ja ihmiset samanlaisia Suomessa ja Ruotsissa, mahdollisesti jotain yleismaailmallista vai kirjoitatko nyt vaan pelkästään Ruotsin oloista?

En usko, että Suomessakaan siivoojat pahastuisivat, jos olisit ihan hiljaa, kun ei tuon kummempaa sanomista ole.

• Anna.kaikki.kestää
        Tellukka kirjoitti:

En usko, että Suomessakaan siivoojat pahastuisivat, jos olisit ihan hiljaa, kun ei tuon kummempaa sanomista ole.

Tellukka otta jopa kantaa kaikkien suomalaisten siivoojien puolesta, buhhaahhaaaaaaaaaaaaaaaa

• Anna.kaikki.kestää kirjoitti:

Tellukka otta jopa kantaa kaikkien suomalaisten siivoojien puolesta, buhhaahhaaaaaaaaaaaaaaaa

Miksi pollahdit itkemään?
        Ei ollut tarkoitus saattaa sinua surulliseksi.

• kysynminäkin
        Tellukka kirjoitti:

Miksi pollahdit itkemään?
        Ei ollut tarkoitus saattaa sinua surulliseksi.

Otatko tosiaan kantaa kaikkien suomalaisten siivoojien puolesta?

• Minä sanoisin siivoojalle että moi, kiva jutella kanssasi.
      Meillä on täällä toisinaan likaista ilmaakin.
      Mutta ei se sinun syysi ole.

H.

• hehehehee

Aina tervehdin siivoojia joka paikassa. Hymyillen moikkaan porrassiivoojia, jotka työparina käyvät talossamme. Hymyillen vastaavat. Arvostan suuresti siivoamista ja talomme siisteyttä.
      Mitäkö juttelen. No, viimeksi kysyin, että puhdistavatko asuntojemme ulko-ovet rapun puolelta. Se ei kuulu työhönsä, niin sanoivat.
      Olen muutaman kerran pyyhkinyt oveni ja kiillottanut metalliset osat. Ei tuo ovi likaannu, ei edes pölyä siihen tule.

• Boooriing

Ihmiselle varmaan kiusallista olla vieraassa maassa, kun kukaan ei puhu sinulle mitään(vai mitä Tellukka). Voisi kuvitella siivojan cviettävän tosi pitkiä ja yksinäisiä työpäiviä.

• Sinä et varmaan ole jalkaasi laittanut milloinkaan Suomen rajojen ulkopuolelle, koska se olisi sinusta liian kiusallista, kun et osaa vieraan maan kieltä?

• Booriing
        Tellukka kirjoitti:

Sinä et varmaan ole jalkaasi laittanut milloinkaan Suomen rajojen ulkopuolelle, koska se olisi sinusta liian kiusallista, kun et osaa vieraan maan kieltä?

Taidatkin olla oikein ylpeä ruotisnsuomalainen, ikävä ettei täällä Suomessa arvosteta koiranpaskaa enempää.

• Äläpäsnyt
        Tellukka kirjoitti:

Sinä et varmaan ole jalkaasi laittanut milloinkaan Suomen rajojen ulkopuolelle, koska se olisi sinusta liian kiusallista, kun et osaa vieraan maan kieltä?

En sitten kauhean paljoa leuhkisi ruotsin kielen osaamisella. Suomalaisten kielitaito on yksi parhaista maailmalla, joten pidä mölyt sissälläsi ex-siivooja!

• Äläpäsnyt kirjoitti:

En sitten kauhean paljoa leuhkisi ruotsin kielen osaamisella. Suomalaisten kielitaito on yksi parhaista maailmalla, joten pidä mölyt sissälläsi ex-siivooja!

Eipä siinä mitään leuhkimista olekaan, minun kielitaidoissani.
        En silti ole tuntenut koskaan kiusalliseksi vieraissa maissa käyntejäni.

• Booriing kirjoitti:

Taidatkin olla oikein ylpeä ruotisnsuomalainen, ikävä ettei täällä Suomessa arvosteta koiranpaskaa enempää.

Arvostat sentään koiranpaskaa?

• Booriing
        Tellukka kirjoitti:

Arvostat sentään koiranpaskaa?

Olet sitä alempi arvoista.

• Booriing kirjoitti:

Olet sitä alempi arvoista.

No niin nii.
        Tuohan osoittaa sinun arvostavan korkealle koiranpaskaa.
        Minä olen heittänyt aina roskikseen, kun en ole ymmärtänyt sen arvoa niinkuin sinä. Säilötkö sinä sitä aarteenasi jonnekin?

• Booriiing
        Tellukka kirjoitti:

No niin nii.
        Tuohan osoittaa sinun arvostavan korkealle koiranpaskaa.
        Minä olen heittänyt aina roskikseen, kun en ole ymmärtänyt sen arvoa niinkuin sinä. Säilötkö sinä sitä aarteenasi jonnekin?

Ei tollukka ei tuolla tavalla.
        Täällä ei keskustele mitään leikkikouluikäisiä pieru- ja kakkaleikkijuttuja.
        Lopeta heti tai saat ympäri korviasi.

• Booriiing kirjoitti:

Ei tollukka ei tuolla tavalla.
        Täällä ei keskustele mitään leikkikouluikäisiä pieru- ja kakkaleikkijuttuja.
        Lopeta heti tai saat ympäri korviasi.

Itsehän sinä siitä aloit puhumaan ja sitä sanoit arvostavasi.. Vai unohditko vaihtaa nikkiä välillä?
        Pidä hyvänäsi ...

• Booriing
        Tellukka kirjoitti:

Itsehän sinä siitä aloit puhumaan ja sitä sanoit arvostavasi.. Vai unohditko vaihtaa nikkiä välillä?
        Pidä hyvänäsi ...

Tässä hyvä esimerkki siitä vääntämisestä ja kääntämisestä Tellukalla. Viestit jotkat eivät johda mihinkään muuhun kuin, että kaikki tietävät etten arvosta häntä koiranpaskaa enempää. Turhake tyyppi.

• Booriing kirjoitti:

Tässä hyvä esimerkki siitä vääntämisestä ja kääntämisestä Tellukalla. Viestit jotkat eivät johda mihinkään muuhun kuin, että kaikki tietävät etten arvosta häntä koiranpaskaa enempää. Turhake tyyppi.

"Täällä ei keskustele mitään leikkikouluikäisiä pieru- ja kakkaleikkijuttuja.
        Lopeta heti tai saat ympäri korviasi."

• ErkkiTwista

Voisiko kysyä ovatko lattiat olleet tänään tavallista likaisimmat esim sadesäällä ?

• eikösvaan

Tai mahdollisesti miten moppi liikkuu?

• tupiise

Siivoojan olisi hyvä antaa tehdä työtään, joten kohteliasta on poistua vähän kauemmas, eikä jääräpäisesti vahtia reviiriään.
      Jutustelu on tietty tilannekohtaista, vähän samallatapaa kuin päivittäin kohdatessa joku muu vähemmän tuttu, mutta voihan siinä ajankuluksi vaihtaa pari sanaa silloin kun ei ole häiriöksi.

• Nii just.
        Ei muitakaan töitä tekeviä ole kohteliasta mennä häiritsemään kesken heidän töittensä.
        Bussinkuljettajankin kanssa keskustelu on kiellettyä ajon aikana.

• seliselit
        Tellukka kirjoitti:

Nii just.
        Ei muitakaan töitä tekeviä ole kohteliasta mennä häiritsemään kesken heidän töittensä.
        Bussinkuljettajankin kanssa keskustelu on kiellettyä ajon aikana.

Ihme logiikka, miten bussinkuljettaja muka liittyy siivoustyötä tekevään ämmänläyskään?

• EiOoVaikeeta

No tiedän milloin siivoojalla on moppaus- ja pöydänpyyhkimispäivä. Silloin häivyn sivummalle. Roskisten tyhjennyspäivänä on aikaa vähän jutella.

• seliselit kirjoitti:

Ihme logiikka, miten bussinkuljettaja muka liittyy siivoustyötä tekevään ämmänläyskään?

Hän tekee työtään niinkuin siivoojakin. Ja silloin ei ole kohteliasta häiritä.

• seliselit
        Tellukka kirjoitti:

Hän tekee työtään niinkuin siivoojakin. Ja silloin ei ole kohteliasta häiritä.

Ei kaikkea työntekemistä arvoteta samaan koriin.

• seliselit kirjoitti:

Ei kaikkea työntekemistä arvoteta samaan koriin.

No se on silloin ihan sinun ikioma pikku ongelmasi.

• nekative
        Tellukka kirjoitti:

No se on silloin ihan sinun ikioma pikku ongelmasi.

sinähän tässä ex-siivoja olet

• nekative kirjoitti:

sinähän tässä ex-siivoja olet

Minulla ei onneksi sellaista ongelmaa ole ollut, että olisin tuntenut itseni eriarvoiseksi toisten työtätekevien kanssa.

• nekative
        Tellukka kirjoitti:

Minulla ei onneksi sellaista ongelmaa ole ollut, että olisin tuntenut itseni eriarvoiseksi toisten työtätekevien kanssa.

ymmärrän, olet verrannut itseäsi tehtaanjohtajiin ja osastopäälliköihin ja kokenut itsesi tasavertaiseksi

• nekative kirjoitti:

ymmärrän, olet verrannut itseäsi tehtaanjohtajiin ja osastopäälliköihin ja kokenut itsesi tasavertaiseksi

Nii just.
        En yhtään sen alempiarvoiseksi työtätekevänä ihmisenä kuin kravattiporukat.
        Miksi olisin?

• nekative
        Tellukka kirjoitti:

Nii just.
        En yhtään sen alempiarvoiseksi työtätekevänä ihmisenä kuin kravattiporukat.
        Miksi olisin?

Koska olet alhainen maan matonen.

• Not-pro

Palstalla on kyllä asiantuntemusta tässäkin asiassa, mutta miksi todellinen PRO vaikenee nyt, kun sivutaan hänen erikoisosaamistaan?

• KiittäkäAloittajaa

TELLUKKA SAI VIHDOINKIN OMAN ALOITUKSEN

• KiittäkäAloittajaa kirjoitti:

TELLUKKA SAI VIHDOINKIN OMAN ALOITUKSEN

Ei ole minun aloitukseni.

• KiittäkääAloittajaa
        Tellukka kirjoitti:

Ei ole minun aloitukseni.

Teit siitä sellaisen ihan itse!

• Minulla meinasi siivoojana ollessani olla enemmän ongelmaa siitä, kun ihmisillä oli niin paljon juttelemista. Ja kun niitä töitäkin olisi pitänyt ehtiä tekemään. Tiukka aikataulu muutenkin. Monta kertaa meni ilmaisiksi ylitöiksi, kun juuttui jonkun puheliaan ihmisen uhriksi.

Kyllä minä sain kuulla kaikkien asiakkaitten perheasiat, sairaudet, syömiset, kotieläimet, ostoksilla käynnit, harrastukset, poliittiset mielipiteet ...
      Samoja asioita ne puhuvat (oikeat) ihmiset siivoojille kuin esim. kampaajillekin.
      Ja ihan niitä samoja asioita kuin mitä täällä palstallakin kerrotaan.

Joskus tuli mieleen, että miksi minä heti alkuunsa vain sanonut: inte jag förstå, jag vara finsk. Olisi saanut urakkansa valmiiksi ja päässyt ajoissa kotia.

• OOttekoMiettineet

Älä nyt noin vaatimaton ole, vaan kero se toinenkin puoli kuinka hurrit kyttäsivät ja mulkoivat hullua suomalaisakkaa, eivätkä taatusti tulleet juttelemaan. Isäukko kertoi siellä olleesaan ettei heillä ollut mitään tekemistä ruotsalaisten porukoissa autotehtaalla töissä ollessaan.

Ei meillä ainakaan ole nepalilaisten kanssa mitään kanssakäymistä sen vuoksi, kun ne eivät osaa suomea.

• joulupuro
        OOttekoMiettineet kirjoitti:

Älä nyt noin vaatimaton ole, vaan kero se toinenkin puoli kuinka hurrit kyttäsivät ja mulkoivat hullua suomalaisakkaa, eivätkä taatusti tulleet juttelemaan. Isäukko kertoi siellä olleesaan ettei heillä ollut mitään tekemistä ruotsalaisten porukoissa autotehtaalla töissä ollessaan.

Ei meillä ainakaan ole nepalilaisten kanssa mitään kanssakäymistä sen vuoksi, kun ne eivät osaa suomea.

Ei ole pitkää aikaa siitä, kun tuli ohjelma ruotsinsuomalaisista, jotka kertoivat kuinka huonossa asemassa he ovat kantaväestöön nähden. Pahempaa rasismia suomalaiset ovat saaneet kokoe kuin afrikkalaiset. Ehkä juuri siksi Tellukka on tuollainen mitä on.

• OOttekoMiettineet kirjoitti:

Minä en ole ollut koskaan autotehtaalla töissä.
        Isäukollasi on ollut erilaisia kokemuksia kuin minulla.

• joulupuro kirjoitti:

Ei ole pitkää aikaa siitä, kun tuli ohjelma ruotsinsuomalaisista, jotka kertoivat kuinka huonossa asemassa he ovat kantaväestöön nähden. Pahempaa rasismia suomalaiset ovat saaneet kokoe kuin afrikkalaiset. Ehkä juuri siksi Tellukka on tuollainen mitä on.

Minä olen kokenut paljon rasismia Ruotsissa.

Ei se ole tullut ruotsalaisten taholta, vaan maahanmuuttajien. Olen väärän värinen; vaalea ja sinisilmäinen. Se on vähän auttanut rasismia vastaan, kun olen sanonut olevani itsekin maahanmuuttaja enkä ruotsalainen.

• larileh
        Tellukka kirjoitti:

Minä olen kokenut paljon rasismia Ruotsissa.

Ei se ole tullut ruotsalaisten taholta, vaan maahanmuuttajien. Olen väärän värinen; vaalea ja sinisilmäinen. Se on vähän auttanut rasismia vastaan, kun olen sanonut olevani itsekin maahanmuuttaja enkä ruotsalainen.

sinisilmäinen totta tosiaan

• larileh kirjoitti:

sinisilmäinen totta tosiaan

Niin, totta tosiaan.
        Sinä voisit mustatukkaisena ja ruskeasilmäisenä välttyä rasismilta.

• larileh
        Tellukka kirjoitti:

Niin, totta tosiaan.
        Sinä voisit mustatukkaisena ja ruskeasilmäisenä välttyä rasismilta.

niin tosiaan olet tyhmä...luepa nyt ajan kanssa kommenttisi uudelleen ja mieti kannattiko sen kirjoittaminen? mieti.

• larileh kirjoitti:

niin tosiaan olet tyhmä...luepa nyt ajan kanssa kommenttisi uudelleen ja mieti kannattiko sen kirjoittaminen? mieti.

Kyllä minä muistan kirjoittamani uudestaan lukemattakin.
        En niin dementoitunut ole.

• nekative
        Tellukka kirjoitti:

Kyllä minä muistan kirjoittamani uudestaan lukemattakin.
        En niin dementoitunut ole.

hulluudellasi ei ole rajoja

• FiksutKuunteleeRäppii

Oletko kehdannut puhua jollekin? Ole hyvä ja ilmoita itsesi heti poliisille tästä karmeasta synnistäsi:D

• tuotamäenusko

Ruostissa siivoaville suomalaisille kerrotaan kuulemma samoja asioita mitä täällä suoli24 keskusteluissa.

• kjähkjäh
        tuotamäenusko kirjoitti:

Ruostissa siivoaville suomalaisille kerrotaan kuulemma samoja asioita mitä täällä suoli24 keskusteluissa.

Tellukka ehkä hiiiiiuuuukaan liioitteli....mutta sehän on niin tyypillistä ruotsinsuomalaiselle siivoojalle :))

• tuotamäenusko kirjoitti:

No ei nyt ihan tuollaista puskahuutelua pimennosta täällä siivoojille sentään.
        Jotain rotia kuitenkin ...

• Arvaakukakirjoitti
        Tellukka kirjoitti:

No ei nyt ihan tuollaista puskahuutelua pimennosta täällä siivoojille sentään.
        Jotain rotia kuitenkin ...

Ja ihan niitä samoja asioita kuin mitä täällä palstallakin kerrotaan.

• Sivustaseurannut

Aloittaja on kyllä aivan oikeassa siinä, että suurin osa ei edes katso siivoojaan päin, saati keskustele hänen kanssaan. Ja ikävä kyllä ne harvat, jotka keskustelevat vain häiritsevät siivoojan työtä, kuten Tellukka viisaasti totesi.

• nevaanon

Hän myös kirjoitti yleismaailmallisesti kaikkien maailman siivoojien puolesta, vaikka en usko ruotsissa ja Suomessa olevan samanlaista ja vielä vähemmän kun ulkomaalainen siivoaa Ruotsissa. Enemmistö suomen siivoajista on vielä suomalaisia ja pitäisi kysyä heiltä?

• En usko suurimman osan suomalaisia olevan ihan niin hävelikköjä kuin sinä.

• larileh
        Tellukka kirjoitti:

En usko suurimman osan suomalaisia olevan ihan niin hävelikköjä kuin sinä.

Kirjoita vaan ruotsalaisen puolesta, et sinä voi kirjoittaa suomalaisten puolesta

• Kun olin vielä työelämässä oli meidän työpaikan siivoojat niin kiireisiä etteivät he ehtineet juttelemaan vaikka olisi juttua heidän kanssa yrittänyt. Heillä oli suuret alueet siivottavaa pienessä ajassa, joten aika kului työntekoon ja sen he sanoivat ihan suoraan.

• Korkein-Totuus

En minä ainakaan puhu siivoojille mitään, heillä on oma työnsä ja minulla omani eivätkä ne kosketa mitenkään toisiaan.

• kuvastinkerro

Se on sitä asioiden kaunistelua, kun tällaisella palstalla naaraat rientävät kertomaan kuinka paljon arvostavat siivoajia. Ei niitä kukaan arvosta, ihan samassa sarjassa kaupan kassojen kanssa. Heikkopalkaista työtä johon ei tarvita koulutusta, ihan jokainen pystyy tekemään ei ole järjenjuoksusta tai älykkyydestä kiinni. Tyhmä kuin siivooja sanotaan meillä päin.

• kerro.kerro
        kuvastinkerro kirjoitti:

Se on sitä asioiden kaunistelua, kun tällaisella palstalla naaraat rientävät kertomaan kuinka paljon arvostavat siivoajia. Ei niitä kukaan arvosta, ihan samassa sarjassa kaupan kassojen kanssa. Heikkopalkaista työtä johon ei tarvita koulutusta, ihan jokainen pystyy tekemään ei ole järjenjuoksusta tai älykkyydestä kiinni. Tyhmä kuin siivooja sanotaan meillä päin.

Sinä ilet tyhmä kuin saapas, tai kuvastimesi.

• Koskettaahan

ne teidän hommat sen verran toisiaan, että sun "töistäsi" ei tulisi mitään jos joku ei jälkiäsi siivoaisi,,, possu!

• väliaikatietoja

Tellukalta tullut 25 vastausta

• Nonnih! Vaikka kuinka hyvin ...
        Ja sitten palstalla on sellaisia, jotka valittavat, kun kukaan ei vastaa.
        Jututtaisivat minua.
        Vai olisiko sinusta ollut mukavampi jutella yksiksesi nikkiä vaihdellen?

• ö-Öö

Ei siivooja ole työkaveri

Kyllä niitä pitää moikata, ei muuta. Sulle, tai siivoojalle ei makseta lörpöttelystä. kaikki pois työajasta, kummankin. Lisäks siivoojat usein jostain vuokrafirmasta, net vaihtuu usein. Mitäpä sitä sellaisten kanssa kandeis ees jaaritella.

On juu firmoja, sairaaloita tms, joissa omia siivoojia. Niissä se ero, ne enenpi duunikavereita, jos sama palkanmaksaja. Ajanoloon jotain smaltalkkia, jos naamari tulee tutuksi, mutta kuitenkin, kummallakin duuninsa tehtävänä.

Toi oli siis työelosta. Noita katuputsareita tuskin juuri kukaan jututtaa. Taloyhtiöissä ei kai juuri enää siivoojia ole, kaikki huoltoyhtiöistä. No niitä pitää moikata. Vaikka ite vapaalla, siivooja duunissa, ei sitä saa liikaa häiritä.

Kai kaikki hokanneet, asiakkaitten takia/kans juoruilevat kaupankassa vituttaa muita asiakkaita. Hidastaa niitten duunia. Moi ja kiitos, se riittää. Tokikin lähikaupan vakimyyjän kans voi jonkun sanan vaihtaa, ilmoista tms siis jos sillä aikaa, eikä ruuhkaa.

Toi ei ole mitenkään ammattiin liittyvä kysymys. Teki mitä tahansa, aina duuni, miks pitää olla töissä ja paljon duuneja, missä ei makseta suunsoitosta. Puhetyöläiset erikseen ja net taas joskus tahtovat häiritä asiakastaan jaarittelullaan. Duunit duunina, muut asiat erikseen.

=DW=

• mikänimi

Nyt kirjoitit täyttä asiaa, moikata vaan ei muuta. Naisille tulee ehkä tarve löpistä jotain, kun näkee samaa sukupuolta olevan noin kurjassa duunissa, mutta miehet tietävät sen olevan ihan jokaisen oma valinta.

Jos olet opiskellut ammattikoulua pidemmälle, ei sinun tarvitse hyväksyä siivoojan työtä. Vaikea keksiä miten ihminen pystyy motivoimaan itseään kyseisessä työssä. Jaksaa ja kestää henkisesti.

• mikänimi kirjoitti:

Nyt kirjoitit täyttä asiaa, moikata vaan ei muuta. Naisille tulee ehkä tarve löpistä jotain, kun näkee samaa sukupuolta olevan noin kurjassa duunissa, mutta miehet tietävät sen olevan ihan jokaisen oma valinta.

Jos olet opiskellut ammattikoulua pidemmälle, ei sinun tarvitse hyväksyä siivoojan työtä. Vaikea keksiä miten ihminen pystyy motivoimaan itseään kyseisessä työssä. Jaksaa ja kestää henkisesti.

Ei sinun tarvitse mitään keksiäkään, jos et ole itse kokeillut.
        Kaikki muu on vain keksimääsi ...

• nevaanon
        Tellukka kirjoitti:

Ei sinun tarvitse mitään keksiäkään, jos et ole itse kokeillut.
        Kaikki muu on vain keksimääsi ...

Sinä et sitten kestänyt henkisesti.

• nevaanon kirjoitti:

Sinä et sitten kestänyt henkisesti.

Oletko itse kokeillut, vai onko keksimääsi?
        Luultavasti keksimääsi.

• ettänäinkin

Minä muuten sanon rappusiivojalle että moi, ollaan samalla alalla, minä sotken ja sinä siivoat. Ja anteeksi että taas kävelin pyyhityn lattian yli.
        Ja, kyllä, meillä rappusiivoojat tosiaan pyyhkii kosteilla mopeilla lattiat, vaikka monet ei usko.

• Taikuritässä

Tervehdin aikoinaan työpaikalla siivousfirman siivoojia ihan normisti, koska työskenneltiin samassa talossa. Juttusille en pyrkinyt, koska heillä on niin piukeesti mitoitetut alueet, joten olisin häirinnyt heidän työtään. Halusinhan itsekin tehdä työni rauhassa. Ei siivooja ole ongelma, ilman häntä on epäsiistiä nopeastikin ja se on ikävää.
        Huoltoyhtiön väkeä tervehdin myös ja olen saanut apua johonkin pikkujuttuun, kandee olla ystävällinen. Silloin on ehkä smalltalkkia pikkasen.

• nevaanon
        Tellukka kirjoitti:

Oletko itse kokeillut, vai onko keksimääsi?
        Luultavasti keksimääsi.

Ei tarvitse lukea montaakaan kommenttiasi kun huomaa.

• nevaanon kirjoitti:

Ei tarvitse lukea montaakaan kommenttiasi kun huomaa.

Sittenhän voisi kuvitella sinunkin olleen siivooja.

• nevaanon
        Tellukka kirjoitti:

Sittenhän voisi kuvitella sinunkin olleen siivooja.

Ei , vaan se osastopäällikkö. Siinä ero sinä siivoojarukka.

• nevaanon kirjoitti:

Ei , vaan se osastopäällikkö. Siinä ero sinä siivoojarukka.

No ei uskois.
        Voi sinun alaisiasi raukkoja, kuinka heikolla johdolla ovat joutuneet olemaan.

• nevaanon
        Tellukka kirjoitti:

No ei uskois.
        Voi sinun alaisiasi raukkoja, kuinka heikolla johdolla ovat joutuneet olemaan.

Ja sinun kuvitelma siivojasta ikäänkuin joku arvostaisi, kun et huomaa muiden nauravan sinulle.

• nevaanon kirjoitti:

Ja sinun kuvitelma siivojasta ikäänkuin joku arvostaisi, kun et huomaa muiden nauravan sinulle.

Menes nyt jo siitä keräilemään sitä arvostamaasi koirankakkaa.

• nevaanon
        Tellukka kirjoitti:

Menes nyt jo siitä keräilemään sitä arvostamaasi koirankakkaa.

Koita joskus olla vastaamatta , suuruudenhulluudesasi kuvittelet olevasi enemmän kuin entinen siivooja Ruotsista, se ei ole paljon.

• nevaanon kirjoitti:

Koita joskus olla vastaamatta , suuruudenhulluudesasi kuvittelet olevasi enemmän kuin entinen siivooja Ruotsista, se ei ole paljon.

Mutta eihän se ole pelkkää kuvittelua minulla.
        Mees nyt keräileen, ennenkun loppuu ...

• navaanon
        Tellukka kirjoitti:

Mutta eihän se ole pelkkää kuvittelua minulla.
        Mees nyt keräileen, ennenkun loppuu ...

minä tiesin

• EiOoVaikeeta

ö-Öö:lle, Meillä siivooja on työkaveri. Meillä on ollut sama siivooja jo 10 vuotta. Olisi tosi törkeetä, jos häntä ei kohdeltaisi kuten muitakin saman talon työntekijöitä

• gebardikuviot

Kun itse olin siivoojana (laitoshuoltaja hienosti kun kaupungin hommissa) eivät esim kirjastolaiset tunteneet ilman työasua.
      Muuten yrittivät kyllä yrittivät kaikenlaista yhteistä, mutta jos olisi mennyt niiden tempauksiin mukaan, olisi saanut istua itsekseen ja kuunnella heidän yleviä keskustelujaan.

Sitten päiväkodissa ollessa pulinaa olisi riittänyt, hyvä ettei melkein lapsia joutunut hoitamaan. Ohjaamaan ja auttamaan kuitenkin joissain toiminnoissa joutui.
      Mutta eväät söin siivouskomerossa ettei tarvinnut kuulla jatkuvaa hölinää kahvihuoneessa.

Yksityisellä puolellakin on asiakkaat aina jotain puhuneet, mutta ei siivooja ehdi kuunnella mitään pitkiä selostuksia asiakkaan työstä tai kotielämästä.

Joten kyllä asiakkaat puhuvat ihan sen mitä pitääkin, itsestä se on kiinni.
      Itse olen kai ollut hyvä kuuntelija, ovat tilittäneet sitten elämäänsä.

• Työelämässä vielä ollessani jouduin puhumaan parinkin siivoojan kanssa ihan säännöllisesti kun he olivat myös vanhempia lapsiryhmässäni. Suomalaisia ja ihan mukavia ihmisiä. Sittemmin kun koulun siivous annettiin yksityisille firmoille ja tuli uutta jengiä, niin mä tapasin mun kaikkein ensimmäiset naapurit, chileläiset siivoamasta ja joo, vaihdettiin pikaisesti kuulumisia. Siihen aikaan sai vielä polttaa röökiä ja monta kertaa olen ollut siivoojajengin kanssa ulkona keittiönovella röökipaussilla ja puhuttu niitä näitä. Kyllähän nyt työtovereiden kanssa vaihtaa muutaman sanan pausseilla oli ne sitten herroja tai narreja..
      Uskon kuitenkin että tässä on kysymys nyt jostain muusta.
      Muuten, on tekeillä uusi laki joka yhtenäistää palkkauskäytännön kaikissa EU-maissa. Elikkä jos puolalaiset siivoavat Suomessa, he saavat Suomen palkkaa. Jos suomalainen siivoaa Ruotsissa, hän saa Ruotsin palkkaa. Ja niin edelleen. Koskee kaikkia aloja ja kaikkia EU-maita. Hieno asia.! Siitä vain sitten soveltamaan maihin jotka eivät ole EU:ssa.

• Oijoi!
        "Jouduit" puhumaan. Hyi miten alentavaa sinulle.

• hfsgnhnms
        Tellukka kirjoitti:

Oijoi!
        "Jouduit" puhumaan. Hyi miten alentavaa sinulle.

Pilkun viilaaja ja riidankylväjä taas vauhdissa. Kyllä ei oo ämmänläyskällä kaikki ruuvi tallella? Mua ihan oikeesti ottaa päähän tuollainen nälviminen ja panettelu.

• hfsgnhnms kirjoitti:

Pilkun viilaaja ja riidankylväjä taas vauhdissa. Kyllä ei oo ämmänläyskällä kaikki ruuvi tallella? Mua ihan oikeesti ottaa päähän tuollainen nälviminen ja panettelu.

No hiljennäpä sitten vauhtiasi, jos huimaa.

• Lainaan.tätä
        Tellukka kirjoitti:

No hiljennäpä sitten vauhtiasi, jos huimaa.

Niin kitkerästi ja katkerasti hyökkäilet iltapäivin ja öin joitakin palstalaisia päin. Ehtymätön vihasi kertoo vakavasta parantumattomasta mielensairaudesta. Tosiasioita pakenet kaikenlaisiin virittelyihin. Siinä samalla pohdit, mitä aiot repäistä seuraavaksi päin palstalaisia, ja sisimmässäsi tunnet että elinpäiväsi alkavat olla paketissa, tiimalasisi viimeiset muruset meneillään.
        Katkerana synnyit, katkerana kuolet. Se olkoon helpotus elämääsi syyttömille palstalaisille.

• Lainaan.tätä kirjoitti:

Niin kitkerästi ja katkerasti hyökkäilet iltapäivin ja öin joitakin palstalaisia päin. Ehtymätön vihasi kertoo vakavasta parantumattomasta mielensairaudesta. Tosiasioita pakenet kaikenlaisiin virittelyihin. Siinä samalla pohdit, mitä aiot repäistä seuraavaksi päin palstalaisia, ja sisimmässäsi tunnet että elinpäiväsi alkavat olla paketissa, tiimalasisi viimeiset muruset meneillään.
        Katkerana synnyit, katkerana kuolet. Se olkoon helpotus elämääsi syyttömille palstalaisille.

Tähdetkö tuon kertoivat vai kristallikuulasi?
        Kämmenestäni et päässyt näkemään.

• Lainaantätä
        Tellukka kirjoitti:

Tähdetkö tuon kertoivat vai kristallikuulasi?
        Kämmenestäni et päässyt näkemään.

Kyllä sinun hulluudeksi loistaa palstalla

• flegmaatti

Tervehtiminen ja muutaman sanan vaihto.
      Liikerakennuksen yhtiö jossa käyttämäni kuntosali sijaitsee, on palkannut venäläisparislunnan kiinteitöhuoltoon. Ukko toimii yleismiehenä pihatöistä tekniikan ylläpitoon.
      Rouva hoitaa ainakin 5-osaisen kuntosaliyhdistelmän siivouksen.
      Rouva on aina hyväntuulinen ja tekee erittäin hyvää ja tarkkaa työtä. Hänen alueitaan ei ole normitettu vaan työ hoituu tarpeen ja tilanteiden mukaan.
      Kielivaikeuksista huolimatta, tervehtimisen lisäksi, vaihdan muutaman sanan ohimennen.
      Olen myös antanut vilpittömän tunnustuksen hänen työnsä laadusta.

Aikaisemmin siivousfirman mammijen kanssa lörpöttely jäi tervehdyksiin.

• salamandia

Ulkomaalaiset ovat kenties nöyrempiä kuin oman maan kansalaiset?

• väliaikatietoja

Tellukalta tullu 60 viestiä

• Per-kel

Kyllä nostan lakkia näille tädeille jotka vielä kuuskymppisinä sinnittelevät ! Tulihan jonkunen halattuakin ennenkuin jäin eläkkeelle :D Raskasta se siivoojan homma on, toista ku valvomossa näyttöjä tuijottaa .-

• miksi.haet.näitä

Aloitus on niin provo , niin provo. Täsmä aloitus veetuilulle vaan ja tulee pahaolo aloittajan puolesta.

• ekpertti

Tottakai on ja kaikki muut paitsi Tellu myös huomaa sen 😀

• ekpertti kirjoitti:

Tottakai on ja kaikki muut paitsi Tellu myös huomaa sen 😀

Se on sitten taas juttu erikseen, kuka on vedättänyt ketä.

Olenhan aikaisemminkin kirjoittanut, että olipa provo kuin provo, niin olen juonessa mukana.
        Sitten naureskelen täällä, kun provoilija juhlii kuinka toiset menivät helppoon, vaikka häntä itseään on vedätetty.

• HoratioCaine
        Tellukka kirjoitti:

Se on sitten taas juttu erikseen, kuka on vedättänyt ketä.

Olenhan aikaisemminkin kirjoittanut, että olipa provo kuin provo, niin olen juonessa mukana.
        Sitten naureskelen täällä, kun provoilija juhlii kuinka toiset menivät helppoon, vaikka häntä itseään on vedätetty.

Sorruit jo omaan näppäryyteesi, siivooja.

• HoratioCaine kirjoitti:

Teidän kanssanne/sinun kanssasi olen ollut houkuteltu sortumaan siihen useammankin kerran.
        Ja aina minulla on yhtä hauskaa ...

• ykxihailijasi
        Tellukka kirjoitti:

Teidän kanssanne/sinun kanssasi olen ollut houkuteltu sortumaan siihen useammankin kerran.

Hyvä Tellukka sinä pidät pintasi.

• hymiöt
        HoratioCaine kirjoitti:

Kuvittelet vain suuruudenhulluudessasi, kun et näe et muut nauravat yrityksillesi.

• Yksvihalijasi
        Tellukka kirjoitti:

Hyvä siivoojaläyskä, pidä kiinni mopistasi.

• suvenkorento12

Oliko tarkoituksesi avata keskustelu työtehtävien ulkoistamisesta ja siitä, miten työpaikalla suhtaudutaan ulkoistettuihin työntekijöihin?
      Millään muulla tasolla en avaustasi ymmärrä. Jos halusit vain kertoa, ettet voi keskustella siivoojan kanssa, tai nepalilaisen kanssa, olet pelkästään sivistymätön moukka.

• Suvenkorennolle:
        kiitos kun pelkistit koko ketjun ainoan positiivisen annin kolmeen selkeäsanaiseen lauseeseen. Tuohon minäkin tulla ylempänä vihjaisin.

• Minä ymmärsin tuon aloituksen jonkinlaisena muistutuksena ihmisten välisestä tasa-arvosta: että jokainen on huomion arvoinen.
        Omasta puolestani ajattelen, kuten jokunen on täällä kirjoittanutkin: siivooja tekee työtään, ei sovi häiritä sitä. Mutta jos hän vaikka tauollaan haluaisi jutella ja jos minulla on aikaa, niin en toki säästä sitä, En pidä arvoasetelmia päässäni ja arvostan aidosti siivoojan työtä.

• Voi_pyhä_Sylvi

Osa noista siivoojista on omalla toiminimellä töitä tekeviä. Noin 30 - 40 euron tuntihinnalla, he ovat kaksi kertaa enemmän ansaitsevia, kuin moni heidän kanssa keskustelematon.

Samaa voitte jatkaa parturissa, jossa 30 minuuttia kestävä tukanleikkaaminen maksaa kenties 27 euroa ja liikehuoneiston vuokra on 600 euroa kuukaudessa.
      Älä puhu parturissakaan, sinun tukkaasi leikkaavan kanssa.

On tässä maassa idiootteja.

• Niistä tiedä koskaan, mitä ...

Kerran oli yhden ostoskeskuksen kenkäkaupassa tulipalo. Sen jäljiltä oli iso porukka baltialaisen näköisiä saneeraamassa ja jokaisen selässä oli lappu, jossa kiellettiin heiltä kysymästä mitään, koska eivät osaa ruotsia.

• Korkein-Totuus

Klap, Kalp

Kiitos paljon, järki sentään voitti. Kumartaa!

• moninikkinen

Ylioppilaat miettimässä mistä sais kunnon siivoojan

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      88
      3697
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2076
    3. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      196
      2001
    4. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      87
      1524
    5. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      343
      1454
    6. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      89
      1167
    7. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      93
      1090
    8. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      13
      1074
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      30
      970
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      72
      906
    Aihe