Pyhäinpäivänä

"Kun hän näki kansanjoukot, nousi hän vuorelle; ja kun hän oli istuutunut, tulivat hänen opetuslapsensa hänen tykönsä. Niin hän avasi suunsa ja opetti heitä ja sanoi: "Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta. Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen. Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä. Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan. Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden. Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan. Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman. Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta. Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä."

Siunattua pyhäinpäivää kaikille!

8

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä se sellainen pyhäinpäivä on, jota Jumala ei ole pyhittänyt? Siinä ei ole mitään siunausta, että keksimme omasta päästämme kaikenmaailman pyhiä päiviä.

      • No sehän on: "Pyhäinpäivä on sulautuma kahdesta juhlasta, kaikkien pyhien päivästä 1.11. (Festum omnium sanctorum) ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivästä 2.11. (Commemoratio omnium fidelium defunctorum.) Siten muistelun kohteena ovat sekä kaikki kristikunnan marttyyrit että muut uskossa Kristukseen kuolleet. Sana pyhä ei kuitenkaan viittaa vain kuolleisiin. Jokainen Kristuksen oma on pyhä. Hän on uskossa osallinen näkymättömästä pyhien yhteydestä."

        Kopioin evl.fi-sivulta kun en paremmin osaa itse selittää.


      • ainaiselleRiitapukarille

        "Ei ole mitään siunausta"... siinä muistetaan edesmenneitä (huomaa että se on nimenomaan monikkomuotoinen sana: pyhäin). Perhe on merkittävässä roolissa, kun muistellaan esim. kuolleita vanhempia tai sisaruksia, kuka ketäkin muistelee. Ehkä perheen kunnioittaminen sitten menee yli sun ymmärrykses, mutta monelle se on arvossa pidettävä asia. Puhumattakaan siitä, että pysähdytään ja mietitään kuolemaa, joka kuitenkin kaikki tulee korjaamaan vaikka välistä se unohtuukin monelta. Päivän pyhittämisessä, erilleen asettamisessa, siinä on useita siunauksia, jos vain nostat pääsi ja katsot ilman ennakkoluulojasi.


      • ainaiselleRiitapukarille kirjoitti:

        "Ei ole mitään siunausta"... siinä muistetaan edesmenneitä (huomaa että se on nimenomaan monikkomuotoinen sana: pyhäin). Perhe on merkittävässä roolissa, kun muistellaan esim. kuolleita vanhempia tai sisaruksia, kuka ketäkin muistelee. Ehkä perheen kunnioittaminen sitten menee yli sun ymmärrykses, mutta monelle se on arvossa pidettävä asia. Puhumattakaan siitä, että pysähdytään ja mietitään kuolemaa, joka kuitenkin kaikki tulee korjaamaan vaikka välistä se unohtuukin monelta. Päivän pyhittämisessä, erilleen asettamisessa, siinä on useita siunauksia, jos vain nostat pääsi ja katsot ilman ennakkoluulojasi.

        Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän jo luomisviikolla, siksi sapatti on pyhä. Jumala ei milloinkaan pyhittänyt sunnuntaita, joulua tai pyhäinpäivää, siksi ne eivät ole pyhiä.


      • PyhätKristityt
        Kristitty.net kirjoitti:

        Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän jo luomisviikolla, siksi sapatti on pyhä. Jumala ei milloinkaan pyhittänyt sunnuntaita, joulua tai pyhäinpäivää, siksi ne eivät ole pyhiä.

        Jokainen kristitty on itsessään pyhä, Näin totesi Jo vajaat 500 vuotta sitten Martti Luther. Kukaan kristitty ei ole erikseen pyhimys tai muita kristittyjä pyhempi. Pyhäinpäivänä muistetaankin kaikkia edesmenneitä ja poissa olevia pyhiä kristittyjä.


    • W-Dediaa

      Mimi Hallowoween tulee alkuperäisestä nimestä All Hallows Evenig eli kaikkien pyhien ilta, josta muutautui puhekielessä sanaksi Halloween.

      • Ahaa. Ja täällä en ole aina perillä kaikista vapaapäivistä. Nyt oli keskiviikkona kaikki kiinni; oli näköjään joku pyhäin päivä. Aiemmin menin asioille keskiviikkona, ja ihmettelin kun pankit ja kaikki oli kiinni; myös isännöitsijätoimisto. Oli isänpäivä.


      • OnIhanAmerikastaPeräsi

        Nimen Halloween ottivat käyttöön Amerikkaan muuttaneet irlantilaissiirtolaiset jotka olivat jo kotimaassa yhdistäneet pyhäinpäivän aattoon kelttiläisen Shamhain juhlaperintèitä ja tapoja kuten naurislyhdyn kaivertamisen. Yhdysvalloissa aluksi All Hollow's eve -nimellä tunnettu juhla kuitenkin alkoisaada yhä enemmän pukukarnevaalin kaltaisia piirteitä joita sillä alunperin Euroopassa ei ollut. Nyt television aikakaudella Halloween on yksi niistä Amerikkalaisista ylikaupallisista juhlaperinteistä jotka ovat palanneet amerikkalaistuneena pumerangina takaisin eurooppaan saavuttaen täällä uutta suosiotaan. Tosin koko juhalan tarkoitus täällä Euroopassa ei oikein enään ole muuta kuin typistetysti myydä tolkuttomasti krääsä ja pitää poskettomasti hauskaa. Suomessakin se on hiljalleen korvannut perinteisen kekrin eli kyörin, vanhan sadonkorjujuhkan, jossa keskeisintä oli syöminen, loitsut ja yhdessä olo - vaikkakin jo kekrinäkin kepposteltiin ja kekripukki kekrittärineen kierti talosta taloon kysymässä kestitystä (kekripukki kysyi, kesti vai kepponen. Usein kepponen oli katteettomia uhkauksia kuten uhkaus hajottaa uuni tai uhkaus varastaa emäntä talosta. Joskus kepponen saattpi olla että kekripukkia näytellyt naapuritalon renki palasi seuraavana yönä soittamaan lehmänkelloa ikkunoiden alla).

        Mutta entä miten sitten kävi irlantilaisten naurislyhtyjen? No Amerikan mantereella kasvavasta kurpitsasta kaivertamalla saatiin paljon näyttävämpiä ja suurempia lyhtyjä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe