Oon 27-vuotias ekonomiopiskelija (markkinointi). Olen äityisloman jälkeen palaamassa työelämään ja yhtääkkiä tuntuu, että olisin ollut jo niin kauan poissa kuvioista, että oon unohtannu kaikki työhaastatteluun liittyvät ideat!
Löytyykö keneltäkään vinkkejä työhaastatteluun? Onko sinulla salaista asetta jolla keplottelet työpaikat itsellesi? Mitä kannattaa sanoa ja mitä jättää sanomatta?
VINKKEJÄ TYÖHAASTATTELUUN
12
2085
Vastaukset
- Yrittäjä
Yritä astua hetkeksi mahdollisen työnantajasi housuihin ja miettiä heidän tarpeitansa ja toimit sen mukaan, niin olet jo vahvoilla.
Muista olla myös olla oma persoonasi.
Teennäinen käyttäytyminen antaa ihmisestä valheellisen ja epäluotettavan kuvan. - Salonen
Meikä epäonnistuu noissa jutuissa aina, mutta hymyillä on käsketty ja silmiinkin tarttis katsoa ja puristaa lujasti kättä. :)
- senior
Kannattaa miettiä kysymyksiä firmasta, esim. sen historiasta tai sitten kova juttu on kysyä firman arvoista tavallaan asenteella "ovatkohan yrityksenne arvot sellaiset, jotka voin allekirjoittaa". Arvot ja visiot, ne on hyviä.
- Haastattelija
senior kirjoitti:
Kannattaa miettiä kysymyksiä firmasta, esim. sen historiasta tai sitten kova juttu on kysyä firman arvoista tavallaan asenteella "ovatkohan yrityksenne arvot sellaiset, jotka voin allekirjoittaa". Arvot ja visiot, ne on hyviä.
Älä hirveästi kysele firman arvoista. Se on teennäistä, koska koko arvojuttu on firmoilla teeskentelyä. Äläkä puhu korostetusti rahasta tässä vaiheessa. Tee kysymyksiä (tärkeää): työajoista, työstä, etenemismahdollisuuksista, firman tuotteista, jne. Se jo tuli edellä sanottua, että katso silmiin ja purista kunnolla kättä. Iloisuus ja mutkattomuus kiehtoo haastattelijoita. Älä jännitä, valtit ovat sinun käsissäsi. Anna ymmärtää, että haet pitkäaikaista työtä. Töissä, joissa kouliintuminen kestää pitkään, toivotaan pitkiä työsuhteita.
Firmat haluavat reippaita, luontevia, siistejä, avoimia, rehellisiä, osaavia ihmisiä töihin.
- jokunen
ole todellakin oma itsesi. Se tepsii ainaki mulla.
se oli pitkästä aikaa ensimmäinen työhaastattelu.
kädet saattavat hiota yms... tänään juuri soitettiin että tervetuloa. - essi
Itse haastattelin hakijoita edellisessä työpaikassani ja kyllä sitä näki kaikenlaista.
Jos sinua jännittää, sano se suoraan, äläkä koita turhaan peittää sitä. Jännittäminen on ihan normaalia, jos koitat peitellä sitä väkisin, hermostut kahta kauheammin.
Vastaa kaikkiin esitettyihin kysymyksiin. Älä ikinä vastaa "en mä tiedä.."; oli kysymys mikä tahansa, se esitetään siksi, että vastaus kertoo sinusta jotain.
Vastaa kysymyksiin positiivisesti, vältä kielteisiä sanoja. Esim. jos et hallitse jotain osa-aluetta kovin hyvin, älä sano, että "siinä en ole kovin hyvä", vaan "siitä haluan vielä oppia lisää."
Mieti valmiiksi vastauksia "vakkarikysymyksiin", esim. pari huonoa puolta itsestäsi, miksi juuri sinut pitäisi valita tehtävään. Älä kuitenkaan vastaa jotain niin tylsää, kuin "koska olen paras", niin varmasti vastasi jo kymmenen edellistä hakijaa. Mieti, mitä työnhakija toivoo vastaukseksi, vastaa kuitenkin rehellisesti, ehkä nyt tarvittaessa hiukan kulmia tasoitellen.
Älä kysele hirveästi "tarpeettomia", kysy ne asiat, jotka sinua kiinnostaa ja oikeasti vaikuttavat sinun päätöksentekoon. Voit esim. kysyä, mikä tekee tästä kivan työpaikan?
Älä ole jyrkkä ja tuomitseva, älä hauku edellistä työnantajaa, muita työntekijöitä tai työnhakijoita. Älä ole ylimielinen ja yli-itsevarma, vaan iloinen ja avoin, luo itsestä sellainen kuva, että olet reipas ja yhteistyökykyinen tiimin jäsen.
Onnea matkaan!- Hanne27
Työhaastattelu on kriittinen paikka - paikan joko saa tai sitä ei saa. Ei ole mitään merkitystä olla toiseksi tai kolmanneksi paras, koska vain voittaja saa paikan. Hommaan kannattaa siis suhtautua tosissaan.
Juttelin erään työhaastattelijan kanssa, ja hän sanoi, että työhaastattelussa on turha yrittää "ylittää" itseään, koska kaikki näkyy läpi. Mua alkoi vaan mietityttämään, että näkyyköhän tosiaan? Kun ollaan kavereiden kanssa juteltu näistä haastatteluista, niin jotenkin on jäänyt sellainen fiilis, että juuri ne ihmiset jotka esiintyy reteesti ja hieman kehuskeleekin itseään saa paikat. Ne jotka esiintyy kiltisti ja rehellisesti ei paikkoja saa. Tämä pätee tosi monella alalla insseistä ekonomeihin.
Itse olen haastatteluissa kovat paineet päällä ja se näkyy kauheena traivina haastattelutilanteessa. En yleensä varsinaisesti jännitä, mutta ne jotka mut muuten tuntee varmaan huomais että mä käyn tavallaan ylikierroksilla. Haastattelijat on yleensä tykänneet tästä ja paikat joita oon hakennu on tulleet jos oon vaan päässyt haastatteluihin asti. Eli tämän perusteella voisi todeta että mä tavallaan pluffaan, en ole oma itseni.
Viimeksikin olin kohtelias, mutta esitin työhaastattelussa aika raadollisesti omat mielipiteeni ja jopa kritiikkiä, mutta paikka heltisi kehujen kera. Älkää siis ihmiset olko liian kilttejä, mauttomia tai hajuttomia.
- Ekonomiopiskelija itsekin
Tästä osoitteesta löytyy kaikkea kivaa työnhakua ajatellen, mm. haastattelusimulaatio otsikon "Palvelut opiskelijoille ja vastavalmistuneille" alta.
http://www.aarresaari.net/
Lisäksi henkilökohtaisesti voin antaa yhden erinomaisen vinkin: Ole oma itsesi.
Onnea työnhakuun!- ääripää
Ei voi yleistää. On niin eri asia hakeeko mainostoimistoon vai tilitoimistooon.
- esa
kaikkiin kysymyksiin ei ole oikeata vastausta, tärkeintä on olla luonteva mitä sitten eteen tuleekaan.. ole oma itsesi millaiseen ryhmähaastatteluun tahi sekamelskan keskelle saatat joutuakkaan.. ihminen on kuitenkin aina ihminen...
- Laura
Kuinka moni on joskus miettinyt millainen ääni itsellä on? Nimittäin hieman matalampi ääni kimityksen sijaan antaa työnhakijasta paljon turvallisemman ja luotettavamman kuvan. Kun rennon matalahkoon ääneen lisää vielä rehelliset silmät, pitäisi kaiken sujua.
- puhumalla töihin
Hei.
Lueskelin noita ihmisten antamia vinkkejä sinulle ja päätin antaa sinulle tähän muutaman vinkin, koska ihmisillä ei tunne olevan aivan 'käsitystä' missä työhaastattelussa on oikein kysymys.
- pukeudu siististi...älä 'yli' pukeudu
- ota reilusti katsekontakti (jos silmiin katsominen tuntuu hankalalta katso silmien väliin, älä kuitenkaan katso olkapäälle, koska vastapeluri huomaa sen.)
- purista reilusti kättä ei satuttaen
- ole ryhdikäs
- ota muistilehtiö ja kynä ja laske ne pöydälle
(välttämättä sinun ei tarvitse kirjoittaa tällä on muunalainen merkitys)
- anna työnantajan esittää kysymykset rauhassa äläkä puuskuta väliin, sinun vuorosi tulee kyllä.
- yleensä haastattelussa saattaa olla kolmekin haastattelijaa, yksi on yleensä tarkkailija, joka vain tarkkailee yleistä käyttäytymistäsi.
- sinun ei tarvitse hallita kaikkia työnantajan esittämiä kysymyksiä. Nyt ei puhuta small talkkia.
(Yleensä työnantaja esittää tarkoituksella hankalan kysymyksen mihin he eivät odottakkaan sinun osaavan vastata, vaan sillä on tarkoitus katsoa sinun paineensietokykyä primitiivisesti. Esim. hätäännytkö ja alatko änkyttämään. Esim. hyvä vastaus tällaisessa tilanteessa on, että tuohon en osaa vastata..täytyypä ottaa selvää asiasta. (tarkoitus on selvittää oletko sepittäjä, luotettavuus on tärkeä tekijä.)
Nyt tämä tärkein:
- kun ta kysyy miksi sinä olisit heille paras valinta. Kerro, että uskot työnantajan hyötyvän ammattitaidoistasi. Työnantaja maksaa rahaa sinusta, joten se on erittäin kiinnostunut tietämään miten sinä sijoituksena tulet heille antamaan. Tämä on kovaa peliä. Sinun täytyy kyetä myymään itsesi. Näillä perustein hyvin pitkälle ta tekee valinnat. Se haluaa sijoittamilleen rahoille vastinetta. Joten tämä on heille tärkeimpiä asioita.
-älä puhu negatiivisia asioita entisistä ta:sta
-jos sinulla on suosittelijoita kerro heistä ja huolehdi, että yhteystiedot ovat mukana.
-jännittäminen kuuluu asiaan mutta, jos on liian jännittynyt sekin voi koitua miinukseksi varsinkin, jos haet tehtävää jossa sinun on kyettävä kohtaamaan vieraita ihmisiä kasvotusten.
Jännittämisestä on hyvä mainita, jos koet sen ongelmaksi jolloin ta myös tiedostaa, että koet tässä tilanteessa hieman jännitystä, koska olet arvostelutilanteessa.
-muista aina, että ta ei tunne sinua kuin paperilla.
-haastattelutilanteessa vaikuttaa hyvinpaljon mihin työpaikkaan haet. Toiset haluavat rentoa osaavaa tyyppiä toiset taas erittäin asiallista ja osaavaa tyyppiä.
Kun olet työhaastattelussa olet päässyt sinne papereiden perusteella. Ja kaikilla muilla haastateltavilla on sama tilanne. Tämä kannattaa muistaa.
Tässähän tätä tulikin..olisi vielä paljon sanottavaa. Itse voin sanoa, että pääsin pelkän puhelinsoiton perusteella töihin ja se taas johtuu siitä, että osaan vakuuttaa vastapuolen erittäin hyvin. Menihän siinäkin tosin puolituntia..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244756- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483155- 542677
- 2062641
- 522615
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522348
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081559