Sähkö-fillari

sähköä-ilmassa

Onko jotain järkeä ostaa sähköpyörä, jos jotenkin jaksaa sotkea tavallisella?
Eikö sellainen ole aika kalliskin ja kuinkahan usein se akku pitää ladata tai jopa vaihtaa?

31

761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uhnoini

      Ei ole. Vain jos on lihasheikkoutta tai muuta kremppaa.

    • OlisSeKätevä

      Vastatuulessa ja ylämäessä, sähköavustin olis kyllä kätevä, ettei tarvisi pienimmällä vaihteella ajaa tiellä.

    • sähkön-avulla-soffalta

      Kyllä sähköavusteisessa on mieltä :) Sellanen herättää kovastikin kiinnostusta. Kyselijöitä usein riittää, kun kuulevat moisella ajelevani.
      Tarpeita on toki monenlaisia. Nuoret tykkää esim maastossa päästä mäetkin ylös taluttamatta, samoin kuin tykkäävät ajella pitkin talvea lumissa paikoissa ns läskipyöräisillä. Menee hangessakin muuten, mutt ilman moottoria voi reisistä loppua puhti useimmilta...
      Aikuisemmat taas haluavat mennä töihinsä jopa hikoilematta ja tulla kotiin vaikka reidet ruvella tai maitohapoilla kovan treenin seurauksena. Avusteen kun saa säädettyä vaikkas kokonaan pois eli enemmän tai vähemmän avustetta tarpeen tai mielihalun mukaan... ;)
      Ja tietty vanhemmat sekä meikäläisen kaltaiset rapakuntoiset pääsevät myös nauttimaan pyöräilyn suomasta ilosta ja raikkaasta ilmasta ja samalla ’tuulettuu korvienvälikin’ kun aivotkin saa happea pal paree ku soffan pohjalla...

      Mutt tosiaan, ei kaikki tarvii sähkömoottoria pyöräilyyn, ei. Mitä sitä hankkimaan, jos on terve ja omaa vahvat ’ruisreidet’ eikä tykkää noista edellä olevista eikä töihin oo ku korttelin mitta...

    • Kovaukko

      Tietysti kannattaa! Eihän rääkki ole pyöräilyn ainut tarkoitus. Ja jos rääkkiä haluaa, sähköpyörällä sen saa tehostetutusti kytkemällä avustuksen pois.
      Käyttökelpoisen, oikealla keskimoottorilla varustetun, saa tarjouksesta alle tonnilla. Akkua ladataan 10-100 km välein ja akku kestää vuosia.
      En pyöräilisi rääkkäimellä ollenkaan, nyt liikun ja kuntoilen lähes päivittäin.

    • paskanenjuttu

      Kohta on kaikki polkupyörät sähköavusteisia. Nykyään kun on skandaali, jos maantiefillari painaa 10 kiloa. Ennen maantiepyörät painoivat 14 kg, kun olivat rungot rautaa, eikä kukaan valittanut mitään, että voi voi kun painaa fillari liikaa. Eikä niistä päivistä ole kuin reilut 20 vuotta.
      Se on tätä nykyistä hienopersettä ja hifistelyä. Pyörien pitää olla heppoista hiilikuitua, etteivät paina nanogrammaakaan liikaa ja pitää olla sähköavusteista, ettei pääse pyöräillessä otsa hikoomaan. Kannattaisko mennä bussilla, taksilla tai omalla autolla, ettei hikoo eikä väsy?

    • PinionVonEsbå

      Kuntoilussa sähköavusteinen on tietysti tarpeeton, mutta hyötypyöräilyssä (työmatkat yms) semmoinen on hauska peli. Pystyy ajamaan sitä 25 km/t käytännössä koko ajan, ja vastamäet menevät heittämällä ylös. Voihan semmoisella retkeilläkin jos haluaa. Vaimo osti moisen, minä uuden sähköttömän, kumpikin on tyytyväinen valintaansa. Akku kestää pienimmällä/keskimmäisellä avustustasolla noin 100-120 km, eli vaimon tapauksessa akku ladataan joka kolmas päivä (35km ajoa päivässä).

      • Älytön kommentti. Sähköavusteinen saa juuri sellaiset kuntoilemaan jotka sitä eniten tarvitsevat.


    • Se on vähän mitä hakee. Itsekin suhtauduin koko konseptiin alkuun epäillen, mutta olen sittemmin huomannut että kyllä niillekin paikkansa ja käyttäjänsä on. Kerrankin ajoin samaa matkaa vanhemman herran kanssa joka totesi että ilman sähköpyörää hän ei pystyisi pyöräilemään lainkaan polvivaivojensa takia, mutta nyt ajelee pitkiä lenkkejä kun ne kriittiset ylämet nousevat avustuksella. Video Helkaman sähköpyörän koeajosta: https://youtu.be/ooRGCvkTI8c

    • tapauskohtaista

      Minusta siinä on paljonkin järkeä jos sähkön avulla pystyy pyöräilemää enemmän ja pidemmälle. Tietysti jos tällaista tarvetta ei ole, sitten siinä ei ole järkeä.

    • Kokeilemaankriitikot

      Ai mihin tarvitsee sähköpyörää. No, tänään kävin ajamassa 10km metsälenkin, erittäin teknistä polkua pitkin. Lunta on reilu 10cm ja pyörä täysjousto, plussa renkailla. Meni kyllä erittäin hienosti ja olen kyllä sitä mieltä, että ilman avustusta, olisi lenkki jäänyt tekemättä, tai se olisi ollut täyttä tuskaa. Maksoihan pyörä paljon, mutta ei kyllä kaduta pätkääkään, suosittelen.

    • Kampanolo

      Sähköpyörä on tarkoitettu lihas surkastumaa sairastavien tavis tollojen läskin kuljettamiseen. Oikea pyöräilijä ajaa spandeksit kireänä kulkusten vilkkuessa selkä köyryssä kohti tour de france voittoa.

      • SuosittelenVilpittömästi

        Sähköistetty fillarini on tarkoitettu suht terveen vaarin kulkupeliksi ja sellaisena aivan verraton. Pääsisin kyllä jopa parikymmentä kilsaa ihan kevyesti sähköttömälläkin, mutta kyllä 250W:n Greencycle-sarja on ihan verraton peli. Kylmälläkin säällä akku kestää jopa 60 kilometriä yhdellä "täytöllä" pisimmät kesälenkit on yli 50 kilsaa (52 nykyisin) päivässä. Kesän lämpinä päivinä akun kesto on tietysti ihan toista. Perse vaan puutuu, mutta kyl se siitä vahvoo.
        Olen suunnitellut ostaa ensi kesäksi toisen akun ja ajaa sitten n. 200 kilsan lenkin yhteen "nyyttiin". Luulisin onnistuvan jos on esim. 15 Ah:n kaksi "täyttä tankillista" lähtiessä.
        Kyllä sähköpyörä on hyvä juttu ja tavallinen fiude sähköistettynä - HAHHAH - vielä parempi.


      • SuosittelenVilpittömästi
        SuosittelenVilpittömästi kirjoitti:

        Sähköistetty fillarini on tarkoitettu suht terveen vaarin kulkupeliksi ja sellaisena aivan verraton. Pääsisin kyllä jopa parikymmentä kilsaa ihan kevyesti sähköttömälläkin, mutta kyllä 250W:n Greencycle-sarja on ihan verraton peli. Kylmälläkin säällä akku kestää jopa 60 kilometriä yhdellä "täytöllä" pisimmät kesälenkit on yli 50 kilsaa (52 nykyisin) päivässä. Kesän lämpinä päivinä akun kesto on tietysti ihan toista. Perse vaan puutuu, mutta kyl se siitä vahvoo.
        Olen suunnitellut ostaa ensi kesäksi toisen akun ja ajaa sitten n. 200 kilsan lenkin yhteen "nyyttiin". Luulisin onnistuvan jos on esim. 15 Ah:n kaksi "täyttä tankillista" lähtiessä.
        Kyllä sähköpyörä on hyvä juttu ja tavallinen fiude sähköistettynä - HAHHAH - vielä parempi.

        Tuohon vielä lisäisin, et se on kiva kattoo kun autolilija polttaa pinnansa kaupungissa. Mennään yhtaikaa valoihin (autoilija punaisiin) ja autoilija jää venaan kun minä työnnän /ajan fillarini suojatien kautta ja jatkan matkaa.
        Virnistän autoilijalle ja saan vastineeksi käsimerkin. Taas olin nopeempi ja se nyppii autoilijaa.


      • lepperinleima
        SuosittelenVilpittömästi kirjoitti:

        Sähköistetty fillarini on tarkoitettu suht terveen vaarin kulkupeliksi ja sellaisena aivan verraton. Pääsisin kyllä jopa parikymmentä kilsaa ihan kevyesti sähköttömälläkin, mutta kyllä 250W:n Greencycle-sarja on ihan verraton peli. Kylmälläkin säällä akku kestää jopa 60 kilometriä yhdellä "täytöllä" pisimmät kesälenkit on yli 50 kilsaa (52 nykyisin) päivässä. Kesän lämpinä päivinä akun kesto on tietysti ihan toista. Perse vaan puutuu, mutta kyl se siitä vahvoo.
        Olen suunnitellut ostaa ensi kesäksi toisen akun ja ajaa sitten n. 200 kilsan lenkin yhteen "nyyttiin". Luulisin onnistuvan jos on esim. 15 Ah:n kaksi "täyttä tankillista" lähtiessä.
        Kyllä sähköpyörä on hyvä juttu ja tavallinen fiude sähköistettynä - HAHHAH - vielä parempi.

        On vaan aikas hintavia noi greencyglen sarjat. Vaikka kyllä ne varmaan ihan hyviä on. Mutta paljon edullisemman sarjan bongasin täältä: https://e-pyöräily.com/


    • Äläselitä

      Joiden pyörät äärimmilleen kevennettyjä ja monet kuskit doupattu, ties millä aineilla ja onhan niistäkin pyöristä sähkömoottoreita löytynyt ;)

    • toinenjahkailija

      Ilmeisesti olet ostanut sähköpyörän nimimerkki "soffalta satulaan". Kauan kyselit kommentteja sähköpyöristä joten kertoisitko minkä pyörän ostit ja tietenkin kokemuksia.

    • Poljetaanpakkasellakin

      Sähköistin vanhan 3*8 vaihteisen pyöräni, ei tarvinnut kuin ottaa vanha poljinakseli etukiekkoineen veks ja ruuvata bafang tilalle, akku juomapullotelineeseen, vähän piuhojen vetoa ja niputtamista. Kyllä lähtee, ei haittaa enää polkupyöräväylien paska talvikunnossapito. Kustansi reilun tonnin. Ja akun voi latailla työmaalla.
      Haittapuolena ehkä se että otin 750 w moottorin joten piti ottaa liikennevakuutus mutta kyllä tämä autoilua halvemmaksi tulee silti. Siis on järkeä.

      • TekisMieliHankkia

        Kerran näin naisen polkevan fillarilla, missä vakuutuskilpi, kuten mopoissa. Mitä tuo vakuutus korvaa, jos onnettomuus tapahtuu, vai onko se ainoastaan rahastusta valtion taholta?

        Kertokaahan pyöräilijät, jotka asutte Alpeilla, Pyreneillä, Norjassa, jne , millaisia sähköfillareita siellä on käytössä ja tarviiko vakuutuksen?

        Hauska homma nois sähköpyörissä, on jarruvalo takana :) .


      • Rtfijaa

        Autolla ajaminen on pakkopullaa, tylsää.

        Sähköpyörällä ajaminen on joka kerralla nautinto. Ei haittaa vaikka sää olisi kehno kun vetää pikkuisen hengästyneenä ihanaa raitista ilmaa keuhkoihinsa ja tuntee olevansa terve ja voimakas.

        Sähköavulla vetää huvikseen painavaakin peräkärryä, joten kauppareissutkin onnistuu.


      • Rtfijaa

        Vertasin vahingossa autoon vaikka piti verrata luomupyörään. No, jos jaksaa ajaa tavallisella eikä ylirasitu niin ei ole mielestäni järkeä vaihtaa sähkikseen. Eipähän tarvii huolehtia akusta, on siinä oma vaivansa. Lisäksi luomupyörän keveys on iso etu.


      • AkustakoKiinniHöpöhöpö
        Rtfijaa kirjoitti:

        Vertasin vahingossa autoon vaikka piti verrata luomupyörään. No, jos jaksaa ajaa tavallisella eikä ylirasitu niin ei ole mielestäni järkeä vaihtaa sähkikseen. Eipähän tarvii huolehtia akusta, on siinä oma vaivansa. Lisäksi luomupyörän keveys on iso etu.

        Akusta ei ole mitään vaivaa. Kun otat riittävän kokoisen akun voit huoletta latailla vähän milloin sattuu. Minä lataan yleensä yöllä. Li-ion on siitä hyvä, ettei välitä vaikkei aina lataisi täyteen tai purkaisi tyhjäksi tms.


    • Trööt

      Huhuu minne ovat kesän spandex spedet hävinneet ? Ovatko kömpineet talviunille ? Lipsuuko sileä ultrakeveä 18mm nakki jääpolanteessa vai pelottaako tappajasepeli vai onko cycklocrossin takavaihtaja jäätynyt jumiin? Sähköpyöräilijä jatkaa kuitenkin ajokautta, siis se sama joka kesällä taas jättää teidät ylämäessä, alamäessä ja suoralla tulemaan :)

      • suuret_luulot

        Ja sitten hyytyi akku pakkasessa 30 min ajon jälkeen....


      • perseeikestäkylmää
        suuret_luulot kirjoitti:

        Ja sitten hyytyi akku pakkasessa 30 min ajon jälkeen....

        Sitten spandex spede tipahti rullilta autotallissa :D


    • Mahtipyörääjä
      • Mahottomastipaskaa

        Öh ja tommosta skeidaa.


      • Mahtipyörääjä
        Mahottomastipaskaa kirjoitti:

        Öh ja tommosta skeidaa.

        Perustelut kiitos...ja ei nyt mitään "musta tuntuu -juttuja".


      • Lowstrd

        Vaimo ajellut pari kesää työmatkaansa tuollaisella. Ehkä 3500 km.
        Renkaat meni vaihtoon vuodessa. Vaihteisto vaatii tarkkaa säätämistä, mutta vaikeaa peittävän ketjusuojan vuoksi. Jalkajarru on vaarallisen tehoton.

        Etunavassa oleva moottori rääkyy tosi pahalla äänellä jyrkemmissä ylämäissä. Avasin sen ja laitoin uudet rasvat rattaisiin kovettuneiden tilalle. Auttoi vain vähän ääntelyyn. Lienee ominaisuus. Ei ehkä sovellu talviajeluun.

        Em. moitteista huolimatta hyvä pyörä varsinkin kookkaammille ihmisille. Ilman avustustakin hyvä ajaa. Uuden akun saanti tai vanhan kunnostus saattaa olla tulevaisuudessa mahdotonta.
        Sähköpyörien akut pitäisi tehdä standardimittoihin, jotta kulkuneuvoilla olisi yleensä tulevaisuutta polkupyörinä.


    • Sähkösonni

      On. Paljonkin. Sähköavusteinen mahdollistaa pidemmät ja vaihtelevammat lenkit. Luomujen mielestä sähköavusteisella ajo ei ole liikuntaa ollenkaan, mutta ihan saman treenin niillä saa aikaiseksi kuin luomullakin. Hieman pidemmän ja haastavamman maaston myös. Sähköavusteiden voi säätää avustamaan juuri sillä teholla kuin haluaa. Itse aloitan polkemalla ilman avustusta sen ajan kuin jaksan ja sitten nostan avustusta pikkuhiljaa isommaksi. Hiki tulee ja saa tehtyä esim. peruskuntoharjoituksen juuri sillä sykkeellä kuin haluaa maastosta välittämättä. Näille luomuille, jotka dissaavat ihan periaatteesta sähköpyöriä voi esittää kysymyksen: "Miksi pyörässäsi on vaihteet tai miksi pyöräsi on mahdollisimman kevyt?". Aivan, siksi, jotta se helpottaa luomun polkemista. Miksi se on niin vaikeaa hyväksyä säädettävä sähköavustus ? Tai miksi luomu treenaa talvella kuntopyörällä sisällä kun sillä voi polkea ilman vastusta ja on tosi kevyttä? Siksi, että luomu voi säätää sitä vastusta mieleisekseen! No, sama onnistuu sillä sähköavusteisella, mutta maisemat vaihtuu!

    • Bafang

      Sähkösonni kertoi asiaa.

    • NäinMinäPoljen

      Kyllä se on tämä maaliskuu sellainen kuu joka saa vähän pohjoisempanakin asuvan intoutumaan kunnon fillarilenkeille.
      Keskitalvella kun pakkasta on 20 ja jopa ylikin, ei tällainen lähes seitsenkymppinen pappa tohdi lähteä polkemaan. Tällä iällä genitaalit ei tykkää kylmästä (tuskin millään iällä) ja fillaroidessa se viima tunkee vähitellen vaatteiden läpi vaikka kerroksia olisi enemmänkin. No juu, kyllähän sitä fillarin tekniikkaa täytyy pitää vireessä pakkasillakin, mutta pienemmissä pätkissä ja mieluiten lauhojen päivien aikana.
      Mutta nyt, nyt juttu on jo toinen. On oikeastaan vähän pakko vääntäytyä tuonne varastoon ja nostaa mankeli pihalle. Akkua en nyt juuri viitsi ladata, koska on siellä virtaa sen verran, että sen viitisentoista kilsaa pääsee ja ylikin. Jonakin päivänä pitää tehdä taas ns. huoltolataus. Sillä latauksella pääsee yleensä pitkästi yli sata kilsaa, tietysti ulkolämpötilasta riippuen.
      Tämä sähköistetty ( siis jälkiasennettu järjestelmä) on aivan verraton. Nyt ei tarvitse ottaa nitroa kesken pyörälenkin. Ylämäkeen pääsee kivasti, eikä vastatuuli ole hidaste vaan mukava viilentäjä, - no ainakin helteellä.
      Suosittelen sähköavusteista pyörää vilpittömästi kaikille jotka haluavat nauttia helposta pyöräilystä. Ei siitä kannata potea huonoa omaatuntoa. Se on erinomainen ja erinomaisen saasteeton moottoroidun liikkumisen tapa ja kehitetty iloksi ihmisille.
      Niitä sähköistyksiä saa sitten myös jälkiasennettavina ja ne toimii ihan hyvin, eikä ole vaikea asentaa.
      Vatipäät saavat kateuksissaan huudella siellä tienpientareilla ihan mitä haluavat.
      Ihan sitä halvinta rihveliä ei ehkä kuitenkaan kannata ostaa, koska niissä saattaa piillä pettymys.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      60
      3705
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      49
      2990
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      2898
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      365
      1961
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1152
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1141
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      209
      1112
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      929
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      47
      921
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      105
      904
    Aihe