Tottelevaisuus

Eilen katsoin vaikuttavan opetuksen Alfasta.
Siinä puhuja kertoi Aabrahamin jumalasuhteesta, missä Aabrahan oli valmis uhraamaan rakkaan poikansa Iisakin Jumalalle, kun Jumala siihen kehoitti.

Teko tuntui tosi raskaalta Aabrahamista, olihan hän ja Saara saanut Iisakin Saaran vanhalla iällä jolloin ei enää pitäisi saada lapsia. Ihme kuitenkin tapahtui. Jumalan ihme.

Miksi sitten Jumala vaati Aabrahamin uhraamaan poikansa. Eikö Jumala tiennyt, että Aabraham tulisi tottelemaan Jumalaa, Miksi täytyi koetella ja aiheuttaa suurta traumaa perheelle. Tätä olen monesti itsekin miettinyt.

Selitys oli yllättävä ja puhutteleva. Se avasi minunkin ymmärrystäni tekoa kohtaan.
Kysymys ei ollut siitä, etteikö Jumala tiennyt. Olihan Hän kaikkitietävä. Kysymys oli siitä, että Aabraham itsekin tietäisi kuinka tottelevainen hän oli Jumalan edessä. Ja kyllähän oli kun oli valmis uhraamaan poikansakin rakkaudesta Jumalaan.

Tänä aikana kun Jumalan totteleminen näyttää tyystin unohtuneen. Ihminen tahtoo totella enemmän ihmistä kuin Jumalaa on hyvä kysyä itseltään, kuinka tottelevainen olen, ja kuinka se tottelevaisuus näkyy elämässäni?

101

539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisään vielä sen , että ihmiseltä Jumala ei vaadi, että hänen olisi uhrattava Jumalalle kaikista rakkaintaan. Jumala teki sen itse uhraamalla rakkaan poikansa Jeesuksen meidän puolestamme?

      • kiiiskivastarannalta

        Olen ilolla lukenut kommenttejasi palstalla. Kiitos ja ole siunattu.

        Toit esille todella tärkeän asian, joka tuntuu unohtuneen uskovaisilta.

        Abraham uskoi Jumalaa- ei siis Jumalaan vaan Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi. Abraham siis luotti Jumalan lupauksiin ja sanaan ja teki, mitä Jumala sanoi.

        Nyt on ikään kuin Jumalan tottelemisella ei olisi mitään merkitystä. Eikö Jumalan rakastaminen tarkoita sitä, että meillä olisi edes kaipuu ja halu totella Häntä ja elää Hänen sanansa mukaan?

        Sanotaan, että teoilla emme pelastu. Totta onkin, että Jumalan edessä kaikki tekomme ovat kuin inhottava, likainen rätti. Niillä emme pelastu. Mutta toisaalta Jumala kehottaa meitä etsimään ensin Jumalan valtakuntaa. Etsimään Jumalan tahtoa. Jumalan tahto löytyy Raamatusta.
        Se on kymmenessä käskyssä.


      • Hulluuteen ei kannata mennä. Joudut yleensä lapsen taposta vankilaan tai mielisairaalaan.

        Jumalahan ei ollut "kaikkitietävä". Hän ei ensi alkuun tiennyt missä Aatami ja Eeva lymysivät, vaan huuteli missä he ovat. Hän ei tiennyt sitäkään, että olisi virhe antaa tuhota Jerusalem: Jumala käskikin enkelien lopettaa kaupungin tuhoamisen nähdessään sen kauheuden.

        Kristinuskon mukaan Jeesus elää, ei ole uhrattu.


      • kiiiskivastarannalta
        torre12 kirjoitti:

        Hulluuteen ei kannata mennä. Joudut yleensä lapsen taposta vankilaan tai mielisairaalaan.

        Jumalahan ei ollut "kaikkitietävä". Hän ei ensi alkuun tiennyt missä Aatami ja Eeva lymysivät, vaan huuteli missä he ovat. Hän ei tiennyt sitäkään, että olisi virhe antaa tuhota Jerusalem: Jumala käskikin enkelien lopettaa kaupungin tuhoamisen nähdessään sen kauheuden.

        Kristinuskon mukaan Jeesus elää, ei ole uhrattu.

        Onko liika aurinko kypsentänyt sinulta aivot???! Kuinka viisaaksi itseään mainostavalta ihmiseltä tulee taas tuollaista tekstiä, jossa ei ole päätä eikä häntää? Etkö sinä ymmärrä lukemaasi vai mikä on? Kuinka pystyt lukemaan tavallisia oppikirjoja, lehtiä, kirjallisuutta tms.? Ei voi kuin ihmetellä.


      • kiiiskivastarannalta kirjoitti:

        Olen ilolla lukenut kommenttejasi palstalla. Kiitos ja ole siunattu.

        Toit esille todella tärkeän asian, joka tuntuu unohtuneen uskovaisilta.

        Abraham uskoi Jumalaa- ei siis Jumalaan vaan Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi. Abraham siis luotti Jumalan lupauksiin ja sanaan ja teki, mitä Jumala sanoi.

        Nyt on ikään kuin Jumalan tottelemisella ei olisi mitään merkitystä. Eikö Jumalan rakastaminen tarkoita sitä, että meillä olisi edes kaipuu ja halu totella Häntä ja elää Hänen sanansa mukaan?

        Sanotaan, että teoilla emme pelastu. Totta onkin, että Jumalan edessä kaikki tekomme ovat kuin inhottava, likainen rätti. Niillä emme pelastu. Mutta toisaalta Jumala kehottaa meitä etsimään ensin Jumalan valtakuntaa. Etsimään Jumalan tahtoa. Jumalan tahto löytyy Raamatusta.
        Se on kymmenessä käskyssä.

        Lämmin kiitos sanoistasi. Siunausta myös sinulle.


      • kiiiskivastarannalta kirjoitti:

        Onko liika aurinko kypsentänyt sinulta aivot???! Kuinka viisaaksi itseään mainostavalta ihmiseltä tulee taas tuollaista tekstiä, jossa ei ole päätä eikä häntää? Etkö sinä ymmärrä lukemaasi vai mikä on? Kuinka pystyt lukemaan tavallisia oppikirjoja, lehtiä, kirjallisuutta tms.? Ei voi kuin ihmetellä.

        No tässähän suorastaan vaadittiin tottelemaan Jumalaa. Onhan jo Raamatussakin esimerkkejä kuinka siinä tottelevaisuudessa tapahtuu tappoja. Mooseksen porukatkin.

        Ja uhraus tarkoittaa tappamista, mutta kristinuskon mukaan Jeesus elää.

        Ja jos Jumala olisi tiennyt kaiken seuraukset hän ei olisi edes käskenyt tekemään mitään hullua. Jumalahan "katui" tekemisiään.


      • jotaintotuudesta
        kiiiskivastarannalta kirjoitti:

        Olen ilolla lukenut kommenttejasi palstalla. Kiitos ja ole siunattu.

        Toit esille todella tärkeän asian, joka tuntuu unohtuneen uskovaisilta.

        Abraham uskoi Jumalaa- ei siis Jumalaan vaan Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi. Abraham siis luotti Jumalan lupauksiin ja sanaan ja teki, mitä Jumala sanoi.

        Nyt on ikään kuin Jumalan tottelemisella ei olisi mitään merkitystä. Eikö Jumalan rakastaminen tarkoita sitä, että meillä olisi edes kaipuu ja halu totella Häntä ja elää Hänen sanansa mukaan?

        Sanotaan, että teoilla emme pelastu. Totta onkin, että Jumalan edessä kaikki tekomme ovat kuin inhottava, likainen rätti. Niillä emme pelastu. Mutta toisaalta Jumala kehottaa meitä etsimään ensin Jumalan valtakuntaa. Etsimään Jumalan tahtoa. Jumalan tahto löytyy Raamatusta.
        Se on kymmenessä käskyssä.

        Jumalan tahto on paljon muuta kuin kymmenen käskyä, lue Raamattu loppuun. En ihmettele, että pidät vastauksista, joissa puhutaan Jeesuksen sovitustyöstä, muttei siitä että Jumalan armoa ei voi väärinkäyttää, koska olet mieltynyt korvasyyhy - "evankeliumiin". Raamattu käskee tekemään parannuksen. Jos harjoittaa syntiä, ei ole näkevä iankaikkista elämää. Kyse on vakavasta asiasta. Ei jokainen, joka sanoo "Herra, Herra" mene taivasten valtakuntaan, vaan se joka tekee Jumalan tahdon. On elettävä Pyhässä Hengessä ja totuudessa, muutoin elää lihassaan ja lihallisen elämän loppu on kadotus. Uskokaa mitä Jumala sanoo Sanassaan. Esim. ev.lut.kirkko yrittää tehdä Jumalasta valehtelijan saarnaamalla halpaa "armoa" ja omaa "rakkauttaan". Jumalan Sanasta käy ilmi Jumalan tahto ja se ei ole vain kymmenen käskyä. Raamattu on luettava loppuun, jotta näkee mikä on syntiä ja mikä ei. On elettävä Herrassa, Pyhässä Hengessä ja totuudessa. Lisäksi, vauvakaste ei pelasta ketään. Vain Jeesus pelastaa. Ihmisellä on valinta ottaako Jeesuksen vastaan henkilökohtaisesti, Hänen armostaan, Vapahtajanaan ja Herranaan vai kieltääkö Jeesuksen. Uudestisyntynyt uskovakin voi kieltää Jeesuksen jos seuraa itseään, maailmaa ja sitä kautta saatanaa eikä Vapahtajaamme Herraa Jeesusta totuudessa, Häntä totellen.


      • kiiiskivastarannalta
        torre12 kirjoitti:

        No tässähän suorastaan vaadittiin tottelemaan Jumalaa. Onhan jo Raamatussakin esimerkkejä kuinka siinä tottelevaisuudessa tapahtuu tappoja. Mooseksen porukatkin.

        Ja uhraus tarkoittaa tappamista, mutta kristinuskon mukaan Jeesus elää.

        Ja jos Jumala olisi tiennyt kaiken seuraukset hän ei olisi edes käskenyt tekemään mitään hullua. Jumalahan "katui" tekemisiään.

        Sulle näyttää olevan todella vaikea pala nieltäväksi tuo homoseksin tuomitseminen synniksi. Raamatussahan se yksiselitteisesti sanotaan synniksi.
        Nyt sitten sinä yrität parhaasi mukaan sekoittaa asioita ja selittää Raamatun tekstejä siten, että niistä välittyisi Jumala, joka ei tiedä mitä tekee tai mikä Hänen tahtonsa on, tai että Jumalan tahto ei olisi oikein. Kyseenalaistat myös Jeesuksen ristinkuoleman ja Hänen ylösnousemisensa.

        Ja kaikki tämä vain siksi, että saisit ihmiset epäilemään Jumalaa ja myös että oma omatuntosi vaentuisi.


      • kiiiskivastarannalta
        jotaintotuudesta kirjoitti:

        Jumalan tahto on paljon muuta kuin kymmenen käskyä, lue Raamattu loppuun. En ihmettele, että pidät vastauksista, joissa puhutaan Jeesuksen sovitustyöstä, muttei siitä että Jumalan armoa ei voi väärinkäyttää, koska olet mieltynyt korvasyyhy - "evankeliumiin". Raamattu käskee tekemään parannuksen. Jos harjoittaa syntiä, ei ole näkevä iankaikkista elämää. Kyse on vakavasta asiasta. Ei jokainen, joka sanoo "Herra, Herra" mene taivasten valtakuntaan, vaan se joka tekee Jumalan tahdon. On elettävä Pyhässä Hengessä ja totuudessa, muutoin elää lihassaan ja lihallisen elämän loppu on kadotus. Uskokaa mitä Jumala sanoo Sanassaan. Esim. ev.lut.kirkko yrittää tehdä Jumalasta valehtelijan saarnaamalla halpaa "armoa" ja omaa "rakkauttaan". Jumalan Sanasta käy ilmi Jumalan tahto ja se ei ole vain kymmenen käskyä. Raamattu on luettava loppuun, jotta näkee mikä on syntiä ja mikä ei. On elettävä Herrassa, Pyhässä Hengessä ja totuudessa. Lisäksi, vauvakaste ei pelasta ketään. Vain Jeesus pelastaa. Ihmisellä on valinta ottaako Jeesuksen vastaan henkilökohtaisesti, Hänen armostaan, Vapahtajanaan ja Herranaan vai kieltääkö Jeesuksen. Uudestisyntynyt uskovakin voi kieltää Jeesuksen jos seuraa itseään, maailmaa ja sitä kautta saatanaa eikä Vapahtajaamme Herraa Jeesusta totuudessa, Häntä totellen.

        Mistä olet saanut käsityksen, että minä pitäisin korvasyyhyevankeliumista?

        Mutta todellakin, Jumalan tahto on pähkinänkuoressa kymmenessä käskyssä.


      • kiiiskivastarannalta kirjoitti:

        Sulle näyttää olevan todella vaikea pala nieltäväksi tuo homoseksin tuomitseminen synniksi. Raamatussahan se yksiselitteisesti sanotaan synniksi.
        Nyt sitten sinä yrität parhaasi mukaan sekoittaa asioita ja selittää Raamatun tekstejä siten, että niistä välittyisi Jumala, joka ei tiedä mitä tekee tai mikä Hänen tahtonsa on, tai että Jumalan tahto ei olisi oikein. Kyseenalaistat myös Jeesuksen ristinkuoleman ja Hänen ylösnousemisensa.

        Ja kaikki tämä vain siksi, että saisit ihmiset epäilemään Jumalaa ja myös että oma omatuntosi vaentuisi.

        Heh - tässähän on aiheena Jumalan totteleminen silloin kun käsky on surmata.

        Samalla selvitin sitä,.että Raamatussa Jumala katuu tekemisiään. "Kadun, että tuhosin kaiken elämän". Siis vedenpaisumuksella. Mulle henkilökohtaisesti on aivan sama mitä Jumala tekee ja käskee; erehtyväinen hänkin oli: halusi antaa miehelle "avun, joka hänelle sopii"- ja antoi miehelle eläimiä, jotka eivät kuitenkaan olleetkaan sopivia apuja.

        Luen Raamattua, mutta en vaientaakseni omaatuntoani. Teen elämässä parhaani, ja olen hienosti onnistunut.


      • torre12 kirjoitti:

        Heh - tässähän on aiheena Jumalan totteleminen silloin kun käsky on surmata.

        Samalla selvitin sitä,.että Raamatussa Jumala katuu tekemisiään. "Kadun, että tuhosin kaiken elämän". Siis vedenpaisumuksella. Mulle henkilökohtaisesti on aivan sama mitä Jumala tekee ja käskee; erehtyväinen hänkin oli: halusi antaa miehelle "avun, joka hänelle sopii"- ja antoi miehelle eläimiä, jotka eivät kuitenkaan olleetkaan sopivia apuja.

        Luen Raamattua, mutta en vaientaakseni omaatuntoani. Teen elämässä parhaani, ja olen hienosti onnistunut.

        Ja missä olen "mainostanut olevani viisas"? Olen vain ottanut asioista selvää, ja omaan valtavasti elämänkokemusta. Yksi on ollut saada talo pystyyn Afrikkaan perheelle. Itse elän vaatimattomassa kämpässä tosin järvi- ja vuorinäköaloilla.


    • ArtoTTTT

      Niin, moni ei ymmärrä kuinka tärkeä asia kuuliaisuus on. On kaksi elementtiä usko ja kuuliaisuus, joita molempia tarvitaan. Voiko Jumala käyttää ihmistä joka ei ole kuuliainen, vaan tekee mitä itse haluaa, kapinointi on noituuden veroinen synti. On valtava haaste että voisimme puhua vain sen mitä Jumala haluaa meidän puhuvan ja sitten olla hiljaa, kumpa siihen pääsisimme.

      • Pahoittelen Kristusta vahingossa pienellä alkukirjaimella, ennen kuin minut kivitetään.


      • Tuo juuri oli puhuttelevaa, että Iisak itse auttoi alttarin rakentamispuuhassa.
        Lattoi puutkin valmiiksi sille. Kun alttari oli valmis. Iisak sanoi, "nyt on alttari ja puut valmiina, mutta mistä saamme karitsan". Se "karitsa" tulikin myöhemmin olemaan itse Jumalan poika.


      • evita- kirjoitti:

        Tuo juuri oli puhuttelevaa, että Iisak itse auttoi alttarin rakentamispuuhassa.
        Lattoi puutkin valmiiksi sille. Kun alttari oli valmis. Iisak sanoi, "nyt on alttari ja puut valmiina, mutta mistä saamme karitsan". Se "karitsa" tulikin myöhemmin olemaan itse Jumalan poika.

        Ja juutalaisille tämä tarina on keskeinen ja merkittävä. Löytyy juutalaisten rukouskirjasta Siddurista ja hartaat juutalaiset lukevatkin tämän kertomuksen joka ikinen päivä. Luulisi että he näkisivät tässä Jeesuksen, mutta taitaa olla peite liian tiukalla silmillä. Mutta niinhän se on kristityilläkin.


    • Realismia.ajatteluun

      Mistä tietäisimme jumalan tahomiset eihän jumala ole ilmaissut itseään missään muodossa.
      Aabrahamin uhrautuminen on myytti samoin jeesuksen uhrautuminen, väite on heppoinen uskovilta, ei kaikkivaltias ole kaikkivaltias jos näin köykäisesti toimii.

      • kiiiskivastarannalta

        Torre, Torre. Kyllä Raamattu on luotettava ilmoitus Jumalasta.
        Voit täysin luottaa siihen, että Jumala ilmoittaa itsensensä ja kertoo tahtonsa Raamatussa.


      • kiiiskivastarannalta kirjoitti:

        Torre, Torre. Kyllä Raamattu on luotettava ilmoitus Jumalasta.
        Voit täysin luottaa siihen, että Jumala ilmoittaa itsensensä ja kertoo tahtonsa Raamatussa.

        Tottahan toki luotan. Aivan varmasti Jumala oli mies, asui Jerusalemissa, paini, hänen edessään hypittiin, hän keräsi rahaa ihmisten henkien sovittamiseksi, Israelin Jumala oli johtajana jumalien kokouksessa.


    • Realismia.ajatteluun

      Mistä tietäisimme jumalan tahomiset eihän jumala ole ilmaissut itseään missään muodossa.
      Aabrahamin uhrautuminen on myytti samoin jeesuksen uhrautuminen, väite on heppoinen uskovilta, ei kaikkivaltias ole kaikkivaltias jos näin köykäisesti toimii.

      • Jumala on sanassaan eli Raamatussa ilmaissut itsensä kyllin selvästi.


      • sage8.ei.kirj
        Kristitty.net kirjoitti:

        Jumala on sanassaan eli Raamatussa ilmaissut itsensä kyllin selvästi.

        Ilmeisesti ei kovin selvästi, koska uskovaisillakin on hyvin erilaisia käsityksiä melkein joka asiasta ja tulkinnat raamatunkohdista ovat nekin hyvin hajanaisia.


      • sage8.ei.kirj kirjoitti:

        Ilmeisesti ei kovin selvästi, koska uskovaisillakin on hyvin erilaisia käsityksiä melkein joka asiasta ja tulkinnat raamatunkohdista ovat nekin hyvin hajanaisia.

        Yhteistä noille hyvin erilaisille käsityksille on kuitenkin se, että jokaisen mukaan Jumala on ilmaissut itsensä raamatussa täysin selvästi.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Yhteistä noille hyvin erilaisille käsityksille on kuitenkin se, että jokaisen mukaan Jumala on ilmaissut itsensä raamatussa täysin selvästi.

        Nii`in, nimenomaan juuri henkilökohtaisesti heille.


      • sage8.ei.kirj kirjoitti:

        Ilmeisesti ei kovin selvästi, koska uskovaisillakin on hyvin erilaisia käsityksiä melkein joka asiasta ja tulkinnat raamatunkohdista ovat nekin hyvin hajanaisia.

        Minkä asian haluat ottaa tarkasteltavaksi ja keitä pidät uskovina?


    • Kun Jumala ei antanut Aabrahamin uhrata ihmistä, poikaa Isakia, vaan osoitti tilalle uuhen, tai lampaan.

      Kun kristityt säälivät lampaiden uhraamista, he siirsivät tilalle juutalaisen ihmisen, koska juutalaiset olivat Isakin jälkeläisiä, ja Isakia Jumala ei antanut uhrata .

      Sitten kerrottiin, että lamapaiden uhraaminen loppui kertakaikkiaan, kun uhrattiin juutalainen ihminen, jota sanotaan karitsaksi.
      Sen jälkeen syytetää juutalaisia juutalaisen ihmisen uhraamisesta, sekä lampaiden uhraamisesta.

      Hohhoijaa

      • Koska juutalaiset söivät lammasta, mutta ei sikaa, piti kristittyjen syödä sikaa ja kieltää lammas, sen kerrottiin haisevan talille ja lammasta ei ei saanut uhrata. Oli uhrattu Jeesus, joka oli lammas ja syötiin Jeesusta ehtoollisella.

        Nykyisin lammasta saa jo kaupoista, joten lampaat joutuvat uhraamaan henkensä, siisnä kuin siatkin ja me käristämme heitä alttarilla, jota nykyisin edustaa pihagrilli.


    • Kovin monissa asioissa on kyse juuri siitä, että Jumala haluaa opettaa meille jotain itsestämme. Jumalahan toki tietää ja tuntee, me emme aina tiedä ja tunne ellei Jumala sormellaan osoita.
      Uskovana voi ihan kaikkea peilata uskon näkökulmasta. Uskohan on koko ajan läsnä, ei vain joissakin asioissa ja kohdissa ja hetkissä. Ihan kaikki mikä eteen tulee on annettu mahdollisuus, kuinka sen käytämme onkin sitten toinen juttu. Kasvaminen Kristuksen käy sen kautta, että oppii itsestään ja oppii tietenkin sitä kautta myös Jumalasta. Kun uskaltaa katsoa omaa raadollisuuttaa ja näkee, että kuitenkin on osa Jumalan suunnitelmaa ja Jumalalle tärkeä "työrukkanen" , se avaa ymmärtämään , että sen vierellä kulkevan tilanne on ihan sama. Hän on raadollinen, kuitenkin hän on Jumalan kutsuma "työrukkanen".
      Kun oppii itsestään asioita, osaa myös asettua kulkemaan rinnalla ja kantamaan kuormia. Jumalan rakastaminen, lähimmäisen rakastaminen vaatii sen, että rakastaa itseään ja hyväksyy itsensä, tuntee itsensä.
      Usko vahvistuu sitä kautta, että ymmärtää Jumalan olevan kaikki mitä elämään tarvitaan. Ja että Jumala on kaiken yläpuolella ja tietää kaiken ja näkee kaiken, ei tarvitse arkana pälyillä ja piilotella ja hävetä, voi olla oma itsensä ja palvella ilolla Jumalaa ja luottaa kasvun ihmeeseen ja Jumalan käsivarsien kestävyyteen kaikissa tilanteissa. Mitä Jumala "vaatii", siihen Hän antaa myös voiman. Mitä Jumala haluaa muuttaa meissä, siihen Hän antaa runsaasti mahdollisuuksia, jos vain huomaamme ne mahdollisuudet. Ja jos emme huomaa, Jumala on kärsivällinen ja osoittaa uudestaan ja uudestaan. Jumalan kanssa ei tarvitse pelätä, että Hän kyllästyy ja pitkästyy ja alkaa katsella kelloaan....

      • ArtoTTTT

        No miten sen kuuliaisuuden kanssa on, edelleenkö humanismi ohittaa raamatun sanan?


      • ArtoTTTT kirjoitti:

        No miten sen kuuliaisuuden kanssa on, edelleenkö humanismi ohittaa raamatun sanan?

        Mitä sanot Jeesuksen ohjeista: parantakaa sairaat ihmiset. Julistakaa Jumalan valtakuntaa ihmisille. Jos et käy katsomassa vankeja (ihmisiä), niin huonosti käy. On autettava köyhiä ihmisiä. On vietävä sanomaa Jeesuksesta kaikille ihmisille.


      • ArtoTTTT kirjoitti:

        No miten sen kuuliaisuuden kanssa on, edelleenkö humanismi ohittaa raamatun sanan?

        Kuule, askaroi sinä noiden termien kanssa, olet niissä parempi kuin minä. Minä elän uskoani todeksi ihan ilman termejä sen mukaan kuin Jumala minulle ymmärrystä antaa.


      • onkossenain
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kuule, askaroi sinä noiden termien kanssa, olet niissä parempi kuin minä. Minä elän uskoani todeksi ihan ilman termejä sen mukaan kuin Jumala minulle ymmärrystä antaa.

        Itse tosiaan myös uskon, että sinä askaroit noiden humanismien ja nykyajan muotivirtausten mukana ja se uskon kuuliaisuus jää jonkin verran taka-alalle.


      • onkossenain kirjoitti:

        Itse tosiaan myös uskon, että sinä askaroit noiden humanismien ja nykyajan muotivirtausten mukana ja se uskon kuuliaisuus jää jonkin verran taka-alalle.

        usko vaan, jos sinua jotenkin helpottaa....


      • onkossenain kirjoitti:

        Itse tosiaan myös uskon, että sinä askaroit noiden humanismien ja nykyajan muotivirtausten mukana ja se uskon kuuliaisuus jää jonkin verran taka-alalle.

        "Uskon kuuliaisuus" ei tarkoita mollata muita netissä.


      • onkossenain
        torre12 kirjoitti:

        "Uskon kuuliaisuus" ei tarkoita mollata muita netissä.

        Mutta totuuden puhuminen on uskon kuuliaisuutta.


      • onkossenain kirjoitti:

        Mutta totuuden puhuminen on uskon kuuliaisuutta.

        Näin on. Vale on inhottavaa. Ja on myös tehtävä jotain, ei vain puhuttava, Tekojahan se Jeesus odottaa. Jopa ilman puheita.


      • onkossenain kirjoitti:

        Mutta totuuden puhuminen on uskon kuuliaisuutta.

        Totuus on asia, jota taitaa olla joidenkin syytä miettiä syvemmin?


    • Yleensä kristillisissä puheissa vilahtaa esimekkinä aurinko, että taivaassa on hyvä isä joka antaaa aurinkonsa paistaa niin hyville, kuin pahoillekkin. Äkkiseltään se kuulostaa ihan siltä, kuin; No näinhän se on, mutta onko se näin?

      Aurinko voi myös polttaa maan karrelle niin että siinä ei kasva mikään, maa on kuolleessa tilassa ja tulee nälänhätä.
      Meillä pohjoisessa on pitkä aika jolloin aurinko ei paista ollenkaan. Olemmeko me siis syntisiä? Vanhan eteläisen käsityksen ja sieluopin mukaan, kyllä, koska huonot sielut joutuivat pimeään ja kylmään paikkaan ja sehän tarkoittaa pohjoista. Näin ollen me olisimme rangaistuksen paikassa.

      Mikä elvyttää kuivan maan, sade tietysti, VT kysyykin; Onko sateella isä ja kuka synnyttää vesipisarat ?

      • Aurinko voi myös sulattaa jään ja taittaa talven, mutta ilman sadetta ei synny uutta kasvua.

        Onko sade aina sama sade? Hyvä sade. Ei se ole. Jos ilma on saastunut, saaste laskeutuu sateen mukana maahan ja siirtyy siihen, mitä maasta nousee. Se ei ole ihmiselle hyväksi.

        Voiko tätä käyttää hengellisenä vertauskuvana. Kyllä voi. Jos ihmisen mieli on saastunut, se voi sataa sanasaastetta, ja se vaikuttaa siihen mitä ihmisistä nousee. Se ei ole ihmiselle hyväksi.


    • Oikeus.ja.kohtuus

      Aloittaja ei vain kerro, koska nöyrä kristitty saa määräyksen juuri Jumalalta.
      Tänä päivänä Jumalan määräykset tulevat ihmisen kautta. Voiko nöyrä kristitty uskoa, kun joku kanssakulkija vaatii häntä luopumaan kaikkein rakkaimmasta asiasta elämässään Jumalan määräyksen takia.
      Miten kanssakulkija, olkoon vain piispa tai prelaatti, voi todistaa nöyrälle ja alistuvalle kristitylle, että hän välittää Jumalan käskyn?

      • ”Tänä päivänä Jumalan määräykset tulevat ihmisen kautta.”

        Tätä olen minäkin kyseenalaistanut usein. Useimmiten määräyksiä jakavat ihmiset, mutta jotenkin kuorruttavat sen väittämällä, että he toimivat Jumalan sijaisina. Nämä määräykset sitten saavat mitä merkillisempia muotoja. Jopa sillä saatetaan uhata, että Jumala hylkää, ellei heidän määräyksiään totella.

        Todellinen Jumalan totteleminen ei vaadi mitään välikäsiä eikä minkään yhteisön kontrollia.


      • kiiiskivastarannalta
        mummomuori kirjoitti:

        ”Tänä päivänä Jumalan määräykset tulevat ihmisen kautta.”

        Tätä olen minäkin kyseenalaistanut usein. Useimmiten määräyksiä jakavat ihmiset, mutta jotenkin kuorruttavat sen väittämällä, että he toimivat Jumalan sijaisina. Nämä määräykset sitten saavat mitä merkillisempia muotoja. Jopa sillä saatetaan uhata, että Jumala hylkää, ellei heidän määräyksiään totella.

        Todellinen Jumalan totteleminen ei vaadi mitään välikäsiä eikä minkään yhteisön kontrollia.

        Esim. Seurakuntayhteys on tärkeää sen vuoksi, että henkilön usko vahvistuisi, kun hän kuulee sanaa ja voi jakaa elämänsä huolia ja murheita toisten kanssa, mutta se on tärkeä myös siksi, että näin ihminen pysyy paremmin oikealla tiellä. Synti ei ole vain yhden ihmisen juttu, vaan se vaikuttaa kaikkiin läheisiin ja yhteisöön.


      • kiiiskivastarannalta kirjoitti:

        Esim. Seurakuntayhteys on tärkeää sen vuoksi, että henkilön usko vahvistuisi, kun hän kuulee sanaa ja voi jakaa elämänsä huolia ja murheita toisten kanssa, mutta se on tärkeä myös siksi, että näin ihminen pysyy paremmin oikealla tiellä. Synti ei ole vain yhden ihmisen juttu, vaan se vaikuttaa kaikkiin läheisiin ja yhteisöön.

        Seurakuntayhteys on hyvä asia. Sitä me tarvitsemme. Mutta se ei ole Jumala, joten muiden ihmisten totteleminen - etenkin kun ihmisillä on heikkoutena käyttää valtaa väärin - ei ole olennaista seurakunnassa.


    • "Aloittaja ei vain kerro, koska nöyrä kristitty saa määräyksen juuri Jumalalta. "

      Jos Jumala antaisi kristitylle määräyksen, hän ei noudattaisi sitä, koska se ei sopisi hänen tottumukseensa.
      Se riistäisi hänet hänen turvallisesta utopiasta ulos, etsimään totuutta ja oikeudenmukaisuutta. Se ei ole helppoa, eikä siitä kiitosta satele.

      • Jumalan totteleminen on muutakin kuin Hänen määräysvallan alla olemista, ja Hänen käskyjensä noudattamista.
        Se on Hänen puoleen kääntymistä ja Hänen tahtonsa kysymistä elämämme eri vaiheissa. Nythän ihminen pyrkii kaikessa toteuttamaan vain omaa tahtoaan.
        Jumala on ilmaissut tahtonsa Raamatussa.
        Lisäksi "Jumala johdattaa kun me kuljemme rukoillen", niin kuin sanotaan.


    • sionin_valitut

      Jumala antaa nykyään vain judeo-USA:lle ja Israelille lastentappamis käskyjä.

      • Jumala on luvannut myös poistaa kansansa häväistyksen kaikesta maasta.


    • Hyvä kirjoitus.

      Olen miettinyt paljon tuota, että kuinka kuuliainen olen. Olisinko valmis suuriin uhrauksiin, jopa oman lapsen uhraamiseen. Kyllä voisi olla ylivoimainen tehtävä. Mietin myös, mistä tiedän, mitä Jumala minulta haluaa ja mikä on omaa ajatustani. Olen heikko.

      Tottelevaisuus näkyy elämässäni ehkä niin, että yritän omaksua Hänen käskynsä ohjenuorakseni. Mutta siinäkin epäonnistun tämän tästä. Onneksi saan kuitenkin luottaa siihen, että Hän pitää minusta huolen.

      • ArtoTTTT

        Entäs kuuliaisuus Raamatun sanan opetuksille?


      • ArtoTTTT kirjoitti:

        Entäs kuuliaisuus Raamatun sanan opetuksille?

        Yritän olla kuuliainen Raamatun sanan opetuksille, siellähän se Jumalan tahto on ilmoitettuna.


      • purevamiekka
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Yritän olla kuuliainen Raamatun sanan opetuksille, siellähän se Jumalan tahto on ilmoitettuna.

        Yleensä vaan tämän maailman houkutukset ja viettelykset vie epävarman ihmisen mennessään. Poliittista rummutusta ei enää kestä ihmiset, jotka vain yrittävät olla kuuliaisia Jumalan tahdolle. Tähän tarvitaan Kristuksen Pyhän Hengen ohjausta ja voimaa.


      • purevamiekka kirjoitti:

        Yleensä vaan tämän maailman houkutukset ja viettelykset vie epävarman ihmisen mennessään. Poliittista rummutusta ei enää kestä ihmiset, jotka vain yrittävät olla kuuliaisia Jumalan tahdolle. Tähän tarvitaan Kristuksen Pyhän Hengen ohjausta ja voimaa.

        Tarkoitatko, etteivät epävarmat ihmiset ole Jumalan suojeluksessa?


      • purevamiekka kirjoitti:

        Yleensä vaan tämän maailman houkutukset ja viettelykset vie epävarman ihmisen mennessään. Poliittista rummutusta ei enää kestä ihmiset, jotka vain yrittävät olla kuuliaisia Jumalan tahdolle. Tähän tarvitaan Kristuksen Pyhän Hengen ohjausta ja voimaa.

        Kyllä kai maailman houkutukset ja viettelykset voivat viedä kenet vaan mennessään. Meidän pitää vain turvata Jumalaan ja siihen, että Hän pitää meistä huolen.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Kyllä kai maailman houkutukset ja viettelykset voivat viedä kenet vaan mennessään. Meidän pitää vain turvata Jumalaan ja siihen, että Hän pitää meistä huolen.

        Niin, pitää vain tuntea se Jumala ja Hänen tahtonsa. Se löytyy Raamatusta ei humanismista.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Niin, pitää vain tuntea se Jumala ja Hänen tahtonsa. Se löytyy Raamatusta ei humanismista.

        Jumalan tahdon tunteminen on tosiaan avainasemassa, jotta voi sitä noudattaa. Raamattu on siinä hyvä ohjekirja.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Jumalan tahdon tunteminen on tosiaan avainasemassa, jotta voi sitä noudattaa. Raamattu on siinä hyvä ohjekirja.

        Ohjekirja ????😳
        Raamattu on Jumalan ilmoitus itsestään ei mikään manuaali.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ohjekirja ????😳
        Raamattu on Jumalan ilmoitus itsestään ei mikään manuaali.

        Ok.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ohjekirja ????😳
        Raamattu on Jumalan ilmoitus itsestään ei mikään manuaali.

        Niin aivan. Jumala Raamatussa ilmoittaa olevansa mies, joka asuu Jerusalemissa, kerää rahaa ihmisiltä, pitää jumalien kokouksia.

        Hyvä tietää Jumalasta. Pitäneekö enää paikkaansa?


      • torre12 kirjoitti:

        Niin aivan. Jumala Raamatussa ilmoittaa olevansa mies, joka asuu Jerusalemissa, kerää rahaa ihmisiltä, pitää jumalien kokouksia.

        Hyvä tietää Jumalasta. Pitäneekö enää paikkaansa?

        Kysyppä sitä hartaasti uskovalta exvaimoltasi 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kysyppä sitä hartaasti uskovalta exvaimoltasi 🤗

        Mitä sinä sanot? Onko Jumala mies, joka asuu Jerusalemissa, kerää ihmisiltä rahaa?


      • torre12 kirjoitti:

        Mitä sinä sanot? Onko Jumala mies, joka asuu Jerusalemissa, kerää ihmisiltä rahaa?

        Minä sanon, että sinä olet ääliö 😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minä sanon, että sinä olet ääliö 😂

        Et siis osaa sanoa.

        Raamattu on siis vanhentunut Jumalan olinpaikan ja toiminnan osalta?


      • torre12 kirjoitti:

        Et siis osaa sanoa.

        Raamattu on siis vanhentunut Jumalan olinpaikan ja toiminnan osalta?

        Se on sinun tulkintasi, ei minun :D


      • usko.vainen kirjoitti:

        Se on sinun tulkintasi, ei minun :D

        Olet siis sitä mieltä ilman sen kummempaa tulkintaa, että Jumala asuu yhä Jerusalemissa ja kerää rahaa ihmisiltä? Liekö maksu yhä kaksi sekeliä vai onko noussut? Sinä taidat olla paremmin perillä Jumalan asioista.


      • torre12 kirjoitti:

        Olet siis sitä mieltä ilman sen kummempaa tulkintaa, että Jumala asuu yhä Jerusalemissa ja kerää rahaa ihmisiltä? Liekö maksu yhä kaksi sekeliä vai onko noussut? Sinä taidat olla paremmin perillä Jumalan asioista.

        Niin, sinä voit ihan vapaasti tulkita non 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Niin, sinä voit ihan vapaasti tulkita non 🤗

        Sinä et siis tiedä. Sinulle käy kaikki tulkinnat.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Kyllä kai maailman houkutukset ja viettelykset voivat viedä kenet vaan mennessään. Meidän pitää vain turvata Jumalaan ja siihen, että Hän pitää meistä huolen.

        "Kyllä kai maailman houkutukset ja viettelykset voivat viedä kenet vaan mennessään. "

        Siinä onkin sitten oma juttunsa, mitä kukin tuollaisena pitää. Ja ehkä kaikki eivät edes huomaa, jos eivät ole koskaan pysähtyneet ajattelemaan, mitä "maailman" houkutuksia oikeastaan tarkoittaa.


    • Oikeus.ja.kohtuus

      Tiedätkö kuka sanoi: "Kristittyjä tulee kehottaa seuraamaan Herraansa Kristusta läpi rangaistuksen, kuoleman ja helvetin".
      Kuuluuko tämän päivän kristitylle?

    • Heikkoudesta....

      Olen pohtinut huvinkin paljon tarinaa Mooseksesta.
      Miten Mooses uskalsi lähteä Midianin maasta suusrvallan esivallan eteen vaatimaan orjajoukkoa mukaansa.
      Aika oli sen kaltainen, että orjuus oli normaali asia, työt teetettiin orjilla, eikä ollut mitään takeita siitä, että Farao antaisi työläistensä lähteä, sehän merkitsi koko yhteiskunnan romahtamista.

      Koko ajatus oli täysin valtavirran vastainen. Mutta kuitenkin hän meni ja vielä onnistui.

      Kun jätetään pois kaikki ihmeet ja puhuvat pensaat, ( väritys ) niin jäljelle jää kuvaus joka on ensimmäinen orjuuden vastainen idea, kärsimys kosketti hyvää sielua.
      Ja vaikka orjuutta esiintyi vielä pitkään maailmassa, oli Mooses vapahtaja, joka veisi pois orjuudesta.

      Monien piti vielä uskaltaa ja mennä esivaltojen eteen vaatimaan orjien vapauttamista. Helposti se ei ole tapahtunut, mutta on tapahtunut. Kun Mooses uskoi ja oli rohkea , muutkin uskoivat.

      Näin Mooses on parantanut meitä.

      • ArtoTTTT

        No harvoin kuulee ko. kertomuksen noin väännettynä, mutta olisi hyvä katsoa miten tälle ihmisjoukolle kävi loppujen lopuksi, kaikki lähtivät, mutta pääsivätkö kaikki perille, ei suinkaan.

        1 Kor. 10:
        Varoitus epäjumalien palvelemisesta
        1 Veljet, haluan teidän tietävän, että isämme vaelsivat kaikki pilven johdattamina ja kulkivat meren poikki. 2 Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi. 3 Kaikki he söivät samaa hengellistä ruokaa 4 ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. 5 Mutta useimmat heistä Jumala hylkäsi, kohtasihan heidät tuho autiomaassa. 6 Näin heistä tuli meille varoittavia esimerkkejä: meidän ei pidä himoita pahaa, niin kuin he tekivät. 7 Älkää ruvetko palvelemaan epäjumalia niin kuin jotkut heistä. Kirjoituksissa kerrotaan: "He istuivat syömään ja juomaan, ja sitten he nousivat tanssimaan." 8 Älkäämme antautuko siveettömyyteen niin kuin jotkut heistä; heitä kuoli yhtenä päivänä kaksikymmentäkolmetuhatta. 9 Meidän ei myöskään tule koetella Herran kärsivällisyyttä, niin kuin jotkut heistä tekivät; he kuolivat käärmeenpuremiin. 10 Älkää liioin nurisko niin kuin jotkut heistä; he saivat surmansa kuolemanenkelin kädestä.
        11 Nämä tapahtumat ovat varoittavia esimerkkejä, ja ne on kerrottu ojennukseksi meille, joiden osana on elää lopun aikoja.


      • Toisaalta, vaikka Mooses vapautti orjuudesta, niin vielä Jeesus piti orjuutta ikuisena: lopun ajan kauhuja menevät piiloon orjat ja kuninkaat.


      • ArtoTTTT
        torre12 kirjoitti:

        Toisaalta, vaikka Mooses vapautti orjuudesta, niin vielä Jeesus piti orjuutta ikuisena: lopun ajan kauhuja menevät piiloon orjat ja kuninkaat.

        Jeesus sanoi myös näin.

        Joh. 8:
        31 Niille juutalaisille, jotka nyt uskoivat häneen, Jeesus sanoi: "Jos te pysytte uskollisina minun sanalleni, te olette todella opetuslapsiani. 32 Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita." 33 He vastasivat hänelle: "Me olemme Abrahamin jälkeläisiä, emme me ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka voit sanoa, että meistä tulee vapaita?" 34 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. 35 Orja ei pysy talossa ikuisesti, mutta poika pysyy. 36 Jos Poika vapauttaa teidät, te olette todella vapaita.


      • ArtoTTTT kirjoitti:

        Jeesus sanoi myös näin.

        Joh. 8:
        31 Niille juutalaisille, jotka nyt uskoivat häneen, Jeesus sanoi: "Jos te pysytte uskollisina minun sanalleni, te olette todella opetuslapsiani. 32 Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita." 33 He vastasivat hänelle: "Me olemme Abrahamin jälkeläisiä, emme me ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka voit sanoa, että meistä tulee vapaita?" 34 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. 35 Orja ei pysy talossa ikuisesti, mutta poika pysyy. 36 Jos Poika vapauttaa teidät, te olette todella vapaita.

        Olet sekava.

        Tuossa Jeesus puhuu synnin orjuudesta, mutta ilmestyskirjassa orjista, jotka pakenevat kuninkaiden kanssa vuorien kätköön lopun ajan kauhuja.


      • ArtoTTTT
        torre12 kirjoitti:

        Olet sekava.

        Tuossa Jeesus puhuu synnin orjuudesta, mutta ilmestyskirjassa orjista, jotka pakenevat kuninkaiden kanssa vuorien kätköön lopun ajan kauhuja.

        Niin jokainen voi toki miettiä missä oloissa ne meidän halpavaatteet tuotetaan nykypäivänä...


      • ArtoTTTT kirjoitti:

        Niin jokainen voi toki miettiä missä oloissa ne meidän halpavaatteet tuotetaan nykypäivänä...

        Nyt sekoitit palkkatyön olosuhteet ja orjuuden.


    • purevamiekka

      "Miksi sitten Jumala vaati Aabrahamin uhraamaan poikansa. Eikö Jumala tiennyt, että Aabraham tulisi tottelemaan Jumalaa, Miksi täytyi koetella ja aiheuttaa suurta traumaa perheelle. Tätä olen monesti itsekin miettinyt."

      Itse ymmärrän, että Jumala siinä halusi demota meille jälkipolville mitä tarkoittaa kuuliaisuus Jumalan tahdolle!

      Jos haluaa totella Jumalaa niin siinä tulee mennä äärimmäisyyksiin saakka! Kannattaa muistaa myös äärimmäisen dramaattinen tarina Jeftan tyttären kohtalosta kuinka siinä vietiin tottelevaisuus Jumalan tahtoa kohtaan aivan äärimmäisyyksiin saakka.

      Toiseksi Jumala itse selittää tätä Aabrahamin juttua, kun vetoaa siihen että Aabraham oli valmis uhraamaan poikansa Iisakin, niin myös Jumala on valmis uhraamaan oman Poikansa Jeesuksen. Kyseessähän on sama asia molemmissa tapauksissa.

      Itse olen joutunut tilanteisiin, joissa synti väijyy ovella niin suurella voimalla, että ihmisenä ei missään nimessä olisi mahdollisuutta välttää tekemästä syntiä - tarjous on niin kiehtova. Mutta kun Jumala puuttuu peliin ja asettaa rajan, että tätä et ylitä, niin se Jumalan asettama raja on niin pitävä, että sitä ei nyt vaan Jumalan tahtoa kuunteleva ihminen ylitä. Ja jälkeenpäin tulee suorastaan pelko kuinka lähellä olin sortua syntiin.

      Nykyään kun Jumalan tahto ei enää enemmistön osalta merkitse oikeastaan yhtään mitään, niin tämä Aabrahamin ja Jeftan tyylinen Jumalan tahdon noudattaminen korostuu erityisesti. Myös Jeesuksen todella äärimmäiseen viety Jumalan tahdon noudattaminen Getsemanen puutarha kertoo omaa kieltään kuinka tärkeää olisi, että ihmiset eivät mene tämän maailman muoti-ilmiöihin mukaan vaan että se Jumalan tahto olisi ehdoton ja pitävä raja ja ohje miten toimia.

      • Kun nykyisin on huomattu, että Raamattu ei ole monilta osiltaan totta, eikä noudatettavissakaan, niin on tullut epäselvyyttä uskovienkin kohdalla, että mikä kohta Raamatussa siten on totta. Epäilevien ja varmojen ateistien mielestähän tuota epäilyä ei ole vaan heillä on oma moraali joka ratkaisee asian. Taitaa olla liberaalisten uskovien kanssa samoin, he elävät sen mukaan, mihin heidän inhimillinen tajunsa heitä ohjaa.


      • Jaa. Tuli mieleen yksi tilanne nuoruudessa. Olin kiihkeästi yhden kanssa, mutta jokin oli välissä. Totesimme molemmat. että "enkelin käsi" oli välissämme. Lopetimme kohtauksemme siihen-olimme sitä paitsi ystäviä.


      • sage8 kirjoitti:

        Kun nykyisin on huomattu, että Raamattu ei ole monilta osiltaan totta, eikä noudatettavissakaan, niin on tullut epäselvyyttä uskovienkin kohdalla, että mikä kohta Raamatussa siten on totta. Epäilevien ja varmojen ateistien mielestähän tuota epäilyä ei ole vaan heillä on oma moraali joka ratkaisee asian. Taitaa olla liberaalisten uskovien kanssa samoin, he elävät sen mukaan, mihin heidän inhimillinen tajunsa heitä ohjaa.

        Mikä pelastukseen vaikuttava asia on epäselvä uskoville? 😳


      • kiiiskivastarannalta

        Olisin halunnut tarkentaa yhden asian. Nimittäin Aabrahamin ja Jeftan tilanteissa oli tämä ero: Aabrahamille Jumala antoi käskyn uhrata Iisak, mutta Jefta lupasi kiitosuhrina uhrata ensimmäisen vastaantulijan.


      • kiiiskivastarannalta kirjoitti:

        Olisin halunnut tarkentaa yhden asian. Nimittäin Aabrahamin ja Jeftan tilanteissa oli tämä ero: Aabrahamille Jumala antoi käskyn uhrata Iisak, mutta Jefta lupasi kiitosuhrina uhrata ensimmäisen vastaantulijan.

        Ja tuo Jefta oli juuri tilanteessa, jossa häneen "tuli Herran henki".

        Saamme olla onnellisia, että teihin ei tule Herran henkeä.


    • ALOITTAJALLE:

      "Selitys oli yllättävä ja puhutteleva. Se avasi minunkin ymmärrystäni tekoa kohtaan.
      Kysymys ei ollut siitä, etteikö Jumala tiennyt. Olihan Hän kaikkitietävä. Kysymys oli siitä, että Aabraham itsekin tietäisi kuinka tottelevainen hän oli Jumalan edessä. Ja kyllähän oli kun oli valmis uhraamaan poikansakin rakkaudesta Jumalaan."


      >>> En usko tuohon. Tässähän tahdotaan tutkia sitä miksi Jumala tekee jotain (esim. koetellakseen ihmistä) vaikka Hän kaikkitietävänä jo edeltä käsin tietää kuinka tulee käymään?

      => Siis: miksi Jumala tekee jotain minkä tietää jo edeltäkäsin? Näinhän tämän voi kiteyttää.

      Tässä tullaan sellaisen asian äärelle kuin salattu Jumala. Jumala on ilmoittanut meille Raamatussa itsestään kaiken mitä meidän on tarpeelista tietää Hänestä. Mutta monelta osin Jumala jää meille silti aina salatuksia. Kukaan ei pysty tutkimaan Jumalan majesteettia. Niin on Jumala viisaudessaan säätänyt.

      Tämä otsikossa mainittu kysymys kuuluu kategoriaan: "Jumala ei ole meille ilmoittanut miksi" siksi sellaisen (Salatun Jumalan tutkiminen) on paitsi turhaa, myös vaarallista ja hyödytöntä koska vastausta ei voi saada. Jumalaa ei voida tutkia eikä lähjestyä persoonana muuta kautta paitsi Krtistuksen armotyön tuntemisen kautta. Esim. tunnelmoiminen "Jumalan pyhyydessä" on varallista itsepetosta ja ajattelematonta hurmahenkisyyttä. Jumalan pyhyyttä ei näet syntinen ihminen voi kestää, Häntä voidaan lähestyä vain kristuksen tuntemisen kautta, muuten Häntä ei voi tutkia.

      Tuo vastaus jonka mukaan Aabrahamin tuli muka tulla tietämään, miten paljon hän itse kestää koettelemusta, on hyödytön, turha jaaroitus eikä ole miksikään hyödyksi kristillisyydessä rakentumisen suhteen. Mitä Aabraham sellaisella tiedolla muka tekisi? Mitä sillä on väliä kestääkö yhden koetuksen kun kuitenkaan se ei ketään auta koska kukaan -ei edes Aabraham tule lain kautta vanhurskaaksi vaan uskon kautta! Myös Aabrahamille löytyy/löytyi piste jossa Hänen kuuliaisuutensa murtui.

      Oleellista on että siitä ei ole mitään hyötyä tietää olevansa muka "uskossa vahva" vaan se on päinvastoin erittäin haitallista mutta pääasia on se, ettei kukaan voi lakia täyttää. ja mitäpä hyötyä silloin siitä on kenellekään kestääkö jonkun koetuksen kun kuitenkaan kukaan ei kestä kaikkea mitä laki vaatii?

      • Oli tuo Aabrahamin touhu sen verran rajua, ettemme tarvitse pitää sitä aivan totena. Raamatussahan liioitellaan vallan yleisesti.


      • Selitin sen asian, miten se tuossa ohjelmassa selitettiin.
        Toisaalta olihan se todiste Aabrahamin uskon kuuliaisuudesta ja esimerkkinä tuleville.
        Kyllä minusta uskon kuuliaisuutta tarvitaan tässä maailmassa, missä ei juuri kunnioiteta Jumalaa ja kysellä Hänen tahdon perään. Ollaan tottelemattomia Hänen Sanalleen.

        Toisaalta taphtumaan sisältyi profetia mitä tuleman pitää myöhemmin kun Jumala itse asettaa oman poikansa uhriksi syntiemme sovitukseksi.


      • evita- kirjoitti:

        Selitin sen asian, miten se tuossa ohjelmassa selitettiin.
        Toisaalta olihan se todiste Aabrahamin uskon kuuliaisuudesta ja esimerkkinä tuleville.
        Kyllä minusta uskon kuuliaisuutta tarvitaan tässä maailmassa, missä ei juuri kunnioiteta Jumalaa ja kysellä Hänen tahdon perään. Ollaan tottelemattomia Hänen Sanalleen.

        Toisaalta taphtumaan sisältyi profetia mitä tuleman pitää myöhemmin kun Jumala itse asettaa oman poikansa uhriksi syntiemme sovitukseksi.

        "Toisaalta olihan se todiste Aabrahamin uskon kuuliaisuudesta ja esimerkkinä tuleville. "

        >>> Eikös se ole niin että Aabraham oli uskon esikuvana kaikille ihmisille, että uskon kautta tullaan vanhurskaaksi, ilman lain töitä jollaiseksi tämä "tottelevaisuus/kuuliaisuuskin" luetaan? Pyhä Paavali ainakin galatalaisepistolassaan selittää Aabrahamin nimenomaan -ei ihanneihmiseksi uskovaisena -eikä uskonsankariksi jota on ihailtava hänen tottelevaisuutensa takia (sillä aaabrahamkin oli vain syntinen ihminen) -vaan kaikkien niiden isäksi ja esikuvaksi jotka ilman lain töitä (kuuliaisuutta/tottelevaisuutta) ja täyttämystä USKON KAUTTA tulevat vanhurskaaksi? Minä olen juuri lukenut Galatalaisepistolan ja näin se Paavali selittää.


        "Kyllä minusta uskon kuuliaisuutta tarvitaan tässä maailmassa, missä ei juuri kunnioiteta Jumalaa ja kysellä Hänen tahdon perään. Ollaan tottelemattomia Hänen Sanalleen."

        >>> ILman muuta mutta minusta nyt ei ollut puhe tästä, vaan siitä olisko Aaabraham ymmärrettävä esikuvaksi ihmisestä joka oli mahdollisimman kuuliainen/tottelevainen/lakia täyttäväinen vai onko ylipäätään uskolle vahingollista asettaa tällaisia "sankareita" ihailtavaksi kuten vapaisa suunnissa on tapana? Sehän ohjaa uskovaisia katselemaan ihmistä, ihailemaan näitä kuviteltuja "sankareita" ja ajattelemaan että he heikkoine uskoinensa ilman lain töitä ja onnistnutta kuuliaisuutta tuskin tulevatkaan vanhurskaiksi Jumalan edessä pelkällä uskolla.

        Ja toiseksi kiinnitin huomiota siihen että on varallista yrittää tutkia salattua Jumalaa, esim. sentapaisia kysymyksiä että "miksi Jumala lii ihmisen joka oli mahdollinen lankeemaan ku ntiesi etukäteen miten tulee asiassakäymään?" Tätä salattua Jumalaa vaarallista ja turhaa yrittää tutkiaa, ihminen joutuu harhaan joka jo itsessään on Jumalan tuomio siitä ettei sanaa uskota.


        "Toisaalta taphtumaan sisältyi profetia mitä tuleman pitää myöhemmin kun Jumala itse asettaa oman poikansa uhriksi syntiemme sovitukseksi. "


        >>> Tämän allekirjoitan täydestä sydämestäni!


      • EvLut kirjoitti:

        "Toisaalta olihan se todiste Aabrahamin uskon kuuliaisuudesta ja esimerkkinä tuleville. "

        >>> Eikös se ole niin että Aabraham oli uskon esikuvana kaikille ihmisille, että uskon kautta tullaan vanhurskaaksi, ilman lain töitä jollaiseksi tämä "tottelevaisuus/kuuliaisuuskin" luetaan? Pyhä Paavali ainakin galatalaisepistolassaan selittää Aabrahamin nimenomaan -ei ihanneihmiseksi uskovaisena -eikä uskonsankariksi jota on ihailtava hänen tottelevaisuutensa takia (sillä aaabrahamkin oli vain syntinen ihminen) -vaan kaikkien niiden isäksi ja esikuvaksi jotka ilman lain töitä (kuuliaisuutta/tottelevaisuutta) ja täyttämystä USKON KAUTTA tulevat vanhurskaaksi? Minä olen juuri lukenut Galatalaisepistolan ja näin se Paavali selittää.


        "Kyllä minusta uskon kuuliaisuutta tarvitaan tässä maailmassa, missä ei juuri kunnioiteta Jumalaa ja kysellä Hänen tahdon perään. Ollaan tottelemattomia Hänen Sanalleen."

        >>> ILman muuta mutta minusta nyt ei ollut puhe tästä, vaan siitä olisko Aaabraham ymmärrettävä esikuvaksi ihmisestä joka oli mahdollisimman kuuliainen/tottelevainen/lakia täyttäväinen vai onko ylipäätään uskolle vahingollista asettaa tällaisia "sankareita" ihailtavaksi kuten vapaisa suunnissa on tapana? Sehän ohjaa uskovaisia katselemaan ihmistä, ihailemaan näitä kuviteltuja "sankareita" ja ajattelemaan että he heikkoine uskoinensa ilman lain töitä ja onnistnutta kuuliaisuutta tuskin tulevatkaan vanhurskaiksi Jumalan edessä pelkällä uskolla.

        Ja toiseksi kiinnitin huomiota siihen että on varallista yrittää tutkia salattua Jumalaa, esim. sentapaisia kysymyksiä että "miksi Jumala lii ihmisen joka oli mahdollinen lankeemaan ku ntiesi etukäteen miten tulee asiassakäymään?" Tätä salattua Jumalaa vaarallista ja turhaa yrittää tutkiaa, ihminen joutuu harhaan joka jo itsessään on Jumalan tuomio siitä ettei sanaa uskota.


        "Toisaalta taphtumaan sisältyi profetia mitä tuleman pitää myöhemmin kun Jumala itse asettaa oman poikansa uhriksi syntiemme sovitukseksi. "


        >>> Tämän allekirjoitan täydestä sydämestäni!

        Haloo?? Uskotko sinä Raamatun ilmoitukseen alusta loppuun aivan kokonaan?


      • EvLut kirjoitti:

        "Toisaalta olihan se todiste Aabrahamin uskon kuuliaisuudesta ja esimerkkinä tuleville. "

        >>> Eikös se ole niin että Aabraham oli uskon esikuvana kaikille ihmisille, että uskon kautta tullaan vanhurskaaksi, ilman lain töitä jollaiseksi tämä "tottelevaisuus/kuuliaisuuskin" luetaan? Pyhä Paavali ainakin galatalaisepistolassaan selittää Aabrahamin nimenomaan -ei ihanneihmiseksi uskovaisena -eikä uskonsankariksi jota on ihailtava hänen tottelevaisuutensa takia (sillä aaabrahamkin oli vain syntinen ihminen) -vaan kaikkien niiden isäksi ja esikuvaksi jotka ilman lain töitä (kuuliaisuutta/tottelevaisuutta) ja täyttämystä USKON KAUTTA tulevat vanhurskaaksi? Minä olen juuri lukenut Galatalaisepistolan ja näin se Paavali selittää.


        "Kyllä minusta uskon kuuliaisuutta tarvitaan tässä maailmassa, missä ei juuri kunnioiteta Jumalaa ja kysellä Hänen tahdon perään. Ollaan tottelemattomia Hänen Sanalleen."

        >>> ILman muuta mutta minusta nyt ei ollut puhe tästä, vaan siitä olisko Aaabraham ymmärrettävä esikuvaksi ihmisestä joka oli mahdollisimman kuuliainen/tottelevainen/lakia täyttäväinen vai onko ylipäätään uskolle vahingollista asettaa tällaisia "sankareita" ihailtavaksi kuten vapaisa suunnissa on tapana? Sehän ohjaa uskovaisia katselemaan ihmistä, ihailemaan näitä kuviteltuja "sankareita" ja ajattelemaan että he heikkoine uskoinensa ilman lain töitä ja onnistnutta kuuliaisuutta tuskin tulevatkaan vanhurskaiksi Jumalan edessä pelkällä uskolla.

        Ja toiseksi kiinnitin huomiota siihen että on varallista yrittää tutkia salattua Jumalaa, esim. sentapaisia kysymyksiä että "miksi Jumala lii ihmisen joka oli mahdollinen lankeemaan ku ntiesi etukäteen miten tulee asiassakäymään?" Tätä salattua Jumalaa vaarallista ja turhaa yrittää tutkiaa, ihminen joutuu harhaan joka jo itsessään on Jumalan tuomio siitä ettei sanaa uskota.


        "Toisaalta taphtumaan sisältyi profetia mitä tuleman pitää myöhemmin kun Jumala itse asettaa oman poikansa uhriksi syntiemme sovitukseksi. "


        >>> Tämän allekirjoitan täydestä sydämestäni!

        Enhän ole puhunut lain teoista mitään, vaan että ollaan Jumalalle kuuliaisia. Kysytään Hänen tahtoaan elämämme eri vaiheissa, tottelemme Hänen Sanaansa. Rakastamme ja kunnioitamme Häntä.

        Laki on kyllä hyväksi ihmiselle. Sitä noudattamalla säästymme paljolta pahalta, mutta ei lakia noudattamalla taivaspaikkaa voi ostaa. Laki on tarkoitettu tätä elämää varten ja sen vuoksi, että ihminen tulisi synnin tuntoon.
        Pelastus yksin on Jeesuksessa ja hänen uhrikuolemassaan.


      • purevamiekka
        evita- kirjoitti:

        Enhän ole puhunut lain teoista mitään, vaan että ollaan Jumalalle kuuliaisia. Kysytään Hänen tahtoaan elämämme eri vaiheissa, tottelemme Hänen Sanaansa. Rakastamme ja kunnioitamme Häntä.

        Laki on kyllä hyväksi ihmiselle. Sitä noudattamalla säästymme paljolta pahalta, mutta ei lakia noudattamalla taivaspaikkaa voi ostaa. Laki on tarkoitettu tätä elämää varten ja sen vuoksi, että ihminen tulisi synnin tuntoon.
        Pelastus yksin on Jeesuksessa ja hänen uhrikuolemassaan.

        "Laki on kyllä hyväksi ihmiselle. Sitä noudattamalla säästymme paljolta pahalta, mutta ei lakia noudattamalla taivaspaikkaa voi ostaa."

        Tuo on hyvä huomio, että laki on Jumalan rakkautta ja tarkoitettu ihmisen parhaaksi, ettei se ihminen tuhoa itseään ja lähimmäisiään. Kirkon opetuksessa vieroksun sitä, että laista tehdään mörkö ja paha asia.

        Ps. 37:31
        Hänen Jumalansa laki on hänen sydämessään, hänen askeleensa eivät horju.


        Jos noudattaa Jumalan tahtoa niin säästyy paljolta pahalta, mutta jos rikkoo Jumalan tahtoa, niin ongelmat alkaa. En usko, että kirkon piirissäkään kukaan toivoo ihmisille ongelmia ja pahuutta hänen elämäänsä.

        Se mitä laki ei tee on se, että lain kautta ei ole pelastusta. Lain teot eivät pelasta siitä syystä, että me kuitenkin vääjäämättä jossain vaiheessa rikomme lakia eikä siis pelastusta tule etsiä lain teoista. Ei edes siitäkään syystä, että Jumala hyväksyi Jeesuksen kokonaan, kun Jeesus täytti lain. Me emme voi täyttää lakia, vaan me pelastumme uskon kautta Jeesukseen. Pelastus tulee yksin uskosta, yksin armosta, yksin Jeesuksen Kristuksen tähden. Amen


      • Vaikka Jumala on salattu. Ihmisillä on kuitenkin tarve hahmotella hänet jotenkin , jotta hän paremmin osaisi suhtautua Häneen. Siihen minkälaisen roolin tai merkityksen Hän tässä maailmassa ihmiselle.
        "Ja Hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää – hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä.” – Apostolien teot 17:26-27


      • evita- kirjoitti:

        Vaikka Jumala on salattu. Ihmisillä on kuitenkin tarve hahmotella hänet jotenkin , jotta hän paremmin osaisi suhtautua Häneen. Siihen minkälaisen roolin tai merkityksen Hän tässä maailmassa ihmiselle.
        "Ja Hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää – hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä.” – Apostolien teot 17:26-27

        Korjaus, minkälaisen merkityksen Hän tässä maailmassa ihmiselle antaa.


      • purevamiekka
        evita- kirjoitti:

        Vaikka Jumala on salattu. Ihmisillä on kuitenkin tarve hahmotella hänet jotenkin , jotta hän paremmin osaisi suhtautua Häneen. Siihen minkälaisen roolin tai merkityksen Hän tässä maailmassa ihmiselle.
        "Ja Hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää – hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä.” – Apostolien teot 17:26-27

        Joskus olen ihmetellyt kirkon suosimaa mantraa, että Jumala on salattu!

        Miksi tällainen ilmoitus? Haluaako kirkon papit näin ottaa katolisten pappien tavoin ottaa valtaa itselleen, kun Jumalasta ei saa selkoa heidän mukaansa?

        On totta, että emme tule koskaan tietämään Jumalasta kaikkea. Hän on ääretön ja Jumala itse on määrännyt mitä meidän tulee Hänestä tietää. Meidän ei tule kiinnittää huomiota siihen mistä Jumala ei meille itsestään ilmoita. Tuskin edes iankaikkisuus riittää selvittämään Jumalan koko olemusta.

        Jumala ei ole salattu siltä osin mitä Jumala ilmoittaa Sanassaan meille ihmisille. Itse uskon, että Jumala on ilmoittanut itsestään sen olennaisen minkä me tarvitsemme Hänestä ja Hänen tahdostaan tietää. Syy on kapinoivassa ihmisessä, joka janoaa paholaisen tavoin valtaa itselleen ja näin alkaa asioita sotkevat tulkinnat. Mutta jos lukee Sanaa sellaisenaan kuin kirjoitettu, kuten Jeesus teki, niin taatusti saamme sen olennaisen tiedon Jumalasta, mitä tarvitsemme elämään uskovaisina, tekemään lähetys- ja lähimmäistyötä. Meidän ei tarvitse tässä suhteessa pitää Jumalaa salattuna. Tarvitaan vain kuulevia korvia ja näkeviä silmiä.


      • evita- kirjoitti:

        Vaikka Jumala on salattu. Ihmisillä on kuitenkin tarve hahmotella hänet jotenkin , jotta hän paremmin osaisi suhtautua Häneen. Siihen minkälaisen roolin tai merkityksen Hän tässä maailmassa ihmiselle.
        "Ja Hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää – hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä.” – Apostolien teot 17:26-27

        "Vaikka Jumala on salattu. Ihmisillä on kuitenkin tarve hahmotella hänet jotenkin , jotta hän paremmin osaisi suhtautua Häneen. Siihen minkälaisen roolin tai merkityksen Hän tässä maailmassa ihmiselle." (Evita)

        >>> Ei Jumala ole KOKONAAN salattu, vaan Hänhän ilmoittaa Raamatussa itsestään kaiken sen mitä ihmisen tulee Hänestä tietää ja siitä miten Hän ajattelee meistä. Vieroksun puhetta "salatusta Jumalasta" siinä merkityksessä ettei tehdä mitään eroa slatun ja ilmoitetun Jumalan välillä.

        En tarkoita tällä sinua vaan yleensä kirkon liberaalisiipi hempeilee "salatulla Jumalalla" siinä tarkoituksessa ettei Hänestä voida tietää mitään muuta kuin että "Jumala on rakkaus" ja siinä se! Kaiken muun he hylkäävät koska se ei sovi heidän ennakkokäsitykseensä eikä turmeltuneeseen ihmis järkeensä, esim ilmoituksen pyhästä ja vanhurskaasta Jumalasta joka vihaa syntiä ja rankaisee syntistä. "Salattu Jumala" onkin heille vain halpa keppihevonen jolla kierretään eli väistetään vaikeat ja liian kohtikäyvät pohdinnat Jumalasta. Leperrellään "salatusta Jumalasta" joka on muka niin kaikilta osin salattu ettei Hänestä voida sanoa muuta kuin imelä slogan: "Hän on rakkaus -ei muuta!" -Hyväksykäämme siis kaikki!

        No niin, polemiikista itse asiaan: Raamattu ilmoittaa Jumalasta monta tärkeää asiaa joiden suhteen Hän ei ole meille salattu, esim:

        Kaikkivaltius
        Kaikkialla läsnäolevaisuus
        Kolmiyhteisyys
        Kristuksen lihaan tuleminen/inkarnaatio
        Vanhurskaus
        Pyhyys
        Viha
        Rakkaus
        Laupeus
        Pitkämielisyys
        Armeliaisuus
        Kaiken Luoja ja ylläpitäjä

        yms. Jumalasta voidaan siis tietää aika paljon sen perustella mitäHän itse itsestään on ilmoittanut. salatuksi sen sijaan jää kaikki muu, mistä ei raamatussa ole ilmoitusta.

        Esim. syy sille miksi Jumala loi ihmisen vaikka tiedi etukäteen lankeemuksen, jopa jo ennen luomista. Miksi Jumala armahtaa toiset ja paaduttaa/antaa paatua toisten? yms. kysymykset.

        Tosin varmaan Jumalassa on paljon enemmän meiltä salattua kuin me osaamme ajatellakaan mutta ei ole lupa sanoa Häntä salatuksi siltä osin kuin Hän on itse sanssaan itsestään ilmoittanut, sellainen on epäuskoa. Jumala ei ole meille kokonaan salattu -me tiedämme Hänen tahtonsa suhteessa meihin ja ajatuksensa meitä kohtaan.


    • BlackBerryWay_EiKirj

      Minä ajattelen tätä profeetallisesti. Jumalan suunnitelma oli tehdä Aabrahamista Uskon Isä maailman kaikille ihmisille, ja tämä episodi kuului kasvatukseen. Aabrahamin piti ensin oppia tuntemaan Jumala. Hänen piti tietää, miltä Jumalasta tuntuu uhrata oma Poikansa. Jumala puhui Aabrahamille omasta itsestään, ja mitä tulee tapahtumaan muutaman tuhannen vuoden kuluttua, kun Jumalan Poika Jeesus tuli synniksi meidän edestämme, ja Isän piti hylätä Poikansa hetkeksi.

      Uskon että profeetta Aabraham oivalsi tämän, ja palkaksi hän sai poikansa takaisin elävänä niin kuin sai Jumalakin.

      • Heh. Jumala ei kyllä mitään tuollaista ole koskaan esittänyt. Eikä Aabrahamkaan.

        Mutta saahan sitä kukin esittää mitä lystää.


    • moorianvuori

      Öletteko ajatelleet että vuori jolla Aabrahamin piti uhrata, on sama Moorian vuori, missä Jeesus uhrattiin, siis nykyinen Jerusalem!
      Iisak ei ollut mikään pikkupoika, vaan ehkä 18-vuotias nuorukainen, joka jaksoi kantaa polttopuut rinnettä ylös. Ellei hän olisi vapaaehtoisesti suostunut uhrattavaksi ja sidottavaksi, ei Aabraham olisi onnistunut häntä uhraamaan. Hän olisi juossut tiehensä!
      Isak oli esikuva Jeesuksesta, joka myös oli valmis tulemaan uhratuksi.

      Raamattu antaa ymmärtää että Aabraham oli hyvin kiintynyt Iisakiin. Jumala ottaa meiltä joskus pois sellaista mihin kiinnymme liikaa, kenties työpaikan, omaisuutta, tai omaisen. Jos olemme kuin Aabraham, silloin voimme kokea suuriakin uhrauksia menettämättä uskoamme. Jos taas rakastamme jotain muuta enemmän, sanomme: "Miksi Jumala salli tämän? Onkohan Jumala todella hyvä?"

    • Entäs maa! Se on lättänä! Se on kuuliaisuutta tunnustaa se ja todistaa siitä! Ettäs tiedätte! Saivartelijat täälläkin huutavat milloin minkäkin jakeen perään mutta tätä ette tunnusta! Harhauttajat!

      • Maa oli lättänä uskovien mielestä vielä 1500- luvulla. Mutta ei enää sen jälkeen-olet poikkeus.


      • torre12 kirjoitti:

        Maa oli lättänä uskovien mielestä vielä 1500- luvulla. Mutta ei enää sen jälkeen-olet poikkeus.

        Olen uskovainen!


      • äläluota
        torre12 kirjoitti:

        Maa oli lättänä uskovien mielestä vielä 1500- luvulla. Mutta ei enää sen jälkeen-olet poikkeus.

        Maan litteä muoto oli tieteen tosiasia 2000 vuotta! Ei kannata siis luottaa tiedemiehiin pätkääkään.


      • Sama vitsi ei ole kovin hauska, kun sitä päivästä toiseen toistaa.


      • Tipale kirjoitti:

        Sama vitsi ei ole kovin hauska, kun sitä päivästä toiseen toistaa.

        Aivan. No, näitä aina ilmaantuu ja olevinaan yrittävät saada reaktioita aikaan. Tämä on ehkä yksi avuttomin yritys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      158
      3677
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      33
      3498
    3. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      210
      2592
    4. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      140
      1150
    5. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      59
      1048
    6. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      971
    7. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      144
      960
    8. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      890
    9. Niinhän se on nainen että me

      Kaikki vanhetaan ja muututaan toisenlaisiksi, lainatakseni vapaasti yhden vanhan kappaleen sanoitusta
      Ikävä
      42
      734
    10. Olihan sinun

      Kanssa nainen olemassa omanlainen vetovoima ja tietynlainen yhteenkuuluvuuden tunne. Se on helppoa myöntää.
      Ikävä
      40
      717
    Aihe