Lääkäri kauhuissaan kolesterolista.

onkokolesterolisyypää

Kokonaiskolesteroli oli 8 ja olin jättänyt leivät, pullat. sokerin, perunan ym. nopean hiilihydraatin
pari kk sitten. Ei ole ollut koskaan noin korkealla. On ollut paljon stressiä ja olen kuullut että sekin nostaa lukemia. Sanoin "parantavani" syömätapani, kun lääkäri sanoi, että kovat rasvat pois ja Beceliä tilalle ja kanamunia korkeintaan yksi päivässä ja taukoa. Lisäsin vaan kaurapuuron ruokalistalleni kun kuulin että se alentaa kolesterolia. En oikein usko tuohon viitearvoon, miksi sen pitää olla viisi?
En puhunut mitään että karppaan. Meinasin lopettaa mutta tuskin se alenee jos leipää ja sokeria ja perunaa alan taas syömään.
Olen kuullut että tuo viite arvo 5 jonka alle se pitäs olla on vaan päätetty USA,ssa jossain pyöreän pöydän ympärillä olevassa kokouksessa, ilman mitään perusteita, miksi? Viitearvo on ollut kuulemma korkeampi ja sitä on hilattu pikkuhiljaa tuohon viiteen.

69

7389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arvoista

      Niitä viitearvojahan on hinattu alaspäin viime vuosina, vuosikymmeninä.
      Esim. niin verenpainearvoja kuin D-vitamiiniarvojakin.

    • hpv27

      Kokonaiskolesterolilla ei ole juurikaan merkitystä sv-sairauksien kanssa. Oleellisempää on korkea LDL ja matala HDL, jotka lisäävät sv-sairauksia. Tuo taso 5 mmol/l ei suinkaan ole optimaalinen vaan 4 mmol/l olisi parempi mutta sitä on vaikea saavuttaa ilman lääkkeitä joten suositusarvoksi on päädytty arvoon 5 mmol(l. Suuren riskin polilailla LDL:n ohjearvo on 1.8 mmol/l ja tuo tarkoittaa sitten kokonaiskolesterolia alle 4 mmol/l

      Suomessa on mitattu pitkään kokonaiskolesterolia ja sellainen tilastollinen havainto 0n että 1 mmol/l nousu kokoinaiskolesterolissa lisää sydänkohtauksia 46% kun verrataan tasoon 5 mmol/l. 3 mmol/l nousu tarkoittaa siis 211% kasvua eli riski on kolminkertainen.

      Täysjyvävilja parantaa kolesteroliarvoja, sokeri ja puhdistettu vilja huonontavat.

      • kalkkiaseon

        Pekka Puska, Matti Uusitupa, Ursula Schwab, Mikael Figelholm ja muu Suomen ravitsemuseliitti hävisivät rasvasodan!

        Tutkimukset osoittavat, etteivät voi ja muut maaeläinrasvat ja niiden sisältämä kolesteroli ole terveydelle vaarallisia, kuten meitä on aiheetta peloteltu yli 40 vuotta. Päin vastoin, maitorasva näyttääkin ehkäisevän tyypin 2 diabetesta. Kolesterolia alentava lääkitys on useimmiten täysin turhaa ja suorastaan vaarallista. Se alentaa tutkitusti seerumin ubikinonin pitoisuutta (Banach ym. 2015). Suomessa lähes 80 % statiinien syöjistä (joita on lähes 670 000) on terveitä, jotka ottavat turhaan lääkettä ennaltaehkäisevässä tarkoituksessa, primaaripreventiona.
        Statiinit lisäävät keskimäärin 12 % diabeteksen riskiä, naisilla peräti 48 %!
        Kanadalaiset ravitsemusasiantuntijat, lääkärit ja biostatistikot tyrmäävät opit rasvojen vaarallisuudesta (De Sousa ym. elokuu 2015). Suomen ja muun maailman ravitsemustieteilijät ovat antaneet täysin virheellisiä ravitsemusohjeita. Asia on nyt loppuunkäsitelty. Samoja tutkimuksia ei kannata tehdä yhä uudestaan ja uudestaan. Tyydytetty maaeläinrasva ei aiheuta valtimo- ja sydäntauteja. Tyydytetty rasva ei hapetu. Rasva (ja LDL-kolesteroli) on verisuonille haitallista vain hapettuneessa ja sokeristuneessa muodossaan. Piste.

        Valtimonkovettumatauti johtuu suurimmaksi osaksi tulehduksesta ja kalkin kertymisestä valtimoiden seinämiin, ei kolesterolista, joka on pehmeää rasvaa.


      • PientäEpätarkkuutta
        kalkkiaseon kirjoitti:

        Pekka Puska, Matti Uusitupa, Ursula Schwab, Mikael Figelholm ja muu Suomen ravitsemuseliitti hävisivät rasvasodan!

        Tutkimukset osoittavat, etteivät voi ja muut maaeläinrasvat ja niiden sisältämä kolesteroli ole terveydelle vaarallisia, kuten meitä on aiheetta peloteltu yli 40 vuotta. Päin vastoin, maitorasva näyttääkin ehkäisevän tyypin 2 diabetesta. Kolesterolia alentava lääkitys on useimmiten täysin turhaa ja suorastaan vaarallista. Se alentaa tutkitusti seerumin ubikinonin pitoisuutta (Banach ym. 2015). Suomessa lähes 80 % statiinien syöjistä (joita on lähes 670 000) on terveitä, jotka ottavat turhaan lääkettä ennaltaehkäisevässä tarkoituksessa, primaaripreventiona.
        Statiinit lisäävät keskimäärin 12 % diabeteksen riskiä, naisilla peräti 48 %!
        Kanadalaiset ravitsemusasiantuntijat, lääkärit ja biostatistikot tyrmäävät opit rasvojen vaarallisuudesta (De Sousa ym. elokuu 2015). Suomen ja muun maailman ravitsemustieteilijät ovat antaneet täysin virheellisiä ravitsemusohjeita. Asia on nyt loppuunkäsitelty. Samoja tutkimuksia ei kannata tehdä yhä uudestaan ja uudestaan. Tyydytetty maaeläinrasva ei aiheuta valtimo- ja sydäntauteja. Tyydytetty rasva ei hapetu. Rasva (ja LDL-kolesteroli) on verisuonille haitallista vain hapettuneessa ja sokeristuneessa muodossaan. Piste.

        Valtimonkovettumatauti johtuu suurimmaksi osaksi tulehduksesta ja kalkin kertymisestä valtimoiden seinämiin, ei kolesterolista, joka on pehmeää rasvaa.

        Kolesteroli ei ole rasvaa.


      • Tarkkuutatalviajoon
        PientäEpätarkkuutta kirjoitti:

        Kolesteroli ei ole rasvaa.

        Kolesteroli on vahamainen alkoholi? Menikö se näin. Olen nähnyt jossakin rasvojen "sukupuun" jossa oli kolesteroli mukana, mutta se erkani muista rasvoista.


      • hpv27
        kalkkiaseon kirjoitti:

        Pekka Puska, Matti Uusitupa, Ursula Schwab, Mikael Figelholm ja muu Suomen ravitsemuseliitti hävisivät rasvasodan!

        Tutkimukset osoittavat, etteivät voi ja muut maaeläinrasvat ja niiden sisältämä kolesteroli ole terveydelle vaarallisia, kuten meitä on aiheetta peloteltu yli 40 vuotta. Päin vastoin, maitorasva näyttääkin ehkäisevän tyypin 2 diabetesta. Kolesterolia alentava lääkitys on useimmiten täysin turhaa ja suorastaan vaarallista. Se alentaa tutkitusti seerumin ubikinonin pitoisuutta (Banach ym. 2015). Suomessa lähes 80 % statiinien syöjistä (joita on lähes 670 000) on terveitä, jotka ottavat turhaan lääkettä ennaltaehkäisevässä tarkoituksessa, primaaripreventiona.
        Statiinit lisäävät keskimäärin 12 % diabeteksen riskiä, naisilla peräti 48 %!
        Kanadalaiset ravitsemusasiantuntijat, lääkärit ja biostatistikot tyrmäävät opit rasvojen vaarallisuudesta (De Sousa ym. elokuu 2015). Suomen ja muun maailman ravitsemustieteilijät ovat antaneet täysin virheellisiä ravitsemusohjeita. Asia on nyt loppuunkäsitelty. Samoja tutkimuksia ei kannata tehdä yhä uudestaan ja uudestaan. Tyydytetty maaeläinrasva ei aiheuta valtimo- ja sydäntauteja. Tyydytetty rasva ei hapetu. Rasva (ja LDL-kolesteroli) on verisuonille haitallista vain hapettuneessa ja sokeristuneessa muodossaan. Piste.

        Valtimonkovettumatauti johtuu suurimmaksi osaksi tulehduksesta ja kalkin kertymisestä valtimoiden seinämiin, ei kolesterolista, joka on pehmeää rasvaa.

        Kolesteroli ei ole edes rasvaa ja sitä on verisuoniplakissa jopa 30 kertaa enemmän kuin verenkierrossa. Tutkimukset kylläkin osoittavat edelleen sen, että tyydyttynyt rasva huonontaa kolesteroliarvoja ja siksi sen käyttöä rajoitetaan kaikkialla. Huonot kolesteroliarvot ovat taas merkittävin sydäntautien riskitekijä.


      • eimuuta
        hpv27 kirjoitti:

        Kolesteroli ei ole edes rasvaa ja sitä on verisuoniplakissa jopa 30 kertaa enemmän kuin verenkierrossa. Tutkimukset kylläkin osoittavat edelleen sen, että tyydyttynyt rasva huonontaa kolesteroliarvoja ja siksi sen käyttöä rajoitetaan kaikkialla. Huonot kolesteroliarvot ovat taas merkittävin sydäntautien riskitekijä.

        Sokea usko vie tiettävästi taivaaseen?

        Mitenkäs olisko teillä vieläkään mitään näyttöä kolesterolin turmiollisuudesta? Varmaan tollainen näytön puute johtaa vatsanväänteisiin.


    • HDL.merkkaa

      Kokonaiskolesteri? Mitä sillä arvolla on merkitystä? Minulla on kokonaiskolesteroli 5.2. LdL 1.6, Hdl 3.6. HDL kun on korkea, kokonaiskolesteroliarvolla ei ole mitään merkitystä!!!!

      • kehäkettu5

        ei se nyt ihan noin mene !!!
        rasvaa se kaikki on suonissa, on se hyvää tai huonoa.


      • hpv27
        kehäkettu5 kirjoitti:

        ei se nyt ihan noin mene !!!
        rasvaa se kaikki on suonissa, on se hyvää tai huonoa.

        Ei ole. Se LDL on kudoksiin menevää kolesterolia ja HDL niistä pois tulevaa. Korkea HDL tarkoittaa sitten sitä, että elimistö poistaa verisuonista kolesterolia.


      • Anonyymi
        hpv27 kirjoitti:

        Ei ole. Se LDL on kudoksiin menevää kolesterolia ja HDL niistä pois tulevaa. Korkea HDL tarkoittaa sitten sitä, että elimistö poistaa verisuonista kolesterolia.

        Kolesterolia on vain yhtä lajia. Kaikki kolesteroli lähtee maksastaLDL-kolesterolina valtimoita pitkin kudoksiin ja vain osa siitä palaa HDL-kolesterolina laskimoveren mukana maksaan.
        Kokonaiskolesterolia laskettaessa sekä LDL-, että HDL-kolesteroliarvot lasketaan yhteen, koska ne ovat alunperin samaa LDL-kolesterolia.


    • onkokolesteroolisyypää

      Kiitos, olen kyllä tutkinut asiaa vuosia ja joskus elänyt karppaamalla jonkun aikaa mutta lipsunut sitten. Hyvät sivut.
      Normaalisti kolesterolini on ollut 6-7 nurkilla ja eikä koskaan 8, nyt kun olen taas jättänyt nuo alussa mainitsemani höttöruoat pois pari kuukautta sitten ja otettiin verikokeet toisen asian takia, pikkusen menin lääkärin luomaan pelotteluun mukaan kun hän soitti. En muista enään mitä hän sanoi lohduttaen että oliko niin että hyvä kolesteroli hyvällä tasolla ja tai huono silla matalalla tasolla, en muista.
      Tiedän senkin, että elimistön ja suoliston tulehdustila on syypää verisuonitauteihin ja moniin muihinkin, kolesterolin arvot eivät ole se ratkaiseva tekijä mutta näin se vuosikymmenten aivopesu vaikuttaa että säikäyttää kun itse lääkäri antaa moitetta.

      Karmeena sivuhuomautuksena voi sanoa, että vaimoni on töissä paikassa missä on vanhuksia ja he kerjäävät voita ruokaansa ja leivän päälle äkäisinä eivätkä saa sitä hoitohenkilökunnalta. Mitä merkitystä on enää sillä vaikka
      jok 80 v vanhus söisi vaikka puoli kiloa voita päivässä, päinvastoin. Olisivat rauhallisempia ja tyytyväisempiä.
      Jos ette kerro kenellekkään niin vaimoni joka laittaa ruokaa siellä pistää esim puuroihin ison klöntin voita sekaan ja kyllä siellä kehutaan puuron makua.

      • Anonyymi

        Ihmeellistä että noita vanhoja sääntöjä vielä moni noudattaa.
        Esim vanhojen hoitokodissa meillä saivat voita leivän päälle ja koko maitoa puuron kanssa .
        Ja olivat tyytyväisiä.
        Ruotsalainen geriatrian lääkäri puhui televisiossa vanhusten aliravitsemuksesta , koska heiltä oli kielletty muka voi ja kananmunat sun muut. Ihmisen aivot tarvitsevat myös rasvaa toimiakseeen , joten miksi vanhusten pitäisi joillain vähäkalorista dieetillä elää viimeiset vuotensa . Kolesterolia on kahta eri sorttia ja moni sotkee kokeiden arvot , joten kaikki kolesteroli ei ole haitallista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmeellistä että noita vanhoja sääntöjä vielä moni noudattaa.
        Esim vanhojen hoitokodissa meillä saivat voita leivän päälle ja koko maitoa puuron kanssa .
        Ja olivat tyytyväisiä.
        Ruotsalainen geriatrian lääkäri puhui televisiossa vanhusten aliravitsemuksesta , koska heiltä oli kielletty muka voi ja kananmunat sun muut. Ihmisen aivot tarvitsevat myös rasvaa toimiakseeen , joten miksi vanhusten pitäisi joillain vähäkalorista dieetillä elää viimeiset vuotensa . Kolesterolia on kahta eri sorttia ja moni sotkee kokeiden arvot , joten kaikki kolesteroli ei ole haitallista

        Aivoille tärkeää on rasvojen laatu.
        Tyydyttynyt kova rasva voi ahtauttaa ja tukkia aivojen suonia ja näkyä myöhemmin muistiongelmina tai -sairauksina.
        Pehmeä rasva taas on olennainen osa muistisairauksia ehkäisevää ruokavaliota. Rasvaisen kalan sisältämät omega-3-rasvahapot ovat aivoille tärkeitä.


    • lkjhpoijuh

      Tämä tarkoittaa sitä että kyseessä on sairausprosessi, joka ilmenee silloin kun LDL taso on korkea, keskimääräinen tai matala. Tämä on ensimmäinen kerta lääketieteen historiassa kun normaalin (ja elintärkeän) aineen normaali pitoisuus veressä aiheuttaa sairauksia.

      LDL on nin kauheaa että mikä tahansa taso tappaa. Ainoa hyvä LDL on kuollut LDL - tai jotakin sen tapaista. Ajatus, jonka mukaan aineen normaali taso veressä voisi aiheuttaa sairauksia, on täysin hullu ja biologisten tieteiden vastainen. "Hyvänen aika, sinun LDL tasosi on normaali, se pitää saada alemmas!"

      • hpv27

        Kun LDL on alle 1.8 mmol/l niin sydänkohtauksia ei juurikaan tapahdu. Ihmisen luontainen kokonaiskolesteroli on hiukan alle 4 mmol/l ja tuo tarkoittaa että LDL on suurin piirtein tuota luokkaa.

        Suomessa keskimääräinen kokonaiskolesteroli on noin 5.4 mmol/l ja se ei siis ole normaali vaan kohonnut. Tuo taas johtuu tyydyttyneestä rasvasta, huonoista hiilihydraateista ja vähäisestä liikunnasta. Suomalaisilla on myös poikkeuksellisen paljon APOE-geenin nelosmuunnosta joka huonontaa kolestoriarvoja.


    • jarkky_kolesteroli

      Mullakin on ollut joskus yli viisi. Nyt olen saanut kokonaiskolesterolin neljään, ja LDL:n todella matalaksi.

      Kyllä tuo on aivan järkyttävän korkea kokonaiskolesteroli. Jos HDL on hyvä, se voi toki hieman lieventää tilanteen vakavuutta. Epäilen, että tuollaisella lukemalla LDL on kyllä pahastikin koholla ja tuo tilanne on erittäin vaarallinen.

      Mä lisäisin juurikin kaurapuuroa ja kauraleipää ruokavalioon. Tämä sen vuoksi, että siinä olevat kuidut sitovat huonoa kolesterolia itseensä. Pudottaisin myös kaikki kovat rasvat, voit, ja punaisen lihan pois ruokavaliosta. Kanaa ja kalkkunaa voi syödä sekä kasvisöljyjä käyttää. Kasviksia myös vähintään puoli kiloa päivässä sekä vähintään tunti liikuntaa esim. kävelyä.

    • Huonotgeenit

      Minulla ollut ainakin yli 10 vuotta kolesteroli vaihdellen 6-8 välillä. En syö lihaa missään muodossa, rasvatonta maitoa käytän kahviin, Beceliä leivälle, paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä, leipänä ruisleipää. Pullaa en syö yleensä, joskus makeisia ja jäätelöä. 18-prosenttista Edamia kohtuullisesti. Kalaakaan en syö, vaikka se olisi kai hyväksi. Minulla on niin suuri vastenmielisyys sitä kohtaan, ettei mene alas.
      Liikuntaa harrastan ihan suositusten mukaisesti, ei mitään erityislajeja. Olen hieman ylipainon puolella. En tiedä miten korkealla kolesterolini olisikaan, jos eläisin epäterveellisemmin. Lisään vielä, etten käytä alkoholia lainkaan enkä tupakoi. Lääkitystä rasvoihin kokeiltiin, mutta aiheutti niin paljon sivuoireita, että päätettiin lopettaa.

      Perhetausta tältä osin: isän äidillä oli korkea, isästäni en tiedä sitä, veljeni sai infarktin 40-vuotiaana ja hänelle tehtiin monen suonen ohitusleikkaus. Hän kuoli tänä vuonna 68-vuotiaana sydänkohtaukseen. Eli kyllä epäterveellisesti nuorempana.
      Siskollani ei ongelmaa kolesterolissa. Käyttää reilusti alkoholia.
      Äitimme, nyt 88v, on ollut ainakin 30 vuotta hyvin ylipainoinen ja syö kaikenlaista.
      Hänellä on erittäin hyvät kolesteroliarvot ja on muutenkin terve.

      Tästä olen päätellyt, että täytyy johtua geeneistä, jotka olen veljeni kanssa perinyt isän puolelta, ettei hyvillä elintavoilla ja terveellisellä ravinnollakaan arvot laske.

      • hpv27

        FH-tauti huonontaa kolesteroliarvoja reilusti ja sen sairastajat saavat yleensä sydänkohtauksen 50- - 60-vuotiaana jolleivat käytä statiineja. APOE-geenin nelosmuunnos huonontaa myös kolesteroliarvoja ja tuota on paljon Suomessa, myös minulla. Onneksi voin käyttää statiineja ja ne parantavat minulla poikkeuksellisen paljon kolesteroliarvoja. APOE-geenin voi tarkistaa geeniseulonnalla. Maksaa suunilleen satasen ja genotyypitys tuollaisen pari sataa.


      • yksittäistapausko
        hpv27 kirjoitti:

        FH-tauti huonontaa kolesteroliarvoja reilusti ja sen sairastajat saavat yleensä sydänkohtauksen 50- - 60-vuotiaana jolleivat käytä statiineja. APOE-geenin nelosmuunnos huonontaa myös kolesteroliarvoja ja tuota on paljon Suomessa, myös minulla. Onneksi voin käyttää statiineja ja ne parantavat minulla poikkeuksellisen paljon kolesteroliarvoja. APOE-geenin voi tarkistaa geeniseulonnalla. Maksaa suunilleen satasen ja genotyypitys tuollaisen pari sataa.

        Naapuri jäi eläkkeelle muutama vuosi sitten silleen vanhuus juttu. Terveenä on vipeltänyt mitä ny juoppous vaivaa, mutta sehän on sairaus muuten ei ei edes räkätauteja. Eilettäin lähti työkeikalle.

        Mistään ei löydy tilastoja yyberkolesterolitapauksista joten täyttä sooppa. Onhan olemassa se U-käyrä joka osoittaa miehillä 5-7 paras.


      • lääkitysjaelämäntavat

        Minulla on myöskin sukurasitteena isäni puoleta huonot geenit. Itselläni kolesteroliarvot olleet jo nelikymppisestä alkaen koholla. Ilman lääkitystä 8,6. Kuitenkin varjoainekuvauksissa sepelvaltimot olivat puhtaa,t johtuen varmaan runsaasta liikunnasta ja terveistä elämäntavoista ei kolesterolipalkkia ole kertynyt suonten seinämiin, ainakaan vielä.
        Olen normaalipainoinen, jopa hoikka ollut ikäni, en juuri käytä alkoa, enkä ole koskaan tupakoinut ,liikun paljon lenkkeilen, käyn uimassa , jumpissa, hiihdän jne. Syön terveellisesti.

        Statiinilääkityksen anisiota nyt arvot suunnilleen kohdillaan. En voisi kuvitellakaan jättäväni statiinilääkitystä pois.

        Isäni puolella suvussa äkillisiä sydänkuolemia n 50v alkaen useita, ja kaikki miehillä.( Itse olen nainen , nyt 57-vuotias.) Heillä kaikilla keskivartalolihavuus sekä kolesteroliarvot korkealla.
        Äitini menehtyi hiljattain 96-vuotiaana. Hänellä pysyi kolesteroliarvot koko ikänsä matalina, liikkui paljon ja paino normaali.
        Itse usko täysin kohonneiden kolesteroliarvojen aiheuttava n edelleen sydänkuolemia, vaikka muuta väitetään! Myöskin terveillä elämäntavoilla on suuri merkitys sydän-ja verisuonitautien ehkäisyssä.


      • lääkitysjaelämäntavat
        lääkitysjaelämäntavat kirjoitti:

        Minulla on myöskin sukurasitteena isäni puoleta huonot geenit. Itselläni kolesteroliarvot olleet jo nelikymppisestä alkaen koholla. Ilman lääkitystä 8,6. Kuitenkin varjoainekuvauksissa sepelvaltimot olivat puhtaa,t johtuen varmaan runsaasta liikunnasta ja terveistä elämäntavoista ei kolesterolipalkkia ole kertynyt suonten seinämiin, ainakaan vielä.
        Olen normaalipainoinen, jopa hoikka ollut ikäni, en juuri käytä alkoa, enkä ole koskaan tupakoinut ,liikun paljon lenkkeilen, käyn uimassa , jumpissa, hiihdän jne. Syön terveellisesti.

        Statiinilääkityksen anisiota nyt arvot suunnilleen kohdillaan. En voisi kuvitellakaan jättäväni statiinilääkitystä pois.

        Isäni puolella suvussa äkillisiä sydänkuolemia n 50v alkaen useita, ja kaikki miehillä.( Itse olen nainen , nyt 57-vuotias.) Heillä kaikilla keskivartalolihavuus sekä kolesteroliarvot korkealla.
        Äitini menehtyi hiljattain 96-vuotiaana. Hänellä pysyi kolesteroliarvot koko ikänsä matalina, liikkui paljon ja paino normaali.
        Itse usko täysin kohonneiden kolesteroliarvojen aiheuttava n edelleen sydänkuolemia, vaikka muuta väitetään! Myöskin terveillä elämäntavoilla on suuri merkitys sydän-ja verisuonitautien ehkäisyssä.

        Ja mitään sivuvaikutuksia ei todellakaan ole statiinilääkityksestä tullut, nyt 4 vuotta niitä käyttänyt. Joten enpä usko juttuihin statiinien aiheuttamista lihaskivuista yms.


      • hpv27
        lääkitysjaelämäntavat kirjoitti:

        Minulla on myöskin sukurasitteena isäni puoleta huonot geenit. Itselläni kolesteroliarvot olleet jo nelikymppisestä alkaen koholla. Ilman lääkitystä 8,6. Kuitenkin varjoainekuvauksissa sepelvaltimot olivat puhtaa,t johtuen varmaan runsaasta liikunnasta ja terveistä elämäntavoista ei kolesterolipalkkia ole kertynyt suonten seinämiin, ainakaan vielä.
        Olen normaalipainoinen, jopa hoikka ollut ikäni, en juuri käytä alkoa, enkä ole koskaan tupakoinut ,liikun paljon lenkkeilen, käyn uimassa , jumpissa, hiihdän jne. Syön terveellisesti.

        Statiinilääkityksen anisiota nyt arvot suunnilleen kohdillaan. En voisi kuvitellakaan jättäväni statiinilääkitystä pois.

        Isäni puolella suvussa äkillisiä sydänkuolemia n 50v alkaen useita, ja kaikki miehillä.( Itse olen nainen , nyt 57-vuotias.) Heillä kaikilla keskivartalolihavuus sekä kolesteroliarvot korkealla.
        Äitini menehtyi hiljattain 96-vuotiaana. Hänellä pysyi kolesteroliarvot koko ikänsä matalina, liikkui paljon ja paino normaali.
        Itse usko täysin kohonneiden kolesteroliarvojen aiheuttava n edelleen sydänkuolemia, vaikka muuta väitetään! Myöskin terveillä elämäntavoilla on suuri merkitys sydän-ja verisuonitautien ehkäisyssä.

        Kolesterolia on tutkittu hyvin paljon ja se saattaa olla jopa eniten tutkittu asia lääketieteessä. Ei siis ihme, että lääkärit ottavat huonot kolesteroliarvot hyvin vakavasti.

        Itselläkin on yksi APOE geenin nelosmunnos ja tuo altistaa huonoille kolesteroliarvoille. Onneksi statiinit vaikuttavat minulla normaalia tehokkaammin ja annoksella 3*20 mg simvastatiinia viikossa kolesteroliarvot ovat normaalit ja nyt kun annos lisättiin tablettiin päivässä niin kokonaiskolesterolini tippunee taas hiukan yli 3 mmol/l jossa se oli ennen tätä kokeilua.

        Sydänkohtauksilla on muitakin riskitekijöitä kuten korkea verenpaine, diabetes huonossa hoitotasapainossa, tupakointi ja keskivartalolihavuus joten kannattaa pitää elintavat kunnossa jos on epäedulliset geenit. Miehet ovat vielä herkempiä saamaan sydänkohtauksen kuin naiset.


      • kymmenenvuotta2milj
        hpv27 kirjoitti:

        Kolesterolia on tutkittu hyvin paljon ja se saattaa olla jopa eniten tutkittu asia lääketieteessä. Ei siis ihme, että lääkärit ottavat huonot kolesteroliarvot hyvin vakavasti.

        Itselläkin on yksi APOE geenin nelosmunnos ja tuo altistaa huonoille kolesteroliarvoille. Onneksi statiinit vaikuttavat minulla normaalia tehokkaammin ja annoksella 3*20 mg simvastatiinia viikossa kolesteroliarvot ovat normaalit ja nyt kun annos lisättiin tablettiin päivässä niin kokonaiskolesterolini tippunee taas hiukan yli 3 mmol/l jossa se oli ennen tätä kokeilua.

        Sydänkohtauksilla on muitakin riskitekijöitä kuten korkea verenpaine, diabetes huonossa hoitotasapainossa, tupakointi ja keskivartalolihavuus joten kannattaa pitää elintavat kunnossa jos on epäedulliset geenit. Miehet ovat vielä herkempiä saamaan sydänkohtauksen kuin naiset.

        Juu tutkitaan, mutta ei saada mitään aikaiseksi.

        "STATIININ VAIKUTTAVUUS HUKASSA
        Viesti22 Loka 2017 19:48

        Suomalainen tutkimus
        http://www.duodecimlehti.fi/lehti/2017/8/duo13668

        ......Jopa 12 % statiinia edelleen käyttävistä ei tiennyt syytä, miksi statiini on heille määrätty, ja sepelvaltimotautipotilaista vain puolet ilmoitti käyttävänsä statiinia estääkseen taudin etenemistä tai sairauskohtauksia. Tämä viittaa siihen, että myös statiinihoidon perusteluun tulisi kiinnittää enemmän huomiota hoitomyöntyvyyden parantamiseksi.....

        POHDINTA
        Olisiko tosiaan syytä mainostaa statiinia entistä enemmän myös potilaille eikä ainoastaan lääkäreille ?"

        http://www.vhh-terveysravinto.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=78&p=47432#p47432

        ps. sieltä löytyypi palijon juttua.


    • kaikkionsuhteellista

      Eikös elimistö ala itse tuottamaan kolesterolia jos kropassa ei sitä ole riittävästi ja se on yksilöllistä.
      Joillekin normaaliarvo on 4.5, joillekin 7-8. Tapasin kerran pohjanmaalla kaupassa solakan punaposkisen miehen jolla oli 11 kolesteroli, oiskohan ollut 55-60 v. Hyvässä kunnossa piti itseään kun puhuttiin terveydestä.
      On se kornia kertoa 70-80 v vanhukselle että hänen pitää syödä vain Beceliä.

      • hpv27

        Kolesterolia tarvitaan hyvin vähän. Sen suurin käyttökohde on sappineste. Ruuansulatuselimistö sitten taas kerää suuren osan tuosta sappinesteen kolesterolista takaisin.

        Ihmisen kolesterolin tarve ei ole yksilöllinen mutta kolesterolin tuotanto ja sen imeytyminen suolistosta on kovin yksilöllistä. Kolesteroliarvoja huonontaa huonot hiilihydraatit, tyydyttynyt ja transrasva, kuidun vähäisyys, ylipaino ja vähäinen liikunta. Geeneilläkin on vahva merkitys mutta niille ei oikein mahda mitään.

        Famiaalisesta hyperkolestemiasta kärsivillä on kokonaiskolesteroli noin 10 mmol/l luokkaa ja sydänkohtaus tulee sitten hyvin nuorena. Homotsygoottisena FH saattaa aiheuttaa sydänkohtauksen jo lapsena.


    • Raya22

      Samaa minäkin ihmettelen. Kolesteroli oli samalla tasolla kuin sinulla. Söin statiineja ja se laski 5,5. Sen hyväksyn. Olenhan nyt 55 v. Lopetin kuitenkin syömiset. Statiinit (kolesterolilääkkeet) rasittavat maksaa ja elimistöä. Lääketehtaiden juttuja. Aion mennä loppuelämäni 'naturellina'. Olen siis aina liikkunut hieman. Mutta maratoonarillakin voi olla kolesteroli 11! Olet sitä mitä syöt! Näin on. Joten kaurapuuroa aamuisin ja ainakin kerran vihannespitoinen ateria päivässä. Siinä parannukseni ainaisten voileipien sijaan :-)

      • VHH-lainen

        Statiineilla on paljon sivuvaikutuksia: muun muassa ne lisää riskiä sairastua diabetekseen. Lihasheikkoudet ovat yleisempiä. On henkilöitä. jotka ovat olleeta lähellä kuolla satiinien aiheutamaan haimatukehdukseen
        Ihminen tarvitsee kolesterolia, jota maksa valmistaa tarpeen mukaan
        Nykyään kehoitetaan välttämään rasvaisia ruokia ja kolesterolia pitää laskea lääkkein. Sanoisin mielipiteenäni ettei ole ihme, jos suomessa on paljon, luvattoman paljon mielenterveydestä kärsiviä ihmisiä. Heitä on noin miljoona ihmistä, jotka syö mielenterveys-tai niihin rinnastettavia lääkkeitä.
        Aivot koostuvat pääasiassa rasvasta ja kolesterolista.


      • Viiskytkolme-vuotias
        VHH-lainen kirjoitti:

        Statiineilla on paljon sivuvaikutuksia: muun muassa ne lisää riskiä sairastua diabetekseen. Lihasheikkoudet ovat yleisempiä. On henkilöitä. jotka ovat olleeta lähellä kuolla satiinien aiheutamaan haimatukehdukseen
        Ihminen tarvitsee kolesterolia, jota maksa valmistaa tarpeen mukaan
        Nykyään kehoitetaan välttämään rasvaisia ruokia ja kolesterolia pitää laskea lääkkein. Sanoisin mielipiteenäni ettei ole ihme, jos suomessa on paljon, luvattoman paljon mielenterveydestä kärsiviä ihmisiä. Heitä on noin miljoona ihmistä, jotka syö mielenterveys-tai niihin rinnastettavia lääkkeitä.
        Aivot koostuvat pääasiassa rasvasta ja kolesterolista.

        Juuri näin. Meitä on huijattu tässä kolesterolin demonisoinnissa ja lääkeyhtiöt vetävät isot rahat kun harmaanaamaiset ja lihaksensa hävittäneet kansalaiset vetävät naamaansa turhia statiineja. Kolesterolit ovat välttämätön aine elimistössä. Ne paikkaavat solujen vaurioita. Mitä vanhemmaksi tulemme, sitä enemmän paikattavaa. Joskus tuntuu että kolesterolilääkkeiden valtava tuputtaminen muuten perusterveille on eräs eutanasian muoto.
        http://magneettimedia.com/statiinihuijaus-ja-kolesterolimyytti/
        http://magneettimedia.com/statiinihuijaus-ja-kolesterolimyytti/

        Itsellä kokonaiskolesteroli n. 7. Viljatuotteita ja muita turhia hiilareita olen vähentänyt ja voita sekä punaista lihaa syön. Olen elämäni kunnossa.


    • Kuvittelenkohanvain

      Juuri näin, päähämme on taottu vuosikymmeniä, että kevyt tuotteita pitää syödä niiden kaikissa muodoissa ja eläinrasvaa vältettävä viimeiseen asti, ennemmin nähdä vaikka nälkää kuin syödä ruokaa missä on ns. kovaa rasvaa. Aivot todellakin tarvitsevat rasvaa ei mitään maissi eikä rypsiöljyjä . Sukulaisperhe on alkanut syödä kasvisruokaa ja karttaa nyt kaikenlaista rasvaa siis, ns kovaa rasvaa pelkoon asti . Ja heidän 4 v lapsensakin on "pakotettu" syömään samoin. Olen huomannut heissä tietynlaisen muutoksen, heille on tullut ilmiö nimeltä lyhytpinnaisuus ja kärsimättömyys, myös muuta, he riitelevät paljon enempi nykyään. Myös lapselle, hän ei kestä yhtään vastoinkäymisiä ja muutoksia, mikä on uutta hänen käytöksessään.
      Kun lapsi tulee mummolaan me annamme hänelle kunnon proteiinia ja pistämme puuroon kunnon voiklöntin. Ja kyllä maistuu ruoka meillä, muuten lapsesta on tullut huono syömään. En tiedä onko sattumaa mutta ihmeen rauhallinenkin hän on meillä ja nukkuu todella hyvin.
      Tällaisia huomioita on tullut nähdyksi. Ongelmaksi on nyt tullut, että tämä 4 v on alkanut "juoruta"
      mitä hän meillä tekee ja syö ja häntä varmasti tentataankin.

    • fvfvfvfvf

      Olen 59 v ja jos nyt kuolen siihen että syön voita ja eläinrasvaa niin sitten kuolen.
      Ruoka vaan ei maistu hyvältä ilman rasvaa.

    • maassa_on_multaa

      Tuskinpa lääkäri kauhuissaan on sinun kolestroleistasi. Ei hän sellaista ota henkilökohtaisena ongelmanaan. Kertoi varmaan lääkärin näkökulmasta tosiasiat ja tilanteen osaltasi. Mitä siis meinaat tehdä asiallesi?

      • yksijaainoatot

        Ei varmaan ollut ns. kauhuissaan, vaan kertoi sen mitä hän itse on oppinut asiasta ja koska muuta oikeaa tietoa lääkäri ei voi antaa. Hän kertoo vain suositukset mitä hänen päähänsä on taottu. Muuta totuutta ei hänellä ole ja vaikka olisikin ei hän sitä voi potilaalle sanoa.

        Kummallista että näyttäisi siltä, että kasvis syöjiäkin kuolee sydäntauteihin ja infrakteihin. Vaikka eivät saa juuri mistään kovaa rasvaa ja kolesterolia?
        Vai ovatko he muka immuuneja sydän ja verisuonitaudeille, kun eivät vaan ole


      • vaihda_lääkäriä
        yksijaainoatot kirjoitti:

        Ei varmaan ollut ns. kauhuissaan, vaan kertoi sen mitä hän itse on oppinut asiasta ja koska muuta oikeaa tietoa lääkäri ei voi antaa. Hän kertoo vain suositukset mitä hänen päähänsä on taottu. Muuta totuutta ei hänellä ole ja vaikka olisikin ei hän sitä voi potilaalle sanoa.

        Kummallista että näyttäisi siltä, että kasvis syöjiäkin kuolee sydäntauteihin ja infrakteihin. Vaikka eivät saa juuri mistään kovaa rasvaa ja kolesterolia?
        Vai ovatko he muka immuuneja sydän ja verisuonitaudeille, kun eivät vaan ole

        Menet sitten sellaiselle lääkärille joka kertoo haluamasi totuuden.


    • Näyttäistotuudelta
      • uskottavaa

        Siellä sitä tarinaa on ja uskottavaa!


    • läskimaha

      Viinanjuonti pudottaa kolesterolin hyvälle tasolle.

      • jovainniinainaskin

        Kyllä vain näitäkin juttuja on liikkeellä. Maksa tuottaa ihimispolon nukkuessa kolesterolia ja sen takia häätyis ottoo ne statiinit ennen nukkumaan menoa. sitten ku votkoo ompi juotu niin maksalla on hälyhäly puuhaa poistaa alkoholia. Niin ne kaameet arvot laskevat. Hyvästä tahi pahasta?

        Tuolla kerrotaan populasta niin ottavatko he votkoo maan perusteellisesti?

        "Entä Venäjä:

        Raportin pääkirjoittaja oli Shestov, Venäjän Lääketieteiden Akatemian Kokeellisen Lääketieteen Laitokselta, Pietarista. Tämän tutkimuksen tärkein johtopäätös oli seuraava:

        ‘Tulokset paljastivat tässä populaatiosa olevan merkittävän alajoukon, joka kärsi matalasta veren kolesterolitasosta, mutta jolla oli lisääntynyt, elämäntapoihin liittyvä sydänkuolemien riski.’ Russian Lipid Research Clinics Prevalence Follow-up Study Shestov

        Venäjällä sepelvaltimotauteihin kuolemisen suurin riski oli niillä, joiden veren LDL/kolesteroli tasot olivat matalat."


      • Kolesterolitaso
        jovainniinainaskin kirjoitti:

        Kyllä vain näitäkin juttuja on liikkeellä. Maksa tuottaa ihimispolon nukkuessa kolesterolia ja sen takia häätyis ottoo ne statiinit ennen nukkumaan menoa. sitten ku votkoo ompi juotu niin maksalla on hälyhäly puuhaa poistaa alkoholia. Niin ne kaameet arvot laskevat. Hyvästä tahi pahasta?

        Tuolla kerrotaan populasta niin ottavatko he votkoo maan perusteellisesti?

        "Entä Venäjä:

        Raportin pääkirjoittaja oli Shestov, Venäjän Lääketieteiden Akatemian Kokeellisen Lääketieteen Laitokselta, Pietarista. Tämän tutkimuksen tärkein johtopäätös oli seuraava:

        ‘Tulokset paljastivat tässä populaatiosa olevan merkittävän alajoukon, joka kärsi matalasta veren kolesterolitasosta, mutta jolla oli lisääntynyt, elämäntapoihin liittyvä sydänkuolemien riski.’ Russian Lipid Research Clinics Prevalence Follow-up Study Shestov

        Venäjällä sepelvaltimotauteihin kuolemisen suurin riski oli niillä, joiden veren LDL/kolesteroli tasot olivat matalat."

        > Venäjällä sepelvaltimotauteihin kuolemisen suurin riski oli niillä, joiden veren LDL/kolesteroli tasot olivat matalat."

        Siitähän sanotaan, että kuolemanriski kasvaa jos kolesterolitaso laskee alle viiden.


      • hpv27
        Kolesterolitaso kirjoitti:

        > Venäjällä sepelvaltimotauteihin kuolemisen suurin riski oli niillä, joiden veren LDL/kolesteroli tasot olivat matalat."

        Siitähän sanotaan, että kuolemanriski kasvaa jos kolesterolitaso laskee alle viiden.

        Vain vanhuksilla. Tuostakan ei tiedetä johtuuko kolesteroliarvojen paraneminen sairastumisesta vai aiheuttaako matala kolesteroli sairastumista.

        Nuorilla ja keski-ikäisillä amerikkalaisilla kokonaiskuolleisuus on matalin kun kokonaiskolesteroli on alle 5 mmol/l.


      • eimuuta
        hpv27 kirjoitti:

        Vain vanhuksilla. Tuostakan ei tiedetä johtuuko kolesteroliarvojen paraneminen sairastumisesta vai aiheuttaako matala kolesteroli sairastumista.

        Nuorilla ja keski-ikäisillä amerikkalaisilla kokonaiskuolleisuus on matalin kun kokonaiskolesteroli on alle 5 mmol/l.

        "Tuostakan ei tiedetä johtuuko kolesteroliarvojen paraneminen sairastumisesta vai aiheuttaako matala kolesteroli sairastumista."

        Voit lopettaa kirjoitukset kolesteroli arvojen paranemisesta koska olet ihastunut Käypä Hoito porukan huuhaa oppiin. Kuinkas siellä Itä-Euroopassa akoilla on ne sun ihanteellisen alhaiset ja kuitenski kuolevat Länsi- Eurooppalaisia kanssa sisariaan sydäreihin.

        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5040825/figure/F0004/

        Niin mikä sen sydärin aiheuttaa ja mitä se plakki on?? Mulle hoitava sydänlääkäri kertoi notta se on kalkkia!


        "Nuorilla ja keski-ikäisillä amerikkalaisilla kokonaiskuolleisuus on matalin kun kokonaiskolesteroli on alle 5 mmol/l."

        Mitä luotettavaa lähdettä sulla on antaa tähän tietoon? Linkkiä tietenkin kehiin!! Otetaan huomioon notta siellä taitaa olla "maksettuja tutkijoita".


      • hpv27
        eimuuta kirjoitti:

        "Tuostakan ei tiedetä johtuuko kolesteroliarvojen paraneminen sairastumisesta vai aiheuttaako matala kolesteroli sairastumista."

        Voit lopettaa kirjoitukset kolesteroli arvojen paranemisesta koska olet ihastunut Käypä Hoito porukan huuhaa oppiin. Kuinkas siellä Itä-Euroopassa akoilla on ne sun ihanteellisen alhaiset ja kuitenski kuolevat Länsi- Eurooppalaisia kanssa sisariaan sydäreihin.

        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5040825/figure/F0004/

        Niin mikä sen sydärin aiheuttaa ja mitä se plakki on?? Mulle hoitava sydänlääkäri kertoi notta se on kalkkia!


        "Nuorilla ja keski-ikäisillä amerikkalaisilla kokonaiskuolleisuus on matalin kun kokonaiskolesteroli on alle 5 mmol/l."

        Mitä luotettavaa lähdettä sulla on antaa tähän tietoon? Linkkiä tietenkin kehiin!! Otetaan huomioon notta siellä taitaa olla "maksettuja tutkijoita".

        Lue vaikka nämä:

        'Stamler J, Stamler R, Neaton JD, et al. Low risk-factor profile and long-term cardiovascular and noncardiovascular mortality and life expectancy: Findings for 5 large cohorts of young adult and middle-aged men and women'

        Noissa tutkimuksissa oli useampi sata tuhatta osaanottajaa ja matalammat kolesteroliarvot, matalampi verenpaine ja tupakoimattomuus vähensivät kaikki erikseen tai yhdessä merkittävästi sekä sydäntauti- että muuta kuolleisuutta.

        Ja tämä:
        'Stamler J, Daviglus ML, Garside DB, Dyer AR, Greenland P, Neaton JD. Relationship of baseline serum cholesterol levels in 3 large cohorts of younger men to long-term coronary, cardiovascular, and all-cause mortality and to longevity.'

        Tuolta vaikka semmoinen kohta jossa miesten, joiden kokonaiskolesteroli oli yli 6.21 mmol/l sydäntautikuolleisuus oli 2.15-3.63 kertaa suurempi kuin miesten joiden kolesteroli oli alle 5.17 mmol/l. Kokonaiskuolleisuuskin oli korkean kolesterolin porukassa puolitoistakertainen. Tutkittavat olivat työikäisiä.


      • eimuuta
        hpv27 kirjoitti:

        Lue vaikka nämä:

        'Stamler J, Stamler R, Neaton JD, et al. Low risk-factor profile and long-term cardiovascular and noncardiovascular mortality and life expectancy: Findings for 5 large cohorts of young adult and middle-aged men and women'

        Noissa tutkimuksissa oli useampi sata tuhatta osaanottajaa ja matalammat kolesteroliarvot, matalampi verenpaine ja tupakoimattomuus vähensivät kaikki erikseen tai yhdessä merkittävästi sekä sydäntauti- että muuta kuolleisuutta.

        Ja tämä:
        'Stamler J, Daviglus ML, Garside DB, Dyer AR, Greenland P, Neaton JD. Relationship of baseline serum cholesterol levels in 3 large cohorts of younger men to long-term coronary, cardiovascular, and all-cause mortality and to longevity.'

        Tuolta vaikka semmoinen kohta jossa miesten, joiden kokonaiskolesteroli oli yli 6.21 mmol/l sydäntautikuolleisuus oli 2.15-3.63 kertaa suurempi kuin miesten joiden kolesteroli oli alle 5.17 mmol/l. Kokonaiskuolleisuuskin oli korkean kolesterolin porukassa puolitoistakertainen. Tutkittavat olivat työikäisiä.

        Miten ne sävelet sointuu yhteen sun "valttikortti" suhteen?? Helsingin johtaja tutkimus ja Sydneyn ?? kolesterolien laskuista huolimatta hoidettujen ryhmässä sydärikuolleisuus oli suurempi. Eli vaikka kolesterolit laski niin sydäri kuolleisuus lisääntyi.
        Tuolla on koottuja juttuja. http://wainanjutut.blogspot.fi/2015/04/kovatrasvat-ja-kolesteroli-ystavamme.html

        Jossakin on hajua ja pahaa.


      • hpv27
        eimuuta kirjoitti:

        Miten ne sävelet sointuu yhteen sun "valttikortti" suhteen?? Helsingin johtaja tutkimus ja Sydneyn ?? kolesterolien laskuista huolimatta hoidettujen ryhmässä sydärikuolleisuus oli suurempi. Eli vaikka kolesterolit laski niin sydäri kuolleisuus lisääntyi.
        Tuolla on koottuja juttuja. http://wainanjutut.blogspot.fi/2015/04/kovatrasvat-ja-kolesteroli-ystavamme.html

        Jossakin on hajua ja pahaa.

        Juu pahaa hajua on näissä kolesteroliskeptikoissa.

        Johtajatutkimuksen tuloksista:
        'Helsingin Johtajatutkimuksessa oli alun perin 3 277 tervettä keski-ikäistä miestä. Heidät jaettiin lähtötilanteen (1964–1973) kolesterolitason perusteella seitsemään ryhmään. Alimmassa ryhmässä oli kolesteroli alle 4 mmol/l ja ylimmässä yli 9 mmol/l ja loput ryhmät sijoittuivat näiden kahden välille 1 mmol välein. Vuonna 2000, kun tutkimushenkilöt olivat keski-iältään 73-vuotiaita, heille lähetettiin elämänlaatukyselyn sisältävä postikysely. Kokonaiskuolleisuutta seurattiin tammikuuhun 2010 asti. Kokonaiskuolleisuuden ja keski-iässä mitatun kolesterolitason välillä oli vahva ja portaittainen suhde siten, että niillä miehillä oli pienin kuolleisuus, joilla oli alin kolesteroli (alle 4 mmol/l) keski-iässä. Tässä ryhmässä oli myös paras pistemäärä elämänlaatukyselyn fyysistä toimintakykyä koskevassa osiossa. Vanhalla iällä statiinia käyttäneillä oli 26,5 prosenttia alempi kuolleisuus.'

        Sydneyssä taas käytettiin transrasvaa sisältänyttä margariinia.


      • eimuuta
        hpv27 kirjoitti:

        Juu pahaa hajua on näissä kolesteroliskeptikoissa.

        Johtajatutkimuksen tuloksista:
        'Helsingin Johtajatutkimuksessa oli alun perin 3 277 tervettä keski-ikäistä miestä. Heidät jaettiin lähtötilanteen (1964–1973) kolesterolitason perusteella seitsemään ryhmään. Alimmassa ryhmässä oli kolesteroli alle 4 mmol/l ja ylimmässä yli 9 mmol/l ja loput ryhmät sijoittuivat näiden kahden välille 1 mmol välein. Vuonna 2000, kun tutkimushenkilöt olivat keski-iältään 73-vuotiaita, heille lähetettiin elämänlaatukyselyn sisältävä postikysely. Kokonaiskuolleisuutta seurattiin tammikuuhun 2010 asti. Kokonaiskuolleisuuden ja keski-iässä mitatun kolesterolitason välillä oli vahva ja portaittainen suhde siten, että niillä miehillä oli pienin kuolleisuus, joilla oli alin kolesteroli (alle 4 mmol/l) keski-iässä. Tässä ryhmässä oli myös paras pistemäärä elämänlaatukyselyn fyysistä toimintakykyä koskevassa osiossa. Vanhalla iällä statiinia käyttäneillä oli 26,5 prosenttia alempi kuolleisuus.'

        Sydneyssä taas käytettiin transrasvaa sisältänyttä margariinia.

        "Leinon kirjassa näyttää olevan mielenkiintoista tietoa johtajatutkimuksestakin.

        Joku muu kuin Timo "Statiini" Strandberg olisi voinut tutkimusryhmän verrokkiryhmää suuremmasta kuolleisuudesta päätellä, että virallisterveellisessä elämäntapaohjeistuksessa - kolesterolin alentamisineen statiineja säästämättä - on jotain vikaa. Strandberg kuitenkin näyttää luovaa mielikuvitusta käyttäen hakeneen selityksiä kaikesta mahdollisesta muusta.
        Johtajatutkimustahan muuten veti alkuvaiheessa Tatu "Benecol" Miettinen."'

        Voit unohtaa koko tutkimuksen koska se on sellainen täys fiasko.

        Niin sen asian tiimoilta muuan lisenssi teki tiettävästi puhelinsoitto tutkimuksen ja päätteli notta statiinit parantavat muistia.. ja tohtorinhattu tuli. Se Pihtiputaan teevee tohtori sitten arveli notta parantaa muistia. (miten lienee sekin autuus?) Tästähän Utriainen penkomaan tilastoja Keski-Suomen osalta ja miten ollakkaan Saarijärvellä ja Pihtiputaalla onkin sitten Keski-Suomen suurimmat sydäri luvut. Sellaisia valistajia meillä.

        Johtajatutkimus ja Sydney niin silloin piti saaha vaikka pirun konstilla kasvirasvat terveellisen kuosiin. Transuja ne kaikki oli siihen aikaan. Kuten juttua on tästä ollut ennenkin, mutta oletko tärvännyt muistisi styatiiniella sillä Sydneyssä käyttivät safloriöljyä jossa on reippaasti sitä omega kutosta joka Itä-Euroopassakin taitaa kylyvää sydärikuolemia.

        Puskakin oli Duodemic porukassa, mutta olisko arvon kolleegat pistäneet hänet lähtemään noitten rasvaoppien takia?


      • hpv27
        eimuuta kirjoitti:

        "Leinon kirjassa näyttää olevan mielenkiintoista tietoa johtajatutkimuksestakin.

        Joku muu kuin Timo "Statiini" Strandberg olisi voinut tutkimusryhmän verrokkiryhmää suuremmasta kuolleisuudesta päätellä, että virallisterveellisessä elämäntapaohjeistuksessa - kolesterolin alentamisineen statiineja säästämättä - on jotain vikaa. Strandberg kuitenkin näyttää luovaa mielikuvitusta käyttäen hakeneen selityksiä kaikesta mahdollisesta muusta.
        Johtajatutkimustahan muuten veti alkuvaiheessa Tatu "Benecol" Miettinen."'

        Voit unohtaa koko tutkimuksen koska se on sellainen täys fiasko.

        Niin sen asian tiimoilta muuan lisenssi teki tiettävästi puhelinsoitto tutkimuksen ja päätteli notta statiinit parantavat muistia.. ja tohtorinhattu tuli. Se Pihtiputaan teevee tohtori sitten arveli notta parantaa muistia. (miten lienee sekin autuus?) Tästähän Utriainen penkomaan tilastoja Keski-Suomen osalta ja miten ollakkaan Saarijärvellä ja Pihtiputaalla onkin sitten Keski-Suomen suurimmat sydäri luvut. Sellaisia valistajia meillä.

        Johtajatutkimus ja Sydney niin silloin piti saaha vaikka pirun konstilla kasvirasvat terveellisen kuosiin. Transuja ne kaikki oli siihen aikaan. Kuten juttua on tästä ollut ennenkin, mutta oletko tärvännyt muistisi styatiiniella sillä Sydneyssä käyttivät safloriöljyä jossa on reippaasti sitä omega kutosta joka Itä-Euroopassakin taitaa kylyvää sydärikuolemia.

        Puskakin oli Duodemic porukassa, mutta olisko arvon kolleegat pistäneet hänet lähtemään noitten rasvaoppien takia?

        Sotket verenpainelääkkeet ja statiinit. Johtajatutkimukseen osallistujista pienimmän kolesteroliarvon omaavilla oli pienin kuolleisuus ja myös statiinit alensivat kuolleisuutta. Silloin käytetyllä verenpainelääkkeellä oli ainakin isoilla annoksilla elämää lyhentävä vaikutus.

        Statiinit saattavat vähentää dementiaa. Korkea LDL on myös Alzheimerin merkittävin riskitekijä.


      • eimuuta
        hpv27 kirjoitti:

        Sotket verenpainelääkkeet ja statiinit. Johtajatutkimukseen osallistujista pienimmän kolesteroliarvon omaavilla oli pienin kuolleisuus ja myös statiinit alensivat kuolleisuutta. Silloin käytetyllä verenpainelääkkeellä oli ainakin isoilla annoksilla elämää lyhentävä vaikutus.

        Statiinit saattavat vähentää dementiaa. Korkea LDL on myös Alzheimerin merkittävin riskitekijä.

        "Sotket verenpainelääkkeet ja statiinit."
        Kyllä olet tossa oikeassa, mutta en viitsinyt muokata tota lainausta.

        " Johtajatutkimukseen osallistujista pienimmän kolesteroliarvon omaavilla oli pienin kuolleisuus ja myös statiinit alensivat kuolleisuutta"

        Väität ny vastoin totuutta!!! Sulla on ny vaan pieniä ongelmia todistella noi väitteesi. Eikös siellä pomo tutkimuksessa ollut hoidettujen ryhmässä kuolleisuus hirmu suuri verrattuna vertailuryhmään.
        .


    • Kokenutkin

      JA sait kalliit kolestorolilääkkeet vai ? Sulle myytiin lääkintä millä ei ole merkitystä ihan oikeasti.

    • MirjaC

      Hei, haluan kertoa kokemuksiani uudesta ruokavaliosta, katso linkki: http://terveetelintavat.fi Kun siirryin tälle kasvis- ja kalavoittoiselle ruokavaliolle painoni laski 8 kg, ja vyötärön ympärys pieneni 93 cm => 85 cm, myös kolesteroliarvot alkavat olla kohdallaan, erikoisesti hyvä kolesteroli parani selvästi. Erikoista oli myös, kun ko. palstan ohjeiden mukaan jätin viljat pois (vaikkei minulla ole keliakiaa tms.) ja vähensin suolan käyttöä, tulin paljon notkeammaksi. Oikein hämmästyin, mihin voimisteluliikkeisiin pystyn, vaikka olen jo eläkeiässä. Terveisin Mirja.

      • suola_pois

        Ruokavaliosi vaikuttaa varsin hyvältä. Syöt ilmeisen monipuolisesti. Etenkin se että mukana on nuo kasvikset ja kala. Liika suolankäyttö ja prosessoidut tuotteet, kuten makkarat ja erilaiset makeat herkut ovat iso terveysriski. Viljatuotteitakin voi syödä, mutta varsin kohtuudella. Notkeus tulee siitä kun on hoikempi. Kroppa ei silloin vastusta/estä liikkeiden suorittamista. Sinulla menee hyvin.


      • VHH-lainen

        Suolasta voi jankuttaa loputtomasti. Itse käytän runsaasti suolaa, mutta en pöytäsuolaa. koska se sisältää muun muassa alumiinia. Suosin puhdasta vuorisuolaa. Hyvä suola tasaa verenpainetta ja sisältää tärkeitä mineraaleja. Jos minä en saa riittävästi suolaa ja magnesiumia jalkani kramppaa hervottomasti Yksi syy siihen on se , että vähähiilihydraattinen ja runsasrasvainen ruokavalio polttaa natriumia.
        http://www.heikkiharju.com/natrium---kalium-tasapaino.html
        Kasvisravinto on hyvä, mutta ei pitäisi jättää lihaa kokonaan pois, koska lihassa on ravintoaineita, joita ei kasviksista saa riittävästi. On myös huomattu kasvissyöjien piirissä oleva mielenterveysongelmia.
        Mitä tulee kolesteroliin, niin ei se ole mikään sairaus. Täysin humpuukia ja lääketehtaiden rahastusta. Uskokaa vain, mitä lääkärinne sanoo,. niin he saavat ajaa Mersulla ja lapset pääsee hyvään kouluun.
        Jokainen tulee uskollaan autuaaksi.


      • hpv27
        VHH-lainen kirjoitti:

        Suolasta voi jankuttaa loputtomasti. Itse käytän runsaasti suolaa, mutta en pöytäsuolaa. koska se sisältää muun muassa alumiinia. Suosin puhdasta vuorisuolaa. Hyvä suola tasaa verenpainetta ja sisältää tärkeitä mineraaleja. Jos minä en saa riittävästi suolaa ja magnesiumia jalkani kramppaa hervottomasti Yksi syy siihen on se , että vähähiilihydraattinen ja runsasrasvainen ruokavalio polttaa natriumia.
        http://www.heikkiharju.com/natrium---kalium-tasapaino.html
        Kasvisravinto on hyvä, mutta ei pitäisi jättää lihaa kokonaan pois, koska lihassa on ravintoaineita, joita ei kasviksista saa riittävästi. On myös huomattu kasvissyöjien piirissä oleva mielenterveysongelmia.
        Mitä tulee kolesteroliin, niin ei se ole mikään sairaus. Täysin humpuukia ja lääketehtaiden rahastusta. Uskokaa vain, mitä lääkärinne sanoo,. niin he saavat ajaa Mersulla ja lapset pääsee hyvään kouluun.
        Jokainen tulee uskollaan autuaaksi.

        Alumiinista ei ole haittaa eikä sitä ole pöytäsuolassa. Pöytäsuola on liki puhdasta natriumkloridia. Niin ovat myös merisuola, himalajan suola ym.. Niissä on mineraaleja niin vähän ettei niillä ole merkitystä. Vuorisuolassa on 98.7% natriumkloridia ja vain 140 mg magnesiumia per 100 g.

        Ruokasuola nostaa verenpainetta ja nykyään arvioidaan että tuollaiset 1500 kuolemaa voitaisiin välttää jos suolan käyttöä vähennettäisiin.

        Vähän asiallisemman kuvan suolasta saa täältä:
        https://www.evira.fi/files/attachments/fi/vrn/2.jula_terveyshaitat.pdf


      • VHH-lainen
        hpv27 kirjoitti:

        Alumiinista ei ole haittaa eikä sitä ole pöytäsuolassa. Pöytäsuola on liki puhdasta natriumkloridia. Niin ovat myös merisuola, himalajan suola ym.. Niissä on mineraaleja niin vähän ettei niillä ole merkitystä. Vuorisuolassa on 98.7% natriumkloridia ja vain 140 mg magnesiumia per 100 g.

        Ruokasuola nostaa verenpainetta ja nykyään arvioidaan että tuollaiset 1500 kuolemaa voitaisiin välttää jos suolan käyttöä vähennettäisiin.

        Vähän asiallisemman kuvan suolasta saa täältä:
        https://www.evira.fi/files/attachments/fi/vrn/2.jula_terveyshaitat.pdf

        Kuten mainitsin, niin suolasta voidaan riidellä ikuisesti,. Sokerista ei tunnu tulevan mitään riitaa.
        Tässä on joka tapauksessa lisää tietoa, mutta valitettavasti englanniksi.
        Meille on uskoteltu, että vähäsuolainen ruokavalion on hyväksi. Näin uskottellu on edennyt myös rasvan kohdalla ja mitkä ovat tulokset?
        (I’ll point to research that suggests that the “low-salt” movement is likely causing more harm than good, and I’ll discuss dietary techniques that can guide you toward overall electrolyte nutrition.)
        https://medium.com/@wclittle/the-science-of-salt-and-electrolytes-are-we-consuming-enough-7299e8f398f1


      • hpv27
        VHH-lainen kirjoitti:

        Kuten mainitsin, niin suolasta voidaan riidellä ikuisesti,. Sokerista ei tunnu tulevan mitään riitaa.
        Tässä on joka tapauksessa lisää tietoa, mutta valitettavasti englanniksi.
        Meille on uskoteltu, että vähäsuolainen ruokavalion on hyväksi. Näin uskottellu on edennyt myös rasvan kohdalla ja mitkä ovat tulokset?
        (I’ll point to research that suggests that the “low-salt” movement is likely causing more harm than good, and I’ll discuss dietary techniques that can guide you toward overall electrolyte nutrition.)
        https://medium.com/@wclittle/the-science-of-salt-and-electrolytes-are-we-consuming-enough-7299e8f398f1

        Luitko itse tuon? Suola huonontaa elektrolyyttitasapainoa ja tuossahan painotettiin nimenomaan sen tärkeyttä. Suola poistaa elimistöstä esimerkiksi kalsiumia eli tuosta Eviran artikkelista 'Suolan saannin vähentämisen 10 g:sta 5 g:aan päivässä on arvioitu vastaavan 1000 mg:n suuruista päivittäistä kalsiumlisää'. Sama koskee muita elektrolyyttejä (esimerkiksi kalium ja magnesium).

        Onhan näitä höpöjuttuja netti täynnä. Suomessa on verenpaine (ja samalla aivoinfarktit) laskenut noin 10 mmHg 50 vuodessa kun suolan saanti on vähentynyt.

        Eviran artikkelin mukaan:
        '2300 mg:aa suurempi päivittäinen natriumin saanti (5.7
        grammaa suurempi suolan saanti) lisää
        Kuoleman vaaraa 26 %
        Sepelvaltimokuoleman vaaraa 51 %
        Sydän- ja verisuonitautikuoleman vaaraa 45 %'

        Noin niin kuin tutkitusti. Eihän suolatta tarvitse elää vaan kun nyt suomalaiset miehet saavat suolaa ravinnosta noin 10 g ja turvallinen määrä olisi 5 g. Tuo saataisiin aikaan vaihtamalla ruokasuola väjänatriumiseen suolaan jossa osa natriumista on korvattu kaliumilla. Kaikilla ihmisillä natrium ei kylläkään nosta verenpainetta joten jollei kuulu noihin niin tässä suhteessa sitä voi silloin käyttää. Vatsasyöpää ja mineraaliepätasapainoa se kyllä aiheuttaa kaikille.


      • Anonyymi

        "Vietin kaikki lapsuuteni kesät saaristossa, Kustavissa, Vartsalan saaressa. Siihen aikaa useimmat kanta-asukkaat siellä olivat kalastajia, ja kasvattivat myös paljon omenia ja mansikoita, ja poimivat mustikoita. Vanhempana aloin ihmetellä, miksi useimmat heistä elivät yli 90-vuotiaiksi, eikä tietääkseni kukaan kärsinyt sydän- tai verisuonisairauksista.
        Syyksi olen nyt tajunnut sen, että nämä melko pienituloiset ihmiset söivät ”tahtomattaan” hyvin terveellisesti. Ammattinsa myötä ja pihapiiristään he saivat käytännössä ilmaiseksi silakkaa, perunaa, omenoita ja mansikoita, sekä metsästä mustikoita – eli sydämen ja verisuonten kannalta mitä terveellisintä ruokaa. Kaupat ja epäterveellinen makkara ym. olivat onneksi kaukana." (Jaakko Larjola, terveetelintavat.fi)


    • Merisuolasta
      • hpv27

        Juu. Ainoastaan mineraalisuolassa on merkittävästi muita mineraaleja kuin natriumia.


      • VHH-lainen

        Tämä on lähtökohta


    • VihdoinkinToimivaDieetti

      Mainitsiko kukaan tupakoinnin ja c-vitamiinin osuutta tässä pitkässä ketjussa? En viitsi lukea koko kiistelyketjua.

      Tupakointihan on yksi LdL:n nostattaja ja HdL:n laskija. Kannattaa varmuuden vuoksi syödä marjoja, juoda teetä ja kohtuudella punaviiniä. Varmaan geenitkin vaikuttaa, mutta mulla on just kova geneettinen todennäköisyys itsellä eikä kuitenkaan sitten ole vaikuttanut omiin arvoihin, jotka on tosi ihanteelliset vaikka olen aina syönyt voita ja juustoa vähän liikaakin. Mutta ehkä punkku huuhtoo ylimääräiset, ja mun vähintään 500mg c-vitamiinia ja muut ravintolisät vaikuttaa asiaan? :D

      Kun tuntuu että tästä c-vitamiinista on monennäköistä kiistaa ollut vireillä. Joidenkin mukaan suuret annokset c-vitamiinia voi auttaa asiaa. Haittaa ei ainakaan kokeilusta ole.

      http://www.mv.helsinki.fi/home/hemila/F/HH_SLL_1990.pdf
      https://jamanetwork.com/data/Journals/JAMA/929635/joi130117f5.png

      Monesti on ihmetelty, miksi noi Välimeren asukkaat on niin verisuoniterveitä, vaikka esim tupakoivat paljon. Voisiko yksi tekijä olla se, että he käyttävät niin paljon päivittäin kasviksia ja hedelmiä? Sitruunamehua käytetään paljon.

      Miksi ei kokeilis vaikuttaa mahdollisimman paljon terveellisellä ruokavaliolla ja ravintolisillä, niin säästyisi syömästä kehon raunioittavia lääkkeitä.

      • hpv27

        Välimerellä vaikuttaa monta tekijää. Kovan rasvan saanti on vähäistä, kasviksia ja hedelmiä syödään paljon ja ennen syötiin myös paljon täysjyväviljaa. Paikotellen myös suolan saanti on maltillista. Ulkona ollaan paljon eikä elämä ole niin stressaavaa.


    • normaali_kolestroli

      Tai sitten sun normaali kolestroli on tuo kasin verran. Ne suositusarvot on vedetty hatusta tai ravistettu hihasta. Alkuhämmenyksen pyörteissä lääkärit yrittivät saada kolestrolin nollaan. :) Heräsivät sittemmin tosiasioiden keskeltä.
      Ihmisillä on yksilöllisesti "normaali" kolestroli.

      • Anonyymi

        Kitjoituksesi on hihasta vedetty. Vastasyntyneen LDL-kolesteroli on 0,8-1,4, luonnonkansojen 1,2-1,7. Länsimainen elintapa ja "ikääntyminen" ovat vakiinnuttaneet LDL-kolesterolit tasolle 2,5-3,5. Suositukseksi on asetettu <3.
        Lääkkeillä saavutettu 1 mmol/l lasku LDL-kolesterolipitoisuudessa vähentää ~20% sydäntapahtumia. Mitä alhaisemmaksi LDL-kolesteri laskee, sitä pienempi on valtimotautien vaara.


    • lkjhpoijuh
    • Testi.onnisttuu.kotona

      Kaikkein yksinkertaisin ja paras terveyden mittari, kalu seisoo ja käteen joutuu vetämään useita kertoja päivässä, jos kerrankin päivässä tumputat, niin verisuonesi ovat kunnossa.

      • Anonyymi

        Sikäli olet oikeassa, ettevät sepelvaltimot ole ainoat ja ensimmäisinä tukkeutuvat verisuonet. Mutta onko sinulla hyviä vihjeitä, miten naiset voivat testata verisuontensa kunnon?


    • Anonyymi

      Norjassa näyttää siltä että kokonaiskolesterooli rajarvot ovat korkeammat kuin suomessa-Mitenhän ne norjassa pärjää?

      • Anonyymi

        Todennäköisesti erittäin hyvin pärjäävät. Eivät kohkaa turhaan yhden lukeman vuoksi vaan ottavat riskissä huomioon iän, kolesterolin, verenpaineen ja tupakanpolton.

        https://tidsskriftet.no/sites/default/files/styles/tidsskriftet-full-column/public/article--2017--08--17-0109--KRO_17-0109-01_ENG.jpg?itok=ejAUimIm

        Tuon perusteella, oleellisin asia sydänriskin kohdalla näyttäisi olevan sukupuoli ja se, että polttaako tupakkaa.

        Vanhemmalla iällä kolesterolilukema suorastaan menettää merkityksen kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti erittäin hyvin pärjäävät. Eivät kohkaa turhaan yhden lukeman vuoksi vaan ottavat riskissä huomioon iän, kolesterolin, verenpaineen ja tupakanpolton.

        https://tidsskriftet.no/sites/default/files/styles/tidsskriftet-full-column/public/article--2017--08--17-0109--KRO_17-0109-01_ENG.jpg?itok=ejAUimIm

        Tuon perusteella, oleellisin asia sydänriskin kohdalla näyttäisi olevan sukupuoli ja se, että polttaako tupakkaa.

        Vanhemmalla iällä kolesterolilukema suorastaan menettää merkityksen kokonaan.

        "Vanhemmalla iällä kolesterolilukema suorastaan menettää merkityksen kokonaan."

        Minä taas luen tuota taulukkoa niin, että vielä ylimmässäkin ikäryhmässä matalammat verenpaine- ja kolesteroliarvot vähentävät sydän- ja verisuonitautien riskiä.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe